AXELSCHE COURANT
er
Frankeering bij abonnement, Axel.
ZATERDAG 28 FEBRUARI 1948.
62e JAARGANG No. 42
z'
NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD
Verschijnt iedere
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Woensdag en Zaterdag
Drukker-Uitgeefster:
Firma J. C. VINK
Adres Redactie en Administratie:
AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§
Hoofdredactie:
T. C. VINK-van VESSEM
De verkeersproblemen in
Zeeuwsch-Vlaanderen.
RAPPORT EENER SEMI-OFFC1ËELE
COMMISSIE.
ele wenschen en klachten werden
geuit.
al in verschillende vergaderingen van
ling Middelburg der Katholieke Volks-
gesproken wis over de verkeers
talen in Zeeuwsch-Vlaanderen, heeft
ringbesteur het initiatief genomen tot
istellen van een verkeerscommissie, die
aak kreeg het geheele verkeer onder
,B Ie zien.
ue° commissie heeft een rapport uitge-
waaraan het volgende is ontleend
ie commissie werden benoemd
lorzitterA. L. S Lockefeer, lid Dag.
w Kring Middelburg Secretaris E.
w, secretaris van den Kring Le ^en
I Nieuwenhuizen en J. van Schaaik,
fleurs Rijksverkeersinspectie voor Zee-
F. Smit, Directeur der Prov. Zeeuw-
Ver. v. VreemdelingenverkeerE. Ivens,
Hoofibest. Kath. Middenst. Bisdom
ja; Hub. Broeders, Diocesaan Bestuurder
Kath. Arb. beweging D. C. Bouwense,
Stichting Herstel Zeeland 1945; F.
■Is. Lid Prov. Staten E. van Dorselaar,
Textielfabrieken Firma Tiberghien Ch.
kens, voorz. Statenkrng Sluis KV.P.
s rapporteurs werden aangewezen de
D, C. Bouwense, E. Ivens en E. Lansu.
commissie bezag het geheele ver
is-en vervoersprobleem en wel volgens
mtaand schema
Het verkeer in Zeeuwsch-Vlaanderen
De verbinding van Zeeuwsch-Vlaan-
io met de overige deelen van de pro-
tie.
De verbinding
Oost—West.
De verbinding met overig Nederland.
De verbinding met België.
Het goederenvervoer.
ildrukkelijk wenscht de Commissie vast
stellen, dat zij zich op het standpunt
dat zooveel mogelijk het particulier
«.lef moet gehandhaafd blijven,
mdat het vervoersvraagstuk niet te schei-
is van het wegenvraagstuk, zullen deze
len in onderling verband moeten gezien
den.
Het verkeer in Zeeuwsch-Vlaanderen.
Het railverkeer.
D». Commissie stelt zich op het stand-
«I, dat een allereerste voorwaarde voor
iefering van het Zeeuwsch-Vlaamsche
teer is een spoedige fusie tusschen de
J.TM. en de S.B.M. Dat tusschen deze
üschappijen de hoognoodige samenwer-
g ontbreekt kan niet in het belang zijn
het gewest. Zoolang de fusie er nog
is, moeten de busdiensten van beide
alschappijen aansluiting geven.
De spoorweg McchelenTerreuzen vol-
tl voor de verbinding HulstTerneuzen
ilmeer aan de eischen, die aan een goed
tsonenvervoer moeten gesteld worden.
Slechte toestand
der wegen.
Wat de toestand der wegen betreft, con-
ateett de Commissie, dat hierin dringend
Metering moet komen. Zoolang de wegen
!l aanzienlijk beter worden, is het onmo*
lijk, dat een goed verkeer kan opge-
rod worden. Vele wegen zijn voor het
iiveikeer absoluut onvoldoende, enkele
lis zeer gevaarlijk. Als ergens in Neder-
sd de wegen moeten verbeterd worden,
zeker in het Zeeuwsch-Vlaamsche
kwest, waar een aanzienlijke achterstand
|pct ingehaald worden. De Commissie denkt
er vooral aan de secundaire en tertiaire
legen. In Oost Zeeuwsch-Vlaanderen zal
n gröot aantal polderbesturen zijn mede-
etking moeten geven, wil een verbetering
stand komen. Ook de Overheid zal de
^ende hand moeten bieden. Vele gronden
**ze streek behooren aan buitenlandsche
Eigenaren, die bij de hen vertegen-
Weende personen in de polderverga-
1ln£ hun invloed uitoefenen om groote
laven voor wegenverbetering tegen te
r-den. De Commissie is van oordeel, dat
F slechts één afdoende oplossing te vin-
is, door alle verbindingswegen onder
beheer te brengen, waardoor polder-,
aeente- en commissiewegen verdwijnen.
Voor de verbinding Oost-West dient één
goede verbindingsweg te komen. De Com
missie is van oordeel, dat deze moet loopen
van Terneuzen dwars door den Braakman
naar Schoondijke. De Commissie is verder
van oordeel, dat voor deze Oost-West
verbinding een sneldienst met dieseltractie
moet geprefereerd worden boven een bus
verbinding. Zoolang deze verbinding nog
niet bestaat, dient de tegenwoordige zuide
lijke verbindingsweg noodzakelijk te worden
verbeterd.
Andere verbindingen.
Zoolang bovengenoemde verbinding nog
niet mogelijk is, behoort de lijn Hulst-
Sluiskil te worden doorgetrokken naar Oost
burg de verbinding Axel—Terneuzen dient
hierop aan te sluiten.
Ook werd de wenschelijkheid besproken
Overslag in de lijndiensten op te nemen, al
was het slechts met enkele diensten per
dag. Ook is het wenschelijk dat Sas van
Gent en Westdorpe een meer directe bus
verbinding krijgen met het oog op de
studeerende jeugd. De beide kerkdorpen
Boschkapelle en Stoppeldijk dienen volledig
in het verkeer te worden opgenomen.
De verbinding Nieuw-Namen—Hulst be
hoeft een belangrijke uitbreiding. Des Zon
dags bestaat hier zelfs geen verbinding,
De verbinding Lamswaarde—Walsoorden
en van deze dorpen met Terneuzen is
onvoldoende.
Tekort aan bus-
materieel.
Daar het vaak voorkomt, dat het aan
wezige busmaterieel onvoldoende is om al
de reizigers op te nemen, zou het zeker
aanbeveling verdienen, dat óf te Perkpolder
reserve-busmaterieel gestationneerd wordt, óf
dat de Z.V.T.M. zorgt draagt, dat tijdig vol
doende busmaterieel aanwezig kan zijn.
Het wordt ook wenschelijk geacht, dat
tegelijk met de eerste tram uit Drieschouwen
een bus verbekt van Terneuzen naar Zaam-
slag, om ook van uit Terneuzen da eerste
boot in Pe'kpolder te kunnen halen.
De Commissie acht het ongewenscht, dat
in dezen tijd hier het goede busmate
rieel uit de lijndiensten genomen wordt,
om als touringcar te laten dienst doen.
Daar de toestand van de wegen zware
eischen stelt aan het busmaterieel, spreekt
de Commissie als haar meening uit, dat
men over de beste bussen dient te beschik
ken ten behoeve der lijndiensten.
De tram-tarieven.
Wat de tarieven bij de Z.V.T.M. betreft,
wordt gewezen op de abonnementspiijzen,
die vroeger één derde bedroegen van de
prijs van zes dagen, terwijl thans de helft
van de prijs van zeven dagen wordt ge
vraagd voor werklieden die slechts 6 dagen
gebruik mogen maken. Bij gebruik op Zon
dag wordt extra bijgerekend. Voor school-
abonnementen gold vroeger een minimum
van 12 dagen, dat thans op 18 dagen is
gebracht.
Ook het nemen van kaartjes voor iedere
buslijn wordt door de Commissie verwor
pen het is lastig en maakt de reis onnoo-
dig duurder. Het blijkt dat de tarieven aan
de goedkeuring van het Directoraat-Oeneraal
voor de Prijzen onderworpen zijn de tarie
ven zijn door de Z.V.T.M. reeds geruimen
tijd ter goedkeuring ingezonden. Naar het
oordeel der Commissie liggen de thans
geldende tarieven te hoog in vergelijking
met andere maatschappijen.
Door invoering van minimum-prijzen
betaalt men voor het traject Groenendijk—
Kloosterzande 25 cent, voor een afstand
van één kilometer. Kunnen op trams en
bussen van de Z.V.T.M. en S B.M. geen
abonnementen worden gegeven, zooals bij
de Nederlandsche Spoorwegen geldig zijn
2. Verbinding met Zeeland.
Bus- en boot
verbindingen.
den, in dien zin, dat bij aankomst van
iedere trein uit Roosendaal, te Kruiningen
Ierseke bussen gereed staan, die de reizi
gers vervoeren rechtstreeks naar de centra
in Zeeuwsch-Vlaanderen en omgekeerd.
Deze bussen zouden per boot vervoerd
moeten worden, zoodat overstappen en
wachten aan de booten niet meer zou voor.
komen en waardoor aansluiting zou worden
verkregen op iedere trein, die vertrekt naar
Roosendaal. Hiermede zou een groot ver
keersobstakel voor Zeeuwsch-Vlaanderen
overwonnen zijn.
Maatregelen tot
betere correspondentie.
Opgemerkt wordt, dat de bussen over het
algemeen veel le vroeg in Perkpolder zijn,
terwijl het gewenst zou zijn, dat later van
de beginpunten werd vertrokken. De tijd,
benodigd voor het kopen van spoorkaartjes
kan uitgespaard worden door kaartverkoop
op de boot. De btfotdiensten dienen te
worden opgevoerd in verband met het toe
nemend goederenvervoer. De commissie
hoopt, dat de provincie spoedig over vol
doende bootmateriaal mag beschikken, want
dan pas zou de nodige plaats zijn om de
eventuele autobussen regelmatig op te
nemen. Gedacht wordt aan het inleggen
van nachtboten, voor het goederenvervoer.
De commissie is van oordeel, dat het veer
Terneuzen—Hoedekenskerke van provinciaal
belang blijft, dat aan zo goed mogelijke eisen
moet voldoenhet opnemen van kleine
vrachtauto's is daarbij noodzakelijk.
De Commissie is algemeen van oordeel,
dat^op de laatste trein uit richting Roosen
daal een aansluitende bus- en bootdienst
moet worden ingevoerd, opdat de Zeeuwsch-
Vlaamsche reizigers nog kunnen thuis komen.
Op het oogenblik is het zelfs zoo, dat op
de voorlaatste trein uit Roosendaal vele
plaatsen geen aansluiting meer hebben.
Ernstig dient de invoering van snelbus-
diensten tusschen station Ned. Spoorwegen
en Zeeuwsch-Vlaanderen overwogen te wor-
De verbinding met
overig Nederland.
Wat het aanleggen van een vliegveld in
Z-Vlaanderen betreft is de commissie van
oordeel, dat de Braakman de meest centrale
piaats is en daarom de voorkeur verdient.
Bij Saeftinge ligt de meest rechtstreekse
verbinding van Z -Vlaanderen met overig
Nederland. Of deze verbinding tot stand
moet komen door een brug of door een
snelle veerdienst, wil de commissse alsnog
niet beoordelen, maar bij inpoldering van
de sthorren bij Woensdrecht ligt hier de
kortste en meest directe verbinding, ook
voor het verkeer naar de Belgische kust.
Daarom wordt met klem aangedrongen op
spoedige indijking van het verdronken land
van Saeftinge, omdat daardoor Z.-Vlaanderen
korter bij overig Nederland komt te liggen.
De verbinding met België.
De Z.V.T.M. wil de dienst Huist-St. Niklaas
wel instellen als blijkt, dat de bevolking er
om vraagt en er enige waarborgen zijn, dat
de dienst ook rendabel kan zijn.
De busdienst Sas van Gent—Selzaete is
wel voldoende, als de bruggen weer elec-
trisch kunnen bediend wordenmet klem
wordt aangedrongen hierbij meer spoed te
betrachten. De markt te Gent is voor
zakenlui uit het gewest van groot belang,
waarom 'n directe verbinding noodzakelijk is.
Het goederenvervoer.
Bij het goederenvervoer mag de scheep
vaart niet over het hoofd worden gezien.
Met het wegvallen hiervan immers zou het
wegvervoer nog een belangrijke uitbreiding
moeten krijgen, waardoor weer hogere eisen
gesteld moeten worden aan de overzetboten.
Voor de ontsluiting van het Oostelijk deel
van Oost Z.-Vlaanderen i3 de haven van
Walsoorden van het grootste belang.
IEDER ZIJN DEELI
Wij de weg De Staat de rail
Onder deze slagzin voeren de 11.000
transportbedrijven die tezamen het Neder
landse beroepsvervoer vormen, momenteel
een uitgebreide actie tegen het Wetsvoorstel
Autovervoer Goederen (W.A.G.), dat kort
geleden bij de Tweede Kamer werd inge
diend en binnenkort zal worden behandeld.
Om deze actie kracht bij te zetten en om
bekendheid te geven aan hun inzichten hoe
een wettelijke regeling voor het wegvervoer
moet worden opgebouwd, hebben de be
roepsvervoerders in de afgelopen week hun
vrachtauto's beplakt met slagzinnen en
affiches, waarop hun wensen tot uitdrukking
worden gebracht.
Het voornaamste bezwaar, dat de trans
portondernemers tegen de W.A.O. aanvoeren
is, dat de gehele regeling „van bovenaf
geschiedt en dat aan het initiatief en de
zelfwerkzaamheid van het bedrijfsleven
vrijwel niets wordt overgelaten. En juist
bij het wegvervoer kan dat zeer goed,
omdat door middel van belangengemeen
schappen, waarin duizenden vrachtauto s
zijn ondergebracht, de ondernemers op vrij
willige basis reeds zeer veel hebben tot
stand gebracht, voor een zo goed mogelijke
regeling van het vervoer met het zoveel
mogelijk voorkomen van leegrijden. Het
kolenvervoer in de strenge winter van
1946—'47 dat met duizenden vrachtauto s
van het beroepsveivoer plaats vond, werd
geheel door deze belangengemeenschappen
georganiseerd.
De transportondernemers wijzen er op,
dat de thans ingediende Wet Autovervoer
Goederen als twee druppels water lijkt op
de Wet op het vervoer autobussen. Op
grond van deze Wet werden talrijke parti
culiere bedrijven van het wegvervoer uit
gesloten en het resultaat was een „stille
vakorganisatie" van het autobusvervoer.
Met dit voorbeeld voor ogen is het niet te
verwonderen, dat het thans ingediende
Wetsvoorstel Autovervoer Goederen ter rege
ling van het vervoer met vrachtauto's weinig
vertrouwen bij de transportonderneming wekt.
Een soepel werkend, nooit falend vervoers-
apparaat is een der voornaamste gereed
schappen voor het bedrijfsleven. Zonder
vervoer staat het maatschappelijke leven stil.
De strijd van het particuliere beroeps
vervoer tegen de aanslag op zijn zelfstandig
heid door de W.A.G., is een strijd, die iedere
Nederlander raakt. Immers, mocht door
middel van de W.A.O. een te sterke concen
tratie van het wegvervoer ten uitvoer worden
gebracht, dan is het volgens deskundigen
onvermijdelijk, dat het vervoer minder soepel
gaat lopen en duurder wordt. Wijziging van
de W.A.O. zo, dat het initiatief van zelf
standige transportondernemers ten volte kan
worden aangewend voor een zo goed moge
lijke werking van het wegvervoerapparaat,
is dan ook voor ons verarmde land een
dringende noodzaak 1
Het verduurzamen van hout
onder druk.
Ook in ons land wordt meer en meer de
noodzakelijkheid ingezien van het verduur
zamen van hout, alvorens het in gebruik te
nemen, vooral zo dit opgeschilderd in de
buitenlucht wordt toegepast.
De grote bedrijven, zoals de Spoorweg,
de Electriciteitsmaatschappijen, de Mijnen
en de Waterstaat, laten al jaren lang hun
hout tegen bederf bereiden, daar zij maar
al te goed weten, welk een besparing aan
kosten en arbeid dit geeft, doch vele kleine
houtverbruikers, vooral in de land- en tuin
bouw, en zelfs bouwbedrijven en Qemeen-
telijke instellingen, nemen nog altijd hout
in gebruik zonder dat dit eerst tegen vroeg
tijdig bederf is bereid.
Zoals reeds gezegd, treedt hierin lang
zamerhand een verandering ten goede in,
vooral nu het niet meer zo eenvoudig is als
voor de oorlog om nieuw hout aan te
schaffen. Er wordt meer algemeen ingezien,
dat als bijv. een onbereide houten paal op
de boerderij f 0.75 kost, terwijl een goed
bereide paal of f 1.25 kom», het voordeliger
is de laatste te kopen. Terwijl toch de
laatste minstens 25 jaren dienst zal doen,
zal de eerste in die tijd denkelijk viermaal
vernieuwd moeten worden en een eenvou
dige berekening laat zien, welk een bespa
ring het plaatsen van een gecreosoteerde
paal zal geven aan aankoopkosten en arbeid,
om niet te spreken van de ergernis over
het rottende hout.
Als wij spreken van een levensduur van
minstens 25 jaren, dan veronderstellen wij,
dat de paal goed bereid is. Er zijn nog
velen, die denken, dat het voldoende is, het
hout een paar dagen in een of andere be-
reidingsstof te dompelen of het er mede te
bestrijken, om het voor lange jaren iegen
bederf te beschermen. Zo eenvoudig is de
houtbereiding echter niet. De houtvernie
lers, dat zijn de zwammen en insecten,
dringen het liefst in het inwendige van het
hout door en nauwkeurige onderzoekingen
gedurende vele jaren hebben dan ook ge
toond, dat het voor een goede bereiding
noodzakelijk is, het hout zo diep mogelijk
te doordringen met de voor zwammen en
insecten giftige bereidingsstof. En dit wordt
niet bereikt door een eenvoudige indompe
ling of bestrijking. Wie goede resultaten
wil bereiken, moet zijn hout naar een hout-
bereidingsinrichting zenden, waar het volgens
Abonnements
prijs:
Losse nummers 5 ct.
Kwartaal
abonnement
Axel binnen de kom
fl 1,25
Alle andere plaatsen
in Nederland en
Ned. Indlë tl. 1,55.
Buitenland fl. 2,
UWiillWiUWI' »l
Advertentie prijs
7 cent per m.m.
Ingezonden
Mededeelingen
20 cent per m.m.
Kleine Advertentiën
(maximum 8 regels)
1 - 5 regels 60 cent.
iedere regel meer
12 cent extra.