AXELSCHEII COURANT u an Hilten, Frankeering bij abonnement. Axel. ZATERDAG 22 NOVEMBER 1947. 62,- JAARGANG No. 12 Frankeering bij abonnement, Axel WOENSDAG 19 NOVEMBER 1947. 62e JAARGANG No. 11 NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK Adres Redactie en Administratie AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ Hoofdredactie: T. C. VINK-van VESSEM Nederland's Buitendienst in opspraak? Verschillende dagbladen publiceeren ge deelten van een rapport, betreffende de hulpverleening aan Nederlanders in Duit- sche concentratie-kampen. Het rapport is uitgebracht aan het hoofd bestuur van het Nederlandsche Roode Kruis en samengesteld door een commissie, die als haar meening uitspreekt, dat .grootere en kleinere tekortkomingen er de oorzaak van zijn, dat duizenden Neder landers het leven hebben verloren, die, naar menschelijke berekening, bij tijdige hulpverleening gered zouden zijn. Zij zijn alle terug te brengen tot een tekort aan fantasie en initiatief en een teveel aan for malisme en bureaucratie." De Nederlanders, die hier volgens dit rapport noodeloos ontzettend leed is be rokkend, zijn te herleiden in twee groepen a. Nederlanders in concentratie-kampen. b. Nederlandsche Engelandvaarders. Want terwijl aan Noren, Denen, Fran- schen en Belgen, die in Duitsche concen tratiekampen verbleven, via hun regeerin gen levensmiddelen werden verstrekt, ont vingen hun ongelukkige Nederlandsche collega'sniets 1 Zelfs toen uit de Scandinavische landen de mogelijkheden van hulpverleentng aan onze ongelukkige landgenooten werd geaccentueerd, bleef de hoog noodige spoed uit. Ziehier een droevig relaas van een onver klaarbare passiviteit t.o.v. duizenden ver kommerende Nederlanders in den vreemde, die ontstellend is. Maar er is meer. Poolsche ondergrondsche strijders trok ken bij tienduizenden naar Spanje. In de Portugeesche hoofdstad Lissabon passeer den dertig Belgische Engelandvaarders tegen één Nederlander, Haast ongeloofllijk klinkt de mededee- ling in het rapport, dat honderden Neder landers, met als doel Engeland, door Bel gië en Frankrijk trokken, met al de gevaren daaraan verbonden, en eenmaal in Spanje aangeland, daar alle medewerking van Nederlandsche consuls moesten ontberen. Het rapport zegt, dat deze consulaire ambtenaren hun zwervende landgenooten heenstuurden met een „Wij kunnen u niet helpen." Velen geraakten in een concen tratiekamp „Miranda", waar zij het slechter hadden dan vele andere daar vertegen woordigde naties, uitgezonderd statenloozen en Grieken. Een gezamenlijk protest aan den Nederlandschen consul-generaal mocht niet baten. Nooit is één Nederlander door Nederl. autoriteiten vrijgekomen, zoo zegt het rapport. Die de vrijheid herkregen, hadden dit aan eigen initiatief te danken. Daar bij dient opgemerkt, dat eerst twee- en-een-half jaar na onze nationale bevrij ding deze ontstellende gegevens aan het Nederlandsche volk bekend worden. Haast onmogelijk lijkt de mededeeling, dat Belgen, Franschen enz. spoedig de noodige documenten hadden om naar Enge land te vertrekken. Voor de Nederlanders bleek dat bijna onmogelijk. Het rapport zegt letterlijk, dat de Nederlandsche ambte naren de legale doorreis der Engeland vaarders zooveel mogelijk tegenwerkten. Ook schijnen Nederlanders door de Duit- schers over de Spaansche grens gehaald te zijn Wij gelooven stellig, dat het Nederland sche volk er prijs op stelt, dat straks tot volledige publicatie van dit rapport zal worden overgegaan. Wij willen aan deze (fragmentarische) op merkingen uit het sinister rapport cog enkele opmerkingen toevoegen: le. Hoewel wij over onze consulaire ambtenaren hier geen feitelijk oordeel kunnen vellen, doch alleen het rapport citeren, herinneren wij ons een uitlating van een door de hele wereld bereisd persoon, wiens objectiviteit boven allen twijfel ver heven is, die zeide„Reken nooit op medewerking van Hollandse consuls". 2e. Wat de passieve houding aangaat t.o.v. de gedeporteerden, doet ons in dit verband de vraag stellen Hoe was de toestand voor de Nederlandse arbeiders in Duitsland? Wij herinneren ons, dat de verlofregeling voor de Belgen een stuk beter was dan voor de Nederlanders. Belgische collega's gingen om de 3 maanden naar huis, met koffers vol levensmiddelen, die zij in hun land ruilden voor tabak. Met die tabak kwamen zij weer naar Duitsland terug enz. De Hollanders, die minstens 6 maanden, resp. 1 jaar (voor gehuwden en ongehuw- den) moesten blijven, werden in Venlo, via een groot bord gewaarschuwd, dat het ver boden was tabak en levensmiddelen mede te nemen, tenzij met toestemming van de „Bahnhofs-Polizei-offizier" te Venlo. Drie maanden in een hospitaal vertoe vende, viel het op, hoe een Franse tolk zijn zieke landgenoten zeer vaak bezocht en informeerde naar hun ziekengeld-uitkering en behandeling, enz. Bij de Hollanders van dat allesniets. Wel was er een ambtenaar met een adel lijk klinkende naam, die de Nederlandse belangen moest behartigen, doch zijn invloed scheen altijd veel geringer dan die zijner collega's uit andere bezette landen, althans wat Frankrijk en België betreft. Kortom wanneer men Nijmegen verliet, was men als Nederlander op zichzelf en opde Duitsers aangewezen. Wanneer men dit beziet buiten het raam van de (nat.-soc.) bezetting, is het hetzelfde als wat in het rapport wordt geconstateerd. Wij konden steeds zoveel voor anderen, waarvoor wij een internationale reputatie hadden en voor het forum der volkeren zijn bewierookt. Tragisch is het daarom te moeten con stateren, dat, zoals uit dit rapport spreekt, de betreffende Nederlanders in de meest critieke uren van ons volksbestaan, hebben gefaald t.o.v. duizenden hunner lijdende landgenoten. Het Nederlandse volk dient verzekerd te zijn van een goede behandeling door zijn consulaten en ambtenaren, gepaard met de nodige activiteit. Dit geldt voorzeker in vredestijd, maar des te meer in tijd van oorlog. Onze natie kan zich thans hierover beraden, thans!, nu het daarvoor nog tijd is, opdat niet alleen in vredestijd, doch ook in een periode, dat een deel van de Neder landse natie verstrooid wordi over de aarde, de belangen dezer mensen naar wet, plicht en geweten worden behartigd. Dit is een ernstige taak, die meer dan gewone aandacht verdient. Dat is een prestige-kwestie, een nationaal recht en een nationaal belang. De Lockheed Constellation L - 749. Op 11 November arriveerde op Schiphol de nieuwe Lockheed Constellation L-749 PH-TDD, waarmee gezagvoerder H. Groe- neveld in 13VS uur rechtstreeks uit New York was komen vliegen. Dit was de dertiende Lockheed Constellation die aan de K.L.M. werd afgeleverd. Toen de K L.M. na de oorlog begon met de wederopbouw van haar luchtverkeer en daarbij tevens plannen werden uitgewerkt voor nieuwe intercontinentale verbindingen, was een van haar eerste zorgen om voor deze verbindingen het meest moderne mate riaal te krijgen. Daarom werd een bestel ling geplaatst op vier toestellen van het type Lockheed Constellation L-49, die in September 1946 in ons land aankwamen. Later volgde op dit type nog een nabestel ling van twee stuks, waarvan de aflevering in Mei van dit jaar plaats vond. Inmiddels had Lockheed echter een ver beterde uitvoering van dit type ontwikkeld, de L-749, waarop de K.L.M. een order van elf stuks plaatste; de eerste werd eind Augustus afgeleverd, terwijl de overige toe stellen thans regelmatig naar ons land worden overgevlogen. Deze Lockheed L-749, door de Amerikanen ook wel „Gold Plate Constellation" genoemd, is uitgerust met een groot aantal van de nieuwste vindingen op het gebied van techniek en comfort en betekent, zelfs in vergelijking met zijn voorganger, de Lock heed L-49, een belangrijke aanwinst voor onze luchtvaartmaatschappij. Tot de technische nieuwigheden, waarmee deze Constellation is uitgerust, behoren de holle stalen Curtiss-schroeven, die electrisch verstelbaar zijn en bovendien bij d^ landing op negatieve spoed kunnen worden gesteld, waardoor zij als remschroeven werken en de landingsuitloop belangrijk bekorten. De bladvoeten van de schroeven zijn verbreed tot een stalen manchet, waardoor een veel intensievere koeling van de motoren wordt verkregen. In tegenstelling met de L-49, die alleen benzinetanks in het vleugelmiddenstuk heeft, zijn bij de L-749 ook in de uiteinden der vleugels tanks ingebouwd, waardoor meer brandstof kan worden meegenomen en bij gevolg grotere afstanden kunnen worden afgelegd. Verder heeft het neuswiel een grotere wendbaarheid, waardoor het ma noeuvreren op de grond ten zeerste ver gemakkelijkt wordt. Aan het comfort is in deze machine alle aandacht geschonken een luchtverversings systeem, dat door de motoren wordt aan gedreven, zorgt er voor dat de lucht regel matig wordt ververst en op een aangename temperatuur wordt gehoudenvoor in de machine bevindt zich een herentoilet met kranen voor warm en koud water, terwijl er tevens een contactdoos voor een electrisch scheerapparaat aanwezig is. Het damestoilet is achter in de machine en is volledig uit gerust met boudoir, kaptafels, spiegels enz. De cabine biedt plaats aan 40 passagiers. Vier dezer nieuwe K.L.M.-toestellen hebben de z.g. „sleeper"-uitrusting. Hierbij kan het interieur van 18 bedden worden voor zien j hiertoe worden de leuningen der zit plaatsen horizontaal neergeklapt, waardoor 9 bedden ontstaan 9 andere bedden kunnen uit de zijwanden worden neergelaten. In het plafond van de cabine bevinden zich 4 luidsprekers, via welke de steward de passagiers attent kan maken op beziens waardigheden tijdens de vluchttevens kan ssen assen Echt Leder, tonnaies. itionstraat 1. Witte Huis meiken n al die kleine be trouw Nesbiit heeft rdig wordt er b v. bij k thee gepresenteerd i likeuren. Er is dus I nodig bij dergelijke ak, dat hierbij wordt i ten tijde van de akkers in Washington iu in de keuken ver enmeisje dat mevrouw i heeft meegebracht, var eigen recepten als ;bitt. ifbrulkt margarine in al heeft zij ook een toch vindt mevrouw om met haar suiker rig van de distributie ds maaltijden op het gangen. Als er geen presenteert mevrouw de hoofdschotel een aar nooit alle twee. ït Witte Huis worden 1 uur en 7 uur. De itbijt in hun kamer, jaiten die mevrouw heeft, waren koning ilizabeth, die haar b(j hun vertrek een ling aanboden. ;n hun voorkeur voor recies als alle andere ramen, kon mevrouw waarin uien verwerkt k kool eten zij niet. ntwerpt haar menu's dag of drie tevoren, in als iemand anders, n. In de provisiekast Ie lekkernij, waarnaar jen. n zijn de maaltijden ij op zijn Amerikaans buitenlandse gasten schotels uit hun land Mesbitt beschikt daar- en. Al die recepten etikt door haar secre de keuken een recept eerst overgetypt, want bitt anders raak ik mevrouw N sbitt elk ook zelf klaarmaken, i met de moderne op- nse meisjes, omdat de verwaarloosd worden- ren pas koken na haar /an zich tevoren deze n. de voornaamste plaats k de nodige aandacht in de was. Elke ver- f en een etage-knecht, t dagelijkse werk. s anders dan de in- en leren. De was wordt deld. De kosten hier- n het Witte Huls fonds, ivertariseert mevrouw geeft zij aan wat ver en zij heeft nooit last ort aan beddengoed, ad haar gewaarschuwd, rorlijke voorraad had (L'berly.) 'Zulke dingen als die honderden vluchte- lngen, als nachtelijke aanvallen, als patrouil les en landmijnen, zijn in den bodemloozen P°el van niks-bijzondere gevallen, dat is J1011 eenmaal de doem van post Zuid- West. Maar er z ij n belangrijke dingen. Voor een voetbalwedstrijd Nederland-Zwitserland kcmt in den voorafgaanden middag een feller. Twee man wentelen de prikkeldraadrol weg van den ingang, maar de carrier draait bij de draad reeds. Het licht dooft plots weg als was het er nooit geweest, stemmen klinken door het gerork. De be manning van de carrier komt informeeren hoe het met dm wedstrijd gaat; we kun nen ze goede berichten geven 21 voor zijn salaris, waarvan een groot deel heen gaat aan belastingen. Mevrouw Nesbitt heeft keurig uitgerekend, wat elke maaltijd mag kosten. Zij slaagt er in de gasten nog precies hetzelfde voor te zetten als ten tijde der Roosevells, doordat zij 18 man personeel ontslagen heeft. Nog al ijd laat zij per maand 2600 tot 40GO maaltijden opdienen. TERRIBLE. (Historisch). Twee heeren, op reis, stappen in Dor drecht over. Zij nemen plaats in een coupé, waarin reeds een dame met haar 4 k 5-jarig zot,- tje is gezeten. Even later stappen in dezelfde coupé twee dames in. Aan de eene valt niets ongewoons te bespeuren, doch de andere Lbonnements- prijs: Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom fl 1,25 Alle andere plaatsen in Nederland en Ned. Indië fl. 1,55. Buitenland fl. 2, Advertentieprijs 7 cent per m.m. Ingezonden Mededeelingen 20 cent per m.m. Kleine Advertentiën (maximum 8 regels) 1 - 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra. niw t.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1947 | | pagina 1