-
Dien avond kwam een doods*'er
Chineesje bij «Het Pantser' binnenvallen,
1 vertellend, dat op drie plaatsen in de stad
1 ongure elementen bezig waren hun volge-
lingen te verzamelen, en wellicht aanvallen
wilden plegen op de blanda's.
Kapitein Charlie Blom, die b^as was over
«Het Pantser*, grijnsde en hield krijgsraad.
Naar ieder punt zou een patrouille worden
gezonden van twee pantserwagens. Een gids
werd bij iedere patrouille ingedeeld, en in
het nachtelijk duister rukte „Het Pantser" uit.
Het werd een vrij raar geval.
Dè eerste patrouille reed lijnrecht.... een
kamp binnen van de 7 December-Divisie
Hier moest volgens onze Chinees de „con
centratie van de bende" zitten 1
De tweede patrouille maakte een wilde
tocht door alle mogelijke kampongs en stopte
op aanwijzing van de gids voor een hek.
Schijnwerpers werden erop gezet en werkelijk
renden er twee of drie kerels met pakken
heen en weer.
„Verrek", vloekte de patrouillecommandant.
„Moeten we daarop vuren of niet Waarop
zich uit het duister een grote blonde figuur
losmaakte met een geweer en een schild
wacht angstig riep„Dat zijn onze koelies,
niet schietenOok die patrouille was een
kampement van de 7 December Divisie
binnengereden 1
En de derde patrou;lle kon helemaal niets
vinden. Toen raakte de gids de kluts kwijt
en liet hij zich maar thuisbrengen....
De „Willem Ruys" in cijfers.
De „Willem Ruys", het nieuwe 21300
ton metende vlaggeschip van de Rotter-
damsche Lloyd, tevens, tot dusver het
grootste schip ter wereld, dat na den oor
log werd afgebouwd en in de vaart komt,
is naar zijn eigen huis, de Lloydkade te
Rotterdam, overgebracht.
Het heeft heel wat voeten in de aarde
gehad, voordat het schip, waarvan de kiel
reeds op 25 Januari 1939 werd gelegd en
dat na aan alle gevaren van oorlog en
bezetting moeizaam te zijn ontkomen, op 1
Juli 1946 te water werd gelaten, zoover
was. Eerst hebben honderd teekenaars met
alkaar een half millioen uren over hun
teekentafels gebogen gestaan. Daarna heb
ben duizend arbeiders in het tijdsbestek
van in totaal twee en een half jaar, door
de tusschenliggende oorlogsjaren „uitge
smeerd" over acht jaren gezamenlijk zes
millioen arbeidsuren vol gemaakt om het
schip te bouwen. Indien dus één man het
vlaggeschip var| de Rotterdamsche Lloyd
had willen bouwen, zooals in het grijs
verleden Noach het zijn ark deed, dan had
hij daaraan 2500 jaar werk gehad, zoodat
zelfs een Methusalem, die volgens het
bijbelverhaal meer dan 900 jaar werd, véél
te kort heeft geleefd, om zooiets als een
„WilUm Ruys" te kunnen bouwen.
Alleen de schilder zou in zijn eentje 85
jaar lang dagelijks de kwast hebben moe
ten hanteeren om de „Willem Ruys" van
binnen en buiten in de verf te zetten. Want
er werd 125 000 kilo verf op het schip
gestreken, een hoeveelheid, voldoende om
ongeveer 700 normale, niet al te kleine
huizen, of wel geheel Numansdorp of Oost-
zaar, te verven. En dan zwijgen we nog
over den 'electricien, die maar even 400
km. geïsoleerde leiding, de 60.000 kg.
wegende en 7 km. lange anti mijnen-instal-
lafie inbegrepen, op de „Willem Ruys" zou
moeten aanleggenachter elkaar is dat
ongeveer de weg van Dordrecht naar
ParijsDan komen de pijpleidingen, die bij
elkaar een lengte van 77 km. hebber, dat
is nog twee km. méér dan de weg van
Rotterdam naar Amsterdam. Hierbij is inbe
grepen de 7000 meter pijpleiding voor de
Sprinkler-installatie, het nieuwste brand-
blusch-systeem met zijn, over het geheele
schip verspreide, 2340 automatische sproeiers.
Hoe oud de man van den hamer, de knijp
tang, de schroevendraaier, de zaag en de
schaaf zou moeten worden, durven wij niet
eens te berekenen. Zeker is echter dat hij
op de „Willem Ruys" o.a. 3000 kubieke
meter hout, 60.000 vierkante meter fineer,
triplex e.d., 16 millioen schroeven (netjes
op een rijtje500 km., of wel een schroe-
ven-allee van Amsterdam naar Parijs!) en 1
millioen draadnagels had moeten verwer
ken. Bij dit alles nog gezwegen van de-
2800 kilo lijm, de 15 000 kilo pek en
36 000 vellen schuurpapier. Indien men
alleen die vellen schuurpapier op een rij
achter elkaar zou leggen, zou men een
wandeling van 2 uur (11 km) moeten
maken om deze schuurpapier-uitstalling te
passeeren.
Een veelvraat.
Dat er heel wat voor noodig is om een
gevaarte als de „Willem Ruys" in beweging
te krijgen, zal duidelijk zijn. Het schip ver
bruikt dan ook 5500 kilo ol.'e per uur,
d.w-7. dat op de hoeveelheid brandstof,
welke de „Willem Ruys" per uur noodig
heeft, niet minder dan 740 Fordauto's een
uur kunnen loopen. Om een indruk van
het machinevermogen te krijgen, zoudt U
32 000 paarden kop-aan-staart achterelkaar
moeten timen, hetgeen ongeveer een
paaraen-eerewacht langs den geheelen weg
van Den Haag naar Utrecht beteekent. Dit
vermogen van 32 000 pk. Is ongeveer het
zelfde als dat, waarmee een middelgroote
provinciale centrale, b.v. in Friesland, een
heele provincie van stroom kan voorzien.
Daarbij komt dan nog een hulpvermogen
voor verlichting en verwarming van 5000
pk., d.i. het vermogen, waarmee een groot
vrachtschip of drie van de allergrootste
sneltreinlocomotleven worden voortbewogen.
Vanzelfsprekend is de „uitademing" van een
dergelijk schip ook niet gering 360 000
kilo uitlaatgassen per uur. Indien men nu
weet, dat de geheele bevolking van Amster
dam, ten getale van ongeveer 800.000 zie
len, gezamenlijk per uur niet meer dan
320.000 kilo uitademt, dan beteekent dit
dus, dat de „Willem Ruys" in zijn eentje
meer uitademt dan heel Amsterdam bij
elkaar! De beide schoorsteenen, die dit
moeten verwerken, hebben dan ook een
respectabele omvangelk tien en een halve
meier la"g, 5.15 m, breed en (boven dek)
8 4 m. noogderhalve een kleine midden
standswoning van twee verdiepingen
Wandelen.
Wie van wandelen houdt, kan op de
„Willem Ruys" zijn hart ophalen de ge
zamenlijke lengte der gangen is bij aa
1500 M. en de totale oppervlakte prome-
nade-dekruimte alleen voor de 840 passa
giers, die het schip kan herberger, bedraagt
4200 M3. Ter vergelijking: de Kurhaus-
terrassen in Scheveningen, bestemd voor
zelfs 1500 mensen, hebben een oppervlakte
van 2500 M3. Ook voor globetrotters is de
„Willem Ruys" een dorado, want alle
trappen bij elkaar tellen 1400 treden. Wie
de Domtoren in Utrecht, met zijn 465
treden, wel eens beklommen heeft, om
daarna amechtig te genieten van het schone
en verre uitzicht, zal begrijper, wat die
1400 treden betekenen. Echter geen nood:
de „Willem Ruys" heeft niet alleen in totaal
110 m. gemakkelijk zittende dekbanken om
uit te blazen, maar ook vier perionenliften
en twee roltrappenDe kllm-lustigen be
hoeven echter niet bang te zijn, in het
donker te zullen uitglijden, want het schip
baadt in een licht van niet minder dan
10.000 gloeilampen. Om elkaar te spreken
is het eveneens niet nodig om te klimmen,
te dalen of een wandeling te nu ken, want
80 telefoontoestellen zijn over dit zeekasteel
verdeeld. En als uw horloge is blijven
stilstaan 47 electrische klokken, gezamenlijk
corresponderend op één moederklok, zijn
door het gehele schip opgehangen. Zelfs
op kille dagen is gerekend, want de
„Willem Ruys" telt 713 electrische kachels
en als het warm is kunt u een cuik nemen
in het zwembassin, waarin 60 ton water
staat. Bovendien zijn er nog een weg-
neembaar zwembad en een dito kinderbad.
Hebt u hulp nodig: een der 870 schei-
drukkers, nog -afgezien van de 67 brand
melders en 55 alarmschePen, is altijd wel
in de buurtBij die brandmelders kan
nog worden opgemerkt, dat door de
gezamenlijke brandblusir stallaties 50.000
emmers water per uur kan worden gespoten,
een hoeveelheid om zelfs een grootsteedse
spuitgast te doen „water"-tanden. Bovendien
kunnen eventuele branden ook nog geblust
worden met stoom (voor de ruimen) of met
koolzuur (voor de machine-kamers). Nu
we het toch over water hebben per dag
kan, heel kunstig, 300 000 I. zoet drinkwater
derhalve l.250.000 bierglazen worden
gemaakten wel uit zeewater, door middel
van twee in de hulp machinekamer opge
stelde verdampers, waartoe stoom ontwikkeld
wordt uit de uitlaatgassen der hoofdmotoren,
die door uitlaatgassenketels wordt gevoerd.
Frisse lucht.
Benauwd zal het op de „Willem Ruys"
stellig niet zijn, want door 17 toevoer-fans
en 17 afvoer-fans woidt per uur 197.000 ms
lucht aan- en afgevoerd.
Er zijn ook nog 7 fans, die, indien nodig,
gezamenlijk 73.000 m8 verwarmde lucht per
uur aanvoeren. Het vermogen, dat hiertoe
nodig is 160 pk. is voldoende om de
lucht in 10 bioscopen te verversen.
De bevolking van de „Willem Ruys",
passagiers en bemanning, bedraagt 1270
koppen. Om deze per trein aan te voeren
zijn 16 rijtuigen van elk 18 m. lengte nodig,
derhalve etn trein van bijna 300 m. Voor
de bagage van deze 1270 mensen zouden
15 bagagewagens van elk 14 m. lengte
nodig zijn, dus goed 200 m. De „Willem
Ruys"-Expres moet dus een halve kilometer
lang zijn. Maar zo'n trein bestaat niet en
mag ook volgers de geldende bepalingen
niet rijden, zodat er 3 treinen nodig zijn om
de „Willem Ruys"-bevolking met toebehoren
aan boord te brengen.
Nachtpostverkeer op Schiphol.
Schiphol is niet alleen een belangrijk
knooppunt in het wereldluchtverkeer voer
personenvervoer, maar tevens voor het
nachlpostverkeer. Wanneer 's avonds rond
negen uur de laatste passagierstoestellen op
het vliegveld zijn geiand, heerst er eindelijk
een ogenblik rust, slechts onderbroken door
het geronk der proefdraaiende motoren. Dai
wordt de baanverlichting ontstoken en de
lange rijen aan weerszijden der banen
ingebouwde electrische lampen maken van
Schiphol een sprookjesland. Lang duurt
deze rust niet, want om 11 uur arriveert
het eerste postvliegtuig en de bedrijvigheid
keert weer terug. Alle uit Nederland afkom
stige briefpost voor het buitenland wordt
naar het Centraal Station in Amsterdam
bijeengebracht. Daar worden de brieven
gesorteerd en gebundeld, waarra een P.T.T.
wagen ze in verzegelde zakken naar Schiphol
brengt. Hier liggen reeds grote hoeveelheden
post1, in de loop van de dag uit vele delen
der wereld per vliegtuig aangevoerd, op
verzending te wachten. Uitgezonderd de
nachten van Zaterdag op Zondag en van
Zondag op Maandag, zijn er iedere nacht
vier postverbindingen, welke vrijwel geheel
West-Europa bestrijken.
Het eerste- vliegtuig, dat om 11 uur
binnenkomt, is een machine van de A.BA.,
dat uit Lyon, Basel en Brussel post mee
brengt en dan via Malmö en Qöteborg naar
Stockholm vliegt. Een twede toestel vliegt
dezelfde route in omgekeerde richting.
De Swissair onderhoudt de verbinding
tussen Basel en Amsterdam. Om vijf over
twaalf vertrekt het vliegtuig uit Basel, brengt
de post naar Amsterdam en neemt retourpost
mee terug. Om 5,40 uur is deze machine
weer in Basel, juist op tijd voor aansluiting
met de posttreinen, die alle delen van
Zwitserland bereiken.
De K. L. M. verzorgt de nachtdienst
Amsterdam—Londen v.v. De ochtend edities
van de grote Engelse couranten bevinden
zich reeds voor 3 uur 's nachts op Schiphol
vandaar worden zij naar aile delen van ons
land vervoerd. De verbinding Amsterdam—
Kopenh£g:c v.v., die door de D.D.L. wordt
gevloger, slu't hierop aan, zodat de post
uit Engeland vrijwel zonder oponthoud naar
Scandinavië kan worden doorgezonden.
Behalve enkele honderden kg. post ver
voeren alle bovengenoemde toestellen ook
rog grote hoeveelheden vracht.
De tijdwinst, die geboekt wordt, wanneer
men de post per vliegtuig verzendt, is zeer
aanzienlijk. Wanneer iemand in Nederland
's Maandags een brief post, bestemd voor
Montevideo, dan gaat deze Dinsdagmorgen
mee met het K.L.M. vliegtuig naar Zuid-
Amerika. Donderdag reeds is deze brief
op haar plaats van bestemming.
Verdwenen rijkdommen
in Vlaanderen.
DE BAUDELOO-ABDIJ TE
KLEIN-S1NAAY.
(Slot)
De schrik van de bevolking.
Aan hel ontstaan en het bestaan van de
vermaarde abdij en de Baudeloo-heren zijn
lfgerden verbonden, waarover de ouden
van dagen thans nog met schrik en afgrij
zen spreken en die door de inwoners uit
het cm'iggende vorr werkelijkheid worden
aangenomen.
Een grijsaard uit de streek die reeds de
negentig is gepasseerd en veel van zijn
vader heeft vernomer, wist ors te vertellen,
dat er ten tijde van de Franse overheersing,
zeven toverheksen woonden tussen Koewacht
en Oude Molen^iie regelmatig om de week
hun vergaueringen hielden aan de hoeve van
Baudeloo. Hier werden de mogelijkheden
overwogen en de werkwijze besproken om
de mensen te betoveren.
Ook Roeschaerd dwaalde rond de hoeve
en had voornamelijk zijn werkgebied in het
Bogaertsbos, tussen Baudeloo en Koewacht.
Roeschaerd was de schrik van de be
volking. Hij was gekleed in berenvel en
droeg bellen om de hals. Hij werkte bij
voorkeur tijdens de winternachten en
woonde in een spelonk in het Bogaertsbos.
Al diegenen, die hij 's nachts ontmoettr,
moésten hem dragen lot aan de hoeve vai
Baudeloo, waarna zij door hem werden
geslagen.
Zo ontmoette Roeschaerd volgens de
overlevering op zekere nacht een inwoner
van Koewacht in het Bogaertsbos. De
inwoner moest hem dragen tot aan de Bau-
deloo-hoeve en na onmenselijk te zijn ge
slagen werd hij vrij gelaten. De man stierf
8 dagen daarna.
Over Roeschaerd doen ock nog andere
verhalen de ronde.
De knecht van landbouwer Jar.s, op het
Canadahof te Pereboom, ontving op zekere
dag een uitnodiging van een onbekende, die
hem verzocht diezelfde nacht om 12 uur op
het 2e kruispunt van de baan in het Bo
gaertsbos te zijn.
De knecht, een oud-gediende van Napo
leon, die van geen klein gerucht bevreesd
was, ging op de uitnodiging in, ondanks
de waarschuwingen van zijn baas. Hij be
gaf zich op het opgegeven uur naar de
aangeduide plaats. Men heeft hem echter
rooit meer terug gezien.
Deze gebeurtenis verwekte, volgens de
overlevering, grote beroering onder de be
volking en de mensen veronderstelden dat
de oude knecht door Roeschaerd werd
vermoord en begraven op de Baudeloo hoeve.
Nog heden beweren zekere grijsaards dat
de geest van de oude knecht tijdens storm
nachten in het Bogaertsbos ronddwaalt.
De schrik van de bevolking vo8r Roe
schaerd werd nog aangewakkerd door de
priesters, die 's Zondags predikten dat al
diegenen die Roeschaerd hadden gedragen,
verdoemd waren.
De schrik vond zodanig inslag, dat zelfs
de Franse soldaten, die gewoonlijk ge
wapend waren, zich 's nachts niet meer
door het Bogaertsbos durfden te begeven.
Over dit feit vertelde de praatzieke grijs
aard een geestige anecdote, die hij van zijn
vader had vernomen.
Een Frans adjudant, die in 1800 te Koe
wacht gekantonneerd was en kennis had
met Marieke uit „Den Bonten Arend", was
er in tegenwoordigheid van verbruikers fier
op, dat hij alleen in de nacht door het
Bogaertsbos durfde te gaan. Zekere ver
bruikers daagden hem uit om de volgende
nacht de tocht te maken.
De pochzieke adjudant, die zijn eer wilde
redden en zich niet wilde laten uitlachen,
aanvaardde het voorstel ondanks de waar
schuwingen van zijn liefje. De volgende
nacht vertrok hij, terwijl twee van de ver
bruikers zich op voorhand langs de weg in
het Bogaertsbos, met een wit laken over
het hoofd, hadden verscholen.
Toen de adjudant deze schuilplaats
naderde, sprongen de twee mannen lu'dkeels
schreeuwend op hem toe. De adjudant
schrok zodanig, dat hij ijlings terug naar
Koewacht vluchtte.
Roeschaerd dwaalde 's nachts ook dik
wijls rond de oude hoeve in het Bogaerts
bos die thans is gesloopt. Daar wachtte hij
dan zijn slachtoffers af. Niemand kon op
de hoeve blijven wonen, omdat het er, vol
gens de overlevering, spookte. Daarom
zag de eigenaar zich verplicht, kort voor
de laatste wereldoorlog de hoeve volledig
te laten afbreken.
Uit onze omgeving.
De heer M. M. Loof, onderwijzer te
Leiderdorp (voorheen te Axel) is benoemd
tot hoofd van de Ned. Herv. School te
Mijdrecht (Utr.)
Tot kantonnier bij de Prov. Waterstaat
voor de wegvakken Kijkuit—Hulst en
AxelRode Sluis is met ingang van 1
October j.l. benoemd de heer A. la Oasse
te IJzendijke.
BRUQQENBOUW.
Het herstel van de verkeerswegen en
bruggen in onze provincie vindt gestadig
voortgang. Op verschillende plaatsen ziet
men werkzaamheden aan de wegen uitvoeren
(velen zullen al lang met smart hierop
hebben gewacht) en het aantal omleggingen
langs slechte en kronkelwegen, op zichzelf
al een teken van verbetering, vermindert.
Naar verwacht wordt, zal een dezer dagen
de brug voor Sluiskil ter plaatse aankomen
en half October geplaatst zijn dit be
tekent echter nog geen directe openstelling
terwijl ook het herstel van de Vlake-brug
vordert. Deze brug hoopt men op 15
November weer te kunnen openstellen.
GEVONDEN VOORWERPEN.
Een portemonnaie met inhoud, J. Boer,
Oude Weg 3.
Een portemonnaie met inhoud, Corry v.
d. Hout, Noordstraat 29.
De Niwin-Kerstpakketten-actie voor
onze militairen in Oost en West, heeft in
deze gemeente f2132,87.
Dit mooie resultaat getuigt in de eerste
plaats van het hartelijk medeleven der
Axelse bevolking met onze mannen en
jongens in Indië, maar ook van de spontane
actie van het Niwin-Damescomité.
Een woord van hartelijke dank is hier
zeer zeker op zijn plaats.
TOONEELUITVOERING K. T. C.
Donderdagavond gaf de tooneelvereeniging
K. T. C. uit de Koestraat alhier haar eerste
uitvoering in het nieuwe seizoen ia Het
Centrum, dat geheel gevuld was. Opgevoerd
werd ditmaal een fooneelstuk in 3 bedrijven
van Ben v. d. Holst, getiteld„Menschen in
botsing".
De heer Van Riel sprak als voorzitter een
kort welkomstwoord en deed daarby ook
weer een beroep op het publiek, om tijdens
het spel de noodige stilte in acht te nemen.
Helaas bleek dit verzoek ook thans weer als
de stem eens roependen in de woestijn te
hebben geklonken.
Maar er is nog meer dat veel te wenschen
overlaat. Wanneer op het programma ver
meld staat dat om half 8 begonnen wordt,
dient het publiek er ook te zijn en het gros
was er dan ook. Toen volgden echter de
„restantjes", die dan meestal nog tamelijk
luidruchtig binnenkomen met opmerkingen
als„o, zijn ze al bezig, wat vroeg 1" e. d.