AXELSCHE K COURANT
Ffrnkeering bij abornement, Axel.
ZATFRDAG 17 APRIL 1948.
62e JAARGANG No. 55
NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD
Verschijnt iedere
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Woensdag en Zaterdag
Drukker-Uitgeefster:
Firma J. C. VINK
Adres Redactie en Administratie
AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§
Hoofdredactie:
T. C. VINK-van VESSEM
Samenwerking.
zijn maar heel weinig aardrijkskundige
ien in den lndischen archipelBatavia
er een, „par droit de nalssance",
lenzorg, omdat het door ons werd ge
en dan is er ookde Wijnkoopsbaai.
Itrlandsche pioniers landden er reeds
wen terug en dreven van daaruit handel
de bevolking.
och ontstond er geen Hollandsche neder-
ing en ook nu nog is het visschers-
Pelaboeanratoe, een armzalig dorpje,
zijn schoonheid slechts ontleent aan de
ziltige natuur, die het omringt,
igeveer halfweg Buitenzorg—Soeka-
ni verlaat men de groote weg om over
afstand van bijna 60 km. de lange
kelende weg naar de Wijnkoopsbaai te
en. Toen we hem vlak na het begin
acties voor het eerst reden was het
smal weggetje, in tamelijk goeden staat,
den meenden wij dat het zeldzaam-
voor Java een dun bevolkte streek
Toen dachten wij dat een armzalige
me "visschersvloot een kwijnend bestaan
ie aan de baai.
ezer dagen bemerkten wij dat alles heel
ers is dan wij in die eerste dagen
Sten.
den het opdringende oerwoud door tal-
ize paljollende koelies van den weg was
wijderd, bleek het een heel behoorlijke
te zijn, die zich door een prachtige,
ïlbevolkte streek slingert. De textiel-
lilie troffen wij nog in het „Unnra-
aan, dat wil zeggen, dat veelal
Iraditioneele kleedij was vervangen door
meest vreemdsoortige combinaties van
ttn en costumes. Dat stadium duurt
listal maar kort Zoodra het Bestuur en
cultures hun werk hebben hervat en er
et geld onder de bevolking komt, krijgt
:t de gelegenheid om sarongs aan te
affen en dan worden de aanvankelijk
bewonderde Unnra-pakjes gedegradeerd
werkkleding,
visschersvloot, die onder het bestuur
de Alri republikeinsche Marine
telijks uit mocht varen en hooge
astlngen verschuldigd was, trekt er nu
ut iedere morgen in alle vroegte op uit.
I zijn primitieve scheepjes, waarmede
tt visschers hun werk doen, niet veel
tt dan uitgeholde boomstammen met een
tkwaardig gevormd, bijna vierkaat zeil
Maar met deze bootjes en het een-
udige vischtuig wordt iederen dag weer
rijke oogst behaald van vreemdsoortige
lichen, welke de oceaan oplevert. Nog
ti kwartier nadat de laatste boot van een
tol van ongeveer 60 schepen bi nen is,
»dt de vangst op de gezellige pasar bij
verkocht.
Elders zoeken de allerarmsten van Java's
idkustbevolking een schamel stuk brood
verdienen met het winnen van zout in
mitieve zoutpannen. Weer anderen wer-
10 op enkele rubber- en thee-ondtrnemin-
i in de naaste omgeving van deze wonder-
tie baai.
in dan zijn er ook de soldaten. Neder-
iliche jongens uit Amsterdam en Wad-
ween, uit Aarle-Rixtel en Roodesctiool.
tl veel, dat is ook niet noodtg, want de
tolking is hen welgezind. De bevolking
deze soldaten, de visschers en de sol
len, zij staan naast elkaar in bun dage-
iche werk en dat is meer dan een
»paganda-frase. Ze staan naast elkaar bij
I lot stand brengen van een ordelijke en
elvarende Wijnkoopsbaai.
Onderweg zagen wij soldaten bezig met
U afbranden van de wegbermen, naast
oelies die met de patjol het door de
ijilairen begonnen werk voltooiden.
Pelaboeanratoe geeft een jongen ser-
'ant leiding aan het werk va de inheem-
(1= politie en hij is ook de man, die raad
l(ll in tal van moeilijke vraagstukken.
/Elders vertelde men onsDe T.N.I. be-
:iioot uit het vlakbij gelegen Bantam
Wals men weet het meest Westelijke deel
11 Java dat buiten de van Mook-lijn ligt
de visschers op zee. „Nou, daar hebben
1 'oen maar 's een end aan gemaakt",
lp de ondernemingen werken planters,
''"airen en bevolking eendrachtig samen.
e «tenant van het kleine detachement
pfc ons rond door de rubberfabriek en
1 w,)l er niet veel minder bijzonderheden
111 'e vertellen als de planters zelf. Als
militaire vrachtwagen, die de fourage
nvoert, eens een keertje uitvalt, helpt de
'gen van de rubberfabriek en omgekeerd,
soldaten maakten een vollrybal-net
van een oud vischtuig en de militaire arts
helpt waar noodig de bevolking. Blikjes
visch vinden hun weg naar de kampong
in ruil voor versche eieren. Versche zee-
visch is er altijd en met Kerstmis konden
de jongens de eieren niet op.
Zoo is er same-werking allerwegen in
in dit, dicht bij Batavia, maar toch zoo
afgelegen gebied.
En men vraagt zich afWaarom nog
verder praten over mogelijkheden van samen
werking? Hier ligt de meest reëele basis
voor die samenwerking zoo maar voor het
grijpen: men heeft elkander noodig I Nsder-
landsche ondernemingen brachten de bevol
king weivaart, maar evenzeer bracht de
bevolking werk en weivaart aan de Neder
landers op de ondernemingen.
Men heeft- elkander noodig op ieder
gebied en als men dan zooals in de
Wijnkoopsbaai te maken heeft met
Indonesiërs die zich vrij weten van een
Westersvijandige hetze en met Nederlanders
die zoo uit hun dorpje komen en zelfs niet
eens zouden kunnen zeggen wat nu eigen
lijk „rassendiscriminatie* is, dan zijn er
totaal geen problemen.
En dat is het doel waar wij heen moeten 1
De eerste K. L. M. DC 6
gearriveerd.
Het nieuwste op het gebied
van passagiersvliegtuigen.
Een luchtvloot veroudert snel en ieder
nieuw vliegtuigiype, dat de montage-hallen
van een fabritk verlaat, maakt meteen alle
op dat moment in gebruik zijnoe typen een
klasse ouder. Twee jaar geleden, toen de
eerste Douglas DC 4-machine in ons land
aankwam, was zij het modernste vliegtuig,
dat de K.L M. op dat ogenblik bezatthans
is op de grote lijnen van onze nationale
luchtvaartmaatschappij de Lockheed Con
stellation heer en meester. Maar dit type
zal binnenkort de ereplaats broederlijk
moeten delen met de opvolger van de DC 4,
de Douglas DC 6. Zeven van deze nieuwe
luchtkastelen zullen in de loop van 1948 in
ons land arriveren en als Vliegende Hol
landers het wereldluchtnet gaan bevliegen,
tot meerdere eer en glorie van de Neder
landse burgerluchtvaart. De eerste DC 6
is vorige maand op Schiphol aangekomen.
Uiterlijk vertoont deze nieuwe Douglasvogel
weinig verschil met zijn bekende voorganger
hij is iets slanker, de romp is verlengd, de
ramen zijn vierkant in plaats van ovaal en
op net met doek bekleae nentingsroer na is
de machine uit een nieuw soort licht metaal
opgebouwd, waardoor een belangrijke ge-
wicntsb* sparing is verkregen. Verder heeft
de DC 6 zwaardere motoren dan de DC 4.
Luxueuze inrichting.
De deur bevindt zich bij deze machine
niet achteraan, maar ongeveer op de helft
van de romp. Bij het binnentreden komt
men in een soort portaal, waarin zich recht
tegenover de ingang een garderobe bevindt.
Direct links van de deur is de toegang tot
de kombuis, waarin men o.a. een elecirische
oven vindthierin kan de kok onderweg
een smakelijke warme maaiijd bereiden.
Naast de kombuis is de toegang tot het
voorste compartiment, waarin zich 28 com
fortabele stoelen en een viertal zitplaatsen
voor de bemanning bevinden, in totaal dus
acht rijen van vier stoelenbij elke rij
stoelen bevindt zich een grooi vierkant
venster, waardoor de passagier een uit
stekend zicht heeft naar alle kanten. Daarbij
heeft elke passagier de beschikking over
een klein wandlampje, dat hij kan aansteken,
zonder daarmee zijn medepassagiers te
hinderen. Eiectrische verwarming en tocht
vrije ventilatie zorgen voor een constante
aangename temperatuur in de cabine. Voor
deze cabine bevindt zich een ruime kleed
kamer voor de mannelijke passagiers, met
wastafels en contactdozen voor een electrisch
scheerapparaat en een toilet.
Voor in de neus is de stuurhut, waar twee
vliegers, een telegrafist en een boordwerk
tuigkundige voldoende ruimte hebben om te
werken, terwijl er bovendien nog een vracht-
ruim is voor ongeveer 3 kub. M. vracht
goederen. Verder kan er nog vracht geladen
worden in twee ruimen onder de cabine,
die alleen van buitenaf toegankelijk zijn.
In totaal kan 137S kub. M. vracht worden
meegenomen.
Aan de andere kant van het portaal be
vindt zich de tweede cabine, waarin 16
passagiers een plaats kunnen vinden. In
deze cabine kynnen 8 stoelen veranderd
worden in vier twee-persoons bedden,
terwijl er nog vier éénpersoons bedden uit
de wand geklapt kunnen worden. Er is dus
voor 12 passagiers nacht-accomodatie aan
wezig. Achter deze cabine ligt een zeer
iuxueuse dameskleedkamer, compleet met
kaptafels, spiegels, e.d. en een toi'et. Het
gehele buitengewoon lu*ueuse interieur is
in de bekende K.L.M.-kleuren, n.l. donker
blauw en grijs, uitgevoerd.
Enige technische gegevens.
De Douglas DC 6 is uitgerust met vier
18 cylinder Pratt and Whitney R 2800 Double
Wasp motoren, die in de start elk 2100 pk
kunnen leverenmet toepassing van z.g.
waterinjectie kan dit vermogen echter wor
den opgevoerd tot 2400 pk. Deze motoren
drijven elk een driebladig verstelbare Ha
milton Standard schroef aan, met brede,
rechthoekig afgesneden tippen hierdoor kan
het grote vermogen van de moderne vlieg
tuigmotor beter worden opgenomen. Deze
schroeven kunnen ook op negatieve spoed
gezet worden, waardoor ze als remschroef
werken en de landingsuitloop belangrijk
kunnen bekorten.
De DC 6 is uitgerust met een z.g. druk-
cabinedoor een speciale installatie wordt
de luchtdruk in de cabine op een bepaald
niveau gehouden, waardoor het vliegtuig op
zeer grote hoogte kan vliegen. Wanneer de
machine b.v. op 6000 m. vliegt heerst in
de cabine een luchtdruk gelijk aan de druk
op 2400 m. zonder dat de passagiers last
hebben van de lagere luchtdruk op die
hoogte. In de voorlijsten van vleugels en
staartvlakken is z.g. thermische ijsbestrijding
aangebracht; met gebruikmaking van de
warmte van de uitlaatgassen worden deze
plaatsen verwarmd, waardoor het hierop
afzetten van ijs onmogelijk wordt.
Het neus wiel-onderstel, waarvan de hoofd-
wielen dubbel zijn uitgevoerd wordt geheel
in de romp en in de binnenste motor-
gondels ingetrokken.
krachten voorzien. Dit is een rem voor de
ontwikkeling van Nieuw-Guinea. Tot nu toe
moesten kostbare werkkrachten van elders
worden aangevoerd, doch binnenkort zal
ook hier de grens van het mogelijke zijn
berijkt.
Vanzelf ontstond dus de gedachte een
groots opgezette transmigratie voor Neder
landers mogelijk te maken. Het klimaat is
geen bezwaar. Weliswaar zijn de kustge
bieden warm te noemen, doch gebleken is
dat de Europeanen zich hier vrij spoedig
aan wennen. Ook in politiek opzicht biedt
een openstelling van Nieuw-Guinea voor
Nederlanders geen moeilijkheden. De rege
ring heeft herhaaldelijk toegezegd dit gebieds
deel een aparte status toe te zullen kennen
binnen Nederlands staatsverband, hetzij in
de vorm van een 12e provincie, hetzij
krachtens een byzondere staatsregeling. En
van Indonesische zijde is hiertegen geen
enkel bezwaar geuit.
Nieuw-Guinea begint zich uit zijn eeuwen
lange isolement te verlossen. Uitgestrekte
gebieden wachten op energieke handen,
die van dit ongerepte land iets groots kun
nen maken. Mogelijk is dit£altijd. Nog geen
140 jaar geleden adviseerde de Engelse lt.-
gouverneur generaal Raffles zijn regering om
Java (dat de Britten destijds enige jaren
bezet hielden) maar aan de Nederlanders
terug te geven, want„dit land is toch
maar waardeloos bezit". En wij allen weten
wat Nederlanu er sederdien van heeftgemaakt.
Enige honderden politieke delinquenten
werken nu in de bossen van Nieuw-Guinea.
Onlangs is nog een schip met een. duizend
van deze mensen derwaar's vertrokken. Zij
kosten de Nederlandse regering f200 per
hoofd per maand. Tienduizenden goede va
derlanders zouden onder de zelfde voor
waarden willen gaan. als hun dit mogelijk
zou worden gemaakt.
Dertig millioen hectaren Nederlandse grond
liggen nog braak. Het wordt tijd, hoog tijd,
hier aandacht aan te besteden
Waar ligt onze toekomst?
Canada, Australië, of Mieuw-Guinea.
Nederland is vol. Bijna 10 millioen men
sen huizen tezamen op een gebied dat te
klein is om hen allen een bestaan te bieden.
Weliswaar kunnen we nu nog niet van
overbevolking spreken, maar de toestand zal
over 10 15 jaar zeker critiex te noemen
zijn. Verdere inter,siveiing van dela .dbouw
is niet meer mogelijk. Ook uitbreiding van
andere bestaansmogelijkheden, als handel
en industrie, is aan natuurlijke grenzen
gebonden. Geen oplossing ligt dus meer
voor de hand dan emigratie.
Nu zijn er in ons land enkele offici ë!e en
semi-officiëte en particuliere instanties, die
voor dit vraagstuk een grote activiteit aan
de dag leggen. Zo konden reeds enkele
duizenden Nederlandse boeren scheepgaan
en in den vreemde aan een bestaan woruen
geholpen. Dit werk vindt nog steeds door
gang en het laat zich aanzien, dat het aantal
emigranten in de naaste toekomst vrij aan
zienlijk kan worden verhoogd. Toch kan van
massale overplanting nooit sprake zijn. In
het allergunstigste geval zou hoogstens 5 pre.
van de bevolkingsaanwas door de emigratie
opgevangen kunnen worden. De resterende
95 pre. moet dan maar zien zich in eigen
land een bestaan te veroveren.
Het kan niet anders, of dit zal in de zeer
nabije toekomst tot ernstige spanningen op
de arbeidsmarkt leiden. Het ligt dus voor
de hand dat men zich meer en meer is gaan
interesseren voor Nederlands Nieuw Guinea,
een gebied 10 maal zo groot als het moeder
land en bewoond door nog geen één kwart
millioen zielen.
Pas kort voor de oorlog is men er van
overheidswege toe overgegaan om een
uitgebreid onderzoek in te stellen naar
de aanwezigheid van bodemschatten en de
verdere bestaansmogelijkheden in dit nog
vrijwel onbekend gebied. Verrassende resul
taten leverde dit op. De oerwouden in het
binnenland brengen een schat van kostbare
houtsoorten. Op lal van plaatsen werd olie
gevonden en reeds zijn de grote olie-maat
schappijen met een intensieve exploitatie
begonnen. Ook op landbouwgebied bieden
de meer landinwaarts gelegen streken goede
kansen voor een bestaan.
De oorspronkelijke bevolking, die voor
een groot gedeelte nog in een oerstadium
leeft, kan niet aan de behoefte in arbeids-
KORT VERSLAG
van de vergadering van het bestuur van de
Stichting voor de Landbouw in Zeeland.
Rechtsgelijkheid stad en
platteland.
De S'ichting voor de Landbouw in Zeeland
sprak zich opnieuw uit tegen de classificatie
der gemeenten, als zijnde verouderd en
onbillijk tegenover de bewoners van het
platteland en de kleinere gemeenten. Het
leven in de steden moge dan ook in be
paalde opzichten duurder zijn o.a. ten aan
zien van de huishuren, in andere opzichten
is het wonen ten plattelande eenter bedui
dend duurder en de mogelijkheden om meer
ontwikkeling of vakkennis op te doen
geringer. De feiten, dat veelal de beste
krachten het platteland verlaten om in de
steden werkzaam te zijn spreken in dezen
duidelijk.
Ook in andere opzichten blijkt de achter
stand van het platteland, o.a. met betrekking
tot de water- en eiectriciteitsvoorziening.
Zo kan er b.v. op gewezen worden dat
kolen een bron van licht, kracht en warmte
over het gehele land en tegen nagenoeg
ge'ijke prijzen over de inwoners van het
gehele land worden gedistribueerd. Electri-
citeit is eveneens een bron van licht, kracht
en warmte die niet gedistribueerd wordt,
waarvan een groot aantal plattelandsbe
woners geheel is verstoken, terwijl de prijs
waartegen deze energie beschikbaar wordt
gesteld in de verschillende delen van ons
vaderland zeer uiteen loopt.
De Stichting voor de Landbouw is van
oordeel dat gestreefd moet worden naar een
zodanige eiectriciteitsvoorziening, dat aan
aüe bewoners van Nederland en tegen een
ongeveer gelijke prijs deze energiebron ter
beschikking wordt gesteld. De huidige
toestand dat een groot deel van het platte
land als z.g. onrendabel gebied wordt be
schouwd en alleen tegen buitensporige
garantiebedragen van electriciteit wordt voor
zien is voor het platteland onaanvaardbaar.
Verbod verbouw van wintergersl
en bieten voor zaadwinning.
Opnieuw zullen pogingen worden aange
wend om de.verbouw van wintergerst en
bieten voor zaadwinning bij provinciale ver
ordening te verbieden.
Ten aanzien van de teelt van bieten voor
zaadwinning is overleg gepleegd en over
eenstemming verkregen met de Directeur
van het Instituut voor Rationele Suiker
productie te Bergen op Zoom,
Abonnements
prijs:
Losse nummers 5 ct.
Kwartaal
abonnement
Axel binnen de kom
fl 1,25
Alle andere plaatsen
in Nederland en
Ned. Indië 11. 1,55.
Buitenland il. 2,
Advertentie prijs
7 cent per m.m.
Ingezonden
Meaedeelingen
20 cent per m.m.
Kleine Advertentiën
(maximum 8 regels)
1 - 5 regels 60 cent.
iedere regel meer
12 cent extra.
j