AXELSCHE mCOURANT Frankeering bi] abonnement, Axel. ZATERDAG 20 MAART 1948. 62e JAARGANG No. 48. 77 NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK Adres Redactie en Administratie: AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ Hoofdredactie: T. C. VINK-van VESSEM 0,65 0,65 0,65 0,65 De ontwikkeling van de vliegtuigschroef. el is bijna 28 jaar geleden, dat de K.L.M. on met de exploitatie van haar lucht en en slechts weinigen herinneren zich de tijd, dat zich van het drassige iph'1 een klein één-motorig vliegtuig de grond verhief om twee passagiers wat post of vracht naar Londen te ngenwanneer men nu over de K.L.M. eekt, denkt men aan Douglassen en ulellations, die met hun vier machtige oren 40 passagiers naar andere wereld en brengen. De kleine De Haviiland is practisch vergeten, laar toch, hoeveel er ook veranderd is, steeds is er een grote mate van over komst tussen de oude tweedekker van men de 4-motorige luchtreuzen van nu; De Haviiland werd door de lucht voort- lokken door één schroef en de moderne Eilellation wordt voortbewogen door [schroeven, die er in grote trekken nog ties hetzelfde uitzien ais in het begin, ar toch is aan de luchtschroef de evolutie bijna dertig jaren niet ongemerkt Dili ij gegaan. De eerste schroeven, iigenlijk zijn de bladen van een lucht- roef niets anders dan lange dunne vieu- i, waarop door de ronddraaiende be- ging een trekkracht gaat werken, die het [gluig naar voren beweegt. De schroef dan ook in doorsneae een profielvorm, ijk aan die van de vleugel en de bladen onder een bepaalde hoek met de draai ing geplaatst. De schroeven van de ste vliegtuigen werden eenvoudig uit een tk hout gesneden en op de juiste wijze oimd. Al gauw ontdekte men, dat deze loeven niet erg duurzaam waren, omdat scherpe randen vrij snel afbraken. Toen g men zgn. gelamelleerde schroeven (vaardigen daartoe werden verschillende ine lagen hout op elkaar gelijmd en volgens bewerkt alsof ze een geheel blok ren. Bij dergelijke schroeven zijn de nellen (lagen) nog duidelijk te zien, omdat orgaans hout van verschillende kleuren ;t werd. De eerste K.L M.-vliegtuigen deen vierbladige gelamelleerde schroeven, men vervaardige door 2 twee-bladige toeven loodrecht op elkaar te bevestigen, leze schroeven zijn enige jaren meege- in, totdat in 1925 de K L.M. als eerste btvaartmaatschappij ter wereld geheel talen Reed-propellers in gebruik nam te schroeven waren vervaardigd uit een blad aluminium, dat men in de vereiste i had gebogen. Deze schroeven gaven enover de houten schroeven een snelheids van 6 km. per uur. Ie houten schroeven bleven echter ook enige jaren in gebruik. Omdat men inwel erg veel last had van beschadiging de voorkant van de houjen bladen in en- en hagelbuien, nam men proeven tei dunne laag metaal of lakverf op bladen, maar de resulaten hiervan waren erg bevredigend. De schroef wordt bestuurbaar. Ie techniek stond met het vorderen der t» niet stil en ook op het gebied der inschroeven werden regelmatig nieuwe vindingen gedaan. In 1933 verschenen eerste bestuurbare schroeven in de vkplaatsen van de KL.M. Hierbij was mogelijk geworden om de schroef aan Passen aan het toerental, zodat in de een sterkere trekkracht ontwikkeld "dl dan tijdens de rest van de vlucht en 'I economischer gevlogen kan worden. iKLM. nam proeven met twee schroeven, e Smitb-propeller en de Hamilton-propeller. P® kwam toen tot de ontdekking, dat door [1 loepassen van deze schroeven de snel- N van een Fokker F 12 kon worden op- yoerd van 185 tot 210 km. per uur. Als Juliaat van deze proeven werden in 1934 s KLM.-vliegtuigen met bestuurbare Ha lton-schroeven uitgerust. Op de Indië-lijn f'd hiermee op een retourvlucht een ge adelde winst behaald van 10 vlieguren, w ging men weer een stapje verder. 'J4 ijsaanzetting op de schroefnaven te ®jden werden daarop aluminium doppen yubberbekleding, de zg. spinners, ge- terwijl een speciale inrichting werd gebracht die tijdens de vlucht een 'tiende vloeistof langs de schroef- spoot. Vaanstandschroeven. 1{n was inmiddels van tweebladige op driebladige schroeven overgegaan, want door het toenemend vermogen van de motoren was men aangewezen op twee mogelijkheden, de schroefbladen vergroten of meer bladen toepassenomdat de schroeven bij ver groting van de bladen veel te larg zouden worden, besloot men tot het laatste, hoewel daardoor het rendement van de schroef enigszins ongunstig werd beïnvloed. In 1938 kwam er weer een verbetering Bij het stopzetten van een motor tijdens de vlucht was het meermalen voorgekomen, dat de schroef van de stilstaande motor als een windmolen was gaan werken en de motor grondig vernield had. Daarom maakte men de schroefbladen zodanig verstelbaar, dat ze in een dergelijk geval in de vlieg richting gedraaid kondeh worden, zodat de luchtstroom er geen vat meer op had. De Technische Dienst van de K.L.M. liet direct na het aan de markt komen van deze schroeven alle vliegtuigen hiermee uitrusten. En nu.... remschroeven. Momenteel zijn de nieuwste vliegtuigtypen uitgerust met z.g. remschroeven, waarvan de bladen door de kleine spoed heen op nega tieve spoed gedraaid kunnen worden. Hierdoor kan de landingsuitloop belangrijk bekort worden. Verder ziet men bij enkele nieuwe vliegtuigen, zoals de Douglas DC-6 en de Convair-liner, die de K L.M. dit jaar in gebruik zal nemen, dat de schroefbladen veel weg hebben van cricketbats, doordat ze aan de uiteinden breed en rechthoekig afgesneden zijn. Dit heeft men gedaan om het grotere vermogen van de huidige vlieg tuigmotoren te kunnen verwerken en boven dien om de fabricage te vergemakkelijken. Ze zin er weliswaar niet fraaier op geworden, maaPtnen heeft gemeend hier de schoonheid aan de doelmatigheid te moeten offeren. Heeft de schroef nog toekomst Steeds meer komen tegenwoordig de straalvliegtuigen op de voorgrond, die, zoals men weet geen schroef bezitten. Onwillekeurig v aigt men zich af, of deze vliegtuigen op de duur het schroefvlie^tuig zullen verdringen. De eerste tijd zal dit voor verkeersvliegtuigen zeer zeker niet het geval zijn, omdat voor de snelheden, die de verkeersmachines gewoonlijk bereiken, de straalmotor zeer oneconomisch is. Op de duur zal men er echter zeker in slagen om deze motoren voor gebruik in verkeers vliegtuigen geschikt te maken, maar voor lopig behoeven de schroevenfabrikanten zich nog geen zorgen voor de toekomst te maken. Kinderen kijken ons aan. Eéi van de mooie avonden op een buitenpost. Banken op het voorerf van het kamponghuis en kalme stemmen van van zoo'n paar gewone soldaten. Toen het gesprek weer als vanouds naar het vaderland was afgedwaald, zei er één „Vanmorgen een brief van mijn oom, s'garenwinkelier iu de provincie. Hij schreef twee vellen vol over het Nederlandsche levenspeil„Nog steeds eiken dag mar garine op je brood viel niet mee, de schoe nen en de textielwaren bleven maar onbe taalbaar en sommige rantsoenen waren weer verminderd. De kranten stonden vol over noodzakelijke export- en deviezenbesparin gen. En dan nog die kwestie met Indonesië waar ons volk maar goed en bloed aan moest spendeeren. Als ze eerst dat kostbare leger maar eens terug lieten komen, dan zou het wel beter worden" Tot zoover de brief van mijn oom. Natuurlijk valt het niet mee, om dag in dag uit achter een toonbank te staan en dan maar niets anders dan het klantenge- klaag aan te hooren en te zeggen„Spijt me meneer, daaraan kan ik u nog niet helpen." Hij ziet ook liever tevreden gezich ten en ee- land, dat weer snel het voor- oorlogsche welvaartspeil bereikt. Maar aan den anderen kant zou een kijkje hier in ons gebied bijvoorbeeld hem loch wel van meening doen veranderen ten opzichte van een ontijdige terugkeer van het leger uit lndië. Hoeveel en over welke kanten van het probleem is er al niet geschreven waaróm het een onverantwoorde daad zou zijn als men dit land aan zijn lot overliet. Veel hier van is zelfs voor ons niet heelemaal duide lijk, omdat we maar een heel klein stukje van het land kunnen overzien en hetgroote geheel niet met ons verstaud beheeischen. Maar alleen dit k'eine gebied rond onze buitenpost is reeds genoeg werkelijkheid. Vanmiddag wachtdienst bij de dorpsmarkt. Twee kinderen, een meisje en een jongen, zaten in het stof aan den wegkant. Het meisje met een schaamdoekje van jutezak, het jongetje naakt, met een rietentaschje op de heup. Makkelijk geteld vier dozijn rib betjes, dan vlekken, plekken en korsten. Ouderloos, broodeloos, hopeloos. Vertegenwoordigers van de jeugd, de Indonesische jeugd. Mensen. Kinderen....f Zoo zijn ze hier." Zoo waren ze in Neder land. Daar stond het scharminkelige jochie zijn neus plat te drukken tegen de etalage ruit. Begerige blikken naar de heerlijkheid van voedsel. Hetzelfde jcch, maar bruin, peutert hier de restjes van een weggewor pen pisangschil. Daar stond het meisje met blond piek haar, bleekblauw gezichtje en holle oogen een stijfselpaplepel af te likken. Hetzelfde meisje, maar met zwart haar hield haar ver schrompelde handje naar me op met een „Kassian Toean" De Duitschers hadden geen medelijden met Nederland. Ze lieten het verrekken. Groot verval in het onderwijs, van wonin gen, land, veestapel en zeden. De toekomst van het land was in gevaar. Ondergang dreigde. Wij smeekten om verlossing en bevrijding. Wij werden verhoordToende zen dingen voedsel en Unnra-kleeding en lang zaam begon het diepgezonken land zich op te richten. Wij dankten de bevrijders. Iedereen had den wij toen gedankt, hetzij Yank, Rus of Franschman. Verzwakt was het volk, maar het bracht zijn mannen op voor het andere land, waar een stuk van ons en onze geschiedenis lag en dat op zijn beurt zich wendde tot ons. Twee jaren gingen voorbij. Nederland, hel kleinste land, het zwaarst gehavend, met een van de grootste vredestaken op de schouders, vermocht hei een van de top- plaatsen in de Europeesche volkswelvaart te bereiken En vandaag staat er in de brief van mijn oom, dat het wel beter zou wor den, als eerst dat kostbare leger maar eens terug was „Beste Oom. Neem eens een week vacan- tie en maak een reisje door ons land. Pak dan bonnenlijst en kasboek en vergelijk Uw positie met die van Uw zakenvrienden in het buitenland. Is er nog tijd over, koopt U dan een vliegticket en kom naar onze buitenpost. Dan neem ik een dag vrij om U te laten zien hoe dankbaar ook hier de menschen zijn, die kleeding en voedsel van hun bevrij ders krijgen l Ik zal U de bedeiaarskolonies, de poli klinieken, de volks-g arkeukens, de klee- dingdistributies laten zien en het dankbare kind, dat zijn duimpje opsteekt en zegt: „Tabé Toean Natuurlijk zijn er groote verschillen ver geleken bij Nederland destijds. Het hoofd beeld echter blijft hetzelfdeEr is een land in noodNog zijn we er niet. Java alleen al is vier keer zoo groot als Nederland. Vérder zal ik U brengen, naar de afgelegen plaatsen, waar het nog niet zoo goed gaat. Naar de markt, waar de dakloozen slapen, naar de dorpen, waar de bevolking nog steeds vlucht in een door menschén moed willig opgeschroefde angst, naar de zwer vertjes, die U met holle wateroopjes aan zullen staren. Mooi, mollig en gaaf waren ze bij de geboorte maarde rest is bekend. Alles laai hen onverschillig. Levend dood is deze jeugd en het eenige wat ze er met een zangerig stemmetje nog kunnen uitkla gen is„Kassiannnn Toeannnn"(Heb medelijden, meneer). En gij Oom zult mede lijden hebben. Ge zult evenals wij denken aan de jeugd toen in Nederland en mis schien zuit ge zeggen „Ik blijf hier om mee te helpen". HERWAARDEERING VAN TEXTIFLPUNTEN. Het ligt in het voornemen van den minister van Economische Zaken, de iexlielvoorzie- ning in de naaste toekomst eenigermate te verruimen. Men heeft het plan de puntenwaardeering te veranderen, met dien verstande, dat men voor minder punten meer textielgoed zai kunnen koopen. Voorts vernemen wij, dat alp het Marshall plan doorgaat, de schoenen zeer waarschijn lijk vrij zullen komen. De productie van schoenen in Nederland is zoo groot, dat men ze thans wel zou kunnen vrij geven. Duizenden bonnen, die voorschoenen worden uitgegeven, worden niet eens meer besteed. Mocht het Marshall-plan niet doorgaan, dan zou er wellicht binnen korten tijd weer een tekort aan schoenen zijn, aangezien dan de import van huiden belangrijk verlaagd zou moeten worden. Er Is echter goede hoop, dat men binnen niet al te langen tijd zonder distributiebon naar den winkel kan gaan, om zich een paar schoenen uit te zoeken. RHEUMATISCHE PIJNEN A.N.W.B. HELPT PECHVOOELS. De A. N. W. B. is erin geslaagd de hulp verleening aan het gemotoriseerde verkeer, dat met pech te kampen krijgt, aanzienlijk te verruimen. Dank zij de samenwerking tusschen den bond en een groot aantal Nederlandsche auto- en motorbedrijven is 't gelukt het reeds bestaand net van bonds-autohulp- stations tot ruim 930 uit te breiden, die verdeeld over ongeveer 400 plaatsen t ars gereed staan om den automobilist of motor rijder met pech te hulp te komen. Neem de oorzaak van Uw Rheumatiek weg. Dat kAn. Met dat luttele beetje Krusohen Salts, iedere morgen In Uw eerste kopje thee. Dat geeft nieuwe kracht aan Uw bloedzui verende organen 't bloed gaat weer sneller stromenonzuiverheden, die zich nu vast zetten, krjjgen dan geen kans meer, want ze worden afgevoerd, regelmatig en grondig. De weldadige gevolgen blijken al gauw. Uw pijnen worden minder en de aanvallen nemen in aantal afelke dag voelt ge U méér monter en opgewekt, na een naobt van wel dadige rust; Uw levenslust keert weer, kortom ge voelt allengs U weer fit als vanouds. (I, M.) Uit onze omgeving. VERBETERD BERICHT GRENSVERKEER. Van bevoegde zijde deelt men mede dat, er, teneinde eventuële teleurstelling te voor komen, de aandacht op dient te worden gevestigd, dat aan Nederlandse onderdanen buiten Z.-Vlaanderen woonachtig, geen pas sen voor grensverkeer voor verblijf in België kunnen en mogen worden afgegeven, JAARVERGADERING DER MEISJES- VEREENIGING „OPWAARTS" Dinsdagavond hield de Meisjesvereeniging „Opwaarts", uitgaande van de Gerefor meerde Gemeente alhier, in tegenwoordig heid van ouders en andere belangstellenden haar derde jaarvergadering in het kerkge bouw. De voorzitter, ouderling W. Verduijn, opende deze bijeenkomst met gebed en heette allen hartelijk welkom, waarna de notulen en de jaarverslagen werden voor gelezen. Hieruit bleek, dat de vereeniging er goed voor staat. Vervolgens hield mej. L. Wiemes een inleiding over „Eliza". Nadat in de pauze een trsctatie was rond gediend hield mej. A. de Feijter een inlei ding over: „De lelie van ons Vorstenhuis". Door enkels meisjes werden daarna op zeer verdienstelijke wijze enkele psalmen en gezangen ten gehoore gebrachtook viel hier prachtige solo-zang te beluisteren. Hierna volgden nog enkele declamaties door mej. P. Vlaander en mej. C. de Feijter, waarna de goedgeslaagde bijeenkomst ge sloten werd door de presidente, mej. Nel Mieras en ouderling Verduijn eindigde met dankgebed. Jammer was, dat deze mooie vergadering zoo weinig bezoekers had ge trokken. VERGADERING VAN DE BOND VAN PLATTELANDSVROUWEN. Op Dinsdag 16 Maart hield de Bond van Plattelandsvrouwen in de bovenzaal van „Het Centrum" haar jaarvergadering. Als spreekster trad op mej. v. d. Broecke, binnenhuis-architecte, te Aardenburg, welke «.bonnements- prijs: Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom fl 1,25 Alle andere plaatsen in Nederland en Ned. Indiè fl. 1,55. Buitenland fl. 2, Advertentie prijs 7 cent per m.m. Ingezonden Mededeelingen 20 cent per m.m. Kleine Advertentiën (maximum 8 regels) 1 - 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra. Sanapirin-tabletten (Mijnhardt) 'tas ten het kwaad bij de wortel aan. Koker a 25 tabletten 40 ct. In wel voorziene Apoth. en Drogisterijen.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1948 | | pagina 1