AXELSCHE XE COURANT
Frankeering bij abonnement, Axel.
ZATFRnAfJ in apbii iota
53
Frar.kecrir.g bij abonnement, Axel.
WOENSDAG 7 APRIL 1948.
NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD
Verschijnt iedere
62e JAARGANG No. 52
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Woensdag en Zaterdag
Drukker-Uitgeefster:
Firma J. C. VINK
Adres Redactie en Administratie:
AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§
Hoofdredactie:
T. C. VINK-van VESSEM
VRIJDAG 16 APRIL WEGENWACHT
INSTRUCTIE.
2 jaar Wegenwacht-hulp op
de Nederlandse wegen.
op 16 April zullen de „gele rijders" van
de A. N. W. B. Wegenwacht niet op hun
gewone routes patrouilleren.
Nu de wegenwacht in de twee jaar van
haar bestaan-15 April 1946 had de start"
van deze onmisbaar geworden hulpdienst
plaats-uitgegroeid is van 7 manschappen tot
een geroutineerd en prima uitgerust corps
van 70 Wegenwachten, doet zich sterk de
behoefte gevoelen alle Wegenwachten uit
het gehele land een dag bij elkaar te bren
gen teneinde hen in de gelegenheid te stellen
onderling ervaringen uit te wisselen, terwijl
zij daarbij tevens in gezamenlijk verband
aanvullende instructies zullen krijgen.
Deze Wegenwacht-instructiedag zal op
Vrijdag 16 April a. s. te Amsterdam gehou
den worden.
Van deze gelegenheid heeft de A. N. W.
B. gebruik gemaakt om een aantal autori
teiten uit te nodigen, teneinde nader met
de Wegenwacht kennis te maken.
Voordien zullen de Wegenwachten een
bezoek brengen aan de radiostudio's te
Hilversum.
Te ongeveer half elf zal dan te Amster
dam in het Albert Hahn-plantsoen een défi
lé en een uitgebreide demonstratie voor de
autoriteite plaats vinden, waarbij ook Bel
gische en Engilse verkeers officials aanwe
zig zullen zijn.
Als blijk van hun belangstelling en als
manifestatie van de goede vriendschapsban
den tussen België, Engeland en Nederland
in het algemeen en tussen de Touringclubs
dier landen in het bijzonder, zullen n. 1.
de Touring Clubs de Belgiqeu en de Engelse
A. A. delegaties zenden en zullen van beide
Touringclubs bovendien een aantal hunner
Wegenwachten aan de demonstraties deel
nemen.
Zoals bekend is d* A. N. W. B-Wegen
wacht opgebouwd naar voorbeeld van de
A. A. Road Patrol Service, terwijl de Bel
gische Wegenwacht (Touring Sercours) on
langs is ingesteld in navolging van onze
Nederlandse „gele rijders".
Uniformen, uitrusting, motorcombinaties
etc. zijn zoveel mogelijk gelijkvorming ge
houden. Engeland. België en Nederland zijn
de enige landen in Europa, die een Wegen
wachtdienst bezitten.
Verwacht mag worden, dat spoedig meer
dere landen zullen volgen.
FRIEZEN HEBBEN CRIT1EK OP
DEN HAAG.
Randgewesten belangrijker
dan het Westen.
De federatie van de 7 Friese studenten
verenigingen heeft in Leeuwarden een con
gres voor studenten uit het gehele land
belegd, waarop gesproken werd over het
recht van Friesland op zelfbestuur. De
sprekers wezen ei op, dat Den Haag het
eigene steeds meer aan de randgewesten
ontneemt. Deze gelijkschakeling leidt tot
toenemende massafiëring. De macht van het
Haagse ambtenarenapparaat, dat geheel los
staat van de Nederlandse realiteit, heeft
geleid tot een grote achterstelling op eco
nomisch en cultureel gebied van de rand
gewesten, hetgeen in het geheel niet in
overeenstemming is met de economische
verhoudingen. Op dit moment, zo werd
verklaard, leveren de randgewesten een
grotere bijdrage tot het herstel van de
economische toestand, dan het Westen.
Verder werd betoogd, dat Friesland binnen
het kader van de Grondwet veel meer
zelfbestuur mag hebben. Er werd een
telegram aan de regering gezonden, waarin
op het verlenen van zelfbestuur werd aan
gedrongen.
BIJDRAGE OORLOGSSCHADE,
De minister van Binnenlandse Zaken heeft
op verzoek van zijn ambtsgenoot van Land
bouw, Visserij en Voedselvoorziening aan
de gemeentebesturen medegedeeld, dat in
het kader van de afwikkeling van de agra
rische oorlogsschade, door de Rijksdienst
voor Landbouwherstel bijdragen zullen
worden vastgesteld en toegekend ter zake
van blijvende schade aan landbouwgronden.
Dit betreft dus de schade door het plaatsen
van bunkers en gemetselde verdedigings
werken, het graven van tankgrachten e.d.,
voor zover deze schade om enigerlei reden
niet door of in opdracht van de Rijksdienst
reeds is of nog zal worden hersteld.
Over de grootte van bedoelde bijdrage in
een bepaald geval kunnen inlichtingen
worden ingewonnen bij het Hoofdkantoor
van de Rijksdienst voor Landbouwherstel,
Gevers Deynootplein 5 te Scheveningen.
KONING LEOPOLD VAART EN VLIEGT
MET NEDERLANDERS.
Koning Leopold van België zal toch met
s.s. „Eemdijk" van de Holland-Amerika
lijn van Havana naar Rotterdam komen.
Reeds lang waren er onderhandelingen gaan
de, maar de accommodatie op de „Eemdijk"
is van beperkte omvang en verscheidene
hutten waren reeds besproken. Te elfder
ure zijn deze hutten nog vrij gekomen, zodat
toch nog aan het verzoek van Koning Leopold
voor passage met zijn gevolg kon worden
voldaan. De Eemdijk is inmiddels van Hava
na vertrokken en zal vermoedelijk op 15
April te Rotterdam arriveren. Naar verluidt
zal Koning Leopold per K. L. M. van Schip
hol naar Zwitserland doorreizen.
Vliegen op de grond.
Edwin A. Link, een jonge ondernemende
Amerikaan, begon zijn experimenten in 1929,
in een hoekje van zijn vader's orgelfabriek.
Hij zocht naar een methode waardoor de
uiteraard zeer kostbare opleiding van vliegers
gedeeltelijk op de grond zou kunnen plaats
hebben.
Enkele weken later had hij een apparaat
ontworpen dat, hoewel aanmerkelijk kleiner,
het uiterlijk had van een vliegtuig, met
enkele instrumenten die een werkelijk toestel
ook had. Het kon eenvoudige bochten be
schrijven en als de „vlieger" van de route
afweek, ging er automatisch een lampje
branden. Op dit apparaat kon dus het z.g.
blindvliegen worden beoefend, zonder dat
men er elke keer de lucht voor in moest,
hetgeen dus een grote besparing betekende.
Op de vliegschool van Ed. Link en zijn
broer George maakten 75 leerlingen kennis
met het apparaat. Link wist dat hij op de
goede weg was en ging voort met het ver
groten van de mogelijkheden van zijn trainer.
Het instrumentenbord werd uitgebreid met
een bochtaanwijzer, een snelheidsmeter en
een magnetisch kompas. De stuurhut werd
overdekt, zodat het geheel meer en meer
op een normaal vliegtuig ging Iqken.
In 1939 kon de eerste demonstratie voor
het publiek worden gegeven. De „New York
Post" beschreef de machine toen als een
„blindvlieg-pilotenmaker" en merkte daarbij
op, dat Link zijn leerlingen zou leren vliegen
voor slechts 85 dollars. Ieder leek geïnte
resseerd, maar geen enkel toestel werd
verkocht. Door deze tegenslag lieten de
gebr. Link zich niet uit het veld slaan. Zij
brachten hun „trainer" naar St. Louis, waar
een luchtvaarttentoonstelling werd gehouden.
De organisatoren weigerden hun echter een
standplaats, omdat ze in de uitvinding geen
vertrouwen stelden. Link wilde echter niet
opgeven en ging zijn uitvinding toen op een
andere manier onder de aandacht van het
publiek brengen, n.l. als kermis-attractie.
Het resultaat was verbluffendduizenden
mensen wilden ook eens de sensatie beleven
achter de stuurknuppel van een (zij het dan
namaak) vliegtuig te zitten en het te laten
luisteren naar de bewegingen van de hand,
en wat meer zegt: meer dan 100 trainers
werden voor amusementsdoeleinden verkocht.
Maar het doel, dat Link voor oogen had,
was nog niet bereikt; hij wilde een ieder
ervan overtuigen, dat zijn vinding gedeelte
lijk de plaats kon innemen van een vlieg
tuig, voorzoover het de opleiding van een
vlieger betrof en dus een enorme geldbe
sparing beteekende.
Daarom ging zijn broer George, die nog
nooit gevlogen had, de cursus volgen en
na nog 42 uur met een instructeur in de
lucht te zijn geweest, vloog hij reeds alleen.
Zoo werd de aandacht op deze uitvinding
gevestigd. Langzamerhand steeg het aantal
bestellingen en toen in 1934 de Amerikaan-
sche luchtmacht het besluit nam voor de
opleiding van haar vliegers de „linktraining"
te gaan toepassen, was het succes volkomen.
Wat eerst een fabriekje was met 7 men-
schen groeide uit tot een onderneming,
waar 1000 employé's een bestaan vonden.
Nederland bleef niet achter.
Ook de Nederlandsche luchtvaart heeft bij
de opleiding van haar vliegers veel nut van
deze vinding. De vloot van zes „namaak-
vliegtuigjes", waarover de K.L.M. reeds
beschikte, is dezer dagen met een nieuw
apparaat uitgebreid. Ditmaal een voorzien
van de laatste technische snufjes met een
instrumentenbord, zoo uitgebreid, dat zelfs
het vliegen van een reusachtige Constel
lation op den grond kan worden beoefend.
Alle 224 K.L M.-vliegers moeten op gezette
tijden in de zg. Link-Barak op Schiphol
oefenen. Dan klimmen ze in de kleine
cockpit, sluiten het dak boven hun hoofd
en het „spel" met Link's „speelgoed"
neemt een aanvang.
Op de Link-trainer kan aan een vlieger
volledig blindvliegonderricht worden gege
ven! alle mogelijke gevallen, waarmee een
vlieger in de lucht te doen kan krijgen,
kunnen met dit apparaat worden nage
bootst zoo kan men b.v. kunstmatig zijwind
verwekken. Behalve het blindvliegen zelf
kunnen ook blindlandingen op de Link
trainer worden uitgevoerdhet is mogelijk
om het blindlandinggsrysteem van een be
paald vliegveld, b.v. dat van Londen, vol
komen te imiteeren, zelfs kan men de stem
van den man op de controletoren van Lon
den door middel van gramofoorplaten in
de microfoon van den leerlingvlieger laten
klinken. De instructeurs, zes in getal, man
nen, die zelf vlieger waren, die alles van
radio- en radarsystemen afweten, zitten ieder
achter hun bureau, en controleeren de
manoeuvres van den vlieger, die zij door
de microfoon aanwijzingen geven. Onder
de glasplaat op het bureau ligt de platte
grond (banenstelsel enz.) van het vliegveld
waarop zij verondersteld worden te landen.
Een apparaat, dat zich boven deze kaart
massa te overtuigen
j hebben tot taak het
wakker te schudden,
band tusschen Neder-
e regeering is verbro-
en verandering komen
an den Hoogen Raad.
reep door Linggadjati.
politiek dan in indië
n, zegt spr., dat zulks
volgens de vier punten
ter (Een land vrij van
k, waar een ieder vrij
elijden en zijn meening
:raal beginsel zijn wij
len tusschen de volken
bier b.v. tusschen een
ierlander. Aan de top
en Rijksraad met ver-
hier en overzee, die
:n zou behartigen (de
ie, monetaire samen-
)r. is dit een logische
aan de verschillende
t mogelijke autonomie
Bij de V.S/ van Indo-
weer precies dezelfde
Dnze ideeën gaan lijn-
regeering wil. Er zijn
ntzoekende en middel
en (zooals thans b.v.
ig). De regeering wii
middelpuntvliedende
id een sterke nationa-
Indië. die den naam
i dcor de regeering is
echter niet van plan
beide rijksdeelen van
en, omdat dit in geen
Op een vraag of er
Is, antwoordt spr., dat
t praten wel wat te
icft niet, dat Amerika,
icratie ons iet in den
i geeft men zijn kolo-
nd neemt men ze af
Engelschen hebben na
a het koloniaal systeem
kort overzicht van het
De Archipel is stra-
jkste punt van den
ver de eenige groote
het heele jaar typhoon-
ieze beweging neer te
ook het bekende kamp
bod werden ingevoerd,
organisaties bestaan,
ig totaal verloren. De
el is nooit op dictato-
In '33 kwam de zaak
>oor samenwerking der
Nederl. inlichtingen-
eking gedaan omdat er
was doodgeschoten,
bij een Menadoneesch
n foto's van Sjahrir,
n de doode Jap. Men
1 Iid.ë aan toe was.
Pacific-ooriog uitbrak,
tmiddellijk den oorlog,
istralfë's positie verde
ïeid van dit land is u
pr. Hij zegt verder nog,
anval op het vroiSVver,-
:eft voorbereid en dat
voon bekwaam propa-
mmunisme deed pene-
:n-Java.
In
»^en vragen zich af: Waar dient net
oningschap dan voor, als het niet meerde
''tionale pool is.
uiteindelijk doel isde Vereenigde
van Indonesia, met Nederland inéén
p'e» tezamen met Suriname en Curasao.
~r wordt gesproken over een souverein
'idonesfa, maar niet van de souvereine
jjnie. De recje (jer Koningin is ook in het
tnRelsch gehouden, daarbij viel het woord
uverein weg. De band met Indië wordt
doorgesneden.
nesie te benoeaen voor aen ondergang.
Dit is heel mooi gezegd, maai volkomen
in strijd met de politiek der regeering-
Uitvoerig verhaalt spr., hoe min. Beel
gekant is tegen buitenparlementaire oppo
sitie. Staatsraad ^alberse echter noemt de
regeeringspolitiekstrafbare grondwetschen
nis. Ook is de regeering in overtreding
wegens poging een deel van het Rijk af te
scheuren. De zg. Noodwetgeving van Lon
den was bedoeld om het Rijk bijeen te
houden en n i e t om de Rijksdeelen uiteen
met luisien, zegi spr., uai wij meer en
meer naar een parlementaire dicta
tuur gaan. Ds. Zandt, Jan Schouten en
Tilanus worden den laatsten tijd niet meer
beantwoord. De taak der regeering moet
niet zijn te steunen op 50 plus 1, doch de
regeeringsmeerderheid dient te luisteren
naar de minderheid. Spr. leest dan een
lange beschuldiging voor van prof. Gerretson
aan de regeering, eindigend met een uit
daging van dezen hoogleeraar om een ver
volging. Spr. zegt verder, dat het doei van
sen serie lantaarnplaat
je afkomstig van den
isdienst, ten deele op
en.
tten afbeeldingen van
:ur van zeer uiteenloo-
geven door de censuur
t goedkeuring van het
velijke communistische
itjes over vernielingen
enz., uitingen van een
;n klassenhaat, de ver-
i moord op Chineezen,
en kloosters, (zending
en imaaic Kiijgen nier geen voet meer aan
den grond), een massa-graf van 15 000
Chineezen (door Nederl. troepen ontdekt).
Van de 250000 Inde-Europeanen zijn er
30.C00 vermoord, zegt spr., en deze men-
schen worden gediscrimineerd als de joden
door Hitier. Zij hadden gevraagd een nieuw
vaderland te mogen stichten op Nieuw-
Guinea, retgeen geweigerd werd. Verder
werden vertoond foto's van slachtoffers der
concentratie-kamper, erger dan Bergen-
Belsen, uttgeteerde „levende skeletten", enz.
"s
Abonnements-
prljn
Loste nummers 5 ct.
Kwartaal
abonnement
Axel binnen de kom
fl 1,25
Alle andere plaatsen
in Nederland en
Ned. Indië fl. 1,55.
Buitenland fl. 2,
Advertentieprijs
7 cent per m.m.
Ingezonden
Meaedeelingen
20 cent per m.m.
Kleine Advertentiën
(maximum 8 regels)
1 - 5 regels 60 cent.
iedere regel meer
12 cent extra.