landelijke omgeving. Op het eerste gezicht heeft het terrein niets opvallends, het ligt temidden van korenvelden en boomgaarden, en aan den voet van den heuvel liggen een paar van die kleine rustige L'mburesche dorpjes. Maar dichterbij gekomen, ziet men de startbanen van stalen platen, zooals ze door de Amerikanen zijn aangelegd, afge-# bakend met wit-zwarte blokken het geraamte van een hangar, die de vorige gebruikers niet meer voltooid hebben, staat er eenzaam tusschen de appelboomeneen kudde schapen graast er om heen, zich van niets bewust. Aan den ingang van het terrein wappert de K.L.M.-vlag en als men het ruime parkeerterrein opkomt, ziet men direct het nieuwe stationsgebouw liggen. In het begin bestond de geheele accomodatie uit een gebouwtje van 4x4 meter, waarin alle diensten waren ondergebracht, maar nu is er een stationsgebouw met restaurant en terras en voldoende kantoorruimte, en daar naast een afzonderlijk gebouw voor radio- en meteodienst. Gewoonlijk verstoort niets de landelijke rust in deze ongerepte omgeving. Maar tegen de tijd, dat de K.L.M.-machine bin nenkomt, kan het er flink druk worden, dan komen de auto's en de bussen uit Maastricht en Heerlen, die de passagiers brengen en halen, en bij goed weer verza melt zich ook een groot aantal belangstel lenden op het terrein, want de Limburger leeft mee met alles, wat „zijn" vliegveld betreft. En als de machine eenmaal aan de grond staat, is iedereen er druk in de weer, dan is het aanpakken, want over een kwartier moet er weer gestart worden. En na een kwartier wordt er ook weer gestart, en ter wijl de bussen en auto's weer van het vliegveld vertrekken, verheft zich de K.L.M.- vogel met ronkende motoren boven het Limburgse landschap. En na enige tijd keert de stilte weer op het vliegveld. Zo is het Limburgse vliegveld nu. Maar in de toekomst wacht het wellicht nog een schone taak; er zullen internatio nale verbindingen via Limburg worden ge opend, zodat te zijner tijd dit deel van ons vaderland rechtstreeks door de lucht met de voornaamste centra van Europa zal worden verbonden. Het vliegveld zelfiS zal belangrijk worden verbeterd; er komen verharde startbanen en er wordt een aan alle moderne eisen voldoende nachtlanlings- installatie aangelegd; het hele terrein, dat nu nog min of meer golvend is, zal worden geëgaliseerd. De plannen voor al deze werkzaamheden liggen gereed, en met de uitvoering ervan zal zo spoedig mogelijk een begin worden gemaakt. Momenteel heeft Limburg nog een ge moedelijk provincievliegveld met een voor de huidige behoeften voldoende accomoatie Maar in de naaste toekomst zal hier een goed uitgeruste luchthaven ontstaan, die een belangrijke bijdrage zal gaan leveren tot de welvaart van Nederland, en niet het minst van Limburg zelf. Noodwet Ouderdomsvoorziening De Raad van Arbeid schrijft ons: Uit verschillende opmerkingen, o.a. in de pers is gebleken, dat de Noodvoorziening voor Ouden van Dagen krachtens boven genoemde wet zich in een grote belang stelling mag verheugen. Reeds werd een zeer groot aantal aanvragen ingediend en via de gemeentelijke commissiën van onder zoek bij de Raad van Arbeid ingediend, zodat reeds de overtuiging bestaat, dat zij die voor hun levensonderhoud op deze wet zijn aangewezen een aanvraag hebben in gediend. Het is uiteraard mogelijk dat sommigen, die b.v. slechts voor een deel op deze inkomsten zijn aangewezen nog geen gebruik hebben gemaakt vanj hun recht om een aanvraag in te dienen. Men late zich niet door overwegingen van valse schaamte of anderzins weerhouden zich te vergewissen (bij de gemeentelijke commissie) of men recht op een uitkering heeft. De commissies zijn op de hoogte van de maat staven welke plaatselijk voor het recht op de uitkering gelden. De grote vraag voor de betrokkenen is ratuurlijkWanneer zal ik de uitkering kunnen ontvangen Het is moeilijk daarop een concreet antwoord te gevp- F" w"rdt 70"d<" ♦wjjfpl alles op gezet om te^bereiken dat m< n zo vlug mogelijk de gang naar het pcsfka toor kan ondernemer, maar men begrijpt, dat het volslagen onmogplijk is om tiendu'zan den gerechtigden^tegelijk en binnen luttele weken aan uitbetaling te helpen. Eén ding staat vast,:* degene die vóór 1 October aanvroeg kan er zeker van zijn dat hij uitkering ontvangt van 1 October af. Al komt de u'tkerirg eerst over er kele maanden tot stand, dan ortvargt men een bedrag, berekend met irgarg van 1 October. Een der omstardigheden welke het on mogelijk maakt alle renten in de loop van October betaalbaar te stellen is, dat velen reeds krachtens een of andere sociale ver zekeringswet een rente ontvanger. De uit betaling daarvan móét met de nooduitkering werden samengevoegd om fouten te ver mijden. Alle lopende renten [moeten dus bij de postkantoren worden stopgelegd en tegelijkertijd door at derë bedragen ver vangen worden. Dit moet centraal gebeuren en wel door de Rijksverzekeringsbark te Amsterdam, omdat deze tot dusver alle bestaande renten administreerde De meestt» uitkeringen moeten dus deze administratie passeren en men begrijpt dat dit enorme werktijd vordert. Deger en, die tot nu toe jiog geen andere rente ontvinger, kunnen iets sneller worden geholpen, maar ook dit eist nog heel wat administratie. Bovendien gebiedt de billijk heid deze gevallen op één lijn te stellen met de overigenhet zou niet aangaan deze wegens eenvoudiger administratie te laten voorgaan. Ook voor hen geldt dusrustig afwachten. Wat heeft men er aan, wanneer door haast een grote verwarring ontstaat hier moet degelijk werk worden geleverd. leder belanghebbende kan ervan verzekerd zijn dat hij het zijne zal ontvargen, mits men aan de administratie de nodige tijd laat om deze' zaken goed te regelen. Alle aanvragen zijn naar volgorde van binnenkomst genum merd en worden met in acht nemen van het voorgaande in die volgorde afgedaan. Aan verzoeken om de behandeling te bespoe digen kan dan ook niet worden voldaan. Wie zich wil overtuigen of tr wordt op geschoten, wandele 's avonds eer 3 langs het gebouw van de Raad van Arbeid te Middel burg. Hij kan dan zien dat er tot late uren wordt gewerkt om ailes zo goed en zo vlug mogelijk klaar te krijgen. DEMONSTATIE MET TRACTORPLOEGEN IN WZ.-VLAANDEREN. West Zeeuws Vlaanderen is een gebied waar in vergelijking met andere akkerbouw- str^ken steeds veel landbouwwerktuigen van allerlei aard werden gebruikt. Nu de oorlog onder het omvangrijke machinepark van deze streek zo'n vreselijke opruiming heeft gehouden en de mechani satie van de landbouw van zo ver strekkende betekenis is, is het zeker juist gezien, dat aan deze materie in dit gebied de volle aandacht wordt geschonken. Vanwege het rayon W.Z-.Vleanderen van de Stichting voor de Landbouw is dan ook een commissie ingesteld, die in samenwer king met de Rijkslandbouwvoorlichtings- dienst nieuwe werktuigen bestudeert en beproeft en op gezette tijden demonstraties organiseert. Donderdag 25 September j.l. vond de eerste demonstratie plaats en wel met een tiental tractorploegen. De Voorzitter der Commissie, de heer L. C. C. Cammaert te Schoondijke, had daarvoor een zeer mooi en geschikt gelegen terrein ter beschikking gesteld. De bodem bestaat uit middelzware klei met rond 35 procent afslibbaar. Mede door de gunstige weersomstandig heden waren van heinde en ver bezoekers toegestroomd, zodat zeker 500 belangheb benden van deze demonstratie getuige waren. Het terrein was in een tiental stukken ingedeid, waarop^de verschillende plo merkerwerden beproefd. Coclhutt 4 sch. rondg. Massey Harris 2 en 4sch. rondg. Ailis Chalmers 4 sch. rondg. Minespolis Moline 3 sch. rondp, Melottel en 2 sch. wentel. Kipploeg en 2 Wegloeg. Dezelaatste ploeg was feen eigen coii- structievan de firma Beghryn te Sluiskil- IJzendije en trok zeer veel belangstelling. In saenwerking met de Rijksvoorlic! tingsdiest zal een critisch verslag wordr uitgebnht, dat t.z.t. zal worden gppublicer; Als dijk van waardering is aan het tractorprsoneel, die naar de mening var de comissie zich het beste van hun ta - gekwett hebben, een beloning toegeken Een rcursie Franse landbouwers, die de demonsatie enige tijd meemaakte, was over eeien ander vol lof. Vermd zij nog, dat de Commissie door een gelïlijke bijdrage van de Stichti. „HersteHeeland 1945" in staat is g^stf dergelijk demonstraties te organiseren. Beslot» is, op Donderdag 9 October >p nader teiepalen plaats en tijd een demo stratie rrl bietenlichters te doen pla vinden. DE „VLLEM RUYS" BUITENGAATS GESLEEPT. In het jok van de N.V. „De Schelde" werd eintvan de vorige week de „Wilh Ruys" vaklaar gemaakt. De „Vliem Ruys", jarenlang bekend onder ziji bouwnummer „de 214" was rot een deel m Viissingen geworden. De oongsgeschiedenis van de Schelde- stad is nt los te maken van dit schip. Jarenlang *g in de romp kostbaar materiaal verbotgen De vijand vond het niet. Jaren- lang boodle romp een veilige schuilplaats bij luchtaivallen. En in de noodwintet van 1944-45, toen Viissingen zonder water zat, heeftoen „de 214" niet gezorgd, t at er drir kwer kwam De zoetwater-irst latie maak het uit zout Scheldewater. Maar daniet alleen. Hoeveel Viissingen hebben ni meegewerkt aan de bouw ven dit zeekaeel 1 De ingenieurs hebben ik plannen oiworpen. De tekenaars hun dachten o papier gebracht. De ir.kop hebben di materialen doen komen en met welk een »ereie werd daarna met de bouw begonnen 1 Hoe hebben de scheepsham 5 geratelu I ieeds vóór de ouriog. Kan iennd zich het silhouet van VI a singen denen in de oorlogsjaren zonder c- 214, hoog oven alle huizen uit? Op 1 Ju 1946 liep de Willem Ruys va<i stapel. Driftiger dan ooit werd er nu gewerkt aan de voooiïng. En weer was overal i de Scheldttad de Oceaanreus zichtbaar. Zondag u hebben de Vlissingers de R zien gaar. Terwijl e sirene's gilden en het publiek, dat zich ij duizenden langs de sluis had opgesteld ivendig floot en juichte, zwaaid de „WilleiRuys* in de buitenhaven, waarna de Blankobuig en de Pernis het schip buitengaats brachten, waarna het op eig i kracht naa zijn ankerplaats voer, Maandagiorgen wordt het uitgeklaard en worden denstrumenten afgesteld. Dinsdag vertrekt he schip naar de Golf van Biskaye. Het is i bedoeling, dat tijdens dez tocht de nachines, de instrumenten enz. volledig beroefd worden. Er zal ook een volle-krachtoroef gehouuen worden. Verwacht .vordt, dat het schip Donderdag of Vrijdag e Rotterdam aankomt, waarna het bij Wilon-Feyenoord in het dok gaat, om tenslotte aan de Lloyd kade te Rotterdw geheel afgetnmerd en ingericht te worden. Half Ncvenber wordt dan de „technisch' proefvaart" gehouden, als de boot geheel gereed is. Tenslotte rolgt de officiële proefvaart. De „Willen Ruys" is door de leerlingen van de Rotardamse schoolvereniging ge adopteerd ali „schip van de school". I Lt% wili

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1947 | | pagina 2