AXELSCHE H COURANT nm «n Armbanden Broches e Colliers Hangers Ringen Sierspelden Fr;nkeP»irg Ni a^ormmerf, Axel. ZATERDAG 8 NOVEMBER 1947 62* JAARGANG No. 8 NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster: Firma J. CT VINK Adres Redactie en Administratie: AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ Hoofdredactie: T. C. VINK-van VESSEM Prijspolitiek en Middenstand. Ten aanzien van onze ioon- en prijspolitie k zijn wij momenteel op een der meest critieke punten gekomen sedert da hevig bewogen hntwikkelir.g na doorlog begon, zo wordt terecht betoogd in een pars communiqué kan de regionale voorlichtingsdienst van net [jureau der Prijsbeheersing. Bij het nemen van beslissingen dienaan gaande, zal koel en overwogen, zo d r dat toen zich door overgevoeligheden voor wie pan ook laat leiden,' tewerk mo ten worden tegaa". Ied 're'groep imm rs meent, dat de (spanning tussen lonen en prijzen op haar rug wordt u'tgespeeld. Dit groepsegoïsme echter kan over het geheel .niets anders betekenen dan dat men probeert een or e redig deel van de huidige moeilijkheden en armoede af te schuiven op één of enkele andere groepen. Waarbij men uit het oog verliest, dat de nationale welvaart, die we ^och allen hebben na te streve", een genv-en- schapp lijk bezit moet worde die alleen te bereiken is als teder zij n evenredig deel van de hu'dige armoede en m lel ijkheden draaft. En vervolgens sch rkt dan hetcommu" qué zijn speciale aandacht aan de middenstand, betreffende dn critiek die door deze groep geuit wordt t.a.v. de prijspolitiek. In principe is de middenstand niet tegen de prijsbeheerïing. M n meent echter, dat de regering op zijn kosten het evenwicht tussen prijzen en lonen wil bereiken en daardoor do ar die verkeerde prijspolitiek dus de middenstand tot wa .hoop drijft. Op w: lke feiten de klachten van de middenstand berusten, is niet zo gemakkelijk vast te stellen. Het overtuigendste bewijs .zou worden geleverd door concrete cijfers, waaruit zou blijken, dat de middenstand in zijn verschillende schakeringen ondanks de [uiterste zuinigheid in zijn bedrijfsvoering, met zijn inkomsten zij a uitgaven niet meer \kan dekken. Nu is het merkwaardige, dat deze cijfers tot dusver niet zijn geproduceerd. Daartegen hebben de bedrijfsresultaten, die voor verschillende midtenstandsbra iches over 1946 bekend zijn geworden, de juistheid der getroffen maatregelen der ptijsbeheersing aangetoond en hebben voorlopige n? calcu laties over 1947 uitgewezen dat in verschil lende gevallen een verdere verlaging wen selijk en mogelijk moet worden geacht. Met voorbeelden loont het commumqué dan aan, dat zelfs in de bedrijfstak, die er relatief minder gunstig voorstaat dan de andere branches, de som van ondernemers- loon en netto winst gemiddeld het dubbele was van dit bedrag in 1938 Hieruit wordt de occlusie getrokken, dat het gevoel van onbehagen en van wrok bij de m'ddenstand geen economische, doch psychologische oorzaken heeft Metdaa bij de openhartige verklaring, dat de ontevreden heid ontstaan is, do r Jat het gros der o der nemers, zowel groot als klein, gedurende 8 'jaren in een fha-ciiel bevoorrechte positie k is geweest. Hierdoor zijn zij aan de grote, Vgemakkelijk binnenvloeiende wirsten gewend geraakt, waarvan r.u de prijsbeheersteg een deel heeft aangenomen. Wanneer iemand, die vro'ger f4000 ver diende en in de oorlog f 12000, ru f8000 k ijgt, dan zegt hij niet: „ik ben er vergr- leken met vóór de oorlog 100 pc', op vooruit gegaan", maar hij zeit„mijn i komen is met een derde verminderd". Men kijkt alleen naar zichzelf. Men voelt alleen, dat men er minder van word', clan dat men er tijdens d° oorlog aan toe was. Men beseft niet, dat wij allen armer zijn geworden en dat verreweg de ni'esten blij zijn als ze er evengoed aan toe zijn als voor de oorlog. De prijsbeheersing sireeft nergens naar verliesgevende bedrijven, maar zij kan even min aan elk bedrijf, hoe ongunstig gelegen, hoe inefficiënt gevoerd, de winst gararderen, die in de oorlogsjaren vanzelf te voorschijn rolde. Ook nu zijn er verschillen In -winst capaciteit tuisen de ondernemingen, maar die vloeien óf voort uit een verschil van eff c'ëncy, óf zij zijn een gevolg van de speciale conjuncluurphase, waarin wij ons bevinden, óf uit het onvermogen van de prijsbeheersing, het economischs leven met de haar op het ooger.blik ter beschikking staande middelen te leiden op de wijze zoals dat volgens de economische handboeken in theorie zou moeten verloper. De prijsbe- "^rsing immers kan de taak van de con currentie slechts in beperkte mate overnemer. En zij, die zouden meenen, dat de con currentie in een kapitalistische en zelfs in een socialistische maatschappij ooit gemist zou kunnen worden, vergissen zich dan ook zeer. Mtar ook de concurrentie is er rooit in geslaagd, in de practijk een gelijkheid wat de wirslmogelijkheid in de verschillende bedrijfstakken betreft, tot stand te brengen. De Nederlandsche Spoorwegen gaan de modernste wijzen van beveiliging invoeren. Lichtseinen inplaats van armseinen. Spoorwegen en techniek zijn begrippen, die zeer nauw met elkaar in verband staan. De eersten kunnen niet achterblijven bij de laatste zonder te verouderen en daardoor niet meer aan de gestelde taak te beant woorden. De leiding van de Nederla-id«che Spoorwegen heeft hiervoor steeds een open oog gehal en het gevolg is geweest, dat ons land over een spoorwegapparaat be schikt0, dat met de beste in de wereld kon wedijveren. Dat dit niet altijd zonder moeilijkheden ging, soreekt vanzelf. In bepaalde gevallen moesten moderniseringen met zooveel uit gaven gepaard gaan, dat eerst nauwkeurig moest worden overwogen, of deze verant woord waren. Het feit echter, dat steeds meer stoom- door electrische tractie werd vervangen, bewijst dat men de voortschrijding der techniek zovepl mogelijk op de voet wilde volgen. De v^rwo'sti'g en bescha diging van grote de'ei van het spoorweg bedrijf in de tweede wereldoorlog hebben echter ru'mte gemaakt voor een grootscheepse toepassing van nieuwe technieken ter ver krijging van een efficient en technisch modern bedrijf. Vergroti ig van de snelheid en invoering van modern gestroomlijnd electrisch en diesel-electrisch materieel, maakt evenwel ook voorzieningen op ander terrein nood zakelijk. Een onderdeel van het spoorweg bedrijf, dat er ten nauwste mee in verband staat, dat er zelfs aan vooraf dient te gaan, is het seinwezer. Wil men de laagste plaats op de werel iranglijst wat spoo wegongevallen betreft behouden, en dat wil men tot iedere prijs, dan dienen ook hier de modernste wijzen vati bevei'iging te worden toegepast. Hieraan wordt thans druk gewerkt. L'cht3einen. Men gaat verder m°t de invoering van lichtseinen ter vervanging van de tot nu toe gebruikte armseinen. Er is een stelsel ontworpen met lichtseinen in drie hoogten voor stations en aansluitingen. Het hoogste licht geeft aan de hoogste snelheid op het baanvak toegelaten, het onderste een snelheid van 45 km. per uur en het middelste een tussensnelheid, afhankelijk van de omstandig heden ter plaatse en aangegeven met een snelheidsbord. In deze seinbeelden k'ïmt geen rood voor indien het sein voorbijgereden mag worden, terwijl de aanduiding hoe dit voorbijrijden mag geschieden, alleen in snelheden en niet in richtingen wordt aangegeven. In de seinbeelden komt slechts één kleur voor groen, geel of rood, de overige lichten vertonen een neutrale kleur. Hoog groen geeft aa'', dat op vo'le snelheid gereden mag worden en dat het volgende sein eveneens de volle snelheid aangeeft. Hoog gro°n en middens; roen gerft aan dat op volle snelheid gereden mag worden, maar dat het volgend sein een tu3sensneiheid aangeef'. Midden groen ge ft ern lussensr e'heid aan, laag groen een lage snelheid. Hoog geel geeft everezns volle sne he d aan, doch betekent tevens dat het volgende sein op onveilig staat, hetgeen eveneens het g"val is met midden en laag geel Een geel sein gaat n). altijd aan een rood, dus onveilig sein voorat. De overige lichten in de seinbeelden, die dus alleen dienen om de hoogten der werkelijke seinen te bepalen, hebben een neutrale klru', waarvoor „'unar white* is gekozen, welke kleur op voldoende afstand te onderscheiden is. Hiermee is dus tevens het systeem van voor- en hoofdseinpaal veriaten, daar iedere seinpaal zal dienen als voorseirpaal voor de volgende. Hierdoor wordt een kortere opvolging der treinen en dus een intensiever gebruik van de lijn mogelijk. De toekomst. Het seinwezen bij de Nederlandsche Spoorwegen is een veelomvattend en voor een leek moeilijk te benaderen onderdeel. De kern waar alles om draait is evenwel een ieder duidelijk, een beveiligingsstelsel, waar niets aar. het toeval wordt overgelaten en dat het reizen per trein tot het veiligste maakt van alle vervoersmogelijkheden. In de toekomst hoopt men op de ingeslagen weg nog voort te gaan door gebruik van de zgn. „coded trackcircuits", waarbij geco deerde stromen door de spoorstaven worden gezonden. Dit is een uitbreiding van het thans gevo'gde syïteem met het „track- circuit*, waarbij een stroomkring door de spoorslaven wordt geleid, w?*ke door de aanwezigheid van een trein kortgesloten wordt, waardoor het sein op onveilig komt. Het toepassen van gecodeerde stromen zal later eveneens de zgn. automatische treir,- beheersing mogelijk maken. Hierdoor zal de trein, wanneer de bestuurder het bevel tot stoppe-% gegeven door de. seinen, niet of te laat opvolgt, automatisch tot stilstand gebracht worden. Ook de snelheid van de trein zal dan op ieder punt van het baanvak automatisch geregeld kunnen worden. Daarbij zal ook het herhalen van de seinen langs de weg in de cabine toegepast kunnen worden, de zgn- cabineseinen, waarbij als laatste stap gedacht wordt aan het laten vervallen van de seinen langs de weg. Dit laal3te is echt r verre toekomstmuziek, maar wanneer de lichtseinen zullen zijn ingevoerd, zal N ïd'rlaod met het modernste seinstelsel wede om vooraan gaan in de rij der landen. helpen bij de meeste pijnen TRE1NVERWARMING EN -VERLICHTING IN DE KOMENDE WINTER. Nu we da eerste koude dagen achter de rug hebben en de duisternis steeds vroeger intreedt, vragan vele reizigers zich af hoe het de komende winter met de verwarming en verlichting der treinen zal staan. Nog ieder jaar baren deze de Nederlandsche Spoorwegen zorg, omdat er nog steeds een nijpend gebrek aan materialen en onderdelen heerst. Niettemin waren reeds verleden jaar de grootste moeilijkheden overwonnen en dit jaar zijn de vooruitzichten nog gunstiger. De stoomverwarming za! deze winter normaal bruikbaar zijn en de rijtuigen met gasver lichting zijn voor het overgrote deel in orde. G :deeltelijk moest weer gebruik gemaakt worden van vleermuisbraaders. De verlichting van het electrisch verlichte materieel zal belangrijk beter zijn dan verleden jaar. Enkele rijtuigen hebben echter nog geen complete installatie en vele zuurbatterijen verkeren in een zeer slechte toestand. De zuurbatterijen zullen zo spoedig mogelijk door loogbalterijen worden vervangen. Er wordt hard gewerkt om ook deze kleine achterstand in te halen en een groot voordeel is, dat er geen nieuw materieel op de lijn komt, zonder dat alles volkomen in orde is. De achterstand zal dus spoedig zija ingelopen en al het materieel zal als voor de oorlog verlicht en verwarmd zijn. Van tandartsen te velde gesproken. „Och, elk vak heeft z'n voor- en tegen* zei ik, toen zijn groote logge vierkante wagen 45 graden overhelde en met twee wieten diep in een greppel aan den kant van den weg'stopd. Geen van beiden dach ten we aan orze eigen narigheid. Met een bedrukt gezicht merkte hij op, dat ik beter een gunstiger liftgelegenheid had kunnen opzoeken, hetgeen ik volmondig toegaf en er aan toevoegde, dat er vandaag waar schijnlijk niets meer van peuteren zou komen. Het was werkelijk droevig, zoo diep als het roode kruis zich in het aardsche slijk begraven had. Achter in den wagen gezeten, had ik met ontzag naar dc dreigend uit ziende boormachine zitten staren. Zoodoende kwam hij mij in brokken voor den geest, ik deelde mijn gedachte met wat onzekere stem mede aan den eigenaar, of beter gebruiker, zooals dat in het leger heet. eenige reactie was, „dat onhan- heb ik al lang vervloekt* en hij camera uit de cabine om een schieten van het scheefgezakte Doch de dige ding griste de plaatje te gevaarte. Othandig in het gebruik en totaal onge schikt op deze steile, bochtige bergwegen, was ons aller meening. Het kwam ons op dat oogenblik onmogelijk voor, de kiespijn- lijders vandaag nog een slapelooze nacht, te besparen. Want alle pogingen om het gevaarte op den harden weg te brengen, hadden gefaald. Maarzooals altijd, als de nood het hoogst isDaar bereikte het geratel van een naderende brengun- in keurzilver zonder inlevering. W. VAN HILTEN STATIONSTRAAT 1 carrier onze ooren, hetgeen voor ons wel licht de redding beteekende. Inderdaad, daar zwenkte hij precies uitgemikt de laatste bocht om en keken we in drie heelemaal niet verbaasde gezichten van ons Pag Peloton. We hoefden zelf niets te vragen. Vanzelfsprekend werd de sleepkabel aan gekoppeld. Al twee wagens hadden ze van morgen utt de „prut" geholpen, vertelden ze, waardoor ik ze als rasechte Amsterdam mers herkende. De motoren gierden, de rupsbanden schuurden over den weg, doch het roode kruis zakte alleen maar enkele centimeters dieper in de modder. De Amsterdamsche krachttermen, die mijn ooren deden klapperen, Peten het onwillige gevaarte ook onverschillig. Het zag er inderdaad raar uit, dat de kiespijnlijders in het Zuiden zich vandaag met een draadje aan de deurknop zouden moeten behelpen, want de intusschen gearriveerde commando carrier met den kapitein, die toch wel eenige ervaring bij dergelijke „prutaffaires" heeft opgedaan, speelde het met gecombi neerde krachten ook niet klaar. Een brake down was volgens de specialisten het eenige middel, want zoo kwam men niet verder. Het logge ding verroerde geen vin en bleef koppig scheef staan, twee wielen diep in de modder. De chauffeur van den ongelukswagen overtuigde ons tenslotte van de waarheid der uitdrukking „Driemaal is scheepsrecht" en stelde voor, het nog een maal met een trio te probeeren. De dichtst bijzijnde post leverde snel een derde car rier. Deze laatste poging bewees tevens weer, dat de aanhouder altijd wint, want toen de motoren voor de derde maal gier den en het lijdend voorwerp zelf dapper meewerkte in de bergversnelling, kroop hij op den weg. De reeds vele malen doorge- zweten tropenjas kon men uitwringen, doch dat was minder erg. De tocht kou worden voortgezet, de lijdende menschheid gehol pen worden en itc zou nog komen waar ik wezen wilde. Wantrouwend mompelde de tandarts„Vooruit maar weer, misschien dat zijn laatste adem ons nog juist op de plaats van bestemming kan brengen." Inder daad misschien, want het druppelende water uit zijn stompen neus verraadde gebreken, die ons wellicht nog meer last kor den bezorgen. Toen de tandartser.wagen bij de volgende brug alleen met leege banden onder de overkapping door kor, keken we elkaar aan, maar zeiden niets meer. Achter me ving ik nog een paar woorden op. Zooiets van waarom verdjeep. Ik fronste de wenkbrauwen en bereikte nog vóór den avond het zuiden. KINDERPAKKETTEN NAAR INDIË. De 10 000 kinderpakketten, samengesteld door de Niwin, „Ned. Helpt Indië" en het Ned. Jeugd Rode Kruis, zijn 30 October jl. met de „Nieuw Holland" naar Indië ver zonden. De inhoud van deze pakketten bestaat uittandenborstel, tandpasta, twee rolletjes pepermunt, blocnote, vlakgum, pen houder met 2 pennen, kleurboek en kleur- krijtjes, een tol, een zakje knikkers, zigzag- kaart, kammetje en een stuk zeepi Deze pakketten zijn voornamelijk bestemd voor de kinderen, die hiervoor het meest in aanmerking komen, zoals kinderen in wees- en kindertehuizen, hospitalen en sanatoria. PAARDENEXPORT NAAR FRANKRIJK. Het ligt in de bedoeling van de Franse staat het totale contingent van 5000 trek paarden nog dit jaar af te nemen. Oor spronkelijk was het voornemen vóór 1 De cember a s. slechts 3000 paarden te koper. Thans is overeengekomen, dat de overige 2000 stuks eveneens vóór 1 December zullen worden aangekocht. De Nederlandse exporteur ontvangt als doorsneeprijs f1190 per paard. Abonnements prijs: Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom fl 1,25 Alle andere plaatsen in Nederland en Ned. Indië fl. 1,55. Buitenland fl. 2, Advertentieprijs 7 cent per m.m. Ingezonden Mededeelingen 20 cent per m.m. Kleine Advertentiën (maximum 8 regels) 1 - 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1947 | | pagina 1