U
Op elke wond
Opvallend is het betrekkelijk grote aantal
gevallen, waarin op bewaakte overwegen
een auto tussen de bomen wordt gevangen.
De meeste van deze gevallen kwamen dazr
voor, waar de overweg op grote afstand
van de bedieningspost ligt, waar ook het
aanrijden der bomen in dalende toestand
veel voorkomt.
De op afstand bediende overwegen zijn
uitgerust met een zgn. oveiwegstoplantaarn,
een stoplicht, dat ongeveer tien seconden
voordat de wachter de bomen laat dalen
een rond bord: stop voor de overweg
('s nachts verlicht) toont in de rijrichting
van het wegverkeer.
Zodra dit sein wordt getoond, behoort
een ieder te stoppen, opdat de wachter ge
legenheid krijgt de overweg af te sluiten.
De practijk heeft echter uitgewezen, dat
deze lantarens onvoldoende waren. Het
gebeurt maar al te vaak, dat een auto
mobilist of fietser er in slaagt nog onder
de eerste boom door te glippen. Vlak voor
hem valt de tweede boom in de houder en
direct daarna hoort hij achter zich hetzelfde
geluid van de in de houder vallende eerste
boom. Hij staat dan op de overweg en
moet op de een of andere wijze van de
spoorweg af zien te komen. Óf hij heeft
de eerste boom op zich gekregen of de
tweede aangereden.
Doordat de bedieningspost ver van de
overweg is verwijderd, kan het vooral in de
avond vrij gemakkelijk voorkomen, dat de
wachter niet tijdig bemerkl, dat er op zijn
overweg een weggebruiker in gevaar is.
Óm deze gevaren in de totkomst te doen
verdwijnen, willen de Spoorwegen in nauw
overleg met het Rijkstoezicht binnenkort tot
de proef overgaan om deze op afstand
bediende overwegen met Amerikaanse af
sluitbomen en stoplichten te beveiligen.
Het grote verschil tussen de oude afsluiting
van de overweg en die welke op proef in
dienst zal worden gesteld, zit in de lengte
der bomen. Deze Amerikaanse sluitbomen
zijn n.l. slechts half zo lang als die welke
thans dienst doen. Zij reiken dus slechts
over de halve breedte van de weg. Uiter
aard zullen deze halve bomen de rechter
helft van de weg afsluiten, gerekend in de
rijrichting van het wegverkeer. Dit betekent,
dat de automobilist, die er niet in slaagt
zijn wagen tijdig tot stilstand te brengen en
dus onder de eerste boom doorschiet, geen
tweede boom zal aantreffen. De tweede
boom laat immers het weggedeelte, waar
hij op rijdt het linkergedeelte voor het
verkeer uit tegenovergestelde richting v»ij.
Het opgesloten worden tussen twee bomen,
behoort bij deze overwegbeveillging dus
tot het verleden.
Het Amerikaanse stoplicht bestaat uit twee
rode lampen naast elkaar, die beurtelings
aan- en weer uitgaan. Deze twee lampen,
die dus een dubbel flikkerlicht vormen,
zijn aan het bewegingsmechanisme van de
afsluitbomen bevestigd.
Bovendien geven deze nieuwe flikker
lichten zowel aan de voor- als aan de
achterzijde licht, zodat het wegverkeer dat
aan komt rijden rechts en links van de weg
de rode licht n ziet flikkeren. Tien seconden
voordat de wachter de bomen gaat sluiten,
beginnen de rode lampen om beurten te
branden.
Op de afsluitbomen zelf zijn nog weer
drie rode reflectoren bevestigd. Het hang-
werk ontbreekt echter.
De op de installatie voorkomende letters
zijn in reflectoren uitgevoerd, zodat btj
avond het geheel flonkert In het licht der
koplampen.
Het plan ïp, aan het Rijkstoezicht voor te
stellen voorlopig een proef op een twaalftal
overwegen te nemen. Blijkt deze oplossing
In de practijk te voldoen veel zal hierbij,
evenals overal, van de zelfdiscipline van de
weggebruikers afhangen dan kunnen
orders voor de productie van deze instal
laties bij de Nederlandse industrie worden
geplaatst. In het najaar zouden de eerste
installaties in dienst kunnen worden gesteld
op nog nader te bepalen plaatsen. Het
bovenstaande geldt dus alleen voor de op
afstand bediende overwegen. Voor de ter
plaatse bediende overwegen is een afsluiting
met halve boom niet nodig, daar de over
wegwachter daar altijd de bomen Mjdig zal
kunnen openen om een auto, die tussen de
bomen terecht zou komen, te laten ont
snappen. Boyendien kan de wachter, die
vlak bij de overweg zijn post heeft, de
bomen meestal nog wel even stil houden
om een auto of fletser te laten passeren.
Axelsche landbouwers protes
teeren tegen de huidige
landbouwpolitiek.
OVERDREVEN OVERHEIDSBEMOEIING,
LAOE PRIJZEN EN ZWARE
BELASTINGEN.
Vergadering van de afd. Axel
der Zeeuwsche Landbouw-Maatschappij
in „Het Centrum®.
Donderdagmiddag waten r*e in de Z.L.M.
georganfseeide Axelsche landbouwers in
algemeene ledenvergadering bijcen. Behalve
een flink aantal leden waren ook verschil
lende bestuurders van den Kring Axel
der Z L.M. aanwezig.
Ook was hierbij tegenwoordig de alge
meen-secretaris der Z-L.M., de heer mr. J.
F. G. Schlingemann.
De vice voorzitter der afdeeiing Axel, dhr.
A. Scheele opende de bijeenkomst, waarna
hij een redevoering hield betreffende de resul
taten van den landbouw in het afgeloopen
jaar en de vooruitzichten voor deze voor
onze streek zoo belangrijke bestaar.sbron
in het pas ingetreden 1948
Sombere en critische
bewoordingen.
Het jaar 1947, aldus dhr. Scheele, is
volgens de weerkaarten een jaar dat slechts
eenmaal in een menschenleven voorkomt
en is dus als een unicum te beschouwen.
Het mag dan wat het weer betreft voor het
regelen van het werk en voor de kwaliteit
van het graan goed en gemakkelijk geweest
zijn, maar is overigens voor den Zeeuw-
schen landbouwer in doorsnee slecht te
noemen. Voor de akkerbouw waren de win
tertarwe, vla?, maanzaad en bieten slecht.
Voor de veehouderij was door de vele
warmte geen of zeer duur veevoeder en
daardoor mager en slecht slachtvee. Er
kwamen zoodoende ook slechte prijzen en
geen afzet voor kalfvee, plus een slechte
handel in paarden en veulens.
Door het Bestuur werd steeds geprotes
teerd tegen centrale huisslachting, tegen
overdreven controle van ambtenaren en
C.C.D., tegen de eindelooze reeks reeds
bestaande en te betalen nieuwe belastingen.
Aangedrongen werd op meerdere en betere
uitvoer van paarden en kalfvee, op een
vlugge en betere herbouw en schaderege
ling voor oorlogsgedupeerden. Tevens werd
door het Bestuur geijverd voor de opheffing
van overtollige bu-eaux en ambtsnaren,
voor een vrije slachting van oude paarden
en veulens, voor het benoemen van esn lid
der Z.L.M. als lid van het bestuur voor de
schatting van het vee voor Oost-Zeeuwsch-
Vlaanderen, voor het given van huishoud
en landbouwonderwijs en voor de zoo spoe
dig mogelijke totstar dkeming eener Z L.M -
landbouw winterschrol in Axel.
Ook gaf het Bestuur te kennen, weinig
vertrouwen in den Minister van La- dbouw
te hebben, en dat o k de Stichting van den
Landbouw niet aan haar verwachtingen vol
deed.
„Boer, redt u zelf."
En nu staan wij al Februari 1948 en nog
steeds zijn geen loo: en en prijzen geregeld
en bekend dus kunnen wij ook ons zaaiplan
moeilijk klaarmaker. En zoo sukkelt men
maar voort met een verarmde landbouw als
stiefkind van de regeering, onder het motto
„boer, redt u zelf."
Ik stel u en mij deze vraagIs het nu
niet meer dan tijd d it de geheele landbouw,
met al wat er als nevenbedrijf bij betrokken
is, zelf haar mannen bij de regeering ver
tegenwoordigt, die zeggen: „Zoo moet het,
en tot hieroe en niet verder?" Of moet in
ons arm en r.aar den afgrond hellend Neder
land de landbouw doodgaan aan orga-
nisatie-versplintering en overdreven partij
zucht? Spr. uitte tenslotte de beste wen-
schen voor de Z.L.M., haar leden en de
gezinnen.
De notulen werden onveranderd goedge
keurd. Bij de ingekomen stukken was een
bericht gekomen, dat de contributie is ver
hoogd van 50 ct. op 75 ct. per H.A. en de
contributie voor niet-grondbezitters was ver
laagd van 25 ct. naar 10 ct. per H.A. Het
financlëel verslag vermeldde een batig slot
van f 212,63.
In de vacature, ontstaan door het bedan
ken van dhr. W. de Feijter werd gekozen
dhr. W. den Hamer. Bij de verkiezing van
twee bestuursleden wegens periodieke
aftreding van de h.h. Iz. de Feijter Wz. en
W. Koster Jz. werden deze beide heeren
herkozen.
Vervolgens werd door mr. Schlingemann,
alg. ser. der Z.L.M, een lezing gehouden
over
„Indrukken over Frankrijk, in vergelij
king met den landbouw in Nederland."
Aan deze voor agrariërs zoo belangrijke
lezing ontleenen wij het volgende
In Mei '47 werd door Fransche boeren
een tourrée door Zeeland gemaak', waar
door vriendschapsbanden werden aange
knoopt, hetgeen een tegenbezoek tengevolge
had, waaraan ook ir. Bruining en spreker
hebben deelgenomen. Er is een 10-daagsche
reis gemaakt naar Normat dië en Bretagne.
De ontvangst was overal bijzonder hartelijk.
Immigratie-mogelijkheden voor deze gebie
den zijn er niet, omdat de regeering de
beste grond voor de Franschen houdt. Ook
is daar alles kleinbedrijf (9 HA.) en dicht
bevolkt en dus niet geschikt voor Nederl.
jonge boeren.
De tarwe-prijs bedroeg 1800 fr. per 100
kg. De boeren vertrouwden de franc niet
hun wantrouwen is gerechtvaardigd geble
ken. Arbeidskrachten zijn zeer moeilijk te
krijger. De opbrengst is geringer c'an hier,
wat de kostprijs verhoogt,
Terwijl Frankrijk zichzelf kan voorzien,
is er toch strenge broodrantsoeneerir g (2C0
gr. pir dag), waarover groote ontstemming
heerscht. Vkesch is er bonvrij, daaruit blijkt
dus dat er veel graan als veevoeder wordt
gebruikt. Klaarb ijkelijk is er geen scherpe
controle. Er is 1 ambic a r op 3 burger-.
De vernieling ;n zijn rog veel erger dan
hier, alleen Schoondijke cn Breskens zijn
hiermede te vergelijken. St. Lo had op zes
tigduizend inwoners 20 000 dooden. Ook
Caen is zwaar getroffen. Men is er niet
optimistisch gesttmd t.o.v den wedei op
bouw, in verband met een mogelijke Rus
sische agressie.
Uitvoerig wijst spr. op het groote verschil
in leefwijze. Er is geen huiselijkheid. Er
wordt zeer veel sterke drank genuttigd en
een landarbeider drinkt gemiddeld 10 liter
cider-wijn per dag. Voor Hollanders is er
groote aanpassing noodig.
De boerderijen zijn ongeveer als het Lim-
burgsche type (met binnenplaats). Het ge
brek aan arbeidskrachten is er zoo groot,
dat wij, er bij vergeleken, in een paradijs
wonen. De bedrijfsvoering wordt hierdoor
ten zeerste bemoeilijkt. Wegens de devlezen-
schaarschte is er groot tekort aan machi es-
De proefvelden van tarwe, vlas en poot-
aardappelen stonden zeer gunstig. Bretagne
met zijn gunstig klimaat is zeer geschikt
voor de teelt van pootaardappelen. Men
moet niet denken, dat wij die maar alleen
kunnen verbouwen. Onze poteis zijn er zeer
gewild, al zijn er ook wei eens klachten,
waarvan onze regeering de schuld is.
De veestapel in Normandië (rood-bont
ras) is buitengewoon goed. Het Fransche
trekpaard is lichter dan ons Zeeuwsch-
Belgisch type.
Men moet niet denken, dat wij niet meer
kunr en leeren. Landbouw-voorlichting en
landbovw-onderwijs staan op lager peil als
ten onzent. Men krijgt den indruk, dat de
Frar.sche landbouw de laatste decennia ver
waarloosd is. De moeilijkheden in het
hedtndaagsche Frankrijk vinden daarin hun
oorzaak.
Agrariërs moeten er steeds hard werker,
ook ;'s Zaterdags en 'sZondags. Wanneer
wij onze toestanden daarmee verg' lijken,
dan kunnen wa blij zij Maar w inneer
men nier blijft doorgaan met den landbouw
acht:r te stillen bij de industrie, da loo-
pen wij hetzelfde gevaar. De samenwerking
ïusschen de standsorganisaties heeft reeds
veel bereikt. Men vergete ook niet, dat wij
slechts 20 pet. der bevolking uitmaken.
Het nut der organisaties wordt door mr.
Schlingemann aangetoond met 2 voorbeel
den. 1". de wet op materieele oorlogsschade,
waarin een aparte regeling is opgenomen
voor den landbouw. Zonder actie der orga
nisaties was daarvan geen sprake ge weest.
Deze regeling is gunstiger dan die voor
andere bevolkingsgroepen.
Als 2e voorbeeld noemt spr. de vermo-
gensaanwasbelasting. Ook hier is het gunstige
resultaat te danken aan de standsorgani
saties. De contributie-regeling der land
bouworganisaties is niet aan den hoogen
kant. Spr. eindigt met nogmaals te wijzen
op het groote belang der landbouworga
nisaties.
Op deze met groote aandacht beluisterde
causerie volgden uitvoerige
discussies.
(Vervolg hiervan komt in ons volgend
nummer.)
Ten slotte werd de volgende
MOTIE
ingediend en met alg. stemmen aangenomen.
De tekst hiervan luidt als volgt:
Vertrouwen in de Minister van
Landbouw opgeheven.
De afd. Axel der Z.L.M. in vergadeiing
bijeen op 5 Februari 1948, gehoord de be
sprekingen van de leden en neergelegd in
de volgende punten, die zij graag ter onder
steuning aan U voorlegt en verder ter
kennis van het Dag. Bestuur zal worden
gebracht.
1. Grote ontevredenheid heerst er bij de
leden naar aanleiding van de door de mi
nister beloofde bekendmaking der prijzen
per 1 Nov. en 1 Febr., maar tot heden r:og
geen enkele bekendmaking of mededeling.
Het vertrouwen in de minister wordt hier
mede geheel opgeheven.
2. Bij herhaling is door onze verirouwens-
mannen gevraagd om een rechtvaardige be
loning en billijke prijszetting aangaande de
landbouwproducten, waarbij voortdurend
aan dovemansdeur wprd geklopt.
3. Van de met zoveel woorden gepro
pageerde doelstelling van gelijksti llirg van
het platteland ten opzichte van de stad is
niets maar dan ook totaal niets terechtge
komen, integendeel meerdere achterstelling
van de landbouw krijgen we te zien, men
zie de mogelijkheden, die dezelfde regering
laat aan verschillende kringen uit h
industrie en scheepvaart om ongt
winsten te maken.
4- Geleide economie der hoerenbed
is dan ook door ons niet te aanvaa
verlangen zoveel moge'ijk vrijheid op
bedrijven en zo weinig mogelijk inm*
van anderen. Geen or bezoldigd beli
ambtenaar willen we zijn, maar wi
langen wij een eind^ aan de r.og
toenemende papierlawine met zijn gei
5Zeer onrechtvaardig is de gelijfc
ringsplicht va ei. ren, die op on. b
word1 e l?gd, tegenov» r ri hoè1
die gtseiect°erde en doorgefokte k
stapels hebben.
6. De vergadering is eensgezin
mening, dat wij al deze maatregelen
moede zijn en dat de gemr.edsstellin
dit alles het hoogtepunt heeft b'reilt
Met alje aar.drar.g en in het b.lar
de gehele Nederlandse landhouw kn
vergadering te: slotte tot de conclusi
het gehele landbouwbeleid In anders
zal moeten worden gelei J, daa* var
toezeggingen of overleg niets meet
wachten js.
Dhr. Abr. Haak zeide, dat deze k
ook in den kring zal worden besp
waarbij ir. Geuze tegenwoordig zal z
De motie wordt ook doorgerolde:
het hoofdbestuur der Z L M.
Er we'd ook nog geklaagd over
C C.D.-activiteit. Op sommige bedi
wordt alles weggehaald, terwijl m
hotels kan eten wat men wil. ion
een landbouwer vier processen-verbaal
gelijk. Dhr. Schlingemann zeide daan
de hoogte te zijn, doch men zal tr
alsnog wat meer soepelheid te bereil
De vergadering werd hierna gesloi
Zeeuwsch-Viaam
gemoedelijkheid verdwei
Bij de discussie, evenals bij de
vraag en r.a de vergaderidg konden
gehoord de opmerkingen en gezi
gesticulaties ons niet onttrekken ai
indruk, dat de gemoedelijkheid ei
merkende eigenschap van de agrar
onze streek danig afgenomen wat
Uit onze omgeving.
GOUDEN JUBILEUM.
Maandag herdacht de heer A. Dei
stationschef alhier het fett dat hij 5
geleden bij de spoorwegmaatschappij!
len-Terneuzen in dienst trad.
De N. S., die momenteel het statioi
exploiteren, wilden vanzelfsprekend dit
zaam jubileum niet onopgemerkt laten
bijgaan en feliciteerden bij monde va:
inspecteur te Terneuzen, de heer vat
merssen, de jubilaris. Tevens boden;
gebruikelijke enveloppe met inhoud a
De heer Dubots adjunct-secrelarii
de Directie van Mechelen-Terneuzen
de jubilaris toe namens zijn Direct
legde voorai de nadruk op de
plichtsbetrachting, die de heer Dei
gedurende zijn gehele loopbaan aan
had gelegd. Beginnen als volontair Ie
brocck en eindigen als stationschef ti
is niet voor iedereen weggelegd. Dhr.D
sprak ook namens de R. K. Bond van
en Tramwegpersoneel .St. Raphael".!
voerden nog de heer A. Dieleman sl
schef te Terneuzen als oud-collega
heer J. Dieleman, onderschef alhier v
s'ation Axel 't woord. Deze laatste
tevens de heer Demanez enn prachtig)
lamp en mevr. Demanez bloemen aai
GEVONDEN VOORWERPEN,
Een vulpotlood, Einmastraat 80.
Een paar damenkousen, Rijkspolitie
kazerne.
Collier met hartje, waarin foto, B
weg 7.
PREDIKBEURTEN TE AXEL,
Ned. Herv. Kerk. Voorm. 10 ure I
Graaff, nam. 2.30 ure Ds. P. J. Pen
Geref. Kerk. Voorm. 10 ure en nam
ure Ds. D. Zemel.
Geref. Kerk. (Ds. Jan Scharpstri
Voorm. 10 ure en nam. 2.30 ure Dl
Couvée (Zondag 35 Heid. Cat.)
Geref. Gemeente. Voorm. 10
nam. 2.30 ure en 's avonds 6 ure 8
J. W. Keisten van Rotterdam.
TERNEUZEN.
Gewestelijk Arbeidabure
Naar wij vernemen, is de herplaatst
de heer J. Brinckman, als directeur J
Gewestelijk Arbeidsbureau alhier, is1'
ken. („Vrije Zee»''
Aan boord van hef s.s. „ZuiderW
dat vermoedelijk op 17 dezer te
zal aankomen, bevinden zich o.ni-
man en C. van Espen te Axel, J.
te Walsoorden, A. Schaap te Terneu#"
Verdurmen te St. Jansteen en W. A.
maert te Hulst.
MIJNHARDT