AXELSCHE !f COURANT d u t n t. Ti \mb Frankeering bij abonnement, Axel. ZATERDAO 6 DECEMBER 1947. 62e JAARGANG No. 16. /Ts NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster Firma J. C. VINK Adres Redactie en Administratie AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ Hoofdredactie: T. C. VINK-van VESSEM WE leven nu in de donkere dagen.... de dagen van den Advent. Nog enkele weken, en we herdenken de geboorte van Christus, Gods Zoon. Het Kerstfeest nadert! In de kerken wordt gezongen„Hoe zal ik U ontvangen, hoe wilt Gij zijn ontmoet De kinderen zingen reeds hun Zondag schoolversjes, met hooge, heldere stemmetjes, waarin doorklinkt de blijheid van hun kleine hart. Gelukkige kinderenMet stralende oogen zullen zij straks weer luisteren naar de reine Kerstverhalen, met een meeleven, een meevoelen, waarvan wij ouderen ons met weemoed bewust zijn, het niet meer zoo te kunnen. Zooals een blanke fee in wit gewaad, die moet waden door een weerzinwekkenden poel, zoo komt straks onafwendbaar het Kerstfeest, door de koude, aardsche werke lijkheid heen. Felbewogen en beroerd zijn de dagen waarin we leven. Maar het Kerstfeest komt door al deze donkerheid en nevelensluiers heen, het Licht breekt zich baan, ook voor de landen, waar het kanon nog buldert ook voor de landen, schier alle, die zich Wapenen blijven met steeds moderner en geheimzinniger oorlogsgerei. De „Stille Nacht" nadert! En de wereld is vol valsch geluid en vol daverende leuzen en haat en nijd en afgunst. Waar en hoe zal het einde zijn, als het zoo voort blijft gaan WE zien de kille en huiverige herfstdagen met hun stormen en ruischenden regen voorbijgaan en terwijl de dorre, vallende bladeren, die ritselen voor onzen voet en de naakte, zwiepende takken ons spreken van vergankelijkheid, maken Eeuwigheids gedachten ons rustig en stilzien wij bij haar licht, dat er „tijd" is in Gods wereld dat duizend jaar bij Hem zijn als één dag. En in die sfeer kunnen wij de Kerstbood schap verstaan. Hoort naar het oude Kerst lied: „Het vloeit uit God en keert tot God". Kom dan, o ernstig-blij Kerstfeest. Laten de kinderen bij fantastisch versierden en verlichten Kerstboom zingen van „'t Kindje teeder en klein" en laten wij, ouderen, weten, hoe wij Hem zullen ontvangen, die vrede en rust kan brengen in onze ziel, een vrede, verheven als die van een helderen winternacht, wanneer stille, blanke mane schijn de besneeuwde velden verzilvert. Moge het zoo Kerst feest worden F. Spoorwegvervoer neemt steeds in omvang toe. 'IN DE KOMENDE JAREN WORDT HET BEDRIJF GEHEEL GEMODERNISEERD. In 1863 nam de Maatschappij tot Exploi tatie van Staatsspoorwegen de verplichting op zich, te zullen zorgen „dat de exploi tatie, wat snelheid en veiligheid van het vervoer, inrichting der wagens, ameublement der stationsgebouwen en alle overige delen van de dienst betreft, zou geschieden op gelijke wijze als die beste spoorwegen elders en dat zij zoveel mogelijk met alle verbeteringen, die elders worden ingevoerd, gelijke tred zou houden". 'n de meer dan honderd jaar, dat thans spoorwegen in Nederland worden geëxploi teerd, heeft men voortdurend gestreefd naar het nakomen van deze. verplichting. Wij weten allen, dat dit is gelukt; voor de oorlog reden snelle, comfortabele treinen van de nieuwste typen «ver de Nederlandse lijnen, de veiligheid was tot de hoogste graad opgevoerd en het geheel behoorde tot één der best ingerichte spoorwegen ter wereld. De Weg en de Werken. Dit resultaat werd bereikt ondanks het Iteit, dat de aanleg van spoorwegen in Nederland vaak met grote moeilijkheden gepaard gaat. Immers de bodemgesteldheid 'Peelt een belangrijke rol. De baanlichamen jatten veelal op slappe veen- en kleilagen. Mei behulp van de grondmechanica zullen oan ook in de toekomst werken uitgevoerd Noeten worden ter bestrijding van twee voor de instandhouding en het onderhoud van de baan hinderlijke verschijnselen, n.l. zakking en golving, opdat het toekomstige treinverkeer met de gewenste snelheid veilig zal kunnen geschieden. Speciale aandacht zal besteed moeten worden aan het onderhoud van de sporen, vooral op de lijnen, waarover een frequent en snel verkeer zal rijden. De rails zullen langer en zwaarder worden, zodat het aantal lassen belangrijk kleiner zal worden, hetgeen de slijtage zowel van rollend materiaal als van spoor belangrijk ten goede zal komen en het reizen comfortabeler maakt. Nieuwe tractievormen. De belangrijkste verandering, die zich zal voltrekken, is wel de tractievorm, een proces, dat zich reeds voor de oorlog begon te vol trekken, toen de electrische- en dieseltractie hun plaats gingen opeisen. De grote ver verwoestingen van het spoorwegbedrijf door de oorlog, hebben ruimte gemaakt voor een grootscheepse toepassing van nieuwe tech nieken ter verkrijging van een efficient en technisch modern bedrijf. De stocmtractie zal in de toekomst geheel worden verlaten. Behalve electrische treinen zal men zowel diesel-electrische locomo tieven als diesel-electrische motorrijtuig- treinen gaan gebruiken. Wellicht zal het zelfs mogelijk zijn de hïtelucht-motor bij de tractievormen in te schakelen, vooral omdat deze de toepassing van een eenvou dige overbrenging doet verwachten. Reizigersmaterieel. Op het gebied van het reizigersmaterieel mag eveneens op sommige punten een verdere ontwikkeling worden verwacht. Er zal naar worden gestreefd dit nog geriefe lijker in te richten en hrt in en uitstappen zal zo makkelijk mogelijk worden gemaakt. Aan de verlichting der rijtuigen zal grote zorg worden besteed, zodat de reizigers ook met kunstlicht, waarbij de toepassing van buislampen niet tot de onmogelijkheden behoort, goed zullen kunnen lezen. De luchtweerstand der treinen zal worden verminderd door deze zoveel mogelijk in stroomlijnvo'm te bouwen. Wat de ventilatie en de verwarming betreft, zal de thans reeds bij het stroom- lijnmateriaal toegepaste methode van inge blazen lucht worden gehandhaafd. Een inrichting voor luchtkoeling bij warm weer, die zwaar en kostbaar is, schijnt voor ons land weinig zin te hebben. Uit statistieken is gebleken, dat er gemiddeld per jaar slechts 10 dagen voorkomen, waarop de temperatuur zo hoog is, dat het wenselijk zou zijn de lucht te koelen. Bij de inrichting van het goederenmaterieel zal gestreefd worden naar de mogelijkheid tot zo snel mogelijk laden en lossen. O-k blijft men streven naar gewichtsvermindering met gelijktijdige verhoging van het laad vermogen, o.a. door toepassing van lichte metalen. De overschakeling op nieuwe tractievormen zal geleidelijk moeten geschieden. Zij zal een periode van verscheidene jaren omvatten, In de overgangstijd zullen oude en nieuwe tractievormen naast elkaar voorkomen en naar gelang de oude verdwijnen, zullen de werkplaatsen voor het onderhoud van de nieuwe omgebouwd worden. Behalve ver volmaking der beveiliging, zal de snelheid en frequentie worden opgevoerd, hetgeen tot uiting zal komen in een nieuwe dienst regeling der reizigerstreinen, welke er mede op gericht zal zijn in het bijzonder de randgebieden met het centrum te verbinden. De uitbreiding van het aantal treinen zal leiden tot beperking van hun lengte. Omvang van het vervoer. Het invoeren van nieuwe technieken houdi ten nauwste verband met het toenemen van de omvang van het spoorwegvervoer. Deze omvang vertoont een steeds snellere groet. In 1878 telde Nederland 4 000 000 inwoners, die per trein 0,5 milliard reizigerskilometers aflegden of 125 km. per inwoner. In 1938 bedroeg de bevolking 8,7 millioen en het aantal reizigerskilometers 3,1 milliard. Ge middeld legde toeneen Nederlander 360 km. per jaar over de spoorweg af. In 1946 was het aantal reizigerskilometers gestegen tot 5,6 millard en het gemiddelde per in woner tot 600 km. Voor de toekomst wordt gerekend op een rog grotere mobi liteit der bevolking en in 1970 b.v., wanneer Nederland een aantal inwoners zal hebben van 11 millioen, zullen de Spoorwegen in dat jaar reeds 8 milliard reizigerskilometers moeten afleggen, hetgeen een omvang van het reizigersvervoer betekent van 180 pet. van het vooroorlogse. Ook wat het goederenvervoer betreft zullen de Spoorwegen ondanks de opkomst van de jongere verkeersmiddelen een be langrijke plaats blijven innemen voor het massale vervoer, in het kader van een toekomstige coördinatie van de verschillende vervoerstakken, zullen de spoorwegen nauw samenwerken met het vervoer te water, over de weg en door de lucht, zich bewust van hun bijzondere positie als nationale onder neming ,met een specifiek landelijke taak. De weg Garoet—Tasikmalaja. De weg GaroetTasikmalaja op de route van Bandoeng naar Tjilatjap, verdient zoo langzamerhand een bijnaam, waarin de moed tot uitdrukking komt van de chauf feurs, die dit traject bijna dagelijks afleggpn. De verbinding loopt door sterk begroeid bergterrein, dat de vlakten van Garoet en Tasikmalaja van elkaar scheidt. De weg, over een afstand van 60 km., ligt in een weinig toegankelijk terrein, waar zich ben den van de Goentoer-Brigade ophouden. Eiken morgen vertrekt uit Garoet een con- vooi onder bescherming van gepantserde eenheden om onderdeden van de 3e Infan terie Brigade-groep van materiaal en voed sel te voorzien. Op het voorlaatste vertreksein breken enkele soldaten hun gesprek af. Zij rennen naar hun plaats. Nog springen er een paar achterop, als de lange rij auto's zich in beweging zet. De weg gaat omhoog. Garoet wordt in de laagte een steeds waziger donkerbruine plek. De Goenoeng Tjikoeraj verheft zich als een trotsche berg hoog boven de omgeving. De zwavel-gele wand van een zijkrater weerkaatst hel tegen de witte wolk, die op een of andere manier wordt tegengehouden. Van de grauwe top pen naar beneden is verder alles groen. De huizen en kampongs langs den weg zijn verlaten. In de deuropening liggen rommelig onder een laag vuil enkele losse planken van de houten betimmering. Na een scherpe bocht verraadt de natuur geen enkele plaats meer, waar zich eventueel menschen kunnen ophouden. Boven een steile uitgegraven bergwand groeien groote varens of belemmeren hooge bamboes het uitzicht naar boven. Tegen de helling van het dal aan de andere zijde wisselen sawah's in terrassen boven elkaar zich af met onbebouwde boschgrond. Achterdochtig speurt de bemanning de omgeving af. In deze mooie streek schuilt achter iedere schoonheid een gevaar. Het lijkt alsof kwa lijke elementen van iedere lokkende en vertrouwelijke aanblik gebruik maken om hun slachtoffer onverhoeds aan te vallen. De chauffeur in een drietonner moet maar rekenen op een gelukkig gesternte en de paraatheid van zijn kamerader, die met een bren achter een gepantserde plaat zitten. Ieder oogenbiik kunnen uit een willekeurig boschje kogels zijn leven bedreigen. Voorbij de waterrcheiding van de beide vlakten gaat het onregelmatig naar omlaag. Dan weer eens op, dan weer steiler naar beneden door een dwarsdal. Een sterk gerezen kali schuimt wit tusschen de ronde lavablokken naar de Tji Woelan. Eenige mannen van de bezetting aan de Bailey brug zwaaien enthousiast naar het convoo', alsof zij even een band voelen met de bewoonde wereld, waarvan zij totaal zijn algesloten. Verderop loopt de accentueering van het terrein meer in de richting van de rivier, die gestadig in breedte toeneemt. De weg loopt daardoor op een bepaalde plaajs over een scherpe kam met aan weerszijden een laagte, die flauw naar boven glooit. De scout-car voorop houdt voorzich tig in om niet van een smal stuk asfalt 3 meter diep terecht te komen. Enkele pelop- pers hebben op een nacht een honderdtal inheemschen gedwongen om de wegver harding los te werken en den grond af te graven. Dit Is voorloopig de eenige hinder nis. De sawah's zijn kennelijk bewerkt, maar er is geen levend wezen te bespeu ren. De palmboomen hangen vol met cocos- noten, het is echter moeilijk te zien of er een sniper in zit verborgen. Het totaal ver woeste Singaparna, ongeveer 12 km. voor Tasikmalaja, biedt een trocsteloozen aan blik. Het overgebleven meubilair, dat als versperring heeft moeten dienen, ligt onbruik baar langs den kant van de straat. De heele tocht verloopt zonder eenig incident. Aangekomen heeft het voorste gedeelte niet eens gemerkt, dat de laatste wagens zijn beschoten uit een leeg huis even voorbij de aloen-aloen in Singaparna. Op den terugweg verlangt ieder naar een koud bad. Wanneer het vlot gaat kunnen ze om één uur terug zijn. Dat zou een record beteekenen. Misschien hebben ze dan de middag voor zichzelf. Met een kleine hoop op deze bof verkeert de bemanning in een opgewekte spanning. Twee mustangs zijn bezig een verdachte kampong te localiseeren, die niet ver van den weg af moet liggen. Een prettige samenloop van omstandigheden. Wie weet, durven ze nu niet. Op een open gedeelte klinkt onverwachts het geratel van een automatisch wapen. Uit een bcschrand stijgt "een rookwolkje op. De vijand heeft buiten den waard gerekend. Zij mikt op het achterste gedeelte, maar daar bevindt zich voor de variatie juist de tankwagen. Onmiddellijk spuwt de colonne een helsch vuur. Venijnig schetteren de echo's terug. Voordat de colonne tot stilstand is geko men heeft de vijand het vuren gestaakt. Maar even later staan we toch stil. De kop van de colonne ligt om den hoek van een scherpe bocht. Wat er gaande is, kan achter niet worden geconstateerd. Hallo, hallo....! Cornell's éénover. Hallo, hallo 1 Cornells twee 1 De wagen achter ons heeft een lekke band. Voorop klauteren de jongens met hun stijve spieren uit den wagen. Sloom rekken zij zich een beetje uit en zoeken wat schaduw op. „Ach ja-....! het zou heelemaal zonder opont houd verloopen. Nee....! dat's te gek." Dan knettert de radio weer. Hallo, hallo. Cornells één, over....! We braden in de zon. Maar Rinus reageert niet, hij voelt aan zijn ruige baard. Die moet er zoo gauw mogelijk af. Hoe eerder thuis des te beter. Gelukkig duurt het akkefietje niet te lang. Bij de Bailey-brvg moeten de auto's wat inhouden. Een paar soldaten staan met brieven in hun hand klaar om deze in het voorbijgaan vlug aan een vrijwillige post bode mede te geven. Een primitieve bar ricade van losse steenen ligt een eind ver der dwars oyer den weg. In een oogwenk is dit zaakje opgeruimd. Even later een kreet „Daar heb je ze". Het convooi stopt, enkele mannen rennen de sawah op. Eén weet te ontkomen. Twee vreeselijk angstige peloppers trachten hun daden met een onnoozel gezicht te camoufleeren. Zij waren bezig het wegdek te vernielen. Convooi terug zonder verliezen. Helaas, dit is geen regel. In vele gevallen is er wel een gesneuvelde of zijn er gewonden. Degenen, die deze afstand vaak afleggen, moeten wel eens ondervinden, dat het maar weinig had gescheeld, ofVeilig terug, blijft het beeld van een gewonde voor zijn geest hangen. Dit had ook hem kunnen overkomen. Op zijn kamer valt de sterke spanning van hem af. Dan kan hij begrijpt er zelf niets van het hem te machtig worden. Alles wat hij dien dag heeft beleefd, werkt na in zijn dieper bewustzijn. Het komt naar boven op het moment, dat zijn gedachten hem niet meer in beslag nemen. Dan is het mogelijk, dat pas het zwaarste oogenbiik voor hem aanbreekt. Misschien nog vermoeider dan hij is gaan slapen, staat hij den volgenden dag op. Hij probeert te vergeten, maar alles uit zijn omgeving herinnert hem eraan. Met lood in zijn schoenen gehoorzaamt hij een volgend keer aan de opdracht om naar Tasikmalaja te gaan. Maar niemand merkt hier iets van. Hij overwint zijn angst. Moed hebben alleendegenen, die hun angst weten te beheerschen. De mannen langs den weg Garoet—Tasikmalaja hebben al heel wat moed aan den dag gelgegd. Een paar dood gewone chauffeurs op een eenzamen weg ergens heel ver wegdit spreekt weinig tot de verbeelding van het publiek. Maar zij verdienen onze waardeering. helpen bij de meeste pijnen ONGELD1GVERKLARING TEXTiELKAARTEN. Het Centraal Distributiekantoor deelt mede, dat de textielkaarten VA, VB, VC, VD, VE VF 605 met ingang van 1 Jan. 1948 komen te vervallen. De van deze kaarten geldig verklaarde nummer- en letterbonnen ver liezen derhalve met Ingang van genoemde datum hun geldigheid. De geldig verklaarde bonnen van de thans in gebruik zijnde tex tielkaarten VA 705 blijven tot nader aan kondiging hun geldigheid behouden. «.oonnements- prijs: Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom fl 1,25 Alle andere plaatsen in Nederland en Ned. Indiê il. 1,55. Buitenland fl. 2, Advertentieprijs 7 cent per m.m. Ingezonden Mededeelingen 20 cent per m.m. Kleine Advertentién (maximum 8 regels) 1 - 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra. HIHH~ Doos 6cach9ks30cfc fl

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1947 | | pagina 1