AXELSCHEII COURANT
u
an Hilten,
Frankeering bij abonnement. Axel. ZATERDAG 22 NOVEMBER 1947. 62,- JAARGANG No. 12
Frankeering bij abonnement, Axel
WOENSDAG 19 NOVEMBER 1947.
62e JAARGANG No. 11
NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD
Verschijnt iedere
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Woensdag en Zaterdag
Drukker-Uitgeefster:
Firma J. C. VINK
Adres Redactie en Administratie
AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§
Hoofdredactie:
T. C. VINK-van VESSEM
Nederland's Buitendienst
in opspraak?
Verschillende dagbladen publiceeren ge
deelten van een rapport, betreffende de
hulpverleening aan Nederlanders in Duit-
sche concentratie-kampen.
Het rapport is uitgebracht aan het hoofd
bestuur van het Nederlandsche Roode
Kruis en samengesteld door een commissie,
die als haar meening uitspreekt, dat
.grootere en kleinere tekortkomingen er
de oorzaak van zijn, dat duizenden Neder
landers het leven hebben verloren, die,
naar menschelijke berekening, bij tijdige
hulpverleening gered zouden zijn. Zij zijn
alle terug te brengen tot een tekort aan
fantasie en initiatief en een teveel aan for
malisme en bureaucratie."
De Nederlanders, die hier volgens dit
rapport noodeloos ontzettend leed is be
rokkend, zijn te herleiden in twee groepen
a. Nederlanders in concentratie-kampen.
b. Nederlandsche Engelandvaarders.
Want terwijl aan Noren, Denen, Fran-
schen en Belgen, die in Duitsche concen
tratiekampen verbleven, via hun regeerin
gen levensmiddelen werden verstrekt, ont
vingen hun ongelukkige Nederlandsche
collega'sniets 1 Zelfs toen uit de
Scandinavische landen de mogelijkheden
van hulpverleentng aan onze ongelukkige
landgenooten werd geaccentueerd, bleef de
hoog noodige spoed uit.
Ziehier een droevig relaas van een onver
klaarbare passiviteit t.o.v. duizenden ver
kommerende Nederlanders in den vreemde,
die ontstellend is.
Maar er is meer.
Poolsche ondergrondsche strijders trok
ken bij tienduizenden naar Spanje. In de
Portugeesche hoofdstad Lissabon passeer
den dertig Belgische Engelandvaarders tegen
één Nederlander,
Haast ongeloofllijk klinkt de mededee-
ling in het rapport, dat honderden Neder
landers, met als doel Engeland, door Bel
gië en Frankrijk trokken, met al de gevaren
daaraan verbonden, en eenmaal in Spanje
aangeland, daar alle medewerking van
Nederlandsche consuls moesten ontberen.
Het rapport zegt, dat deze consulaire
ambtenaren hun zwervende landgenooten
heenstuurden met een „Wij kunnen u niet
helpen." Velen geraakten in een concen
tratiekamp „Miranda", waar zij het slechter
hadden dan vele andere daar vertegen
woordigde naties, uitgezonderd statenloozen
en Grieken. Een gezamenlijk protest aan
den Nederlandschen consul-generaal mocht
niet baten. Nooit is één Nederlander door
Nederl. autoriteiten vrijgekomen, zoo zegt
het rapport. Die de vrijheid herkregen,
hadden dit aan eigen initiatief te danken.
Daar bij dient opgemerkt, dat eerst twee-
en-een-half jaar na onze nationale bevrij
ding deze ontstellende gegevens aan het
Nederlandsche volk bekend worden.
Haast onmogelijk lijkt de mededeeling,
dat Belgen, Franschen enz. spoedig de
noodige documenten hadden om naar Enge
land te vertrekken. Voor de Nederlanders
bleek dat bijna onmogelijk. Het rapport
zegt letterlijk, dat de Nederlandsche ambte
naren de legale doorreis der Engeland
vaarders zooveel mogelijk tegenwerkten.
Ook schijnen Nederlanders door de Duit-
schers over de Spaansche grens gehaald
te zijn
Wij gelooven stellig, dat het Nederland
sche volk er prijs op stelt, dat straks tot
volledige publicatie van dit rapport zal
worden overgegaan.
Wij willen aan deze (fragmentarische) op
merkingen uit het sinister rapport cog
enkele opmerkingen toevoegen:
le. Hoewel wij over onze consulaire
ambtenaren hier geen feitelijk oordeel
kunnen vellen, doch alleen het rapport
citeren, herinneren wij ons een uitlating van
een door de hele wereld bereisd persoon,
wiens objectiviteit boven allen twijfel ver
heven is, die zeide„Reken nooit op
medewerking van Hollandse consuls".
2e. Wat de passieve houding aangaat
t.o.v. de gedeporteerden, doet ons in dit
verband de vraag stellen Hoe was de
toestand voor de Nederlandse arbeiders in
Duitsland?
Wij herinneren ons, dat de verlofregeling
voor de Belgen een stuk beter was dan
voor de Nederlanders. Belgische collega's
gingen om de 3 maanden naar huis, met
koffers vol levensmiddelen, die zij in hun
land ruilden voor tabak. Met die tabak
kwamen zij weer naar Duitsland terug enz.
De Hollanders, die minstens 6 maanden,
resp. 1 jaar (voor gehuwden en ongehuw-
den) moesten blijven, werden in Venlo, via
een groot bord gewaarschuwd, dat het ver
boden was tabak en levensmiddelen mede
te nemen, tenzij met toestemming van de
„Bahnhofs-Polizei-offizier" te Venlo.
Drie maanden in een hospitaal vertoe
vende, viel het op, hoe een Franse tolk
zijn zieke landgenoten zeer vaak bezocht en
informeerde naar hun ziekengeld-uitkering
en behandeling, enz.
Bij de Hollanders van dat allesniets.
Wel was er een ambtenaar met een adel
lijk klinkende naam, die de Nederlandse
belangen moest behartigen, doch zijn invloed
scheen altijd veel geringer dan die zijner
collega's uit andere bezette landen, althans
wat Frankrijk en België betreft.
Kortom wanneer men Nijmegen verliet,
was men als Nederlander op zichzelf en
opde Duitsers aangewezen.
Wanneer men dit beziet buiten het raam
van de (nat.-soc.) bezetting, is het hetzelfde
als wat in het rapport wordt geconstateerd.
Wij konden steeds zoveel voor anderen,
waarvoor wij een internationale reputatie
hadden en voor het forum der volkeren
zijn bewierookt.
Tragisch is het daarom te moeten con
stateren, dat, zoals uit dit rapport spreekt,
de betreffende Nederlanders in de meest
critieke uren van ons volksbestaan, hebben
gefaald t.o.v. duizenden hunner lijdende
landgenoten.
Het Nederlandse volk dient verzekerd
te zijn van een goede behandeling door
zijn consulaten en ambtenaren, gepaard met
de nodige activiteit. Dit geldt voorzeker
in vredestijd, maar des te meer in tijd
van oorlog.
Onze natie kan zich thans hierover beraden,
thans!, nu het daarvoor nog tijd is,
opdat niet alleen in vredestijd, doch ook in
een periode, dat een deel van de Neder
landse natie verstrooid wordi over de aarde,
de belangen dezer mensen naar wet, plicht
en geweten worden behartigd.
Dit is een ernstige taak, die meer dan
gewone aandacht verdient.
Dat is een prestige-kwestie, een nationaal
recht en een nationaal belang.
De Lockheed Constellation
L - 749.
Op 11 November arriveerde op Schiphol
de nieuwe Lockheed Constellation L-749
PH-TDD, waarmee gezagvoerder H. Groe-
neveld in 13VS uur rechtstreeks uit New York
was komen vliegen. Dit was de dertiende
Lockheed Constellation die aan de K.L.M.
werd afgeleverd.
Toen de K L.M. na de oorlog begon met
de wederopbouw van haar luchtverkeer en
daarbij tevens plannen werden uitgewerkt
voor nieuwe intercontinentale verbindingen,
was een van haar eerste zorgen om voor
deze verbindingen het meest moderne mate
riaal te krijgen. Daarom werd een bestel
ling geplaatst op vier toestellen van het
type Lockheed Constellation L-49, die in
September 1946 in ons land aankwamen.
Later volgde op dit type nog een nabestel
ling van twee stuks, waarvan de aflevering
in Mei van dit jaar plaats vond.
Inmiddels had Lockheed echter een ver
beterde uitvoering van dit type ontwikkeld,
de L-749, waarop de K.L.M. een order van
elf stuks plaatste; de eerste werd eind
Augustus afgeleverd, terwijl de overige toe
stellen thans regelmatig naar ons land
worden overgevlogen.
Deze Lockheed L-749, door de Amerikanen
ook wel „Gold Plate Constellation" genoemd,
is uitgerust met een groot aantal van de
nieuwste vindingen op het gebied van
techniek en comfort en betekent, zelfs in
vergelijking met zijn voorganger, de Lock
heed L-49, een belangrijke aanwinst voor
onze luchtvaartmaatschappij.
Tot de technische nieuwigheden, waarmee
deze Constellation is uitgerust, behoren de
holle stalen Curtiss-schroeven, die electrisch
verstelbaar zijn en bovendien bij d^ landing
op negatieve spoed kunnen worden gesteld,
waardoor zij als remschroeven werken en
de landingsuitloop belangrijk bekorten. De
bladvoeten van de schroeven zijn verbreed
tot een stalen manchet, waardoor een veel
intensievere koeling van de motoren wordt
verkregen.
In tegenstelling met de L-49, die alleen
benzinetanks in het vleugelmiddenstuk heeft,
zijn bij de L-749 ook in de uiteinden der
vleugels tanks ingebouwd, waardoor meer
brandstof kan worden meegenomen en bij
gevolg grotere afstanden kunnen worden
afgelegd. Verder heeft het neuswiel een
grotere wendbaarheid, waardoor het ma
noeuvreren op de grond ten zeerste ver
gemakkelijkt wordt.
Aan het comfort is in deze machine alle
aandacht geschonken een luchtverversings
systeem, dat door de motoren wordt aan
gedreven, zorgt er voor dat de lucht regel
matig wordt ververst en op een aangename
temperatuur wordt gehoudenvoor in de
machine bevindt zich een herentoilet met
kranen voor warm en koud water, terwijl
er tevens een contactdoos voor een electrisch
scheerapparaat aanwezig is. Het damestoilet
is achter in de machine en is volledig uit
gerust met boudoir, kaptafels, spiegels enz.
De cabine biedt plaats aan 40 passagiers.
Vier dezer nieuwe K.L.M.-toestellen hebben
de z.g. „sleeper"-uitrusting. Hierbij kan
het interieur van 18 bedden worden voor
zien j hiertoe worden de leuningen der zit
plaatsen horizontaal neergeklapt, waardoor
9 bedden ontstaan 9 andere bedden kunnen
uit de zijwanden worden neergelaten.
In het plafond van de cabine bevinden
zich 4 luidsprekers, via welke de steward
de passagiers attent kan maken op beziens
waardigheden tijdens de vluchttevens kan
ssen
assen
Echt Leder,
tonnaies.
itionstraat 1.
Witte Huis meiken
n al die kleine be
trouw Nesbiit heeft
rdig wordt er b v. bij
k thee gepresenteerd
i likeuren. Er is dus
I nodig bij dergelijke
ak, dat hierbij wordt
i ten tijde van de
akkers in Washington
iu in de keuken ver
enmeisje dat mevrouw
i heeft meegebracht,
var eigen recepten als
;bitt.
ifbrulkt margarine in
al heeft zij ook een
toch vindt mevrouw
om met haar suiker
rig van de distributie
ds maaltijden op het
gangen. Als er geen
presenteert mevrouw
de hoofdschotel een
aar nooit alle twee.
ït Witte Huis worden
1 uur en 7 uur. De
itbijt in hun kamer,
jaiten die mevrouw
heeft, waren koning
ilizabeth, die haar
b(j hun vertrek een
ling aanboden.
;n hun voorkeur voor
recies als alle andere
ramen, kon mevrouw
waarin uien verwerkt
k kool eten zij niet.
ntwerpt haar menu's
dag of drie tevoren,
in als iemand anders,
n. In de provisiekast
Ie lekkernij, waarnaar
jen.
n zijn de maaltijden
ij op zijn Amerikaans
buitenlandse gasten
schotels uit hun land
Mesbitt beschikt daar-
en. Al die recepten
etikt door haar secre
de keuken een recept
eerst overgetypt, want
bitt anders raak ik
mevrouw N sbitt elk
ook zelf klaarmaken,
i met de moderne op-
nse meisjes, omdat de
verwaarloosd worden-
ren pas koken na haar
/an zich tevoren deze
n.
de voornaamste plaats
k de nodige aandacht
in de was. Elke ver-
f en een etage-knecht,
t dagelijkse werk.
s anders dan de in- en
leren. De was wordt
deld. De kosten hier-
n het Witte Huls fonds,
ivertariseert mevrouw
geeft zij aan wat ver
en zij heeft nooit last
ort aan beddengoed,
ad haar gewaarschuwd,
rorlijke voorraad had
(L'berly.)
'Zulke dingen als die honderden vluchte-
lngen, als nachtelijke aanvallen, als patrouil
les en landmijnen, zijn in den bodemloozen
P°el van niks-bijzondere gevallen, dat is
J1011 eenmaal de doem van post Zuid-
West.
Maar er z ij n belangrijke dingen. Voor
een voetbalwedstrijd Nederland-Zwitserland
kcmt in den voorafgaanden middag een
feller.
Twee man wentelen de prikkeldraadrol
weg van den ingang, maar de carrier
draait bij de draad reeds. Het licht dooft
plots weg als was het er nooit geweest,
stemmen klinken door het gerork. De be
manning van de carrier komt informeeren
hoe het met dm wedstrijd gaat; we kun
nen ze goede berichten geven 21 voor
zijn salaris, waarvan een groot deel heen
gaat aan belastingen.
Mevrouw Nesbitt heeft keurig uitgerekend,
wat elke maaltijd mag kosten. Zij slaagt er
in de gasten nog precies hetzelfde voor te
zetten als ten tijde der Roosevells, doordat
zij 18 man personeel ontslagen heeft. Nog
al ijd laat zij per maand 2600 tot 40GO
maaltijden opdienen.
TERRIBLE.
(Historisch).
Twee heeren, op reis, stappen in Dor
drecht over.
Zij nemen plaats in een coupé, waarin
reeds een dame met haar 4 k 5-jarig zot,-
tje is gezeten.
Even later stappen in dezelfde coupé
twee dames in. Aan de eene valt niets
ongewoons te bespeuren, doch de andere
Lbonnements-
prijs:
Losse nummers 5 ct.
Kwartaal
abonnement
Axel binnen de kom
fl 1,25
Alle andere plaatsen
in Nederland en
Ned. Indië fl. 1,55.
Buitenland fl. 2,
Advertentieprijs
7 cent per m.m.
Ingezonden
Mededeelingen
20 cent per m.m.
Kleine Advertentiën
(maximum 8 regels)
1 - 5 regels 60 cent.
iedere regel meer
12 cent extra.
niw t.