Wed lül „JUDY L. DE VIN - Noordstraat 44 HET CENTI Zaterdag 20 I Zondag 21 li Wij helpt R. R. V Uit onze omgeving. rif a i b De Deugtdsaeme Waer t.o. Stadhuis. Iets goeds! Fa.C. VINK - Boekh. - Markt -12 AXEL Voor een slaagt U 1 Met JUDY Een lawine var zien van deze Humor, vroljjt film. door de met OH, Schaakspelen Schaakspelen 1 Dam- en Scha; Damschijven Tafeltennis Hersengymnasl Monopolie de Hoe is de star Tante Pos Damspel, volh Halmaspel Lotto Domino A Puz Legpuzzles, d Keesje Kef Muisje Wit Dierenwerpspe Kwartetten, Sp Fa. J. C. V N.V. Zaadt Pr ij scour Tevens ve Onze n i z ij n u i t g e BELE AXEL. O, DIE STRAATVERLICHTING r Van verschillende zijden bereiken ons klachten en grieven aangaande de gebrek kige straatverlichting. Zoo klagen thans sommigen over het ontbreken van verlich ting in de Walstraat, zulks ten ongerieve van bezoekers der R.K. kerkdiensten op Zondagmorgen. Hopelijk kan de Gemeente lijke Gasfabriek deze klacht die vooral voor bejaarden wel zeer gegrond is uit de wereld helpen. Ook op meerdere andere plaatsen in de kom bemerkten wij dat de lantaarns niet brandden. Naar wij vernemen is de oorzaak van deze ellende te wijten aan materiaal tekort en slechte ontstekings- apparaten, die thans niet zijn te vervangen. Het publiek zou er zeker mede gediend zijn als men tegen de a.s. feestdagen de lantaarns nog eens zou kunnen controleeren en de onwilligen met de hand ontsteken. Als dan ook het publiek meewerkt en zijn onvermoeide pogingen om door schop pen en stooten tegen de lantaarnleidingen de brandende lantaarns weer te dooven, staakt, kunnen wij de komende dagen door goed verlichte straten huiswaarts keeren DE PADVINDERS-AVOND IN „HET CENTRUty". De Ottawa- en Szydlowski-groepen der Axelse padvinders hebben Donderdagavond ouders, sympathiserenden en verdere belang stellenden, die de grote zaal nagenoeg ge heel vulden, een feestavond aangeboden, die ook in zijn diverse onderdelen uitstekend geslaagd mag heten. Dr. Salomé, commissaris van het hoofd kwartier van de N.P.V. en groepsleider der Axelse afdelingen, hield een inleidende speech en sprak een propagandistisch woord voor de padvindersbeweging. De hoofdschotel vormde de opvoering van de revue „Toosje en Pietje in het Padvindersland", waaraan door de beide groepen in zijn geheel werd deelgenomen. In het eerste bedrijf raken de twee kin deren verdwaald in het bos en vallen, doodmoe, onder een boom in slaap. Door de welpen, die aan het spelen zijn en de padvindsters en padvinders, die hier komen kamperen, worden ze gevonden en dien nacht verzorgd. Zowel de kleinen als de groten bleken uitstekend in hun rol te zijn. Opvallend was, hoe het bosdécor met de diverse be lichtingen, hier telkens voor een ideaie achtergrond zorgde. In de tweede acte droomt Pietje, dat hij door Zoeloes wordt meegenomen en gekookt wordt, doch op het laatste ogenblik worden de Zoeloes door de bosnimfen weggejaagd. Ook hier was het spel goed verzorgd. Wij vonden dat de „grime" en de „costumering" der Zoeloes het van uit de zaal bezien uitstekend deden. Als in het derde bedrijf de kinderen thuis komen, vertellen zij geestdriftig van hun belevenissen. Als zij hun ouders om toe treding tot de padvindersbeweging vragen, willen deze eerst hiermee kennismaken. Dat gebeurt, doordat Pietje met een van de bosnimfen gekregen toverstaf zijn ouders laat zien wat deze beweging is en wil. Wij kunnen van deze padvinders-revue, waarin tal van fraaie taferelen het publiek boeiden (rond het kampvuur, de bosnimfen, de Zoeloes, het aanschouwelijk onderricht in de 3e acte van wat de padvindersbe weging is en doet) en waarvan de hoofd lijnen door de Axelse groepsleider waren aangegeven, niet anders zeggen, dan dat zij door de schitterende opvoering en propa gandistische waarde uitstekend heeft voldaan. Het herhaaldelijk applaus bewees dat ten volle. De muzikale omlijsting werd hoofdzakelijk verzorgd door de Axelse Kampvuurband (piano, accordeon, 3 banjo's en gitaren) die na hun herkenningsmelodie en het voortrekkerslied vervolgden met „Old folks at home", terwijl zij later nog maals optraden met diverse Amerikaanse songs en liederen uit het land van Sarie Marais. Verder viel bij het muzikale ge deelte op de bijdrage door middel van een quatre-mains door de gezusters Esselbrugge („Cadettenmarsch* van Sousa) en het op treden van mej. Esselb'ugge en de h.h. Wieles en Bareman. Oik de jongeheer Koster (piano) ontpopte zich als een goede vrucht van een bekende boom. Ii de pauze werden diverse artikelen oo Amerikaanse wijze verkocht, waarvoor een grote interesse bestond. Na het „Wilhelmus", gezongen door de groepen, die het toneel geheel vulden, liet de kampvuurband zich nogmaals horen. Dr. Salomé sprak het slotwoord van deze keurige avond. ZEEUWSCHE VOLKSUNIVERSITEIT. Lezing over luchtvaart. Vrijdagavond werd onder auspic'ën der Z.V.U. op de bovenzaal van hotel „Het Gulden Vlies* bij dhr. H. Porth-de Lozanne door den heer R. J. Vogels, pars-chef der K.L.M., een lezing gehouden over ontstaan en ontwikkeling der luchtvaart. Spr. constateerde in het begin zijner voordracht, dat het denkbeeld om te vlie gen de eeuwen door de menschheid heeft beziggehouden, waartoe hij desbetreffende verhalen uit de oude Chineesche geschie denis en de Grieksche mythologie aan haalde. Het universeele genie Leonarda da Vinei slaagde er in een vliegtuig te con- strueeren, doch de aandrijvingskracht ont brak en het zou nog vier eeuwen duren aleer men zoover was. Spr. memoreerde vervolgens het pionierswerk der ballon- vaarders Montgoifier e.a. en het werk van Lilienthal, totdat, mede door de steeds voortschrijdende techniek, in 1903 de ge broeders Wright in Amerika het eerste doorslaggevende succes hadden met een vliegtuig met motor-aandrijving door een motor van 12 pk. Men besefte de goede vooruitgang, toen Louis Blériot in 1907 over het kanaal vloog. De luchtvaart bleef voorloopig in de kinderschoenen staan en vliegen was in die dagen een geweldige prestatie, zooals de ouderen zich uit den tijd van Jan Olieslagers nog wel zullen herinneren. Ook Nederland had zijn pio niers op luchtvaartgebied, en namen als van Waasdijk e.a. zullen hieraan onaf scheidelijk verbonden blijven. Reeds voor den len wereldoorlog werd hier te lande een militaire luchtvaart-afdeeling opgericht. In den oorlog putte men kennis uit de buitenlandsche ervaringen en prestaties op luchtvaartgebied. Immers, naarmate de oor log langer duurde, maakten meerdere vlieg tuigen van beide partijen een noodlanding. Na den oorlog werd spoedig de behoefte gevoeld aan burgerluchtverkeer. In 1919 werd met steun van generaal Snijders de E.L.T.A. in Amsterdam gehouden, waar uit heel Euroda vliegtuigen waren ingezonden en welke tentoonstelling 800.000 bezoekers trok. Spoedig daarna werd de K.L.M. opge- gericht onder leiding van haar huidigen president-directeur, A. Plesman. De jonge luchtvaartmaatschappij opende een dienst op Londen met omgebouwde oorlogsvlieg tuigen, die twee'passagiers konden vervoe ren. Van eenig comfort was natuurlijk geen sprake. Vanaf dien tijd ging de K.L.M., mede door steeds voertschrijdende tech nische verbeteringen gestadig vooruit en al spoedig begon de Nederlandsche luchtvaart in het buitenland een goeden naam te ver krijgen. Zeer veel heeft ook Antonie Fokker bijgedragen tal Neerlands reputatie op het gebied der luchtvaart, waarbij de naam van Frits Koolhoven als tweede groote vliegtuigbouwer in ons land zeker niet onvermeld mag blijven. Spr. memoreerde vervolgens het werk van het „Comité Vliegtocht Nederland—Indië", alweer met medewerking van generaal Snijders, waar door de eerste Indië-vlucht met een Fokker F VII, bemand door luitenant Koppen, Thomassen Thuessink van der Hoop en Van Weerden Poelman in 1924 een feit werd! De uitbreiding van het Europeesch TERNEUZEN. ored. Inst. Wathen. weg 110, R dam-W. W|J verleen den ln ruim een jaar plm. f150 000 ln contanten Foutloos schrijven, keu rige stijl, nieuwe spelling, 4 maanden. Kosten f 15. Inlichtingen en proefles gra. tis. Cursus Nederl. Taal Postbus 57, Amersfoort. luchtnet schreed steeds voort en de vaste luchtverbinding met Indië werd in 1927 een feit. Een enorm succes had de K.L M. ook met de vluchten voor den Amerkaan- schen millionnair Van Lear Black. Later werd de verhoogde frequentie op de ver schillende lijnen ingevoerd en de K.NILM. opgericht. Zeer bekend zijn de speciale vluchten met de „Zilvermeeuw" en de „Postduif" en de vlucht naar de West met de „Snip" onder commando van Hondong. De deelname aan de Londen—Melbourne- vlucht met de „Uiver" en de „Pander- jager", waarbij Nederland als tweede ein digde, was een evenement, dat door ieder Nederlander met spanning werd gevolgd. Zoo had de K.L.M. een wereldreputatie toen de oorlog uitbrak. Naast een bekwa men staf van piloten en technici had onze luchtvaart maatschappij een schitterende vloot, die helaas bijna geheel vernield werd. Wel werd de belangrijke dienst Croydon— Lissabon door de K L.M, onderhouden, ter wijl in de West de dienst regelmatig door ging. Na den oorlog ging Plesman naar Ame rika, waar hij 14 vliegtuigen aankocht en thans vliegt onze wereldberoemde lucht- vaaatschappij 90.000 kilometer per dag Door middel van Douglas-machines, Con stellations en Convairs heeft men meer passagiersruimte, grootere snelheden en meer comfort, terwijl luchtverbindingen over bijna geheel Europa ln samenwerking met buitenlandsche luchtvaartmaatschap pijen worden onderhouden en intercontinen tale luchtverbindingen thans een feit zijn, Want naast de dagverbinding met Indië is er de luchtlijn Amsterdam NewYork, Amsterdam—Johannesburg en de luchtlijn naar Zuid-Amerika. De heer Vogels, die zelf als pers-chef vele reizen naar alle deelen der wereld met de K.L.M.-vogels heeft gemaakt, toonde zich geen droog verteller, maar hield inder daad een lezing, die het auditorium van begin tot einde boeide. Na de pauze werden verschillende K L.M.- films vertoond o a. de doop van de „Edam" in het gelijknamige stadje, een transatlan tische vlucht Schiphol—La Guardia-Field met een 4 motorige DC 4, bestuurd door Nederlands le Oceaan-vlieger Evert van Dijk en een serie opnamen overdeK L.M.- dienstan in West-Indië. Ook de laatste rol prent, een kleurenfilm over een groote 42 ton zware, door 4 motoren van 2200 pk. voortbewogen Constellation en diverse andere machines met als laatste type de P-80 „Shooting Star" met straal-motor vormden een waardige aansluiting op deze boeiende lezing over dit zoo interessante onderwerp. De voorz. der Z.V.U.-afdeeling was zeker de tolk van allen, toen hij den heer Vogels dankte voor zijn onderhoudende voordracht. De belangstelling voor deze lezing iets waarmee wij in Axel niet bepaald ver wend worden was bedroevend gering. IVOROL voor Uw tanden P U R O L voor Uw handen Nieuwe bonnen. BONNEN VOOR BROOD EN TABAK. Het Centraal Distributiekantoor deelt mede dat voor de week van 28 December— 3 Januari a.s. de volgende bonnen zijn aangewezen voor het kopen van brood 079 Alg. 2000 gr. brood, 074 Reserve 800 gr. brood, 078 Reserve 400 gr. brood, 579 Alg. 800 gr. brood, 574 Reserve 400 gr. brood. Voor het tijdvak van 28 December— 10 Januari a.s. zijn voorts de bonnen Tabak U 01 en Tabak U 03 aangewezen voor het kopen van twee rantsoenen tabak of cigaretten. Bovenstaande bonnen kunnen reeds heden worden gebruikt. V. Kantoorkalenders 0,90 - 0,82 Kantooragenda's 2,66 - 1,82 Zakagenda's 1 - 0,90 - 0,75 Van Zwaamens en Thompson Almanak 0,50 Dorco Weekkalender 1,15

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1947 | | pagina 4