i nn/i on nnn^n onze Voor Japor Kledi JAC. J. V nriiAMonri runirn n fel SCHOENWERK. t MENS EN DICTATOR i i Nieuwsl i Ej Al fii Gr |te DET ADRES «oor Ow Ook Schoenen, Pantoffels 'jn Sanifalen ZONDBR BOM op MAANDAG 22 MAABT in Hotel „Des Pays Bas" te Terneuzen. i Vj J Dochters, onderdoei in is e DE NEDERLANDSE SPOORWEGEN IN ZEEUWS-VLAANDEREN. Woensdag bezocht Ir. F. Q den Hollan der, president directeur v?n de N.S. vergezeld van de beide andere directieleden Ir. S. F. H. Giesberger en Drs. D. J. Wansink en een aantal brambten der N.S. Zeeuws- Vlaanderen, met als doel een inspectie van de van Mechelen—Terneuzen overgenomen lijnen en materialen. Met een door de Belgische Spoorwegen beschikbaar gesteld dieseltreintje werd een rit gemaakt van Hulst via Axel en Sluiskil raar Sas van Gent en van daar raar Terneuzen. Tijdens deze reis werd ors door Ir. den Hollander welwillend toegestaan enige vra gen te stellen betreffende de toekomst van het treinverkeer in Z.-Vlaanderen. Zoals bekend exploiteren de N.S. momen teel de lijnen van Mechelen-Terneuzer, doch uiterlijk 1 Juli a.s. moeten de lijnen door de N.S worden overgenomen. Wat het mate riaal betreft, dit zal worden vprdeeld in verhouding van de neflergten die de N.S. en de Belgische Spoorwegen te exploiteren krijgen een verhouding waarbij 49 pot. voor de N.S. zal zij::, 51 pet. voor de N.M.B.S. Wat betreft de verkoop van kaartjes in Sas van Gent voor spoorreizen die geheel op Belgisch gebied gemaakt worden, dit is onmogelijk. Mechelen-Terr.ruzee ontving in haar bedrijf zowel Nederlandse als Bel gische betaalmiddelen en kon hierover vrij beschikken. De N.S. beschikt alleen over Nederlandse munt en kan ingevolge de deviezerbepalingen geen kaartjes verkopen voor reizen uitsluitend in België Evenmin als men in Amsterdam een kaartje Brussel- Parijs kan koper, kon men in Sas van Gent een kaartje Splzaete-Brussel koppn. Voor reizen vanuit Nederland per spoor naar een buitenlandse bestemming blijft het kopen van kaartjes in Nederlands geld wel moge lijk en oo de stations van het traject Ter- neuzen-Ciinge kan men dus evenals voor heen kaartjes blijven kopen naar Antwerpen Brussel enz. Ir. den Hollander verklaarde ten stelligste: WH zullen voor de re'zipers in Z. Vlaanderen niet minder doen dan Mechelen-Terneuzen deed, en ook ten opzichte van het personeel, waarvan Ir. den Hollander verklaarde dat het uit goede spoormensen bestond, neemt de N.S. ditzelfde standpunt in. Ook voor de haven van Terneuzen zal de N.S. doen wat M.-T. deed, en pogen deze haven tot groter bloei te brengen. De speciale tarieven in verband met con currentie mat de Belgische havers, zijn geen zaak van de N.S. doch een regeringsaange legenheid, die men dient te zien in het kader van de Benelux. Het ferry plan om spoorwagens over te zetten van Hopdekenskerke naar Terneuzen is niet verder dan een studie en zal in ieder geval, zo het ooit tot uttvoering komen zal, waarover thans r.og nfe's te zeggen valt, in de eerstvolgende jaren nog niet verwezen lijkt worden. Wat betreft de toekomst van het perso nenvervoer kan nog weinig concreet nieuws worden meegedeeld. Ir. den Hollander was van mening dat het bestaan van drie ver voersmaatschappijen in Zeeuws-Vlaanderen (Z.V.T.M., S.BM.—N.S.) te veel is en ook na de fusie van Z.V.T.M. en S.B.M. nog meer concentratie gewenst is. Een «vorm van samenwerking tussen Z.V.T.M. en N S. wordt voor de toekomst gewenst geacht. De deplorabele staat waarin het gehele bezit van MechelenTerneuzen verkeert maant tot voorzichtigheid. De N S. willen voor Z-VIaanderen bet mogelijke doen, maar het kan geen liefdadigheid worden en met de financiële uitkomsten zal rekenirg moeten worden gehouden. De baanvakken zijn verwaarloosd, de beveiliging zou ver nieuwd moeten wordan en van de ca. 1000 wagons die M.-T. bezat zijn er slechts een honderdtal in bruilkare staat. Van uitbreiding der bestaande d'ensten met een personentrein Terneuzen—Selzaete kan dan ook voorloopig niets komen. Men heeft nu evenwel een indruk gekregen van den huidigen toestand en zal de toekomstige mogelijkheden terdege gaan bestudeeren. Wellicht dat over eenige maanden dan wat meer te zeggen valt over de toekomstige spoorwegplannen. In Z.-Vlaanderen is ondertusschen een comité gevormd om de spoorwegbelangen van onze streek te behartiger. Zitting hierin hebben Ir. A. H. de B°1 te Sas va Gent (voorzitter), A. Hendrikse te Terneuzen (secretaris), Mr. P. H. W. F. Tellegen, burg. van Terneuzen. F. P. O M. Koch te St. Jansteer, voerz. van de Kamer van Koop handel, A. de Meijer, vertegenwoordiger havenbe'angen Terneuzen, G. Jongepier te Terneuzen en J. v. Hoeve te Sluiskil, resp. vertegenwoordigers voor den middenstand en den landbouw. Ongetwijfeld is deze activiteit prijzens waardig en wij wenschen de commissie dan ook succes toe. Het valt ons evenwel op, dat Axel en Hulst, die beiden toch ook zeer zeker belanghebbend zijn bij het spoor wegverkeer in Zeeuwsch-Vlaanderen, in die commissie geen enkel vertegenwoordiger, op welk terrein dan ook, hebben. Over het spoorwegverkeer op de zgn. „Zeeuwsche lijn" Bergen op Zoom—Vlis- si igen, vernemen wij verder nog, dat in de toekomst stoomtractie zal plaats maken voor diesel- of electrische tractie. Welke van deze twee gekozen zal worden is uitsluitend een technisch vraagstuk voor de N.S., voor den reiziger maakt dat geen versshil. aangezien beide treinsoorten t z.t. een uniforme snel heid van 100—125 km. zullen rijden. Over het tijdstip, waarop deze nieuwe treinen beschikbaar zullen komen valt nog niets te zeggen, aangezien dit afhankelijk is van het gereedkomen van het vereischte materiaal op de fabrieken, die zoowel in binnen- en buitenland niet zoo snel leveren als verwacht. Op de puinhoopen van het station Vlis- s'ngen zal thans spoedig een klein nieuw station worden gebouwd, dat de mogelijk heden openlaat voor uitbreiding tot een groot maritiem station, voor het geval dat de Maatschappij Zeeland" naar VHssingen zou terugkeeren. WIE WIL EMIGREREN Wanneer wij de resultaten van deze en quête doen gelden voor geheel Nederland aan mogen we schrijven dat 20 pet. van onze bevolking om de een of andere reden wil emigreren. De ondervraagde personen, die het land willen verlaten, blijken voor 73 pet. afkom- tig van het platteland terwijl 27 pet. ste delingen waren. 80 pet. was geschoold, waarvan 45 pet. zelfstandige ondernemers. Voorkeur werd gegeven aan Zu'd-Afrika 35 pet., daarna Zuid-Amerika met 25 pet., Canada met 25 pet. en Australië met 11 pet 5 pet. liet het onverschillig. 73 pet. gaf als motief opgeen toekomst mogelijkheden Nederland is overbevolkt geen bouwland oldoende. 11 pel.: uit angst voor een mogelijke oorlog, waarbij Nederland slagveld zou worden enz. 4 pet. wil een nieuw leven beginnen, hieronder zijn veel politieke delirquenten. 12 pet. waarvan men i aan mag nemen, dat het louter uit zucht naar avontuur is; zij wisten althans geen reden voor hun emigratie-plannen te noemen. Ruim 90 pet. van degenen, die de wens te kennen gaven het land te verlaten, Is ontevreden over de wijze waarop de regering hun belangen behartigt. Copyright Pylharonpress. Bekendmaking. AANMELDING EN AANGIFTE VOOR DE l"wd BEVOLKINGSREGISTERS. 7 II lozi Burgemeester en Wethouders van AXEL val gelet op het bepaalde in artikel 112 vat' het besluit bevolkingsboekhouding, staats blad 1936, nr. 342; herinneren de bevolking aan haar verplich tingen. omschreven in de artikelen 3 tot en met 16 van genoemd besluit; brengen als voornaamste ter openbare kennis: le. dat, behoudens afwijkingen, ieder, dit in Nederland nachtrust of de daarvoor in de plaats tredende rust geniet, onverwijld moet worden opgenomen in één der bevolking! registers 2e. dat ieder moet worden opgenomen Ir bof bevolkingsregister der gemeente, waar hij voornemens is duurzaam of voor onbe paalde tijd als regel zijn nachtrust of de daarvoor in de plaats tredende rust le g"nieten 3e. dat in geval van onzekerheid omtrent het onder 2e. vermelde bijzondere voor schriften gelden 4e. dat, behoudens afwijkingen, ieder, dit «er We A. el, 31 va van van rde iselli ira. I Nederland verlaat, onverwijld van het be volkingsregister moet worden afgevoerd 5e. dat bij adresverandering binnen dt gemeente de nodige wijzigingen in het bt voikingsregister moeten worden aangebrachi Voo-ts, in verband met het bovenstaande; a. dat aangifte van vertrek uit of van ver huizing binnen de gemeente, mondeling of schriftelijk moet geschieden op de dag van, of uiterlijk vijf dagen rk het vertrek (bij hei verlaten van Nederland, ten hoogste vijf dagen tevoren) of ra de adresverandering, met opgave van het laatste adres en van de naam der gemeente, of van het land en de plaats, waarheen vertrokken en het nieuwe adres (zo nodig met opgave van de naam van het hoofd van het gezin) b. dat aan de aangever van een vertrek, behoudens bijzondere gevallen onmiddellijk een verhuiskaart wordt uitgereikt of toege- j" t tata J Ser Ijjku. Best t lar nden van inden lil a.s dager tee v zonden, welke hem dient als bewijs van afmelding en welke binnen vijf dagen moei worden ingeleverd bij het bestuur der Nederlandse gemeente, in welker bevolkings register de persoon moet worden opgenomen; c. dat ieder, die in de gemeente nachtrus! of de daarvoor in de plaats tredende rust geniet en die nog niet in een bevolkings register is opgenomen of die ten onrechte nog in het bevolkingsregister ener andere gemeente is opgenomen, zich binnen vijf dagen na zij i aankomst in persoon moet aanmelden bij het gemeentebestuur order overlegging van een paspoort of ander identiteitsbewijs, indien hij uit een plaats buitei Nederland en van een verhuiskaart of legitimatiebewijzen, indien hij uit een andere gpmeente van Nederland is gekomen, tenzij hij overeenkomstig de desbetreffende bepalingen is vrijgesteld van aanmelding; d. dat bestuurders van instellingen, ge stichten of schepen waarin personen onder enig bestuur inwonen, alsmede hotelhouders, pensionhouders en kamerverhuurders uiterlijk vijf dagen na de opneming of huisvesting of na het vertrek, mededeling moeten doen van de geslachtsnaam en de voornamen van ieder oersoon, die langer dan veertien dagen inde instelling, het gesticht, schip, hotel, pension of huis wordt of is opgenomen of gehuisvest, alsmede van ieder zodanig persoon, die daaruit vertrekt; e. dat overtreding van de voorschriften wordt»gestraft volgens de wet; f. dat voor persoonlijke aanmelding en voor mondelinge aangifte voor het be volkingsregister gelegenheid zal worden gegeven op werkdagen van 9 tot en met 12 uur bij de afdeling «Bevolking" der gemeente-secretarie. Axel, 2 April 1948. Burgemeester en Wethouders voornoemd, De Secretaris, De Burgemeester, M Ogg l wnd. Van Oeveren. „i ter inden ran nden a.s ger iiize i (te cad een nden dureai ran EU) krboi dc steen lkstr AXEL - Magrette N 73.' Nog uit voorraad leverbaarOriginele STIJF- STROOERWTEN, Originele ADELAAR-, ZONNE- EXPRESHAVER EERSTELINGEN A 2835, voorgekiemd. AANVANG 8 UUR n.m. Kaarten, voor leden k f 0,50 verkrijgbaar 's avonds aan de zaal. ft. tonli "tio Slat Unfi Er unie. Enge I I 1 i I 1 p i lei Penen h: «CUV, 4

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1948 | | pagina 6