AXILSCHE IE COURANT Frankeering bij abonnement, Axel. ZATERDAG 4 OCTOBER 1947. n fluffing 61e JAARGANG N~. 102 Frankeering bij abo^ucrncn» nAei WOENSWj I i OBER 1947. 61e JAARUanu no. 101 NIEUWS- ei ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uiteefster: Firma J. CVINK Adres Redactie en Administratie: AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ Hoofdredactie: T. C. VINK-van VESSEM Rijkswaterstaat in Zetfand. WAT ER VOOR 1948 OP IET PROGRAMMA STAAT Op de begroting 1948, die het dpartement van verkeer en waterstaat indiede bij de Staten-Generaal, komen ook enMe posten voor die betrekking hebben op ie provin cie Zeeland. In verband met de noodzak om het waterschap .Het Vrije van Sluis financieel te steunen, is als eerste bijdrge voor de verbetering van afwatering en ustverdedi- ging een bedrag van f 200 000 itgetrokken. Over een nadere regeling is og overleg gaande met het Provinciaal festuur van Zeeland. Kanaal Trneuzen. Voor het kanaal van Terneien zijn be langrijke bedragen nodig, die thalve voor het gebruikelijke onderhoud meten dienen voor uitbreiding van haven- enraansporen te Terneuzen en voor dringend herstelling van los- en laadsteigers aldar. Voor het kanaal is uitgetroken 1,5 mil- lioen gulden, voor de rijkselectrüteitswerken bij het kanaal f 100.000. België draagt voor het ondeioud van het kanaal f94.500 bij en voor de iectriciteits- werken f 100 000. Ande: kanalen. Voor het onderhoud enz. va het kanaal door Beveland is f160 000 ui;etrokken en voor het kanaal door Walchein f 500.000. Aan het kanaal Sluis Brugj zal f 1000 ten koste worden gelegd. C Schelde. Het onderhoud en de verbefring van de Oosterschelde, de Zandkreek.het Veergat en de Sardijngeul zal f 323 00 vorderen. Voor onderhoud en verbeting van de kustverdediging in Zeeland s f 178.000 uitgetrokken. Voor onderhoud en verbet'ing van de havens in Zeeland f 231.000 an voor de tramweghavens aan het Zijpe afzonderlijk nog eens f 170.000. De gemeente Clinge krijgt:en bijdrage van f 400 voor het onderlud van de haven aldaar. ijkswegen. Aan de rijkswegen in Zeelai zal in 1948 f 1.120.000 worden besteed n nog een bedrag van f 10.000 voor ween, die niet onder deze opsomming vallei Daarnaast krijgt de provincie Zeeland da nog evenals de andere provincies haar bijrage uit het Verkeersfonds en een bijdrag van f3000 voor grote wegen van de 2e iasse. Voor bediening van veren enchipbruggen in Zeeland is een bedrag vn f 819.000 uitgetrokken. Op de buitengewone dienst s een bedrag van f 150.C00 toegewezen vor aanleg van wegen in Zeeland, welke vorkomen op het rijkswegenplan. Lanchnwinning. Wat de landaanwinning beeft zal aan de orde komen de indijking va een gedeelte van het Sloe bezuiden de afuitdam, welk werk naar het zich laat aazien ln 1949 voltooid zal kunnen wordi. Gerekend wordt op de beschikbaarstèing van een voldoend aantal politieke dénquenten als arbeidskrachten. De „Willem Barndsz" opnieuw ter walvishvangst. OP 4 OCTOBER VAGT DE ZUIDPOOL-TOCH1AAN. De walvischvaarder „Wlfem Barendsz" bunkert. De tankboot „Eiona" is uit Curagao teruggekeerd met 8500 ton stookolie voor de drijvende traanfabriek en onmiddellijk is men begonnen de olie over te hevelen, hetgeen minstens drie dagen in beslag neemt. Een zelfde hoeveelheid stookolie zal nogmaals worden ingenomen als de walvischvaarder in het vangstgebied is. De maatschappij voor de walvischvaart heeft nl. de tankboot „Mijdrecht" van de firma Van Ommeren gecharterd, die half Decem ber uit Curasao zal vertrekken en via Kaapstad naar de Zuidpool zal varen. De „Mijdrecht" levert haar lading stookolie dan aan de „Willem Barendsz" af en neemt circa 8000 ton traan in, welke direct naar ons land worden gebracht. De stookolie, welke de walvischvaarder inneemt, is mede bestemd voor de acht „catchers", die op het oogenblik in Kaap stad liggen en de „Willem Barendsz* naar de Zuidpool vergezellen. Elke catcher heeft per dag tien ton stookolie noodig, terwijl de fabriek van de „Willem Barendsz" dage lijks vijftig ton verbruikt. Het vangstseizoen voor de walvisschen loopt volgens de con ventie van 8 December—8 April. De Neder- landsche expeditie zal ongeveer drie weken voor eerstgenoemden datum ter plaatse zijn en zal zich gedurende dezen tijd onledig houden met de jacht op potvisschen. Van de Nederlandsche bemanning, die de vorige reis heeft meegemaakt, heeft 95 procent ook voor deze reis gemonsterd. Het grootste deel van de Noorsche beman- ming is thans door Nederlanders vervan gen. De „gunners" maken hierop natuurlijk een uitzondering. Het „schieten* van de dieren is een specifiek Noorsch vak, dat nog niet aati Nederlanders kan worden overgelaten. (Ook de Engelschen maken gebruik van Noorsche gunneis.) In de con ventie van Washington is voor de blauwe walvisschen een minimumlengte van 65 voet voorgeschreven. De Noorsche gunners weten de lengte van de dieren zoo precies te schatten, dat zij zich zelden meer dan eenige centimeters vergissen. De vliegtuigen, die bij de vorige expe ditie werden meegenomen, zijn ditmaal niet van de partij. Op het achterdek, waar deze gele vliegtuigjes een plaats vonden, zijn tnans nieuwe hutten voor het personeel opgetrokken, die aan 48 man accomodate bieden. Op het geheele schip zijn tech nische verbeteringen aangebracht, welke beoogen de verwerkingscapaciteiten te ver- hoogen en de manschappen meer comfort te bieden. De maatschappij hoopt dit jaar 16.000 ton traan te verkrijgen. Vorig jaar was de opbrengst 13 500 ton. In de kringen van de Nederlandsche wal vischvaart is men het volkomen eens met de opvatting van den heer Paul Rijkens, president van de Unilever, die van meening is, dat voor eenige jaren de beperkingen in de walvischvangst, voorgeschreven door de conventie van Washington, moeten wor den opgeheven, teneinde aan het rijpend wereldgebrek aan vetten tegemoet te komen. Het maximum van 16000 eenheden per seizoen zou dan tot minstens 25000 een heden moeten worden opgevoerd. Neder landsche walvischvaartdeskundigen zijn van meening, dat een dergelijke maatregel zoo wel biologisch als zakelijk verantwoord zon zijn, waarmede dus de opvatting over het uitsterven der walvisschen bij een grootere vangst bestreden wordt. De Nederlandsche expeditie zal op 4 October a.s. naar het Zuidpoolgebied ver trekken. De romantische sfeer, die om deze onderneming lag, is verdwenen. Overge bleven is een zuiver commerciëele instel ling, die haar plaats heeft ingenomen tus- schen de zestien andere expedities, die dit jaar aan de jacht op de walvisschen zullen deelnemen. Nederland's meest zuidelijke vliegveld. Voor den oorlog heeft Maastricht, de meest zuidelijke stad van ons land, nooit een vliegveld bezeten; dat het de Limburgers aan enthousiasme voor „hun" vliegveld ontbroken heeft, integendeel. Maar door alle jaren heen konden ze niet tot overeen stemming komen betreffende de plaats waar het Zuid-Limburgsche vliegveld zou liggen, met hel gevolg, dat het.... nergens kwam. Toen kwam de oorlog over het Limburg- sche land; in 1944 trokken de Amerikanen er binnen, en legden vlak achter het front een vliegveld aan op een heuvelrug onder de gemeente Beek, circa 10 kilometer ten Noorden van Maastricht, langs den rijksweg naar Sittard. Met de van hen bekende voortvarendheid werd dit terrein in zeer korjen tijd uit den grond „gestampt" en de afmetingen en de kwaliteit waren van dien aard, dat zelfs de zwaarste machines er op konden landen en starten. Lang hadden de Amerikanen het vliegveld echter niet noodigin de lente van het volgend jaar gingen zij tot het offensief over, het Duitsche verdedigingsstelsel stortte ineen, het Herrenvolk moest capituleeren en de vrede keerde in Europa terug. Nu had Limburg na de bevrijding dringend behoefte aan een vliegveld; door de oorlogshande lingen op ons grondgebied waren vrijwel alle bruggen en een groot deel van het spoorwegnet vernieldhet wegverkeer ondervond nog vele moeilijkheden in verband met den slechten toestand van de wegen en het gebrek aan voertuigen, en voor den wederopbouw was een snelle verbinding met het Westen van ons land juist van groot belang; er was dus geen andere oplossing dan het instellen van een lucht- verbinding. Daarom besloten de betreffende autoriteiten om het terrein onder Beek niet op te ruimen, zooals het met de meeste in den oorlog aangelegde vliegvelden zou gebeuren, maar gaven het een nieuwe bestemming; het zou de burgerluchthaven worden voor Zuid-Limburgtevens werd hiermee dan de strijdvraag, waar het Lim- burgsche vliegveld zou komen, afdoende opgelost, Op 27 September 1945 landde er het eerste Nederlandsche burgervliegtuig, een De Havilland Dominie van den regeerings- vliegdienst, die toen door de K L.M, voor de Nederlandsche regeering geëxploiteerd werd, en vanaf dien datum werd er een regelmatige dienst tusschen Maastricht en Amsterdam onderhouden. In April 1946 werd het binnenlandsche luchtnet weer door de K.L.M. overgenomen en kwamen er tevens grootere vliegtuigen op de lijn, nl. tweemotorige Douglas DC-3 toestellen met plaats voor 21 tot 28 passagiers, en ondanks het feit, dat, naarmate onze wegen en bruggen hersteld werden, de concurrentie van het grordvervoer zwaarder werd. heeft de luchtverbinding met Limburg zich steeds in een grooter belangstelling mogen ver heugen. Zooals we reeds zeiden, ligt het vliegveld Zuid Limburg op een heuvelrug, circa 100 meter boven den zeespiegel, in een zeer aderbietenzaad is in >ig belang, vergeleken ciële betekenis van de ize provincie, dat een zins is te billijken, verband met de grote itting van zomergerst e dringen dat de ver- rst in Zeeland wordt van wintergerst is in angrijk, terwijl in de Fblfken dat het gevaar r groot is, waardoor zomergerst wordt ver- laatselijke commissies, iet werk van de kring- issies op sociaal gebied sregeling vastgesteld, kken, 2e hands-fietsen voor horloges. aantal vergunningen ïands-rijwielen en ver ges werd aan de kring en ter verdeling onder landarbeiders die hier- nmerking komen, e—Anna Jacobapolder. un te verlenen aan de luiveland om te komen het veer Zïjpe—Anna >p heden zeer veel te itieve beslommeringen. )ij de Stichting voor de enhage opnieuw op aan aan te wenden om te inlijke vereenvoudiging e ten behoeve van de a verzekering. te keuring van merriën iten. zich reeds eerder had een verplichte keuring 1 het als logisch gevolg list beoordeeld dat niet i een niet-goedgekeurde paarden, dat overigens in Zeeland voorkomt, aan. 3SVERGADERINQ. iinsdag 30 Sept. Pijpelink en Tollenaar, de vorige vergadering vastgesteld. stukken wordt een be- ;e goedkeuring van de dening op de honden- rordening op de wegen- jziging der Verordening ten, van de Verordening ten voor kennisgeving ede, dat de reinigings- juwen als een retributie, at de heffing niet kan van de diensten, die Jk verricht, heffing alleen plaats van de bewoners van ;emeente, waar de op- ïert. Het is in het be- heid, dat de ingezetene* iënische wijze van hu 3it brengt mede, da aan de hand van art. /et bij strafverordening orden, van de ophaal- iken. Jaarom voor in de Alg. p te nemen een nieuw zich, anders dan door ïeentelijke ophaaldienst, irdas, huisvuil, keuken- iergelijke afvalstoffen, a het le lid geldt niet an woningen, noch voor in in die gedeelten der uiten de gemeentelijke voerder Van Ulsen met de PH-TAF van Batavia gestart. In Bangkok bouwde hij met zijn bemanning en plaatselijke hulp een extra benzinetank in zijn toestel en zette daarna koer8 naar Colombo. Over Colombo „Üm 'a,h' 8ebru>kmakende van R.A.F- marien* v'°°Asi men naar Amsterdam, waar men op 6 Augustus aankwam. Hiermede was een proefvlucht gemaakt over een route, die eventueel grbruikt zou kunnen worden. Nog dezelfde dag werd besloten sportbonden, 56 in totaal, actief deelnemen aan het NIWlN-werk door het organiseren van wedstrijden en demonstraties. Gedurende de periode van 14 Sept. 1946—14 Sept. 1947 werden niet mirder dan 199 wedstrijden georganiseerd in 137 gemeenten, waaraan werd deelgenomen door 34 takken van sport. Beter dan veel woorden demonstreert dit simpele feit het nationale karakter van de activiteit, die de sportwereld aan de dag legt. Een bedrag van f 60,907,14 was het resultaat benevens wintergerst in z.eeiana. In verband met het besmettingsgevaar tengevolge van vergelingsziekte, werd be sloten aan 'de Prov. Staten van Zeeland te verzoeken een verordening uit te vaardigen, waarbij de teelt van suikerbietenzaad, voe derbietenzaad e.d. in de provincie Zeeland wordt verboden. De ervaring heeft geleerd dat deze besmetting zeer ernstig kan zijn en reeds door enkele perceelen suikerbieten kan worden veroorzaakt. De teelt van i der gemeente buiten die ophaaldienst vallen, wordt vastgesteld door Burgemeester en Wethouders. Dhr. Kcsbeke en Van Doeselaar menen dat verplicht ophalen van vuilnis voor be drijven tegen een tarief van f 3 per kub. M een zware belasting zou zijn. Dhr. Fanoy bepleit een niet èl te soepele houding van B. en W. in deze, omdat z i anders deze verordening waardeloos wordt' B en W. zullen in bepaalde gevallen ontheffing kunnen verlenen. Abonnement!- priji: Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom fl 1,25 Alle andere plaatsen in Nederland en Ned. Indié fl. 1,55. Buitenland fl. 2,-. Advertentie prijs 7 cent per m.m. Ingezonden Mededeelingen 20 cent per m.m. Kleine Advertentiên (maximum 8 regels) 1 - 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1947 | | pagina 1