AXELSCHE m COURANT fr^nkeerlng bij abonnement, Axel. ZATFRDAG 24 APRIL 1948 62e JAARGANG No. 57 Frankeering bij abonnement, Axel, WOFNSDAG 21 APRIL 1948. 62e JAARGANG No. 56 NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK Adres Redactie en.Administratie: AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ Hoofdredactie: T. C. VINK-van VESSEM Enthousiaste ontvangst van Koning Leopold. Het was Zondag voor Rotterdam een „Belgische Dag". Tallooze bussen en luxe auto's zijn op dezen stralenden voorjaarsdag de Neder- landsch—Belgische grens gepasseerd met bestemming „Rotterdam". In den vroegen morgen stoomde de „Eem- dijk" van de H.A.L. met aan boord Koning Leopold, zijn gade, Prinses de Réthy en Kroonprins Boudewijn tusschen de pieren van Hoek van Holland de Nieuwe Water weg op en naarmate men Rotterdam naderde werd het drukker langs de boorden van de Maas en ook op de rivier zelf, want enthou siaste Belgen hadden tal van booten afge huurd om het schip, waarop zich hun geliefde koning bevond, tegemoet te varen en te begeleiden. Door scheepsroepers klonk reeds het „Leve de Koning" en wan neer de vorst zichtbaar werd, ging er een luid gejuich op. Precies 8 uur meerde het schip langs kade van de Holland—Amerika Lijn, waar het naast de Oceaan-reus „Nieuw- Amsterd-m* slechts een nietige indruk maakte. Tal van autoriteiten, de secretaris van de Koning, Pirenne, de grootmaarschalk van het hof, graaf Cornet Weijs de Huart, ,de Belgische ambassadeur L. C. Nemry, luitenant ter zee le klasse Baron CW. Th. van Boetzelaer als vertegenwoordiger van H M de Koningin, burgemeester Oud en de directeuren van de H.A L„ Bouwman en de Monchy, hadden zich op de kade verza meld en begaven zich, toen de loopplank was uitgelegd, aan boord, waar 7ij aan den koning, diens gemalin en prins Boudewijn werden voorgesteld. Speciaal richtte de koning daarbij het woord tot dan heer de Monchy, directeur van de Holland—Amerika. Lijn om hem dank te brengen voor de voortreffelijke reis. Twintig minuten duurde deze ontvangst en in d\en tusschertijd stonden de Balgen te gluren door het hekwerk, om slechts een glimp van hun vorst te kunnen opvangen. Hun geduld werd beloond, want, nadat de omvangiijke bagage was gelost, b gaf de koning zich met zijn echtgenoote en prins Boudewijn van boord. De koning, met een voor zijn leeftijd nog jeugdig uiterlijk, begroette de op de kade verzamelden minzaam en onderhield zich ongedwongen met de talrijke Belgische en Nedeilandsche journalisten. De hoofdcom missaris van politie begeleidde den vorst daarna naar de open Nash, waarin de koning achterin plaats nam met zijn gemalin tusschen hem en prins Boudewijn. De loods- deuren gingen open, de chauffeur gaf vol gas en in snel tempo ging het naar buiten, waar de wachtende Belgen even snel de politie-afzetting verbraken en de auto deden stranden op hun liefde voor koning Leo pold. Onder luid gejuich stroomde de menigte toe en omhelsde den vorst. De heele politiemacht moest in het geweer komen en stapvoets werd de auto door de menigte heen geduwd. Dreigende chaos. Het heeft slechts weinig gescheeld of de betrekkelijk korte autotocht, welke de Koning met zijn gemalin van Rotterdam naar Schiphol maakte, was in een chaos ontaard, waarvan de gevolgen niet te overzien zouden zijn geweest. Hoezeer ook de Nederlandse autoriteiten begrepen, dat de duizenden Belgen, die Zondag in Nederland aanwezig waren, gaarne hun Koning een spontane hulde zouden willen brengen, men moest toch uitgebreide voorzorgsmaatregelen treffen voor de veiligheid van de Vorst. Te Rot terdam bleek reeds, hoe dringend nood zakelijk het was, dat men deze maatregelen had genomen. Hier had men blijkbaar niet op het onstuimige enthousiasme der Belgen gerekend, want met gemak verbrak men hier de wel wat al te zwakke politie-afzetting. De chaos, die te Rotterdam ontstond, dreigde een nog ernstiger karakter te krijgen, toen bij vertrek van de Koninklijke stoet tal van particuliere Belgische auto's achter de Koninklijke wagens aankwamen. Deze file van wagens bleef de koninklijke auto's volgen en men ging ernstige moeilijk heden vrezen. Snel greep de politie in. Dank zij de rijdende politie-radio-auto's der Rijkspolitie was men op Schiphol van minuut tot minuut op de hoogte van alle gebeurte nissen tijdens de autotocht. Politie in actie. Toen men dan ook op Schiphol gewaar schuwd was dat op de Rijksweg een chaos dreigde te ontstaan, werd onmiddellijk aan de motoristen der rijkspolitie opdracht ge geven de Koninklpe stoet tegemoet te rijden teneinde de orde te herstellen. Met grote snelheid gingen de motoristen de stoet tegemoet en het gelukte deze mannen nabij de Kager Plassen de al te opdringerige Belgische auto's op te vangen en van de stoet af te scheiden. Weliswaar gaf men de Belgen gelegenheid met een kalm gangetje naar Schiphol door te rjjden, doch men voorkwam door dit snelle ingrijpen moeilijk heden die catastrophaal hadden kunnen zijn. Op Schiphol juichten vele Belgen vanuit autobussen, waarmee zij naar de Holland België st>ijd gevoerd zouden worden de Koring tce en toen, nadat in het restaurant koffie gedronken was, het hoge gezelschap zich naar het vliegtuig begaf, verbraken ook hier de enthousiaste Belgen het sterke politie cordon en verdrongen zich voor het rasterwerk. Onder luide toejuichingen v. r- dween de Koning, na een vriendelijke groet in het vliegtuig dat hem naar Genève zou voeren. NIEUWE CONTROLE MAATREGELEN OP DEN BENZINE-UITVOER. Van overheidswege zal een strengere controle op den uitvoer van benzine wor den uitgeoefend. Gebleken is dat „en pas sant" met bezoek van buitenlanders (voor namelijk Belgen) in Nederland groote hoe veelheden benzine mee terug de grens over gaan. Om hieraan paal en perk te stellen zal men binnenkort overgaan tot drastische maat regelen. Wanneer buitenlandsche auto's nl. Neder land weer verlaten, zal men de voorraad benzine opnemen en aan de hand van de kilometerteller zal uitgemaakt worden hoe veel benzine men mee terug mag nemen. Door deze nieuwe regeling wordt dus ook het eventueel meermalen per dag heen en weer reizen ondervangen, omdat men iedere keer gecontroleerd zal worden op de hoe veelheid benzine, die men in de tank voert. POSTHUME ONDERSCHEIDING VOOR PRESIDENT ROOSEVELT. De koningin heeft in de registers van de Militaire Willemsorde doen inschrijven als ridder le klasse (ridder-grootkruis) wijlen President Roosevelt, als erkenning van zijn daden als opperbevelhebber en leider van het Amerikaanse volk gedurende de tweede wereldoorlog. WEER THUIS. Met hetzelfde vliegtuig, dat Prinses Juliana met de beide jongste Prinsesjes Marijke en Margriet Vrijdag naar Nederland terugbracht, is Zaterdagavond om half zeven Prins Bern- hard met de twee oudste Prinsesjes Bea trix en Irene uit Zwitserland op Soesterberg geland. Prinses Juliana was met Haar twee jongste Dochtertjes ter begroeting op het vliegveld aanwezig. GOED WERK VAN DE NIWIN. De Niwin zendt sportartiekelen naar de militairen overzee. Onder het motto „In 1948 elke vereniging één wedstrijd voor de Niwin" voert de landelijke Sportcommissie van de Nationale Inspanning Welzijnsverzorging Indië (Niwin) een groote actie voor sportar tiekelen ten behoeve van de militairen in de overzeese gebiedsdelen. Alle Nederlandse Sportbonden hebben zonder uitzondering hun medewerking aan deze campagne toegezegd en nu reeds staat vast, dat het overgrote merendeel der le klasse voetbalclubs een wedstrijd zal spelen, waarvan de baten wor den gebruikt voorde aanschaffing van sport- materialen. Bovendien heeft de K. N. V. B. dezer dagen een bedrag van f. 12.C00 aan de Niwir-Sportcommissie overgemaakt, dat geheel voor bovengenoemd doel zal worden aangewend. EERVOLLE ONDERSCHEIDING VOOR DE K.L.M. De „Inter American Safely Council" heeft aan het West-Indisch Bedrijf der K.LM. de „Aviaton Safety Award" voor 1947 toegekend. Dit 's het vijfde achtereenvolgende jaar, dat de K L.M. in West-Indie deze onderscheiding ten deel valt. Daarom ontving de K L.M. behalve dit jaarlijkse certificaat ook de „Five Years Special Award". PROFESSOR VARGA ONTSLAOEN. Naar „De Industrie" weet m:de te delen, is Ruslands meest vooraanstaande econoom, Prof. Varga uit alle fucties, die door hem werden bekleed, ontslagen en is zijn eco- misch instituut opgeheven. Wie is Prof. Varga Gedurende de oorlogsjaren was hij Stalins eerste economisch adviseur. Na de oorlog werd hem door de Sowjetleiding opgedragen, een studie te maken van de invloed, die de oorlog op de economie der kapitalistische landen had uitgeoefend. Het resultaat van deze opdracht was een mo numentaal boekwerk, dat zeer groot opzien verwekte. Prof. Varga kwam n.l. tot een aantal conclusies, die wel geheel in strijd waren met de verwachtingen van de Sowjet- overheid. Hij gaf als zijn mening te kennen, dat er eerst in 1955 een crisis zou aanbreken voor het kapitalistische stelsel, dat de kapi talistische landen in staat waren gebleken, de sociale positie der arbeiders te verbeteren en dat met name de Engelse Labour Party bewezen had, wetten tot stand te kunnen brengen, die in strijd waren met de belangen der kapitalistische klasse. Varga achtte de betekenis der West-Europese landen veel groter dan die van de staten, die aan Rus land onderhorig zijn en constateerde in plaats van de onontkoombaarheid aan een oorlog, een tendenz naar eenheid in de wereldeconomie. Het merkwaardige van een en ander 's, dat vele Russische economen Prof. Varga's opvattingen schenen te delen. Het is wel licht hierom, dai hij onmiddellijk in ongenade is gevallen. ttiek a. lopende kwaal. Neem ilts iedere morgen ïee en ge voelt U der mens. Dat doet samenstelling van Inerale zouten. Die Brende organen weer |e werking. Ook Uw opwekking nodig, die dan niet geven, der Uw bereik en met helemaal de oude te tot het verzetten van usohen Salts wordt erkooht. (I. M.) „Cirrus" een radar- ies bestaan eigenlijk lijke delen; het eerste rkte-rader, welke gol- zijn en een reikwijdte Boven in de mast itenne, die vanuit de wordtde anten- baan op het radar- n de kaartenkamer is een voorwerp op zee radargolven wordt tscherm een lichtende icherm, waarop een ar is, krijgt deze lijn Door middel van een n op een schaalver- ïet voorwerp in kwes- verwijderd is. Een e heeft een schuin >1 en is bestemd voor uchtruim. ie hebben twee man :hillende in gebruik eren naar uitgezonden at de wereld rond. ïlegrafisten de taak, ubericht door te sei- meteorologen wordt richt bevat diverse et weer ter plaatse (en, die worden geme- onde. Aan een ballon ve meter doorsnede rmenten opgehangen, rordt door een kleine tseind. De uitgezon- betrekking op lucht- mperatuur; zij worden mtvanger aan boord rden deze seinen op >aar gemaakt, zodat Bigde gegevens kan worden dan overge- ier worden zij onmid- ar De Bilt: van hieruit tionale telex gebracht, nen ze bij de inter- icentra die over de liggen. Een kwartier i het weerschip ver- >ver de gehele wereld anisatie bestaat nog heeft in die korte in een zeer grote evert een belangrijke >id van het intensieve :eaar. e huid IJ|i de bevrijding tot 1 Januari 1948 te p uiteenzetten. Pu alleen in het kort, wal wij ons voor- pte in 1948 te doen y- Werven van nieuwe contribuanten, 0/J2, collecten kunnen s'oppen. y' zijn er 100.000. We meenen minstens «000 te moeten tellen, alvorens, dat doel bereikt. Dit zal niet alleen in Mei, maar 'teel 1948 gebeuren. j2. In de Meidagen, wanneer wij onze 'V|,yding herdenken, van iedere Nederlan- van Europa eischten snelle transportmid delen en er was een nijpend tekort aan scheepsrulmte. De burgerluchtvaart verovert de oceaan. De Amerikanen en Engelsen waren er het eerst bijde drie grote Amerikaanse lucht vaartmaatschappijen, die op Europa wilden gaan vliegen, verdeelden dit werelddeel in drie zones, waarvan elk van hen er een toegewezen kreeg en weldra landden op alle belangrijke Europese luchthavens de Ame- Radar. Behalve deze radio-apparaluur bevindt JRSCHRIFT" AN KRACHT. Belgische instanties ;id van de afschaffing van de triptieken voor België, voor Neder landse wagens ook het hinderlijke „Banden voorschrift" te laten vervallen. Daar hierop nog geen antwoord ontvan gen is beveelt de A. N. W. B. de automobi listen aan, voor ze raar België vertrekken, ook ra 1 Mei de vereiste gegevens omtrent de banden: merk en nummers van de bui tenbanden en aantal binnenbanden (ook van eventuele reservewielen) te noteren, teneinde oponthoud aan de grers tot eenninimumte beperken. Abonnements prijs i Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom fl 1,25 Alle andere plaatsen in Nederland en Ned. Indlö il. 1.55. Buitenland fl. 2,—. Advertentieprijs 7 cent per m.m. Ingezonden Mededeelingen 20 cent per m.m. Kleine Advertentiên (r. aximum 8 regels) 1 - 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra. aaf en gezond, ren. Doos 30 cent. een wiueic nut otaai ccn isuiuuaseii opge steld dit baken zendt om het kwartier ge durende drie minuten een reeks morse- strepen uit, onderbroken door het herken ningsteken (de letters N.B. van Nederland- België). Vliegtuigen, die dit baken peilen, kunnen, omdat de positie van dit baken hen bekend is, aan de hand van deze peiling en een of meer peilingen van andere stations hun eigen positie vaststellen.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1948 | | pagina 1