AXELSCHE H COURANT 1 Ontstaan en ontwikkeling van Zeeuwsch-Vlaanderen. Frankeering bij abonnement Axel ZATERDAG 21 JUNI 1947. 61e JAARGANG No. 72 NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster Firma J. C. VINK Adres Redactie en Administratie: AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ Hoofdredactie: T. C. VINK-van VESSEM 12 90 en let "9 let ■ne lel Ir. .90 85 ,75 uren len van 5 gereis 91 - 412 werken, iUWlGE STRIJD TEGEN HET WATER. II. Een internationale ramp. De Allerheiligenvloed van 1570 teisterde insch Noord-Europa. De turiontginningen, e tot dan toe een bron van welvaart voor teland en het Waasland waren geweest, rerden de bevolking noodlottig. De uit dolven turfterreinen waren een gewillige tooi van het water, daar de stevigste be ar ddeelen door het delven aan de grond wen onttrokken. De moerdijken konden, bij de doorbraak (r zeedijken, de sterke vloed niet houden, «joelde Allerheiligenvloed zette heel de rt ek tusschen Doel, Kieldrecht en Hulst nder water. De sterke strooming maakte an de Westerschelde, die tot dan toe een aneenschakeling van kreeken en putten m geweest, een rechtstreeksche uitweg aar de zee. Hierdoor werd Antwerpen in e gelegenheid gesteld zich als haven te oen gelden. Volgens de reisaanteekeningen van Dio- iysos en Kardeyn van 24 Mei 1574 ver henen in de annalen van de Oudheid- mdige kring van het Land van Waas, evering 1935, deel 2, konden alleen de rare dijken van Doel, die in 1567 waren igeworpen, den vloed weerstaan. Dezelfde ]ken omringen nu nog de polders van de imeente. Naarmate er beter gewerkt werd aan de jrdere indijking, kwamen de overstroo- lingen niet meer zoo veelvuldig voor. De jke abdijen van Ter Duinen, Ter Doest, ludburg, Broekburg, Baudeloo, Drongen, t. Baafs en St. Pieters namen samen met polderheeren en boeren een werkzaam deel aan de indijking. De ondergang van Saeftinge. De volledige ondergang van Saeftinge jou, volgens de reisnota's van De Harduijn, liet veroorzaakt zijn door de krachten van latuurelementen, zooals sommige geschied- ichi ij vers en ook de legende het aangeven. De Harduijn vermeldt, dat het dorp in 570 niet weggespoeld of vergaan is, aan- ezien het in 1572 nog door de Geuzen geplunderd werd. In 1584 en 1585 werden rand de schansen van Doel en Saeftinge bloedige gevechten geleverd tusschen de ieuzen en het leger van de hertog van Parma, die Antwerpen tot overgave wilden Iwingen. Toen de Geuzen de machtige Spaansche legerbenden niet meer konden tegenhouden, staken zij, in 1584, de dijken door wat de volledige ondergang van Saeftinge tot gevolg had. Het dorp werd door de strooming ver- iwdgen en verzonk in de Schelde. Men tan thans nog, bij laag tij, hel puin van de lerzonken gebouwen waarnemen, die onge- veer in het midden van de Schelde liggen. Eer, oude visscher uit Vracene, die het museum in de molen te Doel openhoudt, wist te verklaren dat bij stormweer nog steeds gedeelten van menschelijke geraamten op de Schelde-oevers kwamen aangespoeld. Ook de voorgestelde rijkdom van Saeftinge, s zouden de paarden daar met goud he ilagen hoeven hebben gedragen, schijnt tolkomen uit de lucht gegrepen te zijn, De Hardeijn schrijft in tegendeel en verklaart poote armoede in het dorp. Om het polderland deden zich herhaalde malen nieuwe betwistingen voor. Het waren niet altijd de zee of overvloedige regens, die de landerijen onder water zetten, maar dikwijls riep de mensch zelf het water te hulp om het bezit van Zeeuwsch- 'laanderen aan de Franschen of Spanjaarden e onttrekken. In 1668 onstond oorlog tusschen Spanje en Frankrijk. De Franschen namen Aarden- lurg in en bedreigden Hulsteneraal. Wust, be toenmalige bevelhebber van het Neder landsche leger, deed de dijken van Oosten- blij en Zuiddorpe doorsteken om de Fran schen te verjagen. Dit had tot gevolg dat ie Moerbeeksche polder overstroomde, de 'laandersche dijk begaf en Moerbeke onder atcr werd gezet in 1675. De bevolking was zoo zeer door den jrlog verarmd, dat de gaten in de dijken ?chts in 1691 konden worden gestopt, /an Stekene tot Zelzaete werd een nieuwe buli dijk aangelegd, namelijk de Papdijk. rpe gezinnen uit Zuid-Vlaanderen (Doops gezinden), Hugenoten uit de Pas de Calais en Picardië en Lutheranen uit Salzburg, zich in Zeeuwsch-Vlaanderen vestigen. Na de rampspoedige overstroomingen werd met man en macht gewerkt om de grond vruchtbaar te maken en weldra ver wierf de Zeeuwsche boer een groote faam om zijn werkkracht, durf en groote vakkennis. Honderden jaren leefde hij afgezonderd en leidde een teruggetrokken en onafhankelijk bestaan. Hij voelde zich milder bedeeld dan de houtlanders uit het Waasland, waaruit het standsverschil in levenswijze en kleederdracht ontstond. Het beroep ging steeds over van vader op zoon, die met evenveel wilskracht en toewijding het bedrijf bestuurde en het aanpaste aan de eischen des tijds. Tijdens de Fransche overheersching had een gedeelte van de bevolking te lijden van de bezettingstroepen. De landbouwerszonen werden als dieren opgejaagd om hun mili taire dienstplicht te volbrengen. De boeren moesten het grootste gedeelte van hun oogst afstaan aan den bezetter. Jaren van voorspoed. In de 17e eeuw kwamen talrijke kinder- Nieuwe overstroomingen. Op het einde van de Duitsche bezetting in 1944, toen de Duitschers door de ge allieerden verplicht werden de aftocht te blazen, werden uitgestrekte polders tusschen Axel en Hulst en ook in Cadzand onder water gezet. Honderden hectaren oogst gingen verloren en tientallen hoeven werden vernield. De Zeeuwsche boer liet zich hierin echter niet ontmoedigen. Hij bouwde zich eerst een schuur en voor zichzelf een hut als woonhuis. Onmiddellijk begon hij aan de vruchtbaarmaking van zijn grond. Dat hij, ondanks de groote vernielingen, bevredigende resultaten boekte blijkt uit de volgende cijfersin 1946 werden in West Z.-Vlaanderen geteeld: 50.000 ton con sumptie-aardappelen, 14.500 ton tarwe, 4900 ton erwten en bruine boonen en 129.000 ton suikerbieten, die 19.000 ton witte suiker opbrachten. Bovendien kwamen voor uitvoer beschikbaar9000 ton poot- I aardappelen, 1300 ton blauwmaanzaad en 250.000 ton stroo. Alles te samen bracht de plantaardige en dierlijke opbrengst in bovengenoemd gewest, 29 millioen gulden op. Al heeft de stad eenige aantrekkingskracht op sommige Zeeuwsche boerenzonen uitge oefend, de echte Zeeuwsche boer is op zijn erf gebleven, om zijn leven te slijten te midden van de kreeken, schorren en killen,, onder een steeds wisselende, open hemel koepel. De post. Een actie eischt voorbereiding Dank zij de waakzaamheid van die taaie, eenzame, onopvallende post kan kan deze ongestoord plaats vinden en kan de actie succesvol zijn. Als een ziiverwit lint stroomt de Tjita- roem over de vlakte, die ver weg omsloten wordt door bergtoppen, scherp afstekend tegen den avondhemel. Diep verscholen onder de kruinen van klapperboomen ligt een kampong, waar de rust door rijdende trucs en het geknars van soldatenschoenen op grint verstoord wordt. In een goeboekhuisje zitten officieren, over kaarten gebogen, de actie van morgen te bespreken, terwijl aan den rand van dezen kampong tientallen oogen de vlakte afzoeken. De oogen van de posten. Daar staat hij nu als een standbeeld onder een bamboestoel, de Bren op een dqkje, de klewang in zijn bruine vuist ge klemd. Onvermoeibaar tuurt hij over de droge padivelden, onderzoekend kijkt hij van de eene galangan naar de andere, want hij weet al te goed, dat deze dijkjes goede dekking leveren voor sluipschutters. Rustig kauwend op zijn pruimpje kijkt hij even op naar de maan en een diepe zucht komt over zijn lippen. Even denkt hij terug aan zijn Ambon, waar de maan zoo mooi kon schijnen over de witte stranden, aan zijn zorgelooze jeugd en de roei wedstrijden. Een koele avond wind blaast hem in het gezicht en ergens begint een krekel zijn overdoovend gesjirp. Dan klinkt plots over de heuvels het hart verscheurende gehuil van een hond. Instinct matig buigt hij zich voorover naar zijn Bren en kijkt naar de richting vanwaar het geluid gekomen is. Een lichtje bevestigt zijn veronderstelling dat menschen met een fakkel den heuvel afkomen. Ze zijn nog te ver weg om kwaad te kunnen stichten en langzaam richt hij zich weer op, terwijl hij al gapend de muggen van zijn gezicht jaagt, die even wegtrekken om dan zoemend hem weer te komen plagen. Krijschend schoort een nachtvogel over hem heen om in een boog terug te komen en dan met lange slagen de maan tegemoet te vliegen. Door het donkere bladerdak gluren enkele stralen op -zijn tijgerpak, waar een roode hondenkop op een zwart veld zijn rechter mouw vcsiert, terwijl een rood doekje nonchalant om den hals geslagen herinne ringen oproepen aan een tijd, lang geleden in Atjeh. Uren zijn verstreken en nop staat hij daar als de eerste hanen met hun vleugel geklap en gekraai de ochtendslilte ver scheuren. Uit een huisje, waar zijn vrienden slapen, kronkelt heel traag een rookwolkje omhoog en een zoete koffiegeur doet hem naar een bakje" verlangen. Maar hij staat nog steeds op post en zijn waakzaamheid mag niet verslappen, want heeft niet meermalen de practijk bewezen, dat de ochtenduren ge vaarlijk kunnen zijn? Dan breekt opeens aan den westkant de hel los. Kogels fluiten over de kampong, terwijl lichtkogels in de lucht striemen om met een sierlijken boog ergens in de duis ternis te verdwijnen. Tusschen het geratel der Brens klinken zware explosies van mortiergranaten. Man nen rennen al vloekend naar de alarmstel lingen en het vuren wordt heviger om daarna langzaam af te nemen en dan plot seling is het weer doodstil, alsof er niets gebeurd is. Even later klauteren tot de tanden gewa pende mannen op trucs, motoren zoemen, hier klinkt een vloek, daar een vroolijke lachcommando's worden gegeven en daar gaan ze weer het onbekende tegemoet. In het Oosten voorspelt een vage tint de opkomende zon, een nieuwe dag Andjing Nica. TWINTIG JAAR K.L.M.-PASSAGIERS- VLUCHTEN NAAR INDIË. De Batavia-lijn sedert van Lear Black. Het was Zondag 15 Juni precies 20 jaar geleden, dat de K.L.M. haar eerste Indië- passagier vervoerde. Op 15 Juni 1927 startte van Schiphol de Fokker H—NADP met gezagvoerder Geysendoiffer voor de eerste passagiersretourvlucht naar Batavia. Het vliegtuig was gecharterd door den Amerikaanschen millionnair W. van Lear Black, die in de jaren 1927 en 1928 een groot aantal vluchten ondernam per K.L.M. (in 1927 legde hij niet minder dan 70.434 km. af.) Sedertdien groeide de luchtverbinding met Batavia gestadig. De mijlpalen in de geschiedenis van deze luchtlijn zullen altijd nauw verbonden blijven met de Hollandsche geschiedenis: de „Postduif", de „Pelikaan", de „Uiver", wie kent ze niet? De heer van Lear Black bleef in 1927 de eenige passagier op de Indië-lijn, die feitelijk nog geen lijn was. H 1928 werden de eerste postvluchten gemaakt, eerst in 1929 bestond gelegenheid passagiers te vervoerener waren er in dat jaar twee. Tot en met 1939 echter het jaar waarin de tweede wereldoorlog uitbrak, vervoerde de K L.M. op haar indië lijn 22.459 passagiers, 784,738 kg. post en 372.976 kg. vracht en bagage. Het aantal vlieguren bedroeg 103 928, waarbij een afstand van 23 352.374 km. werd afgelegd. Deze uit nationaal oogpunt zoo belangrijke luchtverbinding werd na den oorlog zoo spoedig mogelijk hervat, thans door de Nederlandsche Regeerings Lucht Transportdienst, waarvan de K.L.M. uitvoerster is. De trotsche viermotorige „Skymasters" dragen het opschrift „Nether lands Government Air Transport" en onder houden de dienst Amsterdam—Batavia met een frequentie van vijfmaal in de week. De dienst werd hervat op 10 November 1945. Reeds op 25 Februari 1947 werd van Schiphol gestart voor de 250e vlucht. De 16e Mei 1947 werd op Schiphol de 300ste vlucht aangevangen. Sedert 10 November 1945 t.e.m. 16 Mei 1947 werden op deze lijn 21 500 passagiers, 648.000 kg. vracht en overbagage vervoerd; in deze periode werd in 28.500 vlieguren een afstand afge legd van 8 315.000 kilometer. In het jaar 1946 werden ruim 4000 repa- trieerenden naar Nederland vervoerd. Tot 1932 duurde de reis Amsterdam—Batavia door |de lucht nog elf dagen, in 1936 zes dagen en in 1939, voor het uitbreken van den oorlog', vijf en een halve dag. Thans reist men het traject in ruim vier dagen. Binnenkort, wanneer de K.L.M. de dienst met Lockheefl Constellations vliegt, is men in twee en een halve dag in Batavia. RADIO'S NAAR DE MILITAIREN IN INDIË Ofschoon de door de N.I.W.I.N. uitgezon den artisten een groot deel van den archi pel bereizen, blijven er toch altijd buiten posten, die door hun te weirig talrijke bezetting of hun te groote afgelegenheid niet geregeld van amusement kunnen wor den voorzien. Het zal zonder meer duidelijk zijn, dat het op deze posten met name de radio is, die voor het noodige contact met de buitenwereld en de minstens net zoo noodige verstrooiing kan zorgen. De be hoefte aan radio-toestellen is dan ook bijzonder groot en de N.I.W.I.N. voelt het als een van haar voornaamste taken om in die behoefte zooveel mogelijk te voorzien. Zij heeft nu besloten een radio-actie in het leven te roepen, waarbij een dringend be roep wordt gedaan op alle plaatselijke N.I.W.l.N.-comité's en alle belangstellende landgenooten om zich garant te stellen voor een of meer toestellen. Uit Indië werd n.l. het dringende verzoek ontvangen om op korten termijn minsters 300 radio apparaten te zenden, waarvoor de bestel ling door de N.I.W.I.N. bereids werd gedaan de verscheping daarvan kan binnen enkele weken worden tegemoet gezien. Wanneer de plaatselijke N.I.W.l.N.-comité's of parti culieren zich garant stellen voor een of meer apparaten (welker prijs f 450,be draagt) en zij daarvan opgave doen aan de N.I.W.I.N., Koninginnegracht 26, 's Graven- hage, worden naam en adres van de(n) gever vermeld. Het persoonlijke karakter van de schenking wordt hiermede verhoogd, terwijl bovendien de gelegenheid geschapen wordt- tot een meer persoonlijk contact tus schen schenker en ontvanger. De N.I.W.I.N. vertrouwt er dan ook op, dat deze radio actie, die voorziet in een dringende be hoefte bij de jongens in Indië, bij het Nederlandsche volk de weerklank zal vin den, die zij noodig heeft om een succes te worden. BOND HEEMSCHUT. Commissie Stad en Dorp voor Zeeland. Teneinde tot een regionale decentrali satie te geraken van de veel omvattende taak, die op haar schouders ligt, heeft de Commissie Stad en Dorp in overleg met het hoofdbestuur van den Bond Heemschut elf provinciale commissies in het leven geroepen met de bedoeling, dat deze een gedeelte van haar last zullen overnemen. Aangezien aan deze commissies de eisch moet worden gesteld, dat zij voor het meerendeel uit deskundigen bestaan, werden in de eerste plaats de directeuren der Provinciale Planologische Diensten uitge- noodigd het voorzitterschap op zich te nemen. Voorts werd uit hoofde van zijn functie reeds de directeur van de Provinciale Ver- eeniging voor Vreemdelingenverkeer in de betreffende commissie opgenomen, terwijl de overige leden werden gekozen uit voor aanstaande architecten en andere personen, die op dit speciale gebied reeds hun sporen hebben verdiend. De provinciale commissie Stad en Dorp voor Zeeland is als volgt samengesteld Ir. M. de Vink, directeur Prov. Planolo gische Dienst, voorzitterE. Smit, directeur Prov. V.V.V., secretaris; C. Houtekamer, secr. Prov. V.V.V Ir. H. de Lussanet de la Sablonière, architect Rijksgebouwendienst Jhr. L. D E S. von Bönninghausen tot Hering- haven, burgemeester van IJzendijke en Dr. J. J. Westendorp Boerma, bestuurslid ver- eeniging Stad en Lande van Schouwer, leden. Het doel van de provinciale commissie zal allereerst zijn het coördineeren van de reeds bestaande activiteit van vereenigingen op heemschutgebied in haar rayon. Voorts zal zij ter hand nemen de vol ledige inventarisatie van objecten wegens architectonisch en historisch belang en bovendien van karakteristieke- en schilder achtige gevallen en complexen van stede- bouwkundige importantie (o.a. dorpssil houetten.) Abonnements prijs: Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom 11 1,25 Alle andere plaatsen in Nederland en Ned. Indié 1.55. Buitenland fl. 2, Advertentieprijs 7 cent per m.m. Ingezonden Mededeelingen 20 cent per m.m. Kleine Advertentièn (maximum 8 regels) 1 - 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra. 30t

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1947 | | pagina 1