U Op elke wond Opvallend is het betrekkelijk grote aantal gevallen, waarin op bewaakte overwegen een auto tussen de bomen wordt gevangen. De meeste van deze gevallen kwamen dazr voor, waar de overweg op grote afstand van de bedieningspost ligt, waar ook het aanrijden der bomen in dalende toestand veel voorkomt. De op afstand bediende overwegen zijn uitgerust met een zgn. oveiwegstoplantaarn, een stoplicht, dat ongeveer tien seconden voordat de wachter de bomen laat dalen een rond bord: stop voor de overweg ('s nachts verlicht) toont in de rijrichting van het wegverkeer. Zodra dit sein wordt getoond, behoort een ieder te stoppen, opdat de wachter ge legenheid krijgt de overweg af te sluiten. De practijk heeft echter uitgewezen, dat deze lantarens onvoldoende waren. Het gebeurt maar al te vaak, dat een auto mobilist of fietser er in slaagt nog onder de eerste boom door te glippen. Vlak voor hem valt de tweede boom in de houder en direct daarna hoort hij achter zich hetzelfde geluid van de in de houder vallende eerste boom. Hij staat dan op de overweg en moet op de een of andere wijze van de spoorweg af zien te komen. Óf hij heeft de eerste boom op zich gekregen of de tweede aangereden. Doordat de bedieningspost ver van de overweg is verwijderd, kan het vooral in de avond vrij gemakkelijk voorkomen, dat de wachter niet tijdig bemerkl, dat er op zijn overweg een weggebruiker in gevaar is. Óm deze gevaren in de totkomst te doen verdwijnen, willen de Spoorwegen in nauw overleg met het Rijkstoezicht binnenkort tot de proef overgaan om deze op afstand bediende overwegen met Amerikaanse af sluitbomen en stoplichten te beveiligen. Het grote verschil tussen de oude afsluiting van de overweg en die welke op proef in dienst zal worden gesteld, zit in de lengte der bomen. Deze Amerikaanse sluitbomen zijn n.l. slechts half zo lang als die welke thans dienst doen. Zij reiken dus slechts over de halve breedte van de weg. Uiter aard zullen deze halve bomen de rechter helft van de weg afsluiten, gerekend in de rijrichting van het wegverkeer. Dit betekent, dat de automobilist, die er niet in slaagt zijn wagen tijdig tot stilstand te brengen en dus onder de eerste boom doorschiet, geen tweede boom zal aantreffen. De tweede boom laat immers het weggedeelte, waar hij op rijdt het linkergedeelte voor het verkeer uit tegenovergestelde richting v»ij. Het opgesloten worden tussen twee bomen, behoort bij deze overwegbeveillging dus tot het verleden. Het Amerikaanse stoplicht bestaat uit twee rode lampen naast elkaar, die beurtelings aan- en weer uitgaan. Deze twee lampen, die dus een dubbel flikkerlicht vormen, zijn aan het bewegingsmechanisme van de afsluitbomen bevestigd. Bovendien geven deze nieuwe flikker lichten zowel aan de voor- als aan de achterzijde licht, zodat het wegverkeer dat aan komt rijden rechts en links van de weg de rode licht n ziet flikkeren. Tien seconden voordat de wachter de bomen gaat sluiten, beginnen de rode lampen om beurten te branden. Op de afsluitbomen zelf zijn nog weer drie rode reflectoren bevestigd. Het hang- werk ontbreekt echter. De op de installatie voorkomende letters zijn in reflectoren uitgevoerd, zodat btj avond het geheel flonkert In het licht der koplampen. Het plan ïp, aan het Rijkstoezicht voor te stellen voorlopig een proef op een twaalftal overwegen te nemen. Blijkt deze oplossing In de practijk te voldoen veel zal hierbij, evenals overal, van de zelfdiscipline van de weggebruikers afhangen dan kunnen orders voor de productie van deze instal laties bij de Nederlandse industrie worden geplaatst. In het najaar zouden de eerste installaties in dienst kunnen worden gesteld op nog nader te bepalen plaatsen. Het bovenstaande geldt dus alleen voor de op afstand bediende overwegen. Voor de ter plaatse bediende overwegen is een afsluiting met halve boom niet nodig, daar de over wegwachter daar altijd de bomen Mjdig zal kunnen openen om een auto, die tussen de bomen terecht zou komen, te laten ont snappen. Boyendien kan de wachter, die vlak bij de overweg zijn post heeft, de bomen meestal nog wel even stil houden om een auto of fletser te laten passeren. Axelsche landbouwers protes teeren tegen de huidige landbouwpolitiek. OVERDREVEN OVERHEIDSBEMOEIING, LAOE PRIJZEN EN ZWARE BELASTINGEN. Vergadering van de afd. Axel der Zeeuwsche Landbouw-Maatschappij in „Het Centrum®. Donderdagmiddag waten r*e in de Z.L.M. georganfseeide Axelsche landbouwers in algemeene ledenvergadering bijcen. Behalve een flink aantal leden waren ook verschil lende bestuurders van den Kring Axel der Z L.M. aanwezig. Ook was hierbij tegenwoordig de alge meen-secretaris der Z-L.M., de heer mr. J. F. G. Schlingemann. De vice voorzitter der afdeeiing Axel, dhr. A. Scheele opende de bijeenkomst, waarna hij een redevoering hield betreffende de resul taten van den landbouw in het afgeloopen jaar en de vooruitzichten voor deze voor onze streek zoo belangrijke bestaar.sbron in het pas ingetreden 1948 Sombere en critische bewoordingen. Het jaar 1947, aldus dhr. Scheele, is volgens de weerkaarten een jaar dat slechts eenmaal in een menschenleven voorkomt en is dus als een unicum te beschouwen. Het mag dan wat het weer betreft voor het regelen van het werk en voor de kwaliteit van het graan goed en gemakkelijk geweest zijn, maar is overigens voor den Zeeuw- schen landbouwer in doorsnee slecht te noemen. Voor de akkerbouw waren de win tertarwe, vla?, maanzaad en bieten slecht. Voor de veehouderij was door de vele warmte geen of zeer duur veevoeder en daardoor mager en slecht slachtvee. Er kwamen zoodoende ook slechte prijzen en geen afzet voor kalfvee, plus een slechte handel in paarden en veulens. Door het Bestuur werd steeds geprotes teerd tegen centrale huisslachting, tegen overdreven controle van ambtenaren en C.C.D., tegen de eindelooze reeks reeds bestaande en te betalen nieuwe belastingen. Aangedrongen werd op meerdere en betere uitvoer van paarden en kalfvee, op een vlugge en betere herbouw en schaderege ling voor oorlogsgedupeerden. Tevens werd door het Bestuur geijverd voor de opheffing van overtollige bu-eaux en ambtsnaren, voor een vrije slachting van oude paarden en veulens, voor het benoemen van esn lid der Z.L.M. als lid van het bestuur voor de schatting van het vee voor Oost-Zeeuwsch- Vlaanderen, voor het given van huishoud en landbouwonderwijs en voor de zoo spoe dig mogelijke totstar dkeming eener Z L.M - landbouw winterschrol in Axel. Ook gaf het Bestuur te kennen, weinig vertrouwen in den Minister van La- dbouw te hebben, en dat o k de Stichting van den Landbouw niet aan haar verwachtingen vol deed. „Boer, redt u zelf." En nu staan wij al Februari 1948 en nog steeds zijn geen loo: en en prijzen geregeld en bekend dus kunnen wij ook ons zaaiplan moeilijk klaarmaker. En zoo sukkelt men maar voort met een verarmde landbouw als stiefkind van de regeering, onder het motto „boer, redt u zelf." Ik stel u en mij deze vraagIs het nu niet meer dan tijd d it de geheele landbouw, met al wat er als nevenbedrijf bij betrokken is, zelf haar mannen bij de regeering ver tegenwoordigt, die zeggen: „Zoo moet het, en tot hieroe en niet verder?" Of moet in ons arm en r.aar den afgrond hellend Neder land de landbouw doodgaan aan orga- nisatie-versplintering en overdreven partij zucht? Spr. uitte tenslotte de beste wen- schen voor de Z.L.M., haar leden en de gezinnen. De notulen werden onveranderd goedge keurd. Bij de ingekomen stukken was een bericht gekomen, dat de contributie is ver hoogd van 50 ct. op 75 ct. per H.A. en de contributie voor niet-grondbezitters was ver laagd van 25 ct. naar 10 ct. per H.A. Het financlëel verslag vermeldde een batig slot van f 212,63. In de vacature, ontstaan door het bedan ken van dhr. W. de Feijter werd gekozen dhr. W. den Hamer. Bij de verkiezing van twee bestuursleden wegens periodieke aftreding van de h.h. Iz. de Feijter Wz. en W. Koster Jz. werden deze beide heeren herkozen. Vervolgens werd door mr. Schlingemann, alg. ser. der Z.L.M, een lezing gehouden over „Indrukken over Frankrijk, in vergelij king met den landbouw in Nederland." Aan deze voor agrariërs zoo belangrijke lezing ontleenen wij het volgende In Mei '47 werd door Fransche boeren een tourrée door Zeeland gemaak', waar door vriendschapsbanden werden aange knoopt, hetgeen een tegenbezoek tengevolge had, waaraan ook ir. Bruining en spreker hebben deelgenomen. Er is een 10-daagsche reis gemaakt naar Normat dië en Bretagne. De ontvangst was overal bijzonder hartelijk. Immigratie-mogelijkheden voor deze gebie den zijn er niet, omdat de regeering de beste grond voor de Franschen houdt. Ook is daar alles kleinbedrijf (9 HA.) en dicht bevolkt en dus niet geschikt voor Nederl. jonge boeren. De tarwe-prijs bedroeg 1800 fr. per 100 kg. De boeren vertrouwden de franc niet hun wantrouwen is gerechtvaardigd geble ken. Arbeidskrachten zijn zeer moeilijk te krijger. De opbrengst is geringer c'an hier, wat de kostprijs verhoogt, Terwijl Frankrijk zichzelf kan voorzien, is er toch strenge broodrantsoeneerir g (2C0 gr. pir dag), waarover groote ontstemming heerscht. Vkesch is er bonvrij, daaruit blijkt dus dat er veel graan als veevoeder wordt gebruikt. Klaarb ijkelijk is er geen scherpe controle. Er is 1 ambic a r op 3 burger-. De vernieling ;n zijn rog veel erger dan hier, alleen Schoondijke cn Breskens zijn hiermede te vergelijken. St. Lo had op zes tigduizend inwoners 20 000 dooden. Ook Caen is zwaar getroffen. Men is er niet optimistisch gesttmd t.o.v den wedei op bouw, in verband met een mogelijke Rus sische agressie. Uitvoerig wijst spr. op het groote verschil in leefwijze. Er is geen huiselijkheid. Er wordt zeer veel sterke drank genuttigd en een landarbeider drinkt gemiddeld 10 liter cider-wijn per dag. Voor Hollanders is er groote aanpassing noodig. De boerderijen zijn ongeveer als het Lim- burgsche type (met binnenplaats). Het ge brek aan arbeidskrachten is er zoo groot, dat wij, er bij vergeleken, in een paradijs wonen. De bedrijfsvoering wordt hierdoor ten zeerste bemoeilijkt. Wegens de devlezen- schaarschte is er groot tekort aan machi es- De proefvelden van tarwe, vlas en poot- aardappelen stonden zeer gunstig. Bretagne met zijn gunstig klimaat is zeer geschikt voor de teelt van pootaardappelen. Men moet niet denken, dat wij die maar alleen kunnen verbouwen. Onze poteis zijn er zeer gewild, al zijn er ook wei eens klachten, waarvan onze regeering de schuld is. De veestapel in Normandië (rood-bont ras) is buitengewoon goed. Het Fransche trekpaard is lichter dan ons Zeeuwsch- Belgisch type. Men moet niet denken, dat wij niet meer kunr en leeren. Landbouw-voorlichting en landbovw-onderwijs staan op lager peil als ten onzent. Men krijgt den indruk, dat de Frar.sche landbouw de laatste decennia ver waarloosd is. De moeilijkheden in het hedtndaagsche Frankrijk vinden daarin hun oorzaak. Agrariërs moeten er steeds hard werker, ook ;'s Zaterdags en 'sZondags. Wanneer wij onze toestanden daarmee verg' lijken, dan kunnen wa blij zij Maar w inneer men nier blijft doorgaan met den landbouw acht:r te stillen bij de industrie, da loo- pen wij hetzelfde gevaar. De samenwerking ïusschen de standsorganisaties heeft reeds veel bereikt. Men vergete ook niet, dat wij slechts 20 pet. der bevolking uitmaken. Het nut der organisaties wordt door mr. Schlingemann aangetoond met 2 voorbeel den. 1". de wet op materieele oorlogsschade, waarin een aparte regeling is opgenomen voor den landbouw. Zonder actie der orga nisaties was daarvan geen sprake ge weest. Deze regeling is gunstiger dan die voor andere bevolkingsgroepen. Als 2e voorbeeld noemt spr. de vermo- gensaanwasbelasting. Ook hier is het gunstige resultaat te danken aan de standsorgani saties. De contributie-regeling der land bouworganisaties is niet aan den hoogen kant. Spr. eindigt met nogmaals te wijzen op het groote belang der landbouworga nisaties. Op deze met groote aandacht beluisterde causerie volgden uitvoerige discussies. (Vervolg hiervan komt in ons volgend nummer.) Ten slotte werd de volgende MOTIE ingediend en met alg. stemmen aangenomen. De tekst hiervan luidt als volgt: Vertrouwen in de Minister van Landbouw opgeheven. De afd. Axel der Z.L.M. in vergadeiing bijeen op 5 Februari 1948, gehoord de be sprekingen van de leden en neergelegd in de volgende punten, die zij graag ter onder steuning aan U voorlegt en verder ter kennis van het Dag. Bestuur zal worden gebracht. 1. Grote ontevredenheid heerst er bij de leden naar aanleiding van de door de mi nister beloofde bekendmaking der prijzen per 1 Nov. en 1 Febr., maar tot heden r:og geen enkele bekendmaking of mededeling. Het vertrouwen in de minister wordt hier mede geheel opgeheven. 2. Bij herhaling is door onze verirouwens- mannen gevraagd om een rechtvaardige be loning en billijke prijszetting aangaande de landbouwproducten, waarbij voortdurend aan dovemansdeur wprd geklopt. 3. Van de met zoveel woorden gepro pageerde doelstelling van gelijksti llirg van het platteland ten opzichte van de stad is niets maar dan ook totaal niets terechtge komen, integendeel meerdere achterstelling van de landbouw krijgen we te zien, men zie de mogelijkheden, die dezelfde regering laat aan verschillende kringen uit h industrie en scheepvaart om ongt winsten te maken. 4- Geleide economie der hoerenbed is dan ook door ons niet te aanvaa verlangen zoveel moge'ijk vrijheid op bedrijven en zo weinig mogelijk inm* van anderen. Geen or bezoldigd beli ambtenaar willen we zijn, maar wi langen wij een eind^ aan de r.og toenemende papierlawine met zijn gei 5Zeer onrechtvaardig is de gelijfc ringsplicht va ei. ren, die op on. b word1 e l?gd, tegenov» r ri hoè1 die gtseiect°erde en doorgefokte k stapels hebben. 6. De vergadering is eensgezin mening, dat wij al deze maatregelen moede zijn en dat de gemr.edsstellin dit alles het hoogtepunt heeft b'reilt Met alje aar.drar.g en in het b.lar de gehele Nederlandse landhouw kn vergadering te: slotte tot de conclusi het gehele landbouwbeleid In anders zal moeten worden gelei J, daa* var toezeggingen of overleg niets meet wachten js. Dhr. Abr. Haak zeide, dat deze k ook in den kring zal worden besp waarbij ir. Geuze tegenwoordig zal z De motie wordt ook doorgerolde: het hoofdbestuur der Z L M. Er we'd ook nog geklaagd over C C.D.-activiteit. Op sommige bedi wordt alles weggehaald, terwijl m hotels kan eten wat men wil. ion een landbouwer vier processen-verbaal gelijk. Dhr. Schlingemann zeide daan de hoogte te zijn, doch men zal tr alsnog wat meer soepelheid te bereil De vergadering werd hierna gesloi Zeeuwsch-Viaam gemoedelijkheid verdwei Bij de discussie, evenals bij de vraag en r.a de vergaderidg konden gehoord de opmerkingen en gezi gesticulaties ons niet onttrekken ai indruk, dat de gemoedelijkheid ei merkende eigenschap van de agrar onze streek danig afgenomen wat Uit onze omgeving. GOUDEN JUBILEUM. Maandag herdacht de heer A. Dei stationschef alhier het fett dat hij 5 geleden bij de spoorwegmaatschappij! len-Terneuzen in dienst trad. De N. S., die momenteel het statioi exploiteren, wilden vanzelfsprekend dit zaam jubileum niet onopgemerkt laten bijgaan en feliciteerden bij monde va: inspecteur te Terneuzen, de heer vat merssen, de jubilaris. Tevens boden; gebruikelijke enveloppe met inhoud a De heer Dubots adjunct-secrelarii de Directie van Mechelen-Terneuzen de jubilaris toe namens zijn Direct legde voorai de nadruk op de plichtsbetrachting, die de heer Dei gedurende zijn gehele loopbaan aan had gelegd. Beginnen als volontair Ie brocck en eindigen als stationschef ti is niet voor iedereen weggelegd. Dhr.D sprak ook namens de R. K. Bond van en Tramwegpersoneel .St. Raphael".! voerden nog de heer A. Dieleman sl schef te Terneuzen als oud-collega heer J. Dieleman, onderschef alhier v s'ation Axel 't woord. Deze laatste tevens de heer Demanez enn prachtig) lamp en mevr. Demanez bloemen aai GEVONDEN VOORWERPEN, Een vulpotlood, Einmastraat 80. Een paar damenkousen, Rijkspolitie kazerne. Collier met hartje, waarin foto, B weg 7. PREDIKBEURTEN TE AXEL, Ned. Herv. Kerk. Voorm. 10 ure I Graaff, nam. 2.30 ure Ds. P. J. Pen Geref. Kerk. Voorm. 10 ure en nam ure Ds. D. Zemel. Geref. Kerk. (Ds. Jan Scharpstri Voorm. 10 ure en nam. 2.30 ure Dl Couvée (Zondag 35 Heid. Cat.) Geref. Gemeente. Voorm. 10 nam. 2.30 ure en 's avonds 6 ure 8 J. W. Keisten van Rotterdam. TERNEUZEN. Gewestelijk Arbeidabure Naar wij vernemen, is de herplaatst de heer J. Brinckman, als directeur J Gewestelijk Arbeidsbureau alhier, is1' ken. („Vrije Zee»'' Aan boord van hef s.s. „ZuiderW dat vermoedelijk op 17 dezer te zal aankomen, bevinden zich o.ni- man en C. van Espen te Axel, J. te Walsoorden, A. Schaap te Terneu#" Verdurmen te St. Jansteen en W. A. maert te Hulst. MIJNHARDT

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1948 | | pagina 2