AXELSCHE XE COURANT Frankeering bij abonnement, Axel. ZATFRnAfJ in apbii iota 53 Frar.kecrir.g bij abonnement, Axel. WOENSDAG 7 APRIL 1948. NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere 62e JAARGANG No. 52 VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK Adres Redactie en Administratie: AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ Hoofdredactie: T. C. VINK-van VESSEM VRIJDAG 16 APRIL WEGENWACHT INSTRUCTIE. 2 jaar Wegenwacht-hulp op de Nederlandse wegen. op 16 April zullen de „gele rijders" van de A. N. W. B. Wegenwacht niet op hun gewone routes patrouilleren. Nu de wegenwacht in de twee jaar van haar bestaan-15 April 1946 had de start" van deze onmisbaar geworden hulpdienst plaats-uitgegroeid is van 7 manschappen tot een geroutineerd en prima uitgerust corps van 70 Wegenwachten, doet zich sterk de behoefte gevoelen alle Wegenwachten uit het gehele land een dag bij elkaar te bren gen teneinde hen in de gelegenheid te stellen onderling ervaringen uit te wisselen, terwijl zij daarbij tevens in gezamenlijk verband aanvullende instructies zullen krijgen. Deze Wegenwacht-instructiedag zal op Vrijdag 16 April a. s. te Amsterdam gehou den worden. Van deze gelegenheid heeft de A. N. W. B. gebruik gemaakt om een aantal autori teiten uit te nodigen, teneinde nader met de Wegenwacht kennis te maken. Voordien zullen de Wegenwachten een bezoek brengen aan de radiostudio's te Hilversum. Te ongeveer half elf zal dan te Amster dam in het Albert Hahn-plantsoen een défi lé en een uitgebreide demonstratie voor de autoriteite plaats vinden, waarbij ook Bel gische en Engilse verkeers officials aanwe zig zullen zijn. Als blijk van hun belangstelling en als manifestatie van de goede vriendschapsban den tussen België, Engeland en Nederland in het algemeen en tussen de Touringclubs dier landen in het bijzonder, zullen n. 1. de Touring Clubs de Belgiqeu en de Engelse A. A. delegaties zenden en zullen van beide Touringclubs bovendien een aantal hunner Wegenwachten aan de demonstraties deel nemen. Zoals bekend is d* A. N. W. B-Wegen wacht opgebouwd naar voorbeeld van de A. A. Road Patrol Service, terwijl de Bel gische Wegenwacht (Touring Sercours) on langs is ingesteld in navolging van onze Nederlandse „gele rijders". Uniformen, uitrusting, motorcombinaties etc. zijn zoveel mogelijk gelijkvorming ge houden. Engeland. België en Nederland zijn de enige landen in Europa, die een Wegen wachtdienst bezitten. Verwacht mag worden, dat spoedig meer dere landen zullen volgen. FRIEZEN HEBBEN CRIT1EK OP DEN HAAG. Randgewesten belangrijker dan het Westen. De federatie van de 7 Friese studenten verenigingen heeft in Leeuwarden een con gres voor studenten uit het gehele land belegd, waarop gesproken werd over het recht van Friesland op zelfbestuur. De sprekers wezen ei op, dat Den Haag het eigene steeds meer aan de randgewesten ontneemt. Deze gelijkschakeling leidt tot toenemende massafiëring. De macht van het Haagse ambtenarenapparaat, dat geheel los staat van de Nederlandse realiteit, heeft geleid tot een grote achterstelling op eco nomisch en cultureel gebied van de rand gewesten, hetgeen in het geheel niet in overeenstemming is met de economische verhoudingen. Op dit moment, zo werd verklaard, leveren de randgewesten een grotere bijdrage tot het herstel van de economische toestand, dan het Westen. Verder werd betoogd, dat Friesland binnen het kader van de Grondwet veel meer zelfbestuur mag hebben. Er werd een telegram aan de regering gezonden, waarin op het verlenen van zelfbestuur werd aan gedrongen. BIJDRAGE OORLOGSSCHADE, De minister van Binnenlandse Zaken heeft op verzoek van zijn ambtsgenoot van Land bouw, Visserij en Voedselvoorziening aan de gemeentebesturen medegedeeld, dat in het kader van de afwikkeling van de agra rische oorlogsschade, door de Rijksdienst voor Landbouwherstel bijdragen zullen worden vastgesteld en toegekend ter zake van blijvende schade aan landbouwgronden. Dit betreft dus de schade door het plaatsen van bunkers en gemetselde verdedigings werken, het graven van tankgrachten e.d., voor zover deze schade om enigerlei reden niet door of in opdracht van de Rijksdienst reeds is of nog zal worden hersteld. Over de grootte van bedoelde bijdrage in een bepaald geval kunnen inlichtingen worden ingewonnen bij het Hoofdkantoor van de Rijksdienst voor Landbouwherstel, Gevers Deynootplein 5 te Scheveningen. KONING LEOPOLD VAART EN VLIEGT MET NEDERLANDERS. Koning Leopold van België zal toch met s.s. „Eemdijk" van de Holland-Amerika lijn van Havana naar Rotterdam komen. Reeds lang waren er onderhandelingen gaan de, maar de accommodatie op de „Eemdijk" is van beperkte omvang en verscheidene hutten waren reeds besproken. Te elfder ure zijn deze hutten nog vrij gekomen, zodat toch nog aan het verzoek van Koning Leopold voor passage met zijn gevolg kon worden voldaan. De Eemdijk is inmiddels van Hava na vertrokken en zal vermoedelijk op 15 April te Rotterdam arriveren. Naar verluidt zal Koning Leopold per K. L. M. van Schip hol naar Zwitserland doorreizen. Vliegen op de grond. Edwin A. Link, een jonge ondernemende Amerikaan, begon zijn experimenten in 1929, in een hoekje van zijn vader's orgelfabriek. Hij zocht naar een methode waardoor de uiteraard zeer kostbare opleiding van vliegers gedeeltelijk op de grond zou kunnen plaats hebben. Enkele weken later had hij een apparaat ontworpen dat, hoewel aanmerkelijk kleiner, het uiterlijk had van een vliegtuig, met enkele instrumenten die een werkelijk toestel ook had. Het kon eenvoudige bochten be schrijven en als de „vlieger" van de route afweek, ging er automatisch een lampje branden. Op dit apparaat kon dus het z.g. blindvliegen worden beoefend, zonder dat men er elke keer de lucht voor in moest, hetgeen dus een grote besparing betekende. Op de vliegschool van Ed. Link en zijn broer George maakten 75 leerlingen kennis met het apparaat. Link wist dat hij op de goede weg was en ging voort met het ver groten van de mogelijkheden van zijn trainer. Het instrumentenbord werd uitgebreid met een bochtaanwijzer, een snelheidsmeter en een magnetisch kompas. De stuurhut werd overdekt, zodat het geheel meer en meer op een normaal vliegtuig ging Iqken. In 1939 kon de eerste demonstratie voor het publiek worden gegeven. De „New York Post" beschreef de machine toen als een „blindvlieg-pilotenmaker" en merkte daarbij op, dat Link zijn leerlingen zou leren vliegen voor slechts 85 dollars. Ieder leek geïnte resseerd, maar geen enkel toestel werd verkocht. Door deze tegenslag lieten de gebr. Link zich niet uit het veld slaan. Zij brachten hun „trainer" naar St. Louis, waar een luchtvaarttentoonstelling werd gehouden. De organisatoren weigerden hun echter een standplaats, omdat ze in de uitvinding geen vertrouwen stelden. Link wilde echter niet opgeven en ging zijn uitvinding toen op een andere manier onder de aandacht van het publiek brengen, n.l. als kermis-attractie. Het resultaat was verbluffendduizenden mensen wilden ook eens de sensatie beleven achter de stuurknuppel van een (zij het dan namaak) vliegtuig te zitten en het te laten luisteren naar de bewegingen van de hand, en wat meer zegt: meer dan 100 trainers werden voor amusementsdoeleinden verkocht. Maar het doel, dat Link voor oogen had, was nog niet bereikt; hij wilde een ieder ervan overtuigen, dat zijn vinding gedeelte lijk de plaats kon innemen van een vlieg tuig, voorzoover het de opleiding van een vlieger betrof en dus een enorme geldbe sparing beteekende. Daarom ging zijn broer George, die nog nooit gevlogen had, de cursus volgen en na nog 42 uur met een instructeur in de lucht te zijn geweest, vloog hij reeds alleen. Zoo werd de aandacht op deze uitvinding gevestigd. Langzamerhand steeg het aantal bestellingen en toen in 1934 de Amerikaan- sche luchtmacht het besluit nam voor de opleiding van haar vliegers de „linktraining" te gaan toepassen, was het succes volkomen. Wat eerst een fabriekje was met 7 men- schen groeide uit tot een onderneming, waar 1000 employé's een bestaan vonden. Nederland bleef niet achter. Ook de Nederlandsche luchtvaart heeft bij de opleiding van haar vliegers veel nut van deze vinding. De vloot van zes „namaak- vliegtuigjes", waarover de K.L.M. reeds beschikte, is dezer dagen met een nieuw apparaat uitgebreid. Ditmaal een voorzien van de laatste technische snufjes met een instrumentenbord, zoo uitgebreid, dat zelfs het vliegen van een reusachtige Constel lation op den grond kan worden beoefend. Alle 224 K.L M.-vliegers moeten op gezette tijden in de zg. Link-Barak op Schiphol oefenen. Dan klimmen ze in de kleine cockpit, sluiten het dak boven hun hoofd en het „spel" met Link's „speelgoed" neemt een aanvang. Op de Link-trainer kan aan een vlieger volledig blindvliegonderricht worden gege ven! alle mogelijke gevallen, waarmee een vlieger in de lucht te doen kan krijgen, kunnen met dit apparaat worden nage bootst zoo kan men b.v. kunstmatig zijwind verwekken. Behalve het blindvliegen zelf kunnen ook blindlandingen op de Link trainer worden uitgevoerdhet is mogelijk om het blindlandinggsrysteem van een be paald vliegveld, b.v. dat van Londen, vol komen te imiteeren, zelfs kan men de stem van den man op de controletoren van Lon den door middel van gramofoorplaten in de microfoon van den leerlingvlieger laten klinken. De instructeurs, zes in getal, man nen, die zelf vlieger waren, die alles van radio- en radarsystemen afweten, zitten ieder achter hun bureau, en controleeren de manoeuvres van den vlieger, die zij door de microfoon aanwijzingen geven. Onder de glasplaat op het bureau ligt de platte grond (banenstelsel enz.) van het vliegveld waarop zij verondersteld worden te landen. Een apparaat, dat zich boven deze kaart massa te overtuigen j hebben tot taak het wakker te schudden, band tusschen Neder- e regeering is verbro- en verandering komen an den Hoogen Raad. reep door Linggadjati. politiek dan in indië n, zegt spr., dat zulks volgens de vier punten ter (Een land vrij van k, waar een ieder vrij elijden en zijn meening :raal beginsel zijn wij len tusschen de volken bier b.v. tusschen een ierlander. Aan de top en Rijksraad met ver- hier en overzee, die :n zou behartigen (de ie, monetaire samen- )r. is dit een logische aan de verschillende t mogelijke autonomie Bij de V.S/ van Indo- weer precies dezelfde Dnze ideeën gaan lijn- regeering wil. Er zijn ntzoekende en middel en (zooals thans b.v. ig). De regeering wii middelpuntvliedende id een sterke nationa- Indië. die den naam i dcor de regeering is echter niet van plan beide rijksdeelen van en, omdat dit in geen Op een vraag of er Is, antwoordt spr., dat t praten wel wat te icft niet, dat Amerika, icratie ons iet in den i geeft men zijn kolo- nd neemt men ze af Engelschen hebben na a het koloniaal systeem kort overzicht van het De Archipel is stra- jkste punt van den ver de eenige groote het heele jaar typhoon- ieze beweging neer te ook het bekende kamp bod werden ingevoerd, organisaties bestaan, ig totaal verloren. De el is nooit op dictato- In '33 kwam de zaak >oor samenwerking der Nederl. inlichtingen- eking gedaan omdat er was doodgeschoten, bij een Menadoneesch n foto's van Sjahrir, n de doode Jap. Men 1 Iid.ë aan toe was. Pacific-ooriog uitbrak, tmiddellijk den oorlog, istralfë's positie verde ïeid van dit land is u pr. Hij zegt verder nog, anval op het vroiSVver,- :eft voorbereid en dat voon bekwaam propa- mmunisme deed pene- :n-Java. In »^en vragen zich af: Waar dient net oningschap dan voor, als het niet meerde ''tionale pool is. uiteindelijk doel isde Vereenigde van Indonesia, met Nederland inéén p'e» tezamen met Suriname en Curasao. ~r wordt gesproken over een souverein 'idonesfa, maar niet van de souvereine jjnie. De recje (jer Koningin is ook in het tnRelsch gehouden, daarbij viel het woord uverein weg. De band met Indië wordt doorgesneden. nesie te benoeaen voor aen ondergang. Dit is heel mooi gezegd, maai volkomen in strijd met de politiek der regeering- Uitvoerig verhaalt spr., hoe min. Beel gekant is tegen buitenparlementaire oppo sitie. Staatsraad ^alberse echter noemt de regeeringspolitiekstrafbare grondwetschen nis. Ook is de regeering in overtreding wegens poging een deel van het Rijk af te scheuren. De zg. Noodwetgeving van Lon den was bedoeld om het Rijk bijeen te houden en n i e t om de Rijksdeelen uiteen met luisien, zegi spr., uai wij meer en meer naar een parlementaire dicta tuur gaan. Ds. Zandt, Jan Schouten en Tilanus worden den laatsten tijd niet meer beantwoord. De taak der regeering moet niet zijn te steunen op 50 plus 1, doch de regeeringsmeerderheid dient te luisteren naar de minderheid. Spr. leest dan een lange beschuldiging voor van prof. Gerretson aan de regeering, eindigend met een uit daging van dezen hoogleeraar om een ver volging. Spr. zegt verder, dat het doei van sen serie lantaarnplaat je afkomstig van den isdienst, ten deele op en. tten afbeeldingen van :ur van zeer uiteenloo- geven door de censuur t goedkeuring van het velijke communistische itjes over vernielingen enz., uitingen van een ;n klassenhaat, de ver- i moord op Chineezen, en kloosters, (zending en imaaic Kiijgen nier geen voet meer aan den grond), een massa-graf van 15 000 Chineezen (door Nederl. troepen ontdekt). Van de 250000 Inde-Europeanen zijn er 30.C00 vermoord, zegt spr., en deze men- schen worden gediscrimineerd als de joden door Hitier. Zij hadden gevraagd een nieuw vaderland te mogen stichten op Nieuw- Guinea, retgeen geweigerd werd. Verder werden vertoond foto's van slachtoffers der concentratie-kamper, erger dan Bergen- Belsen, uttgeteerde „levende skeletten", enz. "s Abonnements- prljn Loste nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom fl 1,25 Alle andere plaatsen in Nederland en Ned. Indië fl. 1,55. Buitenland fl. 2, Advertentieprijs 7 cent per m.m. Ingezonden Meaedeelingen 20 cent per m.m. Kleine Advertentiën (maximum 8 regels) 1 - 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1948 | | pagina 1