AXELSCHE m COURANT Frankeering bij abonnement, Axel. ZATERDAG 7 FFBRUARI 1948 62e JAARGANG No. 36. Frankeering bij abonnement, Axel. WOENSDAG 28 JANUARI 1948. 62e JAARGANG No. 33. V NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK Adres Redactie en Administratie: AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ Hoofdredactie: T. C. VINK-van VESSEM Dagjes-mensen. Dit keer eens iets anders dan patrouille lopen, convooi-rljden, dagstaten opmaken of versleten sokken ruilen. We gaan naar Bandoeng, de stad waar alles ter wereld te koop is. Te koop houdt in, dat je geld moet hebben. Zonder geld blijft Bandoeng gesloten als een oud koningsgraf vol gouden sieraden, waarvan men de sleutel niet bezit, die de toegang verschaft. Maar de reis er naar toe kost niets, is trouwens onbetaalbaar. De dag begint vroeg in Indië. Iedere morgen half 6 rijdt de fouragewagen uit onze dessa bij de bergen neer naar de stad om brood en groente te halen voor de volgende dag, We wachten. „Verlofgangers", zegt de wacht, die af komt en kijkt wat afgunstig. „Dienst" zeggen wij. Achter de hoge bergen in het Oosten schildert de zon haar feestelijkste kleuren op een schone hemel. De regenwolken van de nacht zijn weggedreven, slechts een paar strepen in diep oranje zijn blijven hangen. De lucht is groen als van een kostbare jadesteen. Over de zwijgzame bergen strijkt een roesige gloed. Midden in een bergweide met een overvloed van bloemen in talloze kleuren, staat een boom stil voor zich heen te bloeien. Vogels in hel-gele en vlammend rode kleuren vliegen rond in snelle wendingen, ergens fluit een wit-zwarte vogel een onnavolgbaar lied. Hanen kraaien. De wagen komt. Zwijgend zitten we op de auto en kijken. Diep beneden ons blikkert het vlakke water op de sawahs. De wagen giert door de bochten, die ieder weer een ander verge zicht geven, landschappen, zoals Breugel die zag op zijn Italiaanse reis, luchten van Vincent van Gogh in Frankrijk, wouden van Ruysdael in Holland. Soms liggen er verroeste autowrakken langs de weg, als stille waarschuwingen. We vragen ous af hoe in dit paradijs ooit gevochten kon worden. De witte boog- bruggetjes over de kali's zijn opgeblazen, we rijden over de haastig aangelegde stalen bruggen met houten dek. In de kali beneden ons bruist het water rond ver wrongen ijzeren brugleuningen en verbogen balken. We rijden verder. E:n kampong. Het is nu bijna dag. Een vlaag van de bedwelmende geur van een witte jasmijn, die tevergeefs tracht de droom van een vochtige nacht binnen haar bloemen ge vangen te houden. Vrouwen lopen met een brandend stuk hout, kinderen spelen al op het erf of baden in het heldere water van een kali. En weer verder. Mannen met pilolans lopen in hun eigenaardig- sukkeldrafje naar de passar van een nabije dessa. Sommigen lachen even tegen ons op de wagen, anderen kijken stroef en zien ons niet. Kassian. Verder. Een dessa met een school. Kinderen rennen naar de weg om ons te zien, de Blanda's, waarvan men hen zulke verschrikkelijke dingen heeft verteld en ze lachen en schreeuwen en steken de duimek op. Een passar, met het drukke gewemel van mensen in kleurige sarongs, kleine paardjes met glinsterende tuigen en bellen, gehurkte mannen met geldbuidels en breed gerande hoeden. Vernielde huizen met verwilderde tuinen. Verder. Sawah's. Karbouwen lopen lang zaam en eigenzinnig, een klein jongetje schreeuwt hen aanmoedigend toe. Wat zou de prijs van de rijst niet zijn, wanneer deze in Europa zou worden verbouwd. Deze mensen leven nog in een tijd, die wij reeds ver achter ons hebben gelaten en toch is Vangen. Er kunnen n.l. omstandigheden b.v. wanneer het vlas zwaar ge lagerd is en kris kras door elkaar heen ligt I— dat het onmogelijk is met de machine te '■s/ken. Een dergelijk gewas vormt echter «n uitzondering. We kunnen er trouwens -If ook wel iets aan doen om dit te voor tomen, n.l. door niet te royaal met stikstof Ie zijn. Meestal zal dit ook de kwaliteit van het vlas ten goede komen. De neiging om met de st'kstof de opbrengst zo hoog mogelijk op te schroeven, is bij vlas trou- hun cultuur duizenden jaren ouder dan de onze. Verder. We naderen de stad. Een bochi om dadr ligt Bendoeng, de witte stad. Het is nog wazig, maar straks als we binnenrijden, zullen we alles goed kunnen zien. We zijn gulzig als kinderen. Het is nog vroeg. De mensen gaan naar de kantoren, de kinderen gaan met boekentassen naar school. We moeten een paar van onze gewonde jongens in de hospitalen bezoeker. Die ene, met een mankement aan zijn arm, kan al wat goed zijn handtekening linkshandig schrijven. Maar die lange sniper voor ons met zijn hersenschudding mag nog niet overeind komen. Allez, dan maar de vol gende keer. Steek een sigaret op, lange, dat mag je wel. En dan nog eentje in een prachtig stil rusthuis buiten de stad. Hoe gaat het nu bij jullie in de bergen. O, best, kom maar gauw weer bij ors terug. Zo, dat waren de zaken. De rest van de dag is voor ons zelf. Een lift terug naar de binnenstad. Waar zullen we gaan eten Er is een restaurant met zachte muziek, rustig en met heerlijk eten. We voelen ons als jarigen. Gebakken aardappeltjes, dop erwten, peentjes, jus als vroeger thuis, vlees en ijs na. We zwijgen. We smullen. We leunen behaaglijk achterover en roken Pall Mall. Heerlijk. Buiten lopen goed ge klede mensen in de zon, het is een ge noegen er naar te zitten kijken. Ze lachen een beetje om onze stens en camouflage overalls, militairen in khaki zeggen iets leuks over ons tegen het meisje aan hun arm. Geeft niet, we zijn jarig. Langzaam glijdt de tijd voorbij. Avond. Bioscoop. We kunnen er met een beetje rennen juist twee nemen. Lach niet, jullie die iedere avond gezellig uit kunt gaan. Wij genieten. Een beetje doezelig slenteren we naar het verlof centrum terug, napratend over de mooie film. We moeten alles goed onthouden, want morgenavond zullen we een nauwkeurig verslag moeten uitbrengen bij de jongens thuis op onze buitenpost, Ze moeten zich die prachtige blonde filmster van top tot teen kunnen voorstellen. We drinken nog wat koffie met melk en vatten nog een cake. Dan slapen we, np echte bedden, met matrassen en lakens I Wie zal weten wat we droomden? Snelheid grooter dan het geluid. Een der moedigste daden in de his torie opent mogelijkheden voor vredes doeleinden, die wereldcontrole nood zakelijk maken. Door Stewart Alsop. Een Amerikaansche vliegerofficier, Captain Charles Yaeger, is de eerste man, die door de geluidssnelheids-barrière is heengedron gen. Hij heeft een vliegtuig gevlogen met een snelheid, grooter dan die van het geluid. Velen, behoorende tot de beste vlieg-deskundigen ter wereld, hebben be twijfeld of dat kon. Zij hebben gevreesd, dat de snelheid van het geluid een aëro dynamische barr'ère was, waardoor geen mensch levend kon passeeren. Nu Yaeger door die barr'ère is heengedrongen, zullen deskundigen vertellen, dat dit het belang rijkste feit in de historie der luchtvaart is, sedert Orville Wright in 1903 zijn nietig toestelletje vloog bij Kitty Hawkdat dit een geheel nieuwe dimensie opent in de wetenschap van het vliegen; dat het een ontwikkeling is, welke in zekeren zin te vergelijken is met de uitvinding van de atoombom en dat men vele strategische begrippen zal moeten herzien. Zij zullen ook vertellen, zooals een gene raal van de Amerikaansche luchtmacht reeds opmerkte, dat Yaeger's vlucht „zijn plaats zal krijgen onder de moedigste daden in de historie van Amerika." Het was al eens beproefd. Een van de jongste pogingen geschiedde in een Engelsch De Havilland-toestel, dat speciaal ontworpen was om door de geluids-barrière heen te dringen. Waarnemers op den grond rap porteerden, dat toen de De Havilland de geluids-snelheids-zone binnenraasde, plot seling de vlam te zien was, die aan een explosie voorafgaat. Het toestel moet uit elkaar gesprongen zijn, want er, is nooit een spoor van vliegtuig of piloot gevonden. Jarenlang zeiden piloten, dat het bereiken van de geluidsnelheid gelijk stond met het vliegen tegen een steenen muur. Het De Havilland-drama scheen dit te bewijzen. Toch probeerde Yaeger het vrijwillig op nieuw. In een klein experimenteer-toestel de luchtmacht, met straal-aandrijving, van een de XS-1, hangend aan den buik van B-29 bommenwerper en hij slaagde. Het is, volgens de deskundigen, moeilijk om de beteekenis van dit succes te over schatten. Het bewijst in de eerste plaats, dat een menschelijk wezen in staat is de verschrik kelijke klap, welke toegebracht wordt bij de geluidssnelheids-barrière, te doorstaan en de vreest-lijke snelheid van de vlucht sneller dan het geluid. In de tweede plaats heeft Yaeger's vlucht bewezen, dat een toestel volgens vrij con ventioneel ontwerp deze barrière kan pas seeren. Vele technici hadden geloofd, dat het alleen kon gedaan worden (als het kon gedaan worden) door een vliegtuig met een vorm in den trant van een der Duitsche projectielen die grootere snélheid bezitten dan het geluid als een dunne kogel met achteruitgebogen vleugels. Maar de XS-1 is vrijwel gelijk in vorm aan andere toestel len, berekend op groote snelheden, immense kracht, eerder dan een ongewone vorm, waren voldoende om toestel en piloot veilig door de geluidssnelheids-barrière in de vreemde dimensie te brengen van een snel heid grooter dan het geluid. Yaeger's vlucht heeft zeker niet alle pro blemen opgelost van het vliegen, sneller dan het geluid. De meeste antwoorden, welke de vlucht gegeven heeft, zijn natuur lijk geheim. Doch dit is bekend geworden. Wanneer eenmaal de geluidsnelheids-barrière doorsneden is, zijn er geen verder bekende aero-dynamische grenzen aan de vliegsnel- heid. Bovendienaan de andere zijde van de barrière is, wat de technici noemen de „brandstof snelheids bereik-verhouding", ver anderd. Dus niet slechts is de snelheid van het vliegluig grotelijks toegenomen, doch ook zijn potentieel bereik, als het blijft aan gene zijde van de barrière. Het is duidelijk, dat de mogelijkheden, geopend door de overmeestering van de vierde dimensie in de aviatiek, schrikbarend zijn. Yaeger en de wetenschapsmensen, die zijn vlucht mogelijk maakten, hebben het proces, begonnen door de gebr. Wr'ght, grotelijks versneld. Een vlucht van twee of drie uur van New York naar Londen wordt meer dan een theoretische mogelijk heid. Ongelukkigerwijs echter is de be tekenis van Yaeger's doordringing van de geluidsnelheids barrière niet beperkt tot de genoegens ener intercontinentaal week-end. Het zal ongetwijfeld enige tijd duren, voor irden. Niet zoo, dat elk ortie krijgt, welke de houding veel zwaarder drukken, maar naar e billijkheid eischt .Weg griep tpirin e belasting is onbillijk 1 e verdeeling der lasten et. Die twee milliard vandaan komen. Zoo- n den belastingbetaler, huurbelasting op niet- (opbrengst f 75000 000 a personeels belasting r jaar, idem voor ver inkomstenbelasting van oen gulden per jaar en ;ing der omzetbelastiag lan f115 millioen per ggen, dat deze extra- ciaal de meergegoeden etbelaiting bijvoorbeeld assa en zeker de kleine jroote moeite heeft om e komen. Niet zoo dat te portie krijgt de n immers naar verhou- st op zijn schouders r draagkracht verdeeld, il toch de huurder n opbrengen, komt dus hierop neer, kant geld wordt toege- den anderen 'kant weer wat de Tweede Kamer v. A. afsluitbomen en -vingslichten. NED. SPOORWEGEN. de afsluitbomen van er aangereden. Dit is enken geeft. Zodra de et wegverkeer wettelijk i. De 248 keer dat de moesten ontgelden, lag h dus bij de wegge- ït niet weg, dat de het werk zullen stellen jdingen zoveel mogelijk emeen kan worden ge- t verkeer op de weg in r de oorlog aan veilig- t. Er waren in 1947 die geopende overweg- tgeen toch wel wijst in p zijn zachtst gezegd, worden, n.l. wanneer het wieden te veel tijd in beslag zou nemin. In dit verbaud wil ik nog even wijzen op de mogelijkheid aardvlooien en thrips beide belagers van de jonge vlasplantjes met chemische middelen te bestrijden. Uit verschillende proeven is gebleken, dat thrips met succes bestreden kan worden door be- stuiving met z.g. 666-producten. Men heeft ongeveer 25—40 kg. per ha. nodig al naar gelang de lengte van het vlas. Meestal is het voldoende een brede rand van het eigen schade moeten besteden. We krijgen dus niets anders dan een „afkappen van kapitaaltoppen, welke op anderen worden overgeplant. Het spreekt vanzelf, dat we ook bij dit systeem ontevredenen overhouden. Doch dit is niet zoo erg. Het geld moet immers ergens vandaan komen en men kan toch moeilijk verlangen dat de massa van niet- bezitters hiervoor moet opdraaien. Neder land is als land in zijn geheel armer geworden. Uiteindelijk moet dus dit door ennen voor de oplossing robleem, want het is probleem uitgegroeid, 1, n.l. het geheel laten kvloerse kruisingen van met de spoorweg. De zoveel omhoog worden rkeersweg er onder door of omgekeerd. Dat dit liedenis wordt, spreekt vegen hebben de kosten allerbelangrijkste wegen te passen, beraamd op Weliswaar komt slechts kosten ten laste van de het Rijk, de provincies Iragen hiervan een deel. :ijn de finantiële posities achter niet rooskleurig, an op het ogenblik aan itgave dan ook niet worden gedacht. De onbewaakte overwegen zullen voor zover dit mogelijk is en voor zover dit verantwoord is tegenover de kosten van de technische inrichting, worden beveiligd door automatische flikkerlicht-installaties. Van de 42 tijdens de oorlog beschadigde installaties van het model zoals bij Steenwijk het eerst werd gebruikt, zijn er 40 hersteld en weer in gebruik genomen. Twee nieuwe instal laties werden in werking gesteld, één bij Rijswijk en één bij Zalné. N Abonnements prijs: Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom fl 1,25 Alle andere plaatsen in Nederland en Ned. Indiê fl. 1,55. Buitenland fl. 2,-. Advertentie prijs 7 cent per m.m. Ingezonden Meaedeelingen 20 cent per m.m. Kleine Advertentiën (maximum 8 regels) 1 - 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra. 30 jaren lang is eerd geneesmiddel. 15 tabletten 40 ct. In th. en Drogisterijen.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1948 | | pagina 1