AXELSCHE H COURANT Frankeering bij abonnement, Axel. WOENSDAG 3 DECEMBER 1947. 62e JAARGANG No. 15 NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK Adres Redactie en Administratie: AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ Hoofdredactie: C. VINK-van VESSEM irkeersvlieffers vroeger en nu. weerberichten meegekregen, het Navigalie ^rKeersvuegerb vrucgc. cn nu. koffer yol kaarten De lijden veranderen, en wij veranderen gezorgd, de Vervoersafdeling iet de lijden, in de luchtvaart veranderen de tijden ,,eel snel. Er is bijvoorbeeld een lijd ge feest en die ligt nog niet eens zoo $Jél ver achter ons dat de K.L.M. maar jVj, heel kleine maatschappij was met Nlchts enkele gehuurde, omgebouwde oor- Vgsvliegtuigen, en als eenige luchtverbin- ,ing een dagelijksche dienst op Londen, ',e bij minder gunstig weer niet eens ge- /jpgen werd. Dat was in 1920, en dat was Nft eerste begin van wat nu een wereld- Nlderneming is geworden. Degenen, die in ,}je dagen het risico durfden nemen om vchtdiensten te onderhouden, moesten wel yioote optimisten zijn, met een welhaast Onbegrensd vertrouwen in de toekomst van Ne luchtvaart. De vliegtuigen, die voor het Niervoeren van passagiers en goederen be- \Y blikbaar waren, boden niet het minste lomforthet waren omgebouwde verken ners of bommenwerpere, waarin de zit plaatsen geheel open waren. Voor deze koestellen was echter gebruiksmogelijkheid gevonden en de vele oud-oorlogsvliegers Kiepen graag de gelegenheid aan om hun den oorlog geleerde nieuwe beroep in Oedestijd te blijven uitoefenen. Ook enthou- Nsten, die het fitiancieele risico wilden N igen, waren er wel te vinden. NZoo verschenen dan in de twintiger jaren tj verkeersvogels in de lucht en voerden p 2 of 3 passagiers en een handjevol lederen van de eene stad naar de andere. $i de voormalige bommenwerper-piloot of 'yichtvlieger had weer een bestaan, geluk je een rustiger bestaan dan tevoren, Instrumenten bezaten deze vliegtuigen «tactisch niet. Het kompas vertoonde door lopend afwijkingen tengevolge van de Nfcle in het vliegtuig aanwezige metaal- 'jpeelen en vooral omdat het vlak bij den /notor was aangebracht, zoodat de vlieger jt vaak beter aan deed het niet te vertrou wen dan wel. Ook radio aan boord van Vliegtuigen was iets waarvan men nog "ooit gehoord had, ofschoon zij waar- chijnlijk wel op de lijst der vrome wen- chen stond. De eenige berichten die ge- urende de vlucht binnenkwamen, waren leidingen van plaatsen langs de route, 'aar men de machine had zien of hooren vervliegen. Het navigeeren geschiedde toen ook heel >q impel: de vlieger keek eenvoudig naar et landschap onder zich en om het volgen in de juiste route te vergemakkelijken, loog men niet recht op het doel aan, in, ïaar werd eenvoudig langs de meest mar ante lijnen van het landschap gevlogen, ooals wegen, spoorlijnen of rivieren. Als nen naar Londen vloog, volgde men een- 'oudig de kustlijn tot Calais, stak dan het Kanaal over, om vervolgens langs de spoor- lijn Dover—Londen het binnenland in te Wiegen en zoo Croydon te bereiken. De ijrste tijd vlogen de K.L.M.-vliegers naast i Ie spoorlijn, maar het toeval wilde, dat erzelfder tijd als het K.L.M.-vliegtuig boven eze spoorlijn „hing', de trein Dover— .onden passeerdeen de trein ging toen 1 og sneller dan het vliegtuig. Herhaaldelp daagden passagiers er over, dat het reizen •er trein vele voordeelen had boven een uchtrels. Toen kregen de piloten opdracht in het vervolg niet meer naast de ipoorlijn te vliegen maar precies er boven. De cockpit, het heiligdom van de vlieger, lad toen nog niets heiligshij was geheel •pen, zodat de bestuurder tijdens de vlucht an weer en wind was blootgesteld. Daarom rerd de vlieger voor de vlucht uitgedost als en poolvorser, met dikke, met bont gevoerde 1 larzen, een leren vliegjekker met vest, dikke. ifollen handschoenen, enige meters wollen jaal en een vliegkap met bril. Aldus inge- iakt, werd de vlieger in het toestel gehesen, e motor werd aangeslagen en daar ging de —Machine. g^gZo vloog men toen. - Tegenwoordig is het anders. I KT (Wij schrijven ultimo 1947. De vlieger, |l ïe straks naar New York zal vertrekker, II» J«eeft zich aan boord van zijn Lockheed fonstellation, die 40 passagiers in comfor- Nlbele fauteuils over de Oceaan kan brengen Wright Cyclone motoren van 2500 P K. 2ulien het toestel met een snelheid van PO Km. per uur over de grote plas trekken, 'óór de vlieger vertrekt, moet hij een hele 8s"e bureaux afwandelenhij is bij het Nelingsbureau geweest, heeft bij de Mete orologische Dienst een heel boekdeel met vol kaarten bn_f heeft zeer nauwkeurig het gewicht en de zwaartepunts- ligging van zijn machine bepaald. Nu gaat hij aan boord, gekleed in zijn keurig, donkerblauw K.L.M. uniform. Maar hij is niet alleen, de bemanning van deze machine bestaat uit 10 man. Behalve de gezagvoer der zijn er nog 2 vliegers, 2 telegrafisten, 2 werktuigkundigen, 2 stewards en 1 stewardes aan boord van de geweldige Constellation, en sinds kort vliegt er als elfde man ook een kok mee. De cockpit is nu eerst recht een heilig dom geworden, waarin de leek absoluut geen weg meer weeteen groot aantal klokjes, knoppen en handles beslaat er alle wanden, van boven tot beneden. Al deze instrumenten en stuurorganen hebben een speciale taak om de grote vogel over de Oceaan te brengen. Na de start wordt het landingsgestel hydraulisch ingetrokken; de bladen van de schroeven kunnen tijdens de vlucht versteld wordenbij het uitvallen van een motor kan de vlieger de schroef in vaanstand brengen, waardoor de weerstand ervan verminderd wordt; bij de landing kan de vlieger de schroeven op „negatieve spoed" zetten, zodat zij een kracht uitoefe nen in tegengestelde richting met het voor deel, dat de uitloop aanzienlijk wordt bekort. Tot dit doel heeft hij trouwens ook rem- klappen en wielremmen tot zijn beschikking. Een ingewikkelde klokkenwinkel stelt de werktuigkundige in staat om de gedragingen van de motoren tot in finesses op de voet te volgen. Een der voornaamste instrumenten bevindt zich in het midden van het instrumentenbord, in de wandeling de „automatische piloot" genoemd. Op een bepaalde hoogte aange komen, schakelt de vlieger het instrument in en de machine blijft vanzelf op de goede koers. Afwijkingen als gevolg van zijwind worden automatisch gecorrigeerd. Een hele batterij radio zend- en ontvang apparaten is in de machine aangebracht. Hiermee kunnen de telegrafisten van allerlei radio stations gegevens ontvangen, die voor het verloop van de vlucht van belang zijn, en op hun beurt weer berichten aan de grondstations doorgeven. Met al deze instrumenten en apparaten en een hele stapel kaarten en tabellen wordt de Constel lation zonder moeite en onberispelijk over de Oceaan genavigeerd. Het vliegtuig staat op het punt te ver trekken; met draaiende motoren staat het bij het begin van de startbaan. De gezag voerder heeft een lijstje voor zich, aan de hand waarvan hij de instrumenten controleert. „De generator aan?" vraagt hij. „Generator aan", herhaalt de werktuigkundige. „Motor 1 O.K.?' Motor I O.K." En zo krijgt de hele lijst een beurt. Alles is nu gecontro leerd („gechecked" zeggen de vliegers), en nu richt de gezagvoerder zich radio-telefo nisch tot de verkeerstoren„Able Uncle is ready to take off". Able Uncle, you are cleared to go", klinkt het in zijn koptelefoon. Nu rolt het vliegtuig de startbaan op, de gashandles gaan naar voren en het machtige toestel stuift voorbij, verheft zich in de lucht, de reis is begonnen.... Maar het moet gebeuren en daarom wordt het gedaan. Daar behoeven we niet over te praten. Maar meneer presenteert nog een cigaret en dat geeft me de gelegenheid om nog een paar minuten tegen zijn charmante dochter op te kijken als hij het wist zou hij zeggen: ,Dat is géén werk!" En dan praten we door. Het kost me moeite om te zeggen wat ik bedoel en ik voel mij niet behaaglijk meer. Het is vervelend, als woorden tekort blijken» te schieten in hun taak het overbrengen van gedachten en gewaarwordingen. Ik probeer een verge lijking te vinden. Als u even een brief naar de post zou brengen en er ligt een grote plas op de weg waar u niet omheen kunt, dan maakt u een grote sprong, waarmee u tot uw verbazing de overkant h&èlt. Daarmee bent u nog geen hè'd. En wanneer u even later een klein plasje tegenkomt, dan maakt u niet net zo'n grote sprong. Dat zou wel heel dwaas zijn en tien tegen één, dat u het niet eens meer zou kunnen. Want niets dwingt u er toeEn een grote sprong maken over een klein plasje, dat is immers toch onzin? Wel bestaat er verschil in de manier waarop de plas „genomen" wordt. U zult er droog overheen komen en weer vaste grond onder de voeten hebben. Maar uw buurman, die dezelfde kant uit moet, waagt de sprong ook, en hij besmeurt zich echter van onder tot boven met modder en hij zakt weg in de klei. Zijn sprong is ver keerd. Best mogelijk, dat de mensen voor u respect hebben omdat u op een correcte wijze en heelhuids de overkant bereikte en uw buurman, die misschien minder ge oefend en kleiner van stuk is, niét. Respect voor de manier waaróp in miiitair opzicht en vanuit het oogpunt van persoonlijkheid, karakter „bij de man* dat is voor een individuele prestatie, alhoe wel de moed daartoe vaak wordt opgebracht onder invloed van een collectief hoog moreel. De omstandigheden maken soms, dat u zich tot veel meer in staat voelt (moet voelen) dan „normaal". Ik ben wel verplicht u mijn verontschul digingen aan te bieden voor de zeer simpele vergelijkingen waarmee we op dit toch zo belangrijke punt proberen in te gaan. Maar ik hoop, dat u in ons geen helden meer ziet. We ploeteren en zwoegen en velen hebben daarbij maar één gedachte „Wanneer neemt een ander het over 1".en toch, misschien dat we het is immers wellicht meer nog in uw belang dan in het onze de humane wijze waarop we dat desondanks doen, uw respect kunnen verwerven. Het eindje van de cigaret, die meneer presenteerde brandt aan mijn vingertop en het wordt tijd om op te stappen „Werkelijk,.ik heb genoten van de be grijpende aandacht van uw dochter. En oh ja laat vooral uw zoon morgen op tijd aan de Bank zijn. Hij heeft de kans aan zijn toekomst te bouwen, die voor ons nog in een vaag verschiet verscholen ligt". Helden Als je ergens van een buitenpost komt en je duikt na weken ergens „in de beschaving" van de grote stad weer op in je pakean deftig met de bij de Chinees vermaakte broek en de nieuwe onderscheidingstekens zwaar hangend aan je stljfgestreken blouse dan voel je het aan alles: „Ze snappen er niets van „Vertel nu eens, hoe is't daar bij jullie", en dan vertel je. Van patrouille lopen in de smoorhete zon. Van patrouille lopen in de plensende regen. Van patrouille lopen in het donker vol kille geluiden. Je verhaalt van een enkele sniper, die zo vermaledijd goed verscholen zat en wiens vuur zo goed lag dat moet een Jap geweest zijn. Van de betekenis van de artilleriesteun. En van het zenuwslopende convooi-rljden der A.A.T. Je vertelt het zo simpel mogelijk, wantje hebt al gegoord, dat zelfs de gewoonste dingen door „hen" vaak verkeerd begrepen worden. En doodgewoon. Dan kijkt aan die het is per slot allemaal zo de heer des huizes zijn zoon op de bank werkt en een trek om zijn mond zegt iets van „Zie je, m'n zoon, cfèt is werk 1". Nee meneer, rondweg, het is géén werk. GEMEENTERAADSZITTING. Van Dinsdag 25 November 1947. 6. Voorstel op het verzoek van de Prov. Bond „Het Zeeuwse Wit Gele Kruis* om een subsidie. In de vorige vergadering is dit adres aangehouden, teneinde nadere gegevens en toelichting over dit adres te verkrijgen. B. en W. stellen thans opnieuw voor afwijzend op dit verzotk te beschikken. Dhr. Kesbeke had gehoopt, dat B. en W. nu tot andere gedachten waren gekomen en het bevreemdde hem dat zij nu met geheel andere motieven voor den dag komen. Spr. is van mening dat deze instelling wel degelijk in een behoefte voorziet, ook voor Axel. Spr. stelt voor om de subsidie te verlenen. Dhr. v. d. Berg ondersteunt het verzoek van dhr. Kesbeke. Dhr. C. v. Bendegem voelt wel wal voor subsidie voor opleiding tot kraamverzorgster. Wanneer een verzoek zou komen van Prot. Chr. zijde, kunnen we het bedrag nog halveren. Ook dhr. Pijpelink heeft waardering voor het werk van deze instelling. Het voorstel komt in stemming en wordt verworpen met 7—6 slemmen. (Tegen de h.h- Fanoy, Wondergem, de Feijter, v. Doe selaar, Tollenaar en de beide wethouders.) 7. Voorstel tot wijziging van het Raads besluit waarbij aan de Tuinbouwcursus een schoollokaal ter beschikking wordt gesteld. Ia de vorige zitting is besloten een school lokaal ter beschikking te stellen, fpgen een vergording van f 25 per maand. Dit blijkt een onoverkomelijk bezwaar te zijn en het handhaven van deze bepaling zou nopen tot verplaatsing van den cursus naar elders. B. en W. stellen voor het schoollokaal als nog gratis te geven, voorstel z.h.s. wordt aangenomen. 9. Voorstel tot wijziging van het Raads besluit tot het aangaan van een geldleening groot f32000 voor den aankoop en het in exploitatie brengen van twee Oostenrijksche woningen. De uitzichten dat deze woningen spoedig zullen komen, zijn niet verbeterd. Ook zijn geruchten verspreid, dat deze niet meer zullen komen en die komen zijn van zoodanige kwaliteit, dat B. en W. zich elders op de hoogte hebben gesteld en bij nadere overweging de overtuiging gekregen hebben, dat aankoop niet verantwoord is en voor dit bedrag twee kleine midden standswoningen kunnen worden gebouwd, waardoor de kosten van onderhoud belang rijk lager zullen blijven dan bij de houten woningen. B. en W. stellen voor, met intrekking van bovengenoemd besluit een nieuw besluit te nemen tot een gelijk bedrag voor den bouw van twee steenen woningen tegen een rente van 3 pet. voor de eerste 10 jaren en daarna 3,5 pet. met een aflos van ten minste f880. De plaats waar deze gebouwd kunnen worden, kan dezelfde zijn als gedacht was voor de woningen in het plan-West. Dhr. W. de Feijter vraagt, of het geen aanbeveling zou verdienen, nog te bouwen woningen in huurkoop te geven, opdat de menschen zoodoende een eigen woning krijgen. De voorz.We zullen het bekijken. 10. Voorstel tot het aanschaffen van een derde vrachtauto (kipper) voor het uitvoe ren vai bestratingswerkzaamheden in plan Ooit en West. De werkzaamheden van rioleering en bestrating hier en elders zijn zoo ontzaglijk veel, dat men geen aannemer krijgt om deze werken uit te voeren. Krijgt men iemand, dan is de prijs f2 per vierkante Meter bestratlngswerk en 20 pet. op de te verwerken materialen. Dit noopt B. en W. deze werkzaamheden in eigen beheer uit te voeren, waardoor het bestratingswerk komt op 62 cent per vierkante Meter en geen procenten moeten worden betaald op de te verwerken materialen. B. en W. stellen voor over te gaan tot aanschaf van een 3e vrachtwagen, waarvan de kosten voor den tijd van 2 jaar, met volledige afschrijving, loon en onderhoud f 22.000 bedragen. Na ampele discussie over onderhouds kosten, sociale lasten, enz., wordt het voor stel z.h.s. aangenomen. 11. Voorstel tot het aangaan van een geldleening groot f 28.000, ten behoeve van het Gemeentelijk Gasbedrijf voor het bouwen van een 12 retortsoven. Voorlopig is er nog weinig uitzicht op de verwezenlijking van de regionale gasvoorziening in Zeeuwsch- Vlaar,deren. Intusschen blijft het gasver bruik in Axel en Terneuzen oploopen, wat door de in bedrijf zijnde ééne 12 retorts oven niet kan worden geproduceerd. De eenigste oplossing is de vernieuwing van de oude 12 retortsoven, hetgeen geraamd wordt op f28.000. B. en W. stellen voor een leening aan te gaan ten bedrage van f 28 000, tegen 21/i pet. rente. Dit wordt z.h.s. aangenomen. wijziging der ge- 1947 wordt z.h.s. 12. Het voorstel tot meentebegrooting dienst aangenomen. Bij de aanbiedingen van diverse reke ningen dienstjaar 1946 worden twee com missies benoemd. In de le commissie hebben zitting de h.h. Kesbeke, Wondergem en Van Doeselaar (gemeente-rekeningen). In de 2e de h.h. C. van Bendegem, v. d. Berg en A. Scheele (gasbedrijf, vleeskeu- ringsbedrijf en alg. armbestuur). De voorz. brengt tenslotte nog een voor stel ter tafel tot het aangaan eener kasgeld- leening bij de Bank voor Nederlandse Ge meenten, groot f 500.000. Rondvraag. Dhr. v. d. Berg herhaalt nogmaals zijn vraag aangaande een strook grond aan de Kanaalkade. N Abonnements prijs: Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom fl 1,25 Alle andere plaatsen in Nederland en Ned. Indiè fl. 1,55. Buitenland fl. 2, Advertentie prijs 7 cent per m.m. Ingezonden Meaedeelingen 20 cent per m.m. Kleine Advertentiën (maximum 8 regels) 1 - 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1947 | | pagina 1