Wed
lül
„JUDY
L. DE VIN - Noordstraat 44
HET CENTI
Zaterdag 20 I
Zondag 21 li
Wij helpt
R. R. V
Uit onze omgeving.
rif a i b
De Deugtdsaeme Waer t.o. Stadhuis.
Iets goeds!
Fa.C. VINK - Boekh. - Markt -12 AXEL
Voor een
slaagt U 1
Met JUDY
Een lawine var
zien van deze
Humor, vroljjt
film.
door de
met OH,
Schaakspelen
Schaakspelen 1
Dam- en Scha;
Damschijven
Tafeltennis
Hersengymnasl
Monopolie de
Hoe is de star
Tante Pos
Damspel, volh
Halmaspel
Lotto
Domino
A Puz
Legpuzzles, d
Keesje Kef
Muisje Wit
Dierenwerpspe
Kwartetten, Sp
Fa. J. C. V
N.V. Zaadt
Pr ij scour
Tevens ve
Onze n i
z ij n u i t g e
BELE
AXEL.
O, DIE STRAATVERLICHTING
r Van verschillende zijden bereiken ons
klachten en grieven aangaande de gebrek
kige straatverlichting. Zoo klagen thans
sommigen over het ontbreken van verlich
ting in de Walstraat, zulks ten ongerieve
van bezoekers der R.K. kerkdiensten op
Zondagmorgen. Hopelijk kan de Gemeente
lijke Gasfabriek deze klacht die vooral
voor bejaarden wel zeer gegrond is uit
de wereld helpen.
Ook op meerdere andere plaatsen in de
kom bemerkten wij dat de lantaarns niet
brandden. Naar wij vernemen is de oorzaak
van deze ellende te wijten aan materiaal
tekort en slechte ontstekings- apparaten, die
thans niet zijn te vervangen.
Het publiek zou er zeker mede gediend
zijn als men tegen de a.s. feestdagen de
lantaarns nog eens zou kunnen controleeren
en de onwilligen met de hand ontsteken.
Als dan ook het publiek meewerkt en
zijn onvermoeide pogingen om door schop
pen en stooten tegen de lantaarnleidingen
de brandende lantaarns weer te dooven,
staakt, kunnen wij de komende dagen door
goed verlichte straten huiswaarts keeren
DE PADVINDERS-AVOND IN
„HET CENTRUty".
De Ottawa- en Szydlowski-groepen der
Axelse padvinders hebben Donderdagavond
ouders, sympathiserenden en verdere belang
stellenden, die de grote zaal nagenoeg ge
heel vulden, een feestavond aangeboden,
die ook in zijn diverse onderdelen
uitstekend geslaagd mag heten.
Dr. Salomé, commissaris van het hoofd
kwartier van de N.P.V. en groepsleider der
Axelse afdelingen, hield een inleidende
speech en sprak een propagandistisch
woord voor de padvindersbeweging.
De hoofdschotel vormde de opvoering van
de revue
„Toosje en Pietje in het Padvindersland",
waaraan door de beide groepen in zijn
geheel werd deelgenomen.
In het eerste bedrijf raken de twee kin
deren verdwaald in het bos en vallen,
doodmoe, onder een boom in slaap. Door
de welpen, die aan het spelen zijn en de
padvindsters en padvinders, die hier komen
kamperen, worden ze gevonden en dien
nacht verzorgd.
Zowel de kleinen als de groten bleken
uitstekend in hun rol te zijn. Opvallend
was, hoe het bosdécor met de diverse be
lichtingen, hier telkens voor een ideaie
achtergrond zorgde.
In de tweede acte droomt Pietje, dat hij
door Zoeloes wordt meegenomen en gekookt
wordt, doch op het laatste ogenblik worden
de Zoeloes door de bosnimfen weggejaagd.
Ook hier was het spel goed verzorgd. Wij
vonden dat de „grime" en de „costumering"
der Zoeloes het van uit de zaal bezien
uitstekend deden.
Als in het derde bedrijf de kinderen thuis
komen, vertellen zij geestdriftig van hun
belevenissen. Als zij hun ouders om toe
treding tot de padvindersbeweging vragen,
willen deze eerst hiermee kennismaken. Dat
gebeurt, doordat Pietje met een van de
bosnimfen gekregen toverstaf zijn ouders
laat zien wat deze beweging is en wil.
Wij kunnen van deze padvinders-revue,
waarin tal van fraaie taferelen het publiek
boeiden (rond het kampvuur, de bosnimfen,
de Zoeloes, het aanschouwelijk onderricht
in de 3e acte van wat de padvindersbe
weging is en doet) en waarvan de hoofd
lijnen door de Axelse groepsleider waren
aangegeven, niet anders zeggen, dan dat zij
door de schitterende opvoering en propa
gandistische waarde uitstekend heeft voldaan.
Het herhaaldelijk applaus bewees dat ten volle.
De muzikale omlijsting
werd hoofdzakelijk verzorgd door de Axelse
Kampvuurband (piano, accordeon, 3 banjo's
en gitaren) die na hun herkenningsmelodie
en het voortrekkerslied vervolgden met
„Old folks at home", terwijl zij later nog
maals optraden met diverse Amerikaanse
songs en liederen uit het land van Sarie
Marais. Verder viel bij het muzikale ge
deelte op de bijdrage door middel van een
quatre-mains door de gezusters Esselbrugge
(„Cadettenmarsch* van Sousa) en het op
treden van mej. Esselb'ugge en de h.h.
Wieles en Bareman. Oik de jongeheer
Koster (piano) ontpopte zich als een goede
vrucht van een bekende boom.
Ii de pauze werden diverse artikelen oo
Amerikaanse wijze verkocht, waarvoor een
grote interesse bestond.
Na het „Wilhelmus", gezongen door de
groepen, die het toneel geheel vulden, liet
de kampvuurband zich nogmaals horen.
Dr. Salomé sprak het slotwoord van
deze keurige avond.
ZEEUWSCHE VOLKSUNIVERSITEIT.
Lezing over luchtvaart.
Vrijdagavond werd onder auspic'ën der
Z.V.U. op de bovenzaal van hotel „Het
Gulden Vlies* bij dhr. H. Porth-de Lozanne
door den heer R. J. Vogels, pars-chef der
K.L.M., een lezing gehouden over ontstaan
en ontwikkeling der luchtvaart.
Spr. constateerde in het begin zijner
voordracht, dat het denkbeeld om te vlie
gen de eeuwen door de menschheid heeft
beziggehouden, waartoe hij desbetreffende
verhalen uit de oude Chineesche geschie
denis en de Grieksche mythologie aan
haalde. Het universeele genie Leonarda da
Vinei slaagde er in een vliegtuig te con-
strueeren, doch de aandrijvingskracht ont
brak en het zou nog vier eeuwen duren
aleer men zoover was. Spr. memoreerde
vervolgens het pionierswerk der ballon-
vaarders Montgoifier e.a. en het werk van
Lilienthal, totdat, mede door de steeds
voortschrijdende techniek, in 1903 de ge
broeders Wright in Amerika het eerste
doorslaggevende succes hadden met een
vliegtuig met motor-aandrijving door een
motor van 12 pk. Men besefte de goede
vooruitgang, toen Louis Blériot in 1907
over het kanaal vloog. De luchtvaart bleef
voorloopig in de kinderschoenen staan en
vliegen was in die dagen een geweldige
prestatie, zooals de ouderen zich uit den
tijd van Jan Olieslagers nog wel zullen
herinneren. Ook Nederland had zijn pio
niers op luchtvaartgebied, en namen als
van Waasdijk e.a. zullen hieraan onaf
scheidelijk verbonden blijven. Reeds voor
den len wereldoorlog werd hier te lande
een militaire luchtvaart-afdeeling opgericht.
In den oorlog putte men kennis uit de
buitenlandsche ervaringen en prestaties op
luchtvaartgebied. Immers, naarmate de oor
log langer duurde, maakten meerdere vlieg
tuigen van beide partijen een noodlanding.
Na den oorlog werd spoedig de behoefte
gevoeld aan burgerluchtverkeer. In 1919
werd met steun van generaal Snijders de
E.L.T.A. in Amsterdam gehouden, waar uit
heel Euroda vliegtuigen waren ingezonden
en welke tentoonstelling 800.000 bezoekers
trok. Spoedig daarna werd de K.L.M. opge-
gericht onder leiding van haar huidigen
president-directeur, A. Plesman. De jonge
luchtvaartmaatschappij opende een dienst
op Londen met omgebouwde oorlogsvlieg
tuigen, die twee'passagiers konden vervoe
ren. Van eenig comfort was natuurlijk geen
sprake. Vanaf dien tijd ging de K.L.M.,
mede door steeds voertschrijdende tech
nische verbeteringen gestadig vooruit en al
spoedig begon de Nederlandsche luchtvaart
in het buitenland een goeden naam te ver
krijgen. Zeer veel heeft ook Antonie Fokker
bijgedragen tal Neerlands reputatie op het
gebied der luchtvaart, waarbij de naam
van Frits Koolhoven als tweede groote
vliegtuigbouwer in ons land zeker niet
onvermeld mag blijven. Spr. memoreerde
vervolgens het werk van het „Comité
Vliegtocht Nederland—Indië", alweer met
medewerking van generaal Snijders, waar
door de eerste Indië-vlucht met een Fokker
F VII, bemand door luitenant Koppen,
Thomassen Thuessink van der Hoop en
Van Weerden Poelman in 1924 een feit
werd! De uitbreiding van het Europeesch
TERNEUZEN.
ored. Inst. Wathen. weg
110, R dam-W. W|J verleen
den ln ruim een jaar plm.
f150 000 ln contanten
Foutloos schrijven, keu
rige stijl, nieuwe spelling,
4 maanden. Kosten f 15.
Inlichtingen en proefles gra.
tis. Cursus Nederl. Taal
Postbus 57, Amersfoort.
luchtnet schreed steeds voort en de vaste
luchtverbinding met Indië werd in 1927
een feit. Een enorm succes had de K.L M.
ook met de vluchten voor den Amerkaan-
schen millionnair Van Lear Black. Later
werd de verhoogde frequentie op de ver
schillende lijnen ingevoerd en de K.NILM.
opgericht. Zeer bekend zijn de speciale
vluchten met de „Zilvermeeuw" en de
„Postduif" en de vlucht naar de West met
de „Snip" onder commando van Hondong.
De deelname aan de Londen—Melbourne-
vlucht met de „Uiver" en de „Pander-
jager", waarbij Nederland als tweede ein
digde, was een evenement, dat door ieder
Nederlander met spanning werd gevolgd.
Zoo had de K.L.M. een wereldreputatie
toen de oorlog uitbrak. Naast een bekwa
men staf van piloten en technici had onze
luchtvaart maatschappij een schitterende
vloot, die helaas bijna geheel vernield werd.
Wel werd de belangrijke dienst Croydon—
Lissabon door de K L.M, onderhouden, ter
wijl in de West de dienst regelmatig door
ging.
Na den oorlog ging Plesman naar Ame
rika, waar hij 14 vliegtuigen aankocht en
thans vliegt onze wereldberoemde lucht-
vaaatschappij 90.000 kilometer per dag
Door middel van Douglas-machines, Con
stellations en Convairs heeft men meer
passagiersruimte, grootere snelheden en
meer comfort, terwijl luchtverbindingen
over bijna geheel Europa ln samenwerking
met buitenlandsche luchtvaartmaatschap
pijen worden onderhouden en intercontinen
tale luchtverbindingen thans een feit zijn,
Want naast de dagverbinding met Indië is
er de luchtlijn Amsterdam NewYork,
Amsterdam—Johannesburg en de luchtlijn
naar Zuid-Amerika.
De heer Vogels, die zelf als pers-chef
vele reizen naar alle deelen der wereld
met de K.L.M.-vogels heeft gemaakt, toonde
zich geen droog verteller, maar hield inder
daad een lezing, die het auditorium van
begin tot einde boeide.
Na de pauze werden verschillende K L.M.-
films vertoond o a. de doop van de „Edam"
in het gelijknamige stadje, een transatlan
tische vlucht Schiphol—La Guardia-Field
met een 4 motorige DC 4, bestuurd door
Nederlands le Oceaan-vlieger Evert van
Dijk en een serie opnamen overdeK L.M.-
dienstan in West-Indië. Ook de laatste rol
prent, een kleurenfilm over een groote 42
ton zware, door 4 motoren van 2200 pk.
voortbewogen Constellation en diverse
andere machines met als laatste type de
P-80 „Shooting Star" met straal-motor
vormden een waardige aansluiting op deze
boeiende lezing over dit zoo interessante
onderwerp.
De voorz. der Z.V.U.-afdeeling was zeker
de tolk van allen, toen hij den heer Vogels
dankte voor zijn onderhoudende voordracht.
De belangstelling voor deze lezing
iets waarmee wij in Axel niet bepaald ver
wend worden was bedroevend
gering.
IVOROL voor Uw tanden
P U R O L voor Uw handen
Nieuwe bonnen.
BONNEN VOOR BROOD EN TABAK.
Het Centraal Distributiekantoor deelt mede
dat voor de week van 28 December—
3 Januari a.s. de volgende bonnen zijn
aangewezen voor het kopen van brood
079 Alg. 2000 gr. brood, 074 Reserve
800 gr. brood, 078 Reserve 400 gr. brood,
579 Alg. 800 gr. brood, 574 Reserve
400 gr. brood.
Voor het tijdvak van 28 December—
10 Januari a.s. zijn voorts de bonnen
Tabak U 01 en Tabak U 03 aangewezen
voor het kopen van twee rantsoenen tabak
of cigaretten.
Bovenstaande bonnen kunnen reeds heden
worden gebruikt.
V.
Kantoorkalenders 0,90 - 0,82
Kantooragenda's 2,66 - 1,82
Zakagenda's 1 - 0,90 - 0,75
Van Zwaamens en Thompson
Almanak 0,50
Dorco Weekkalender 1,15