AXILSCHE IE COURANT
Frankeering bij abonnement, Axel.
ZATERDAG 4 OCTOBER 1947.
n fluffing
61e JAARGANG N~. 102
Frankeering bij abo^ucrncn» nAei
WOENSWj I i OBER 1947.
61e JAARUanu no. 101
NIEUWS- ei ADVERTENTIEBLAD
Verschijnt iedere
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Woensdag en Zaterdag
Drukker-Uiteefster:
Firma J. CVINK
Adres Redactie en Administratie:
AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§
Hoofdredactie:
T. C. VINK-van VESSEM
Rijkswaterstaat in Zetfand.
WAT ER VOOR 1948 OP IET
PROGRAMMA STAAT
Op de begroting 1948, die het dpartement
van verkeer en waterstaat indiede bij de
Staten-Generaal, komen ook enMe posten
voor die betrekking hebben op ie provin
cie Zeeland.
In verband met de noodzak om het
waterschap .Het Vrije van Sluis financieel
te steunen, is als eerste bijdrge voor de
verbetering van afwatering en ustverdedi-
ging een bedrag van f 200 000 itgetrokken.
Over een nadere regeling is og overleg
gaande met het Provinciaal festuur van
Zeeland.
Kanaal Trneuzen.
Voor het kanaal van Terneien zijn be
langrijke bedragen nodig, die thalve voor
het gebruikelijke onderhoud meten dienen
voor uitbreiding van haven- enraansporen
te Terneuzen en voor dringend herstelling
van los- en laadsteigers aldar.
Voor het kanaal is uitgetroken 1,5 mil-
lioen gulden, voor de rijkselectrüteitswerken
bij het kanaal f 100.000.
België draagt voor het ondeioud van het
kanaal f94.500 bij en voor de iectriciteits-
werken f 100 000.
Ande: kanalen.
Voor het onderhoud enz. va het kanaal
door Beveland is f160 000 ui;etrokken en
voor het kanaal door Walchein f 500.000.
Aan het kanaal Sluis Brugj zal f 1000
ten koste worden gelegd.
C Schelde.
Het onderhoud en de verbefring van de
Oosterschelde, de Zandkreek.het Veergat
en de Sardijngeul zal f 323 00 vorderen.
Voor onderhoud en verbeting van de
kustverdediging in Zeeland s f 178.000
uitgetrokken.
Voor onderhoud en verbet'ing van de
havens in Zeeland f 231.000 an voor de
tramweghavens aan het Zijpe afzonderlijk
nog eens f 170.000.
De gemeente Clinge krijgt:en bijdrage
van f 400 voor het onderlud van de
haven aldaar.
ijkswegen.
Aan de rijkswegen in Zeelai zal in 1948
f 1.120.000 worden besteed n nog een
bedrag van f 10.000 voor ween, die niet
onder deze opsomming vallei Daarnaast
krijgt de provincie Zeeland da nog evenals
de andere provincies haar bijrage uit het
Verkeersfonds en een bijdrag van f3000
voor grote wegen van de 2e iasse.
Voor bediening van veren enchipbruggen
in Zeeland is een bedrag vn f 819.000
uitgetrokken.
Op de buitengewone dienst s een bedrag
van f 150.C00 toegewezen vor aanleg van
wegen in Zeeland, welke vorkomen op
het rijkswegenplan.
Lanchnwinning.
Wat de landaanwinning beeft zal aan de
orde komen de indijking va een gedeelte
van het Sloe bezuiden de afuitdam, welk
werk naar het zich laat aazien ln 1949
voltooid zal kunnen wordi. Gerekend
wordt op de beschikbaarstèing van een
voldoend aantal politieke dénquenten als
arbeidskrachten.
De „Willem Barndsz"
opnieuw ter walvishvangst.
OP 4 OCTOBER VAGT DE
ZUIDPOOL-TOCH1AAN.
De walvischvaarder „Wlfem Barendsz"
bunkert. De tankboot „Eiona" is uit Curagao
teruggekeerd met 8500 ton stookolie voor
de drijvende traanfabriek en onmiddellijk
is men begonnen de olie over te hevelen,
hetgeen minstens drie dagen in beslag
neemt. Een zelfde hoeveelheid stookolie
zal nogmaals worden ingenomen als de
walvischvaarder in het vangstgebied is. De
maatschappij voor de walvischvaart heeft
nl. de tankboot „Mijdrecht" van de firma
Van Ommeren gecharterd, die half Decem
ber uit Curasao zal vertrekken en via
Kaapstad naar de Zuidpool zal varen.
De „Mijdrecht" levert haar lading stookolie
dan aan de „Willem Barendsz" af en neemt
circa 8000 ton traan in, welke direct naar
ons land worden gebracht.
De stookolie, welke de walvischvaarder
inneemt, is mede bestemd voor de acht
„catchers", die op het oogenblik in Kaap
stad liggen en de „Willem Barendsz* naar
de Zuidpool vergezellen. Elke catcher heeft
per dag tien ton stookolie noodig, terwijl
de fabriek van de „Willem Barendsz" dage
lijks vijftig ton verbruikt. Het vangstseizoen
voor de walvisschen loopt volgens de con
ventie van 8 December—8 April. De Neder-
landsche expeditie zal ongeveer drie weken
voor eerstgenoemden datum ter plaatse zijn
en zal zich gedurende dezen tijd onledig
houden met de jacht op potvisschen.
Van de Nederlandsche bemanning, die
de vorige reis heeft meegemaakt, heeft 95
procent ook voor deze reis gemonsterd.
Het grootste deel van de Noorsche beman-
ming is thans door Nederlanders vervan
gen. De „gunners" maken hierop natuurlijk
een uitzondering. Het „schieten* van de
dieren is een specifiek Noorsch vak, dat
nog niet aati Nederlanders kan worden
overgelaten. (Ook de Engelschen maken
gebruik van Noorsche gunneis.) In de con
ventie van Washington is voor de blauwe
walvisschen een minimumlengte van 65
voet voorgeschreven. De Noorsche gunners
weten de lengte van de dieren zoo precies
te schatten, dat zij zich zelden meer dan
eenige centimeters vergissen.
De vliegtuigen, die bij de vorige expe
ditie werden meegenomen, zijn ditmaal niet
van de partij. Op het achterdek, waar deze
gele vliegtuigjes een plaats vonden, zijn
tnans nieuwe hutten voor het personeel
opgetrokken, die aan 48 man accomodate
bieden. Op het geheele schip zijn tech
nische verbeteringen aangebracht, welke
beoogen de verwerkingscapaciteiten te ver-
hoogen en de manschappen meer comfort
te bieden.
De maatschappij hoopt dit jaar 16.000
ton traan te verkrijgen. Vorig jaar was de
opbrengst 13 500 ton.
In de kringen van de Nederlandsche wal
vischvaart is men het volkomen eens met
de opvatting van den heer Paul Rijkens,
president van de Unilever, die van meening
is, dat voor eenige jaren de beperkingen
in de walvischvangst, voorgeschreven door
de conventie van Washington, moeten wor
den opgeheven, teneinde aan het rijpend
wereldgebrek aan vetten tegemoet te komen.
Het maximum van 16000 eenheden per
seizoen zou dan tot minstens 25000 een
heden moeten worden opgevoerd. Neder
landsche walvischvaartdeskundigen zijn van
meening, dat een dergelijke maatregel zoo
wel biologisch als zakelijk verantwoord
zon zijn, waarmede dus de opvatting over
het uitsterven der walvisschen bij een
grootere vangst bestreden wordt.
De Nederlandsche expeditie zal op 4
October a.s. naar het Zuidpoolgebied ver
trekken. De romantische sfeer, die om deze
onderneming lag, is verdwenen. Overge
bleven is een zuiver commerciëele instel
ling, die haar plaats heeft ingenomen tus-
schen de zestien andere expedities, die dit
jaar aan de jacht op de walvisschen zullen
deelnemen.
Nederland's meest zuidelijke
vliegveld.
Voor den oorlog heeft Maastricht, de meest
zuidelijke stad van ons land, nooit een
vliegveld bezeten; dat het de Limburgers
aan enthousiasme voor „hun" vliegveld
ontbroken heeft, integendeel. Maar door
alle jaren heen konden ze niet tot overeen
stemming komen betreffende de plaats waar
het Zuid-Limburgsche vliegveld zou liggen,
met hel gevolg, dat het.... nergens kwam.
Toen kwam de oorlog over het Limburg-
sche land; in 1944 trokken de Amerikanen
er binnen, en legden vlak achter het front
een vliegveld aan op een heuvelrug onder
de gemeente Beek, circa 10 kilometer ten
Noorden van Maastricht, langs den rijksweg
naar Sittard. Met de van hen bekende
voortvarendheid werd dit terrein in zeer
korjen tijd uit den grond „gestampt" en de
afmetingen en de kwaliteit waren van dien
aard, dat zelfs de zwaarste machines er op
konden landen en starten.
Lang hadden de Amerikanen het vliegveld
echter niet noodigin de lente van het
volgend jaar gingen zij tot het offensief over,
het Duitsche verdedigingsstelsel stortte ineen,
het Herrenvolk moest capituleeren en de
vrede keerde in Europa terug. Nu had
Limburg na de bevrijding dringend behoefte
aan een vliegveld; door de oorlogshande
lingen op ons grondgebied waren vrijwel
alle bruggen en een groot deel van het
spoorwegnet vernieldhet wegverkeer
ondervond nog vele moeilijkheden in verband
met den slechten toestand van de wegen
en het gebrek aan voertuigen, en voor den
wederopbouw was een snelle verbinding
met het Westen van ons land juist van
groot belang; er was dus geen andere
oplossing dan het instellen van een lucht-
verbinding. Daarom besloten de betreffende
autoriteiten om het terrein onder Beek niet
op te ruimen, zooals het met de meeste in
den oorlog aangelegde vliegvelden zou
gebeuren, maar gaven het een nieuwe
bestemming; het zou de burgerluchthaven
worden voor Zuid-Limburgtevens werd
hiermee dan de strijdvraag, waar het Lim-
burgsche vliegveld zou komen, afdoende
opgelost,
Op 27 September 1945 landde er het
eerste Nederlandsche burgervliegtuig, een
De Havilland Dominie van den regeerings-
vliegdienst, die toen door de K L.M, voor
de Nederlandsche regeering geëxploiteerd
werd, en vanaf dien datum werd er een
regelmatige dienst tusschen Maastricht en
Amsterdam onderhouden. In April 1946
werd het binnenlandsche luchtnet weer door
de K.L.M. overgenomen en kwamen er
tevens grootere vliegtuigen op de lijn, nl.
tweemotorige Douglas DC-3 toestellen met
plaats voor 21 tot 28 passagiers, en ondanks
het feit, dat, naarmate onze wegen en
bruggen hersteld werden, de concurrentie
van het grordvervoer zwaarder werd. heeft
de luchtverbinding met Limburg zich steeds
in een grooter belangstelling mogen ver
heugen.
Zooals we reeds zeiden, ligt het vliegveld
Zuid Limburg op een heuvelrug, circa 100
meter boven den zeespiegel, in een zeer
aderbietenzaad is in
>ig belang, vergeleken
ciële betekenis van de
ize provincie, dat een
zins is te billijken,
verband met de grote
itting van zomergerst
e dringen dat de ver-
rst in Zeeland wordt
van wintergerst is in
angrijk, terwijl in de
Fblfken dat het gevaar
r groot is, waardoor
zomergerst wordt ver-
laatselijke commissies,
iet werk van de kring-
issies op sociaal gebied
sregeling vastgesteld,
kken, 2e hands-fietsen
voor horloges.
aantal vergunningen
ïands-rijwielen en ver
ges werd aan de kring
en ter verdeling onder
landarbeiders die hier-
nmerking komen,
e—Anna Jacobapolder.
un te verlenen aan de
luiveland om te komen
het veer Zïjpe—Anna
>p heden zeer veel te
itieve beslommeringen.
)ij de Stichting voor de
enhage opnieuw op aan
aan te wenden om te
inlijke vereenvoudiging
e ten behoeve van de
a verzekering.
te keuring van merriën
iten.
zich reeds eerder had
een verplichte keuring
1 het als logisch gevolg
list beoordeeld dat niet
i een niet-goedgekeurde
paarden, dat overigens
in Zeeland voorkomt,
aan.
3SVERGADERINQ.
iinsdag 30 Sept.
Pijpelink en Tollenaar,
de vorige vergadering
vastgesteld.
stukken wordt een be-
;e goedkeuring van de
dening op de honden-
rordening op de wegen-
jziging der Verordening
ten, van de Verordening
ten voor kennisgeving
ede, dat de reinigings-
juwen als een retributie,
at de heffing niet kan
van de diensten, die
Jk verricht,
heffing alleen plaats
van de bewoners van
;emeente, waar de op-
ïert. Het is in het be-
heid, dat de ingezetene*
iënische wijze van hu
3it brengt mede, da
aan de hand van art.
/et bij strafverordening
orden, van de ophaal-
iken.
Jaarom voor in de Alg.
p te nemen een nieuw
zich, anders dan door
ïeentelijke ophaaldienst,
irdas, huisvuil, keuken-
iergelijke afvalstoffen,
a het le lid geldt niet
an woningen, noch voor
in in die gedeelten der
uiten de gemeentelijke
voerder Van Ulsen met de PH-TAF van
Batavia gestart. In Bangkok bouwde hij
met zijn bemanning en plaatselijke hulp een
extra benzinetank in zijn toestel en zette
daarna koer8 naar Colombo. Over Colombo
„Üm 'a,h' 8ebru>kmakende van R.A.F-
marien* v'°°Asi men naar Amsterdam, waar
men op 6 Augustus aankwam. Hiermede
was een proefvlucht gemaakt over een
route, die eventueel grbruikt zou kunnen
worden. Nog dezelfde dag werd besloten
sportbonden, 56 in totaal, actief deelnemen
aan het NIWlN-werk door het organiseren
van wedstrijden en demonstraties. Gedurende
de periode van 14 Sept. 1946—14 Sept. 1947
werden niet mirder dan 199 wedstrijden
georganiseerd in 137 gemeenten, waaraan
werd deelgenomen door 34 takken van sport.
Beter dan veel woorden demonstreert dit
simpele feit het nationale karakter van de
activiteit, die de sportwereld aan de dag legt.
Een bedrag van f 60,907,14 was het resultaat
benevens wintergerst in z.eeiana.
In verband met het besmettingsgevaar
tengevolge van vergelingsziekte, werd be
sloten aan 'de Prov. Staten van Zeeland te
verzoeken een verordening uit te vaardigen,
waarbij de teelt van suikerbietenzaad, voe
derbietenzaad e.d. in de provincie Zeeland
wordt verboden. De ervaring heeft geleerd
dat deze besmetting zeer ernstig kan zijn
en reeds door enkele perceelen suikerbieten
kan worden veroorzaakt. De teelt van
i der gemeente buiten
die ophaaldienst vallen, wordt vastgesteld
door Burgemeester en Wethouders.
Dhr. Kcsbeke en Van Doeselaar menen
dat verplicht ophalen van vuilnis voor be
drijven tegen een tarief van f 3 per kub. M
een zware belasting zou zijn.
Dhr. Fanoy bepleit een niet èl te soepele
houding van B. en W. in deze, omdat z i
anders deze verordening waardeloos wordt'
B en W. zullen in bepaalde gevallen
ontheffing kunnen verlenen.
Abonnement!-
priji:
Losse nummers 5 ct.
Kwartaal
abonnement
Axel binnen de kom
fl 1,25
Alle andere plaatsen
in Nederland en
Ned. Indié fl. 1,55.
Buitenland fl. 2,-.
Advertentie prijs
7 cent per m.m.
Ingezonden
Mededeelingen
20 cent per m.m.
Kleine Advertentiên
(maximum 8 regels)
1 - 5 regels 60 cent.
iedere regel meer
12 cent extra.