AXELSCHE m COURANT
1
Frankeering bij abonnement, Axel.
ZATERDAG 14 FEBRUARI 1948.
nJ
62e JAARGANG No. 38
Frankeering bij abonnement, Axel
WOENSDAG 11 FEBRUARI 1948.
62e JAARGANG No. 37
V y
NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD
Verschijnt iedere
Drukker-Uitgeefster:
Firma J. C. VINK
a ra
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Woensdag en Zaterdag
AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§
Hoofdredactie:
T. C. VINK-van VESSEM
De Engelse voedselvoorziening.
Met ingang van 1 Februari 1948 is het
Engelse volk verb'ijd met een ran'soenver-
hoging voor vet (margarine) van 198 gram
tot 230 gram per week. Door deze uit
drukkelijk als tijdelijk bestempelde maat
regel staat de Engelse voedselvoorziening
weer een ogenb'ik in de ook overigens nog
steeds levendige belangstelling, waarmee in
Nederland de gang van zaken aan de over
zijde van de Noordzee wordt gevolgd.
Gedurende en nog geruime tijd na de
oorlog scheen Grooi-Brittannië een luilekker-
eiland in de ogen van het uitgemergelde
Europa. Hierin is gaandeweg verandering
gekomen. Ook de Engelse regering zag
zich voor grote moeilijkheden geplaatst ten
aanzien van de levensmiddelenvoorziening.
De wereldmarkt was slecht voorzien van
menig artikel, waar behoefte aan bestond.
De beschikbare deviezen bleken bovendien
geenszins voldoende en het kweken van
nieuwe ging niet snel genoeg om de nood
zakelijke aanvoer zodanig te regelen, dat zij
steeds in alle opzichten aan de behoeften
kon voldoen. De geringe armslag, waar
over de Engelse regering onder deze
nijQende omstandigheden kon beschikken,
werd nog meer beperkt doordat het haar
streven moest zijn het manipuleren met
dollars en andere valuta zo voordelig
mogelijk voor de schatkist te doen verlopen.
Zij kon dus niet altijd kopen, waar zij dat
wenste en dientengevolge dikwijls de goe
deren niet, waar zij juist verlegen om zat.
Als gevolg van een en ander trad in
Engeland geleidelijk een algemene versobe
ring in, waardoor de oostelijke en westelijke
kusten der Noordzee dichter bij elkaar
kwamen wat de voedingsomstandigheden
betreft. Dat ze in dit opzicht niet zo heel
ver meer van elkander verwijderd liggen,
blijkt uit het feit, dat er alles behalve een
stemmigheid heerst als het op vergelijken
aankomt. Het subjectieve oordeel der be
zoekers over en weer werkt dit weliswaar
in de hand, maar moet toch niet als de
enige oorzaak worden beschouwd. Als men
de voorzieningen naast elkaar stelt, dient
men er zich o.a. rekenschap van te geven
dat ter ene zijde soms als onmisbaar volks-
voediel wordt beschouwd, wat ter andere
zijde weinig in tel is. De Engelsen zijn
b.v. bij lange na niet zo gesteld op brood,
aardappelen en koffie als wij, terwijl zij
zich daarentegen veel gevoeliger tonen voor
de rantsoenen bacon, schapenvlees en thee.
Ook mag niet uit het oog worden verloren,
dat artikelen in blik, zowel vlees en worst
als fruit, bij hen in veel hoger aanzien staan
dan in ons land, waar over het algemeen de
voorkeur aan verse waar wordt gegeven.
Verschil in interpretatie kan verder ontstaan
doordat de distributiesystemen niet op de
zelfde leest zijn geschoeid. Hiermede wordt
niet in de eerste plaats gedoeld op distri
butie-technische verschillen als het al of niet
verkrijgbaar stellen van meer dan één artikel
op dezelfde bon. In Nederland is dit o.a.
het geval met de suikerbon, waarop tevens
jrm of versnaperingen gekocht kunnen
worden. Zij wordt hierdoor onvergelijkbaar
met de Engelse, gescheiden als deze is van
de versnaperingenbon.
Een vergelijking wordt vooral bemoeilijkt
door het feit dat we in Nederland afge
zien van de z.g. vrije artikelen te maken
hebben met een vrijwel geheel vastgelegde
levensmiddelendistributie, terwijl in Engeland
naast deze .normale lijst" nog een z.g.
„puntenstelsel" in zwang is.
Dit bijzondere systeem verhoogt aanzienlijk
de waarde van de Briise bonnenlijst, die
zich op het eerste gezicht zeker niet zeer
gunstig van andere onderscheidt.
Eind December 1947 had de volwassen
consument per week recht op gemiddeld
1785 gram brood, bloem etc., vlees ter
waarde van Ushilling en 28 gram bacon
(sinds 4 Febr. weer verhoogd tot 56 gram),
198 gram vet, 226 gram suiker, 113 gram
verduurzaamde levensmiddelen, 1360 gram
aardappelen, 113 gram chocolade of snoep,
1,14 1. melk, 56 gram kaas en 56 gram thee.
Het puntenstelsel biedt de consument ge
legenheid dit sobere rantsoen aan te vullen
in een richting die hij zelf verkiest. Daartoe
werden de laatste maanden voor alle cate-
go'iën verbruikers behalve de zeelieden
die beter worden bedacht per week 7
punten aangewezen, welke besteed konden
worden voor een aantal producten buiten de
lijst om. Als zodanig vinden we met ge
wicht en puntenwaarde o.m. genoemd,
vlees, in blik 454 gram (40 p.), zalm in blik
454 gram (28 p.), gecondenseerde melk
411 gram (4 p.), grutterswaren 227 gram
(3 p.), biscuits 454 gram (10 p.), gedroogde
pruimen 454 gram (4 p.).
Automatische besturing van
vliegtuigen.
„Gecrge" is de naam, die de geallieerde
vliegers hebben gegeven aan de automatische
piloot of stuurautomaat, het kleine kastje in
het midden van het instrumentenbord, met
een paar wijzerplaten en knoppen, dat indien
gewenst gedurende het grootste deel van het
te vliegen traject de besturing van de vlieger
kan overnemen.
In elk K. L.M. vliegtuig kan men zo'n
klein kastje vinden. De vliegers zouden het
niet meer willen missen. Vroeger was het
vliegen, vooral bij ruw weer, een zwaar eu
afmattend werk; zonder onderbreking moest
de bestuurder met armen en benen werken
om het stampende en slingerende toestel in
de koers te houden. Dit is nu niet meer
nodig, want nu knapt .George" dit werk
voor hen op.
Het principe van de automatische bestu
ring is niet zo nieuw, als men wellicht
denken zal; het dateert n. 1. van... 1911,
toen de Amerikaanse vlieger Sperry al met
een dergelijk besturingssysteem experimen
teerde; natuurlijk was dit nog zeer onvol
komen en waren de resultaten nog niet erg
bemoedigend. Maar Sperry hield vol, en op
het ogenblik zijn alle stuurautomaten in de
K. L. M. vliegtuigen volgens-het Sperry-lype.
Hoe werkt nu zo'n stuurautomaat
Voor het principe van deze automatische
besturing moeten wij teruggaan naar de speel-
goedtol uit onze jeugdjaren. Wanneer wij
e;n dergelijke tol op een losse plank zetten
staat hij daar met zijn draaiingsas loodrecht
op; als we nu deze plar.k in de hand nemen,
en hem dan scheef houden, zien we, dat de
tol niet loodrecht op de plank blijft staan,
maar in zijn oorspronkelijke stand volhardt.
Een dergelijke tol bevind zich ook in de
stuurautomaat van het K. L. M. vliegtuig; op
de buitenomtrek van deze tol bevinden zich
schoepen, waartegen door een tweetal staal-
pijpjes lucht wordt geblazer; hierdoor krijgt
de tol een draaiende beweging. Deze tol,
gewoonlijk gyroscoop genoemd, is gemen-
teerd in een tweetal loodrecht op elkaar
staande ringen, die vrij ten opzichte van
elkaar kunnen bewegen;een z.g. cardanische
ophanging. Aan een van deze ringen bevindt
zich een metalen plaatje, dat in normale
standde openingen van de beide straaipijpjes,
die de tol aar,blazer, vrijlaat Wanneer nu
het vlif gtuig om de een of andere reden uit
de koers raak», b'ijft gyroscoop in zijn oor
spronkelijke stand, evenals de tol op de
plank waarvan wij hierboven spraken.
Hierdoor wordt door het aan de ringen
bevest'gde plaatje ééi van de twee straal-
pijpjes af gedekt, zodat hierdoor geen lucht
kan stromen. Nu zijn deze twee straalpijpjes
verbonden met een klein kamertje, dat door
een dun vlies, een z. g. m mbraa~", in tweeën
wordt gedeeld en de twee straaipijpjes
komen aan weerszijden van dit membraan
uit. Wanneer nu één van de twee straaipijpjes
afgesloten wordt, ontstaat aan één zijde van
het membraan een druk, waardoor dit gaat
uitzetten naar de andere kant. Aan het mem
braan zit nu een hefboompje, dat deze
beweging overbrengt op een cylindertje met
een zuigertje; hier wordt d; m. v. oliedruk
deze kleine beweging st rk vergroot overge
bracht op de roeren, die het vliegtuig dan
weer in zijn oorspronkelijke star.d terugbren
gen. Dan komen de beide straaipijpjes weer
vrij en is alles weer als in het begin.
Natuurlijk is het geheel niet zo simpel als
het hier staat, en daarbij is het hele systeem
in drievoud uitgevoerd, omdat een vliegtuig
drie verschillende stuurorganen heeft, de
rolroerer, het hoogteroer en het rtchtingsroer.
In het algemeen is de gang van zaken nu
zo, dat de vlieger de machine start en dan
naar de gewenste hoogte klimt; daar aan
gekomen stelt hij de juiste koers en hoogte
in, en schakelt de stuurautomaat in, die dan
zorgt dat de machine automatisch op deze
koers en hoogte blijft. Wanneer het vliegtuig
de landingsplaats nadert, neemt de vlieger
de besturing weer over, en voeit hij de
landing uit.
De K. L. M. gebruikt deze stuurautomaat
sinds 1935; ze waren n.in de Douglas-
machines ingebouwd, dis de K. L M. toen
in gebruik nam, en van toen af was elk
nieuw vliegtuigtype voorzien van een Sperry
stuurautomaat; ook de nieuwe vliegtuigen,
de Douglas DC-6 en de Convair-Liner, die
dit jaar aan de K. L. M.-vloot zullen worden
toegevoegd, zijn met een stuurautomaat
uitgeru3'. Het gewicht van d gehele instal
latie bedraagt 45 kg.
Maar Intussen zitten de technici n'et stil;
reeds hebben de Amerikanen een proefvlucht
over de Atlantische Oceaan gemaakt met
een vliegtuig van het type Douglas Skymas-
ter, die volledig automatisch bestuurd werd,
en wel door middel van radiogolven van de
grond af. Van het moment van de start in
Amerika tot aan de landing in Ierland heeft
de vlieger geen hand behoeven uit te steken;
de instrumenten deden het werk. Er was
wel een bemanning aan boord, maar die
keek alleen maar toe of er niets verkeerd
ging.
Natuurlijk is dit maar een proefneming
geweest, uitgevoerd door een militair vlieg
tuig, maar het is al dikwijls voorgekomen
dat in militaire kringen een nieuwe uitvin
ding werd beproefd en geperfectionneerd, die
dan later door de burgerluchtvaart werd
overgenomen. Of dit met deze uitvinding
ook het geval zal tyjn? De toekomst zal
het leren.
VAN DE BON
zijnfietsen, fietsbanden en serviesgoed,
r wordt alles over één
men bedenke b.v. welk
aat tusschen .Mrs. Min-
fants du Paradis" zulks
cowboy-films, waarvan
gaan. Zou dit niet tot
t alleen maar minder
den worden vertoond
te plaats de geldelijke,
gevolgen ziet spr. en
zeer sterk tegenstander,
an de overige films (45
lat de Minister in prin-
erhooging der vermake
ed te keuren,
l dat Zeeuwsch-Vlaan-
ik wordt bedeeld met
ier op sporadisch voor-
ssen als de kerst-uit-
en de muziekavonden
Ten opzichte van de
it gebied zeer veel ont-
arom voelt spr. er niets
belastingverhooging het
meer te beknotten. Ook
20 pet. vindt spr. nog
Uw zenuwen j
legem onderschrijft wat
en Fanoy zeggen over
ergelijking met de stad
ts. Alleen een boeren-
espreekt de belastingen
rnden als hier bedoeld
rog al eens gehouden,
ten kring, b.v. bij de
tegenstander van zwaar-
lit onschuldige vermaak,
is niet bedoeld een bal
naar de dancings in de
jter wenscht het woord
Spr. vindt het verkeerd
ilde verhooging mee te
platteland wordt schro-
steld. Het wordt hoog
lat de klasse-indeeling
hebben hier geen stra-
ïtige personen en wijken
ambtenaren, die deze
kunnen betalen, maar
ente, die t.o.v. de stad
:hter gesteld. Wanneer
i worden gelijkgesteld
ruitenwijken van water-
enz. worden voorzien,
leente worden gfëischt,
sting betaalt als de stad.
eit samenwerking van
rderen in deze materie,
alleen. Daarin moeten
de hand reiken,
u, indien er samenwer-
andringen op verlaging
'ulter vindt een nader
>m aanhouding van dit
t ook, dat dit voorstel
e paarden achter den
lijkt wel gewenscht, dat
tnderen in dezen een
i gemeenten moeten vrij
Iselijke omstandigheden
It besloten het voorstel
egrootingswijziging over
ingenomen.
de desbetreffende rap-
nmissiën tot onderzoek
er 1946. worden deze
eld, nadat de heeren
aar mededeelen ieder
alles in orde te hebben
In de Byloquestraat zijn zes dubbele
woningen gereed op afverven en sloten en
insluiting op het electrisch net na. In 8
oningen zijn de ambachtslieden bezig met
e afwerking welke voor 85 pet. gereed
Ijn, terwijl 4 woningen nog in aanbouw
1", waarvan 2 onder de kap. Gezien de
tum, waarop het werk werd aangevangen
juni '47) en de prestaties in de naburige
eenten hoeft de voortgang van het werk
ït slecht genoemd te worden. Wanneer
nog nader wordt onderstreept.
Het voorstel om de auto-monteur chauffeur
C. Bakker in vasten dienst te benoemen,
wordt z.h.s. aangenomen.
Aan dhr. W. Lucieer wordt, overeenkomstig
zijn verzoek, eervol ontslag verleend als
onderwijzer bij het L.O.
In overleg met de inspecteur van het
L.O. wordt voorgedragen dhr. J. A. Tiersen
te Brussel, met ingang van 1 Maart 1948.
gen, variété-voorstellingen, café-chantants
en dergelijke, waarbij een cultureel of
opvoedkundig element vrijwel niet aan
wezig en het zuivere vermaak de hoofd
zaak is, sportevenementen, welke een over
wegend sensationeel karakter dragen en
waarbij de geldelijke uitkomsten hoofdzaak
zijn.
Dhr. Kesbeke vindt 35 pet. van de toe
gangsprijs voor films een eignnaardige
maatstaf. Tusschen films bestaat een groot
Rondvraag.
Dhr. C. van Bendegem wijst op de hooge
ligging van de tramrails in de straten. Ver
der bepleit spr. een betere verlichting der
buitenwijken, inzonderheid de Sassing.
Dhr. Scheele klaagt eveneens over de tram
lijn. Het rijden gaat gepaard met geweldige
schokken, die de woningen doen daveren
en waardoor de modder tegen de rainen
spat. Spr. vraagt verder verbetering van
den Singelweg.
Abonnements
prijs:
Losse nummers 5 ct.
Kwartaal
abonnement
Axel binnen de kom
il 1,25
Alle andere plaatsen
in Nederland en
Ned. Indiê fl. 1,55.
Buitenland fl. 2,—.
O
Advertentieprijs
7 cent per m.m.
Ingezonden
Mededeelingen
20 cent per m.m.
Kleine Advertentiën
(maximum 8 regels)
1 - 5 regels 60 cent.
iedere regel meer
12 cent extra.