a BEZ0EKT GVMNAS1 D.L.O. AG BEKWAAM MONTEUR num Garage S. DIELEMAN Fa. J. C. VINK, Markt 12 Gevraagd M. DE BRUIJI Fa. J. C. VINK - Volg Indië in de Branding, Eordei van Smaragd en andere, Het dezen betuigen w(j, mede namens onze Kinderen, Bebuwd-, Klelnkl Achterkleinkind, die den 26en Ai voor ons tot een i(]ke dag hebber onzen bartelUken In het btzond' bewoners van i straat en Sipst» M. VERSTRATE1 H. VERSTRATE1 Oosterstraat 14, A Notaris FANOY te Axel, is voornemens op Voor de vele fc belangstelling om op mijn 80sten ge onzen harteiyken LEV. R Koestraa DAMESW(j I het nieuwste op van Permanent- de PHECOLINE-Go stroom, zonder-tc Prachtige resu voor moeilijke hi R. KRUISIFIKX, 1 Herenkapper, Prir straat 32. Tel. li voor direct vertrouwde door Wiihelmlnastraat AF TE GE Prima W. Legh. Reds 3 mnd. fi 31/, mnd. f7.50 j mnd. f8.— p. Campb. Eenden 5 f6.— p. st.. W. '46 t. d. leg f4 HOENDERBEDRIJF, LAAN 12, VEENENI en Cursus 1947— Prijs f 1,' Er wordt aangewes zonder k vele artil verwelkt te Kopenhagen zouden aankomen. De bloemkweke s huurden echter een vliegtuig van de K.L.M. en enkele uren na verzending uit Amsterdam, stonden de bloemen in de tentoonstellingshallen, waar mee Nederland een buitengewoon gc de beurt maakte. Deze vlucht, op 6 September 1922, was de eerste door de K.L.M. uitge voerde chartervlucht. WËe& Op de eerste October 1924 startte van Schiphol de Fokker F-7 H-NACC met gezagvoerder A. N. J. Thomassen a Thuessink van der Hoop, tweede piloot H. van Weerden Poelman en werktuigkundige P.;A. van den Broeke voor de eerste vlucht van Amsterdam naar Batavia. Het vliegtuig was gecharterd door het «Comité Vliegtocht Nederland Indië". Na een maand oponthoud in Phili- popel wegens motorstoring landden de vliegers op 24 November te Batavia. Met deze chartervlucht was de luchtroute naar Indië verkend. Een mooie chartervlucht werd op 18 Maait 1927 volbracht door de Fokker H-NADP, die in 7 uren tijd van Amsterdam naar Marseille vloog, teneinde enige passagiers en een hoeveelheid nagekomen post naar de «Indrapoera" over te brengen. Medio 1927 volbracht Geyssendorfer zijn schitterende vlucht Amsterdam—Batavia v.v. (tusschen 15 en 25 Juli). Het toestel was gehuurd door de Amerikaanse millionnair W. van Lear Black, die behalve deze vlucht, in het jaar 1927 ongeveer 70 vluchten per K.L.M. maakte, waarbij een afstand werd afgelegd van 70.434 km (bijna tweemaal de aardomtrek). Nóg een chartervlucht voor het „Comité Vliegtocht Nederland—Indië" heeft geschie denis gemaakt: de eerste postvlucht naar Batavia en terug met de „Postduif* tussen de eerste en achtentwintigste October 1927, met gezagvoerder Q. A. Koppen, tweede bestuurder Q. M. H. Frijns en werktuig kundige S. Elleman. Het daarop volgende jaar maakte de heer Van Lear Black wederom vele pleziervluch- ten. De voornaamste in dat jaar was een tocht naar Khartoum. Zeer veel waarde heeft het vliegtuig bewezen tijdens de winter van 1927/1928, toen verschillende Nederlandse eilanden volkomen geïsoleerd waren door sneeuw en ijs. Talrijke vluchten maakte de K L.M. naar Ameland, Schiermonnikoog en Urk, teneinde voedsel en post te brengen. De winter van 1928/'29 was zelfs nog strenger en ook toen heeft de K.L.M. uitkomst ge bracht door Schiermonnikoog, Urk, Ame land, Terschelling, Dirksland, Vlieland en Qoeree uit hun isolement te verlossen. Het aantal chartervluchten, door de Nederlandsche luchtvaartmaatschappij uitge voerd, nam van jaar tot jaar sterk toe. Allengs huurden vele groot-industriëlen, zakenlieden en toeristen haar vliegtuigen voor het maken van bijzondere vluchten. Vergeten wij hierbij ook niet de „regen maker" Veraart, die in 1930 met K.L.M.- vliegtuigen talrijke proeven nam voor het kunstmatig verwekken van neerslag. Tien tallen, wellicht honderden mensen hebben de K.L.M.-vliegtuigen hun leven te danken, door de mogelijkheid van snel vervoer van patiënten naar een hospitaal dan wel van artsen en hun assistenten naar een pat >t. Ook het vervoer van couranten per vlieg tuig bleek zeer op prijs te worden gesteld, en vele chartervluchten werden voor dit doel gemaakt. Voor reclamedoeleinden wer den vaak vliegtuigen gehuurd, die boven een bepaalde stad pamfletten uitstrooiden. Zelfs door deelnemers aan een bridgedrive werd eens een vliegtuig gecharterd. Kort voor het uitbreken van de tweede wereldoorlog werd verscheidene malen van K.L.M.-vliegtuigen gebruik gemaakt door personen, die bevreesd waren voor het uitbreken der vijandelijkheden en een snel heenkomen zochten naar landen, waar de oorlogsdreiging minder sterk scheen. Na de bevrijding heeft de Bataafsche Petroleum Mij. vooral veel gebruik gemaakt van K.L.M. vliegtuigen voor het transport van haar personeel naar West-lndië en Indonesië. Et bijzondere vlucht is voor deze maatachapp ij uUgtvo'rd lusschen de 30ste September en d 3de October 1945, toen de afstand Am ttrdarn—Batavia wird afg itgd iii slech<s 3CJ vhegurn Debtlaig- tijxstu cha urvlicht, tot dusver ooit door dt K.L.M. uitgevoerd, was die voor den groot-inüusti:ëei Van Leer ui Amsitiaam, die met een Douglas üC 4 vliegtuig een tocht maakte naar Klein-AziIndia, lndoi esie, China-en Afrika. Bij dezen tocht, die werd gemaakt tusschen de 12e Maart en de 8ste Mei 1947, is een afstand afgelegd van 48.000 km. Het vliegtuig, de „Twerthe", is hiervoor omgebouwd van een gewoon lijntoestel voor 44 passagiers in een luxe- hotelsuite met een salon, een werkkamer en twee slaapkamertjes. Chartervluchten zijn thans voor de K.L.M. bijna even «gewoon* als de geregelde lijn diensten en vele malen per week stijgen vliegtuigen op, die voor bijzondere doel einden worden gehuurd. Extra K.L.M.-vluchten naar Jaarbeurs te Utrecht. Ter gelegenheid,2van de Jaarbeurs te Utrecht, die van 9 tot 18 Sept. gehouden wordt, zullen op initiatief van de Buiten- landsche Dienst der Jaarbeurs extra K.L.M. vluchten gemaakt worden ijan Leeuwarden, Groningen en Maastricht naar Soesterberg. Vandaar zullen de Jaarbeursbezoekers per autobus naar Utrecht gebracht worden, waar zij den geheelen dag den tijd hebben om de Jaarbeurs te bezoeken. Bovendien zal ée K.L.M. van Soesterberg uit rondvluchten boven Utrecht orgauiseeren. Uit onze omgeving. Ter gelegenheid van de 67e verjaardag van H. M. de Koningin wapperde Maandag van veie huizen onze nationale driekleur. Des avonds gaven «Hosanna" en «Concordia" achtereenvolgens^ een welge slaagd concert op de Markt. Vooral de jeugd was sterk vertegenwoordigd. BAND NEDERLAND—INDIË. De Band NederlandIndië, afd. Axel en omstreken heeft ook te Zaamslag een groot succes geboekt. Onder leiding van het bestuurslid daar ter plaatse, dhr. J. van Fraayenhove en mevr. M. óeensen—den Doelder, geassis teerd door een 16-tal dames isopZaamslag ongeveer f 1100 gecollecteerd. Deze gelden worden als volgt besteed, zoveel jongens en meisjes er uit Zaamslag in militaire dienst zijn, zoveel maal f 5 wordt opgezonden voor Kerstpakketten, waariu vermeld komt, geschonken door de burgerij van Zaamslag en de rest van het geld is voor de radio-actie. Tevens gaven weer enkelen zich op als lid of donateur. Het bestuur*wil trachten in October ook te Zaamslag een vergadering te houden met een bekende spreker om nog meer het doel en streven van de Band bekend te maken. Dai.k zij de hant-ijke lij spontaix mtuc- wtrlio. ui nu tc Axel ei. Zjnntalag, zal de alu. Axel, vo^r wat ue raou-actie betreft ver aan cie kc p staan. Nu worfin a ;e kracnitn ingespannen om de vergaou r.gtn op 18 September te doen Slagende dceiname uit ae lecuii er, dona teurs is zo groet, c ut, wat ht t bezoek aan gaat, nu reeds van een succe, kar. worden gesproken. Doei is en blijft, aiien die ma», zoon, dochter of verloofde in lnüië heeft, lid van de Band, en onze andere medeburgers donateur. GEVONDEN VOORWERPEN. Een zilverbon, C. van Langeveide, Buitenweg 27, Axel. Z. V. U. Daar, in verband met de vacantietijd het aantal inschrijvingen op de abonnements voorstellingen over 't algemeen in de gehele provincie nog te laag is en de Z.V.U. niet dan in uiterste noodzaak de voorstellingen wil annuleren, heeft zij de inschrijvingster mijn met veel moeite kunnen^ verlengen fot 8 S ptember a.s. Is op die datum het minimum aan'al inschrijvii gen in de diverse plaatsen niet bereikt, dan worden de series or herroepelijk geheel of gedeeltelijk geschrapt, Qeeft u zich ten spoedigste op, voor het te laat is. KOEWACHT. Gemeenteraad. Na de opening der vergadering van 33 Augustus j.l. kwamen een aantal verzoeken fot gehele of gedeeltelijke ontheffing van hondenbelasting aan de orde. Enkele wer den afgtwezer, andere ingewilligd. f Met een schrijven van de N.V. Watertei- dingmij. Zeeuws-Vlaar, deren, waarin het plan van de alsnog aan te leggen waterlei ding in enkele wijken beschreven was, verklaarde de Raad zich accoord. In verband met het gebrek aan drinkwater in de nog niet aangesloten wijken, werd besloten aan het gemeentelijk slachthuis water te laten verstrekken a 10 cent per emmer ingaande 1 September. De heer Polspoel wijst ver volgens cp het feit dat het water van de Waterleiding op sommige punten (wegens het geringe verbruik) van zeer slechte kwa liteit is en vraagt bedoeld water geregeld te laten spuien. ËtEen schrijven isjngekomen van de heer A. Raes, waarin deze meedeelt, dat hij accoord gaat met zijn benoeming lot lie van het Armbestuur. De Fa. Kruyf deelt mede dat ze geen droogmast voor de Brandweer leveren kan. Verschillende mogelijkheden worden ver volgens geopperd om in een droogmast te voorzien. De heer Polspoel stelt voor bij de P.Z.E.M. te informeren naar een geschikte ijzeren constructie paal. Sa, Van de Moerspuipolder is een dankbetui ging gekomen voor de verleende f 1000,-. Vervolgens komt aan de orde, in verband met het woningplan, de aankoop van bouw grond van den heer Audenaerde. Met genoemde zijn B. en W. het over de prijs eens kunr.en worden. Besloten wordt over te gaan tot onteigenen wanneer de eigenaar eventueel niet accoord gaat met een nadere prijs aan de hand van regerings voorschriften. De heren Matthijs, Baert en jPolspoel pleiten ervoor om re?ds thans toL verdere aanbouw van huizen over te gaan, gezien de trage gang van zaken. Aan de hand hiervan informeert de heer de Oronckel naar de plaatselijke huisvestingstoestand volgers de jongste volkstelling. Ongeveer 60 gezinnen blijken in te wonen. Over de kwestie al of niet overgaan tot verdere aanbouw van woningen ontstaat een debat. De voorzitter en de heren de Oronckel en van de Vijver menen de gemeente niet zulke koster, op de hals te mogen halen; de ge projecteerde weg door de kom der gemeente zal'ook nog ongeveer f 40.000.- kosten. Besloter wordt dit orderwupaaf te houden tot de volgerde vei adtnr g, tn ua; cp udvii vat de uitgebreide he. vts m ssit h t nogmaals onder ae »oupe te nemen. Volgens een aigemt/.e regeling zal op de sccetare voortaan gtweik» worden van 9— .2 er» vm 1.30—5; 's Zaterdags van 9—12. Asr.gezien Koewacht riet rijk genoeg aan ratten is, worc.t riet meegedaan a n de rattfci.verdelgingsaclie. Van de vïassersvereniging is eer. schrijven gekomen, waarin deze, gezien de slechte toestand waarin het biandweermateriaal verkeert en het grote brandgevaar waaraan de vlasbedrijven momenteel blootgesteld zijn, binnen acht dagen afdoende maatre gelen eist. Worden deze binnen acht dagen niet getroffen dan zal ze z(ch tot de Com missaris der Koningin wenden. Aangaarde het brandweer wezen stelt de heer Baert voor over te gaan tot het bouwen van een nieuw brandweerhuisje. De heer Polspoel zou het op prijs stellen wanneer de leden van de Brandweer zich door ge regeld oefenen beter met hun, materialen vertrouwd maakten. De voorzitter stelt voor MARKT 23 TERNEUZEN vraagt en LEERLING MONTEUR Stro en Ruwvoeder vordert met ingang van heden. Uitdrukkelijk wordt er op gewezen, dat iedere verkoop, aflevering, verplaatsing naar opslag buiten het bedrijf of vernietiging van heden af niet meer mag geschieden dan met toestemming van de Districtsbureauhouder. (Zie verder de mededelingen Voedselvoorziening). 1. DEN HERTOG f4,75 J. F. ENGERS f 4 f 10,— itn uuiutvc vail nci uiui ijiociiajj vuui uuui,

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1947 | | pagina 2