ie xrvr n AXELSCHE fl£ COURANT 1 Frankeering bij abonnement. Axel. ZATERDAG 23 AUQUSTUS 1947. 611 JAARGANG No 90 Frankeering bij abonnement. Axel WOENSDAG 20 AUGUSTUS 1947. 61e JAARGANG No 89 NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAAND EREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK Adres Redactie en Administratie AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ Hoofdredactie T. C. VINK-van VESSEM Rode Kruis deelt kleding uit in Boengoes. Ik heb een stukje ellende gezien, dat ik mijn leven lang niet zal vergeten. Wij waren uitgereden in gezelschap van Mivr. Hartevelt van het Rode Kruis. De wig slingert zich stijgend langs de vuur- t .ren en dan weer dalend Iang9 de vallei. Langs de weg zien we enkele mannen en vrouwen, in lompen gekleed- Sommigen in d i grauw-bruine boomschors, anderen in gescheurde goenizakken en slechts enkelen Li sarong en baadje, waarin ze vroeger gekleed waren. Ze strompelen langs de wag; het is alsof de levensblijheid uit d ze menschen geslagen is. De militaire commandant van deze afdeeling ontvangt ois in zijn tentenkamp. Hij vertelt hoe arnoedig deze bevolking leeft, hoe ze gebrek hebben aan zout. aan olie voor de lamp en aan kleding. Hij vertelt ook van de vele zieken, schurft en etterende won den, van kleine kbderen, die meer geraamte zijn dan mollige baby, zooals wij die zo gaarne zien. Gelukkig is een Rode Kruis wagen reeds aan de arbeid getogen. Wij zigen dit team onder leiding van dr. Dorst op de driesprong. Even wuifden zij ons tna, om dan door te gaan met het werk. Dr. Bekking, de militaire arts van dit bivak, houdt ook kliniek Dagelijks strom pelen de stakkerds naar hem en zijn helper er waar mogelijk gaat hij de huisjes bin nen. Daarin is weinig meubilair. Men slaapt op den grond. Wij vragen niet waarom. Het antwoord zou immers luiden als in de andere gebieden.Weggehaald door de T.R.I.* Dan gaan wij naar de school, waar reeds vele dessalieden wachten. Een zielig stukje mensheid. Lompen en geraamten, naakte kirderen. Mevr. Hartevelt roept de kleinsten eerst naar voren- Aarzelend schuifelen ze raar de bank waarop kleding is uitge stald. Even wordt de maat genomen. „Het is geen C A", zegt de pater van de Haantjes en daarmee geeft hij het tempo aan. De lompen worden van de magere lichaampjes genomen en dan zien we hoe da zweren hebben ingevreten op deze kinderen. Bij velen is er geen vierkante decimeter of er is een wondje. Dan glijdt het jurkje of het kruippakje over de magere schoudertjes om al die zweren te bedekken. De angst waarmede ze naar voren zijn ge komen is verdwenen. Er tintelt blijdschap in hun bruine ogen en het „terime kassi banjak* klinkt eerlijk gemeend. Er wordt geen vergelijking getroffen met de tijden van Nippon en T.R1 toen co- prosperity in de mond bestorven lag, doch de dessaman van armoede omkwam. Een moeder, zelf in lompen gekleed, klein en uitgeteerd, houdt haar baby naar voren. Het kleintje huilt even, doch de moeder sust het tot stilte. De njonja belanda geeft loch immers Een meisje van wellicht veertien jaar, klein moedertje, zegt mevr. Hartevelt, heeft haar zusje op de arm. Beiden worden gekleed en blijde gaan zij huiswaarts. De mannen worden gpholpen door de scherpschutters der Stafcompagnie der Zeeuwen. „Passen* roepen .ze in het Hollands. De dessaman begrijpt. Over de boomschorsen „sarong* trekken ze de broeken met ritssluitingen aan. „Te wijd", zeggen ze. De broek is te wijd, maar het enige middel hiertegen is veel te eten, gezond te worden, dan past die broek wel. Memden worden uitgedeeld, khaki, witte en gekleurde. Velen hebben in jaren geen hemd over de schouders gehad. Toch zie je dat ze weten hoe zulk een kled'ncstuk moet worden aangetrokken. Ze wandelen weg, de landweg op en wij kijken hen na. Het trieste beeld van de morgen, grauwe kleding en grauwe gezichten, is verdwenen. Er is kleur op die weg gekomen. Ik moet even glimlachen, als ik zie hoe 'een jonge vrouw in paarse rok en helgroene kabaja wiegelend naar huis gaat. Ik zie de zweren niet meer, doch de helder witte zwachtels om de blote benen, herinneren mij er aan. Ook de vrouwen passen hun kleding in de vrouwenafdeling. Mevr. Hartevelt ver telt me dat ze zich schamen om de magere lichaampjes te tonen. Is dat omdat ze tot dit peil van verwaarloozing gebracht zijn door hun eigen mensenDe stapel kleren mindert en nog steeds stromen de zieligen toe. We kunnen niet allen helpen, want op zoveel ellende hebben we niet gerekend. Bovendien zijn alle mannen broeken op en we moeten nog naar een andere dessa. Daar treffen we Dr. Dorst en zijn helpsters. Vandaag is hij hier, mor gen daar en zo helpt hij waar hij heipeu kan. De verpleegsters van het team kijken niet toe. In deze dessa kunnen alleen vrouwen en kinderen geholpen worden. Er zijn er ai zovelen en er komen er nog zovelen uit de afgelegen hutjei. We moeten hen vertellen dat we nog zuilen terug keren, nog voor de Lebaran. Ze knikken en ze vertrouwen dat dit geschieden zal. De toean Belanda is terug en met hem is het vertrouwen teruggekeerd. Dan rijden we af, terug naar Padang. Er ligt nog een dessa, die geen kleding ont ving en hier treft mij weer dat beeld van verwaarloozing en troosteloosheid. Doch ook hieraan zal een einde komen. Deze stumperds verdienen het, want niet zij brachten de ellende, zij leden slechts witte vlek op het scherm. De piloot duikt, schiet een krachtige harpoen af en dondt het dier. Daarna keert hij terug naar den walvischvaarder. die het dier nu verder kan bewerken. Ook de luchtvaart kan van radar profi teered Nu reeds werkt men op het Bed fordvliegveld te Boston met radar bij het opstijgen en dalen. De man die het radar apparaat bedient, ontdekt vliegtuigen op 16 km. afstandhij stelt zich per radio met den piloot in verbinding en geeft hem aan wijzingen hoe hij veilig kan landen. Zulke veilige landingen kunnen dan ook bij dichte mist worden uitgevoerd. Binnen afzienbaren tijd zullen ook foto grafen zich van de radar meester maken. Een zend- en ontvangtoestel, dat naar één richting werkt en nauwelijks grooter is dan een pakje sigaretten, is in staat tot op 15 cm. nauwkeurig den afstand aan te geven tusschen het toestel en het te fotografeeren voorwerp. Dit toestel werkt niet met een scherm, doch met een naald. Een soortgelijk apparaat zal er komen ten dienste van de landmeters, die met behulp daarvan afstan den tot moeilijk te benaderen punten kunnen meten. Er zullen ook verkeerslichten komen, die werken met radar controle photo eiectrische cellen, overeenkomend met de lichtvlekken (de auto's) zorgen ervoor, dat het licht groen wordt, als er een rij auto's staat te wachten. De toepassingsmogelijkheden voor radar zijn bijna onbegrensd. Men zal het kunnen gebruiken bij paardenrennen en bij trans portvliegtuigen, die radiografisch bestuurd worden. Als het stadium van experimenteeren eenmaal geheel voorbij is, zal blijken, dat men met dezen „duimstok" nog veel meer kan doen. Radar in vredestijd. Het zal niet lang meer duren, of scheeps kapiteins, fotografen, landmeters en particu liere vliegers maken bij hun dagelijksch werk gebruik van den „twintigsche eeuw- schen duimstok", die radar heet. Reeds is de „eiectrische echo" in gebruik op veerbooten, die op gevaarlijke trajecten oversteken. Schepen te Seattle, Baltimore en New Orleans werken met anti-botsing radar op de brug. Als zij vertrekken, draaien de kapiteins aan een knopje en een soort omgekeerde soepterrien, bevestigd aan een specialen mast, begint te draaien. Het zendapparaat stuurt radiosignalen uil. Botst een van de golven tegen een hinderpaal op, bijv. een andere boot of een wrak, dan ketst die .golf terug in de „soepterrien* en wordt opgevangen in een ontvangtoestelde kapitein ziet deze terugkeerende golf als een vlek op een rond scherm met een doorsnede van ongeveer 30 cm. Op deze wijze kan hij zeifs in dichte mist of diepe duisternis alle botsingen vermijden. Een soortgelijke installatie wordt nu aan gebracht op allerlei andere scheper. Op zee zal radar de nabijheid van ijsbergen en zeifs van drijvende mijnen verraden. Een Britsche walvischvaarder zal dit jaar voor het eerst radar gebruiken bij het speuren naar wal- visschen in de Zuidpoolstreken. Met behulp van een katapult zal een vliegtuig, voorzien van radar, van den walvischvaarder worden afgeschoten. Deze machine vliegt over open zee, zijn radar apparaat gericht op het water. Als de radar tot op 4 meter diepte een walvisch ontdekt, vertoont zich een groote Oesters en de warmte. Evenals alle dingen in deze wereld heeft ook het fraaie zomerweer zijn voor en tegen. Zoo levert het groote bezwaren voor de oesterteelt. We lezen hierover in de „Prov. Zeeuwse Courant" Begin Juli begon de broedval van oester zaad in het Zeeuwse water te komen. Thans wordt deze broedval met ondergang bedreigd door de grote warmte van de laatste tijd. Vooral de schelpziekte dreigt. Deze ziekte richtte in het begin van de dertiger jaren op de oesierperceelen grote verwoestingen aan. Als de temperatuur van het water boven de 19 graden stijgt kunnen de eerste symptomen van de schelpziekte worden verwacht. Daar nu reeds een aantal weken achtereen de temperatuur van het water zeer hoog i», is de begin Juli voorspelde aantasting in ernstige mate verschenen en heeft de ziekte van de schelp zich gestadig doorgezet. Deze aantasting bestaat in het voorkomen van fijne witte stipjes in de groeiranden van de jonge oesters. Deze witte stipjes groeien aaneen tot witte wol ken, waarin dan groene vlekken ontstaan. De aldus aangetaste schelp kan zich niet meer nauwkeurig sluiten en de oester, is len dode opgeschreven. Veel oesterbroed van vorig jaar is thans reeds aangetast, evenals de jonge val van dit jaar. Dit jonge broed is niet te redden. Het „bakkengoed* (dat zijn oesterljes, die vorig jaar in het najaar op zeven in oesterputten zijn geko men en de verdere groei afwachten) kan evenwel nog terecht komen als men nauw- antwoord. Ze zijn dunner, maar „het binne Ich nog krapies" hoor ik iemand zeggen, k met bijl en zaag druk aan het werk is. |o van 60 cm. dikte en dan 10 op een Het groen is door een ploeg al af haald en nu is de genie uoende ze over t muurtje te gooien. Over bet muurtje 1 zeggen, een diepte van 100 meter of '"o. Er blijven er in de andere boomen ^ngen en op den weg blijft alleen wat tempatje passeeren, glundert de genie. Dat schoonmaken was hun werk 1 Ons dagelijks brood. Het tekort aan graan, dat heeft geleid tot de tijdelijke verdwijning van ons wittebrood, heeft het brood weer in het middelpunt der belangstelling gezet. dat de spoorweg naar de klant moet komen en niet omgekeerd. Tot nog toe kenden de Nederiandsche Spoorwegen stoom-, eiectrische en diesel- electrische tractie. Thans is besloten de electrificatie uit te breiden tot alle lijnen, waarop de vervoersdichtheid zoo groot is, dat deze de kosten van electrificatie recht vaardigt. En waar de electrificatie niet verantwoord is door een te geringe bezetting, 1 UW HUID! id, stuklopen, door- sm> (ter, en ter v< r- 1Purol of Purolin. arakter is Putolin rouw voor zichzelf gaan tol invoering van ctie. De uiivoerirg van :en periode van vijf tot Nieuwbouw, dat men thans bij den actiemateriaal met deze dient te houden. Veel mateiiaal is verouderd opgelapt, zoodat in de een groote afschrijving al moeten worden, an nieuw materiaal zal raar een veel groofere teit. Zoo zal worden bouw van het bekende aal, waarvan thans 331 vorming van twee- en uitvoering zijn. Zwitsersche en Neder- 0 eiectrische lccomotie- >00 pkdie reeds tijdens vorpen. Deze locomo- zoowel voor snel- als de gereedkomst ervan rwacht. De eerste zal eks Februari worden r ongeveer elke maand is op het oogenblik in 15 d'esel-electrische rwen, elk van 250 pk., ing nog dit jaar wordt ranging van de thans iche legerlocomotieven, r overbrugging van het tractiemateriaal, wordt dsch type een diesel- f van 1000 lot 12C0 pk. 1 snelheid van 100 tot kunnen ontwikkelen. Electrisch materiaal. ehctrisch materiaal is omdat niet alleen veel voortschrijdende elec- ng van het gestolen en oommateriaal nog meer ïaakt. Van bestaande allen driewagentreinen vaarvoor thars dertien den gebouwd. Voorts twee- en 65 vierwagen- oomiijnde treinstellen, an om hieraan nog 41 Fntreintn toe te voegen. 8 van dit materiaal 14 gen'reinen in dierst te mede de 13 tusschen- ge materiaal verwacht varr 1949 in dierst te Ewel alles natuurlijk den aanvoer van de iaal men daarna zal nog een object van wordt, in de toekomst ren aan te schaffen, die i en dus overdag zullen personenvervoer over des nachts voor den trische materiaal betreft einen, die de vernieling ch waarvar de motoren rieuwe motoren worden dieselmotoren van 650 lerlard in aanbouw en hoopt men een beperkt n dienst te kunr.en er 50 diesel-electrische nst, die geheel een Jederlandsche inddstrie 'oldoen. Van dit type vijftigtal in bestelling, die een welkome aanvulling zullen vormen. Goederenmateriaal. Hoewel de Nederiandsche Spoorwegen zich hebben ontwikkeld tot een overwegend reizigersvervoersbedrijf, wordt met kracht gestreefd naar uitbreiding van het goederen vervoer, een uitbreiding welke de industri eele ontwikkeling van ons land sterk van noode heeft. Abonnements- A Abonnements prijs Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom fl 1,25 Alle andere plaatsen in Nederland en Ned. Indiê il. 1.55. Buitenland il. 2,—. Advertentie prijs 7 cent per m.m. Inaezonden Mededeelingen 20 cent per m.m. Kleine Advèrtentiën (maximum 8 regels) 1 - 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra. ■i£gcu ui uicpic en icucr maai ais wc zuo n

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1947 | | pagina 1