AXELSCHE m COURANT 1 Frankeering bij abonnement, Axel. ZATERDAG 14 FEBRUARI 1948. nJ 62e JAARGANG No. 38 Frankeering bij abonnement, Axel WOENSDAG 11 FEBRUARI 1948. 62e JAARGANG No. 37 V y NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK a ra VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ Hoofdredactie: T. C. VINK-van VESSEM De Engelse voedselvoorziening. Met ingang van 1 Februari 1948 is het Engelse volk verb'ijd met een ran'soenver- hoging voor vet (margarine) van 198 gram tot 230 gram per week. Door deze uit drukkelijk als tijdelijk bestempelde maat regel staat de Engelse voedselvoorziening weer een ogenb'ik in de ook overigens nog steeds levendige belangstelling, waarmee in Nederland de gang van zaken aan de over zijde van de Noordzee wordt gevolgd. Gedurende en nog geruime tijd na de oorlog scheen Grooi-Brittannië een luilekker- eiland in de ogen van het uitgemergelde Europa. Hierin is gaandeweg verandering gekomen. Ook de Engelse regering zag zich voor grote moeilijkheden geplaatst ten aanzien van de levensmiddelenvoorziening. De wereldmarkt was slecht voorzien van menig artikel, waar behoefte aan bestond. De beschikbare deviezen bleken bovendien geenszins voldoende en het kweken van nieuwe ging niet snel genoeg om de nood zakelijke aanvoer zodanig te regelen, dat zij steeds in alle opzichten aan de behoeften kon voldoen. De geringe armslag, waar over de Engelse regering onder deze nijQende omstandigheden kon beschikken, werd nog meer beperkt doordat het haar streven moest zijn het manipuleren met dollars en andere valuta zo voordelig mogelijk voor de schatkist te doen verlopen. Zij kon dus niet altijd kopen, waar zij dat wenste en dientengevolge dikwijls de goe deren niet, waar zij juist verlegen om zat. Als gevolg van een en ander trad in Engeland geleidelijk een algemene versobe ring in, waardoor de oostelijke en westelijke kusten der Noordzee dichter bij elkaar kwamen wat de voedingsomstandigheden betreft. Dat ze in dit opzicht niet zo heel ver meer van elkander verwijderd liggen, blijkt uit het feit, dat er alles behalve een stemmigheid heerst als het op vergelijken aankomt. Het subjectieve oordeel der be zoekers over en weer werkt dit weliswaar in de hand, maar moet toch niet als de enige oorzaak worden beschouwd. Als men de voorzieningen naast elkaar stelt, dient men er zich o.a. rekenschap van te geven dat ter ene zijde soms als onmisbaar volks- voediel wordt beschouwd, wat ter andere zijde weinig in tel is. De Engelsen zijn b.v. bij lange na niet zo gesteld op brood, aardappelen en koffie als wij, terwijl zij zich daarentegen veel gevoeliger tonen voor de rantsoenen bacon, schapenvlees en thee. Ook mag niet uit het oog worden verloren, dat artikelen in blik, zowel vlees en worst als fruit, bij hen in veel hoger aanzien staan dan in ons land, waar over het algemeen de voorkeur aan verse waar wordt gegeven. Verschil in interpretatie kan verder ontstaan doordat de distributiesystemen niet op de zelfde leest zijn geschoeid. Hiermede wordt niet in de eerste plaats gedoeld op distri butie-technische verschillen als het al of niet verkrijgbaar stellen van meer dan één artikel op dezelfde bon. In Nederland is dit o.a. het geval met de suikerbon, waarop tevens jrm of versnaperingen gekocht kunnen worden. Zij wordt hierdoor onvergelijkbaar met de Engelse, gescheiden als deze is van de versnaperingenbon. Een vergelijking wordt vooral bemoeilijkt door het feit dat we in Nederland afge zien van de z.g. vrije artikelen te maken hebben met een vrijwel geheel vastgelegde levensmiddelendistributie, terwijl in Engeland naast deze .normale lijst" nog een z.g. „puntenstelsel" in zwang is. Dit bijzondere systeem verhoogt aanzienlijk de waarde van de Briise bonnenlijst, die zich op het eerste gezicht zeker niet zeer gunstig van andere onderscheidt. Eind December 1947 had de volwassen consument per week recht op gemiddeld 1785 gram brood, bloem etc., vlees ter waarde van Ushilling en 28 gram bacon (sinds 4 Febr. weer verhoogd tot 56 gram), 198 gram vet, 226 gram suiker, 113 gram verduurzaamde levensmiddelen, 1360 gram aardappelen, 113 gram chocolade of snoep, 1,14 1. melk, 56 gram kaas en 56 gram thee. Het puntenstelsel biedt de consument ge legenheid dit sobere rantsoen aan te vullen in een richting die hij zelf verkiest. Daartoe werden de laatste maanden voor alle cate- go'iën verbruikers behalve de zeelieden die beter worden bedacht per week 7 punten aangewezen, welke besteed konden worden voor een aantal producten buiten de lijst om. Als zodanig vinden we met ge wicht en puntenwaarde o.m. genoemd, vlees, in blik 454 gram (40 p.), zalm in blik 454 gram (28 p.), gecondenseerde melk 411 gram (4 p.), grutterswaren 227 gram (3 p.), biscuits 454 gram (10 p.), gedroogde pruimen 454 gram (4 p.). Automatische besturing van vliegtuigen. „Gecrge" is de naam, die de geallieerde vliegers hebben gegeven aan de automatische piloot of stuurautomaat, het kleine kastje in het midden van het instrumentenbord, met een paar wijzerplaten en knoppen, dat indien gewenst gedurende het grootste deel van het te vliegen traject de besturing van de vlieger kan overnemen. In elk K. L.M. vliegtuig kan men zo'n klein kastje vinden. De vliegers zouden het niet meer willen missen. Vroeger was het vliegen, vooral bij ruw weer, een zwaar eu afmattend werk; zonder onderbreking moest de bestuurder met armen en benen werken om het stampende en slingerende toestel in de koers te houden. Dit is nu niet meer nodig, want nu knapt .George" dit werk voor hen op. Het principe van de automatische bestu ring is niet zo nieuw, als men wellicht denken zal; het dateert n. 1. van... 1911, toen de Amerikaanse vlieger Sperry al met een dergelijk besturingssysteem experimen teerde; natuurlijk was dit nog zeer onvol komen en waren de resultaten nog niet erg bemoedigend. Maar Sperry hield vol, en op het ogenblik zijn alle stuurautomaten in de K. L. M. vliegtuigen volgens-het Sperry-lype. Hoe werkt nu zo'n stuurautomaat Voor het principe van deze automatische besturing moeten wij teruggaan naar de speel- goedtol uit onze jeugdjaren. Wanneer wij e;n dergelijke tol op een losse plank zetten staat hij daar met zijn draaiingsas loodrecht op; als we nu deze plar.k in de hand nemen, en hem dan scheef houden, zien we, dat de tol niet loodrecht op de plank blijft staan, maar in zijn oorspronkelijke stand volhardt. Een dergelijke tol bevind zich ook in de stuurautomaat van het K. L. M. vliegtuig; op de buitenomtrek van deze tol bevinden zich schoepen, waartegen door een tweetal staal- pijpjes lucht wordt geblazer; hierdoor krijgt de tol een draaiende beweging. Deze tol, gewoonlijk gyroscoop genoemd, is gemen- teerd in een tweetal loodrecht op elkaar staande ringen, die vrij ten opzichte van elkaar kunnen bewegen;een z.g. cardanische ophanging. Aan een van deze ringen bevindt zich een metalen plaatje, dat in normale standde openingen van de beide straaipijpjes, die de tol aar,blazer, vrijlaat Wanneer nu het vlif gtuig om de een of andere reden uit de koers raak», b'ijft gyroscoop in zijn oor spronkelijke stand, evenals de tol op de plank waarvan wij hierboven spraken. Hierdoor wordt door het aan de ringen bevest'gde plaatje ééi van de twee straal- pijpjes af gedekt, zodat hierdoor geen lucht kan stromen. Nu zijn deze twee straalpijpjes verbonden met een klein kamertje, dat door een dun vlies, een z. g. m mbraa~", in tweeën wordt gedeeld en de twee straaipijpjes komen aan weerszijden van dit membraan uit. Wanneer nu één van de twee straaipijpjes afgesloten wordt, ontstaat aan één zijde van het membraan een druk, waardoor dit gaat uitzetten naar de andere kant. Aan het mem braan zit nu een hefboompje, dat deze beweging overbrengt op een cylindertje met een zuigertje; hier wordt d; m. v. oliedruk deze kleine beweging st rk vergroot overge bracht op de roeren, die het vliegtuig dan weer in zijn oorspronkelijke star.d terugbren gen. Dan komen de beide straaipijpjes weer vrij en is alles weer als in het begin. Natuurlijk is het geheel niet zo simpel als het hier staat, en daarbij is het hele systeem in drievoud uitgevoerd, omdat een vliegtuig drie verschillende stuurorganen heeft, de rolroerer, het hoogteroer en het rtchtingsroer. In het algemeen is de gang van zaken nu zo, dat de vlieger de machine start en dan naar de gewenste hoogte klimt; daar aan gekomen stelt hij de juiste koers en hoogte in, en schakelt de stuurautomaat in, die dan zorgt dat de machine automatisch op deze koers en hoogte blijft. Wanneer het vliegtuig de landingsplaats nadert, neemt de vlieger de besturing weer over, en voeit hij de landing uit. De K. L. M. gebruikt deze stuurautomaat sinds 1935; ze waren n.in de Douglas- machines ingebouwd, dis de K. L M. toen in gebruik nam, en van toen af was elk nieuw vliegtuigtype voorzien van een Sperry stuurautomaat; ook de nieuwe vliegtuigen, de Douglas DC-6 en de Convair-Liner, die dit jaar aan de K. L. M.-vloot zullen worden toegevoegd, zijn met een stuurautomaat uitgeru3'. Het gewicht van d gehele instal latie bedraagt 45 kg. Maar Intussen zitten de technici n'et stil; reeds hebben de Amerikanen een proefvlucht over de Atlantische Oceaan gemaakt met een vliegtuig van het type Douglas Skymas- ter, die volledig automatisch bestuurd werd, en wel door middel van radiogolven van de grond af. Van het moment van de start in Amerika tot aan de landing in Ierland heeft de vlieger geen hand behoeven uit te steken; de instrumenten deden het werk. Er was wel een bemanning aan boord, maar die keek alleen maar toe of er niets verkeerd ging. Natuurlijk is dit maar een proefneming geweest, uitgevoerd door een militair vlieg tuig, maar het is al dikwijls voorgekomen dat in militaire kringen een nieuwe uitvin ding werd beproefd en geperfectionneerd, die dan later door de burgerluchtvaart werd overgenomen. Of dit met deze uitvinding ook het geval zal tyjn? De toekomst zal het leren. VAN DE BON zijnfietsen, fietsbanden en serviesgoed, r wordt alles over één men bedenke b.v. welk aat tusschen .Mrs. Min- fants du Paradis" zulks cowboy-films, waarvan gaan. Zou dit niet tot t alleen maar minder den worden vertoond te plaats de geldelijke, gevolgen ziet spr. en zeer sterk tegenstander, an de overige films (45 lat de Minister in prin- erhooging der vermake ed te keuren, l dat Zeeuwsch-Vlaan- ik wordt bedeeld met ier op sporadisch voor- ssen als de kerst-uit- en de muziekavonden Ten opzichte van de it gebied zeer veel ont- arom voelt spr. er niets belastingverhooging het meer te beknotten. Ook 20 pet. vindt spr. nog Uw zenuwen j legem onderschrijft wat en Fanoy zeggen over ergelijking met de stad ts. Alleen een boeren- espreekt de belastingen rnden als hier bedoeld rog al eens gehouden, ten kring, b.v. bij de tegenstander van zwaar- lit onschuldige vermaak, is niet bedoeld een bal naar de dancings in de jter wenscht het woord Spr. vindt het verkeerd ilde verhooging mee te platteland wordt schro- steld. Het wordt hoog lat de klasse-indeeling hebben hier geen stra- ïtige personen en wijken ambtenaren, die deze kunnen betalen, maar ente, die t.o.v. de stad :hter gesteld. Wanneer i worden gelijkgesteld ruitenwijken van water- enz. worden voorzien, leente worden gfëischt, sting betaalt als de stad. eit samenwerking van rderen in deze materie, alleen. Daarin moeten de hand reiken, u, indien er samenwer- andringen op verlaging 'ulter vindt een nader >m aanhouding van dit t ook, dat dit voorstel e paarden achter den lijkt wel gewenscht, dat tnderen in dezen een i gemeenten moeten vrij Iselijke omstandigheden It besloten het voorstel egrootingswijziging over ingenomen. de desbetreffende rap- nmissiën tot onderzoek er 1946. worden deze eld, nadat de heeren aar mededeelen ieder alles in orde te hebben In de Byloquestraat zijn zes dubbele woningen gereed op afverven en sloten en insluiting op het electrisch net na. In 8 oningen zijn de ambachtslieden bezig met e afwerking welke voor 85 pet. gereed Ijn, terwijl 4 woningen nog in aanbouw 1", waarvan 2 onder de kap. Gezien de tum, waarop het werk werd aangevangen juni '47) en de prestaties in de naburige eenten hoeft de voortgang van het werk ït slecht genoemd te worden. Wanneer nog nader wordt onderstreept. Het voorstel om de auto-monteur chauffeur C. Bakker in vasten dienst te benoemen, wordt z.h.s. aangenomen. Aan dhr. W. Lucieer wordt, overeenkomstig zijn verzoek, eervol ontslag verleend als onderwijzer bij het L.O. In overleg met de inspecteur van het L.O. wordt voorgedragen dhr. J. A. Tiersen te Brussel, met ingang van 1 Maart 1948. gen, variété-voorstellingen, café-chantants en dergelijke, waarbij een cultureel of opvoedkundig element vrijwel niet aan wezig en het zuivere vermaak de hoofd zaak is, sportevenementen, welke een over wegend sensationeel karakter dragen en waarbij de geldelijke uitkomsten hoofdzaak zijn. Dhr. Kesbeke vindt 35 pet. van de toe gangsprijs voor films een eignnaardige maatstaf. Tusschen films bestaat een groot Rondvraag. Dhr. C. van Bendegem wijst op de hooge ligging van de tramrails in de straten. Ver der bepleit spr. een betere verlichting der buitenwijken, inzonderheid de Sassing. Dhr. Scheele klaagt eveneens over de tram lijn. Het rijden gaat gepaard met geweldige schokken, die de woningen doen daveren en waardoor de modder tegen de rainen spat. Spr. vraagt verder verbetering van den Singelweg. Abonnements prijs: Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom il 1,25 Alle andere plaatsen in Nederland en Ned. Indiê fl. 1,55. Buitenland fl. 2,—. O Advertentieprijs 7 cent per m.m. Ingezonden Mededeelingen 20 cent per m.m. Kleine Advertentiën (maximum 8 regels) 1 - 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1948 | | pagina 1