AXELSCHE fl* COURANT ZATFRDAG 17 APRIL 1948. 62e JAARGANG No. 55 Frankeering bij abonnement, Axel. WOENSDAG 14 APRIL 1948. 62e JAARGANG No. 54 V NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK Adres Redactie en Administratie: AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ Hoofdredactie: T. C. VINK-van VESSEM Belangrijke verbetering Vlissingen—Breskens. Speciaal voor automobilisten ei treinreizigers. Over enige maanden zal er een belangrijke wijziging en naar men mag vertrouwen ook verbetering komen in de verbinding tussen Vlissingen en Breskens. Zodra de ferryboot kan gaan varen eerst de „Koningin Wiihelmina" en later de „Prins Hendrik" zal hier n.l. ten behoeve van het wegverkeer een starre vijfkwartiersdienst worden onderhouden hetgeen dank zij de veel vlottere kopiading met één ferryboot mogelijk is. Dit betekent dan ook, dat practisch iedere auto altijl mee kan, zodat het wegverkeer er belangrijk op vooruit gaat. Ten einde voor treinreizigers tevens een vlotte aansluiting op alle treinen naar en van Holland te waarborgen, zal echter de „Prinses Irene" nog een aantal vaarten per dag uitvoeren, waarbij ook wordt gestreefd naar goede aansluiting op bussen en trams van de overkant. De S. B. M. zal zelfs trachten ook op de late treinen en boten nog aansluitende verbindingen te verzorgen. Een soortgelijke regeling wordt ook over wogen voor KrulningenPerkpolder. Deze belangrijke verbetering zou reeds zijn ingegaan met de nieuwe dienstregeling der spoorwegen op 9 Mei a.s. de nieuwe boottijden staan zelfs al in het spoorboekje, dat binnenkort uitkomt maar helaas is het niet mogelijk gebleken de aanlegsteiger voor de ferryboot te Breskens op tijd gereed te hebben. Men heeft te lang op hout en bouten moeten wachten. Ook aan de Vlissingse zijde is de definitieve aanlegplaats niet voor het voorjaar gereed, maar hier zou men zich toch kunnen behelpen met een tijdelijke kopiading aan de ponton, welke later als reserve aanlegplaats wel gehandhaafd zal blijven. Helaas is ook de „Prins Hendrik", de boot die in de toekomst voor Vlissingen Breskens bestemd is, nog niet gereed. Men zal het voorlopig echter heel goed met de „Koningin Wiihelmina" kunnen doen. Tot zover een bericht in de P. Z. Crt., dat ook nog gewag maakt van de mogelijke aanschaffing van radsr-installatie's voor de ferry-boten. Aangezien deze installatie's echter 40 50.000 gulden per stuk kosten en men er 4 nodig zou hebben moet dit vanzelfsprekend terdege worden overwogen. Overigens is het bericht voor West Z. Vlaanderen beter dan voor de reizigers die via Perkpolder gaan. Nu volgens bovenstaande de „Koningin Wiihelmina" op Breskens gaat varen totdat de nieuwe ferryboot gereed is, zal dit dus betekenen dat Perkpolder zolang genoegen moet nemen met de Moerdijkponten. De tweede is nu gearriveerd, zodat het weg verkeer redelijk bediend zal kunnen worden, maar voor de treinreizigers is het comfort op deze boten toch wel zeer minimaal. DRUKKE DIENST OP DE ZEEUWSCHE VEEREN. Vier maal het voor-oorlogsche gemiddelde. De Provinciale Stoombootdiensten hebben in het eerste kwartaal 1948 vervoerd op de zes veeren in Zeeland: Vlissingen—Bres kens 188.096 personen (vorig jaar 136.224), Terneuzen—Hoedekenskerke 30.186 (vorig jaar 5.120). Kruiningen—Perkpolder 168 289 (v.j. 156 998), Zlerikzee-Katsche Veer 24.721 (v.j. 9.650), Kortgene—Wolphaartsdijk 61.304 (v.j. 27.661) en Veere—Kamperland 22 581 (v.j 10 493). Totaal werden over de "veeren in het eerste kwartaal 1948 494 905 personen ver voerd (v.j. 346 096). In het le kwartaal van '38 en '39 waren deze getallen resp. 116.249 en 124.914 personen. Het aantal vervoerde auto's steeg in het le kwartaal 1948 voor Vlissingen—Breskens tot 19.792 (v.j. 12 667), voor.Kruiningen— Perkpolder tot 37.789 (v.j. 27.688), voor Zierikzee—Katsche Veer tot 2,560 (v.j. 718) en voor Kortgene—Wolphaartsdijk tot 8.568 (v.j. 3.638). Het totale autovervoer beliep 68.707 stuks (v.j. 44,711). In het eerste kwartaal van 1938 was dit 19.036 auto s. Op de lijn Terneuzen—Hoedekenskerke is nog steeds geen vervoer van auto's moge lijk, dooidat de aanlegplaatsen te Terneuzen en Hoedekenskerke hiervoor nog niet ge schikt zijn. Het vervoer van passagiers en autos overtreft ruim het vervoer in vorige jaren, waarbij echter in aanmerking genomen moet worden, dat in 1947 wegens ijsgang alle diensten (behalve Kruiningen-Perkpolder) enkele weken hebben stilgelegen en er in 1948 geen storing in de diensten is opge treden. Het totale aantal vervoerde passa giers bedraagt reeds meer dan vier maal het gemiddelde der voor-oorlogsche jaren en net aantal vervoerde auto's is ongeveer 2V» maal het vroegere gemiddelde. AANTAL VERKEERSONGEVALLEN NEEMT STEEDS TOE. In 1947 een vermeerdering met 50 pet. De nuchtere cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek spreken een dui delijke taal. Ontstellend zijn de cijfers, die vertellen van het enorm groot aantal ver keersongelukken, dat in dit kleine land plaats vindt. Dezer dagen hebben de dames van de Verkeersstatistiek eenvoudige optel sommen gemaakt van alle ongevallen, die in 1947 onherstelbaar leed veroorzaakten. Men is daar op het Bureau voor de Statis tiek gewend geraakt aan fantastisch hooge cijfers. Zij zijn feilloos. Ieder rijtje cijfers, verkregen aan de hand van officieële proces sen-verbaal, werd geteld, nog eens geteld en tenslotte nogmaals gecontroleerd. Toen dit gebeurd was met de verkeerscijfers over 1947, kwam men tot de ontstellende slot som, dat in dat jaar 39.147 (negen en der- iig duizend één honderd zeven en veertig) ongevallen in Nederland plaats grepen. In 1946 bedroeg dit aantal zes en twintig duizend vijf honderd en één. Een vermeer dering dus van 50 petIn 1947 werden bij deze ongevallen 894 menschen gedood, 6.923 personen kregen ernstig letsel, terwijl 6.588 menschen er met lichte verwondingen afkwamen. Er hapert blijkbaar nog veel aan de stuurmanskunst van automobilisten, aan het verantwoordelijkheidsgevoel van wielrijders en voetgangers, die het verkeer telkens en telkens weer in gevaar brengen, de oorzaak zijn van veel ellende, van onherstelbaar verlies. De waarschuwende woorden „Rijdt met verstand, de dood loert langs den kant*, mogen voor vele weggebruikers een ernstige stimulans zijn om voorzichtig te rijden, voor duizenden menschen is het blijkbaar een holle phrase, die men amper ziet en zeker niet ter harte neemt. Mis schien zou de toevoeging van het getal veertigduizend meer indruk maken. HET HERSTEL VAN DE VERNIELDE BRUGGEN. De stand van zaken. Omtrent het herstel van de vernielde en den bouw van nieuwe bruggen vermeldt de K N.A.C. o.m. het volgende Voor de brug over de Lek te Vianen (Utrecht-Breda) is het eindelijk mogen gelukken de materialen in Amerika gewalst te krijgen, zoodat mag worden verwacht, dat zeer spoedig met de montage en de hulppijlers kan worden begonnen. Indien zich geen tegenslagen voordoen, hoopt men de hieuwe brug vóór het winterseizoen 1948—1949 vrijdragend te krijgen. Het ligt in de bedoeling vóór de eventueele ijsgang door middel van een hulpbrug boven het toekomstige dek (als thans bij de brug te Hedel toegepast) de brug in gebruik te nemen. Bij normaal verloop kan de brug bij Keizersveer (over de Amer, weg Utrecht Breda) in het begin van den a.s. zomer gereed zijn. Er moet nog een spanning wor den ingevaren en daarna het betondek wor den aangebracht. De brug bij Moerdijk (Hollandsch Diep) zal deze maand over de volle breedte kun nen worden bereden, zij het nog met beperkte snelheid, in verband met het her stel van de staalconstructie. Voltooiing kan eind van de volgende maand worden tege moet gezien. De brug bij Hedel (Maas), waarvan de passage sinds eenige maanden zeer wel mogelijk is, kan over eenige maanden ge heel voltooid zijr. De brug over het kanaal te Middelburg komt niet in 1948, maar dan toch in 1949 gereed. De nieuwe brug bij Gorinchem in de belangrijke route AmsterdamVianen Breda—Antwerpen—Brussel wordt de hek kensluiter. Vóór den oorlog, in 1937, '38 en '39 en '40 werden bereids gelden uitge trokken op de verkeersfondsbegrooting voor den bouw van de brug bij Gorinchem, nl. resp. 0,6, 1,3, 1,2 en 1,5 millioen. Van al dat geld is niet veel in 't zicht gekomen. Deze brug heeft wel in hooge mate de ongunstige invloed van den oorlog onder gaan. DE NOORDZEEBADPLAATSEN IN DE ZOMER VAN 1947. De stralende zomer van 1947 heeft tien duizenden stadsbewoners naar buiten gelokt. Vooral zee en strand oefenden dit jaar een groote aantrekkingskracht op de naar vacantie hunkerende stedelingen uit. Geen wonder, dat de badplaatsen overvol waren. Volgens een telling -van het Centraal Bureau voor de Statistiek werden niet minder dan 580,000 nachten in hotels en pensions doorgebrachtmen bleef gemiddeld een week'ogeeren. De ruim 25000 personen, die zoo gelukkig zijn geweest om op een zomerhuisje of gemeubileerde kamers beslag te leggen, genoten ongeveer 4 weken van de zee. In totaal wrrden ruim 1,3 millioen nachten gereg.streerd. Daarbij komen dan nog vele duizenden kampeerders. En ver in het Zuiden van ons land ligt een plaatsje, waar het nog veel voller was, Valkenburg! Dit dorpje tusschen de Lim- burgsche heuvels herbergde 46000 gasten; volgens een telling, die vermoedelijk aan de lage kant is, brachten deze bezoekers er 230,000 nachten door, grootendeels in hotels. le 'oen maar 's een end aan gemaakt*. I]p de ondernemingen werken planters, pairen en bevolking eendrachtig samen. ,e ^tenant van het kleine detachement "fae ons rond door de rubberfabriek en wi>I er niet veel minder bijzonderheden "Me vertellen als de planters zelf. Als militaire vrachtwagen, die de fourage "voert, eens een keertje uitvalt, helpt de 'gen van de rubberfabriek en omgekeerd, soldaten maakten een vollrybal-net vliegers, een telegrafist en een boordwerk tuigkundige voldoende ruimte hebben om te werken, terwijl er bovendien nog een vracht- ruim is voor ongeveer 3 kub. M. vracht goederen. Verder kan er nog vracht geladen worden in twee ruimen onder de cabine, die alleen van buitenaf toegankelijk zijn. In totaal kan 137* M. vracht worden meegenomen. Aan de andere kant van het portaal be vindt zich de tweede cabine, waarin 16 taten leverde dit op. De oerwouden in het binnenland brengen een schat van kostbare houtsoorten. Op lal van plaatsen werd olie gevonden en reeds zijn de grote olie-maat schappijen met een intensieve exploitatie begonnen. Ook op landbouwgebied bieden de meer landinwaarts gelegen streken goede kansen voor een bestaan. De oorspronkelijke bevolking, die voor een groot gedeelte nog in een oerstadium leeft, kan niet aan de behoefte in arbeids- is een rem voor de w-Guinea. Tot nu toe {krachten van elders doch binnenkort zal het mogelijke zijn is de gedachte een nigratle voor Nader- aken. Het klimaat is vaar zijn de kustge- en, doch gebleken is :h hier vrij spoedig politiek opzicht biedt Nieuw-Guinea voor eilijkheden. De rege- toegezegd dit gebieds- toe te zullen kennen itsverband, hetzij in 2e provincie, hetzij re staatsregeling. En le is hiertegen geen t zich uit zijn eeuwer.- erlossen. Uitgestrekte energieke handen, land iets groots kun- s dit^altijd. Nog geen leerde de Engelse lt.- affles zijn regering om destijds enige jaren tan de Nederlanders „dit land is toch En wij allen weten iien van heeftgemaakt. iolilieke delinquenten en van Nieuw-Guinea. :hip met een. duizend zaar's vertrokken. Zij se regering f 200 per nduizenden goede va- ider de zelfde voor als hun dit mogelijk ren Nederlandse grond wordt tijd, hoog tijd, besteden ERSLAG in het bestuur van de ndbouw in Zeeland. gelijkheid stad en and. Landbouw in Zeeland it tegen de classificatie zijnde verouderd en e bewoners van het nere gemeenten. Het moge dan ook in be- der zijn o.a. ten aan- i, in andere opzichten itelande eenter bedui- rogelijkheden om meer kennis op te doen dat veelal de beste nd verlaten om in de zijn spreken in dezen chten blijkt de achter- nd, o.a. met betrekking ectriciteitsvoorziening. gewezen worden dat icht, kracht en warmte 1 en tegen nagenoeg de inwoners van het edistribueerd. Electri- bron van licht, kracht gedistribueerd wordt, aantal plattelandsbe- itoken, terwijl de prijs gie beschikbaar wordt illende delen van ons loopt. de Landbouw is van moet worden naar een voorziening, dat aan iderland en tegen een deze energiebron ter gesteld. De huidige it deel van het platte- ibel gebied wordt be tegen buitensporige ilectriciteit wordt voor eland onaanvaardbaar. Verbod verbouw van wintergerst en bieten voor zaadwinning. Opnieuw zullen pogingen worden aange wend om de.verbouw van wintergerst en bieten voor zaadwinning bij provinciale ver ordening te verbieden. Ten aanzien van de teelt van bieten voor zaadwinning is overleg gepleegd en over eenstemming verkregen met de Directeur van het Instituut voor Rationele Suiker productie te Bergen op Zoom. Pi .1?. ft Abonnements prijs! Loste nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom fl 1,25 Alle andere plaatsen ln Nederland en Ned. Indiè il. 1,55. Buitenland il. 2,—. Advertentieprijs 7 cent per m.m. Ingezonden Mededeellngen 20 cent per m.m. Kleine Advertentién (maximum 8 regels) 1 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra. 'ISSLUvio up *wv« jj« '««J

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1948 | | pagina 1