AXELSCHEII COURANT r Frankeering bij abonnement, Axel. ZATERHAO 28 FEBRUARI 1948. 62e JAARGANG No. 42 ^ankeering bij abonnement, Axel. WOENSDAG 25 FEBRUARI 1948. 62e JAARGANG No. 41 f NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK Adres Redactie en Administratie AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ Hoofdredactie: T. C. VINK-van VESSEM Theorie en werkelijkheid. Tegenover ons zat de Ass. Wedono van neen, laten wij de naam niet noemen, het is beter zo. Genoeg zij het te vermelden dat het hier een Republikeins ambtenaar betreft, die ook na de bezetting van zijn dessa door de Nederlandse troepen bleef werken in het belang van de onder hen staande bevolking. Deze man, die een goede schoolopleiding heeft genoten, werd tijdens de Japanse bezetting aangesteld als Ass. Wedono van een dessa. Hij vertelde ons van het treurige leven van de bevolking tijdens de donkere jaren. Van het genadeloos ranselen der ro- musha's hoe vijftig procent van deze opge jaagde mannen stierven aan dysenterie. Hij vertelde ook, hoezeer het onderwijs werd verwaarloosd, omdat vele onderwijzers werden opgepakt om te werken op de vel den en de ouders hun kinderen niet meer naar school konden sturen door gebrek aan kleding. Toen de Japanse macht haar laatste dagen inging, werd hij opgepikt en naar Malang overgebracht, naar een interneringskamp, om opgeleid te worden voor de verdediging van de stad. De overname van de macht door Djocja maakte hem weer vrij en opnieuw werd hij aangesteld als Ass. Wedono. Dag in dag uit hield men hem de leugen voor, dat nu alles van de bevolking was en dat hij voor die bevolking behoorde te zorgen, beter dan de Belanda.s het hadden gedaan. Welnu, hij zette zich aan de arbeid en zorgde zo goed het kon voor de bevolking, die ten volle verirouwen in hem stelde. En terecht. Hij wist zijn dessa te vrijwaren van rampokkende laskars, het onderwijs werd gestimuleerd, alswas het zeer moeilijk, zolang kleding en schrijfbehoeften zo schaars waren. Er kwam een dag, dat Hollandse troepen binnenrukten. Wat nu te doen Moest nij de bevelen van Djocja volgen en de bevol king in de steek latei, Verschrikt als zij was tengevolge van de gruwelverhalen, die over de N<derlanders de ronde deden, of zou hij op zij post b ijven, als zovele ambt genoten, om nok iu de bevolking te helpen en bij te staa Hij koos het laatste, omdat hij geloofde, dat het verdrag va Linggadjati goed was; omdat hij geloofde dat samen werking de enige weg was waardoor de Javaan werkelijk tot ontwikkeling kon komen tot echte vrijh- ld. Want het verlangen naar viijtieid brandde hem in het hart, niet de vrijheid, die de zwervende bandieten hul digden, maar de vrijheid, die de werkzame mens verlangt, omdat hij de vruchten van de arbeid in vrede kan plukken en genieten. De maanden gingen voorbij, maanden van rustige opbouw, maanden van hard werken. De verhalen van Djocja bleken leugens te zijn. Hij werd niet lastig gevallen, in tegen deel, men steunde hem van Nederlandse zijde, zo goed als in de gegeven omstandig heden mogelijk was. En dat nu in zijn des sa, na het inhalen van de oogst weer een vrolijke slametan gevierd werd. dat de tanih zich in het rustige bezit van zijn karbouwen kon verheugen, dat scholen en moskee's weer vol waren, het is voor een groot deel zijn werk en terecht is hij er trots op. Trots dat hij zoveel van zijn republikeinse idealen heeft kunnen verwezenlijken. Mocht men in theorie niet verwachten dat ook Djocja zich zou verheugen in zulk een trouw dienaar van het volk? De werkelijkheid bleek echter geheel anders. Op een duistere nacht klopten twee ge wapende mannen bij hem aan. Mannen van de Republiek. Zij overhandigden aan de Ass. Wedono dreigbrieven van een hoge Repu blikeinse ambtenaar. In deze brieven werd het duidelijk gemaakt dat al zijn werken en zwoegen voor de bevolking niet erkend werd door de Republiek. Dat hij zijn werk maar had neer te leggen en zich onverwijld in verbinding moest stellen met de onder tekenaar van de dreigbrieven, om de benden te reorganiseren, om opnieuw dus een deel van Java's bevolking te gaan terroriseren. De kosten voor deze laskars zouden gedekt worden door een z. g. „zelfbedruipings- systeem", een zacht woord voor proefpartijen. Maar de Ass. Wedono kon zijn werk niet in de steek laten. Hij had geleerd, hoeveel de beloften van Djocja waard waren. Hij wist dat de bevolking van zijn dessa niets anders vroeg dan rust, vrede en voedsel en dat alles had hij hen kunnen geven. De twee gewapende heiden verdwenen in de nacht, na hem gezegd te hebben dat hij enige dagen bedenktijd zou hebben. Zij zouden terugkomen. De Ass. Wedono liet zich niet uit of hij het er al dan niet mee eens was, maar in het geheim tikte hij de fraaie epistels over. Zijn vrouw en kinderen bracht hij in veilig heid, maar al te gauw beseffend, dat zij niet langer rustig konden wonen op deze plek. Hierna stelde hij zich in verbinding met de autoriteiten, die hun maatregelen troffen. „Er»", eindigde de Ass. Wedono zijn verhaal, „waarvoor toch dit alles, het volk is weer gelukkig en begrijpt niet wat Djocja van hen verlangt. Zij vragen slechts dat men hen met rust laat, dat men hen laat werken op de sawah's, dat men hen laat genieten van hun gamelan, als de slametans het volk uit de omtrek doet samenstromen." Hij zuchtte en staarde naar de bergen, die als een flauwe schim zijn, achter de groene kraag van rustige kampongs, waar het ge- dokker klinkt van. het rijststampen. Over de *awah's roepen de kaïjongs naar hun buffels, die het ploegijzer door de vette klei senturen en vanuit een kleine moskee stijgen dankgebeden omhoog, naar Allah, die niet ziet naar het werk der mensen, maar zijn gulle gaven gelijkelijk schenkt aan goeden en kwaden, _,ja", besloot hij, .het zou zoveel anders kunnen zijn" en bitter, „maar ij er niet altijd een groot verschil theorie en werkelijkheid?' geweest tussen DE DOUGLAS DC-3 BESTAAT 121/» JAAR. In Juli van het jaar 1935 verhief zich van het vliegveld van de Douglas-fabriek in Californië het eerste Douglas DC-3 vliegtuig in de lucht; nu, twaalf en een half jaar later vliegen duizenden van deze toestellen over de heele wereld. De Douglas DC 3 was een vergroote en verbeterde uitvoering van de bekende Douglas DC-2, een geheel metalen twee- motorige laagdekker, die in 1933 de sen satie van de Amerikaansche luchtlijnen was, en die, toen de K L.M.-vliegers Parmentier en Moll in October 1934 ermee aan de Londen—Melbourne-race deelnamen, en zij als eerste in de handicap-race uit den strij i kwamen, de naam van Donald Wills Douglas meteen over de heele wereld bekendheid gaf. De Douglas DC-2 ver voerde 14 passagiers, de DC-3 echter 21, die, gezeten in comfortabele fauteuils door allerlei gemakken omringd waren. De Douglas DC-3 werd dan ook al gauw een succesbijna alle Amerikaansche maat schappijen gingen ermee vliegen. Het was de K.L.M., die in October 1936 de eerste DC-3 naar Europa liet komen, gevolgd door nog vele andere. Anthony Fokker ver wierf zich de verkoopsrechten voor de Douglas voor geheel Europa en via htm stroomden de orders naar Santa Monica. Toen in Mei 1940 de oorlog over ons land kwam, bezat de K.L.M. een vloot van 22 DC-3's, waarvan er in Mei 1945 nog drie over waren (o.a. was hiermede gedu rende den oorlog de voor de geallieerde zaak zeer belangrijke lijn Bristol—Lissabon —Gibraltar gevlogen). Maar de DC-3 had toen nog bij lange niet afgedaantijdens den oorlog had hij over zijn zilveren huid een battle dress aangetrokken, en onder benamingen als Dakota, Skytrain, Skytroo- per enz. heeft hij aan alle fronten zijn diensten verricht als transportvliegtuig, voor het vervoeren van gewonden, van para chutisten en van onontbeerlijke voorraden, en ook voor het sieepen van zweefvlieg tuigen. Ruim 10.000 DC-3's hebben de fabriekshallen in Californië verlaten. De vrede kwam en de Douglas DC-3 werd weer verkeersvliegtuig. Ook bij de K.LM. Net als vroeger vervoert hij weer zijn 21 passagiers van het eene vliegveld naar het anderein heele rijen ziet men ze op Schiphol staan, getooid met het embleem van den Vliegenden Hollander. lederen dag trekken zij uit over de grenzen en brengen zij hun passagiers snel en veilig naar de plaats van bestemming. Voor ieder vliegtuig komt echter eens de tijd dat het plaats moet maken voor een weer nieuwer en nog beter lype, en zoo zal ook de Douglas DC 3 nog dit jaar het veld moeten ruimen voor de nieuwe Con- vair-Liners, die 40 passagiers kunnen ver voeren. Uit onze omgeving. HET GROENE KRUIS. Onder voorzitterschap van dhr. A. E. C. Kruysse vergaderde hier Maandagavond in de Chr. Landbouwschool de afde'iner Axel van de vereniging „Het Groene Kruis". Zoals gewoonlijk was deze vergadering zeer slecht bezocht. Dit houdt echter niet in, dat er geen belangitelllng voor het werk van het Groene Kruis bestaat, hoewel het vanzelf voor het ijverige bestuur aangenamer zou zijn, indien er althans voor de jaar vergadering meer belangstelling bestond. Uit het jaarverslag van de secretaris, dhr. A. P. Ie Feber, bleek o.m. dat in het afge lopen jaar 160 nieuwe leden waren toe getreden, dank zij een goed geslaagde en loffelijke actie, zodat het ledental tot 1247 is gestegen. Een aantal nieuwe verplegings- artikelen kon in beperkte mate worden aangeschaft. Waardeere ide woorden werden gewijd aan 't werk van de wijkzuster. Voor het Groene Kruis bracht zij 2134 bezoeken, voor zuige lingenzorg 180, voor t.b.c.-bestrijding 694 en voor laatste hulp 13. Het financieel verslag vermeldde een batig saldo zowel voor Het Groene Kruis als voor de tb.c.-bestrijding. L t Dhr. L. P. Bakker werd als bestuurslil herkozen. In de commissie tot het nazien volgende rekening werden benoemd heren Iz. de Feijter Wzn., M. J. Loof en de Regt. der de M. renden vrachtauto's mdernemers op vrij er veel hebben tot n zo goed mogelijke jer met het zoveel an leegrijden. Het itrenge winter van izenden vrachtauto's plaats vond, werd gengemeenschappen ners wijzen er op, de Wet Autovervoer ppels water lijkt op er autobussen. Op verden talrijke parti- het wegvervoer uit- aat was een „stille iet autobusvervoer. ogen is het niet te 1 thans ingediende :r Goederen ter rege nt vrachtauto's weinig srtonderneming wekt. rooit falend vervoers- iroornaamste gereed- ïdrijfsleven. Zonder :happelijke leven stil. particuliere beroeps- ig op zijn zelfstandig- s een strijd, die iedere timers, mocht door een te stetke concen- er ten uitvoer worden volgens deskundigen rervoer minder soepel wordt. Wijziging van et initiatief van zelf- nemers ten volle kan >r een zo goed moge- wegvervoerapparaat, verarmde land een tien van hout druk. rdt meer en meer de en van het verduur- ens het in gebruik te opgeschilderd in de epast. zoals de Spoorweg, happijen, de Mijnen i al jaren lang hun liden, daar zij maar k een besparing aan eeft, doch vele kleine in deland- en tuin- edrijven en Gemeen- nen nog altijd hout dit eerst tegen vroeg- treedt hierin lang- iering ten goede in, ;r zo eenvoudig is als nieuw hout aan te ter algemeen ingezien, reide houten paal op »t, terwijl een goed komt, het voordeliger in. Terwijl toch de en dienst zal doen, d denkelijk viermaal den en een eenvou- en, welk een baspa- i een gecreosoteerde koopkosten en arbeid, van de ergernis over ze streek behooren aan buitenlandsche Eigenaren, die bij de hen vertegen- 0r%tnde personen in de polderverga- hun invloed uitoefenen om groote aven voor wegenverbetering tegen te en. De Commissie Is van oordeel, dat slechts één afdoende oplossing te vin- is, door alle verbindingswegen onder beheer te brengen, waardoor polder-, ente- en commissiewegen verdwijnen. dat^op de laatste trein uit richting Roosen daal een aansluitende bus- en bootdienst moet worden ingevoerd, opdat de Zeeuwsch- Vlaamsche reizigers nog kunnen thuis komen. Op het oogenblik is het zelfs zoo, dat op de voorlaatste trein uit Roosendaal vele plaatsen geen aansluiting meer hebben. Ernstig dient de invoering van snelbus- diensten tusschen station Ned. Spoorwegen en Zeeuwsch-Vlaanderen overwogen te wor- affiches, waarop hun wensen tot uitdrukking worden gebracht. Het voornaamste bezwaar, dat de trans portondernemers tegen de W.A.G. aanvoeren is, dat de gehele regeling „van bovenaf geschiedt en dat aan het initiatief en de zelfwerkzaamheid van het bedroeven vrijwel niets wordt overgelaten. En juist bij het wegvervoer kan dat zeer goer, omdat door middel van belangengemeen- een levensduur van veronderstellen wij, •reid is. Er zijn nog het voldoende is, het n een of andere be- >n of het er mede te ior lange jaren iegen Zo eenvoudig is de liet. De houtvernie- ammen en insecten, et inwendige van het hout door en nauwkeurige onderzoekingen gedurende vele jaren hebben dan ook ge toond, dat het voor een goede bereiding noodzakelijk is, het hout zo diep mogelijk te doordringen met de voor zwammen en insecten giftige bereidingsstoL En dit wordt niet bereikt door een eenvoudige indompe ling of bestrijking. Wie goede resultaten wil bereiken, moet zijn hout naar een hout- bereidingsinrichting zenden, waar het volgens A «.oonnements- prijs: Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom il 1,25 Alle andere plaatsen ln Nederland en Ned. Indiê fl. 1,55. Buitenland fl. 2,-. Advertentie prijs 7 cent per m.m. Ingezonden Meaedeelingen 20 cent per m.m. Kleine Advertentién (maximum 8 regels) 1 - 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1948 | | pagina 1