a.s.
AXELSCHE H COURANT
strijd
loeders.
K
Frankeering bij abonnement. Axel.
ZATERDAG 20 SEPTEMBER 1947.
61e JAARQANG No. 98
Frankeering bij abonnement Axel.
WOENSDAG 17 SEPTEMBER 1947.
61e JAARGANG No. 97
gkoms
icours),
meisjes
NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD
Verschijnt iedere
Drukker-Uitgeefster:
Firma J. C. VINK
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Woensdag en Zaterdag
Adres Redactie en AdministratieHoofdredactie
AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ T. C. VINK-van VESSEM
JREH.
Het herstel in de getroffen
gebieden.
tlsen,
iiml!
rs voor
in hun
ie gros
dienen
om te
20 Sept.
jonge
Axel op
iber.
trember,
te maal
hebben,
jtember
afhalen.
larl 1945
een of
tvangen
nschrjj-
en aan-
ln aan-
raagfor-
d in de
jeleverd
ten met
et meer
De vertegen woordigf rs van de Zeeuwsche
vereenigingen in Nederland, uit Amsterdam,
Apeldoorn Deventer, Den Haag, Hilversum,
Rotterdam, Utrecht, in vergadering bijeen op
6 September 1947, spreken de volgende
resoluiie uit:
Als goede Nederlanders achten zij de tot
nu toe gevoerde herstelpolitiek in de ge
troffen gebieden en wel in het bijzonder in
de provincie Zeeland voor de gedupeerdon
niet bevredigend.
Een der belangrijkste factoren, die de
herbouw belemmert, is het ontbreken van
een reëele, wettelijke fiaanciëele regeling
inzake schadeloosstelling.
Het was voor de bevrijding van overig
Nederland en West-Europa noodzakelijk, dat
enkele deelen van Zeeland werden opgeofferd
(Walcheren en West Zeeuwsch Vlaanderen).
Deze offers van land, goed en bloed zijn
door de bevolking van die streken berustend
gebracht, omdat men besefte dat het niet
anders kon. Echter, ontzettend was de
toegebrachte schade. Veei kan hiervan nooit
worden vergoed.
Het mag evenwel niet getolereerd worden,
dat 5 of 10 pet. der bevolking van Neder
land het overgroote deel van de schade zou
moeten dragen, die ten behoeve van het
geheele Nederlandsche volk is geleden, met
alle noodlottige gevolgen hieraan verbonden.
Dit geldt voor alle getroffen gebieden in
gelijke mate. Het Nederlandsche volk heeft
hier een eereschuld. Iedere rechtgeaarde
Nederlander moet ervan zijn doordrongen,
dat er maar één mogelijkheid is om deze
eereschuld in te lossen, nl. door de gedu
peerden volledig, dit is op basis van ver
vangingswaarde, schadeloos te stellen en dp
lasten van dit herstel door het geheele volk
le laten dragen.
Zij, die zoo gelukkig waren hun materieel
bezit gedurende den oorlog te kunnen
behouden, zullen thans hebben bij te dragen
aan de vervanging van het bezit van hen,
die alles hebben verloren.
Een rechtvaardige bevredigende schade
regeling dient rekening te houden met het
volger de
lo. De vergoeding dient te geschieden op
basis van vervangingswaarde, terwijl met
een vergoeding op basis verkoopwaarde Mei
1940 alleen genoegen dient te worden
genomen, indien het herstel of de herbouw
niet geacht kan worden economisch en-of
sociaal verantwoord te zijn.
2o. de vergoeding dient zoodanig te zijn,
dat de gedupeerde zal kunnen herstellen of
herbouwen zonder in credietmoeiiijkheden
te geraken.
3o. De vergoeding dient vastgesteld te
worden overeenkomstig een regeling, die de
gedupeerde belast met een bijdrage van
nieuw voor oud en met de kosten verbonden
aan uitbreidingen en vernieuwingen, zoodat
de gedupeerde uit overwegingen van eigen
belang bij het herstel of de herbouw sober
heid zal betrachten. De aftrek nieuw voor
oud ware vast te stellen op een percentage
van de stichtingskosten Mei 1940, afhankelijk
van den ouderdom en staat van onderhoud.
4o. De vergoeding dient bepaald te worden
zonder daarbij rekening te houden met
verschil in grootte of beslemming van de
beschadigde of vernielde panden en ook
zonder daarbij te rekenen met de financiëele
positie van den getroffene, waardoor men
ten onrechte een vermenging van herstel
en belastingpolitiek zou krijgen.
De vergadering, vertegenwoordigend een
belangrijk deel van de bevolking, acht het
haar plicht deze resolutie ter kennis te
brengen van de pers en de desbetreffende
overheid.
Utrecht, 6 September 1947.
w.g.
J. A. Witte, voorz., Hilversum.
Mevr. J. P. Kinder-nann-de Graaff,
secr. contact-comm., Hilversum.
J. Kraak, voorz., Rotterdam.
H. Nelisse, secr., Rotterdam.
W. H. Rissecuw, 2e voor?., Utrecht.
W. Flipse, sccr., Utrecht.
J. Goedbloed, voorz., 's Gravenhage.
J. Paulusse, 2e voorz., 's Gravenhage.
C. A. v. Burg, voorz., Amsterdam.
T. j. Th. Papeveld, secr., Amsterdam.
Duynhouwer, voorz., Deventer.
G Frargoys, voorz-, Apeidoorn.
iMevr. N. J. Buyze-Leeuwe,
secr.-penningm., Apeldoorn.
sven
ik
Langs den spoorweg.
Een spoorwagen kan de lading vervoeren
van vier, soms van vijf zware vrachtauto's.
Vandaar dat een spoorweg als transport
middel uiteraard verre verkieslijker is boven
een weg.
Zoodat bij den opmarsch door java uiter
aard de noodige aandacht wordt besteed
aan de spoorwegen, en bij het oprukken
van de troepen ook langs de spoorbaan
wordt opgerukt, niet alleen door infanterie-
troepen, maar ook door,proeftreinen.
Bij zoo'n proeftrein staat voor de locomotief
een lange platte wagen, waarop een deta
chement infanterie en pioniers. Die pioniers
zijn onmisbaar in verband met de mogelijke
ondermijningen van spoorweg en bruggen.
Achter de locomotief gaat een personen
wagen. En daar zwaait ir- Moussart van
*de Staatsspoorwegen den scepter. Hij heeft
een staf technici bij zich en deze ploeg
heeft op zich genomen, te zorgen, dat het
spoorwegverkeer zoo snel mogelijk behoorlijk
op peil is. En voor de troepen, en voor de
bevolking. Zoo snijdt dus het mes aan twee
kanten.
Sergeant Goes uit Alkmaar is detache
mentscommandant op zoo'n trein. Hij gevoelt
zich nu min of meer conducteur en hij
vertelde, dat hij er nooit van zijn leven van
gedroomd had om bij ,de spoor" te gaan
werken. En dan nog wel „de spoor" op
Java
Overigens is het niet zoo'n gek baantje.
Je hebt altijd een dak boven je hoofd en je
rijdt meer dan je loopt. Goes heeft nu al
een aardige kijk gekregen op het .behan
delen" van een spoorwegnet. Wie weet,
wat hij straks nog in Nederland gaat
beginnen I
Op de rechte baanvakken gaat het vlot.
Alleen bij bruggen en duikers moet je scherp
uitkijken.
Dan stopt het heele geval even en de drie
pioniers, Anne Aardoom van de Oude Dijk
te Rotterdam, Henk de Jong, die ergens uit
de buurt van Leeuwarden vandaan komt en
Wil Böhmer uit Velp, moeten er aan te pas
komen.
Soms peuteren ze een nog niet ontplofte
springlading tusschen de rails uit. Soms is
het een vliegtuigbom, die onder een spoor
brug gemonteerd is en zou explodeeren bij
het passeeren van den trein. Een enkele
maal vonden we een springlading, die al
ontploft was. Waarschijnlijk te vroeg, of
niet volgens plan. Want de groote brug,
waaronder deze springlading was aange
bracht, was nog heel en alleen wat beton
was van het bruggehoofd afgesprongen. De
rails hingen voor een groot deel wel in de
lucht, maar met dwarsliggers kon de zaak
eenvoudig zoodanig hersteld worden, dat de
proeftrein passeeren kon.
Maar soms was het erger. Dan was een
brug ineengezakt, staken de rails in de
hoogte en was het afgeloopen voor den
trein, die weer terug moest....
Dan moest sergeant Goes met leede oogen
aanzien, dat hij niet verder kon, en dan kon
ir. Moussart alleen maar vloeken, omdat een
of andere bende zijn spoorbrug vernield had.
Neen, er is zeer veel vernield. En het
zal moeite kosten om dit mooie land weer
op te bouwen.
WIJZIGING PUNTENWAARDERING
TEXTIELPRODUCTEN-
Het ministerie van economische zaken
deelt mede, dat ingaande Maandag 15 Sep
tember een nieuwe regeling voor de her
bevoorrading van textielproducten in wer
king treedt. Deze regeling houdt in, dat,
in tegenstelling met het tot dusverre toe
gepaste systeem, ook de confectie-fabrikant
zich voortaan moet herbevoorraden door
middel van de puntencoupures, welke hij
van zijn afnemers ontvangt.
Dit nieuwe systeem maakt een betere
controle op de afleveringen mogelijk. De
nieuwe herbevoorradingsregeling brengt met
zich mede, dat de puntenwaardeering der
textielgoederen zooveel mogelijk in over
eenstemming dient te zijn met de daarin
verwerkte hoeveelheid materiaal. In verband
hiermede is de puntenwaardeering van ver
schillende textielartikelen herzien. In som
mige gevallen was het noodzakelijk deze
iets te verhoogen, anderzijds was het moge
lijk eenige verlagingen toe te passen.
Bij de nieuwe puntenwaardeering is de
leeftijdsgroep van 4 t.e.m. 14 jaar gesplitst
in de categoriën 4 t.e.m. 9 en 9 t.e.m. 14
jaar. Dit heeft het voordeel, dat in de
meeste gevallen de puntenwaardeering van
textielgoederen, bestemd voor kinderen van
4 t.e.m. 9 jaar, lager kan zijn dan voor die
van 10 t.e.m. 14 jaar,
De detailhandel is verplicht, in de win
kel, aan de marktstandplaats enz. de pun
tenwaardeering van dé aldaar verkrijgbare
textielgoederen duidelijk zichtbaar op een
lijst te vermelden. Bovendien moet op elk
artikel duidelijk de puntenwaardeering voor
komen.
OOK PRINSES JULIANA IN SCHOTLAND.
Prinses Juliana is op het vliegveld van
Dyce, nabij Aberdeen, aangekomen. Van
daar heeft zij zich per auto naar het kas
teel Balmoral begeven, waar Prins Bern-
hard reeds als gasl van koning George
vertoefde.
Op het vliegveld waren ter begroeting
aanwezig de heer W. de Mier van het
kasteel Lickleyhead in Aberdeenshire, een
oud vriend van Prins Bernhard. De heer
de Mier was vergezeld van prins Bhawani
Singh en prins Jsising, zoons van de maha-
radjah van Djaipoer, die hun vacantie bij
hem doorbrengen.
CHURCHILL BIJ DE DOOP VAN
PRINSES MARIJKE.
Naar „Trouw" verneemt ligt het in de
bedoeling dat de Britsche oud-premier
Winston Churchill aanwezig zal zijn bij de
doopplechtigheid van Prinses Marijke, welke
op 9 October in de Domkerk te Utrecht
zal worden gehouden. Behalve Churchill
zal een aantal vorstelijke personen en vele
hooge autoriteiten de plechtigheid bijwonen.
|baar. I I
„Tabeh toean" dat hij niet direct kon loca-
liseren, lachten we vierkant uit, toen we de
blanke papegaai, die hem aldus begroette
op de schouders zagen van een soldaat.
Ook het paardje, bont gevlekt, dat op
'lijne benen de actie-commandant over de
üazons rondom het zwembad van Kopeng
droeg, trok onze stille bewondering.
Drie dagen en nachten leefden we nu van
uur tot uur met de gedachteHoe nemen
we dit strategische punt We nemen het
hulpmiddelen aan hoge eisen voldoen. Er
zijn twee hangars, beide 200 ms in opper
vlakte. De werkplaatsen zijn modern ge
outilleerd voor onderhoud en reparatie van
vliegtuigen en motoren.
Het stationsgebouw is zoals gezegd
,zeer modern ingericht. Inkomende en uit
gaande passagiers worden in aparte lokalen
behandeld. De verschiller.de administratie
kantoren kunnen berichten wisselen door
een systeem van pneumatische buizen,
de plaatsing der meisjes wordt zoveel
mogelijk rekening gehouden met haar per
soonlijke omstandigheden en verlangens).
De meisjes wonen, tenzij zij op een boer
derij zijn ingekwartierd, in aparte tehuizen,
soms met 10 tot 15, soms ook met 100
tezamen. In die tehuizen gaat het vrolijk
toe; de meisjes leven goedkoop, want het
leger zorgt voor voeding en kleding en de
soldij kan dus geheel voor spaarpot of
plezier gebruikt worden. Die soldjj is
week. Nee, zij ver-
l naar kantoor, de
langer te blijven dan
getekend hebben, ik
'mansdochter, die al
Velen willen blijven
zij dat, dan hebben
eel, want het platte-
teschikking over 16
an de oud-gedienden
den geleend. .Maar
t goed", zet ik tegen
„In Zwitserland zien
erde, daar willen de
huis- en boerenwerk
lal naar kantoor of
ilsen heel anders?"
Tl
xeermiddel
iorzaak wel, dat de
id schoner zijn dan
agvaardige antwoord.
:hten wij een veeteler,
ijn koeien liet zien.
uitstekende familie",
,ze is minstens even
ik". Ik knikte eer-
nstenares", ging hij
je 1" Hij was het
en hij kwam terug
lerij onder de arm.
[skoe", zei hij. .Na
lar een avondcursus,
!S wordt opgeleid",
emeten naar Engelse
lechl.
meer willen hebben",
.Zij behandelen de
Hoe beschaafder een
is zij voor het stal-
lieren veel humaner."
trenals zovele andere
og bezochten, Inder-
I hogere ontwikkeling
irbeidsters. Zij had
van het geld dienst
tlandsleger als wel,
had, dat zij in de
nd om zijn toekomst
jlijven. Tijdens de
d, zij wenste nu op
lar meer productieve
haar oudere zusters
ander staimeisje had
n architectenbureau
kolen crisis in de
dit bureau gesloten,
islist niet verraoeien-
(waarbij men er om
drijf sterk gemecha-
naal gemolken werd.)
het werk van het
it alleen tot rhabarber
rzorgen. Vooral de
ine boerderij te werk
bet gehele bedrijf
de zorg voor het
:n of op een tractor
naaimachine door de
(Die Weltwoche.)
:Hndustrie
igde Staten.
er thans in Amerika
staal heerscht sedert
jorlog, dan zou de
iel-industrie in staat
een record van alle
De onlangs gegeven
ben ongeveer 150
i jaarlijkschen loon-
voegd voor fabrleks-
le prijsverhoogingen
naamste maatschap-
de Studebaker, zijn
sze uitgaven gedekt,
gestelden in deze
inausirie oearaagi mans ongeveer 1.000.000.
Hierbij zijn 825,000 fabrieksarbeiders.
De automobielfabrikanten, met de grootste
personeelsbezetting van alle tijden en uit
gerust met de meest moderne apparatuur
voor nieuwe modellen, zijn nu in staat om
een uiteindelijke jaar-productie van zes en
een half millioen wagens te bereiken, doch
de benoodigde onderdeelen komen in een
langzamer tempo binnen dan verwacht
werd in verband met een tekort aan staal,
in het bijzonder wat betreft plaatstaal.
N
Abonnements
prijs:
Losse nummers 5 ct.
Kwartaal
abonnement
Axel binnen de kofn
fl 1,25
Alle andere plaatsen
in Nederland en
Ned. Indiê fl. 1,55.
Buitenland fl. 2,
Advertentie prijs
7 cent per m.m.
Ingezonden
Mededeelingen
20 cent per m.m.
Kleine Advertentiên
(maximum 8 regels)
1 - 5 regels 60 cent.
iedere regel meer
12 cent extra.
UUA uv i9uiu~^\.iiiii«iauaiiwü cis navigatie-
VUV/I UC lUIIJUUUW TC1WI99CIU UCCli. ^DIJ
*Kl)l 1