- Dien avond kwam een doods*'er Chineesje bij «Het Pantser' binnenvallen, 1 vertellend, dat op drie plaatsen in de stad 1 ongure elementen bezig waren hun volge- lingen te verzamelen, en wellicht aanvallen wilden plegen op de blanda's. Kapitein Charlie Blom, die b^as was over «Het Pantser*, grijnsde en hield krijgsraad. Naar ieder punt zou een patrouille worden gezonden van twee pantserwagens. Een gids werd bij iedere patrouille ingedeeld, en in het nachtelijk duister rukte „Het Pantser" uit. Het werd een vrij raar geval. Dè eerste patrouille reed lijnrecht.... een kamp binnen van de 7 December-Divisie Hier moest volgens onze Chinees de „con centratie van de bende" zitten 1 De tweede patrouille maakte een wilde tocht door alle mogelijke kampongs en stopte op aanwijzing van de gids voor een hek. Schijnwerpers werden erop gezet en werkelijk renden er twee of drie kerels met pakken heen en weer. „Verrek", vloekte de patrouillecommandant. „Moeten we daarop vuren of niet Waarop zich uit het duister een grote blonde figuur losmaakte met een geweer en een schild wacht angstig riep„Dat zijn onze koelies, niet schietenOok die patrouille was een kampement van de 7 December Divisie binnengereden 1 En de derde patrou;lle kon helemaal niets vinden. Toen raakte de gids de kluts kwijt en liet hij zich maar thuisbrengen.... De „Willem Ruys" in cijfers. De „Willem Ruys", het nieuwe 21300 ton metende vlaggeschip van de Rotter- damsche Lloyd, tevens, tot dusver het grootste schip ter wereld, dat na den oor log werd afgebouwd en in de vaart komt, is naar zijn eigen huis, de Lloydkade te Rotterdam, overgebracht. Het heeft heel wat voeten in de aarde gehad, voordat het schip, waarvan de kiel reeds op 25 Januari 1939 werd gelegd en dat na aan alle gevaren van oorlog en bezetting moeizaam te zijn ontkomen, op 1 Juli 1946 te water werd gelaten, zoover was. Eerst hebben honderd teekenaars met alkaar een half millioen uren over hun teekentafels gebogen gestaan. Daarna heb ben duizend arbeiders in het tijdsbestek van in totaal twee en een half jaar, door de tusschenliggende oorlogsjaren „uitge smeerd" over acht jaren gezamenlijk zes millioen arbeidsuren vol gemaakt om het schip te bouwen. Indien dus één man het vlaggeschip var| de Rotterdamsche Lloyd had willen bouwen, zooals in het grijs verleden Noach het zijn ark deed, dan had hij daaraan 2500 jaar werk gehad, zoodat zelfs een Methusalem, die volgens het bijbelverhaal meer dan 900 jaar werd, véél te kort heeft geleefd, om zooiets als een „WilUm Ruys" te kunnen bouwen. Alleen de schilder zou in zijn eentje 85 jaar lang dagelijks de kwast hebben moe ten hanteeren om de „Willem Ruys" van binnen en buiten in de verf te zetten. Want er werd 125 000 kilo verf op het schip gestreken, een hoeveelheid, voldoende om ongeveer 700 normale, niet al te kleine huizen, of wel geheel Numansdorp of Oost- zaar, te verven. En dan zwijgen we nog over den 'electricien, die maar even 400 km. geïsoleerde leiding, de 60.000 kg. wegende en 7 km. lange anti mijnen-instal- lafie inbegrepen, op de „Willem Ruys" zou moeten aanleggenachter elkaar is dat ongeveer de weg van Dordrecht naar ParijsDan komen de pijpleidingen, die bij elkaar een lengte van 77 km. hebber, dat is nog twee km. méér dan de weg van Rotterdam naar Amsterdam. Hierbij is inbe grepen de 7000 meter pijpleiding voor de Sprinkler-installatie, het nieuwste brand- blusch-systeem met zijn, over het geheele schip verspreide, 2340 automatische sproeiers. Hoe oud de man van den hamer, de knijp tang, de schroevendraaier, de zaag en de schaaf zou moeten worden, durven wij niet eens te berekenen. Zeker is echter dat hij op de „Willem Ruys" o.a. 3000 kubieke meter hout, 60.000 vierkante meter fineer, triplex e.d., 16 millioen schroeven (netjes op een rijtje500 km., of wel een schroe- ven-allee van Amsterdam naar Parijs!) en 1 millioen draadnagels had moeten verwer ken. Bij dit alles nog gezwegen van de- 2800 kilo lijm, de 15 000 kilo pek en 36 000 vellen schuurpapier. Indien men alleen die vellen schuurpapier op een rij achter elkaar zou leggen, zou men een wandeling van 2 uur (11 km) moeten maken om deze schuurpapier-uitstalling te passeeren. Een veelvraat. Dat er heel wat voor noodig is om een gevaarte als de „Willem Ruys" in beweging te krijgen, zal duidelijk zijn. Het schip ver bruikt dan ook 5500 kilo ol.'e per uur, d.w-7. dat op de hoeveelheid brandstof, welke de „Willem Ruys" per uur noodig heeft, niet minder dan 740 Fordauto's een uur kunnen loopen. Om een indruk van het machinevermogen te krijgen, zoudt U 32 000 paarden kop-aan-staart achterelkaar moeten timen, hetgeen ongeveer een paaraen-eerewacht langs den geheelen weg van Den Haag naar Utrecht beteekent. Dit vermogen van 32 000 pk. Is ongeveer het zelfde als dat, waarmee een middelgroote provinciale centrale, b.v. in Friesland, een heele provincie van stroom kan voorzien. Daarbij komt dan nog een hulpvermogen voor verlichting en verwarming van 5000 pk., d.i. het vermogen, waarmee een groot vrachtschip of drie van de allergrootste sneltreinlocomotleven worden voortbewogen. Vanzelfsprekend is de „uitademing" van een dergelijk schip ook niet gering 360 000 kilo uitlaatgassen per uur. Indien men nu weet, dat de geheele bevolking van Amster dam, ten getale van ongeveer 800.000 zie len, gezamenlijk per uur niet meer dan 320.000 kilo uitademt, dan beteekent dit dus, dat de „Willem Ruys" in zijn eentje meer uitademt dan heel Amsterdam bij elkaar! De beide schoorsteenen, die dit moeten verwerken, hebben dan ook een respectabele omvangelk tien en een halve meier la"g, 5.15 m, breed en (boven dek) 8 4 m. noogderhalve een kleine midden standswoning van twee verdiepingen Wandelen. Wie van wandelen houdt, kan op de „Willem Ruys" zijn hart ophalen de ge zamenlijke lengte der gangen is bij aa 1500 M. en de totale oppervlakte prome- nade-dekruimte alleen voor de 840 passa giers, die het schip kan herberger, bedraagt 4200 M3. Ter vergelijking: de Kurhaus- terrassen in Scheveningen, bestemd voor zelfs 1500 mensen, hebben een oppervlakte van 2500 M3. Ook voor globetrotters is de „Willem Ruys" een dorado, want alle trappen bij elkaar tellen 1400 treden. Wie de Domtoren in Utrecht, met zijn 465 treden, wel eens beklommen heeft, om daarna amechtig te genieten van het schone en verre uitzicht, zal begrijper, wat die 1400 treden betekenen. Echter geen nood: de „Willem Ruys" heeft niet alleen in totaal 110 m. gemakkelijk zittende dekbanken om uit te blazen, maar ook vier perionenliften en twee roltrappenDe kllm-lustigen be hoeven echter niet bang te zijn, in het donker te zullen uitglijden, want het schip baadt in een licht van niet minder dan 10.000 gloeilampen. Om elkaar te spreken is het eveneens niet nodig om te klimmen, te dalen of een wandeling te nu ken, want 80 telefoontoestellen zijn over dit zeekasteel verdeeld. En als uw horloge is blijven stilstaan 47 electrische klokken, gezamenlijk corresponderend op één moederklok, zijn door het gehele schip opgehangen. Zelfs op kille dagen is gerekend, want de „Willem Ruys" telt 713 electrische kachels en als het warm is kunt u een cuik nemen in het zwembassin, waarin 60 ton water staat. Bovendien zijn er nog een weg- neembaar zwembad en een dito kinderbad. Hebt u hulp nodig: een der 870 schei- drukkers, nog -afgezien van de 67 brand melders en 55 alarmschePen, is altijd wel in de buurtBij die brandmelders kan nog worden opgemerkt, dat door de gezamenlijke brandblusir stallaties 50.000 emmers water per uur kan worden gespoten, een hoeveelheid om zelfs een grootsteedse spuitgast te doen „water"-tanden. Bovendien kunnen eventuele branden ook nog geblust worden met stoom (voor de ruimen) of met koolzuur (voor de machine-kamers). Nu we het toch over water hebben per dag kan, heel kunstig, 300 000 I. zoet drinkwater derhalve l.250.000 bierglazen worden gemaakten wel uit zeewater, door middel van twee in de hulp machinekamer opge stelde verdampers, waartoe stoom ontwikkeld wordt uit de uitlaatgassen der hoofdmotoren, die door uitlaatgassenketels wordt gevoerd. Frisse lucht. Benauwd zal het op de „Willem Ruys" stellig niet zijn, want door 17 toevoer-fans en 17 afvoer-fans woidt per uur 197.000 ms lucht aan- en afgevoerd. Er zijn ook nog 7 fans, die, indien nodig, gezamenlijk 73.000 m8 verwarmde lucht per uur aanvoeren. Het vermogen, dat hiertoe nodig is 160 pk. is voldoende om de lucht in 10 bioscopen te verversen. De bevolking van de „Willem Ruys", passagiers en bemanning, bedraagt 1270 koppen. Om deze per trein aan te voeren zijn 16 rijtuigen van elk 18 m. lengte nodig, derhalve etn trein van bijna 300 m. Voor de bagage van deze 1270 mensen zouden 15 bagagewagens van elk 14 m. lengte nodig zijn, dus goed 200 m. De „Willem Ruys"-Expres moet dus een halve kilometer lang zijn. Maar zo'n trein bestaat niet en mag ook volgers de geldende bepalingen niet rijden, zodat er 3 treinen nodig zijn om de „Willem Ruys"-bevolking met toebehoren aan boord te brengen. Nachtpostverkeer op Schiphol. Schiphol is niet alleen een belangrijk knooppunt in het wereldluchtverkeer voer personenvervoer, maar tevens voor het nachlpostverkeer. Wanneer 's avonds rond negen uur de laatste passagierstoestellen op het vliegveld zijn geiand, heerst er eindelijk een ogenblik rust, slechts onderbroken door het geronk der proefdraaiende motoren. Dai wordt de baanverlichting ontstoken en de lange rijen aan weerszijden der banen ingebouwde electrische lampen maken van Schiphol een sprookjesland. Lang duurt deze rust niet, want om 11 uur arriveert het eerste postvliegtuig en de bedrijvigheid keert weer terug. Alle uit Nederland afkom stige briefpost voor het buitenland wordt naar het Centraal Station in Amsterdam bijeengebracht. Daar worden de brieven gesorteerd en gebundeld, waarra een P.T.T. wagen ze in verzegelde zakken naar Schiphol brengt. Hier liggen reeds grote hoeveelheden post1, in de loop van de dag uit vele delen der wereld per vliegtuig aangevoerd, op verzending te wachten. Uitgezonderd de nachten van Zaterdag op Zondag en van Zondag op Maandag, zijn er iedere nacht vier postverbindingen, welke vrijwel geheel West-Europa bestrijken. Het eerste- vliegtuig, dat om 11 uur binnenkomt, is een machine van de A.BA., dat uit Lyon, Basel en Brussel post mee brengt en dan via Malmö en Qöteborg naar Stockholm vliegt. Een twede toestel vliegt dezelfde route in omgekeerde richting. De Swissair onderhoudt de verbinding tussen Basel en Amsterdam. Om vijf over twaalf vertrekt het vliegtuig uit Basel, brengt de post naar Amsterdam en neemt retourpost mee terug. Om 5,40 uur is deze machine weer in Basel, juist op tijd voor aansluiting met de posttreinen, die alle delen van Zwitserland bereiken. De K. L. M. verzorgt de nachtdienst Amsterdam—Londen v.v. De ochtend edities van de grote Engelse couranten bevinden zich reeds voor 3 uur 's nachts op Schiphol vandaar worden zij naar aile delen van ons land vervoerd. De verbinding Amsterdam— Kopenh£g:c v.v., die door de D.D.L. wordt gevloger, slu't hierop aan, zodat de post uit Engeland vrijwel zonder oponthoud naar Scandinavië kan worden doorgezonden. Behalve enkele honderden kg. post ver voeren alle bovengenoemde toestellen ook rog grote hoeveelheden vracht. De tijdwinst, die geboekt wordt, wanneer men de post per vliegtuig verzendt, is zeer aanzienlijk. Wanneer iemand in Nederland 's Maandags een brief post, bestemd voor Montevideo, dan gaat deze Dinsdagmorgen mee met het K.L.M. vliegtuig naar Zuid- Amerika. Donderdag reeds is deze brief op haar plaats van bestemming. Verdwenen rijkdommen in Vlaanderen. DE BAUDELOO-ABDIJ TE KLEIN-S1NAAY. (Slot) De schrik van de bevolking. Aan hel ontstaan en het bestaan van de vermaarde abdij en de Baudeloo-heren zijn lfgerden verbonden, waarover de ouden van dagen thans nog met schrik en afgrij zen spreken en die door de inwoners uit het cm'iggende vorr werkelijkheid worden aangenomen. Een grijsaard uit de streek die reeds de negentig is gepasseerd en veel van zijn vader heeft vernomer, wist ors te vertellen, dat er ten tijde van de Franse overheersing, zeven toverheksen woonden tussen Koewacht en Oude Molen^iie regelmatig om de week hun vergaueringen hielden aan de hoeve van Baudeloo. Hier werden de mogelijkheden overwogen en de werkwijze besproken om de mensen te betoveren. Ook Roeschaerd dwaalde rond de hoeve en had voornamelijk zijn werkgebied in het Bogaertsbos, tussen Baudeloo en Koewacht. Roeschaerd was de schrik van de be volking. Hij was gekleed in berenvel en droeg bellen om de hals. Hij werkte bij voorkeur tijdens de winternachten en woonde in een spelonk in het Bogaertsbos. Al diegenen, die hij 's nachts ontmoettr, moésten hem dragen lot aan de hoeve vai Baudeloo, waarna zij door hem werden geslagen. Zo ontmoette Roeschaerd volgens de overlevering op zekere nacht een inwoner van Koewacht in het Bogaertsbos. De inwoner moest hem dragen tot aan de Bau- deloo-hoeve en na onmenselijk te zijn ge slagen werd hij vrij gelaten. De man stierf 8 dagen daarna. Over Roeschaerd doen ock nog andere verhalen de ronde. De knecht van landbouwer Jar.s, op het Canadahof te Pereboom, ontving op zekere dag een uitnodiging van een onbekende, die hem verzocht diezelfde nacht om 12 uur op het 2e kruispunt van de baan in het Bo gaertsbos te zijn. De knecht, een oud-gediende van Napo leon, die van geen klein gerucht bevreesd was, ging op de uitnodiging in, ondanks de waarschuwingen van zijn baas. Hij be gaf zich op het opgegeven uur naar de aangeduide plaats. Men heeft hem echter rooit meer terug gezien. Deze gebeurtenis verwekte, volgens de overlevering, grote beroering onder de be volking en de mensen veronderstelden dat de oude knecht door Roeschaerd werd vermoord en begraven op de Baudeloo hoeve. Nog heden beweren zekere grijsaards dat de geest van de oude knecht tijdens storm nachten in het Bogaertsbos ronddwaalt. De schrik van de bevolking vo8r Roe schaerd werd nog aangewakkerd door de priesters, die 's Zondags predikten dat al diegenen die Roeschaerd hadden gedragen, verdoemd waren. De schrik vond zodanig inslag, dat zelfs de Franse soldaten, die gewoonlijk ge wapend waren, zich 's nachts niet meer door het Bogaertsbos durfden te begeven. Over dit feit vertelde de praatzieke grijs aard een geestige anecdote, die hij van zijn vader had vernomen. Een Frans adjudant, die in 1800 te Koe wacht gekantonneerd was en kennis had met Marieke uit „Den Bonten Arend", was er in tegenwoordigheid van verbruikers fier op, dat hij alleen in de nacht door het Bogaertsbos durfde te gaan. Zekere ver bruikers daagden hem uit om de volgende nacht de tocht te maken. De pochzieke adjudant, die zijn eer wilde redden en zich niet wilde laten uitlachen, aanvaardde het voorstel ondanks de waar schuwingen van zijn liefje. De volgende nacht vertrok hij, terwijl twee van de ver bruikers zich op voorhand langs de weg in het Bogaertsbos, met een wit laken over het hoofd, hadden verscholen. Toen de adjudant deze schuilplaats naderde, sprongen de twee mannen lu'dkeels schreeuwend op hem toe. De adjudant schrok zodanig, dat hij ijlings terug naar Koewacht vluchtte. Roeschaerd dwaalde 's nachts ook dik wijls rond de oude hoeve in het Bogaerts bos die thans is gesloopt. Daar wachtte hij dan zijn slachtoffers af. Niemand kon op de hoeve blijven wonen, omdat het er, vol gens de overlevering, spookte. Daarom zag de eigenaar zich verplicht, kort voor de laatste wereldoorlog de hoeve volledig te laten afbreken. Uit onze omgeving. De heer M. M. Loof, onderwijzer te Leiderdorp (voorheen te Axel) is benoemd tot hoofd van de Ned. Herv. School te Mijdrecht (Utr.) Tot kantonnier bij de Prov. Waterstaat voor de wegvakken Kijkuit—Hulst en AxelRode Sluis is met ingang van 1 October j.l. benoemd de heer A. la Oasse te IJzendijke. BRUQQENBOUW. Het herstel van de verkeerswegen en bruggen in onze provincie vindt gestadig voortgang. Op verschillende plaatsen ziet men werkzaamheden aan de wegen uitvoeren (velen zullen al lang met smart hierop hebben gewacht) en het aantal omleggingen langs slechte en kronkelwegen, op zichzelf al een teken van verbetering, vermindert. Naar verwacht wordt, zal een dezer dagen de brug voor Sluiskil ter plaatse aankomen en half October geplaatst zijn dit be tekent echter nog geen directe openstelling terwijl ook het herstel van de Vlake-brug vordert. Deze brug hoopt men op 15 November weer te kunnen openstellen. GEVONDEN VOORWERPEN. Een portemonnaie met inhoud, J. Boer, Oude Weg 3. Een portemonnaie met inhoud, Corry v. d. Hout, Noordstraat 29. De Niwin-Kerstpakketten-actie voor onze militairen in Oost en West, heeft in deze gemeente f2132,87. Dit mooie resultaat getuigt in de eerste plaats van het hartelijk medeleven der Axelse bevolking met onze mannen en jongens in Indië, maar ook van de spontane actie van het Niwin-Damescomité. Een woord van hartelijke dank is hier zeer zeker op zijn plaats. TOONEELUITVOERING K. T. C. Donderdagavond gaf de tooneelvereeniging K. T. C. uit de Koestraat alhier haar eerste uitvoering in het nieuwe seizoen ia Het Centrum, dat geheel gevuld was. Opgevoerd werd ditmaal een fooneelstuk in 3 bedrijven van Ben v. d. Holst, getiteld„Menschen in botsing". De heer Van Riel sprak als voorzitter een kort welkomstwoord en deed daarby ook weer een beroep op het publiek, om tijdens het spel de noodige stilte in acht te nemen. Helaas bleek dit verzoek ook thans weer als de stem eens roependen in de woestijn te hebben geklonken. Maar er is nog meer dat veel te wenschen overlaat. Wanneer op het programma ver meld staat dat om half 8 begonnen wordt, dient het publiek er ook te zijn en het gros was er dan ook. Toen volgden echter de „restantjes", die dan meestal nog tamelijk luidruchtig binnenkomen met opmerkingen als„o, zijn ze al bezig, wat vroeg 1" e. d.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1947 | | pagina 2