a.s. AXELSCHE H COURANT strijd loeders. K Frankeering bij abonnement. Axel. ZATERDAG 20 SEPTEMBER 1947. 61e JAARQANG No. 98 Frankeering bij abonnement Axel. WOENSDAG 17 SEPTEMBER 1947. 61e JAARGANG No. 97 gkoms icours), meisjes NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Adres Redactie en AdministratieHoofdredactie AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ T. C. VINK-van VESSEM JREH. Het herstel in de getroffen gebieden. tlsen, iiml! rs voor in hun ie gros dienen om te 20 Sept. jonge Axel op iber. trember, te maal hebben, jtember afhalen. larl 1945 een of tvangen nschrjj- en aan- ln aan- raagfor- d in de jeleverd ten met et meer De vertegen woordigf rs van de Zeeuwsche vereenigingen in Nederland, uit Amsterdam, Apeldoorn Deventer, Den Haag, Hilversum, Rotterdam, Utrecht, in vergadering bijeen op 6 September 1947, spreken de volgende resoluiie uit: Als goede Nederlanders achten zij de tot nu toe gevoerde herstelpolitiek in de ge troffen gebieden en wel in het bijzonder in de provincie Zeeland voor de gedupeerdon niet bevredigend. Een der belangrijkste factoren, die de herbouw belemmert, is het ontbreken van een reëele, wettelijke fiaanciëele regeling inzake schadeloosstelling. Het was voor de bevrijding van overig Nederland en West-Europa noodzakelijk, dat enkele deelen van Zeeland werden opgeofferd (Walcheren en West Zeeuwsch Vlaanderen). Deze offers van land, goed en bloed zijn door de bevolking van die streken berustend gebracht, omdat men besefte dat het niet anders kon. Echter, ontzettend was de toegebrachte schade. Veei kan hiervan nooit worden vergoed. Het mag evenwel niet getolereerd worden, dat 5 of 10 pet. der bevolking van Neder land het overgroote deel van de schade zou moeten dragen, die ten behoeve van het geheele Nederlandsche volk is geleden, met alle noodlottige gevolgen hieraan verbonden. Dit geldt voor alle getroffen gebieden in gelijke mate. Het Nederlandsche volk heeft hier een eereschuld. Iedere rechtgeaarde Nederlander moet ervan zijn doordrongen, dat er maar één mogelijkheid is om deze eereschuld in te lossen, nl. door de gedu peerden volledig, dit is op basis van ver vangingswaarde, schadeloos te stellen en dp lasten van dit herstel door het geheele volk le laten dragen. Zij, die zoo gelukkig waren hun materieel bezit gedurende den oorlog te kunnen behouden, zullen thans hebben bij te dragen aan de vervanging van het bezit van hen, die alles hebben verloren. Een rechtvaardige bevredigende schade regeling dient rekening te houden met het volger de lo. De vergoeding dient te geschieden op basis van vervangingswaarde, terwijl met een vergoeding op basis verkoopwaarde Mei 1940 alleen genoegen dient te worden genomen, indien het herstel of de herbouw niet geacht kan worden economisch en-of sociaal verantwoord te zijn. 2o. de vergoeding dient zoodanig te zijn, dat de gedupeerde zal kunnen herstellen of herbouwen zonder in credietmoeiiijkheden te geraken. 3o. De vergoeding dient vastgesteld te worden overeenkomstig een regeling, die de gedupeerde belast met een bijdrage van nieuw voor oud en met de kosten verbonden aan uitbreidingen en vernieuwingen, zoodat de gedupeerde uit overwegingen van eigen belang bij het herstel of de herbouw sober heid zal betrachten. De aftrek nieuw voor oud ware vast te stellen op een percentage van de stichtingskosten Mei 1940, afhankelijk van den ouderdom en staat van onderhoud. 4o. De vergoeding dient bepaald te worden zonder daarbij rekening te houden met verschil in grootte of beslemming van de beschadigde of vernielde panden en ook zonder daarbij te rekenen met de financiëele positie van den getroffene, waardoor men ten onrechte een vermenging van herstel en belastingpolitiek zou krijgen. De vergadering, vertegenwoordigend een belangrijk deel van de bevolking, acht het haar plicht deze resolutie ter kennis te brengen van de pers en de desbetreffende overheid. Utrecht, 6 September 1947. w.g. J. A. Witte, voorz., Hilversum. Mevr. J. P. Kinder-nann-de Graaff, secr. contact-comm., Hilversum. J. Kraak, voorz., Rotterdam. H. Nelisse, secr., Rotterdam. W. H. Rissecuw, 2e voor?., Utrecht. W. Flipse, sccr., Utrecht. J. Goedbloed, voorz., 's Gravenhage. J. Paulusse, 2e voorz., 's Gravenhage. C. A. v. Burg, voorz., Amsterdam. T. j. Th. Papeveld, secr., Amsterdam. Duynhouwer, voorz., Deventer. G Frargoys, voorz-, Apeidoorn. iMevr. N. J. Buyze-Leeuwe, secr.-penningm., Apeldoorn. sven ik Langs den spoorweg. Een spoorwagen kan de lading vervoeren van vier, soms van vijf zware vrachtauto's. Vandaar dat een spoorweg als transport middel uiteraard verre verkieslijker is boven een weg. Zoodat bij den opmarsch door java uiter aard de noodige aandacht wordt besteed aan de spoorwegen, en bij het oprukken van de troepen ook langs de spoorbaan wordt opgerukt, niet alleen door infanterie- troepen, maar ook door,proeftreinen. Bij zoo'n proeftrein staat voor de locomotief een lange platte wagen, waarop een deta chement infanterie en pioniers. Die pioniers zijn onmisbaar in verband met de mogelijke ondermijningen van spoorweg en bruggen. Achter de locomotief gaat een personen wagen. En daar zwaait ir- Moussart van *de Staatsspoorwegen den scepter. Hij heeft een staf technici bij zich en deze ploeg heeft op zich genomen, te zorgen, dat het spoorwegverkeer zoo snel mogelijk behoorlijk op peil is. En voor de troepen, en voor de bevolking. Zoo snijdt dus het mes aan twee kanten. Sergeant Goes uit Alkmaar is detache mentscommandant op zoo'n trein. Hij gevoelt zich nu min of meer conducteur en hij vertelde, dat hij er nooit van zijn leven van gedroomd had om bij ,de spoor" te gaan werken. En dan nog wel „de spoor" op Java Overigens is het niet zoo'n gek baantje. Je hebt altijd een dak boven je hoofd en je rijdt meer dan je loopt. Goes heeft nu al een aardige kijk gekregen op het .behan delen" van een spoorwegnet. Wie weet, wat hij straks nog in Nederland gaat beginnen I Op de rechte baanvakken gaat het vlot. Alleen bij bruggen en duikers moet je scherp uitkijken. Dan stopt het heele geval even en de drie pioniers, Anne Aardoom van de Oude Dijk te Rotterdam, Henk de Jong, die ergens uit de buurt van Leeuwarden vandaan komt en Wil Böhmer uit Velp, moeten er aan te pas komen. Soms peuteren ze een nog niet ontplofte springlading tusschen de rails uit. Soms is het een vliegtuigbom, die onder een spoor brug gemonteerd is en zou explodeeren bij het passeeren van den trein. Een enkele maal vonden we een springlading, die al ontploft was. Waarschijnlijk te vroeg, of niet volgens plan. Want de groote brug, waaronder deze springlading was aange bracht, was nog heel en alleen wat beton was van het bruggehoofd afgesprongen. De rails hingen voor een groot deel wel in de lucht, maar met dwarsliggers kon de zaak eenvoudig zoodanig hersteld worden, dat de proeftrein passeeren kon. Maar soms was het erger. Dan was een brug ineengezakt, staken de rails in de hoogte en was het afgeloopen voor den trein, die weer terug moest.... Dan moest sergeant Goes met leede oogen aanzien, dat hij niet verder kon, en dan kon ir. Moussart alleen maar vloeken, omdat een of andere bende zijn spoorbrug vernield had. Neen, er is zeer veel vernield. En het zal moeite kosten om dit mooie land weer op te bouwen. WIJZIGING PUNTENWAARDERING TEXTIELPRODUCTEN- Het ministerie van economische zaken deelt mede, dat ingaande Maandag 15 Sep tember een nieuwe regeling voor de her bevoorrading van textielproducten in wer king treedt. Deze regeling houdt in, dat, in tegenstelling met het tot dusverre toe gepaste systeem, ook de confectie-fabrikant zich voortaan moet herbevoorraden door middel van de puntencoupures, welke hij van zijn afnemers ontvangt. Dit nieuwe systeem maakt een betere controle op de afleveringen mogelijk. De nieuwe herbevoorradingsregeling brengt met zich mede, dat de puntenwaardeering der textielgoederen zooveel mogelijk in over eenstemming dient te zijn met de daarin verwerkte hoeveelheid materiaal. In verband hiermede is de puntenwaardeering van ver schillende textielartikelen herzien. In som mige gevallen was het noodzakelijk deze iets te verhoogen, anderzijds was het moge lijk eenige verlagingen toe te passen. Bij de nieuwe puntenwaardeering is de leeftijdsgroep van 4 t.e.m. 14 jaar gesplitst in de categoriën 4 t.e.m. 9 en 9 t.e.m. 14 jaar. Dit heeft het voordeel, dat in de meeste gevallen de puntenwaardeering van textielgoederen, bestemd voor kinderen van 4 t.e.m. 9 jaar, lager kan zijn dan voor die van 10 t.e.m. 14 jaar, De detailhandel is verplicht, in de win kel, aan de marktstandplaats enz. de pun tenwaardeering van dé aldaar verkrijgbare textielgoederen duidelijk zichtbaar op een lijst te vermelden. Bovendien moet op elk artikel duidelijk de puntenwaardeering voor komen. OOK PRINSES JULIANA IN SCHOTLAND. Prinses Juliana is op het vliegveld van Dyce, nabij Aberdeen, aangekomen. Van daar heeft zij zich per auto naar het kas teel Balmoral begeven, waar Prins Bern- hard reeds als gasl van koning George vertoefde. Op het vliegveld waren ter begroeting aanwezig de heer W. de Mier van het kasteel Lickleyhead in Aberdeenshire, een oud vriend van Prins Bernhard. De heer de Mier was vergezeld van prins Bhawani Singh en prins Jsising, zoons van de maha- radjah van Djaipoer, die hun vacantie bij hem doorbrengen. CHURCHILL BIJ DE DOOP VAN PRINSES MARIJKE. Naar „Trouw" verneemt ligt het in de bedoeling dat de Britsche oud-premier Winston Churchill aanwezig zal zijn bij de doopplechtigheid van Prinses Marijke, welke op 9 October in de Domkerk te Utrecht zal worden gehouden. Behalve Churchill zal een aantal vorstelijke personen en vele hooge autoriteiten de plechtigheid bijwonen. |baar. I I „Tabeh toean" dat hij niet direct kon loca- liseren, lachten we vierkant uit, toen we de blanke papegaai, die hem aldus begroette op de schouders zagen van een soldaat. Ook het paardje, bont gevlekt, dat op 'lijne benen de actie-commandant over de üazons rondom het zwembad van Kopeng droeg, trok onze stille bewondering. Drie dagen en nachten leefden we nu van uur tot uur met de gedachteHoe nemen we dit strategische punt We nemen het hulpmiddelen aan hoge eisen voldoen. Er zijn twee hangars, beide 200 ms in opper vlakte. De werkplaatsen zijn modern ge outilleerd voor onderhoud en reparatie van vliegtuigen en motoren. Het stationsgebouw is zoals gezegd ,zeer modern ingericht. Inkomende en uit gaande passagiers worden in aparte lokalen behandeld. De verschiller.de administratie kantoren kunnen berichten wisselen door een systeem van pneumatische buizen, de plaatsing der meisjes wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met haar per soonlijke omstandigheden en verlangens). De meisjes wonen, tenzij zij op een boer derij zijn ingekwartierd, in aparte tehuizen, soms met 10 tot 15, soms ook met 100 tezamen. In die tehuizen gaat het vrolijk toe; de meisjes leven goedkoop, want het leger zorgt voor voeding en kleding en de soldij kan dus geheel voor spaarpot of plezier gebruikt worden. Die soldjj is week. Nee, zij ver- l naar kantoor, de langer te blijven dan getekend hebben, ik 'mansdochter, die al Velen willen blijven zij dat, dan hebben eel, want het platte- teschikking over 16 an de oud-gedienden den geleend. .Maar t goed", zet ik tegen „In Zwitserland zien erde, daar willen de huis- en boerenwerk lal naar kantoor of ilsen heel anders?" Tl xeermiddel iorzaak wel, dat de id schoner zijn dan agvaardige antwoord. :hten wij een veeteler, ijn koeien liet zien. uitstekende familie", ,ze is minstens even ik". Ik knikte eer- nstenares", ging hij je 1" Hij was het en hij kwam terug lerij onder de arm. [skoe", zei hij. .Na lar een avondcursus, !S wordt opgeleid", emeten naar Engelse lechl. meer willen hebben", .Zij behandelen de Hoe beschaafder een is zij voor het stal- lieren veel humaner." trenals zovele andere og bezochten, Inder- I hogere ontwikkeling irbeidsters. Zij had van het geld dienst tlandsleger als wel, had, dat zij in de nd om zijn toekomst jlijven. Tijdens de d, zij wenste nu op lar meer productieve haar oudere zusters ander staimeisje had n architectenbureau kolen crisis in de dit bureau gesloten, islist niet verraoeien- (waarbij men er om drijf sterk gemecha- naal gemolken werd.) het werk van het it alleen tot rhabarber rzorgen. Vooral de ine boerderij te werk bet gehele bedrijf de zorg voor het :n of op een tractor naaimachine door de (Die Weltwoche.) :Hndustrie igde Staten. er thans in Amerika staal heerscht sedert jorlog, dan zou de iel-industrie in staat een record van alle De onlangs gegeven ben ongeveer 150 i jaarlijkschen loon- voegd voor fabrleks- le prijsverhoogingen naamste maatschap- de Studebaker, zijn sze uitgaven gedekt, gestelden in deze inausirie oearaagi mans ongeveer 1.000.000. Hierbij zijn 825,000 fabrieksarbeiders. De automobielfabrikanten, met de grootste personeelsbezetting van alle tijden en uit gerust met de meest moderne apparatuur voor nieuwe modellen, zijn nu in staat om een uiteindelijke jaar-productie van zes en een half millioen wagens te bereiken, doch de benoodigde onderdeelen komen in een langzamer tempo binnen dan verwacht werd in verband met een tekort aan staal, in het bijzonder wat betreft plaatstaal. N Abonnements prijs: Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kofn fl 1,25 Alle andere plaatsen in Nederland en Ned. Indiê fl. 1,55. Buitenland fl. 2, Advertentie prijs 7 cent per m.m. Ingezonden Mededeelingen 20 cent per m.m. Kleine Advertentiên (maximum 8 regels) 1 - 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra. UUA uv i9uiu~^\.iiiii«iauaiiwü cis navigatie- VUV/I UC lUIIJUUUW TC1WI99CIU UCCli. ^DIJ *Kl)l 1

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1947 | | pagina 1