AXELSCHE m COURANT
fr^nkeerlng bij abonnement, Axel.
ZATFRDAG 24 APRIL 1948
62e JAARGANG No. 57
Frankeering bij abonnement, Axel,
WOFNSDAG 21 APRIL 1948.
62e JAARGANG No. 56
NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD
Verschijnt iedere
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Woensdag en Zaterdag
Drukker-Uitgeefster:
Firma J. C. VINK
Adres Redactie en.Administratie:
AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§
Hoofdredactie:
T. C. VINK-van VESSEM
Enthousiaste ontvangst van
Koning Leopold.
Het was Zondag voor Rotterdam een
„Belgische Dag".
Tallooze bussen en luxe auto's zijn op
dezen stralenden voorjaarsdag de Neder-
landsch—Belgische grens gepasseerd met
bestemming „Rotterdam".
In den vroegen morgen stoomde de „Eem-
dijk" van de H.A.L. met aan boord Koning
Leopold, zijn gade, Prinses de Réthy en
Kroonprins Boudewijn tusschen de pieren
van Hoek van Holland de Nieuwe Water
weg op en naarmate men Rotterdam naderde
werd het drukker langs de boorden van de
Maas en ook op de rivier zelf, want enthou
siaste Belgen hadden tal van booten afge
huurd om het schip, waarop zich hun
geliefde koning bevond, tegemoet te varen
en te begeleiden. Door scheepsroepers
klonk reeds het „Leve de Koning" en wan
neer de vorst zichtbaar werd, ging er een
luid gejuich op. Precies 8 uur meerde het
schip langs kade van de Holland—Amerika
Lijn, waar het naast de Oceaan-reus „Nieuw-
Amsterd-m* slechts een nietige indruk
maakte. Tal van autoriteiten, de secretaris
van de Koning, Pirenne, de grootmaarschalk
van het hof, graaf Cornet Weijs de Huart,
,de Belgische ambassadeur L. C. Nemry,
luitenant ter zee le klasse Baron CW. Th.
van Boetzelaer als vertegenwoordiger van
H M de Koningin, burgemeester Oud en de
directeuren van de H.A L„ Bouwman en de
Monchy, hadden zich op de kade verza
meld en begaven zich, toen de loopplank
was uitgelegd, aan boord, waar 7ij aan den
koning, diens gemalin en prins Boudewijn
werden voorgesteld. Speciaal richtte de
koning daarbij het woord tot dan heer de
Monchy, directeur van de Holland—Amerika.
Lijn om hem dank te brengen voor de
voortreffelijke reis.
Twintig minuten duurde deze ontvangst
en in d\en tusschertijd stonden de Balgen
te gluren door het hekwerk, om slechts een
glimp van hun vorst te kunnen opvangen.
Hun geduld werd beloond, want, nadat de
omvangiijke bagage was gelost, b gaf de
koning zich met zijn echtgenoote en prins
Boudewijn van boord.
De koning, met een voor zijn leeftijd nog
jeugdig uiterlijk, begroette de op de kade
verzamelden minzaam en onderhield zich
ongedwongen met de talrijke Belgische en
Nedeilandsche journalisten. De hoofdcom
missaris van politie begeleidde den vorst
daarna naar de open Nash, waarin de koning
achterin plaats nam met zijn gemalin
tusschen hem en prins Boudewijn. De loods-
deuren gingen open, de chauffeur gaf vol
gas en in snel tempo ging het naar buiten,
waar de wachtende Belgen even snel de
politie-afzetting verbraken en de auto deden
stranden op hun liefde voor koning Leo
pold. Onder luid gejuich stroomde de
menigte toe en omhelsde den vorst. De
heele politiemacht moest in het geweer
komen en stapvoets werd de auto door de
menigte heen geduwd.
Dreigende chaos.
Het heeft slechts weinig gescheeld of de
betrekkelijk korte autotocht, welke de Koning
met zijn gemalin van Rotterdam naar Schiphol
maakte, was in een chaos ontaard, waarvan
de gevolgen niet te overzien zouden zijn
geweest.
Hoezeer ook de Nederlandse autoriteiten
begrepen, dat de duizenden Belgen, die
Zondag in Nederland aanwezig waren,
gaarne hun Koning een spontane hulde
zouden willen brengen, men moest toch
uitgebreide voorzorgsmaatregelen treffen
voor de veiligheid van de Vorst. Te Rot
terdam bleek reeds, hoe dringend nood
zakelijk het was, dat men deze maatregelen
had genomen. Hier had men blijkbaar
niet op het onstuimige enthousiasme der
Belgen gerekend, want met gemak verbrak
men hier de wel wat al te zwakke
politie-afzetting. De chaos, die te Rotterdam
ontstond, dreigde een nog ernstiger karakter
te krijgen, toen bij vertrek van de Koninklijke
stoet tal van particuliere Belgische auto's
achter de Koninklijke wagens aankwamen.
Deze file van wagens bleef de koninklijke
auto's volgen en men ging ernstige moeilijk
heden vrezen. Snel greep de politie in.
Dank zij de rijdende politie-radio-auto's der
Rijkspolitie was men op Schiphol van minuut
tot minuut op de hoogte van alle gebeurte
nissen tijdens de autotocht.
Politie in actie.
Toen men dan ook op Schiphol gewaar
schuwd was dat op de Rijksweg een chaos
dreigde te ontstaan, werd onmiddellijk aan
de motoristen der rijkspolitie opdracht ge
geven de Koninklpe stoet tegemoet te rijden
teneinde de orde te herstellen. Met grote
snelheid gingen de motoristen de stoet
tegemoet en het gelukte deze mannen nabij
de Kager Plassen de al te opdringerige
Belgische auto's op te vangen en van de
stoet af te scheiden. Weliswaar gaf men
de Belgen gelegenheid met een kalm gangetje
naar Schiphol door te rjjden, doch men
voorkwam door dit snelle ingrijpen moeilijk
heden die catastrophaal hadden kunnen zijn.
Op Schiphol juichten vele Belgen vanuit
autobussen, waarmee zij naar de Holland
België st>ijd gevoerd zouden worden de
Koring tce en toen, nadat in het restaurant
koffie gedronken was, het hoge gezelschap
zich naar het vliegtuig begaf, verbraken ook
hier de enthousiaste Belgen het sterke
politie cordon en verdrongen zich voor het
rasterwerk. Onder luide toejuichingen v. r-
dween de Koning, na een vriendelijke groet
in het vliegtuig dat hem naar Genève zou
voeren.
NIEUWE CONTROLE MAATREGELEN
OP DEN BENZINE-UITVOER.
Van overheidswege zal een strengere
controle op den uitvoer van benzine wor
den uitgeoefend. Gebleken is dat „en pas
sant" met bezoek van buitenlanders (voor
namelijk Belgen) in Nederland groote hoe
veelheden benzine mee terug de grens over
gaan.
Om hieraan paal en perk te stellen zal men
binnenkort overgaan tot drastische maat
regelen.
Wanneer buitenlandsche auto's nl. Neder
land weer verlaten, zal men de voorraad
benzine opnemen en aan de hand van de
kilometerteller zal uitgemaakt worden hoe
veel benzine men mee terug mag nemen.
Door deze nieuwe regeling wordt dus ook
het eventueel meermalen per dag heen en
weer reizen ondervangen, omdat men iedere
keer gecontroleerd zal worden op de hoe
veelheid benzine, die men in de tank voert.
POSTHUME ONDERSCHEIDING VOOR
PRESIDENT ROOSEVELT.
De koningin heeft in de registers van de
Militaire Willemsorde doen inschrijven als
ridder le klasse (ridder-grootkruis) wijlen
President Roosevelt, als erkenning van zijn
daden als opperbevelhebber en leider van
het Amerikaanse volk gedurende de tweede
wereldoorlog.
WEER THUIS.
Met hetzelfde vliegtuig, dat Prinses Juliana
met de beide jongste Prinsesjes Marijke en
Margriet Vrijdag naar Nederland terugbracht,
is Zaterdagavond om half zeven Prins Bern-
hard met de twee oudste Prinsesjes Bea
trix en Irene uit Zwitserland op Soesterberg
geland. Prinses Juliana was met Haar twee
jongste Dochtertjes ter begroeting op het
vliegveld aanwezig.
GOED WERK VAN DE NIWIN.
De Niwin zendt sportartiekelen naar de
militairen overzee. Onder het motto „In 1948
elke vereniging één wedstrijd voor de Niwin"
voert de landelijke Sportcommissie van de
Nationale Inspanning Welzijnsverzorging
Indië (Niwin) een groote actie voor sportar
tiekelen ten behoeve van de militairen in de
overzeese gebiedsdelen. Alle Nederlandse
Sportbonden hebben zonder uitzondering hun
medewerking aan deze campagne toegezegd
en nu reeds staat vast, dat het overgrote
merendeel der le klasse voetbalclubs een
wedstrijd zal spelen, waarvan de baten wor
den gebruikt voorde aanschaffing van sport-
materialen. Bovendien heeft de K. N. V. B.
dezer dagen een bedrag van f. 12.C00 aan
de Niwir-Sportcommissie overgemaakt, dat
geheel voor bovengenoemd doel zal worden
aangewend.
EERVOLLE ONDERSCHEIDING VOOR
DE K.L.M.
De „Inter American Safely Council" heeft
aan het West-Indisch Bedrijf der K.LM. de
„Aviaton Safety Award" voor 1947 toegekend.
Dit 's het vijfde achtereenvolgende jaar, dat
de K L.M. in West-Indie deze onderscheiding
ten deel valt. Daarom ontving de K L.M.
behalve dit jaarlijkse certificaat ook de
„Five Years Special Award".
PROFESSOR VARGA ONTSLAOEN.
Naar „De Industrie" weet m:de te delen,
is Ruslands meest vooraanstaande econoom,
Prof. Varga uit alle fucties, die door hem
werden bekleed, ontslagen en is zijn eco-
misch instituut opgeheven. Wie is Prof.
Varga Gedurende de oorlogsjaren was
hij Stalins eerste economisch adviseur. Na
de oorlog werd hem door de Sowjetleiding
opgedragen, een studie te maken van de
invloed, die de oorlog op de economie der
kapitalistische landen had uitgeoefend. Het
resultaat van deze opdracht was een mo
numentaal boekwerk, dat zeer groot opzien
verwekte. Prof. Varga kwam n.l. tot een
aantal conclusies, die wel geheel in strijd
waren met de verwachtingen van de Sowjet-
overheid. Hij gaf als zijn mening te kennen,
dat er eerst in 1955 een crisis zou aanbreken
voor het kapitalistische stelsel, dat de kapi
talistische landen in staat waren gebleken,
de sociale positie der arbeiders te verbeteren
en dat met name de Engelse Labour Party
bewezen had, wetten tot stand te kunnen
brengen, die in strijd waren met de belangen
der kapitalistische klasse. Varga achtte de
betekenis der West-Europese landen veel
groter dan die van de staten, die aan Rus
land onderhorig zijn en constateerde in
plaats van de onontkoombaarheid aan een
oorlog, een tendenz naar eenheid in de
wereldeconomie.
Het merkwaardige van een en ander 's,
dat vele Russische economen Prof. Varga's
opvattingen schenen te delen. Het is wel
licht hierom, dai hij onmiddellijk in ongenade
is gevallen.
ttiek
a.
lopende kwaal. Neem
ilts iedere morgen
ïee en ge voelt U
der mens. Dat doet
samenstelling van
Inerale zouten. Die
Brende organen weer
|e werking. Ook Uw
opwekking nodig,
die dan niet geven,
der Uw bereik en met
helemaal de oude te
tot het verzetten van
usohen Salts wordt
erkooht. (I. M.)
„Cirrus" een radar-
ies bestaan eigenlijk
lijke delen; het eerste
rkte-rader, welke gol-
zijn en een reikwijdte
Boven in de mast
itenne, die vanuit de
wordtde anten-
baan op het radar-
n de kaartenkamer is
een voorwerp op zee
radargolven wordt
tscherm een lichtende
icherm, waarop een
ar is, krijgt deze lijn
Door middel van een
n op een schaalver-
ïet voorwerp in kwes-
verwijderd is. Een
e heeft een schuin
>1 en is bestemd voor
uchtruim.
ie hebben twee man
:hillende in gebruik
eren naar uitgezonden
at de wereld rond.
ïlegrafisten de taak,
ubericht door te sei-
meteorologen wordt
richt bevat diverse
et weer ter plaatse
(en, die worden geme-
onde. Aan een ballon
ve meter doorsnede
rmenten opgehangen,
rordt door een kleine
tseind. De uitgezon-
betrekking op lucht-
mperatuur; zij worden
mtvanger aan boord
rden deze seinen op
>aar gemaakt, zodat
Bigde gegevens kan
worden dan overge-
ier worden zij onmid-
ar De Bilt: van hieruit
tionale telex gebracht,
nen ze bij de inter-
icentra die over de
liggen. Een kwartier
i het weerschip ver-
>ver de gehele wereld
anisatie bestaat nog
heeft in die korte
in een zeer grote
evert een belangrijke
>id van het intensieve
:eaar.
e huid
IJ|i de bevrijding tot 1 Januari 1948 te
p uiteenzetten.
Pu alleen in het kort, wal wij ons voor-
pte in 1948 te doen
y- Werven van nieuwe contribuanten,
0/J2, collecten kunnen s'oppen.
y' zijn er 100.000. We meenen minstens
«000 te moeten tellen, alvorens, dat doel
bereikt. Dit zal niet alleen in Mei, maar
'teel 1948 gebeuren.
j2. In de Meidagen, wanneer wij onze
'V|,yding herdenken, van iedere Nederlan-
van Europa eischten snelle transportmid
delen en er was een nijpend tekort aan
scheepsrulmte.
De burgerluchtvaart verovert
de oceaan.
De Amerikanen en Engelsen waren er het
eerst bijde drie grote Amerikaanse lucht
vaartmaatschappijen, die op Europa wilden
gaan vliegen, verdeelden dit werelddeel in
drie zones, waarvan elk van hen er een
toegewezen kreeg en weldra landden op alle
belangrijke Europese luchthavens de Ame-
Radar.
Behalve deze radio-apparaluur bevindt
JRSCHRIFT"
AN KRACHT.
Belgische instanties
;id van de afschaffing
van de triptieken voor België, voor Neder
landse wagens ook het hinderlijke „Banden
voorschrift" te laten vervallen.
Daar hierop nog geen antwoord ontvan
gen is beveelt de A. N. W. B. de automobi
listen aan, voor ze raar België vertrekken,
ook ra 1 Mei de vereiste gegevens omtrent
de banden: merk en nummers van de bui
tenbanden en aantal binnenbanden (ook van
eventuele reservewielen) te noteren, teneinde
oponthoud aan de grers tot eenninimumte
beperken.
Abonnements
prijs i
Losse nummers 5 ct.
Kwartaal
abonnement
Axel binnen de kom
fl 1,25
Alle andere plaatsen
in Nederland en
Ned. Indlö il. 1.55.
Buitenland fl. 2,—.
Advertentieprijs
7 cent per m.m.
Ingezonden
Mededeelingen
20 cent per m.m.
Kleine Advertentiên
(r. aximum 8 regels)
1 - 5 regels 60 cent.
iedere regel meer
12 cent extra.
aaf en gezond,
ren. Doos 30 cent.
een wiueic nut otaai ccn isuiuuaseii opge
steld dit baken zendt om het kwartier ge
durende drie minuten een reeks morse-
strepen uit, onderbroken door het herken
ningsteken (de letters N.B. van Nederland-
België). Vliegtuigen, die dit baken peilen,
kunnen, omdat de positie van dit baken hen
bekend is, aan de hand van deze peiling en
een of meer peilingen van andere stations
hun eigen positie vaststellen.