AXELSCHE K COURANT Ffrnkeering bij abornement, Axel. ZATFRDAG 17 APRIL 1948. 62e JAARGANG No. 55 NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK Adres Redactie en Administratie AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ Hoofdredactie: T. C. VINK-van VESSEM Samenwerking. zijn maar heel weinig aardrijkskundige ien in den lndischen archipelBatavia er een, „par droit de nalssance", lenzorg, omdat het door ons werd ge en dan is er ookde Wijnkoopsbaai. Itrlandsche pioniers landden er reeds wen terug en dreven van daaruit handel de bevolking. och ontstond er geen Hollandsche neder- ing en ook nu nog is het visschers- Pelaboeanratoe, een armzalig dorpje, zijn schoonheid slechts ontleent aan de ziltige natuur, die het omringt, igeveer halfweg Buitenzorg—Soeka- ni verlaat men de groote weg om over afstand van bijna 60 km. de lange kelende weg naar de Wijnkoopsbaai te en. Toen we hem vlak na het begin acties voor het eerst reden was het smal weggetje, in tamelijk goeden staat, den meenden wij dat het zeldzaam- voor Java een dun bevolkte streek Toen dachten wij dat een armzalige me "visschersvloot een kwijnend bestaan ie aan de baai. ezer dagen bemerkten wij dat alles heel ers is dan wij in die eerste dagen Sten. den het opdringende oerwoud door tal- ize paljollende koelies van den weg was wijderd, bleek het een heel behoorlijke te zijn, die zich door een prachtige, ïlbevolkte streek slingert. De textiel- lilie troffen wij nog in het „Unnra- aan, dat wil zeggen, dat veelal Iraditioneele kleedij was vervangen door meest vreemdsoortige combinaties van ttn en costumes. Dat stadium duurt listal maar kort Zoodra het Bestuur en cultures hun werk hebben hervat en er et geld onder de bevolking komt, krijgt :t de gelegenheid om sarongs aan te affen en dan worden de aanvankelijk bewonderde Unnra-pakjes gedegradeerd werkkleding, visschersvloot, die onder het bestuur de Alri republikeinsche Marine telijks uit mocht varen en hooge astlngen verschuldigd was, trekt er nu ut iedere morgen in alle vroegte op uit. I zijn primitieve scheepjes, waarmede tt visschers hun werk doen, niet veel tt dan uitgeholde boomstammen met een tkwaardig gevormd, bijna vierkaat zeil Maar met deze bootjes en het een- udige vischtuig wordt iederen dag weer rijke oogst behaald van vreemdsoortige lichen, welke de oceaan oplevert. Nog ti kwartier nadat de laatste boot van een tol van ongeveer 60 schepen bi nen is, »dt de vangst op de gezellige pasar bij verkocht. Elders zoeken de allerarmsten van Java's idkustbevolking een schamel stuk brood verdienen met het winnen van zout in mitieve zoutpannen. Weer anderen wer- 10 op enkele rubber- en thee-ondtrnemin- i in de naaste omgeving van deze wonder- tie baai. in dan zijn er ook de soldaten. Neder- iliche jongens uit Amsterdam en Wad- ween, uit Aarle-Rixtel en Roodesctiool. tl veel, dat is ook niet noodtg, want de tolking is hen welgezind. De bevolking deze soldaten, de visschers en de sol len, zij staan naast elkaar in bun dage- iche werk en dat is meer dan een »paganda-frase. Ze staan naast elkaar bij I lot stand brengen van een ordelijke en elvarende Wijnkoopsbaai. Onderweg zagen wij soldaten bezig met U afbranden van de wegbermen, naast oelies die met de patjol het door de ijilairen begonnen werk voltooiden. Pelaboeanratoe geeft een jongen ser- 'ant leiding aan het werk va de inheem- (1= politie en hij is ook de man, die raad l(ll in tal van moeilijke vraagstukken. /Elders vertelde men onsDe T.N.I. be- :iioot uit het vlakbij gelegen Bantam Wals men weet het meest Westelijke deel 11 Java dat buiten de van Mook-lijn ligt de visschers op zee. „Nou, daar hebben 1 'oen maar 's een end aan gemaakt", lp de ondernemingen werken planters, ''"airen en bevolking eendrachtig samen. e «tenant van het kleine detachement pfc ons rond door de rubberfabriek en 1 w,)l er niet veel minder bijzonderheden 111 'e vertellen als de planters zelf. Als militaire vrachtwagen, die de fourage nvoert, eens een keertje uitvalt, helpt de 'gen van de rubberfabriek en omgekeerd, soldaten maakten een vollrybal-net van een oud vischtuig en de militaire arts helpt waar noodig de bevolking. Blikjes visch vinden hun weg naar de kampong in ruil voor versche eieren. Versche zee- visch is er altijd en met Kerstmis konden de jongens de eieren niet op. Zoo is er same-werking allerwegen in in dit, dicht bij Batavia, maar toch zoo afgelegen gebied. En men vraagt zich afWaarom nog verder praten over mogelijkheden van samen werking? Hier ligt de meest reëele basis voor die samenwerking zoo maar voor het grijpen: men heeft elkander noodig I Nsder- landsche ondernemingen brachten de bevol king weivaart, maar evenzeer bracht de bevolking werk en weivaart aan de Neder landers op de ondernemingen. Men heeft- elkander noodig op ieder gebied en als men dan zooals in de Wijnkoopsbaai te maken heeft met Indonesiërs die zich vrij weten van een Westersvijandige hetze en met Nederlanders die zoo uit hun dorpje komen en zelfs niet eens zouden kunnen zeggen wat nu eigen lijk „rassendiscriminatie* is, dan zijn er totaal geen problemen. En dat is het doel waar wij heen moeten 1 De eerste K. L. M. DC 6 gearriveerd. Het nieuwste op het gebied van passagiersvliegtuigen. Een luchtvloot veroudert snel en ieder nieuw vliegtuigiype, dat de montage-hallen van een fabritk verlaat, maakt meteen alle op dat moment in gebruik zijnoe typen een klasse ouder. Twee jaar geleden, toen de eerste Douglas DC 4-machine in ons land aankwam, was zij het modernste vliegtuig, dat de K.L M. op dat ogenblik bezatthans is op de grote lijnen van onze nationale luchtvaartmaatschappij de Lockheed Con stellation heer en meester. Maar dit type zal binnenkort de ereplaats broederlijk moeten delen met de opvolger van de DC 4, de Douglas DC 6. Zeven van deze nieuwe luchtkastelen zullen in de loop van 1948 in ons land arriveren en als Vliegende Hol landers het wereldluchtnet gaan bevliegen, tot meerdere eer en glorie van de Neder landse burgerluchtvaart. De eerste DC 6 is vorige maand op Schiphol aangekomen. Uiterlijk vertoont deze nieuwe Douglasvogel weinig verschil met zijn bekende voorganger hij is iets slanker, de romp is verlengd, de ramen zijn vierkant in plaats van ovaal en op net met doek bekleae nentingsroer na is de machine uit een nieuw soort licht metaal opgebouwd, waardoor een belangrijke ge- wicntsb* sparing is verkregen. Verder heeft de DC 6 zwaardere motoren dan de DC 4. Luxueuze inrichting. De deur bevindt zich bij deze machine niet achteraan, maar ongeveer op de helft van de romp. Bij het binnentreden komt men in een soort portaal, waarin zich recht tegenover de ingang een garderobe bevindt. Direct links van de deur is de toegang tot de kombuis, waarin men o.a. een elecirische oven vindthierin kan de kok onderweg een smakelijke warme maaiijd bereiden. Naast de kombuis is de toegang tot het voorste compartiment, waarin zich 28 com fortabele stoelen en een viertal zitplaatsen voor de bemanning bevinden, in totaal dus acht rijen van vier stoelenbij elke rij stoelen bevindt zich een grooi vierkant venster, waardoor de passagier een uit stekend zicht heeft naar alle kanten. Daarbij heeft elke passagier de beschikking over een klein wandlampje, dat hij kan aansteken, zonder daarmee zijn medepassagiers te hinderen. Eiectrische verwarming en tocht vrije ventilatie zorgen voor een constante aangename temperatuur in de cabine. Voor deze cabine bevindt zich een ruime kleed kamer voor de mannelijke passagiers, met wastafels en contactdozen voor een electrisch scheerapparaat en een toilet. Voor in de neus is de stuurhut, waar twee vliegers, een telegrafist en een boordwerk tuigkundige voldoende ruimte hebben om te werken, terwijl er bovendien nog een vracht- ruim is voor ongeveer 3 kub. M. vracht goederen. Verder kan er nog vracht geladen worden in twee ruimen onder de cabine, die alleen van buitenaf toegankelijk zijn. In totaal kan 137S kub. M. vracht worden meegenomen. Aan de andere kant van het portaal be vindt zich de tweede cabine, waarin 16 passagiers een plaats kunnen vinden. In deze cabine kynnen 8 stoelen veranderd worden in vier twee-persoons bedden, terwijl er nog vier éénpersoons bedden uit de wand geklapt kunnen worden. Er is dus voor 12 passagiers nacht-accomodatie aan wezig. Achter deze cabine ligt een zeer iuxueuse dameskleedkamer, compleet met kaptafels, spiegels, e.d. en een toi'et. Het gehele buitengewoon lu*ueuse interieur is in de bekende K.L.M.-kleuren, n.l. donker blauw en grijs, uitgevoerd. Enige technische gegevens. De Douglas DC 6 is uitgerust met vier 18 cylinder Pratt and Whitney R 2800 Double Wasp motoren, die in de start elk 2100 pk kunnen leverenmet toepassing van z.g. waterinjectie kan dit vermogen echter wor den opgevoerd tot 2400 pk. Deze motoren drijven elk een driebladig verstelbare Ha milton Standard schroef aan, met brede, rechthoekig afgesneden tippen hierdoor kan het grote vermogen van de moderne vlieg tuigmotor beter worden opgenomen. Deze schroeven kunnen ook op negatieve spoed gezet worden, waardoor ze als remschroef werken en de landingsuitloop belangrijk kunnen bekorten. De DC 6 is uitgerust met een z.g. druk- cabinedoor een speciale installatie wordt de luchtdruk in de cabine op een bepaald niveau gehouden, waardoor het vliegtuig op zeer grote hoogte kan vliegen. Wanneer de machine b.v. op 6000 m. vliegt heerst in de cabine een luchtdruk gelijk aan de druk op 2400 m. zonder dat de passagiers last hebben van de lagere luchtdruk op die hoogte. In de voorlijsten van vleugels en staartvlakken is z.g. thermische ijsbestrijding aangebracht; met gebruikmaking van de warmte van de uitlaatgassen worden deze plaatsen verwarmd, waardoor het hierop afzetten van ijs onmogelijk wordt. Het neus wiel-onderstel, waarvan de hoofd- wielen dubbel zijn uitgevoerd wordt geheel in de romp en in de binnenste motor- gondels ingetrokken. krachten voorzien. Dit is een rem voor de ontwikkeling van Nieuw-Guinea. Tot nu toe moesten kostbare werkkrachten van elders worden aangevoerd, doch binnenkort zal ook hier de grens van het mogelijke zijn berijkt. Vanzelf ontstond dus de gedachte een groots opgezette transmigratie voor Neder landers mogelijk te maken. Het klimaat is geen bezwaar. Weliswaar zijn de kustge bieden warm te noemen, doch gebleken is dat de Europeanen zich hier vrij spoedig aan wennen. Ook in politiek opzicht biedt een openstelling van Nieuw-Guinea voor Nederlanders geen moeilijkheden. De rege ring heeft herhaaldelijk toegezegd dit gebieds deel een aparte status toe te zullen kennen binnen Nederlands staatsverband, hetzij in de vorm van een 12e provincie, hetzij krachtens een byzondere staatsregeling. En van Indonesische zijde is hiertegen geen enkel bezwaar geuit. Nieuw-Guinea begint zich uit zijn eeuwen lange isolement te verlossen. Uitgestrekte gebieden wachten op energieke handen, die van dit ongerepte land iets groots kun nen maken. Mogelijk is dit£altijd. Nog geen 140 jaar geleden adviseerde de Engelse lt.- gouverneur generaal Raffles zijn regering om Java (dat de Britten destijds enige jaren bezet hielden) maar aan de Nederlanders terug te geven, want„dit land is toch maar waardeloos bezit". En wij allen weten wat Nederlanu er sederdien van heeftgemaakt. Enige honderden politieke delinquenten werken nu in de bossen van Nieuw-Guinea. Onlangs is nog een schip met een. duizend van deze mensen derwaar's vertrokken. Zij kosten de Nederlandse regering f200 per hoofd per maand. Tienduizenden goede va derlanders zouden onder de zelfde voor waarden willen gaan. als hun dit mogelijk zou worden gemaakt. Dertig millioen hectaren Nederlandse grond liggen nog braak. Het wordt tijd, hoog tijd, hier aandacht aan te besteden Waar ligt onze toekomst? Canada, Australië, of Mieuw-Guinea. Nederland is vol. Bijna 10 millioen men sen huizen tezamen op een gebied dat te klein is om hen allen een bestaan te bieden. Weliswaar kunnen we nu nog niet van overbevolking spreken, maar de toestand zal over 10 15 jaar zeker critiex te noemen zijn. Verdere inter,siveiing van dela .dbouw is niet meer mogelijk. Ook uitbreiding van andere bestaansmogelijkheden, als handel en industrie, is aan natuurlijke grenzen gebonden. Geen oplossing ligt dus meer voor de hand dan emigratie. Nu zijn er in ons land enkele offici ë!e en semi-officiëte en particuliere instanties, die voor dit vraagstuk een grote activiteit aan de dag leggen. Zo konden reeds enkele duizenden Nederlandse boeren scheepgaan en in den vreemde aan een bestaan woruen geholpen. Dit werk vindt nog steeds door gang en het laat zich aanzien, dat het aantal emigranten in de naaste toekomst vrij aan zienlijk kan worden verhoogd. Toch kan van massale overplanting nooit sprake zijn. In het allergunstigste geval zou hoogstens 5 pre. van de bevolkingsaanwas door de emigratie opgevangen kunnen worden. De resterende 95 pre. moet dan maar zien zich in eigen land een bestaan te veroveren. Het kan niet anders, of dit zal in de zeer nabije toekomst tot ernstige spanningen op de arbeidsmarkt leiden. Het ligt dus voor de hand dat men zich meer en meer is gaan interesseren voor Nederlands Nieuw Guinea, een gebied 10 maal zo groot als het moeder land en bewoond door nog geen één kwart millioen zielen. Pas kort voor de oorlog is men er van overheidswege toe overgegaan om een uitgebreid onderzoek in te stellen naar de aanwezigheid van bodemschatten en de verdere bestaansmogelijkheden in dit nog vrijwel onbekend gebied. Verrassende resul taten leverde dit op. De oerwouden in het binnenland brengen een schat van kostbare houtsoorten. Op lal van plaatsen werd olie gevonden en reeds zijn de grote olie-maat schappijen met een intensieve exploitatie begonnen. Ook op landbouwgebied bieden de meer landinwaarts gelegen streken goede kansen voor een bestaan. De oorspronkelijke bevolking, die voor een groot gedeelte nog in een oerstadium leeft, kan niet aan de behoefte in arbeids- KORT VERSLAG van de vergadering van het bestuur van de Stichting voor de Landbouw in Zeeland. Rechtsgelijkheid stad en platteland. De S'ichting voor de Landbouw in Zeeland sprak zich opnieuw uit tegen de classificatie der gemeenten, als zijnde verouderd en onbillijk tegenover de bewoners van het platteland en de kleinere gemeenten. Het leven in de steden moge dan ook in be paalde opzichten duurder zijn o.a. ten aan zien van de huishuren, in andere opzichten is het wonen ten plattelande eenter bedui dend duurder en de mogelijkheden om meer ontwikkeling of vakkennis op te doen geringer. De feiten, dat veelal de beste krachten het platteland verlaten om in de steden werkzaam te zijn spreken in dezen duidelijk. Ook in andere opzichten blijkt de achter stand van het platteland, o.a. met betrekking tot de water- en eiectriciteitsvoorziening. Zo kan er b.v. op gewezen worden dat kolen een bron van licht, kracht en warmte over het gehele land en tegen nagenoeg ge'ijke prijzen over de inwoners van het gehele land worden gedistribueerd. Electri- citeit is eveneens een bron van licht, kracht en warmte die niet gedistribueerd wordt, waarvan een groot aantal plattelandsbe woners geheel is verstoken, terwijl de prijs waartegen deze energie beschikbaar wordt gesteld in de verschillende delen van ons vaderland zeer uiteen loopt. De Stichting voor de Landbouw is van oordeel dat gestreefd moet worden naar een zodanige eiectriciteitsvoorziening, dat aan aüe bewoners van Nederland en tegen een ongeveer gelijke prijs deze energiebron ter beschikking wordt gesteld. De huidige toestand dat een groot deel van het platte land als z.g. onrendabel gebied wordt be schouwd en alleen tegen buitensporige garantiebedragen van electriciteit wordt voor zien is voor het platteland onaanvaardbaar. Verbod verbouw van wintergersl en bieten voor zaadwinning. Opnieuw zullen pogingen worden aange wend om de.verbouw van wintergerst en bieten voor zaadwinning bij provinciale ver ordening te verbieden. Ten aanzien van de teelt van bieten voor zaadwinning is overleg gepleegd en over eenstemming verkregen met de Directeur van het Instituut voor Rationele Suiker productie te Bergen op Zoom, Abonnements prijs: Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom fl 1,25 Alle andere plaatsen in Nederland en Ned. Indië 11. 1,55. Buitenland il. 2, Advertentie prijs 7 cent per m.m. Ingezonden Meaedeelingen 20 cent per m.m. Kleine Advertentiën (maximum 8 regels) 1 - 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra. j

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1948 | | pagina 1