AXELSCHE m COURANT ozo Frankeering bij abonnement, Axel. ZATERDAG 4 OCTOBER 1947. 61e JAARGANG N-. 102 NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK Adres Redactie en Administratie AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ Hoofdredactie: T. C. VINK-van VESSEM De Indië-route der K.L.M. EN DE BEWOGENHEID DER TIJDEN Jaren geleden heeft iemand bij de K L.M., die in hoge mate verantwoordelijk was voor de opbouw van de luchtverbinding tussen Nederland en Indië, gezegd, dat niet de organisatie of de technische vervolmaking het probleem zou zijn van deze route, doch veel meer de politieke kwetsbaarheid van deze lijn, d'e over niet minder dan 18 landen voert; en deze stelling is juist gebleken. Tijdens de proefvluchten in 1928 en 1929 kwam dit probleem al naar vorenIrak was de eerste belemmering, die veroorzaakte dat deze vluchten vele maanden moesten worden onderbroken. De openingsvlucht van de 14-daagse dienst in September 1930 kon niet worden volbracht, omdat Turkije doortocht wei gerde. Later waren het Perzië en Grieken land, die moeilijkheden in de weg legden en daarna dreigde Siam een spaak in het wiel te steken. Met kennis van zaken geleide onderhandelingen, die echter steeds zeer tijdrovend waren, wisten de oplos sing te brengen en van een ernstige ver storing van de regelmatige dienst is in de eerste jaren nooit sprake geweest. Toen in September 1939 de tweede wereldoorlog uitbrak, volgde voor de lucht lijn Amsterdam—Batavia uit de aard der zaak een zeer moeilijke tijd. Een week werd de verbinding verbroken, daarop werd zij hersteld door regelmatig zij het dan ook met een verlaagde frequentie tus sen Ntpels en Batavia te vliegen met een treir.-aanslulting tussen Nederland en Italië. Zelfs toen in Mei 1940 Nederland zelf in de oorlog betrokken werd, ging het lucht verkeer tussen lndië en Palestina door tot aan de inval der Japanners in het Konink rijk overzee. Na de Duitse capitulatie was het vrijwel het eerste werk van de K.L M. en de Nederlandse Regering, de verbinding met lndië door de lucht te herstellen. O k hier bij waren grote moeilijkheden te overwin nen. Het voor dit doel geschikte luchtvaart materiaal moest worden verkregen, de juiste route moest worden gekozen en er moest worden gezocht naar een exploitatie vorm, die in de practijk kon worden aan gepast aan de nog bijzondere toestanden, die in de landen langs de luchtweg naar het Oosten heersten. De Nederlandse Regerings Luchttransportdienst in de wandeling N G A.T. genaamd werd opge richtaanvankelijk werd langs de omweg van Colombo en de Cocos Eilanden gevlo gen en later slaagde men er in wederom op de aloude route via Calcutta, Bangkok eu Singapore te komen, die een veel har monischer afstandsverdeling gaf en daar door de mogelijkheid, de nuttige belading der vliegtuigen op te voeren. Eind Juli 1947 waren juist maatregelen genomen om de Nederlandse Regerings Luchttransportdienst om te zetten in de nor male K.L.M.-verbinding, De maatschappij stonu op het punt de lucht ijn naar Ind geheel ais K L.M. te exploiteren, toen de Voor-Indische Regering verbood Karachi en Calcutta aan te doen en haar gebied te overvliegen, ondanks het feit dat de Neder landse Regering met haar op 31 Mei 1947 .r een luchtvaartverdrag had gesloten, waar door zij verplicht was onmiddellijk aan de K.L.M. een vergunning te geven, zodra deze maatschappij de dienst naar lndië onder haar eigen naam zou uitvoeren. In de nacht van 2 op 3 Augustus kwamen de eerste verontrustende telegrammen. De vliegtuigen PH-TAM en PH-TBT werden in Voor-Indië vastgehouden. De vliegtuigbe stuurders onderweg kregen opdracht voor lopig te blijven op de plaats waar zij waren. Op 4 Augustus werd evenwel in overleg met de Nederlandse regering be sloten de route in beweging te houden en op 5 en 7 Augustus vertrokken wederom vliegtuigen van Schiphol, die althans tot Cairo zouden gaan in afwachting van verdere instructies. Intussen was gezag voerder Van Ulsen met de PH-TAF van Batavia gestart. In Bingkok bouwde hij met zijn bemanning en plaatselijke hulp een extra benzinetank in zijn toestel en zette daarna koers naar Colombo. Over Colombo i öjaijah, gebruikmakende van R.AF- ve en, vjpog men naar Amsterdam, waar men op 6 Augustus aankwam. Hiermede was een proefvlucht gemaakt over een route, die eventueel grbruikt zou kunnen worden. Nog dezelfde dag werd besloten de dienst over deze route ook in Oost- waartse richting te vliegen. Drie DC 4's vertrokken de volgende dagen van Schiphol en namen de passagiers en lading over van de in Cairo opgehouden Skymasters, terwijl zij tevens de zich inmiddels in Nederland opgestapelde post vervoerden. De plannen waren nu met de 3 DC-4's tussen Sjarjah en Batavia te vliegen en een aar-en afvoer- dienst tussen Amsterdam en Sjarjah tot stand te brengen met Skymasters. De luchtverbinding met Indië, die op het ogenblik voor ons land van zo groot belang is, zou op deze wijze kunnen blijven bestaan. De onderhandelingen met Voor-lndië vonden intussen voortgang en besprekingen werden gevoerd om over Colombo te blijven vliegen zolang geen definitief resultaat was bereikt. Onder de gegeven omstandigheden kon men niet ontevreden zijnde toestand was niet ideaal, maar de lijn Amsterdam—Batavia functioneerde en uit Voor-Indië kwam het bericht dat ook de twee vastgehouden vliegtuigen het luchtruim zouden mogen kiezen in Westwaartse richting. Toen kwam een nieuwe tegenslag. Ook Colombo werd gesloten en Sjarjah zou slechts onder bepaalde voorwaarden mogen worden aan gedaan. Hiermede waren menselijkerwijs gesproken alle mogelijkheden afgesloten om Indië van Nederland uit door de lucht te bereiken. Nog geen 24 uur later echter kwam er een telegram uit Singapore, meldende dat Ceylon voor tenminste 14 dagen landingen van K.L.M-vliegtuigen zou toestaan mits geen munitie zou worden vervoerd. De positie der vliegtuigen werd opnieuw bekeken, berekeningen werden gemaakt en telegrammen uitgezonden. Op 13 Augustus kwamen de vliegtuigen weer in beweging. Bagdad werd als overlaadstation aangewe zen en de Oostwaartse en Westwaartse vliegtuigen werden in aansluiting op elkaar naar dit station gedirigeerd. Bij de aanvang van deze nieuwe dienst regeling kon niet worden voorkomen, dat een aantal passagiers en een hoeveelheid post en vracht te Bagdad moesten wachten op doorzending naar Batavia, aangezien de frequentie der vluchien door gebrek aan geschikt materieel moest worden verlaagd. De 25ste Augustus werd bekend gemaakt, dat de vergunning om via Ceylon te vliegen voorlopig was verlengd, nadat wederom gedurende enige dagen stagnatie was ont staan in verband met de hevige regens, die de toestand van het vliegveld van Colombo hadden verslechterd. Er wordt op het ogenblik van alle K.L.M.-employés, die bij de Indië-route betrokken zijn, veel gevergd en de uiterste krachten moeten worden ingespannen om het vervoer wederom in regelmatige banen te leiden en om tenslotte-de oude frequentie van 6 maal in de week te bereiken. De tegenwoordige geringere frequentie en de vermindering van de betalei.de lading zal ook financiële offers eisen, welke op andere wijze weer zullen moeten worden goedge maakt. De ervaringen van de laatste weken zijn overigens wel zeer bijzonder geweest. De K.L.M. blijft doorwerken tot een op lossing is verkregen voor het herstel van de luchtlijn op lndië langs een route en met een frequentie, die aan de tegenwoor dige eisen van een regelmatige en snelle verbinding voldoen. De sport in het NIWIN-werk. In de steeds groter wordende kring van landgenoten, die zich metterdaad inspannen voor de verzorging van de militairen en burgers overzee, nemen de sportbeoefenaren een belangrijke plaats in. En op welke intensieve wijze zij in een geest van spor tiviteit hun vrienden in de tropen bijstaan, blijkt duidelijk uit het korte jaarverslag, dat de landelijke spörtcommissie van de Natio nale Inspanning Welzijnsverzorging ter ge legenheid van het éénjarig bestaan in het licht gegeven heeft. Wij memoreren hieruit als belangrijkste feit, dat alle Nederlandse sportbonden, 56 in totaal, actief deelnemen aan het NIWIN-werk door het organiseren van wedstrijden en demonstraties. Gedurende de periode van 14 Sept. 1946—14 Sept. 1947 werden niet mirder dan 199 wedstrijden georganiseerd in 137 gemeenten, waaraan werd deelgenomen door 34 takken van sport. Beier dan veel woorden demonstreert dit simpele feit het nationale karakter van de activiteit, die de sporlwereld aan de dag legt. Een bedrag van f 60,907,14 was het resultaat van 111 dezer wedstrijden; de opbrengst van de overige 88 wedstrijden is nog niet bekend. Aan het orgaan, dat in Indië alle welfare-zendingen uit Nederland opvangt en distribueert, de Coördinatie Commissie Burger en Militaire Welfare (CCBMW) te Batavia, zond de landelijke sportcommissie van de NIWIN namens de Nederlandse sportwereld 87 kisten met sportartikelen, gezelschapsspelen, huisvlrtartikelen, model bouw en denksport. Schepen werden voorzien van dek- en gezelschapsspelen, terwijl ertoe werd mede gewerkt, dat alle op Indië varende boten een vaste sportuitrusting hebben gekregen, bestemd voor militairen en burgers. Ook uit het buitenland komen geregeld bijdragen op sportgebied binnenwij noemen hier Zweden, waar de Nederlandse kolonie 100 kisten huisvlijtartikelen aankocht, en Zuid- Afrika, dat eveneens sportmateriaal en -kleding bijeenbracht. Intussen vinden de aankopen door de sportcommissie regelmatig voortganghet programma vermeldt o.m. 1000 voetballen en 2000 binnerballer, 100 tafeltennistafels, 350 korfballen met binnen- ballen, 350 badmintonspelen. Van belang is hierbij, dat alleen die artikelen uit de binnenlandse productie worden aangeschaft, die in voldoende mate worden gefabriceerd, terwijl er voor schaarse materialen deviezen beschikbaar worden gesteld. Hierdoor wordt dus vermeden, dat met behulp van gelden, die de sportwereld bijeen brengt, aan de sportverenigingen materialen worden ont houden, die zijzelve dringend nodig hebben. Intussen zorgt de sportcommissie ook voor de propagering van de sport door bekende sportfiguren naar Indië uit te zenden om daar voor de militairen lezingen te houden. Zoo is onlangs bijv. de bekende scheids rechter Hans Boekman vertrokken. Bovendien worden de voorzitters der sportborden in de gelegenheid gesteld om tweemaal per maand (op Dinsdagavond 19,45 u Hilversum I) tot hun leden te spreken over de sport en de NIWIN. Aan het slot van haar verslag merkt de sportcommissie op, dat van alle materialen voldoende reserves gevormd worden om in spoedgevallen te kunnen voorzien. SIGflRENMRGRZJM -^■£1 P.ü.vom DRIEL KORT VERSLAG van de op 23 September jl. gehouden bestuursvergadering van de Stichting voor de Landbouw in Zeeland. Huidige positie van de landbouw. Een belangrijk deel van de vergadering was gewijd aan besprekingen over de uiterst moeilijke situatie waarin de landbouw in onze provincie vooral in de voormalige inundatiegebieden, mede tengevolge van de droogte is geraakt. Besloten werd het resultaat van de aan gevraagde interpellatie over de gevoerde landbouwprijspolitiek af te wachten alvorens nadere stappen te doen. De samenstellende delen van de Stichting, dus de landbouw- en landarbeidersorganisaties in Zeeland, overwegen het houden van een demonstratie vergadering. Bijdrage stichtingskosten voorbeeld- proefboerderij Walcheren. Met grote erkentelijkheid werd kennis genomen van een besluit van het bestuur der stichting „Herstel Zeeland 1945" om ten behoeve van de aankoop van de veestapel voor de op Walcheren te stichten voorbeeld- proef boei derq een extra-bijdrage van f5000 beschikbaar te steller. Verbod tot het verbouwen van suiker bieten-, voederbieten- en dergelijk zaad, benevens wintergerst in Zeeland. In verband met het besmettingsgevaar tengevolge van vergelingsziekte, werd be sloten aan 'de Prov. Staten van Zeeland te verzoeken een verordening uit te vaardigen, waarbij de teelt van suikerbietenzaad, voe derbietenzaad e.d. in de provincie Zeeland wordt verboden. De ervaring heeft geleerd dat deze besmetting zeer ernstig kan zijn en reeds door enkele perceelen suikerbieten kan worden veroorzaakt. De teelt van suikerbieten- en voederbietenzaad is in Zeeland van zo weinig belang, vergeleken met de grote commerciële betekenis van de suikerbietenteelt in onze provincie, dat een dergelijk verbod alleszins is te billijken. Tevens werd in verband met de grote kans op rofstbesmettirg van zomergerat besloten er op aan te dringen dat de ver bouw van wintergerst in Zeeland wordt verboden. De teelt van wintergerst is in Zeeland zeer onbelangrijk, terwijl in de praktijk duidelijk is gebleken dat het gevaar van besmetting zeer groot is, waardoor grote schade aan de zomergerst wordt ver oorzaakt. Financiering plaatselijke commissies. Ten behoeve van het werk van de kring en plaatselijke commissies op sociaal gebied werd een vergoedingsregeling vastgesteld. Verdeling oliepakken, 2e hands-fietsen en vergunningen voor horloges. Een zeer beperkt aantal vergunningen voor oliepakker, 2e hands-rijwielen en ver gunningen voor horloges werd aan de kring commissies toegewezen ter verdeling onder die landbouwers en landarbeiders die hier voor het meest in aanmerking komen. Veer Zijpe—Anna Jacobapolder. Besloten werd steun te verlenen aan de actie op Schouwen Duiveland om te komen tot verbetering van het veer Zïjpe—Anna Jacobapolder, dat op heden zeer veel te wensen overlaat. Administratieve beslommeringen. Besloten werd er bij de Stichting voor de Landbouw te 'sGravenhage opnieuw op aan te dringen pogingen aan te wenden om te komen tot een aanzienlijke vereenvoudiging van de administratie ten behoeve van de uitvoering der sociale verzekering. Verplichte keuring van merriën en hengsten. Nadat het bestuur zich reeds eerder had uitgesproken voor een verplichte keuring van fokmerriën, werd het als logisch gevolg van dit besluit als juist beoordeeld dat niet langer het gebruik van een niet-goedgekeurde hengst voor eigen paarden, dat overigens slechts sporadisch in Zeeland voorkomt, moet worden toegestaan. GEMEENTERAADSVERGADERING. Zitting van Dinsdag 30 Sept. Afwezig de heren Pijpelink en Tollenaar. De notulen van de vorige vergadering worden onveranderd vastgesteld. Bij de ingekomen stukken wordt een be richt van Koninklijke goedkeuring van de wijziging der Verordening op de honden belasting, van de Verordening op de wegen belasting, van de wijziging der Verordening op de begrafenisrechten, van de Verordening op de reinigingsrechten voor kennisgeving aangenomen. B- en W. delen mede, dat de reinigings rechten zijn te beschouwen als een retributie, wat medebrengt, dat de heffing niet kan worden losgemaakt van de diensten, die de gemeente werkelijk verricht. Daarom kan de heffing alleen plaats hebben ten aanzien van de bewoners van die gedeelten der gemeente, waar de op haaldienst functionneert. Het is in het be lang der volksgezondheid, dat de ingezetenen zich niet op onhygiënische wijze van hun huisvuil ontdoen. Dit brengt mede, dat bedoelde ingezetenen aan de hand van art. 168 der Gemeentewet bij strafverordening verplicht kunnen worden, van de ophaal dienst gebruik te maken. B. en W. stellen daarom voor in de Alg. Politieverordening op te nemen een nieuw art. 70a, luidende: 1. Het is verboden, zich, anders dan door middel van de gemeentelijke ophaaldienst, te ontdoen van haardas, huisvuil, keuken en bedrijfsafval en dergelijke afvalstoffen. 2. Het bepaalde in het le lid geldt niet voor de bewoners van woningen, noch voor de bedrijven, gelegen in die gedeelten der gemeente, welke buiten de gemeentelijke ophaaldienst vallen. 3. Welke gedeelten der gemeente buiten die ophaaldienst vallen, wordt vastgesteld door Burgemeester en Wethouders. Dhr. Kesbeke en Van Doeselaar menen dat verplicht ophalen van vuilnis voor be drijven tegen een tarief van f 3 per kub. M. een zware belasting zou zijn. Dhr. Fanoy bepleit een niet h\ te soepele houding van B. en W. in deze, omdat z i anders deze verordening waardeloos wordt 5. «en Y' zu,,en in bePaa,de gevallen ontheffing kunnen verlenen. Abonnements prijs: Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom fl 1,25 Alle andere plaatsen in Nederland en Ned. Indiê fl. 1,55. Buitenland fl. 2,—. Advertentieprijs 7 cent per m.m. Ingezonden Mededeelingen 20 cent per m.m. Kleine Advertentién (maximum 8 regels) 1 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra. VHM LPhüEVELDE, NOORDSTRAflT SH AXEL

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1947 | | pagina 1