AXELSCHE1È COURANT 1947, iet ERF I. J. J. EN Het zilveren jubileum der Christelijke Lagere Landbouwschool te Axel. Franxeering bij Abonnement Axel. ZATERDAG 7 JUNI 1947 61e JAARG No. 68 NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere Drukker-Uitgeefster Firma J. C. VINK VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Adres Redactie en AdministratieHoofdredactie AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ T. C. VINK-van VESSEM Axel, fan de is ver ve), ln i V)ias op ur, pu. raat 60, o. 2915, iren, ln Pieterse week. n qonot 'taling. 12 Juli 5 JUNI 7. I. f. uren. voor de ESTUUR. ele jur ers h. •50, xel. i 3 .50, iag. ilst .50, DC-6 wordt een aanwinst voor de K.L.M.-vloot. [JELLE EN LUXUEUSE MACHINE. Accomodatie voor 44 passagiers. laar verwacht wordt zal in den herfst dit jaar begonnen worden met de afle- iiag der 7 door de K.L.M. bij de Douglas trait Company in Santa Monica, Cali- tië bestelde DC 6 machines. Deze trst snelle en comfortabele machine, die lata biedt aan 44 passagiers, zal onge leid zoowel in technisch als in com pel opzicht een belangrijke aanwmst ir onze nationale burgerluchivloot b.ijken ip. Onlangs heeft de eerste luxueuse ver- trsmachine van dit type, die Douglas na i oorlog heeft uitgebracht, in Santa mica zijn succesvol debuut gemaakt. De ;6 is de jongste van de beroemde uglasfamilienochtans de grootste. In )4 was de K.L.M. de eerste wereldlucht- iitmaatschappij, die met Douglas-vlieg- gen ging vliegen; toentertijd met het ste verkeerstoestel der DC-serie, de DC- die 14 passagiers kon vervoeren. Toen in later de grootere DC-3 uitkwam, die I passagiers kon herbergen, was dat een langrijke vooruitgang. De DC-3 was een ?e, dat meer succes had dan eenig der vliegtuig, waar ook ter wereld ge luwd. Meer dan 10.000 van deze toestel- ihebben voor, tijdens en na den oorlog civiel, maar vooral ook op militair lied onschatbare diensten bewezen, let eerste 4-motorige toestel in deze [ie was de DC-4, het vliegtuig, dat in i oorlog als Skymaster, beroemd werd. fmasters en DC-4's hebben bewezen, ede en economische vliegtuigen te zijn de K.L.M. heeft ook deze toestellen tot toe op haar wereldlijnen steeds met lot succes gebruikt. km. per minuut De DC-6 heelt aanzienlijk sterkere moto- i en is dan ook belangrijk sneller dan 0 de DC 4. Laatstgenoemd toestel is igerust met 4 motoren van 1450 pk. elk, 1 DC-6 heeft 4 motoren van 2103 pk., wijl zij met waterinjectie 2400 pk. kun- leveren. Dit laatste zal het geval zijn de door de K.L.M. bestelde toestellen totaal maakt dit dus een verscbd in «mogen uit van niet minder dan 3600 pk gemiddelde kruissnelh id van de JC-6 op de K.L.M.-iijnen bedragen 425 Km. n uur, dus 100 km, meer dan de DC-4 Uiterlijk, niet veel verschil met DC-4. 3 te AXEL lieden bl el, of aan te Axel. i schrijven it f 1.25. maal van laren van ieelnemers an buiten is aan het vliegluig niet vul «schil te ontdekken met de DC-4. De lampjes zijn wat grooter en niet rond nar rechthoekig, de cabinedeur bevindt ith aan bakboord tusschen en niet achter i raampjes mondt dus niet achter in de lajuit uit maar er midden in (dit houdt «band met de speciale cabine:indeeling). )t vorm van de roeren is anders, o.a. in «band met de grootere snelheid, de romp langer dan die van de DC-4 en ook is hét geval met de motorgondels. De tlale vleugelbreedte van hel vliegtuig is j.36 m; de lengte van den romp is 30.65 i, Het verticale richtingsroer steekt 8.66 m. oven den grond uit. Vier Pratt &Whuney PK Double Wasp motoren drijven topellers aan met omkeerbare spood, aarvan de bladen plm. 2 lang zijn. Door Ine omkeerbare spood kan bij de landing mzienlijk afger md worden hetgee groo tte veiligheid verzekert. Bovendie wor len de uitlaatgassen vSn de mUore- op en speciale manier naar buiten gestuwd, laardoor extra voortdrijyingskracht aan die an de propellers wordt toegevoegd. De technische inrichting. De DC-6 heeft accomodatie voor 44 pas- igiers. De cabine is luchtdicht en tisoleerd, terwijl temperatuur, vochtig- tidsgraad en luchtdruk constant worden louden. Het is een z.g. drukcabine, het- m beteekenl, dat tot op 3 km. hoogte I luchtdruk van 76 cm. kwikdruk kan irden gehandhaafd. Boven die hoogte irdt de druk in de cabine geleidelijk (er, totdat zij gelijk is aan die op 2000 hoogte Dit is het geval wanneer het %uig zichongehinderd door lucht- %)mingwi volkomen gelijkmatig voort beweegt oft> 6 km. boven zeeniveau (ruim looo m. hdtoger dan de top van de Mont Blanc I) V ror de verwarming wordt stralings- warmte gebruikt, verspreid door verwarmde bodem en zijvlakken. Langs electrischen weg wordt ijsvorming op de propellers tegen gegaanijsvorming op de vleugels en den staart wordt voorkomen door ver warming, Het vliegtuig is vervaardigd'uit een hoogwaardige aluminium legeering, die sterker en lichter is dan de aluminium- legeeringen, die tot dusver in verkeers vliegtuigen werden gebruikt. De DC-6lis het eerste vliegtuig waarin al deze nieuwe vindingen zijn toegepast. Dit stempelt het toestel tot een der modernste ter wereld. In de cockpit is een spec'ale verlichting aangebracht, die spiegelen van de -ruiten' voorkomt ef) de» bestuurders minder snel vermoeid doet zijn. De overhanging van de besturing is zoo licht, dat één bestuur der de machine kan landen met slechts één hand aan het stuurwiel. De kajuit. J De ontwerpers van de DC-6 hebben tot doel gehad, een buitengewoon ruime cabine te scheppen en hierin is men volkomen geslaagd. De hoogte van de passagierscabine is ruim 2,10 m., de breedte meer dan 3 m. en de lengte 20,5 m. De passagiers komen de cabine binnen door een groote deur, ongeveer in het midden van den romp en komen dan eerst in een ruimte waar de vestiaire en het buffet zijn. Hiervoor bevindt zich een compartiment waar 32 zitplaatsen zijn, waarvan aan bakboord de voorste 4 zitplaatsen zijn afgescheidengldie bestemd zijn voor de bemanning; achter in de machine is een afdeeling met nog 16 zit plaatsen. 2 zitplaatsen kunnen vervangen worden door 1 bed. Vanuit zijn diepe fauteuil met een gemak kelijke hooge leuning, die door den pas sagier in elke gewenschte stand gebracht kan worden heeft men een ruim uitzicht door de groote rechthoekige ramen. Achter in de machine bevindt zich een luxueus damesboudoir met een hooge spiegel, een divan en 2 kaptafels, die voorzien zijn van verstelbare spiegels en verlichting. Een daarvan gescheiden afdeeling bevat een waschtafel en een kleinere waschkom met assecoires en een groote spiegel. Het toilet is in een derde afdeeling. li de heerentoiletafdeeiing in het voorste gedeelte der kajuit bevinden zich drie waschtafels, een kleinere waschkom, spie gels, twee fauteuils en een W.C. Zoowel piloten als passagiers die in Amerika met de DC 6 gevlogen hebben, zijn enthousiast over de prestaties en het comfort van dezen luchtreus, die het resul taat is van 25 jaar vliegtuigb mw-ervaring der beroemde Douglasfabrieken. In de Vereenigde Staten heeft een DC 6 kortgeleden een bijzonder snelle vlucht gemaakt, en wel van Cnicago naar New- York. De afstand van 1126 km. werd door het vliegtuig in 1 uur en 52% minuut afgelegd, hetgeen neerkomt op een gemid delde snelheid van 611 km. par uur. STIJLVOLLE FEESTELIJKE HER DENKING IN „HET CENTRUM." Destijds de eerste Christelijke Lagere Landbouwschool in Nederland. In een groote herdenkingsbijeenkomst, waarin zoowel getuigd werd van den pioniers-arbeid, vooiafgegaan aan de stich ting dezer school, als van het nut en de noodzakelijkheid van landbouw onderwijs, heeft men dit jubileum op waardige wijze gevierd. De versierde feestzaal. Toen wij tegen tweeën Woensdagmid dag de feestzaal betraden, bleek deze op een bijzonder passende wijze feestelijk ver sierd. Allereerst viel het oog op het fraaie décor, voorstellende een oogst-arbeider op een door kleurschakeering treffend uit gebeeld veld, het geheel beschenen door een stralende zon. Daarboven de woorden „en zijn God onderricht hem van de wijze, Hij leert hem." (Jesaja 2826.) Boven het podium hing een Axelsch wapen, geflankeerd door de jaartallen „1922—1947" en deze op hun beurt weer door het Zeeuwsche en Nederlandsche wapen, omgeven door gerste-aren. De fa. H. J. Hoebé alhier, die dit werk verzorgde, verdient wel een bijzondere vermelding. Op het met bloemen versierde podium namen plaats diverse figuren uit ons pro vinciaal en gemeentelijk bestuur de Commissaris der Koningin in Zeeland, jhr. mr. Quarles van Ufford, benevens de h.h. Hamelink en Lockefeer (Ged. Staten) en verder verschillende burgemeesters, secre tarissen, raadsleden enz., alsmede tal van prominente figuren uit den Zeeuwschen landbouw, w o. dhr. ir. Dioogenüijk, oirec- teur der La dbouw-winterschool te Go's, het bestuur der jubileerende chr. lagere landbouw school, den leeraar, en verdere genoodigden. De met tallooze bloemen versierde zaal was geheel gevuld met vele ouders, leerlingen, oud-leerlingen der school, en andere hierbij geïnteresseerden. DE MIDDAGVERGADERING. Na het zingen van 2 verzen uit Ps. 118, het lezen van een gedeelte uit Prediker 3 en gebed, sprak de voqrzitter der jubila- resse, den heer C. de Putter alhier een openingswoord, waarin hij allen hartelijk welkom heette op deze bijeenkomst ter gelegenheid van het 25-jarig bestaan der school, en wel in de eerste plaats de Commissaris der Koningin in Zeeland. 25 jaar geleden is deze school begonnen, zegt dhr. de Putter en toen was U hier ook. Daarom" zijn we dankbaar. Verder heet hij welkom de reeds genoemde leden van Ged. St. den heer Droo- gendijk, de vertegenwoordigers der diverse gemeentebesturen, de deputatie uit het Hoofdbestuur van den C.BTB, de h.h. Verkuyl en Wansing, hun collega's uit het prov. bestuur van dezen bond, de h.h. Knibbe en burgemeester Borstelaar van Aagtekerke, de afevaardigden uit de,Z L.M., en de oprichters der school, de ,h.h. de Fe ijler en W» ijns. Dhr. de Putter houdt daarna de volgende feestrede. Dames en Heeren 1 De afd. Oost Zeeuwsch-Viaanderen van den CB.T.B. viert feest vandaag, Maar is het wel de geschikte tijd om feest te vieren Alles staat meer in het teeken van mineurstemming. Voor wie echter met on3 meeleeft, is er wel een groote reden tot feestviering. Gods Woord wijst ons hier den weg. Zoo is vandaag de dag om te herdenken de stichting der eer3te Chr. Lagere Landbouwschool in Nederland te Axel. Van de 7 bestuursleden destijds zijn thans nog 3 in leven. De oprichters warenJoh. de Feijter, burgemeester te Zaamslag, voorz., Jan de Feijter Lz., secr., Jan d'e Kraker te Zaam slag, Jac. Weijns, 2e voorz., J. Huijssen— de Koeijer, Terneuzen, Lev. de Putter en Fr. Dieleman W.G.z. te Hoek. Na de oprichting van onze C.B.T.B. in 1918 voelde men weldra de behoefte aan landbouw-onderwijs. Men dacht toen aan een Chr. landbouw-winterschool. Het ver- leenen van subsidie ging toen niet zoo vlot. Minister v. IJsselst ijn wilde een alge- meene schooi. Een deputatie bestaande uit de heeren de Feijter en de Kraker van Zaamslag ging naar Den Haag, evenwel zonder resultaat. Daarbij kwam, dat de Minister liever een landbouwschool dan een landbouw-winterschool zag. Een tweede deputatie had succes Als voorwaard Melde de Minister, dat de school in het centraal gelegen Axel zou worden gevestigd. Onze voorgangers hadden toen een over winning na zwaren pioniers-arbeid behaald. Onzen welgemeenden dank daarvoor. Zij zagen in, dat Chr. landbouw-onderwijs voor de kinderen even noodig is als mid delbaar en hooger onderwijs. Men z'gt nu wel dat landbouw-onderwijs zuiver tech nisch is. Doch denk eens aan de natuur wetenschappen. Het is toch niet hetzelfde, of men deze dingen ziet als een doode stof, of als het product van den Schepper aller dingen. Ook in het sociale leven moeten de Chr. beginselen doorwerken. Het Provinciaal bestuur zorgde voor een vierde in de kosten. Ook de prenten Axel, Zaamslag, Terneuzen P. vaidroe- gen het hunne bij. Daa'P. O., beidn er ook Contribuanten, z Genietroepen- cieele moeilijkheden waren. Met het oprich ten der school en het verkrijgen van subsidie was men niet klaar. Ook leerlingen en een leeraar waren noodig. De geschikte man daarvoor was dhr. P. Lefeber. Hij was een energiek man met ervaring en een groote plichtsbetrachting. 4 Juni 1935 ging hij met pensioen. 5 Sept. 1937 ging hij heen. Hij kende geen rust, want hij wist, dat er alleen die rust is, die overblijft voor het volk van God. Het Bestuur der Land bouwschool stelt .daarom de aanwezigheid van mevr. Lefeber op hoogen prijs. Begonren werd ^met 2 klassen mei 39 leerlingen. Precies 12 jaar geleden, op 4 Juni 1935 verlietg cnr. Lefeber de schooi met pensioen en dhr. Booij, die wel een groote verandering meemaakte van de Drentsche venen naar de Zeeuwsche klei, voigete hem op. Bijna 300 gediplomeerde jongens verlie ten de scnool, die thans bijna 70 leerlin gen telt. Spr. wekt allen op tot nog meer dere liefde voor de school dan tot dusver. Onze school staat thans in het centrum der belangstelling. 10 jaar was dhr. joh. de Ftijter voorzitter, terwijl spr. deze functie 15 jaar vervult. Ook in de bezettingsjaren bleef dei school v»j van vreemde smetten. Niemand ^van den Landstand betrad de school. Wij herdenken 25 jaar landbouwonder wijs op Christelijken grondslag. Daardoor worden wij bemoedigd en beseffen dat alles dient tot Zijn lof en eer. Dan is en wordt ons leven rjjk. (Applaus.) j"" r kalmeeren zenuwen Vervolgens was er een overzicht door het Hoofd der school, dhr. K, Booy. Dezej.feliciteert het bestuur met deze mijlpaal. Ook hier was alle begin moeilijk. Zijn voorganger, wijlen dhr. P. Ie Feber, vertelde daarvan wel eens iets. Landbouw scholen waren* er toen bij wijze van proef. Zoo ook deze. 1 Ju,n 1922 hadjJIde officieele opening plaats. Spr. geeft daarna een overzicht van verleden, interieur en exterieur der school. In 1923 verheten de eerste ge diplomeerde leerlingen de school. Zoo ging het steeds door en de school had steeds 4 klassen. Toen kwam in 1929 een kink in de kabel omdat zich geen leerlingen aanmeldden. Later ging dat weer beter. Thans telt de school 68 leerlingen. Dhr. Booy, die dezen dag vuor 12 jaar geïnstalleera werd, memoreerde zijn eerste les in Axel. Uit 3 candidaten werd hij gekozen. Aanwezig waren toen vele auto riteiten op het gebied van landbouw onderwijs, gemeente-besturen enz. Dhr. Ie Feber vertelde zijn levensloop. De over dracht der sleutels was voor hem een teer punt. Ook daarna kwam dhr. ie Feber nog alle dagen op school. Op 5 September 1937 overleed mijn onvergetelijke vriend. Spr. herinnert verder aan den steen op het graf geplaatst uit dankbaarheid door de Ver. van Oud-leerlingen. Vervolgens diept spr. uitvoerig enkele herinneringen op aangaande belevenissen met leerlingen, „ik heb veel met de jongens beleefd", aldus dhr. Booy. „Mooie, maar ook minder mooie dingen". Wij moeten ons boer-zijn zien in bet licht der eeuwigheid. Want wat baat het den mensch, zoo hij de heele wereld gewint en schade lijdt aan zijn ziel? De versia-idtioudt g met rchoolbestuur en Commissie van Toezicht was steeds, goed. Spr. is verheugd tal van provinciale en gemeente-autoriteiten te mogen begroeten, alsmede de afgevaardigden van verschillende landbouw-organisaties en de leerlingen, oud-leerlingen, ouders en inzonderheid mevr. Ie Feber. Maar bovenal zijn wij dank verschuldigd aan God, die ons heeft geleid en tot elkaar gebracht. Moge God ons werk verder blijven zegenen lot heil van onze boeren-jeugd. (Applaus). Na een korte pauze volgde de rede van de Commissaris der Koningin, die zijn gelukwenschen uitsprak met dit jubileum. Ook het provinciaal bestuur heeft het nut van landbouwonderwijs ingezien en ,e subsidie toegekend. Abonnements prijs: Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom fl 1,25 Alle andere plaatsen in Nederland en Ned. Indië fl. 1,55. Buitenland fl. 2, IVf s\ Advertentie prijs 7 cent per m.m. Ingezonden Mede deelingen 20 cent per m.m. Kleine Advertent iën (maximum 8 regels) 1 - 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1947 | | pagina 1