i nn/i on nnn^n
onze
Voor
Japor
Kledi
JAC. J. V
nriiAMonri runirn n
fel
SCHOENWERK.
t
MENS EN DICTATOR
i i
Nieuwsl
i
Ej
Al
fii
Gr
|te
DET ADRES «oor Ow
Ook Schoenen, Pantoffels 'jn Sanifalen ZONDBR BOM
op MAANDAG 22 MAABT
in Hotel „Des Pays Bas" te Terneuzen.
i Vj J
Dochters,
onderdoei
in
is e
DE NEDERLANDSE SPOORWEGEN IN
ZEEUWS-VLAANDEREN.
Woensdag bezocht Ir. F. Q den Hollan
der, president directeur v?n de N.S. vergezeld
van de beide andere directieleden Ir. S. F.
H. Giesberger en Drs. D. J. Wansink en
een aantal brambten der N.S. Zeeuws-
Vlaanderen, met als doel een inspectie van
de van Mechelen—Terneuzen overgenomen
lijnen en materialen. Met een door de
Belgische Spoorwegen beschikbaar gesteld
dieseltreintje werd een rit gemaakt van Hulst
via Axel en Sluiskil raar Sas van Gent en
van daar raar Terneuzen.
Tijdens deze reis werd ors door Ir. den
Hollander welwillend toegestaan enige vra
gen te stellen betreffende de toekomst van
het treinverkeer in Z.-Vlaanderen.
Zoals bekend exploiteren de N.S. momen
teel de lijnen van Mechelen-Terneuzer, doch
uiterlijk 1 Juli a.s. moeten de lijnen door de
N.S worden overgenomen. Wat het mate
riaal betreft, dit zal worden vprdeeld in
verhouding van de neflergten die de N.S.
en de Belgische Spoorwegen te exploiteren
krijgen een verhouding waarbij 49 pot. voor
de N.S. zal zij::, 51 pet. voor de N.M.B.S.
Wat betreft de verkoop van kaartjes in
Sas van Gent voor spoorreizen die geheel
op Belgisch gebied gemaakt worden, dit is
onmogelijk. Mechelen-Terr.ruzee ontving
in haar bedrijf zowel Nederlandse als Bel
gische betaalmiddelen en kon hierover vrij
beschikken. De N.S. beschikt alleen over
Nederlandse munt en kan ingevolge de
deviezerbepalingen geen kaartjes verkopen
voor reizen uitsluitend in België Evenmin
als men in Amsterdam een kaartje Brussel-
Parijs kan koper, kon men in Sas van Gent
een kaartje Splzaete-Brussel koppn. Voor
reizen vanuit Nederland per spoor naar een
buitenlandse bestemming blijft het kopen
van kaartjes in Nederlands geld wel moge
lijk en oo de stations van het traject Ter-
neuzen-Ciinge kan men dus evenals voor
heen kaartjes blijven kopen naar Antwerpen
Brussel enz.
Ir. den Hollander verklaarde ten stelligste:
WH zullen voor de re'zipers in Z. Vlaanderen
niet minder doen dan Mechelen-Terneuzen
deed, en ook ten opzichte van het personeel,
waarvan Ir. den Hollander verklaarde dat het
uit goede spoormensen bestond, neemt de
N.S. ditzelfde standpunt in.
Ook voor de haven van Terneuzen zal
de N.S. doen wat M.-T. deed, en pogen
deze haven tot groter bloei te brengen.
De speciale tarieven in verband met con
currentie mat de Belgische havers, zijn geen
zaak van de N.S. doch een regeringsaange
legenheid, die men dient te zien in het
kader van de Benelux.
Het ferry plan om spoorwagens over te
zetten van Hopdekenskerke naar Terneuzen
is niet verder dan een studie en zal in ieder
geval, zo het ooit tot uttvoering komen zal,
waarover thans r.og nfe's te zeggen valt, in
de eerstvolgende jaren nog niet verwezen
lijkt worden.
Wat betreft de toekomst van het perso
nenvervoer kan nog weinig concreet nieuws
worden meegedeeld. Ir. den Hollander was
van mening dat het bestaan van drie ver
voersmaatschappijen in Zeeuws-Vlaanderen
(Z.V.T.M., S.BM.—N.S.) te veel is en ook
na de fusie van Z.V.T.M. en S.B.M. nog
meer concentratie gewenst is.
Een «vorm van samenwerking tussen
Z.V.T.M. en N S. wordt voor de toekomst
gewenst geacht.
De deplorabele staat waarin het gehele
bezit van MechelenTerneuzen verkeert
maant tot voorzichtigheid. De N S. willen
voor Z-VIaanderen bet mogelijke doen,
maar het kan geen liefdadigheid worden en
met de financiële uitkomsten zal rekenirg
moeten worden gehouden. De baanvakken
zijn verwaarloosd, de beveiliging zou ver
nieuwd moeten wordan en van de ca. 1000
wagons die M.-T. bezat zijn er slechts een
honderdtal in bruilkare staat.
Van uitbreiding der bestaande d'ensten
met een personentrein Terneuzen—Selzaete
kan dan ook voorloopig niets komen. Men
heeft nu evenwel een indruk gekregen van
den huidigen toestand en zal de toekomstige
mogelijkheden terdege gaan bestudeeren.
Wellicht dat over eenige maanden dan wat
meer te zeggen valt over de toekomstige
spoorwegplannen.
In Z.-Vlaanderen is ondertusschen een
comité gevormd om de spoorwegbelangen
van onze streek te behartiger. Zitting hierin
hebben Ir. A. H. de B°1 te Sas va Gent
(voorzitter), A. Hendrikse te Terneuzen
(secretaris), Mr. P. H. W. F. Tellegen, burg.
van Terneuzen. F. P. O M. Koch te St.
Jansteer, voerz. van de Kamer van Koop
handel, A. de Meijer, vertegenwoordiger
havenbe'angen Terneuzen, G. Jongepier te
Terneuzen en J. v. Hoeve te Sluiskil, resp.
vertegenwoordigers voor den middenstand
en den landbouw.
Ongetwijfeld is deze activiteit prijzens
waardig en wij wenschen de commissie
dan ook succes toe. Het valt ons evenwel
op, dat Axel en Hulst, die beiden toch ook
zeer zeker belanghebbend zijn bij het spoor
wegverkeer in Zeeuwsch-Vlaanderen, in die
commissie geen enkel vertegenwoordiger,
op welk terrein dan ook, hebben.
Over het spoorwegverkeer op de zgn.
„Zeeuwsche lijn" Bergen op Zoom—Vlis-
si igen, vernemen wij verder nog, dat in de
toekomst stoomtractie zal plaats maken voor
diesel- of electrische tractie. Welke van deze
twee gekozen zal worden is uitsluitend een
technisch vraagstuk voor de N.S., voor den
reiziger maakt dat geen versshil. aangezien
beide treinsoorten t z.t. een uniforme snel
heid van 100—125 km. zullen rijden.
Over het tijdstip, waarop deze nieuwe
treinen beschikbaar zullen komen valt nog
niets te zeggen, aangezien dit afhankelijk is
van het gereedkomen van het vereischte
materiaal op de fabrieken, die zoowel in
binnen- en buitenland niet zoo snel leveren
als verwacht.
Op de puinhoopen van het station Vlis-
s'ngen zal thans spoedig een klein nieuw
station worden gebouwd, dat de mogelijk
heden openlaat voor uitbreiding tot een
groot maritiem station, voor het geval dat
de Maatschappij Zeeland" naar VHssingen
zou terugkeeren.
WIE WIL EMIGREREN
Wanneer wij de resultaten van deze en
quête doen gelden voor geheel Nederland
aan mogen we schrijven dat 20 pet. van
onze bevolking om de een of andere reden
wil emigreren.
De ondervraagde personen, die het land
willen verlaten, blijken voor 73 pet. afkom-
tig van het platteland terwijl 27 pet. ste
delingen waren.
80 pet. was geschoold, waarvan 45 pet.
zelfstandige ondernemers.
Voorkeur werd gegeven aan Zu'd-Afrika
35 pet., daarna Zuid-Amerika met 25 pet.,
Canada met 25 pet. en Australië met 11 pet
5 pet. liet het onverschillig.
73 pet. gaf als motief opgeen toekomst
mogelijkheden Nederland is overbevolkt
geen bouwland oldoende.
11 pel.: uit angst voor een mogelijke
oorlog, waarbij Nederland slagveld zou
worden enz.
4 pet. wil een nieuw leven beginnen,
hieronder zijn veel politieke delirquenten.
12 pet. waarvan men i aan mag nemen,
dat het louter uit zucht naar avontuur is;
zij wisten althans geen reden voor hun
emigratie-plannen te noemen.
Ruim 90 pet. van degenen, die de wens
te kennen gaven het land te verlaten, Is
ontevreden over de wijze waarop de regering
hun belangen behartigt.
Copyright Pylharonpress.
Bekendmaking.
AANMELDING EN AANGIFTE VOOR DE l"wd
BEVOLKINGSREGISTERS.
7
II
lozi
Burgemeester en Wethouders van AXEL val
gelet op het bepaalde in artikel 112 vat'
het besluit bevolkingsboekhouding, staats
blad 1936, nr. 342;
herinneren de bevolking aan haar verplich
tingen. omschreven in de artikelen 3 tot en
met 16 van genoemd besluit;
brengen als voornaamste ter openbare kennis:
le. dat, behoudens afwijkingen, ieder, dit
in Nederland nachtrust of de daarvoor in de
plaats tredende rust geniet, onverwijld moet
worden opgenomen in één der bevolking!
registers
2e. dat ieder moet worden opgenomen Ir
bof bevolkingsregister der gemeente, waar
hij voornemens is duurzaam of voor onbe
paalde tijd als regel zijn nachtrust of de
daarvoor in de plaats tredende rust le
g"nieten
3e. dat in geval van onzekerheid omtrent
het onder 2e. vermelde bijzondere voor
schriften gelden
4e. dat, behoudens afwijkingen, ieder, dit «er
We
A.
el, 31
va
van
van
rde
iselli
ira. I
Nederland verlaat, onverwijld van het be
volkingsregister moet worden afgevoerd
5e. dat bij adresverandering binnen dt
gemeente de nodige wijzigingen in het bt
voikingsregister moeten worden aangebrachi
Voo-ts, in verband met het bovenstaande;
a. dat aangifte van vertrek uit of van ver
huizing binnen de gemeente, mondeling of
schriftelijk moet geschieden op de dag van,
of uiterlijk vijf dagen rk het vertrek (bij hei
verlaten van Nederland, ten hoogste vijf
dagen tevoren) of ra de adresverandering,
met opgave van het laatste adres en van de
naam der gemeente, of van het land en de
plaats, waarheen vertrokken en het nieuwe
adres (zo nodig met opgave van de naam
van het hoofd van het gezin)
b. dat aan de aangever van een vertrek,
behoudens bijzondere gevallen onmiddellijk
een verhuiskaart wordt uitgereikt of toege- j"
t
tata
J
Ser
Ijjku.
Best
t lar
nden
van
inden
lil a.s
dager
tee v
zonden, welke hem dient als bewijs van
afmelding en welke binnen vijf dagen moei
worden ingeleverd bij het bestuur der
Nederlandse gemeente, in welker bevolkings
register de persoon moet worden opgenomen;
c. dat ieder, die in de gemeente nachtrus!
of de daarvoor in de plaats tredende rust
geniet en die nog niet in een bevolkings
register is opgenomen of die ten onrechte
nog in het bevolkingsregister ener andere
gemeente is opgenomen, zich binnen vijf
dagen na zij i aankomst in persoon moet
aanmelden bij het gemeentebestuur order
overlegging van een paspoort of ander
identiteitsbewijs, indien hij uit een plaats
buitei Nederland en van een verhuiskaart
of legitimatiebewijzen, indien hij uit een
andere gpmeente van Nederland is gekomen,
tenzij hij overeenkomstig de desbetreffende
bepalingen is vrijgesteld van aanmelding;
d. dat bestuurders van instellingen, ge
stichten of schepen waarin personen onder
enig bestuur inwonen, alsmede hotelhouders,
pensionhouders en kamerverhuurders uiterlijk
vijf dagen na de opneming of huisvesting of
na het vertrek, mededeling moeten doen van
de geslachtsnaam en de voornamen van ieder
oersoon, die langer dan veertien dagen inde
instelling, het gesticht, schip, hotel, pension
of huis wordt of is opgenomen of gehuisvest,
alsmede van ieder zodanig persoon, die
daaruit vertrekt;
e. dat overtreding van de voorschriften
wordt»gestraft volgens de wet;
f. dat voor persoonlijke aanmelding en
voor mondelinge aangifte voor het be
volkingsregister gelegenheid zal worden
gegeven op werkdagen van 9 tot en met
12 uur bij de afdeling «Bevolking" der
gemeente-secretarie.
Axel, 2 April 1948.
Burgemeester en Wethouders voornoemd,
De Secretaris, De Burgemeester,
M Ogg l wnd. Van Oeveren.
„i
ter
inden
ran
nden
a.s
ger
iiize i
(te
cad
een
nden
dureai
ran
EU)
krboi
dc
steen
lkstr
AXEL - Magrette N 73.'
Nog uit voorraad leverbaarOriginele STIJF-
STROOERWTEN, Originele ADELAAR-,
ZONNE- EXPRESHAVER EERSTELINGEN
A 2835, voorgekiemd.
AANVANG 8 UUR n.m.
Kaarten, voor leden k f 0,50 verkrijgbaar
's avonds aan de zaal.
ft.
tonli
"tio
Slat
Unfi
Er
unie.
Enge
I
I
1 i
I 1
p
i
lei
Penen
h:
«CUV,
4