AXELSCHE H COURANT Frankeering bij abonnement, Axel. ZATERDAG 25 OCTOBER 1947. 62e JAARGANG No. 4. NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK Adres Redactie en Administratie AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ Hoofdredactie: T. C. VINK-van VESSEM Oran Baroe op zuiveringspad. Als je zoo uit Holland bent gekomen, de politioneele actie reeds ten einde is, en het bevel „Staakt het vurer." is gegeven, ben je ervan overtuigd, dat alle troepen nu wel naar huis gezonden kunnen worden. Maar als je voor het eerst mee mag met een zuiveringsactie, ver binnen het onder onze controle staande gebied, dan kom je tot de conclusie, dat wij juist nu handen te kort komen. Er bevinden zich hier en daar nog kleine en grootere benden repu- blikeinsche militairen, die nu afgesneden zijn van de hoofdmacht en in hun angst nog driester en wreeder optreden tegenover hun eigen volksgenooten als voorheen. Om deze terreurbenden onschadelijk te maken moeten onze jongens nog heel wat werk verzetten en menige nachtrust opofferen, voordat rust en vrede in deze gebieden kunnen wederkeeren. Een dezer acties leidde naar de kampong Pangkalan, onge veer 40 km. te» Zuiden van Krawang, waarin zich een bende moest bevinden uit de 17 Angustus-Divisie der T.N I,, onder commando van Kolonel Haroen, die een waar schrikbewind uitoefende onder de bevolking en deze verjaagde uit de dessa met achterlating van hun vee en eigen dommen, om deze ten eigen bate aan te wenden. Om daar te komen moesten wij een tamelijk breeds rivier oversteken, waar van de bruggen vernield waren. Hiervoor werd de oefenafdeeling der Leger-Genie- troepen K.N.I.L. ingeschakeld,, die een veer pont legde met de eenvoudige, beschikbare hulpmiddelen. Vouwbooten met dwarslig gers erover en ziedaar: „De Veerpont." Doch om met een auto de steile kali-oever omlaag te gaan zonder in het natte element terecht te komen waren touwen met katrol len noodig om je langzaam van den steilen oever op den oprit van de veerpont te laten zakken en daarna na de overzijde geroeid te worden. Aan de andere zijde herhaalt zich dit, doch nu in omgekeerde richting langs een nog steileren oever. Zoo reden wij dan een gebied binnen, waar ruim vijf jaar geen Europeaan is geweest. De kar bouwen, ^geiten en kippen liepen overal vrij rond, op zoek naar voedsel. Af en toe zagen .wij wat vrouwen en kinderen en ouden van dagen, doch slechts sporadisch een jongeman. Als wij voorbij komen, steken zij hun duim omhoog, doch niet met dat enthousiasme, dat wij gewend zijn. Bij een ondervraging van een dezer jonge mannen, beefde hij en zei: „Saja takoet, Toean." Na een cigaret en voor de angstig toekijkende kinderen wat zuurtjes, kwam hij eenigszins op zijn gemak en ver telde waarom bijna de geheele bevolking van deze streek door de T N.I. gedwongen was te vluchter. Vijf lange jaren van Japaische en Repu- blikeinsche propaganda hadden hun uitwer king op deze weinig ontwikkelde en nog bijna kinderlijk geloovige bevolking niet gemist. De Nica-honden waren afgeschilderd als beestmenschen, die bij hun komst alle vrouwen zouden verkrachten, de kinderen als slaven wegvoeren, het vee rooven en de armelijke bezittingen der bevolking, plat branden. Daar komen nu de N ca-honden en geven voedsel aan de bevolking. Dit alles is voor hen nog onbegrijpelijk en zij zijn dan ook wantrouwend, omdat achter dit alles weieens iets anders kan schuilen. Het zal dan ook lang duren, voordat ook zij het volle vertrouwen tegenover ons weer hebben teruggevonden. Zoo gaan wij verder, en overal hetzelfde beeld. Da duim omhoog, het gezicht lachend, doch in de oogen angst. Na eenige uren wordt na ver sperringen te hebben opgeruimd de kam pong Pangkalan bereikt, die reeds 's nachts werd bezet door de mobiele colonne van het K.N.I.L. Deze had snel en goed werk verricht, want de Kolonel Haroen werd gevangen genomen, terwijl hij zich nog in diepe rust bevond. Hoe dit ging hooren wij I later. De mannen van deze colonne komen uit deze streek, kennen iedere kampong en iaaiu alle paadjes daarin. Zij kregen dan ook opdracht deze zuiveringsactie in samen werking met de K.L. door te voeren. Terwijl ipZJl o'l nachts oprukten, zouden zij de brug- ,,en belangrijke gebouwen of fabrieken '311, voordat de grootere eenheden Hpel flSn2'1" gearriveerd. Zonder oponthoud ïlf nn H0p ongeveer 1,5 km. bij Pang- v0 H?" pÏ grooten wcg uit- 0ngeveer half zes s morgens bezetten zij de brug, mterwijl alles rustig sliep en niemand hier iets van bemerkte. Er was geen spring lading aangebracht. Hierna trokken zij 150 tot 200 meter verder met 2 brenguns, die links en rechts van den weg werden opge steld. Na eenige minuten kwam een schild wacht aanstappen. De man was volkomen overrompeld en verstrekte inlichtingen omtrent het verblijf van den Kolonel, dat daarop door zes man werd omsingeld. De commandant drong binnen, waar op den grond een Britsch- Iidiër met een Tommy- gun lag te slapen. Hij bleek de lijfwacht van Kolonel Haroen te zijn. Aan de andere zijde van het vertrek lag Haroen, die wak ker schrok en van schrik achter een kast kroop. Zij werden meegenomen naar de brug, terwijl de overige leden der T.I.N. van dit alles nog niets bemerkt hadden. Bij het aanbrengen van proclamaties in de kampong, bestemd voor de andere T N.I.-ers krpge'n de daarmee belasten geweervuur uit drie richtingen. Doch spoedig ,nam de tegenstander de beenen. Tegen twaalf uur 's middags kwamen de colonnes van de KL, die alles rustig vonden en konden beginnen met de verdere bezetting, Luilekkerland op Schiphol. Ergens aan het eind van de lange rij barakken, die Schiphol's Vrijheidsstaat vormen, ligt de grond-panby van de Civiele Dienstin deze barak, waar contiru door vier ploegen van circa 20 man gewerkt wordt, bereidt men al die exquise heerlijk heden, waarmee de KLM. onder het motto „Service" haar passagiers pleegt te ver wennen. Het is er dan ook heel de dag een heen en weer geloop van allemaal druk bezige mensen. Aan de wand hangt een bord, waarop staat aangegeven hoe laat de diverse vliegtuigen vertrekken en waarheen het pantry personeel weet dan wel, wat ze moeten meegeven. In manden, trommels en speciale containers worden alle benodigd heden door de mensen van de buitendienst naar de machines gebracht, die dan tegelijk de inventaris van de binnengekomen ma chines weer mee terugbrengen. Op het ogenblik zijn binnenkomende en uitgaande pantry nog in één gebouw ondergebracht, maar mm is reeds bezig om dit gebouw uit te breiden, zodat in de naaste toekomst de binnenkomende pantry van de uitgaande zal zijn gescheiden. li twee flinke koelkasten ligt een keur van levensmiddelen opgeslagen, die iemand alleen al bij het aanschouwen het water in de moKd brengendiverse soorten worst, rookvlees, rollade, ham, gebraden kippen, gerookte paling, eieren, kaas en nog veel meer heerlijkheden zijn daar bijeengebracht "en gereedgemaakte sandwiches staan er in groten getale op hun bestemming te wachten. Een electrische werkende snijmachine snijdt in een paar tellen een geheel brood in snedenop een groot A.G.A.-fornuis is een aantal koks druk in de weer met het be reiden van de warme maaltijder, die door de Constellations <?p de intercontinentale lijnen worden meegenomendeze machines hebben aan boord een tweetal electrische ovens, waarin de maaitijden os-derweg door dé vliegende koks worden opgewarmd. Achter deze keuken iigt de banketbakkerij, waar door een aantal prima vaklieden vele soorten gfbak, koekjes en cake worden gebakken. Ook wordt hier dagelijks ren grote hoeveelheid ijs bereid. Door de hele barak heen bevindt zich een z.g. luidspreker systeem door middel hiervan kan de chtf van achter zijn bureau orders geven zonder dat hij van zijn plaats behoeft op te staan. Een goed idee van wat hier gepresteerd wordt, krijgt men eerst, ais men enige cijfers hoort noemen. Zo worden per dag 2000 a 3000 gebakjes gemaakt en men maakt iedere nacht plm. 3000 sandwiches, die hoofdza kelijk in de z.g. lunchpakketten worden verpakt, welke men als lichte verversing onderweg uitreikt. Per dag wordt ca. 300 liter koffie gezet en de melkboer levert er elke dag 80 liter melk af. Het gewicht van de pantry-installatie, die meegaat op een vlucht naar New York, be draagt 300 kg. Wanneer men dan ook een lijste ziet van de ingrediëiten, waafover de kok in deze machine de beschikking heeft, schemert het wel even voor de ogendeze pantry bevat o.a. brood, kaas, worst, vlees waren, koffie, thee, bier, limonade, Coca cola, orange-juice, biscuits, chocolade, bonbons, bitterzouijes, hopjes, slaatjes, kip, fruit ijs, sandwiches, boter, suiker, beschuit, cake, enz., nog afgezien van de warme maaltijd. Bijzondere aandacht verdient verder het feit, dat elke machine ook speciale kindervoeding aan boord heefiook cigaretten worden onderweg aan de passagiers verstrekt. Voor de warme schotels wordt tegenwoor dig ook veel gebruik gemaakt van het z.g. diepvries-systeem. Hiervoor betrekt de K.L.M. thans van een fabriek te 03s, waar b.v. worsten, hammen, gebraden kippen en eenden, in diepvries-hallen worden bewaard in hoeveelheden van ca. 30.0CO a 40.000 stuks. Een kleiner koelhuis bevindt zich in Amsterdam, terwijl voor hetgeen voor on middellijk gebruik nodig is, op Schiphol een diepvrieskast aanwezig is. De diepgevroren levensmiddelen, die een temperatuur van -30 gr. C. hebben, kunnen in de oven aan boord van het vliegtuig in een kwartier tijds op normale temperatuur gebracht worden. De menu's (men zal in de toekomst de keuze hebben uit 17 verschillende) worden in de diepvrieskelders in grote getale opge slagen, zodat men de passagiers, onafhan kelijk van het seizoen, telkens iets anders kan voorzetten, terwijl de diepgevroren levensmiddelen onbeperkt houdbaar zijn. Vrijwel alle gebruikte ingrediënten zijn van Nederlandse oorsprong en staan onder geregelde controle van de Medische Dienst der K L.M. en van de Keuringsdienst voor Waren, de rapporten door de genoemde diensten uitgebracht zijn steeds zeer gunstig. De grond pantiy doet tevens dienst alt opleidingsinstituut voor de vliegende koks. Deze mensen moeten in de allereerste plaats over een grondige vakkennis beschikken en zich in een of meer moderne talen goed kunnen uitdrukken. De candidaten voor dit werk worden op Schiphol in de grond- pantry aan het werk gezet en gedurende die tijd op de proef gesteld of ze voor hun toe komstige functie al of niet geschikt zijn. Zoals men ziet, spaart de K.L.M. kosten noch moeite om het haar passagiers, die zij immers als haar gasten beschouwt, ge durende dj reis aan niets te laten ontbreken. Petroleum. Al heel vroeg heeft de mjn3 petroleum gebruikt voor \erlichting. Aanvankelijk doopte hij er toortsen in, later brandde hij ze in lampen. Maar er waren andere olie soorten, die gemakkelijker te krijgen waren dan petroleum, b.v. walvistraan. Toen ge raakte evenwel de voorraad walvissen op. Men moest een andere oliesoort vinden voor verlichting. Omstreeks 1850 werden er betera metho des gevonden voor het raffineren van petroleum; de gezuiverde petroleum brandde met een heldere vlam. In dien tijd moest men de ruwe petroleum met behulp van doeken en sponzen opzuigen van de opper vlakte van vijvers en stromen. Het was niet mogelijk op die wijze aan de vraag te voldoen. Toen opperde iemand: Waarom boren wij niet naar petroleum, zoals wij dat doen naar water? Aan die opmerking danken wij een enorme industrie. Kolonel E. L, Drake, een gepensioneerd spoorwegman, is de vader der moderne petroleumindustrie. In 1859 pachtte hij met enkele makkers een stuk grond in West Pensyivan In de buurt van Oil Creek, waar de Indianen al jarenlang petro leum hadden geschept, richtte hij een houten boortoren op van 10 meter hoogte. Op 23 meter diepte boorde men olie aan. Drake's bron leverde per dag 15 ton petroleum; op het ogenblik leveren alleen in de V S. 400.000 bronnen dagelijks ongeveer 4.800,000 ton. Somm'ge liggen op meer dan 5000 m. diepte. Nu kon ieder zoveel petroleum-lampen aansteken, als hij maar wilde. Maar niet alleen daarvoor werd de petroleum gebruikt. Een groot gedeelte van de in de petroleum verborgen energie wordt gebruikt in den vorm van benzine. Eens was dit alleen een „afvalproduct" bij de raffinaderij; de benzine werd verwijderd, omdat anders de lampen ploften. Op het ogenblik is de wereld ondenkbaaar zorder dat „gevaarlijke goedje" waarvoor bet-overgrootmama zo bang was. Hadden we het niet, dan zouden wij wellicht nog rondrijden in hittekarretjes en vigelante3. Drie kwart van de olieproductie wordt in den een of anderen vorm gebruikt voor de voortbeweging van auto's, vliegmachines, schepen, treinen, motorfietsen, vrachtauto's en tractoren. Dank zij de veie energie in petroleum kan men met weinig veel doen. Daarom is zij zoo onmisbaar voor auto's en vlieg machines, waar men de nuttige laadruimte zoo groot mogelijk wil houden en het gewicht zco l&ag mogelijk. Het zou onmo gelijk zijn te vliegen op kolen of accu's. Oceaan schepen varen nu bijna allemaal op olie een stoomschip moet driemaal zoo vaak bunkeren als een motorschip. Zelfs de spo ren, die zoo lang op kolen gereden hebben, schakelen over naar olie: de diesellreinen. De moderne industrie is evenzeer afhan kelijk van machines als het verkeer. Als machines echter bewegen, ontstaat er wrij ving tusschen de metalen deelendit ver oorzaakt warmte en het zou stroefheid ten gevolge hebben, als de deelen niet gesmeerd werden. Dit kan gebeuren met olie of vet. Aanvankelijk gebruikte men dierlijke en plantaardige vetten, nu worden bijna alle smeermiddelen uit petroleum gemaakt. Er zijn meer dan honderd verschillende smeer middelen uit petroleum afkomstig; er zijn dun-vloeibare en vaste, die aan boter doen denken, maar er zijn er ook, die keihard zijn. In 1944 maakte één smeermiddelen- fabriek niet minder dan 894 verschillende soorten vet en olie. ledereen heeft dagelijks met petroleum te maken. Sinds de dagen der goede petro leumlampen hebben de geleerden petroleum op velerlei wijze leeren splitsen en er meer dan 100 verschillende producten van leeren maken. Nog altijd wordt petroleum voor verlich ting gebruikt. Ge zoudt het wellicht niet denken, maar op dit oogenblik wordt er meer petroleum voor verlichting gebruikt dan in de dagen, waarin wij nog geen auto's kenden. In Amerika worden twee millioen wonin gen met olie verwarmder zijn er nog veel meer, die verwarmd worden met bron- gas en gas gemaakt uit petroleum. Maar petroleum levert niet alleen warmte zij zorgt ook voor koude in koelkasten en koe huizen. s Het asphalt om wegen te plaveien, voor daken en honderd andere doeleinden, is uit petroleum afkomstig. Uit petroleum maakt men kaarsvet en carbonpapier. Tweederde van de synthetische rubber is uit petroleum gemaakt en zonder synthetische rubber zou den wij den oorlog wel eens hebben kun nen verliezen. Kijk op uw toilet-tafelcold cream, vas-, line, lippenstift, parfum, haargroeimiddelen zalven gaat u maar doorhet is alles uit petroleum afkomstig. De grond onder uw voeten Bedekt met linoleum? Linoleum wordt met petroleum gemaakt. Bedekt door een tapij»? De wol van hst parket werd soepel gemaakt met petroleum. Parket? De was. natuurlijk pe troleum. Kijk naar uw vosten zelf. U draagt Ieren schoenen? Petroleum komt te pas bij de leerbereiding. Uw kleren? U zegt, dat daar geen spikkeltje olie op zit? Neen, maar wel erin. De wol of het katoen werd met olie behandeld; mogelijk zat er petroleum in de verfstoffen. En zeker komt er petro leum aan te pas, als u ze naar de stomerij zend ter reiniging. Kijk eens in uw huis rond. Uw muren en meubels zijn wellicht met olieverf be handeld; er is petroleum» gebruikt vcor de inkt van uw krant en tijdschrift, voor de kunstharsen van uw telefoon en keukengerei, voor de film in uw fototoestel, voor de flit, waarmee ge de motten en ander ongedierte doodt. U eet wellicht iets, dat gerijpt of geconserveerd is met behulp van petroleum. Oliebronnen zijn dus wel een zeer waardevol bezit. EEN DAPPERE K.L.M.-ER. De heer W. Kuiper, werkzaam bij het Hoofdkantoor der K.L M. te Den Haag, heeft dezer dagen namens H.M. de Konin gin, uit handen van Prins Bernhard, het Kruis van verdienste voor betoonde dap perheid ontvangen. Als matroos varende op het s.s. „Titus" van de K.N.SM., geladen met munitie, werd dit schip in 1942 in de haven van Palermo aangevallen door 30 duikbommenwerpers en tegelijkertijd be schoten door het Duitsche afweergeschut te Palermo, welke haven twee dagen tevo ren door de Amerikanen was veroverd. Twee andere schepen, die eveneens in de haven van Palermo lagen, werden getroffen en vlogen in brand, evenals Duitsche wagons met explosiever, die in de nabij heid van de haven stonden. Zeven leden van de "Titus" wisten de aan boord uit gebroken branden te biusschen. Kuiper kapte vervolgens met levensgevaar de anker- tros, waardoor het schip de haven kon verlaten en zich bij de Amerikaansche vloot wist te voegen, die buitengaats lag. Abonnements prijs: Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom fl 1,25 Alle andere plaatsen in Nederland en Ned. Indië fl. 1,55. Buitenland fl. 2, Advertentie prijs 7 cent per m.m. Ingezonden Mededeelingen 20 cent per m.m. Kleine Advertentiën (maximum 8 regels) 1 - 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1947 | | pagina 1