landelijke omgeving. Op het eerste gezicht
heeft het terrein niets opvallends, het ligt
temidden van korenvelden en boomgaarden,
en aan den voet van den heuvel liggen een
paar van die kleine rustige L'mburesche
dorpjes. Maar dichterbij gekomen, ziet men
de startbanen van stalen platen, zooals ze
door de Amerikanen zijn aangelegd, afge-#
bakend met wit-zwarte blokken het geraamte
van een hangar, die de vorige gebruikers
niet meer voltooid hebben, staat er eenzaam
tusschen de appelboomeneen kudde
schapen graast er om heen, zich van niets
bewust. Aan den ingang van het terrein
wappert de K.L.M.-vlag en als men het
ruime parkeerterrein opkomt, ziet men direct
het nieuwe stationsgebouw liggen. In het
begin bestond de geheele accomodatie uit
een gebouwtje van 4x4 meter, waarin alle
diensten waren ondergebracht, maar nu is
er een stationsgebouw met restaurant en
terras en voldoende kantoorruimte, en daar
naast een afzonderlijk gebouw voor radio-
en meteodienst.
Gewoonlijk verstoort niets de landelijke
rust in deze ongerepte omgeving. Maar
tegen de tijd, dat de K.L.M.-machine bin
nenkomt, kan het er flink druk worden,
dan komen de auto's en de bussen uit
Maastricht en Heerlen, die de passagiers
brengen en halen, en bij goed weer verza
melt zich ook een groot aantal belangstel
lenden op het terrein, want de Limburger
leeft mee met alles, wat „zijn" vliegveld
betreft.
En als de machine eenmaal aan de grond
staat, is iedereen er druk in de weer, dan
is het aanpakken, want over een kwartier
moet er weer gestart worden. En na een
kwartier wordt er ook weer gestart, en ter
wijl de bussen en auto's weer van het
vliegveld vertrekken, verheft zich de K.L.M.-
vogel met ronkende motoren boven het
Limburgse landschap. En na enige tijd
keert de stilte weer op het vliegveld.
Zo is het Limburgse vliegveld nu.
Maar in de toekomst wacht het wellicht
nog een schone taak; er zullen internatio
nale verbindingen via Limburg worden ge
opend, zodat te zijner tijd dit deel van ons
vaderland rechtstreeks door de lucht met
de voornaamste centra van Europa zal
worden verbonden. Het vliegveld zelfiS zal
belangrijk worden verbeterd; er komen
verharde startbanen en er wordt een aan
alle moderne eisen voldoende nachtlanlings-
installatie aangelegd; het hele terrein, dat
nu nog min of meer golvend is, zal worden
geëgaliseerd. De plannen voor al deze
werkzaamheden liggen gereed, en met de
uitvoering ervan zal zo spoedig mogelijk
een begin worden gemaakt.
Momenteel heeft Limburg nog een ge
moedelijk provincievliegveld met een voor
de huidige behoeften voldoende accomoatie
Maar in de naaste toekomst zal hier een
goed uitgeruste luchthaven ontstaan, die een
belangrijke bijdrage zal gaan leveren tot de
welvaart van Nederland, en niet het minst
van Limburg zelf.
Noodwet Ouderdomsvoorziening
De Raad van Arbeid schrijft ons:
Uit verschillende opmerkingen, o.a. in de
pers is gebleken, dat de Noodvoorziening
voor Ouden van Dagen krachtens boven
genoemde wet zich in een grote belang
stelling mag verheugen. Reeds werd een
zeer groot aantal aanvragen ingediend en
via de gemeentelijke commissiën van onder
zoek bij de Raad van Arbeid ingediend,
zodat reeds de overtuiging bestaat, dat zij
die voor hun levensonderhoud op deze wet
zijn aangewezen een aanvraag hebben in
gediend. Het is uiteraard mogelijk dat
sommigen, die b.v. slechts voor een deel
op deze inkomsten zijn aangewezen nog
geen gebruik hebben gemaakt vanj hun
recht om een aanvraag in te dienen. Men
late zich niet door overwegingen van valse
schaamte of anderzins weerhouden zich te
vergewissen (bij de gemeentelijke commissie)
of men recht op een uitkering heeft. De
commissies zijn op de hoogte van de maat
staven welke plaatselijk voor het recht op
de uitkering gelden.
De grote vraag voor de betrokkenen is
ratuurlijkWanneer zal ik de uitkering
kunnen ontvangen
Het is moeilijk daarop een concreet
antwoord te gevp- F" w"rdt 70"d<" ♦wjjfpl
alles op gezet om te^bereiken dat m< n zo
vlug mogelijk de gang naar het pcsfka toor
kan ondernemer, maar men begrijpt, dat
het volslagen onmogplijk is om tiendu'zan
den gerechtigden^tegelijk en binnen luttele
weken aan uitbetaling te helpen.
Eén ding staat vast,:* degene die vóór 1
October aanvroeg kan er zeker van zijn dat
hij uitkering ontvangt van 1 October af.
Al komt de u'tkerirg eerst over er kele
maanden tot stand, dan ortvargt men een
bedrag, berekend met irgarg van 1 October.
Een der omstardigheden welke het on
mogelijk maakt alle renten in de loop van
October betaalbaar te stellen is, dat velen
reeds krachtens een of andere sociale ver
zekeringswet een rente ontvanger. De uit
betaling daarvan móét met de nooduitkering
werden samengevoegd om fouten te ver
mijden. Alle lopende renten [moeten dus
bij de postkantoren worden stopgelegd
en tegelijkertijd door at derë bedragen ver
vangen worden. Dit moet centraal gebeuren
en wel door de Rijksverzekeringsbark te
Amsterdam, omdat deze tot dusver alle
bestaande renten administreerde De meestt»
uitkeringen moeten dus deze administratie
passeren en men begrijpt dat dit enorme
werktijd vordert.
Deger en, die tot nu toe jiog geen andere
rente ontvinger, kunnen iets sneller worden
geholpen, maar ook dit eist nog heel wat
administratie. Bovendien gebiedt de billijk
heid deze gevallen op één lijn te stellen met
de overigenhet zou niet aangaan deze
wegens eenvoudiger administratie te laten
voorgaan. Ook voor hen geldt dusrustig
afwachten. Wat heeft men er aan, wanneer
door haast een grote verwarring ontstaat
hier moet degelijk werk worden geleverd.
leder belanghebbende kan ervan verzekerd
zijn dat hij het zijne zal ontvargen, mits men
aan de administratie de nodige tijd laat om
deze' zaken goed te regelen. Alle aanvragen
zijn naar volgorde van binnenkomst genum
merd en worden met in acht nemen van het
voorgaande in die volgorde afgedaan. Aan
verzoeken om de behandeling te bespoe
digen kan dan ook niet worden voldaan.
Wie zich wil overtuigen of tr wordt op
geschoten, wandele 's avonds eer 3 langs het
gebouw van de Raad van Arbeid te Middel
burg. Hij kan dan zien dat er tot late uren
wordt gewerkt om ailes zo goed en zo
vlug mogelijk klaar te krijgen.
DEMONSTATIE MET TRACTORPLOEGEN
IN WZ.-VLAANDEREN.
West Zeeuws Vlaanderen is een gebied
waar in vergelijking met andere akkerbouw-
str^ken steeds veel landbouwwerktuigen van
allerlei aard werden gebruikt.
Nu de oorlog onder het omvangrijke
machinepark van deze streek zo'n vreselijke
opruiming heeft gehouden en de mechani
satie van de landbouw van zo ver strekkende
betekenis is, is het zeker juist gezien, dat
aan deze materie in dit gebied de volle
aandacht wordt geschonken.
Vanwege het rayon W.Z-.Vleanderen van
de Stichting voor de Landbouw is dan ook
een commissie ingesteld, die in samenwer
king met de Rijkslandbouwvoorlichtings-
dienst nieuwe werktuigen bestudeert en
beproeft en op gezette tijden demonstraties
organiseert.
Donderdag 25 September j.l. vond de
eerste demonstratie plaats en wel met een
tiental tractorploegen. De Voorzitter der
Commissie, de heer L. C. C. Cammaert te
Schoondijke, had daarvoor een zeer mooi
en geschikt gelegen terrein ter beschikking
gesteld. De bodem bestaat uit middelzware
klei met rond 35 procent afslibbaar.
Mede door de gunstige weersomstandig
heden waren van heinde en ver bezoekers
toegestroomd, zodat zeker 500 belangheb
benden van deze demonstratie getuige waren.
Het terrein was in een tiental stukken
ingedeid, waarop^de verschillende plo
merkerwerden beproefd.
Coclhutt 4 sch. rondg. Massey Harris
2 en 4sch. rondg. Ailis Chalmers 4 sch.
rondg. Minespolis Moline 3 sch. rondp,
Melottel en 2 sch. wentel. Kipploeg en
2 Wegloeg.
Dezelaatste ploeg was feen eigen coii-
structievan de firma Beghryn te Sluiskil-
IJzendije en trok zeer veel belangstelling.
In saenwerking met de Rijksvoorlic!
tingsdiest zal een critisch verslag wordr
uitgebnht, dat t.z.t. zal worden gppublicer;
Als dijk van waardering is aan het
tractorprsoneel, die naar de mening var
de comissie zich het beste van hun ta -
gekwett hebben, een beloning toegeken
Een rcursie Franse landbouwers, die de
demonsatie enige tijd meemaakte, was
over eeien ander vol lof.
Vermd zij nog, dat de Commissie door
een gelïlijke bijdrage van de Stichti.
„HersteHeeland 1945" in staat is g^stf
dergelijk demonstraties te organiseren.
Beslot» is, op Donderdag 9 October >p
nader teiepalen plaats en tijd een demo
stratie rrl bietenlichters te doen pla
vinden.
DE „VLLEM RUYS" BUITENGAATS
GESLEEPT.
In het jok van de N.V. „De Schelde"
werd eintvan de vorige week de „Wilh
Ruys" vaklaar gemaakt.
De „Vliem Ruys", jarenlang bekend
onder ziji bouwnummer „de 214" was rot
een deel m Viissingen geworden.
De oongsgeschiedenis van de Schelde-
stad is nt los te maken van dit schip.
Jarenlang *g in de romp kostbaar materiaal
verbotgen De vijand vond het niet. Jaren-
lang boodle romp een veilige schuilplaats
bij luchtaivallen. En in de noodwintet
van 1944-45, toen Viissingen zonder water
zat, heeftoen „de 214" niet gezorgd, t at
er drir kwer kwam De zoetwater-irst
latie maak het uit zout Scheldewater.
Maar daniet alleen. Hoeveel Viissingen
hebben ni meegewerkt aan de bouw ven
dit zeekaeel 1 De ingenieurs hebben ik
plannen oiworpen. De tekenaars hun
dachten o papier gebracht. De ir.kop
hebben di materialen doen komen en met
welk een »ereie werd daarna met de bouw
begonnen 1 Hoe hebben de scheepsham 5
geratelu I ieeds vóór de ouriog.
Kan iennd zich het silhouet van VI a
singen denen in de oorlogsjaren zonder c-
214, hoog oven alle huizen uit?
Op 1 Ju 1946 liep de Willem Ruys va<i
stapel.
Driftiger dan ooit werd er nu gewerkt
aan de voooiïng. En weer was overal i
de Scheldttad de Oceaanreus zichtbaar.
Zondag u hebben de Vlissingers de R
zien gaar.
Terwijl e sirene's gilden en het publiek,
dat zich ij duizenden langs de sluis had
opgesteld ivendig floot en juichte, zwaaid
de „WilleiRuys* in de buitenhaven, waarna
de Blankobuig en de Pernis het schip
buitengaats brachten, waarna het op eig i
kracht naa zijn ankerplaats voer,
Maandagiorgen wordt het uitgeklaard en
worden denstrumenten afgesteld. Dinsdag
vertrekt he schip naar de Golf van Biskaye.
Het is i bedoeling, dat tijdens dez
tocht de nachines, de instrumenten enz.
volledig beroefd worden. Er zal ook een
volle-krachtoroef gehouuen worden.
Verwacht .vordt, dat het schip Donderdag
of Vrijdag e Rotterdam aankomt, waarna
het bij Wilon-Feyenoord in het dok gaat,
om tenslotte aan de Lloyd kade te Rotterdw
geheel afgetnmerd en ingericht te worden.
Half Ncvenber wordt dan de „technisch'
proefvaart" gehouden, als de boot geheel
gereed is.
Tenslotte rolgt de officiële proefvaart.
De „Willen Ruys" is door de leerlingen
van de Rotardamse schoolvereniging ge
adopteerd ali „schip van de school".
I
Lt% wili