AXELSCHE COURANT er Frankeering bij abonnement, Axel. ZATERDAG 28 FEBRUARI 1948. 62e JAARGANG No. 42 z' NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK Adres Redactie en Administratie: AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ Hoofdredactie: T. C. VINK-van VESSEM De verkeersproblemen in Zeeuwsch-Vlaanderen. RAPPORT EENER SEMI-OFFC1ËELE COMMISSIE. ele wenschen en klachten werden geuit. al in verschillende vergaderingen van ling Middelburg der Katholieke Volks- gesproken wis over de verkeers talen in Zeeuwsch-Vlaanderen, heeft ringbesteur het initiatief genomen tot istellen van een verkeerscommissie, die aak kreeg het geheele verkeer onder ,B Ie zien. ue° commissie heeft een rapport uitge- waaraan het volgende is ontleend ie commissie werden benoemd lorzitterA. L. S Lockefeer, lid Dag. w Kring Middelburg Secretaris E. w, secretaris van den Kring Le ^en I Nieuwenhuizen en J. van Schaaik, fleurs Rijksverkeersinspectie voor Zee- F. Smit, Directeur der Prov. Zeeuw- Ver. v. VreemdelingenverkeerE. Ivens, Hoofibest. Kath. Middenst. Bisdom ja; Hub. Broeders, Diocesaan Bestuurder Kath. Arb. beweging D. C. Bouwense, Stichting Herstel Zeeland 1945; F. ■Is. Lid Prov. Staten E. van Dorselaar, Textielfabrieken Firma Tiberghien Ch. kens, voorz. Statenkrng Sluis KV.P. s rapporteurs werden aangewezen de D, C. Bouwense, E. Ivens en E. Lansu. commissie bezag het geheele ver is-en vervoersprobleem en wel volgens mtaand schema Het verkeer in Zeeuwsch-Vlaanderen De verbinding van Zeeuwsch-Vlaan- io met de overige deelen van de pro- tie. De verbinding Oost—West. De verbinding met overig Nederland. De verbinding met België. Het goederenvervoer. ildrukkelijk wenscht de Commissie vast stellen, dat zij zich op het standpunt dat zooveel mogelijk het particulier «.lef moet gehandhaafd blijven, mdat het vervoersvraagstuk niet te schei- is van het wegenvraagstuk, zullen deze len in onderling verband moeten gezien den. Het verkeer in Zeeuwsch-Vlaanderen. Het railverkeer. D». Commissie stelt zich op het stand- «I, dat een allereerste voorwaarde voor iefering van het Zeeuwsch-Vlaamsche teer is een spoedige fusie tusschen de J.TM. en de S.B.M. Dat tusschen deze üschappijen de hoognoodige samenwer- g ontbreekt kan niet in het belang zijn het gewest. Zoolang de fusie er nog is, moeten de busdiensten van beide alschappijen aansluiting geven. De spoorweg McchelenTerreuzen vol- tl voor de verbinding HulstTerneuzen ilmeer aan de eischen, die aan een goed tsonenvervoer moeten gesteld worden. Slechte toestand der wegen. Wat de toestand der wegen betreft, con- ateett de Commissie, dat hierin dringend Metering moet komen. Zoolang de wegen !l aanzienlijk beter worden, is het onmo* lijk, dat een goed verkeer kan opge- rod worden. Vele wegen zijn voor het iiveikeer absoluut onvoldoende, enkele lis zeer gevaarlijk. Als ergens in Neder- sd de wegen moeten verbeterd worden, zeker in het Zeeuwsch-Vlaamsche kwest, waar een aanzienlijke achterstand |pct ingehaald worden. De Commissie denkt er vooral aan de secundaire en tertiaire legen. In Oost Zeeuwsch-Vlaanderen zal n gröot aantal polderbesturen zijn mede- etking moeten geven, wil een verbetering stand komen. Ook de Overheid zal de ^ende hand moeten bieden. Vele gronden **ze streek behooren aan buitenlandsche Eigenaren, die bij de hen vertegen- Weende personen in de polderverga- 1ln£ hun invloed uitoefenen om groote laven voor wegenverbetering tegen te r-den. De Commissie is van oordeel, dat F slechts één afdoende oplossing te vin- is, door alle verbindingswegen onder beheer te brengen, waardoor polder-, aeente- en commissiewegen verdwijnen. Voor de verbinding Oost-West dient één goede verbindingsweg te komen. De Com missie is van oordeel, dat deze moet loopen van Terneuzen dwars door den Braakman naar Schoondijke. De Commissie is verder van oordeel, dat voor deze Oost-West verbinding een sneldienst met dieseltractie moet geprefereerd worden boven een bus verbinding. Zoolang deze verbinding nog niet bestaat, dient de tegenwoordige zuide lijke verbindingsweg noodzakelijk te worden verbeterd. Andere verbindingen. Zoolang bovengenoemde verbinding nog niet mogelijk is, behoort de lijn Hulst- Sluiskil te worden doorgetrokken naar Oost burg de verbinding Axel—Terneuzen dient hierop aan te sluiten. Ook werd de wenschelijkheid besproken Overslag in de lijndiensten op te nemen, al was het slechts met enkele diensten per dag. Ook is het wenschelijk dat Sas van Gent en Westdorpe een meer directe bus verbinding krijgen met het oog op de studeerende jeugd. De beide kerkdorpen Boschkapelle en Stoppeldijk dienen volledig in het verkeer te worden opgenomen. De verbinding Nieuw-Namen—Hulst be hoeft een belangrijke uitbreiding. Des Zon dags bestaat hier zelfs geen verbinding, De verbinding Lamswaarde—Walsoorden en van deze dorpen met Terneuzen is onvoldoende. Tekort aan bus- materieel. Daar het vaak voorkomt, dat het aan wezige busmaterieel onvoldoende is om al de reizigers op te nemen, zou het zeker aanbeveling verdienen, dat óf te Perkpolder reserve-busmaterieel gestationneerd wordt, óf dat de Z.V.T.M. zorgt draagt, dat tijdig vol doende busmaterieel aanwezig kan zijn. Het wordt ook wenschelijk geacht, dat tegelijk met de eerste tram uit Drieschouwen een bus verbekt van Terneuzen naar Zaam- slag, om ook van uit Terneuzen da eerste boot in Pe'kpolder te kunnen halen. De Commissie acht het ongewenscht, dat in dezen tijd hier het goede busmate rieel uit de lijndiensten genomen wordt, om als touringcar te laten dienst doen. Daar de toestand van de wegen zware eischen stelt aan het busmaterieel, spreekt de Commissie als haar meening uit, dat men over de beste bussen dient te beschik ken ten behoeve der lijndiensten. De tram-tarieven. Wat de tarieven bij de Z.V.T.M. betreft, wordt gewezen op de abonnementspiijzen, die vroeger één derde bedroegen van de prijs van zes dagen, terwijl thans de helft van de prijs van zeven dagen wordt ge vraagd voor werklieden die slechts 6 dagen gebruik mogen maken. Bij gebruik op Zon dag wordt extra bijgerekend. Voor school- abonnementen gold vroeger een minimum van 12 dagen, dat thans op 18 dagen is gebracht. Ook het nemen van kaartjes voor iedere buslijn wordt door de Commissie verwor pen het is lastig en maakt de reis onnoo- dig duurder. Het blijkt dat de tarieven aan de goedkeuring van het Directoraat-Oeneraal voor de Prijzen onderworpen zijn de tarie ven zijn door de Z.V.T.M. reeds geruimen tijd ter goedkeuring ingezonden. Naar het oordeel der Commissie liggen de thans geldende tarieven te hoog in vergelijking met andere maatschappijen. Door invoering van minimum-prijzen betaalt men voor het traject Groenendijk— Kloosterzande 25 cent, voor een afstand van één kilometer. Kunnen op trams en bussen van de Z.V.T.M. en S B.M. geen abonnementen worden gegeven, zooals bij de Nederlandsche Spoorwegen geldig zijn 2. Verbinding met Zeeland. Bus- en boot verbindingen. den, in dien zin, dat bij aankomst van iedere trein uit Roosendaal, te Kruiningen Ierseke bussen gereed staan, die de reizi gers vervoeren rechtstreeks naar de centra in Zeeuwsch-Vlaanderen en omgekeerd. Deze bussen zouden per boot vervoerd moeten worden, zoodat overstappen en wachten aan de booten niet meer zou voor. komen en waardoor aansluiting zou worden verkregen op iedere trein, die vertrekt naar Roosendaal. Hiermede zou een groot ver keersobstakel voor Zeeuwsch-Vlaanderen overwonnen zijn. Maatregelen tot betere correspondentie. Opgemerkt wordt, dat de bussen over het algemeen veel le vroeg in Perkpolder zijn, terwijl het gewenst zou zijn, dat later van de beginpunten werd vertrokken. De tijd, benodigd voor het kopen van spoorkaartjes kan uitgespaard worden door kaartverkoop op de boot. De btfotdiensten dienen te worden opgevoerd in verband met het toe nemend goederenvervoer. De commissie hoopt, dat de provincie spoedig over vol doende bootmateriaal mag beschikken, want dan pas zou de nodige plaats zijn om de eventuele autobussen regelmatig op te nemen. Gedacht wordt aan het inleggen van nachtboten, voor het goederenvervoer. De commissie is van oordeel, dat het veer Terneuzen—Hoedekenskerke van provinciaal belang blijft, dat aan zo goed mogelijke eisen moet voldoenhet opnemen van kleine vrachtauto's is daarbij noodzakelijk. De Commissie is algemeen van oordeel, dat^op de laatste trein uit richting Roosen daal een aansluitende bus- en bootdienst moet worden ingevoerd, opdat de Zeeuwsch- Vlaamsche reizigers nog kunnen thuis komen. Op het oogenblik is het zelfs zoo, dat op de voorlaatste trein uit Roosendaal vele plaatsen geen aansluiting meer hebben. Ernstig dient de invoering van snelbus- diensten tusschen station Ned. Spoorwegen en Zeeuwsch-Vlaanderen overwogen te wor- De verbinding met overig Nederland. Wat het aanleggen van een vliegveld in Z-Vlaanderen betreft is de commissie van oordeel, dat de Braakman de meest centrale piaats is en daarom de voorkeur verdient. Bij Saeftinge ligt de meest rechtstreekse verbinding van Z -Vlaanderen met overig Nederland. Of deze verbinding tot stand moet komen door een brug of door een snelle veerdienst, wil de commissse alsnog niet beoordelen, maar bij inpoldering van de sthorren bij Woensdrecht ligt hier de kortste en meest directe verbinding, ook voor het verkeer naar de Belgische kust. Daarom wordt met klem aangedrongen op spoedige indijking van het verdronken land van Saeftinge, omdat daardoor Z.-Vlaanderen korter bij overig Nederland komt te liggen. De verbinding met België. De Z.V.T.M. wil de dienst Huist-St. Niklaas wel instellen als blijkt, dat de bevolking er om vraagt en er enige waarborgen zijn, dat de dienst ook rendabel kan zijn. De busdienst Sas van Gent—Selzaete is wel voldoende, als de bruggen weer elec- trisch kunnen bediend wordenmet klem wordt aangedrongen hierbij meer spoed te betrachten. De markt te Gent is voor zakenlui uit het gewest van groot belang, waarom 'n directe verbinding noodzakelijk is. Het goederenvervoer. Bij het goederenvervoer mag de scheep vaart niet over het hoofd worden gezien. Met het wegvallen hiervan immers zou het wegvervoer nog een belangrijke uitbreiding moeten krijgen, waardoor weer hogere eisen gesteld moeten worden aan de overzetboten. Voor de ontsluiting van het Oostelijk deel van Oost Z.-Vlaanderen i3 de haven van Walsoorden van het grootste belang. IEDER ZIJN DEELI Wij de weg De Staat de rail Onder deze slagzin voeren de 11.000 transportbedrijven die tezamen het Neder landse beroepsvervoer vormen, momenteel een uitgebreide actie tegen het Wetsvoorstel Autovervoer Goederen (W.A.G.), dat kort geleden bij de Tweede Kamer werd inge diend en binnenkort zal worden behandeld. Om deze actie kracht bij te zetten en om bekendheid te geven aan hun inzichten hoe een wettelijke regeling voor het wegvervoer moet worden opgebouwd, hebben de be roepsvervoerders in de afgelopen week hun vrachtauto's beplakt met slagzinnen en affiches, waarop hun wensen tot uitdrukking worden gebracht. Het voornaamste bezwaar, dat de trans portondernemers tegen de W.A.O. aanvoeren is, dat de gehele regeling „van bovenaf geschiedt en dat aan het initiatief en de zelfwerkzaamheid van het bedrijfsleven vrijwel niets wordt overgelaten. En juist bij het wegvervoer kan dat zeer goed, omdat door middel van belangengemeen schappen, waarin duizenden vrachtauto s zijn ondergebracht, de ondernemers op vrij willige basis reeds zeer veel hebben tot stand gebracht, voor een zo goed mogelijke regeling van het vervoer met het zoveel mogelijk voorkomen van leegrijden. Het kolenvervoer in de strenge winter van 1946—'47 dat met duizenden vrachtauto s van het beroepsveivoer plaats vond, werd geheel door deze belangengemeenschappen georganiseerd. De transportondernemers wijzen er op, dat de thans ingediende Wet Autovervoer Goederen als twee druppels water lijkt op de Wet op het vervoer autobussen. Op grond van deze Wet werden talrijke parti culiere bedrijven van het wegvervoer uit gesloten en het resultaat was een „stille vakorganisatie" van het autobusvervoer. Met dit voorbeeld voor ogen is het niet te verwonderen, dat het thans ingediende Wetsvoorstel Autovervoer Goederen ter rege ling van het vervoer met vrachtauto's weinig vertrouwen bij de transportonderneming wekt. Een soepel werkend, nooit falend vervoers- apparaat is een der voornaamste gereed schappen voor het bedrijfsleven. Zonder vervoer staat het maatschappelijke leven stil. De strijd van het particuliere beroeps vervoer tegen de aanslag op zijn zelfstandig heid door de W.A.G., is een strijd, die iedere Nederlander raakt. Immers, mocht door middel van de W.A.O. een te sterke concen tratie van het wegvervoer ten uitvoer worden gebracht, dan is het volgens deskundigen onvermijdelijk, dat het vervoer minder soepel gaat lopen en duurder wordt. Wijziging van de W.A.O. zo, dat het initiatief van zelf standige transportondernemers ten volte kan worden aangewend voor een zo goed moge lijke werking van het wegvervoerapparaat, is dan ook voor ons verarmde land een dringende noodzaak 1 Het verduurzamen van hout onder druk. Ook in ons land wordt meer en meer de noodzakelijkheid ingezien van het verduur zamen van hout, alvorens het in gebruik te nemen, vooral zo dit opgeschilderd in de buitenlucht wordt toegepast. De grote bedrijven, zoals de Spoorweg, de Electriciteitsmaatschappijen, de Mijnen en de Waterstaat, laten al jaren lang hun hout tegen bederf bereiden, daar zij maar al te goed weten, welk een besparing aan kosten en arbeid dit geeft, doch vele kleine houtverbruikers, vooral in de land- en tuin bouw, en zelfs bouwbedrijven en Qemeen- telijke instellingen, nemen nog altijd hout in gebruik zonder dat dit eerst tegen vroeg tijdig bederf is bereid. Zoals reeds gezegd, treedt hierin lang zamerhand een verandering ten goede in, vooral nu het niet meer zo eenvoudig is als voor de oorlog om nieuw hout aan te schaffen. Er wordt meer algemeen ingezien, dat als bijv. een onbereide houten paal op de boerderij f 0.75 kost, terwijl een goed bereide paal of f 1.25 kom», het voordeliger is de laatste te kopen. Terwijl toch de laatste minstens 25 jaren dienst zal doen, zal de eerste in die tijd denkelijk viermaal vernieuwd moeten worden en een eenvou dige berekening laat zien, welk een bespa ring het plaatsen van een gecreosoteerde paal zal geven aan aankoopkosten en arbeid, om niet te spreken van de ergernis over het rottende hout. Als wij spreken van een levensduur van minstens 25 jaren, dan veronderstellen wij, dat de paal goed bereid is. Er zijn nog velen, die denken, dat het voldoende is, het hout een paar dagen in een of andere be- reidingsstof te dompelen of het er mede te bestrijken, om het voor lange jaren iegen bederf te beschermen. Zo eenvoudig is de houtbereiding echter niet. De houtvernie lers, dat zijn de zwammen en insecten, dringen het liefst in het inwendige van het hout door en nauwkeurige onderzoekingen gedurende vele jaren hebben dan ook ge toond, dat het voor een goede bereiding noodzakelijk is, het hout zo diep mogelijk te doordringen met de voor zwammen en insecten giftige bereidingsstof. En dit wordt niet bereikt door een eenvoudige indompe ling of bestrijking. Wie goede resultaten wil bereiken, moet zijn hout naar een hout- bereidingsinrichting zenden, waar het volgens Abonnements prijs: Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom fl 1,25 Alle andere plaatsen in Nederland en Ned. Indlë tl. 1,55. Buitenland fl. 2, UWiillWiUWI' »l Advertentie prijs 7 cent per m.m. Ingezonden Mededeelingen 20 cent per m.m. Kleine Advertentiën (maximum 8 regels) 1 - 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1948 | | pagina 1