AXELSCHE K COURANT
AXELSCHE H COURANT
saai
Franiceering bij Abonnement Axel.
ZATERD4G 7 JUNI 1947
61e JAARG No. 68
NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Frar.keerirg bij Atorr.erner.t Ax:i.
WOENSDAG 30 APRIL 1947.
61e JAARG. No. 59
NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD
Verschijnt iedere
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Woensdag en Zaterdag
Drukker-Uitgeefster:
Firma J. C. VINK
Adres Redactie en Administratie:
AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§
Hoofdredactie:
T. C, VINK-van VESSEM
Iets over smokkelen en
deviezen.
2. AAN DE BELO.-FRANSCHE GRENS.
Na<uurlijk wordt er aan de Belgisch-
Fransche grens gesmokkeld zooals aan elke
„normale" grens. De Walen en Noord-
Franschen kenrjen het vak zoogoed als de
Spaansche Basker, de Zeeuwsch- Vlamingen
of de lui uit de beide Baarles. Maar som
migen van hen hebben de methodes eenigs-
zins' gemoderniseerdze maken thans ge
bruik van het vliegtuig. Een passage uit
een smokkelavontuur, beleefd door een
oorlogscorrespondent, dat we ontleenen aan
het „Vrije Volksblad", moge dit illustreeren.
We verlaten Brussel rond 10 uur. Bega
(zoo heet de bendeleider) komt mij halen
met zijn wagen.
Wij zullen in Frankrijk lunchen, zeet
Bega. Dan kortweg„Kent gij het vak
Niet heelemaa!. Ik heb hier en daar
wat gegevens verzameld- Diamantjes worden
verstopt in vulpotloodjes, vulpennen in de
carrosserie van de auto.
Bega lacht goedhartig.
Gij kent de klassieke trucjes, zie ik,
maar er is beterIn een valschen tand,
een „bridge" wordt voorop een steen ge
plaatst. Dat is veel moderner! Aan de
douane wordt niets gemerkt. Maar het
oudste trucje is nog de douane vermijden.
De bekende truc met de honden
Of je trekt zelf de grens over op minder
bewaakte plaatsen.
Op minder bewaakte plaatsen inder
daad 1 Maar niet te voet, per vliegtuig.
Goed
Zegt u dat niets meer? Wij doen het
straks zelf.
Aangenomen. Weet gijwaar
Neen, antwoordt Bega, maar ik zal
het u wel uitleggen.
Wij komen aan een vliegveld. Onder
den grijzen hemel staan vliegtuigen van alle
kleuren te wachten. Uit de schoorsteen
van een barak stijgt een rookwolkje. De
wagen wordt in een park geparkeerd. Wij
treden binnen. Bega voelt zich hier thuis,
drukt toegestoken handen. Een werktuig
kundige komt glimlachend op hem toe.
Goedendag, mijnheer BegaHet
vliegtuig staat klaar.
Wij vertrekken over een half uur.
Een douanier komt vriendeliik op ons af.
Hij kent mijnheer Bega, een charmant man,
die voor zijn zaken reist. Zeer korte
reizen, weinig of geen bagage. Het vlieg
tuig staat op het veld. Een gemakkelijke
klant die steeds een vriendelijk woord
over heeft.
Handen worden gedrukt. Bega zegt
„Wilt u het vliegtuig zien?"
De vriendelijk glimlachende douanier
verlaat ons. Formaliteiten. Paspoort en
wij zijn klaar. Nog even tijd om een kop
koffie te drinken.
Op de startbaan komt een „piber-cab"
aangerold. De douanier en de werktuig
kundige stijgen er uit. Handdrukken
Bega reikt mij een warme overall aan en
trekt er zelf ook een aan.
Wij stijgen op. Een kleine ronde boven
het terrein en wij zijn weg. Het kleine
twee-persoonstoestel wipt over de wegen,
de bosschen, het schaakbord der velden.
Het is koud. Bega stuurt met vaste hand.
Over tien minuten zijn wij op onze
bestemming, zegt hij.
Hoezoo Zullen wij dan al in
Frankrflk zijn
Neen, maar wij hebben eerst nog de
diamanten op te halen.
Aan de rand vati een bosch, op een veld
dat goed verborgen is, staat een zwarte
Citroen. Iemand doet ons een teeken met
een zaklamp. Het roode licht is nauwelijks
zichtbaar. Rood witrood wit
Alles in orde, mompelt Bega.
Het vliegtuig duikelt in de richting van
een hut. Wij landen op vijf meter. Een
man komt op ons' toegeioopen.
Alles in orde, baas! Hier zijn de
diamanten.
Hij reikt mij een kleinen koker over. Ik
geef het over aan Bega, die het op zak steekt.
O. Kzegt hij.
Ik trek de deur weer dicht. Het vliegtuig
gaat tegen den wind staan. Wij stijgen op
en vlipgen zeer laag. Achter een heuvel
schiet Bega de hoogte in en zet in snelle
vaart koers naar de grens. De Fransche
grens valt niet goed te onderscheiden. Na
drie kwartier vliegen zegt Bega
Daar is het.
Steeds dezelfde gordijn boomen op de
koude velden. Aan de rand van een klein
bosch merk ik vuur. Wij vliegen voorbij.
Een korte bocht in schuine vlucht en wli
staan op de startbaan. Bega is een goed
piloot. De zwarte Citroën staat klaar.
Wij komen dichterbij, zonder het vliegtuig
te verlaten, gereed om terug op te stijgen.
Een man met lederen jas komt op ons toe.
Goeden dag heeren, roept hij. Alles
in orde baas Gij zult Paul in de bar vinden.
Bega reikt de man de kleine koker over,
trekt de deur dicht en de Citroën snelt
verder op den aardweg. Wij stijgen weer
op en vliegen in scheervlucht weg. t -ia -j
De laatste maand won ik 7 millioen,
vertrouwde Bega mij toe, geen zwaar werk.
Verkeersconferentie.
In de confrériezaal van het Schutterhof te
Middelburg vond onder leiding van den
Commissaris der Koningin, Jhr. Mr. J. W.
Quarles van Ufford, een verkeersconferentie
plaats-
Ten aanzien van het luchtverkeer kon de
voorzitter mededeelen, dat het vliegveld
Haamstede wellicht nog in den loop van
dit jaar gereed zal komen. Zeker zal dit
niet het geval zijn met het noodvliegveld-
Walcheren en met het vliegveld Zeeuwsch-
Vlaanderen. Waar dit laatste aangelegd zal
worden is een vraag, die nog altijd bij het
werkbureau van den Rijksluchtvaartdienst
in studie is.
De K.N.A.C. wenscht een latere bootver-
binding Kruiningen—Perkpolder (om 22.10)
maar de personeels-situatie laat dat niet toe.
Kan de eerste boot dan niet vervallen en
de post met de „Zeemeeuw" vervoerd
worden, zoo informeerde men. Zeker, zoo
beoogde de directeur der Stoombootdiensten,
de heer G. de Jonge, maar dan missen de
reizigers uil Oost Zeeuwsch-Vlaanderen den
eersten trein naar Holland. Deze kwestie
bleek zooveel verschillende facetten te be
zitten, dat Ged. Staten zich nader over de
mogelijkheid van een latere bootverbinding
zullen beraden.
Wegenverbeteringen.
Ten aanzien van een negental wegen, w.o.
Axel—Hulst, via Kijkuit en Axel—Zaamslag,
werd op verbetering aangedrongen. Het
blijkt dat een aantal dezer wegen nog in
den loop van dit jaar zullen worden ver
beterd.
De heer ir. Heyblom kon ook mededeelen,
dat de bruggen over de Otheensche kreek
en bij Kijkuit (weg Hulst—Axel) hersteld
worden.
WAAROM BLEEF BELGIË ZONDER
KONING
In „The Gazette" van Mont'éal verscheen
pen artikel van Lionel S. B. Shapri<% onder
den titel: „De terugkeer van koning Leopold
III werd op bevel van Eisenhower belet".
Hi<>r "olgt de vertaling van den tekst van
het Canadeesche blad:
„De ware reden, waarom Leopold UI,
koning der Belgen, niet aanstonds na zijn
bevtijdirg door bet derde Amr-rikaansche
leger te Sankt Wolfgang in Oostenrijk in
Mei 1945, terugkeerde naar Brussel, werd
eindelijk dufdelijk bekend gemaakt. Onze
correspondent heeft van een hooge persona
liteit, waartegen alle voorbehoud is uitge
sloten, vernomen dat Hubert Pierlot, destijds
eerste minister, zich per vliegtuig naar
Oostenrijk begaf met de vaste bedoeling
samen met den koning terug te keeren,
maar dat het hem belet werd zijn plan ten
uitvoer te brengen door een rechtstreeks
bevel van generaal Eisenhower, die op zijn
beurt handelde naar een officieel commu
niqué van Washington en Londen. Deze
tusscherkomst van het Britsch-Amerikaansch
opperbevel in de binnenlandsche aange
legenheden van België, werd mogelijk re-
maakt door het feit dat de generale staf
alle verbindingswegen tusschen België en
Oostenrijk controleerde. Pierlot, die zich
per Amerikaansch vliegtuig naar Oostenrijk
had begeven, ontving da mededeeling dat
aan koning Leopold de toelating niet kon
worden verleend met ditzelfde vliegtuig naar
zijn land weer te keeren. Daar de politiek
van Pierlot op dat oogenblik niet sterk
stond, gaf hij hieraan zonder eenige discussie
gehoor. In zijn verslag, later voor 't Parle
ment uitgebracht, maakte hij echter geen
gewag van deze omstandigheid, uit vrees al
te zeer op de Belgische openbare opinie te
stuiten en de koningsgezinden in België te
steunen.
EEN UITLATING VAN MR. v D. GOES
VAN NATERS.
Op het Paitijcongres van de Partij van
den Arbeid zeide de voorz. der Tweede
Kamerfractie, mr. v.d. Goes van Naters in
zijn slotrede over „Politieke perspectieven*
o.m. het volgende
„Sedert twee jaar zijn wij bevrijd, maar
wij doorleven de bevrijding met een gevoel
van bitterheid. Ons doel is niet bereikt.
De „vrijdom" van vrees en gebrek is nog
onbereikbaar. De verzetsgeest bevindt zich
in een ernstige crisis en zij wordt zelfs
met voeten getreden. Een onverschillig en
verambtelijkt departement van Justitie laat
de S.S.-ers bij bosjes ontvluchten; men
licht op wonderlijke wijze de hand bij het
ont-vijandelijken van Duitschers, zoodat wij
geheel volgens de plannen van de nieuwe
nazi-centrale duizenden vijanden en spion
nen in ons land zullen houden. Al of niet
voorwaardelijk losgelaten N.S.B.-sters wor
den aan illegale werkers in den meest
letterlijken zin op het dak geschovenmet
de berechting van de politieke delinquenten
wordt een treurig spel gespeeld. De econo
mische berechting en die van de Eereraad
voor de Kunst is een paskwil geworden."
Op 18 April rolde de millioenste per
sonenauto welke in Amerika in 1947 is
geproduceerd, van den loopenden band,
aldus werd door „Automatlve News" mede
gedeeld. Het aantal geproduceerde trucs
nadert dicht de 400.000 stuks.
'aren. Met het oprich-
'erkrijgen van subsidie
Ook leerlingen en
aodig. De geschikte
r. P. Lefeber. Hij was
net ervaring en een
ïg. 4 Juni 1935 ging
Sept. 1937 ging hij
n rust, want hij wist,
is, die overblijft voor
et Bestuur der Land-
rom de aanwezigheid
hoogen prijs.
:t 2 klassen met 39
2 jaar geleden, op 4
ir. Lefeber de schooi
r. Booij, die wel een
meemaakte van de
r de Zeeuwsche klei,
eerde jongens verlie-
hans bijna 70 leerlin-
llen op tot nog meer-
chool dan tot dusver,
thans in het centrum
0 jaar was dhr. joh.
erwijl spr. deze functie
in de bezettingsjaren
van vreemde smetten.
Landstand betrad de
jaar landbouwonder-
grondslag. Daardoor
1 en beseffen dat alles
er. Dan is en wordt
><aus.)
ytuig zien
%omingwi volkomen gelijkmatig voort
beweegt 6 km. boven zeeniveau (tuim
1000 m. höioger dan de top van de Mont
i zenuwen
een
loor het Hoofd der
r. K, Booy.
:t bestuur met deze
is alle begin moeilijk,
en dhr. P. Ie Feber,
eens iets. Landbouw-
ti bij wijze van proef.
de officieele opening
laarna een overzicht
;ur en exterieur der
rlieten de eerste ge-
i de school. Zoo ging
de school had steeds
am in 1929 een kink
zich geen leerlingen
»ing dat weer beter.
68 leerlingen,
zen dag vuor 12 jaar
ïemoreerde zijn eerste
candidaten werd hij
waren toen vele auto-
aied van landbouw-
jesturen enz. Dhr. Ie
levensloop. De over-
ras voor hem een teer
'am dhr. Ie Feber nog
Dl. Op 5 September
onvergetelijke vriend.
Ier aan den steen op
dankbaarheid door de
en.
spr. uitvoerig enkele
ngaande belevenissen
b veel met de jongens
Booy. „Mooie, maar
ngen".
boer-zijn zien in bet
Want wat baat het
le heele wereld gewint
ijn ziel
met schoolbestuur en
cht was steeds.goed.
tal van provinciale en
te mogen begroeten,
igden van velschillende
i en de leerlingen,
:rs en inzonderheid
wij dank verschuldigd
heeft geleid en tot
oge God ons werk
len tot heil van onze
aus).
i volgde de
van de Commissaris
Koningin,
en zin uod onaerricnt nem van de wijze, vierae in de kosten. Uok *~™r^.enten die iijn gelukwenschen uitsprak met dit
Hii leert hem" (lesaja 28- 26.) Axel, Zaamslag, Terneuzen G. P. va#"**- jubileum. Ook het provinciaal bestuur heeft
Boven het podium hinp een Axelsch gen het hunne bij. Daa P. O., beiden het nut van landbouwonderwijs ingezien en
wape.n. geflankeerd door de jaartallen ook contribuanten, Genietroepen te subsidie toegekend.
Abonnements-
prijs:
Losse nummers 5 ct.
Kwartaal
abonnement
Axel binnen de kom
Advertentieprijs
7 cent per m.m.
Ingezonden
Mededeelingen
20 cent per m.m.
Abonnements
prijs:
Losse nummers 5 ct.
Kwartaal
abonnement
Axel binnen de kom
fl 1.25
Alle andere plaatsen
in Nederland en
Ned. Indië 11. 1,55.
Buitenland 11. 2,
Advertentie prijs
7 cent per m.m.
Ingezonden
Mededeelingen
20 cent per m.m.
Kleine Advertentiën
(maximum 8 regels)
1 - 5 regels 60 cent.
iedere regel meer
12 cent extra.