AXELSCHE fl* COURANT
ZATFRDAG 17 APRIL 1948.
62e JAARGANG No. 55
Frankeering bij abonnement, Axel.
WOENSDAG 14 APRIL 1948.
62e JAARGANG No. 54
V
NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD
Verschijnt iedere
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Woensdag en Zaterdag
Drukker-Uitgeefster:
Firma J. C. VINK
Adres Redactie en Administratie:
AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§
Hoofdredactie:
T. C. VINK-van VESSEM
Belangrijke verbetering
Vlissingen—Breskens.
Speciaal voor automobilisten ei
treinreizigers.
Over enige maanden zal er een belangrijke
wijziging en naar men mag vertrouwen
ook verbetering komen in de verbinding
tussen Vlissingen en Breskens. Zodra de
ferryboot kan gaan varen eerst de
„Koningin Wiihelmina" en later de „Prins
Hendrik" zal hier n.l. ten behoeve van
het wegverkeer een starre vijfkwartiersdienst
worden onderhouden hetgeen dank zij de
veel vlottere kopiading met één ferryboot
mogelijk is. Dit betekent dan ook, dat
practisch iedere auto altijl mee kan, zodat
het wegverkeer er belangrijk op vooruit gaat.
Ten einde voor treinreizigers tevens een
vlotte aansluiting op alle treinen naar en
van Holland te waarborgen, zal echter de
„Prinses Irene" nog een aantal vaarten per
dag uitvoeren, waarbij ook wordt gestreefd
naar goede aansluiting op bussen en trams
van de overkant. De S. B. M. zal zelfs
trachten ook op de late treinen en boten
nog aansluitende verbindingen te verzorgen.
Een soortgelijke regeling wordt ook over
wogen voor KrulningenPerkpolder.
Deze belangrijke verbetering zou reeds
zijn ingegaan met de nieuwe dienstregeling
der spoorwegen op 9 Mei a.s. de nieuwe
boottijden staan zelfs al in het spoorboekje,
dat binnenkort uitkomt maar helaas is
het niet mogelijk gebleken de aanlegsteiger
voor de ferryboot te Breskens op tijd gereed
te hebben. Men heeft te lang op hout en
bouten moeten wachten. Ook aan de
Vlissingse zijde is de definitieve aanlegplaats
niet voor het voorjaar gereed, maar hier
zou men zich toch kunnen behelpen met
een tijdelijke kopiading aan de ponton,
welke later als reserve aanlegplaats wel
gehandhaafd zal blijven.
Helaas is ook de „Prins Hendrik", de
boot die in de toekomst voor Vlissingen
Breskens bestemd is, nog niet gereed.
Men zal het voorlopig echter heel goed
met de „Koningin Wiihelmina" kunnen doen.
Tot zover een bericht in de P. Z. Crt., dat
ook nog gewag maakt van de mogelijke
aanschaffing van radsr-installatie's voor de
ferry-boten. Aangezien deze installatie's
echter 40 50.000 gulden per stuk kosten
en men er 4 nodig zou hebben moet dit
vanzelfsprekend terdege worden overwogen.
Overigens is het bericht voor West Z.
Vlaanderen beter dan voor de reizigers die
via Perkpolder gaan. Nu volgens bovenstaande
de „Koningin Wiihelmina" op Breskens gaat
varen totdat de nieuwe ferryboot gereed is,
zal dit dus betekenen dat Perkpolder zolang
genoegen moet nemen met de Moerdijkponten.
De tweede is nu gearriveerd, zodat het weg
verkeer redelijk bediend zal kunnen worden,
maar voor de treinreizigers is het comfort
op deze boten toch wel zeer minimaal.
DRUKKE DIENST
OP DE ZEEUWSCHE VEEREN.
Vier maal het voor-oorlogsche
gemiddelde.
De Provinciale Stoombootdiensten hebben
in het eerste kwartaal 1948 vervoerd op de
zes veeren in Zeeland: Vlissingen—Bres
kens 188.096 personen (vorig jaar 136.224),
Terneuzen—Hoedekenskerke 30.186 (vorig
jaar 5.120). Kruiningen—Perkpolder 168 289
(v.j. 156 998), Zlerikzee-Katsche Veer 24.721
(v.j. 9.650), Kortgene—Wolphaartsdijk 61.304
(v.j. 27.661) en Veere—Kamperland 22 581
(v.j 10 493).
Totaal werden over de "veeren in het
eerste kwartaal 1948 494 905 personen ver
voerd (v.j. 346 096). In het le kwartaal van
'38 en '39 waren deze getallen resp. 116.249
en 124.914 personen.
Het aantal vervoerde auto's steeg in het
le kwartaal 1948 voor Vlissingen—Breskens
tot 19.792 (v.j. 12 667), voor.Kruiningen—
Perkpolder tot 37.789 (v.j. 27.688), voor
Zierikzee—Katsche Veer tot 2,560 (v.j. 718)
en voor Kortgene—Wolphaartsdijk tot 8.568
(v.j. 3.638). Het totale autovervoer beliep
68.707 stuks (v.j. 44,711). In het eerste
kwartaal van 1938 was dit 19.036 auto s.
Op de lijn Terneuzen—Hoedekenskerke
is nog steeds geen vervoer van auto's moge
lijk, dooidat de aanlegplaatsen te Terneuzen
en Hoedekenskerke hiervoor nog niet ge
schikt zijn.
Het vervoer van passagiers en autos
overtreft ruim het vervoer in vorige jaren,
waarbij echter in aanmerking genomen
moet worden, dat in 1947 wegens ijsgang
alle diensten (behalve Kruiningen-Perkpolder)
enkele weken hebben stilgelegen en er in
1948 geen storing in de diensten is opge
treden. Het totale aantal vervoerde passa
giers bedraagt reeds meer dan vier maal
het gemiddelde der voor-oorlogsche jaren
en net aantal vervoerde auto's is ongeveer
2V» maal het vroegere gemiddelde.
AANTAL VERKEERSONGEVALLEN
NEEMT STEEDS TOE.
In 1947 een vermeerdering
met 50 pet.
De nuchtere cijfers van het Centraal
Bureau voor de Statistiek spreken een dui
delijke taal. Ontstellend zijn de cijfers, die
vertellen van het enorm groot aantal ver
keersongelukken, dat in dit kleine land
plaats vindt. Dezer dagen hebben de dames
van de Verkeersstatistiek eenvoudige optel
sommen gemaakt van alle ongevallen, die
in 1947 onherstelbaar leed veroorzaakten.
Men is daar op het Bureau voor de Statis
tiek gewend geraakt aan fantastisch hooge
cijfers. Zij zijn feilloos. Ieder rijtje cijfers,
verkregen aan de hand van officieële proces
sen-verbaal, werd geteld, nog eens geteld
en tenslotte nogmaals gecontroleerd. Toen
dit gebeurd was met de verkeerscijfers over
1947, kwam men tot de ontstellende slot
som, dat in dat jaar 39.147 (negen en der-
iig duizend één honderd zeven en veertig)
ongevallen in Nederland plaats grepen. In
1946 bedroeg dit aantal zes en twintig
duizend vijf honderd en één. Een vermeer
dering dus van 50 petIn 1947 werden
bij deze ongevallen 894 menschen gedood,
6.923 personen kregen ernstig letsel, terwijl
6.588 menschen er met lichte verwondingen
afkwamen.
Er hapert blijkbaar nog veel aan de
stuurmanskunst van automobilisten, aan het
verantwoordelijkheidsgevoel van wielrijders
en voetgangers, die het verkeer telkens en
telkens weer in gevaar brengen, de oorzaak
zijn van veel ellende, van onherstelbaar
verlies. De waarschuwende woorden „Rijdt
met verstand, de dood loert langs den
kant*, mogen voor vele weggebruikers een
ernstige stimulans zijn om voorzichtig te
rijden, voor duizenden menschen is het
blijkbaar een holle phrase, die men amper
ziet en zeker niet ter harte neemt. Mis
schien zou de toevoeging van het getal
veertigduizend meer indruk maken.
HET HERSTEL VAN DE VERNIELDE
BRUGGEN.
De stand van zaken.
Omtrent het herstel van de vernielde en
den bouw van nieuwe bruggen vermeldt de
K N.A.C. o.m. het volgende
Voor de brug over de Lek te Vianen
(Utrecht-Breda) is het eindelijk mogen
gelukken de materialen in Amerika gewalst
te krijgen, zoodat mag worden verwacht,
dat zeer spoedig met de montage en de
hulppijlers kan worden begonnen. Indien
zich geen tegenslagen voordoen, hoopt men
de hieuwe brug vóór het winterseizoen
1948—1949 vrijdragend te krijgen. Het ligt
in de bedoeling vóór de eventueele ijsgang
door middel van een hulpbrug boven het
toekomstige dek (als thans bij de brug te
Hedel toegepast) de brug in gebruik te
nemen.
Bij normaal verloop kan de brug bij
Keizersveer (over de Amer, weg Utrecht
Breda) in het begin van den a.s. zomer
gereed zijn. Er moet nog een spanning wor
den ingevaren en daarna het betondek wor
den aangebracht.
De brug bij Moerdijk (Hollandsch Diep)
zal deze maand over de volle breedte kun
nen worden bereden, zij het nog met
beperkte snelheid, in verband met het her
stel van de staalconstructie. Voltooiing kan
eind van de volgende maand worden tege
moet gezien.
De brug bij Hedel (Maas), waarvan de
passage sinds eenige maanden zeer wel
mogelijk is, kan over eenige maanden ge
heel voltooid zijr.
De brug over het kanaal te Middelburg
komt niet in 1948, maar dan toch in 1949
gereed.
De nieuwe brug bij Gorinchem in de
belangrijke route AmsterdamVianen
Breda—Antwerpen—Brussel wordt de hek
kensluiter. Vóór den oorlog, in 1937, '38 en
'39 en '40 werden bereids gelden uitge
trokken op de verkeersfondsbegrooting voor
den bouw van de brug bij Gorinchem, nl.
resp. 0,6, 1,3, 1,2 en 1,5 millioen. Van al
dat geld is niet veel in 't zicht gekomen.
Deze brug heeft wel in hooge mate de
ongunstige invloed van den oorlog onder
gaan.
DE NOORDZEEBADPLAATSEN
IN DE ZOMER VAN 1947.
De stralende zomer van 1947 heeft tien
duizenden stadsbewoners naar buiten gelokt.
Vooral zee en strand oefenden dit jaar een
groote aantrekkingskracht op de naar vacantie
hunkerende stedelingen uit. Geen wonder,
dat de badplaatsen overvol waren.
Volgens een telling -van het Centraal
Bureau voor de Statistiek werden niet
minder dan 580,000 nachten in hotels en
pensions doorgebrachtmen bleef gemiddeld
een week'ogeeren. De ruim 25000 personen,
die zoo gelukkig zijn geweest om op een
zomerhuisje of gemeubileerde kamers beslag
te leggen, genoten ongeveer 4 weken van
de zee. In totaal wrrden ruim 1,3 millioen
nachten gereg.streerd. Daarbij komen dan
nog vele duizenden kampeerders.
En ver in het Zuiden van ons land ligt
een plaatsje, waar het nog veel voller was,
Valkenburg! Dit dorpje tusschen de Lim-
burgsche heuvels herbergde 46000 gasten;
volgens een telling, die vermoedelijk aan de
lage kant is, brachten deze bezoekers er
230,000 nachten door, grootendeels in hotels.
le 'oen maar 's een end aan gemaakt*.
I]p de ondernemingen werken planters,
pairen en bevolking eendrachtig samen.
,e ^tenant van het kleine detachement
"fae ons rond door de rubberfabriek en
wi>I er niet veel minder bijzonderheden
"Me vertellen als de planters zelf. Als
militaire vrachtwagen, die de fourage
"voert, eens een keertje uitvalt, helpt de
'gen van de rubberfabriek en omgekeerd,
soldaten maakten een vollrybal-net
vliegers, een telegrafist en een boordwerk
tuigkundige voldoende ruimte hebben om te
werken, terwijl er bovendien nog een vracht-
ruim is voor ongeveer 3 kub. M. vracht
goederen. Verder kan er nog vracht geladen
worden in twee ruimen onder de cabine,
die alleen van buitenaf toegankelijk zijn.
In totaal kan 137* M. vracht worden
meegenomen.
Aan de andere kant van het portaal be
vindt zich de tweede cabine, waarin 16
taten leverde dit op. De oerwouden in het
binnenland brengen een schat van kostbare
houtsoorten. Op lal van plaatsen werd olie
gevonden en reeds zijn de grote olie-maat
schappijen met een intensieve exploitatie
begonnen. Ook op landbouwgebied bieden
de meer landinwaarts gelegen streken goede
kansen voor een bestaan.
De oorspronkelijke bevolking, die voor
een groot gedeelte nog in een oerstadium
leeft, kan niet aan de behoefte in arbeids-
is een rem voor de
w-Guinea. Tot nu toe
{krachten van elders
doch binnenkort zal
het mogelijke zijn
is de gedachte een
nigratle voor Nader-
aken. Het klimaat is
vaar zijn de kustge-
en, doch gebleken is
:h hier vrij spoedig
politiek opzicht biedt
Nieuw-Guinea voor
eilijkheden. De rege-
toegezegd dit gebieds-
toe te zullen kennen
itsverband, hetzij in
2e provincie, hetzij
re staatsregeling. En
le is hiertegen geen
t zich uit zijn eeuwer.-
erlossen. Uitgestrekte
energieke handen,
land iets groots kun-
s dit^altijd. Nog geen
leerde de Engelse lt.-
affles zijn regering om
destijds enige jaren
tan de Nederlanders
„dit land is toch
En wij allen weten
iien van heeftgemaakt.
iolilieke delinquenten
en van Nieuw-Guinea.
:hip met een. duizend
zaar's vertrokken. Zij
se regering f 200 per
nduizenden goede va-
ider de zelfde voor
als hun dit mogelijk
ren Nederlandse grond
wordt tijd, hoog tijd,
besteden
ERSLAG
in het bestuur van de
ndbouw in Zeeland.
gelijkheid stad en
and.
Landbouw in Zeeland
it tegen de classificatie
zijnde verouderd en
e bewoners van het
nere gemeenten. Het
moge dan ook in be-
der zijn o.a. ten aan-
i, in andere opzichten
itelande eenter bedui-
rogelijkheden om meer
kennis op te doen
dat veelal de beste
nd verlaten om in de
zijn spreken in dezen
chten blijkt de achter-
nd, o.a. met betrekking
ectriciteitsvoorziening.
gewezen worden dat
icht, kracht en warmte
1 en tegen nagenoeg
de inwoners van het
edistribueerd. Electri-
bron van licht, kracht
gedistribueerd wordt,
aantal plattelandsbe-
itoken, terwijl de prijs
gie beschikbaar wordt
illende delen van ons
loopt.
de Landbouw is van
moet worden naar een
voorziening, dat aan
iderland en tegen een
deze energiebron ter
gesteld. De huidige
it deel van het platte-
ibel gebied wordt be
tegen buitensporige
ilectriciteit wordt voor
eland onaanvaardbaar.
Verbod verbouw van wintergerst
en bieten voor zaadwinning.
Opnieuw zullen pogingen worden aange
wend om de.verbouw van wintergerst en
bieten voor zaadwinning bij provinciale ver
ordening te verbieden.
Ten aanzien van de teelt van bieten voor
zaadwinning is overleg gepleegd en over
eenstemming verkregen met de Directeur
van het Instituut voor Rationele Suiker
productie te Bergen op Zoom.
Pi .1?. ft
Abonnements
prijs!
Loste nummers 5 ct.
Kwartaal
abonnement
Axel binnen de kom
fl 1,25
Alle andere plaatsen
ln Nederland en
Ned. Indiè il. 1,55.
Buitenland il. 2,—.
Advertentieprijs
7 cent per m.m.
Ingezonden
Mededeellngen
20 cent per m.m.
Kleine Advertentién
(maximum 8 regels)
1 5 regels 60 cent.
iedere regel meer
12 cent extra.
'ISSLUvio up *wv« jj« '««J