AXELSCHE H COURANT f4,81 f 4,91 Wegen-aanleg in vroeger eeuwen. Frankeering bij abonnement, Axel. ZATERDAG 25 OCTOBER 1947. 62e JAARGANG No. 4. Frankeering bij abonnement, Axel. WOENSDAG 22 OCTOBER 1947. 62e JAARGANG No. 3 NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK Adres Redactie en Administratie: AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ Hoofdredactie: T. C. VINK-van VESSEM DE SLEUTEL TOT ONBETREDEN GEBIEDEN. De Wereldoorlog heeft de ongeëvenaarde evolutie van de wegconstructies der laatste decennia leelijk gestagneerd, ai .zien wij na deze catastrophe de verkeersverbeteringen langzamerhand weer op gang gebracht en maakt zich opnieuw verbazing van ons meester wanneer wij zien, hoe wegen- technische problemen op volmaakte wijze worden opgelost. De loop der eeuwen door hebben de methoden voor wegaanleg zich sterk gewij zigd en deze verandering betrof zoowel het aanleggen van het eigenlijke weglichaam, als van het wegdek. Uit de mededeelingen der Grieken zijn we heel wat te weten gekomen inzake de cultuur van de Babyloniërs en de opgra vingen, die men in latere eeuwen langs den Eufraat verrichtte, brachten aan het licht, dat dat oude volk zich reeds langs goed verharde wegen moet bewogen hebben en dat zelfs de aangelegde paden in de regen periode nog te berijden waren De duizenden gevonden kleine tafels met hun eigenaardig spijkerschrift verschaffen den modernen mensch, inzake de bewoners van het Tweestroomenland, nog meer licht. In zuilen gegrifte teekeningen duiden soms een Oostersch vorst aan, die gereed staat de statiewagen te beklimmen, wat de con clusie wettigt, dat er reeds flinke wegen bestonden. in Palestina kende men aanvankelijk heelemaal geen wegen. Om nu te voor komen, dat men verdwaalde, kraste men in de rotsen, die men passeerde, een of ander teeken en plaatste men op de vlakte steenen rechtop, zoodat men tenminste eenigszins wist, waar men langs getrokken was. Van een verharde weg of een flink rijpad was echter geen sprake. De geschiedschrijver Flavius Josephus verhaalt, dat koning Salomo, onder wiens regeering het volk van Israël een gouden tijdperk beleefde, zijn buitengewone groot heid en heerlijkheid mede demonstreerde door den aanleg van goede toeleidende wegen tot de hoofdstad van zijn rijk, Jeru zalem, bestaande uit zware bazaltsteenen. Hierdoor werd het handelsverkeer met deze stad bevorderd en konden de reizigers ge makkelijk deze stad bezoeken, teneinde de schoone gebouwen als tempel en palei zen te bewonderen. Overigens kende Kanaan toentertijd geen verharde wegen. Zelfs de .hoofdwegen" waren ongeplaveid en niemand zorgde voor eenige verbetering van den weg, die dan ook vooral in den tijd der stortregens in onbegaanbare poelen werden herschapen, terwijl afgerukte brokstukken van de ber gen, door het woest van deze afstroomend regenwater, ontwortelde boomen en strui ken, den weg versperden. De boer deponeerde bij het bewerken van zijn akkers eenvoudig de stukken steen, die hij in zijn land vond, op den weg, waardoor het verkeer eveneens sterk belem merd werd. Geen wonder, dat, wanneer een hoog geplaatst persoon, een koning bijv., een plaats zou bezoeken, allereerst de weg „bereid*, d.w.z. goed berijdbaar gemaakt moest worden. Aanzienlijke verbetering door de Romeinen. Het waren de Romeinen, die op het gebied der wegconstructie aanzienlijke verbeteringen brachten. Zij toch legden in hun land een net van rechte wegen aan en lieten zich daarbij door geen hinderpalen tegenhouden. Een dezer belangrijke wegen was bijv. de Via Appia, die naar Capua voerde. Deze weg had een breedte van vier meter en de verharding van het weglichaam was een meter dik. Deze bestand uit afwisselende lagen stenen, puin, kalk, enz. terwijl de deklaag uit stenen bestond. In moerassige streken rustte de weg op dikke planken. Dit cultuurvolk leerde ook onze Ger maanse voorvaderen de nieuwe wegconstruc tie en deze voerden de Romeinen ook in andere landen in. Van Damascus naar de Middellandse Zee b.v. voerde de Via Maris, waarlangs een druk handelsverkeer plaats had. Deze weg wint nog meer aan betekenis door het aanleggen van een haven door Herodes, zodat nu de producten ook uitge voerd konden worden. Toen de Romeinen in onze lage landen langs de zee kwamen, vonden zij in dit waterland vol stromen en moerassen, een primitief natuurvolk, dat niet het minste verstand van wegaanleg had. Hun wegen waren de kronkelende bos- en heidepaadjes of de gevaarlijke paden door de verraderlijk dichtgegroeide moerassen. En toch, ondanks de bijna onoverkome lijke bezwaren, slaagden de Romeinen er in, ook hier hun heerbanen aan te leggen, die de communicatie met Rome onderhielden. De in ons land aangelegde wegen volgden voornamelijk de rivieren, zodat zij tevens als dp dienst deden. Aan deze wegaanleg hier te lande blijft de naam van de Ro meinse veldheer Drusus immer verbonden. De aanzienlijkste weg leidde langs de Rijn van Keulen naar Arnhem, waar deze de Maasweg sneed, vervolgens langs Utrecht, langs de tegenwoordige Oude Rijn, toen hoofdstroom, tot het tegenwoordige Katwijk, waar zich de Brittenburg verhief. De weg langs de Maas liep tot Maastricht. Van hieruit kon men langs een heirweg Aken en Tongeren bereiken. Ook langs de Noordzee liep een belang rijke weg vanuit Forum Hadrianum, vlakbij Voorburg, zuidwaarts tot aan de mond der Maas en verder naar Nijmegen. Helaas vervielen, na de instorting van het Romeinse wereldrijk vele wegen weer. Een opmerkelp verschpsel, bij de aanleg van wegen door de Romeinen is, dat vele wegen, die door bergachtig terrein voerden, vaak aanzienlijke stellen vertoonden. Voor de Romeinen dienden deze hoogten als aan- wppunten bij het uitzetten van het tracé van de weg. Een treffend voorbeeld van deze wegconstructie vinden wij in Engeland. Ongeveer 30 jaar geleden is men daar be gonnen met de reconstructie der oude Ro meinse wegen. Een gedeelte dezer wegen moest opnieuw, maar nu langs de berghel lingen worden aangelegd. In ons land bleef de toestand der wegen eeuwen buitengewoon slecht en die der verkeersmiddelen allerellendigst. Alleen in Holland vond men eenige kana len en werden ook enkele trekvaarten ge graven in de 17e eeuw en trage trekschui ten vervoerden de reizigers. De kleine teugellooze stroompjes, die ii~ allerlei kronkels zich door de moerassige landen slingerden, konden met moeite gebru'kt worden voor het vervoer van turf, hout, enz. Voor de rest, op de hoogere gronden, waren het smalle zandpaden, die als de winter inviel niet te berijden waren en diepe geulen afteekenden in de heide. Tal van waren werden door „hessen wagens" aangevoerd, afkomstig uit het Hes- sisch gebied. Zij volgden veelal bepaalde paden in Drente, Overpel en Gelderland. In de beste conditie verkeerden nog de steden rond de Zuiderzee in verkeers- opzicht. Eerst in de 19e eeuw wordt de toestand der wegen iets gunstiger en als in later tijd het civiele motorverkeer meer en meer ingang vindt, worden de elschen, die aan een goede verkeersweg moeten gesteld wor den, steeds strenger. Veranderde opvattingen. Toen spoor en tram de plaats gingen innemen van de ouderwetse verkeersmid delen, als trekschuit, diligences, enztoon den de bewoners der steden maar weinig belangstelling in het communicatiemiddel stad dorp, i.e. de weg. Deze diende nu toch slechts maar voor het vervoer der landbouwproducten of hierlangs trok de ééndags-reiziger om zich wat in de natuur te verpozen. Hoge eisen diende men dan ook aanvankelijk niet aan de weg te stellen. Ongeveer 50 jaar geleden kwam in de waardering van de weg echter een radicale ommekeer, door de popularisering van het rijwiel, dat de velocipède, die meer ge- eigend scheen voor acrobatische toeren, verving. De wielrijders organiseerden zich en hun bond zorgde voor goede service waarschuwingsborden, wegwijzers, enz. Werd zo het toerisme speciaal gediend, ook de practische waarde van het rijwiel was groot voor hen, die dit vervoermiddel goed konden gebruiken bij de uitoefening van hun beroep. In nieuw verband hier mede stond de meerdere belangstelling, die men voor de weg ging tonen. En toen het motor- en autoverkeer snel toenam, werd op wegcongressen, in kranten en tijdschriften druk gedelibereerd en gepolemiseerd over de beste wegaanleg, enz. De wegaanleg was in het centrum der belangstelling komen te staan. Nieuwe buitenlandse me thoden zijn bij wegcon- en reconstructie toe gepast er werd geëxperimenteerd en tonnen gouds voor het verbeteren der wegen be steed en de schoonste specimen van weg aanleg zijn thans te bewonderen, waarbij aan de asfaltweg-constructie een onge ëvenaarde toepassing is ten deel gevallen, omdat deze constructie voldoet aan de hoogst gestelde eisen voor duurzaamheid en rijkwaliteit. Ganse gebieden, die vooral in de winter verzonken lagen in het meest eenzame isolement, zp door de moderne wegaanleg in het verkeer getrokken. Tevens zp zo uitgestrekte gebieden open gelegd voor het genieten van natuurschoon. ATTLEE NAAR WALCHEREN Prinsesjes komen met Prinselijk Paar mee. De Nederlandsche regeering heeft een uitnoodiging gezonden aan den Britschen minister-president Attlee om op 4 Novem ber den boomplantdag op Walcheren bij te wonen. Het is nog niet bekend, of de heer Attlee van deze uitnoodiging gebruik zal kunnen maken. Wel staat vast, dat de prinsesjes Beatrix en Irene het Prinselijk Paar zullen verge zellen bij hun bezoek aan den boom plantdag. y ïogelijk. Het zou onmo- gen op kolen of accu's, ren nu bijna allemaal op ip moet driemaal zoo vaak notorschip. Zelfs de spo- >p kolen gereden hebben, ar oliede dieseltreinen. ustrie is evenzeer afhan- es als het verkeer. Als .'.wegen, ontstaat er wrij- metalen deelendit ver- i het zou stroefheid ten- i de deelen niet gesmeerd ebeuren met olie of vet. rikte men dierlijke en nu worden bijna alle petroleum gemaakt. Er erd verschillende smeer- leum afkomstig er zijn aste, die aan boter doen zp er ook, die keihard ikte één smeermiddelen- r dan 894 verschillende gelijks met petroleum te dagen der goede petro de geleerden petroleum eren splitsen en er meer de producten van leeren petroleum voor veriich- zoudt het wellicht niet dit oogenblik wordt er jor verlichting gebruikt waarin wij nog geen n twee millioen wonin- ivarmder zijn er nog armd worden met bron- uit petroleum, avert niet alleen warmte koude in koelkasten en wegen te plaveien, voor mdere doeleinden, is uit g. Uit petroleum maakt rbonpapier. Tweederde rubber is uit petroleum synthetische rubber zou- wel eens hebben kun- tafelcold cream, vas-, fum, haargroeimiddelen maar door: het is alles istig. iw voeten Bedekt met wordt met petroleum Dor een tapijt? De wol i soepel gemaakt met De was, natuurlijk pe ten zelf. U draagt leren m komt te pas bij de kleren? U zegt, dat alie op zit? Neen, maar <f hei katoen werd met ;elijk zat er petroleum in zeker komt er petro- s u ze naar de stomerij ïuis rond. Uw muren 'licht met olieverf be- leunv gebruikt vcor de en tijdschrift, voor de telefoon en keukengerei, fototoestel, voor de flit, ten en ander ongedierte ;ht iets, dat gerypt of t behulp va j petroleum, dus wel een zeer "-RE K.L.M.-ER. iper, werkzaam bij het alle paadjes daarin. Zij kregen dan oök opdracht deze zuiveringsactie in samen werking met de K.L. door te voeren. Terwijl S'in*»t. oprukten, zouden zij de brug- F; ,.en belangrijke gebouwen of fabrieken h0„ voordat de grootere eenheden ge3rriveerd. Zonder oponthoud E? nn H°P ongeveer L5 km. bij Pang- half 'cm" grooten WCS u't- Ongeveer half zes s morgens bezetten zij de brug, terwijl alles rustig sliep en niemand hier ipte zier van uk mgreaieiiet), waafovercte kok in deze machine de beschikking heeft, schemert het wal even voor de ogendeze pantry bevat o.a. brood, kaas, worst, vlees waren, koffie, thee, bier, limonade, Coca cola, orange-juice, biscuits, chocolade, bonbons, bltterzoutjes, hopjes, slaatjes, kip, fruit ijs, sandwiches, boter, suiker, beschuit, cake, enz., nog afgezien van de warme maaltijd. Bijzondere aandacht verdient verder het feit, dat elke machine ook speciale kindervoeding rondrijden in hiifekarretjes en vigelantes. Drie kwart van de olieproductie wordt in den een of anderen vorm gebruikt voor de voortbeweging van auto's, vliegmachines, schepen, treinen, motorfietsen, vrachtauto's en tractoren. Dank zij de vele energie in cetroleum kan men mei weinig veel doen. Daarom is zij zoo onmisbaar voor auto's en vlieg machines, waar men de nuttige laadruimte zoo groot mogelijk wil houden en het K.L M. te Den Haag, ïamsns H.M. de Konin- m Prins Bernhard, het te voor betoonde dap- Vls matroos varende op n da K.N.S M., geladen dit schip in 1942 in de aangevallen door 30 en tegelijkertijd be- Duifsche afweergeschut laven twee dagen tevo- ,crikanen was veroverd. Twee andere schepen, die eveneens in de haven van Palermo lagen, werden getroffen en vlogen in brand, evenals Duitsche wagons met explosiever, die in de nabij heid van de haven stonden. Zeven leden van de "Titus" wisten de aan boord uit gebroken branden te biusschen. Kuiper kapte vervolgens met levensgevaar de anker- tros, waardoor het schip de haven kon erlaten en zich bij de Amerikaansche vloot wist te voegen, die buitengaats lag. -prils Abonnements prijs Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom fl 1,25 Alle andere plaatsen in Nederland en Ned. Indiö il. 1.55. Buitenland il. 2,—. Advertentie prijs 7 cent per m.m. Ingezonden Mededeellngen 20 cent per m.m. Kleine Advertentién (maximum 8 regels) 1 - 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra. "Sn

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1947 | | pagina 1