AXELSCHE If COURANT Franker rirg bij abonnement. Axel. ZATERDAG 9 AUQUSTUS 1947. 61e JAARGANG No 86. NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster Firma J. C. VINK Adres Redactie en Administratie: AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ Hoofdredactie: T. C. VINK-van VESSEM Zeeuwen, Veluwenaren en agers in actie bij Padang. Heel onverwacht voor de bevolking de door de militaire autoriteiten in ng uitgestippelde actie. Dit gelat niet i voor de bevolking binnen de demar- jn, maar evenzeer voor de bevolking j de demarcatielijn. Dit bleek wel duidelijk uit het feit, dat de demar- •smokkelaars van rijst, die het nachte- duister benutten om de verschillende -posten, voornamelijk in de omgeving Loeboak-Bargaloeng te omsluipen te zes des morgens het Nederlandsche oogen td binnenslopen met hun zakjes rijst iet hoofd. jg beter was dit merkbaar in Padang, te twaalf uur de opvatting van ver- i. En lende N. R. I.-leiders aanving. Allen beetje ln verrast.... Wel hadden zij dezer ls een li iets verwacht, doch dat dit zoo snel komen en dezen dag, bleek een groote assing te zijn. radio telegrafist bijvoorbeeld, had de Koek medegedeeld om half één >r in de lucht te komen, doch reeds half één was de N R.I.-radio geen 1,-radio meer. Slechts een persoon bood istand, dit kostte hem het leven. io brak D-dag aan Reeds in den vroe- morgen was een druk gerij naar de verzamelpunten waar te nemen. Zeeuwen van Emmahaven openden dag toen het nog duister was. Hen opgedragen naar het Zuiden op te en, ten einde de bron voor de water- ng, die de laatste dagen nog al eens mikpunt van de T.R.I. was geweest, e te stellen. nder leiding van Kapitein Bom uit ike in Zeeland verliep deze zijwaart- actie zoo vlot, dat te kwart voor zeven alles Oké genormd kon worden. De is thans in Nederlandsche handen, idoor een geregelde watervoorziening Padang verzekerd is. tusschen hadden de jagers, versterkt carriers van 1-8 R. 1. en pantser- ens van het Ve Eskadron o ?d»r com- 0 van Majoor den Ouden zich op X opgesteld, terwij! d? Zeeuwen, leens versterkt met Haantjes en Genie er commando van M joor P de Kam mnt Y verzamelden, et geheel stond onder leiding van den enant-Kolonel van Oort, commandant 11—14 RL iet was nog donker en de lichten van ers, weaponcarriers, drietonners, vijf twintig panders, pantserwagens, jeeos, waarbij zeker als no urn in de Indi- actievoering twee beachmest rs niet eten mogen worden, priemden zich de duisternis. p tijd gaf de artillerie vuur af op de ■geschreven stellingen. Dof dreunden de iten door den vroegen ochtend, de ollcing wakker schrikkend. Op dat oogen- ronkten de Pipercubs door de lucht, loemats (pamfletten) uitwerpend, waarin noodzaak en het doe' der actie uiteen- tt werd. 1 de kotia werden deze makloemats Ineens verspreid. onwel de spits der noord-groep als die de zuid-groep rukten op. Men mocht mijnen en booby-traps verwachten, 'ijl ook de tegenstand, althans afgaande de van hooger repubiikeinsch niveau tven bevélen, groot kon zijn. et eerste wprd gedeeltelijk bewaarheid, waren vele mijnen, die vooral door de :rs werden opgeruimd. De zuid-groep itte meer op versperringen en opge ien bruggen. Dit laatste was dart ook taak dat de zuidgroep langzamer oprukte t het einddoel, Indaroerg, dan de noord- tp. Voor deze groep werd het meer actie der Genie, dan voor den veld- aat. De noordgroep stuitte op weinig nstand. Slechts bij Pasar Baroe hielden i enkele kleine groepjes op, die fel op Nederlandsche troepen vuurden. Doch deze tegenstand werd spoedig opge ld, zoodat Majoor den Ouden te onge- t elf uur kon melden dat zijn doel >ikt was. De verschillende objecten jen bezet, terwijl de hoofdmacht in *tve bleef voor eventueele hulp aan de '4groep. Deze hulp was echter niet noo- Wel rukte deze groep als gevolg van wegobstakels langzaam voorwaarts, doch ln tegenstand was hier geen sprake. Aller- 1I8t de opgeblazen brug ongeveer twee honderd meter buiten de demarcatielijn. De zware Humbers der Cavalierie konden de kali niet nemen, terwijl ook de carriers moeite hadden met de slijkoevers en diepe kuilen in de kali. Terwijl de Genie zich inspande een Bailey-brug over de kali te leggen, was de Commandant van het Z°euwsche carriers- peloton met zijn mannen druk in de weer om de kali voor zijn wagens begaanbaar te maken. Het werd een strijd tusschen Genie en carrier-manschappen, die door de laatsten gewonnen werd. Zij kwamen aan de overzijde te ongeveer tien uur, toen reeds een brug over de kali hing. Intusschen waren mijnenzoekers druk in de weer het terrein te zuiveren. Te half elf was de brug gereed en kon het zware wagenmateriaal voortgaan. Doch niet ver, want zeshonderd meter verder op den weg was een zware versperring van ijzeren staven in zware betonnen beddingen. Zij moesten met springstof opgeblazen wor den. Drie ladingen waren hiervoor noodig. Wederom rukten de wagens verder. De carriers hadden deze versperring weten te omzeilen, door de kali te nemen. Zoo rukte de zuid-groep langzaam op. Nog twee soortgelijke versperringen moesten door de mannen van Majoor Bloemen, commandant van de derde Genie-Veld-Compagnie opge ruimd worden, voordat zij te Bandar Boeat arriveerden. Hierna ging het vlugger, zoo dat men lndaroeng «e ongeveer half drie bereikte. Van tegenstand was geen sprake. Het mortier- en artillerievuur was afdoende geweest De republikeinsche troepen gaven er de voirkeur aan snelstens te verdwijnen boven een gevecht aan te gaan. Ook de bevolking was grootendeels verdwenen, naar wij van de achtergebleven bevolking vernamen, voornamelijk door T.RI. en N.RI.-intimidatie. Met belangstelling luis terde de bevolking naar de omroep van de beachmasters, die groote afstanden over schreeuwden. In deze omroep werd de bevnlking aangeraden rustig aan de arbeid te" blijven, wapens in te leveren, aan te geven waar mijnen waren etc. Een klein knaapje van tien jaar, dat met alle ernst de mak'oemat voorlas aan zijn oudere desa - genooten. kwam zelfs vrijmoedig voor de microfoon om zijn stem ook op grooteren afstand te doen beluisteren. Eindelijk werd lndaroeng bereikt en daarmede de cementfabriek, een Neder landsche industrie, die volgens Linggadjati teruggegeven moest worden. Da fabri»k was intact, doch erg ver waarloosd. De Zeeuwen plaatsten er de Nederlandsche driekleur op, die fier in den bergwind wapperde. Het doel van deze actie was bereikt. Een belangrijk deel der Padangvlakte is thans in Nederlandsche handen, waardoor voor een gronr de°l een einde is gekomen aan de voedselblokkad~, die de laatste dagen veel strenger werd toegepast. Ook de cem°ntfabriek is veilig gesteld en dit alles ging zonder verlies aan Nederlandsche zijde. Er is zeer weinig geschoten en wanneer er geschoten werd, dan geschiedde dit om kleine tegenstand biedende groepj°s te ver jagen. Ook is eenige buit gemaakt. Handgrana ten. mo tlerprojectielen, geweren en Japarsche helmen. Een aardig geval speelde zich af bij de noordgroep, waar men een handwerker in het bezit vond van een in Singapore gekocht loop- en staartstuk. Hiervoor had de man vijftien gulden be taald, terwijl de TRI. hem horloges en suraden ter waarde van zeshonderd gulden had toegezegd om lade en kolf ervoor te maken. Toen wij in de avonduren terugkeerden, bemerkten wij dat de bevolking in vele woningen was teruggekeerd. Er brandden weer de oude petroieumlichljes en de rond- loopende manner, vrouwen en kinderen groetten de Nederlandse militairen vriende lijk. zij het nog beangst. Zij hadden zoals wij dit van vele inwoners vernamen veel geleder, Er heersten ziekten veel malaria en etterende beenwonden. De M. P. patrouilleerde largs de weg, terwijl de jongens der „Uu-brigade zich in hun nieuwe bivaks installeerden. Het zal niet lang duren, of ook hier zal het ver trouwen wederkeren. Slechts bij Passar Baroe houden zich nog snipers op. Dit ondervonden vele officieren die in hun jeeps huiswaarts kerend, werden beschoten. Het aantal doden en gewonden aan repu blikeinse zijde is niet bekend. Het kunnen er niet veel geweest zijn, daar zij te hard liepen Het verbruik van kolen en olie als bron van energie. De minister van Economische zaken heeft aan de Tweede Kamer der Staten-Generaal ter kennisneming doen toekomen het rapport van de Commissie ter bestudering van het probleem kolen en olie. Het verloop van de internationale braid- stoffenmarkt, gepaard gaande met belangrijke verschuivingen in de verschillende prijsver houdingen gedurende en na de oorlog en de ontwikkeling van de energiebehoefte hier te lande hebben ten gevolge gehad, dat de mogelijkheid van gebruik van zware stook olie" als brandstof voor tal van industriële doeleinden een grote belangstelling geniet. Ten gevolge van de zeer grote schaarste aan vaste brandstoffen onmiddellijk na de bevrijding, heeft d* regering bepaalde elec- trische centrales en industriële bedrijven aangemoedigd tot het stoken van olie over te gaan en hiervoor belangrijke subsidies verleend. Het verloop van de binnenlandse kolenprijzen en een betere voorziening met vaste brandstoffen gedurende 1946 hebben deze ontwikkeling evenwel geheel tot stil stand gebracht en zelfs een aantal bedrijven tot het stoken van kolen teruggevoerd. Het was echter twijfelachtig of deze ont wikkeling gunstig voor ons land moest wor den geacht, temeer daar in de ons omrin gende landen van regeringswege het olie- verbruik sterk werd gestimuleerd. De minister van Economische zaken heeft derhalve aanleiding gevonden om aan een speciale commissie, bestaande uit prof. dr. ir J- Goudriaan, voorzitter, de heren C- van dé Poll directeur van het Rijksbureau voor Aardolieproducten, H. Wemmers Jr., direc teur van het Rijkskolenbureau, leden, en ir. E. A Plate, hoofd van de Afd. Transport eri Energie van het ministerie van Econo mische zaken, lid en secretaris, opdracht te geven een onderzoek in te stellen en hem te adviseren omtrent eventueel te nemen maatregelen. Import van steenkool en olie. De commissie zag zich in de eerste plaats voor de vraag gesteld, of door de massale import van Amerikaanse kolen onze devie- zenpositie niet meer wordt belast dan strikt noodzakelijk is en of het geen aanbeveling verdient de import van vaste brandstoffen geheel of gedeeltelijk te vervangen door import van aardolie. Eveneens moest worden overwogen of ons land niet gebaat zou zijn, indien import van olie bepaalde, Internationaal zeer gewilde kolensoorten zou vrijmaken voor export. Ook is het van'belang, dat Nederland zich op dit ogenblik beraadt, wMk aandeel bier te lande moet worden verlangd van de wereldproductie van zware olie, aangezien de consumptie zich in sterke ontwikkeling bevindt en derhalve thans een herindeling van de internationale markt plaats heeft. Nederland heeft behiffte aan de import van verschillende soorten kolen, die het zelf niet of in onvoldoend? mate produceert. Daarnaast worden thans kolen en stookolie geïmporteerd, die naast elkaar worden ge bruikt bij gas- en electriciteitsbedrijven, scheepvaart, industrie en huisbrand. Hieruit volgt, dat de mogelijkheid van verschuiving van de ene brandstof naar de andere bij deze gebruikers moet worden gezocht. Bij het rapport, dat de commissie enige tijd geleden aan de minister van Eco nomische zaken heeft voorgelegd, is nu een uitvoerige lijst gevoegd van toepassingen, waarbij aardolie met min of meer succes kan worden gebruikt voor het verhitten van ovens en stoomketels. Indien beschikhaar, zijn tevens thermische rendemenlscijfers overgelegd, die als basis kunnen worden gebruikt bij de berekening, welke econo mische voordelen kolen of olie als brandstof bieden. Het belangrijkste object is onge twijfeld de groep van stoomketels, waarbij men in het algemeen kan stellen, dat bij de zeer grote eenheden het thermisch rende ment voor kolen- en oliestoken practisch gelijk is en bij de kleinere meer ten gunste van de olie uitvalt. In dit verband is het evenwel van essentële betekenis of de be tekenis of de belasting van de ketel al dan niet constant is, omdat bij sterk wisselend gebruik de olie, die een snelle en rauw- keurige regeling toestaat, in het voordeel if. Uit haar berekeningen omtrent de c.i.f- prijzen der verschillende brandstoffen con cludeert de Commissie, dat bij de geldend" kolen- en olieprijzen en bij gelijk rendement der installaties, de import van zware stook olie besparing van deviezen geeft t.o.v. de import van Amerikaanse kolen. Import van gasolie is onder dezelfde voorwaarden aan te bevelen ter bevordering van de export van cokes bij de tegenwoordige exportprijzen. De Commissie wijst daarbij ter voorkoming van misverstand op het feit, dat de betaling van door de Koninklijke Shellgroep geleverde aardolieproducten, ofschoon niet rechtstreeks, toch indirect met vreemde deviezen ge schiedt, zodat de totale import van aardolie producten ten laste van onze deviezenbalans komt, onverschillig welke maatschappij de leverancier is. Moch» het gelukken de Amerikaanse kolen, voorzover deze in verband met het soorten probleem vervangbaar zijn, geheel uit de markt weg te drirgen, dan zal de prijs, zowel van inheemse kolen als olie, een voorlopig minimum bereiken. Een verdere verlaging kan slechts tot stand komen door vermindering van de totale import met zijn relatief hoge prijs t.o.v. de eigen productie. Indien dus de verhoging van de Limburgse productie dit mogelijk zou maken, is het moment aangebroken maatregelen te over wegen ter vermindering van de olie-import, c.q vermeerdering van de kolen-, resp. cokesexport. Ter voorkoming van misverstand zij nog vermeld, dat de Commissie het ongewenst acht de prijs van gasolie mede te betrekken in het door haar voorgestelde schema, omdat de huidige importprijs zo hoog is, dat het geen voordelen biedt de import te stimuleren ten koste van kolenimporf. Op grond van de conclusies van het rapport heeft de regering de kolenprijs per ljulij.l. met f 5 verhoogd terwijl een regeling voor de olieprijs op basis van de aanbeveling binnenkort kan worden verwachl. SIGAREN BLIJVEN BONVRiJ. De actie van de Nederlandsche Katholieke Bond van sigarenleveranciers en de vakgroep detailhandel tabak heeft tot resultaat gehad, dat met ingang van 1 September aanstaande sigarenfabrikanten en grossiers verboden zal worden sigaren te leveren aan afnemers, die geen geldig codenummer hebben. Dit is htt gevolg van een bespreking, die dezer dagen te Den Haag werd gehouden op het rijksbureau voor tabak met het vol- I dig bestuur van de vakgroep sigaren- industrie en vertegenwoordigers van de grossier?. ln het algrmeen zullen gemengde bedrij ven, café's en particulieren dus geen sigaren meer geleverd krijgen. Alleen thuiswerkers mogen leveren zooals zij dat wenschen. Dit maakt op de totale productie slechts enkele procenten u'f. Ook die enkele fabrieken, die voorheen rechtstreeks afleverden, zullen dit mogen blijven doen. Deze hebben echter geen speciale vergunning noodig van het rijks bureau voor tabak, die apart moet worden aangevraagd. Ten aanz ei van de geruchten over een spoedig vrijkomen van sigaretten en kerf tabak kan worden medegedeeld, dat hiervan noch bij hrt ministerie, noch bij het rijks bureau, noch bij het centraal distributie kantoor eenige sprake beslaat. GESCHENKEN VOOR PRINSES IRENE. Prinses Irene's peetvader de Neder landsche krijgsmacht is op de achtste verjaardag van het prinsesje niet achteiwege gebleven. Deputaties van alle onderdelen der Nederlandse krijgsmacht, maakten Dins dag om 12 uur hun opwachting ten paleize Soestdijk, om het jarige prinsesje geluk te wensen. Aan Prinses Juliana werd een vaas met orchideeën aangeboden, waarvoor zij zeer hartelijk dankte. Hierna bood ritmeester H. H. R. van der Laan der cavalerie de gelukwensen van de Nederlandse krijgsmacht aan moeder en dochter aan. Jhr. H. de Jonge van Ellemeet offreerde prinses Irene vervolgens een cassette met zilverwerk. Kapitein H. F. van der Horst volgde met de aanbieding van een fraai uitgevoerd sprookjesboek van Anton Coolen. De kapt. der infanterie K.N.I.L., P. W. van Schendel, bood een enorme taart aan. «.oonnements- prij»! Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom 11 1,25 Alle andere plaatsen ln Nederland en Ned. Indlê 11. 1,55. Buitenland 11. 2, Advertentie prijs 7 cent per m.ra. Ingezonden Mededeelingen 20 cent per m.m. Kleine Advertentiën (maximum 8 regels) 1 - 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1947 | | pagina 1