AXELSCHE m COURANT
ozo
Frankeering bij abonnement, Axel.
ZATERDAG 4 OCTOBER 1947.
61e JAARGANG N-. 102
NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD
Verschijnt iedere
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Woensdag en Zaterdag
Drukker-Uitgeefster:
Firma J. C. VINK
Adres Redactie en Administratie
AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§
Hoofdredactie:
T. C. VINK-van VESSEM
De Indië-route der K.L.M.
EN DE BEWOGENHEID DER TIJDEN
Jaren geleden heeft iemand bij de K L.M.,
die in hoge mate verantwoordelijk was voor
de opbouw van de luchtverbinding tussen
Nederland en Indië, gezegd, dat niet de
organisatie of de technische vervolmaking
het probleem zou zijn van deze route, doch
veel meer de politieke kwetsbaarheid van
deze lijn, d'e over niet minder dan 18
landen voert; en deze stelling is
juist gebleken.
Tijdens de proefvluchten in 1928 en 1929
kwam dit probleem al naar vorenIrak
was de eerste belemmering, die veroorzaakte
dat deze vluchten vele maanden moesten
worden onderbroken.
De openingsvlucht van de 14-daagse
dienst in September 1930 kon niet worden
volbracht, omdat Turkije doortocht wei
gerde. Later waren het Perzië en Grieken
land, die moeilijkheden in de weg legden
en daarna dreigde Siam een spaak in het
wiel te steken. Met kennis van zaken
geleide onderhandelingen, die echter steeds
zeer tijdrovend waren, wisten de oplos
sing te brengen en van een ernstige ver
storing van de regelmatige dienst is in de
eerste jaren nooit sprake geweest.
Toen in September 1939 de tweede
wereldoorlog uitbrak, volgde voor de lucht
lijn Amsterdam—Batavia uit de aard der
zaak een zeer moeilijke tijd. Een week
werd de verbinding verbroken, daarop werd
zij hersteld door regelmatig zij het dan
ook met een verlaagde frequentie tus
sen Ntpels en Batavia te vliegen met een
treir.-aanslulting tussen Nederland en Italië.
Zelfs toen in Mei 1940 Nederland zelf in
de oorlog betrokken werd, ging het lucht
verkeer tussen lndië en Palestina door tot
aan de inval der Japanners in het Konink
rijk overzee.
Na de Duitse capitulatie was het vrijwel
het eerste werk van de K.L M. en de
Nederlandse Regering, de verbinding met
lndië door de lucht te herstellen. O k hier
bij waren grote moeilijkheden te overwin
nen. Het voor dit doel geschikte luchtvaart
materiaal moest worden verkregen, de
juiste route moest worden gekozen en er
moest worden gezocht naar een exploitatie
vorm, die in de practijk kon worden aan
gepast aan de nog bijzondere toestanden,
die in de landen langs de luchtweg naar
het Oosten heersten. De Nederlandse
Regerings Luchttransportdienst in de
wandeling N G A.T. genaamd werd opge
richtaanvankelijk werd langs de omweg
van Colombo en de Cocos Eilanden gevlo
gen en later slaagde men er in wederom
op de aloude route via Calcutta, Bangkok
eu Singapore te komen, die een veel har
monischer afstandsverdeling gaf en daar
door de mogelijkheid, de nuttige belading
der vliegtuigen op te voeren.
Eind Juli 1947 waren juist maatregelen
genomen om de Nederlandse Regerings
Luchttransportdienst om te zetten in de nor
male K.L.M.-verbinding, De maatschappij
stonu op het punt de lucht ijn naar Ind
geheel ais K L.M. te exploiteren, toen de
Voor-Indische Regering verbood Karachi en
Calcutta aan te doen en haar gebied te
overvliegen, ondanks het feit dat de Neder
landse Regering met haar op 31 Mei 1947
.r een luchtvaartverdrag had gesloten, waar
door zij verplicht was onmiddellijk aan de
K.L.M. een vergunning te geven, zodra deze
maatschappij de dienst naar lndië onder haar
eigen naam zou uitvoeren.
In de nacht van 2 op 3 Augustus kwamen
de eerste verontrustende telegrammen. De
vliegtuigen PH-TAM en PH-TBT werden in
Voor-Indië vastgehouden. De vliegtuigbe
stuurders onderweg kregen opdracht voor
lopig te blijven op de plaats waar zij
waren. Op 4 Augustus werd evenwel in
overleg met de Nederlandse regering be
sloten de route in beweging te houden en
op 5 en 7 Augustus vertrokken wederom
vliegtuigen van Schiphol, die althans tot
Cairo zouden gaan in afwachting van
verdere instructies. Intussen was gezag
voerder Van Ulsen met de PH-TAF van
Batavia gestart. In Bingkok bouwde hij
met zijn bemanning en plaatselijke hulp een
extra benzinetank in zijn toestel en zette
daarna koers naar Colombo. Over Colombo
i öjaijah, gebruikmakende van R.AF-
ve en, vjpog men naar Amsterdam, waar
men op 6 Augustus aankwam. Hiermede
was een proefvlucht gemaakt over een
route, die eventueel grbruikt zou kunnen
worden. Nog dezelfde dag werd besloten
de dienst over deze route ook in Oost-
waartse richting te vliegen. Drie DC 4's
vertrokken de volgende dagen van Schiphol
en namen de passagiers en lading over van
de in Cairo opgehouden Skymasters, terwijl
zij tevens de zich inmiddels in Nederland
opgestapelde post vervoerden. De plannen
waren nu met de 3 DC-4's tussen Sjarjah
en Batavia te vliegen en een aar-en afvoer-
dienst tussen Amsterdam en Sjarjah tot
stand te brengen met Skymasters.
De luchtverbinding met Indië, die op het
ogenblik voor ons land van zo groot belang
is, zou op deze wijze kunnen blijven bestaan.
De onderhandelingen met Voor-lndië vonden
intussen voortgang en besprekingen werden
gevoerd om over Colombo te blijven vliegen
zolang geen definitief resultaat was bereikt.
Onder de gegeven omstandigheden kon
men niet ontevreden zijnde toestand was
niet ideaal, maar de lijn Amsterdam—Batavia
functioneerde en uit Voor-Indië kwam het
bericht dat ook de twee vastgehouden
vliegtuigen het luchtruim zouden mogen
kiezen in Westwaartse richting. Toen
kwam een nieuwe tegenslag. Ook Colombo
werd gesloten en Sjarjah zou slechts onder
bepaalde voorwaarden mogen worden aan
gedaan. Hiermede waren menselijkerwijs
gesproken alle mogelijkheden afgesloten om
Indië van Nederland uit door de lucht te
bereiken.
Nog geen 24 uur later echter kwam er
een telegram uit Singapore, meldende dat
Ceylon voor tenminste 14 dagen landingen
van K.L.M-vliegtuigen zou toestaan mits
geen munitie zou worden vervoerd.
De positie der vliegtuigen werd opnieuw
bekeken, berekeningen werden gemaakt en
telegrammen uitgezonden. Op 13 Augustus
kwamen de vliegtuigen weer in beweging.
Bagdad werd als overlaadstation aangewe
zen en de Oostwaartse en Westwaartse
vliegtuigen werden in aansluiting op elkaar
naar dit station gedirigeerd.
Bij de aanvang van deze nieuwe dienst
regeling kon niet worden voorkomen, dat
een aantal passagiers en een hoeveelheid
post en vracht te Bagdad moesten wachten
op doorzending naar Batavia, aangezien de
frequentie der vluchien door gebrek aan
geschikt materieel moest worden verlaagd.
De 25ste Augustus werd bekend gemaakt,
dat de vergunning om via Ceylon te vliegen
voorlopig was verlengd, nadat wederom
gedurende enige dagen stagnatie was ont
staan in verband met de hevige regens, die
de toestand van het vliegveld van Colombo
hadden verslechterd.
Er wordt op het ogenblik van alle
K.L.M.-employés, die bij de Indië-route
betrokken zijn, veel gevergd en de uiterste
krachten moeten worden ingespannen om
het vervoer wederom in regelmatige banen
te leiden en om tenslotte-de oude frequentie
van 6 maal in de week te bereiken. De
tegenwoordige geringere frequentie en de
vermindering van de betalei.de lading zal
ook financiële offers eisen, welke op andere
wijze weer zullen moeten worden goedge
maakt.
De ervaringen van de laatste weken zijn
overigens wel zeer bijzonder geweest.
De K.L.M. blijft doorwerken tot een op
lossing is verkregen voor het herstel van
de luchtlijn op lndië langs een route en
met een frequentie, die aan de tegenwoor
dige eisen van een regelmatige en snelle
verbinding voldoen.
De sport in het NIWIN-werk.
In de steeds groter wordende kring van
landgenoten, die zich metterdaad inspannen
voor de verzorging van de militairen en
burgers overzee, nemen de sportbeoefenaren
een belangrijke plaats in. En op welke
intensieve wijze zij in een geest van spor
tiviteit hun vrienden in de tropen bijstaan,
blijkt duidelijk uit het korte jaarverslag, dat
de landelijke spörtcommissie van de Natio
nale Inspanning Welzijnsverzorging ter ge
legenheid van het éénjarig bestaan in het
licht gegeven heeft. Wij memoreren hieruit
als belangrijkste feit, dat alle Nederlandse
sportbonden, 56 in totaal, actief deelnemen
aan het NIWIN-werk door het organiseren
van wedstrijden en demonstraties. Gedurende
de periode van 14 Sept. 1946—14 Sept. 1947
werden niet mirder dan 199 wedstrijden
georganiseerd in 137 gemeenten, waaraan
werd deelgenomen door 34 takken van sport.
Beier dan veel woorden demonstreert dit
simpele feit het nationale karakter van de
activiteit, die de sporlwereld aan de dag legt.
Een bedrag van f 60,907,14 was het resultaat
van 111 dezer wedstrijden; de opbrengst
van de overige 88 wedstrijden is nog niet
bekend. Aan het orgaan, dat in Indië alle
welfare-zendingen uit Nederland opvangt en
distribueert, de Coördinatie Commissie
Burger en Militaire Welfare (CCBMW) te
Batavia, zond de landelijke sportcommissie
van de NIWIN namens de Nederlandse
sportwereld 87 kisten met sportartikelen,
gezelschapsspelen, huisvlrtartikelen, model
bouw en denksport.
Schepen werden voorzien van dek- en
gezelschapsspelen, terwijl ertoe werd mede
gewerkt, dat alle op Indië varende boten
een vaste sportuitrusting hebben gekregen,
bestemd voor militairen en burgers. Ook
uit het buitenland komen geregeld bijdragen
op sportgebied binnenwij noemen hier
Zweden, waar de Nederlandse kolonie 100
kisten huisvlijtartikelen aankocht, en Zuid-
Afrika, dat eveneens sportmateriaal en
-kleding bijeenbracht. Intussen vinden de
aankopen door de sportcommissie regelmatig
voortganghet programma vermeldt o.m.
1000 voetballen en 2000 binnerballer, 100
tafeltennistafels, 350 korfballen met binnen-
ballen, 350 badmintonspelen. Van belang
is hierbij, dat alleen die artikelen uit de
binnenlandse productie worden aangeschaft,
die in voldoende mate worden gefabriceerd,
terwijl er voor schaarse materialen deviezen
beschikbaar worden gesteld. Hierdoor wordt
dus vermeden, dat met behulp van gelden,
die de sportwereld bijeen brengt, aan de
sportverenigingen materialen worden ont
houden, die zijzelve dringend nodig hebben.
Intussen zorgt de sportcommissie ook voor
de propagering van de sport door bekende
sportfiguren naar Indië uit te zenden om
daar voor de militairen lezingen te houden.
Zoo is onlangs bijv. de bekende scheids
rechter Hans Boekman vertrokken. Bovendien
worden de voorzitters der sportborden in
de gelegenheid gesteld om tweemaal per
maand (op Dinsdagavond 19,45 u Hilversum
I) tot hun leden te spreken over de sport
en de NIWIN.
Aan het slot van haar verslag merkt de
sportcommissie op, dat van alle materialen
voldoende reserves gevormd worden om in
spoedgevallen te kunnen voorzien.
SIGflRENMRGRZJM
-^■£1
P.ü.vom DRIEL
KORT VERSLAG
van de op 23 September jl. gehouden
bestuursvergadering van de Stichting voor
de Landbouw in Zeeland.
Huidige positie van de landbouw.
Een belangrijk deel van de vergadering
was gewijd aan besprekingen over de uiterst
moeilijke situatie waarin de landbouw in
onze provincie vooral in de voormalige
inundatiegebieden, mede tengevolge van de
droogte is geraakt.
Besloten werd het resultaat van de aan
gevraagde interpellatie over de gevoerde
landbouwprijspolitiek af te wachten alvorens
nadere stappen te doen. De samenstellende
delen van de Stichting, dus de landbouw-
en landarbeidersorganisaties in Zeeland,
overwegen het houden van een demonstratie
vergadering.
Bijdrage stichtingskosten voorbeeld-
proefboerderij Walcheren.
Met grote erkentelijkheid werd kennis
genomen van een besluit van het bestuur
der stichting „Herstel Zeeland 1945" om ten
behoeve van de aankoop van de veestapel
voor de op Walcheren te stichten voorbeeld-
proef boei derq een extra-bijdrage van f5000
beschikbaar te steller.
Verbod tot het verbouwen van suiker
bieten-, voederbieten- en dergelijk zaad,
benevens wintergerst in Zeeland.
In verband met het besmettingsgevaar
tengevolge van vergelingsziekte, werd be
sloten aan 'de Prov. Staten van Zeeland te
verzoeken een verordening uit te vaardigen,
waarbij de teelt van suikerbietenzaad, voe
derbietenzaad e.d. in de provincie Zeeland
wordt verboden. De ervaring heeft geleerd
dat deze besmetting zeer ernstig kan zijn
en reeds door enkele perceelen suikerbieten
kan worden veroorzaakt. De teelt van
suikerbieten- en voederbietenzaad is in
Zeeland van zo weinig belang, vergeleken
met de grote commerciële betekenis van de
suikerbietenteelt in onze provincie, dat een
dergelijk verbod alleszins is te billijken.
Tevens werd in verband met de grote
kans op rofstbesmettirg van zomergerat
besloten er op aan te dringen dat de ver
bouw van wintergerst in Zeeland wordt
verboden. De teelt van wintergerst is in
Zeeland zeer onbelangrijk, terwijl in de
praktijk duidelijk is gebleken dat het gevaar
van besmetting zeer groot is, waardoor
grote schade aan de zomergerst wordt ver
oorzaakt.
Financiering plaatselijke commissies.
Ten behoeve van het werk van de kring
en plaatselijke commissies op sociaal gebied
werd een vergoedingsregeling vastgesteld.
Verdeling oliepakken, 2e hands-fietsen
en vergunningen voor horloges.
Een zeer beperkt aantal vergunningen
voor oliepakker, 2e hands-rijwielen en ver
gunningen voor horloges werd aan de kring
commissies toegewezen ter verdeling onder
die landbouwers en landarbeiders die hier
voor het meest in aanmerking komen.
Veer Zijpe—Anna Jacobapolder.
Besloten werd steun te verlenen aan de
actie op Schouwen Duiveland om te komen
tot verbetering van het veer Zïjpe—Anna
Jacobapolder, dat op heden zeer veel te
wensen overlaat.
Administratieve beslommeringen.
Besloten werd er bij de Stichting voor de
Landbouw te 'sGravenhage opnieuw op aan
te dringen pogingen aan te wenden om te
komen tot een aanzienlijke vereenvoudiging
van de administratie ten behoeve van de
uitvoering der sociale verzekering.
Verplichte keuring van merriën
en hengsten.
Nadat het bestuur zich reeds eerder had
uitgesproken voor een verplichte keuring
van fokmerriën, werd het als logisch gevolg
van dit besluit als juist beoordeeld dat niet
langer het gebruik van een niet-goedgekeurde
hengst voor eigen paarden, dat overigens
slechts sporadisch in Zeeland voorkomt,
moet worden toegestaan.
GEMEENTERAADSVERGADERING.
Zitting van Dinsdag 30 Sept.
Afwezig de heren Pijpelink en Tollenaar.
De notulen van de vorige vergadering
worden onveranderd vastgesteld.
Bij de ingekomen stukken wordt een be
richt van Koninklijke goedkeuring van de
wijziging der Verordening op de honden
belasting, van de Verordening op de wegen
belasting, van de wijziging der Verordening
op de begrafenisrechten, van de Verordening
op de reinigingsrechten voor kennisgeving
aangenomen.
B- en W. delen mede, dat de reinigings
rechten zijn te beschouwen als een retributie,
wat medebrengt, dat de heffing niet kan
worden losgemaakt van de diensten, die
de gemeente werkelijk verricht.
Daarom kan de heffing alleen plaats
hebben ten aanzien van de bewoners van
die gedeelten der gemeente, waar de op
haaldienst functionneert. Het is in het be
lang der volksgezondheid, dat de ingezetenen
zich niet op onhygiënische wijze van hun
huisvuil ontdoen. Dit brengt mede, dat
bedoelde ingezetenen aan de hand van art.
168 der Gemeentewet bij strafverordening
verplicht kunnen worden, van de ophaal
dienst gebruik te maken.
B. en W. stellen daarom voor in de Alg.
Politieverordening op te nemen een nieuw
art. 70a, luidende:
1. Het is verboden, zich, anders dan door
middel van de gemeentelijke ophaaldienst,
te ontdoen van haardas, huisvuil, keuken
en bedrijfsafval en dergelijke afvalstoffen.
2. Het bepaalde in het le lid geldt niet
voor de bewoners van woningen, noch voor
de bedrijven, gelegen in die gedeelten der
gemeente, welke buiten de gemeentelijke
ophaaldienst vallen.
3. Welke gedeelten der gemeente buiten
die ophaaldienst vallen, wordt vastgesteld
door Burgemeester en Wethouders.
Dhr. Kesbeke en Van Doeselaar menen
dat verplicht ophalen van vuilnis voor be
drijven tegen een tarief van f 3 per kub. M.
een zware belasting zou zijn.
Dhr. Fanoy bepleit een niet h\ te soepele
houding van B. en W. in deze, omdat z i
anders deze verordening waardeloos wordt
5. «en Y' zu,,en in bePaa,de gevallen
ontheffing kunnen verlenen.
Abonnements
prijs:
Losse nummers 5 ct.
Kwartaal
abonnement
Axel binnen de kom
fl 1,25
Alle andere plaatsen
in Nederland en
Ned. Indiê fl. 1,55.
Buitenland fl. 2,—.
Advertentieprijs
7 cent per m.m.
Ingezonden
Mededeelingen
20 cent per m.m.
Kleine Advertentién
(maximum 8 regels)
1 5 regels 60 cent.
iedere regel meer
12 cent extra.
VHM LPhüEVELDE,
NOORDSTRAflT SH
AXEL