AXELSCHE1È COURANT
1947,
iet ERF
I. J. J.
EN
Het zilveren jubileum der Christelijke
Lagere Landbouwschool te Axel.
Franxeering bij Abonnement Axel.
ZATERDAG 7 JUNI 1947
61e JAARG No. 68
NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD
Verschijnt iedere
Drukker-Uitgeefster
Firma J. C. VINK
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Woensdag en Zaterdag
Adres Redactie en AdministratieHoofdredactie
AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ T. C. VINK-van VESSEM
Axel,
fan de
is ver
ve), ln
i V)ias
op
ur, pu.
raat 60,
o. 2915,
iren, ln
Pieterse
week.
n qonot
'taling.
12 Juli
5 JUNI
7. I. f.
uren.
voor de
ESTUUR.
ele
jur
ers
h.
•50,
xel.
i 3
.50,
iag.
ilst
.50,
DC-6 wordt een aanwinst
voor de K.L.M.-vloot.
[JELLE EN LUXUEUSE MACHINE.
Accomodatie voor 44 passagiers.
laar verwacht wordt zal in den herfst
dit jaar begonnen worden met de afle-
iiag der 7 door de K.L.M. bij de Douglas
trait Company in Santa Monica, Cali-
tië bestelde DC 6 machines. Deze
trst snelle en comfortabele machine, die
lata biedt aan 44 passagiers, zal onge
leid zoowel in technisch als in com
pel opzicht een belangrijke aanwmst
ir onze nationale burgerluchivloot b.ijken
ip.
Onlangs heeft de eerste luxueuse ver-
trsmachine van dit type, die Douglas na
i oorlog heeft uitgebracht, in Santa
mica zijn succesvol debuut gemaakt. De
;6 is de jongste van de beroemde
uglasfamilienochtans de grootste. In
)4 was de K.L.M. de eerste wereldlucht-
iitmaatschappij, die met Douglas-vlieg-
gen ging vliegen; toentertijd met het
ste verkeerstoestel der DC-serie, de DC-
die 14 passagiers kon vervoeren. Toen
in later de grootere DC-3 uitkwam, die
I passagiers kon herbergen, was dat een
langrijke vooruitgang. De DC-3 was een
?e, dat meer succes had dan eenig
der vliegtuig, waar ook ter wereld ge
luwd. Meer dan 10.000 van deze toestel-
ihebben voor, tijdens en na den oorlog
civiel, maar vooral ook op militair
lied onschatbare diensten bewezen,
let eerste 4-motorige toestel in deze
[ie was de DC-4, het vliegtuig, dat in
i oorlog als Skymaster, beroemd werd.
fmasters en DC-4's hebben bewezen,
ede en economische vliegtuigen te zijn
de K.L.M. heeft ook deze toestellen tot
toe op haar wereldlijnen steeds met
lot succes gebruikt.
km. per minuut
De DC-6 heelt aanzienlijk sterkere moto-
i en is dan ook belangrijk sneller dan
0 de DC 4. Laatstgenoemd toestel is
igerust met 4 motoren van 1450 pk. elk,
1 DC-6 heeft 4 motoren van 2103 pk.,
wijl zij met waterinjectie 2400 pk. kun-
leveren. Dit laatste zal het geval zijn
de door de K.L.M. bestelde toestellen
totaal maakt dit dus een verscbd in
«mogen uit van niet minder dan 3600 pk
gemiddelde kruissnelh id van de JC-6
op de K.L.M.-iijnen bedragen 425 Km.
n uur, dus 100 km, meer dan de DC-4
Uiterlijk, niet veel verschil
met DC-4.
3 te AXEL
lieden bl
el, of aan
te Axel.
i schrijven
it f 1.25.
maal van
laren van
ieelnemers
an buiten is aan het vliegluig niet vul
«schil te ontdekken met de DC-4. De
lampjes zijn wat grooter en niet rond
nar rechthoekig, de cabinedeur bevindt
ith aan bakboord tusschen en niet achter
i raampjes mondt dus niet achter in de
lajuit uit maar er midden in (dit houdt
«band met de speciale cabine:indeeling).
)t vorm van de roeren is anders, o.a. in
«band met de grootere snelheid, de romp
langer dan die van de DC-4 en ook is
hét geval met de motorgondels. De
tlale vleugelbreedte van hel vliegtuig is
j.36 m; de lengte van den romp is 30.65
i, Het verticale richtingsroer steekt 8.66 m.
oven den grond uit. Vier Pratt &Whuney
PK Double Wasp motoren drijven
topellers aan met omkeerbare spood,
aarvan de bladen plm. 2 lang zijn. Door
Ine omkeerbare spood kan bij de landing
mzienlijk afger md worden hetgee groo
tte veiligheid verzekert. Bovendie wor
len de uitlaatgassen vSn de mUore- op
en speciale manier naar buiten gestuwd,
laardoor extra voortdrijyingskracht aan die
an de propellers wordt toegevoegd.
De technische inrichting.
De DC-6 heeft accomodatie voor 44 pas-
igiers. De cabine is luchtdicht en
tisoleerd, terwijl temperatuur, vochtig-
tidsgraad en luchtdruk constant worden
louden. Het is een z.g. drukcabine, het-
m beteekenl, dat tot op 3 km. hoogte
I luchtdruk van 76 cm. kwikdruk kan
irden gehandhaafd. Boven die hoogte
irdt de druk in de cabine geleidelijk
(er, totdat zij gelijk is aan die op 2000
hoogte Dit is het geval wanneer het
%uig zichongehinderd door lucht-
%)mingwi volkomen gelijkmatig voort
beweegt oft> 6 km. boven zeeniveau (ruim
looo m. hdtoger dan de top van de Mont
Blanc I) V ror de verwarming wordt stralings-
warmte gebruikt, verspreid door verwarmde
bodem en zijvlakken. Langs electrischen
weg wordt ijsvorming op de propellers
tegen gegaanijsvorming op de vleugels
en den staart wordt voorkomen door ver
warming, Het vliegtuig is vervaardigd'uit
een hoogwaardige aluminium legeering, die
sterker en lichter is dan de aluminium-
legeeringen, die tot dusver in verkeers
vliegtuigen werden gebruikt. De DC-6lis
het eerste vliegtuig waarin al deze nieuwe
vindingen zijn toegepast. Dit stempelt het
toestel tot een der modernste ter wereld.
In de cockpit is een spec'ale verlichting
aangebracht, die spiegelen van de -ruiten'
voorkomt ef) de» bestuurders minder snel
vermoeid doet zijn. De overhanging van
de besturing is zoo licht, dat één bestuur
der de machine kan landen met slechts
één hand aan het stuurwiel.
De kajuit. J
De ontwerpers van de DC-6 hebben tot
doel gehad, een buitengewoon ruime cabine
te scheppen en hierin is men volkomen
geslaagd.
De hoogte van de passagierscabine is
ruim 2,10 m., de breedte meer dan 3 m.
en de lengte 20,5 m. De passagiers komen
de cabine binnen door een groote deur,
ongeveer in het midden van den romp en
komen dan eerst in een ruimte waar de
vestiaire en het buffet zijn. Hiervoor bevindt
zich een compartiment waar 32 zitplaatsen
zijn, waarvan aan bakboord de voorste 4
zitplaatsen zijn afgescheidengldie bestemd
zijn voor de bemanning; achter in de
machine is een afdeeling met nog 16 zit
plaatsen. 2 zitplaatsen kunnen vervangen
worden door 1 bed.
Vanuit zijn diepe fauteuil met een gemak
kelijke hooge leuning, die door den pas
sagier in elke gewenschte stand gebracht
kan worden heeft men een ruim uitzicht
door de groote rechthoekige ramen. Achter
in de machine bevindt zich een luxueus
damesboudoir met een hooge spiegel, een
divan en 2 kaptafels, die voorzien zijn
van verstelbare spiegels en verlichting.
Een daarvan gescheiden afdeeling bevat een
waschtafel en een kleinere waschkom met
assecoires en een groote spiegel. Het toilet
is in een derde afdeeling.
li de heerentoiletafdeeiing in het voorste
gedeelte der kajuit bevinden zich drie
waschtafels, een kleinere waschkom, spie
gels, twee fauteuils en een W.C.
Zoowel piloten als passagiers die in
Amerika met de DC 6 gevlogen hebben,
zijn enthousiast over de prestaties en het
comfort van dezen luchtreus, die het resul
taat is van 25 jaar vliegtuigb mw-ervaring
der beroemde Douglasfabrieken.
In de Vereenigde Staten heeft een DC 6
kortgeleden een bijzonder snelle vlucht
gemaakt, en wel van Cnicago naar New-
York. De afstand van 1126 km. werd door
het vliegtuig in 1 uur en 52% minuut
afgelegd, hetgeen neerkomt op een gemid
delde snelheid van 611 km. par uur.
STIJLVOLLE FEESTELIJKE HER
DENKING IN „HET CENTRUM."
Destijds de eerste Christelijke Lagere
Landbouwschool in Nederland.
In een groote herdenkingsbijeenkomst,
waarin zoowel getuigd werd van den
pioniers-arbeid, vooiafgegaan aan de stich
ting dezer school, als van het nut en de
noodzakelijkheid van landbouw onderwijs,
heeft men dit jubileum op waardige wijze
gevierd.
De versierde feestzaal.
Toen wij tegen tweeën Woensdagmid
dag de feestzaal betraden, bleek deze op
een bijzonder passende wijze feestelijk ver
sierd.
Allereerst viel het oog op het fraaie
décor, voorstellende een oogst-arbeider
op een door kleurschakeering treffend uit
gebeeld veld, het geheel beschenen door
een stralende zon. Daarboven de woorden
„en zijn God onderricht hem van de wijze,
Hij leert hem." (Jesaja 2826.)
Boven het podium hing een Axelsch
wapen, geflankeerd door de jaartallen
„1922—1947" en deze op hun beurt weer
door het Zeeuwsche en Nederlandsche
wapen, omgeven door gerste-aren.
De fa. H. J. Hoebé alhier, die dit werk
verzorgde, verdient wel een bijzondere
vermelding.
Op het met bloemen versierde podium
namen plaats diverse figuren uit ons pro
vinciaal en gemeentelijk bestuur de
Commissaris der Koningin in Zeeland, jhr.
mr. Quarles van Ufford, benevens de h.h.
Hamelink en Lockefeer (Ged. Staten) en
verder verschillende burgemeesters, secre
tarissen, raadsleden enz., alsmede tal van
prominente figuren uit den Zeeuwschen
landbouw, w o. dhr. ir. Dioogenüijk, oirec-
teur der La dbouw-winterschool te Go's,
het bestuur der jubileerende chr. lagere
landbouw school, den leeraar, en verdere
genoodigden.
De met tallooze bloemen versierde zaal
was geheel gevuld met vele ouders,
leerlingen, oud-leerlingen der school, en
andere hierbij geïnteresseerden.
DE MIDDAGVERGADERING.
Na het zingen van 2 verzen uit Ps. 118,
het lezen van een gedeelte uit Prediker 3
en gebed, sprak de voqrzitter der jubila-
resse, den heer C. de Putter
alhier een
openingswoord,
waarin hij allen hartelijk welkom heette
op deze bijeenkomst ter gelegenheid van
het 25-jarig bestaan der school, en wel
in de eerste plaats de Commissaris der
Koningin in Zeeland. 25 jaar geleden is deze
school begonnen, zegt dhr. de Putter en
toen was U hier ook. Daarom" zijn we
dankbaar. Verder heet hij welkom de reeds
genoemde leden van Ged. St. den heer Droo-
gendijk, de vertegenwoordigers der diverse
gemeentebesturen, de deputatie uit het
Hoofdbestuur van den C.BTB, de h.h.
Verkuyl en Wansing, hun collega's uit het
prov. bestuur van dezen bond, de h.h.
Knibbe en burgemeester Borstelaar van
Aagtekerke, de afevaardigden uit de,Z L.M.,
en de oprichters der school, de ,h.h. de
Fe ijler en W» ijns.
Dhr. de Putter houdt daarna de volgende
feestrede.
Dames en Heeren 1
De afd. Oost Zeeuwsch-Viaanderen van
den CB.T.B. viert feest vandaag, Maar
is het wel de geschikte tijd om feest te
vieren Alles staat meer in het teeken
van mineurstemming. Voor wie echter met
on3 meeleeft, is er wel een groote reden
tot feestviering. Gods Woord wijst ons
hier den weg. Zoo is vandaag de dag om
te herdenken de stichting der eer3te Chr.
Lagere Landbouwschool in Nederland te
Axel.
Van de 7 bestuursleden destijds zijn thans
nog 3 in leven.
De oprichters warenJoh. de Feijter,
burgemeester te Zaamslag, voorz., Jan de
Feijter Lz., secr., Jan d'e Kraker te Zaam
slag, Jac. Weijns, 2e voorz., J. Huijssen—
de Koeijer, Terneuzen, Lev. de Putter en
Fr. Dieleman W.G.z. te Hoek.
Na de oprichting van onze C.B.T.B. in
1918 voelde men weldra de behoefte aan
landbouw-onderwijs. Men dacht toen aan
een Chr. landbouw-winterschool. Het ver-
leenen van subsidie ging toen niet zoo
vlot. Minister v. IJsselst ijn wilde een alge-
meene schooi. Een deputatie bestaande uit
de heeren de Feijter en de Kraker van
Zaamslag ging naar Den Haag, evenwel
zonder resultaat. Daarbij kwam, dat de
Minister liever een landbouwschool dan
een landbouw-winterschool zag. Een tweede
deputatie had succes Als voorwaard Melde
de Minister, dat de school in het centraal
gelegen Axel zou worden gevestigd.
Onze voorgangers hadden toen een over
winning na zwaren pioniers-arbeid behaald.
Onzen welgemeenden dank daarvoor. Zij
zagen in, dat Chr. landbouw-onderwijs
voor de kinderen even noodig is als mid
delbaar en hooger onderwijs. Men z'gt nu
wel dat landbouw-onderwijs zuiver tech
nisch is. Doch denk eens aan de natuur
wetenschappen. Het is toch niet hetzelfde,
of men deze dingen ziet als een doode
stof, of als het product van den Schepper
aller dingen. Ook in het sociale leven
moeten de Chr. beginselen doorwerken.
Het Provinciaal bestuur zorgde voor een
vierde in de kosten. Ook de prenten
Axel, Zaamslag, Terneuzen P. vaidroe-
gen het hunne bij. Daa'P. O., beidn er
ook Contribuanten, z Genietroepen-
cieele moeilijkheden waren. Met het oprich
ten der school en het verkrijgen van subsidie
was men niet klaar. Ook leerlingen en
een leeraar waren noodig. De geschikte
man daarvoor was dhr. P. Lefeber. Hij was
een energiek man met ervaring en een
groote plichtsbetrachting. 4 Juni 1935 ging
hij met pensioen. 5 Sept. 1937 ging hij
heen. Hij kende geen rust, want hij wist,
dat er alleen die rust is, die overblijft voor
het volk van God. Het Bestuur der Land
bouwschool stelt .daarom de aanwezigheid
van mevr. Lefeber op hoogen prijs.
Begonren werd ^met 2 klassen mei 39
leerlingen. Precies 12 jaar geleden, op 4
Juni 1935 verlietg cnr. Lefeber de schooi
met pensioen en dhr. Booij, die wel een
groote verandering meemaakte van de
Drentsche venen naar de Zeeuwsche klei,
voigete hem op.
Bijna 300 gediplomeerde jongens verlie
ten de scnool, die thans bijna 70 leerlin
gen telt. Spr. wekt allen op tot nog meer
dere liefde voor de school dan tot dusver.
Onze school staat thans in het centrum
der belangstelling. 10 jaar was dhr. joh.
de Ftijter voorzitter, terwijl spr. deze functie
15 jaar vervult. Ook in de bezettingsjaren
bleef dei school v»j van vreemde smetten.
Niemand ^van den Landstand betrad de
school.
Wij herdenken 25 jaar landbouwonder
wijs op Christelijken grondslag. Daardoor
worden wij bemoedigd en beseffen dat alles
dient tot Zijn lof en eer. Dan is en wordt
ons leven rjjk. (Applaus.)
j"" r
kalmeeren zenuwen
Vervolgens was er een
overzicht door het Hoofd der
school, dhr. K, Booy.
Dezej.feliciteert het bestuur met deze
mijlpaal. Ook hier was alle begin moeilijk.
Zijn voorganger, wijlen dhr. P. Ie Feber,
vertelde daarvan wel eens iets. Landbouw
scholen waren* er toen bij wijze van proef.
Zoo ook deze.
1 Ju,n 1922 hadjJIde officieele opening
plaats. Spr. geeft daarna een overzicht
van verleden, interieur en exterieur der
school. In 1923 verheten de eerste ge
diplomeerde leerlingen de school. Zoo ging
het steeds door en de school had steeds
4 klassen. Toen kwam in 1929 een kink
in de kabel omdat zich geen leerlingen
aanmeldden. Later ging dat weer beter.
Thans telt de school 68 leerlingen.
Dhr. Booy, die dezen dag vuor 12 jaar
geïnstalleera werd, memoreerde zijn eerste
les in Axel. Uit 3 candidaten werd hij
gekozen. Aanwezig waren toen vele auto
riteiten op het gebied van landbouw
onderwijs, gemeente-besturen enz. Dhr. Ie
Feber vertelde zijn levensloop. De over
dracht der sleutels was voor hem een teer
punt. Ook daarna kwam dhr. ie Feber nog
alle dagen op school. Op 5 September
1937 overleed mijn onvergetelijke vriend.
Spr. herinnert verder aan den steen op
het graf geplaatst uit dankbaarheid door de
Ver. van Oud-leerlingen.
Vervolgens diept spr. uitvoerig enkele
herinneringen op aangaande belevenissen
met leerlingen, „ik heb veel met de jongens
beleefd", aldus dhr. Booy. „Mooie, maar
ook minder mooie dingen".
Wij moeten ons boer-zijn zien in bet
licht der eeuwigheid. Want wat baat het
den mensch, zoo hij de heele wereld gewint
en schade lijdt aan zijn ziel?
De versia-idtioudt g met rchoolbestuur en
Commissie van Toezicht was steeds, goed.
Spr. is verheugd tal van provinciale en
gemeente-autoriteiten te mogen begroeten,
alsmede de afgevaardigden van verschillende
landbouw-organisaties en de leerlingen,
oud-leerlingen, ouders en inzonderheid
mevr. Ie Feber.
Maar bovenal zijn wij dank verschuldigd
aan God, die ons heeft geleid en tot
elkaar gebracht. Moge God ons werk
verder blijven zegenen lot heil van onze
boeren-jeugd. (Applaus).
Na een korte pauze volgde de
rede van de Commissaris
der Koningin,
die zijn gelukwenschen uitsprak met dit
jubileum. Ook het provinciaal bestuur heeft
het nut van landbouwonderwijs ingezien en
,e subsidie toegekend.
Abonnements
prijs:
Losse nummers 5 ct.
Kwartaal
abonnement
Axel binnen de kom
fl 1,25
Alle andere plaatsen
in Nederland en
Ned. Indië fl. 1,55.
Buitenland fl. 2,
IVf s\
Advertentie prijs
7 cent per m.m.
Ingezonden
Mede deelingen
20 cent per m.m.
Kleine Advertent iën
(maximum 8 regels)
1 - 5 regels 60 cent.
iedere regel meer
12 cent extra.