AXELSCHE K COURANT AXELSCHE H COURANT saai Franiceering bij Abonnement Axel. ZATERD4G 7 JUNI 1947 61e JAARG No. 68 NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Frar.keerirg bij Atorr.erner.t Ax:i. WOENSDAG 30 APRIL 1947. 61e JAARG. No. 59 NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK Adres Redactie en Administratie: AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ Hoofdredactie: T. C, VINK-van VESSEM Iets over smokkelen en deviezen. 2. AAN DE BELO.-FRANSCHE GRENS. Na<uurlijk wordt er aan de Belgisch- Fransche grens gesmokkeld zooals aan elke „normale" grens. De Walen en Noord- Franschen kenrjen het vak zoogoed als de Spaansche Basker, de Zeeuwsch- Vlamingen of de lui uit de beide Baarles. Maar som migen van hen hebben de methodes eenigs- zins' gemoderniseerdze maken thans ge bruik van het vliegtuig. Een passage uit een smokkelavontuur, beleefd door een oorlogscorrespondent, dat we ontleenen aan het „Vrije Volksblad", moge dit illustreeren. We verlaten Brussel rond 10 uur. Bega (zoo heet de bendeleider) komt mij halen met zijn wagen. Wij zullen in Frankrijk lunchen, zeet Bega. Dan kortweg„Kent gij het vak Niet heelemaa!. Ik heb hier en daar wat gegevens verzameld- Diamantjes worden verstopt in vulpotloodjes, vulpennen in de carrosserie van de auto. Bega lacht goedhartig. Gij kent de klassieke trucjes, zie ik, maar er is beterIn een valschen tand, een „bridge" wordt voorop een steen ge plaatst. Dat is veel moderner! Aan de douane wordt niets gemerkt. Maar het oudste trucje is nog de douane vermijden. De bekende truc met de honden Of je trekt zelf de grens over op minder bewaakte plaatsen. Op minder bewaakte plaatsen inder daad 1 Maar niet te voet, per vliegtuig. Goed Zegt u dat niets meer? Wij doen het straks zelf. Aangenomen. Weet gijwaar Neen, antwoordt Bega, maar ik zal het u wel uitleggen. Wij komen aan een vliegveld. Onder den grijzen hemel staan vliegtuigen van alle kleuren te wachten. Uit de schoorsteen van een barak stijgt een rookwolkje. De wagen wordt in een park geparkeerd. Wij treden binnen. Bega voelt zich hier thuis, drukt toegestoken handen. Een werktuig kundige komt glimlachend op hem toe. Goedendag, mijnheer BegaHet vliegtuig staat klaar. Wij vertrekken over een half uur. Een douanier komt vriendeliik op ons af. Hij kent mijnheer Bega, een charmant man, die voor zijn zaken reist. Zeer korte reizen, weinig of geen bagage. Het vlieg tuig staat op het veld. Een gemakkelijke klant die steeds een vriendelijk woord over heeft. Handen worden gedrukt. Bega zegt „Wilt u het vliegtuig zien?" De vriendelijk glimlachende douanier verlaat ons. Formaliteiten. Paspoort en wij zijn klaar. Nog even tijd om een kop koffie te drinken. Op de startbaan komt een „piber-cab" aangerold. De douanier en de werktuig kundige stijgen er uit. Handdrukken Bega reikt mij een warme overall aan en trekt er zelf ook een aan. Wij stijgen op. Een kleine ronde boven het terrein en wij zijn weg. Het kleine twee-persoonstoestel wipt over de wegen, de bosschen, het schaakbord der velden. Het is koud. Bega stuurt met vaste hand. Over tien minuten zijn wij op onze bestemming, zegt hij. Hoezoo Zullen wij dan al in Frankrflk zijn Neen, maar wij hebben eerst nog de diamanten op te halen. Aan de rand vati een bosch, op een veld dat goed verborgen is, staat een zwarte Citroen. Iemand doet ons een teeken met een zaklamp. Het roode licht is nauwelijks zichtbaar. Rood witrood wit Alles in orde, mompelt Bega. Het vliegtuig duikelt in de richting van een hut. Wij landen op vijf meter. Een man komt op ons' toegeioopen. Alles in orde, baas! Hier zijn de diamanten. Hij reikt mij een kleinen koker over. Ik geef het over aan Bega, die het op zak steekt. O. Kzegt hij. Ik trek de deur weer dicht. Het vliegtuig gaat tegen den wind staan. Wij stijgen op en vlipgen zeer laag. Achter een heuvel schiet Bega de hoogte in en zet in snelle vaart koers naar de grens. De Fransche grens valt niet goed te onderscheiden. Na drie kwartier vliegen zegt Bega Daar is het. Steeds dezelfde gordijn boomen op de koude velden. Aan de rand van een klein bosch merk ik vuur. Wij vliegen voorbij. Een korte bocht in schuine vlucht en wli staan op de startbaan. Bega is een goed piloot. De zwarte Citroën staat klaar. Wij komen dichterbij, zonder het vliegtuig te verlaten, gereed om terug op te stijgen. Een man met lederen jas komt op ons toe. Goeden dag heeren, roept hij. Alles in orde baas Gij zult Paul in de bar vinden. Bega reikt de man de kleine koker over, trekt de deur dicht en de Citroën snelt verder op den aardweg. Wij stijgen weer op en vliegen in scheervlucht weg. t -ia -j De laatste maand won ik 7 millioen, vertrouwde Bega mij toe, geen zwaar werk. Verkeersconferentie. In de confrériezaal van het Schutterhof te Middelburg vond onder leiding van den Commissaris der Koningin, Jhr. Mr. J. W. Quarles van Ufford, een verkeersconferentie plaats- Ten aanzien van het luchtverkeer kon de voorzitter mededeelen, dat het vliegveld Haamstede wellicht nog in den loop van dit jaar gereed zal komen. Zeker zal dit niet het geval zijn met het noodvliegveld- Walcheren en met het vliegveld Zeeuwsch- Vlaanderen. Waar dit laatste aangelegd zal worden is een vraag, die nog altijd bij het werkbureau van den Rijksluchtvaartdienst in studie is. De K.N.A.C. wenscht een latere bootver- binding Kruiningen—Perkpolder (om 22.10) maar de personeels-situatie laat dat niet toe. Kan de eerste boot dan niet vervallen en de post met de „Zeemeeuw" vervoerd worden, zoo informeerde men. Zeker, zoo beoogde de directeur der Stoombootdiensten, de heer G. de Jonge, maar dan missen de reizigers uil Oost Zeeuwsch-Vlaanderen den eersten trein naar Holland. Deze kwestie bleek zooveel verschillende facetten te be zitten, dat Ged. Staten zich nader over de mogelijkheid van een latere bootverbinding zullen beraden. Wegenverbeteringen. Ten aanzien van een negental wegen, w.o. Axel—Hulst, via Kijkuit en Axel—Zaamslag, werd op verbetering aangedrongen. Het blijkt dat een aantal dezer wegen nog in den loop van dit jaar zullen worden ver beterd. De heer ir. Heyblom kon ook mededeelen, dat de bruggen over de Otheensche kreek en bij Kijkuit (weg Hulst—Axel) hersteld worden. WAAROM BLEEF BELGIË ZONDER KONING In „The Gazette" van Mont'éal verscheen pen artikel van Lionel S. B. Shapri<% onder den titel: „De terugkeer van koning Leopold III werd op bevel van Eisenhower belet". Hi<>r "olgt de vertaling van den tekst van het Canadeesche blad: „De ware reden, waarom Leopold UI, koning der Belgen, niet aanstonds na zijn bevtijdirg door bet derde Amr-rikaansche leger te Sankt Wolfgang in Oostenrijk in Mei 1945, terugkeerde naar Brussel, werd eindelijk dufdelijk bekend gemaakt. Onze correspondent heeft van een hooge persona liteit, waartegen alle voorbehoud is uitge sloten, vernomen dat Hubert Pierlot, destijds eerste minister, zich per vliegtuig naar Oostenrijk begaf met de vaste bedoeling samen met den koning terug te keeren, maar dat het hem belet werd zijn plan ten uitvoer te brengen door een rechtstreeks bevel van generaal Eisenhower, die op zijn beurt handelde naar een officieel commu niqué van Washington en Londen. Deze tusscherkomst van het Britsch-Amerikaansch opperbevel in de binnenlandsche aange legenheden van België, werd mogelijk re- maakt door het feit dat de generale staf alle verbindingswegen tusschen België en Oostenrijk controleerde. Pierlot, die zich per Amerikaansch vliegtuig naar Oostenrijk had begeven, ontving da mededeeling dat aan koning Leopold de toelating niet kon worden verleend met ditzelfde vliegtuig naar zijn land weer te keeren. Daar de politiek van Pierlot op dat oogenblik niet sterk stond, gaf hij hieraan zonder eenige discussie gehoor. In zijn verslag, later voor 't Parle ment uitgebracht, maakte hij echter geen gewag van deze omstandigheid, uit vrees al te zeer op de Belgische openbare opinie te stuiten en de koningsgezinden in België te steunen. EEN UITLATING VAN MR. v D. GOES VAN NATERS. Op het Paitijcongres van de Partij van den Arbeid zeide de voorz. der Tweede Kamerfractie, mr. v.d. Goes van Naters in zijn slotrede over „Politieke perspectieven* o.m. het volgende „Sedert twee jaar zijn wij bevrijd, maar wij doorleven de bevrijding met een gevoel van bitterheid. Ons doel is niet bereikt. De „vrijdom" van vrees en gebrek is nog onbereikbaar. De verzetsgeest bevindt zich in een ernstige crisis en zij wordt zelfs met voeten getreden. Een onverschillig en verambtelijkt departement van Justitie laat de S.S.-ers bij bosjes ontvluchten; men licht op wonderlijke wijze de hand bij het ont-vijandelijken van Duitschers, zoodat wij geheel volgens de plannen van de nieuwe nazi-centrale duizenden vijanden en spion nen in ons land zullen houden. Al of niet voorwaardelijk losgelaten N.S.B.-sters wor den aan illegale werkers in den meest letterlijken zin op het dak geschovenmet de berechting van de politieke delinquenten wordt een treurig spel gespeeld. De econo mische berechting en die van de Eereraad voor de Kunst is een paskwil geworden." Op 18 April rolde de millioenste per sonenauto welke in Amerika in 1947 is geproduceerd, van den loopenden band, aldus werd door „Automatlve News" mede gedeeld. Het aantal geproduceerde trucs nadert dicht de 400.000 stuks. 'aren. Met het oprich- 'erkrijgen van subsidie Ook leerlingen en aodig. De geschikte r. P. Lefeber. Hij was net ervaring en een ïg. 4 Juni 1935 ging Sept. 1937 ging hij n rust, want hij wist, is, die overblijft voor et Bestuur der Land- rom de aanwezigheid hoogen prijs. :t 2 klassen met 39 2 jaar geleden, op 4 ir. Lefeber de schooi r. Booij, die wel een meemaakte van de r de Zeeuwsche klei, eerde jongens verlie- hans bijna 70 leerlin- llen op tot nog meer- chool dan tot dusver, thans in het centrum 0 jaar was dhr. joh. erwijl spr. deze functie in de bezettingsjaren van vreemde smetten. Landstand betrad de jaar landbouwonder- grondslag. Daardoor 1 en beseffen dat alles er. Dan is en wordt ><aus.) ytuig zien %omingwi volkomen gelijkmatig voort beweegt 6 km. boven zeeniveau (tuim 1000 m. höioger dan de top van de Mont i zenuwen een loor het Hoofd der r. K, Booy. :t bestuur met deze is alle begin moeilijk, en dhr. P. Ie Feber, eens iets. Landbouw- ti bij wijze van proef. de officieele opening laarna een overzicht ;ur en exterieur der rlieten de eerste ge- i de school. Zoo ging de school had steeds am in 1929 een kink zich geen leerlingen »ing dat weer beter. 68 leerlingen, zen dag vuor 12 jaar ïemoreerde zijn eerste candidaten werd hij waren toen vele auto- aied van landbouw- jesturen enz. Dhr. Ie levensloop. De over- ras voor hem een teer 'am dhr. Ie Feber nog Dl. Op 5 September onvergetelijke vriend. Ier aan den steen op dankbaarheid door de en. spr. uitvoerig enkele ngaande belevenissen b veel met de jongens Booy. „Mooie, maar ngen". boer-zijn zien in bet Want wat baat het le heele wereld gewint ijn ziel met schoolbestuur en cht was steeds.goed. tal van provinciale en te mogen begroeten, igden van velschillende i en de leerlingen, :rs en inzonderheid wij dank verschuldigd heeft geleid en tot oge God ons werk len tot heil van onze aus). i volgde de van de Commissaris Koningin, en zin uod onaerricnt nem van de wijze, vierae in de kosten. Uok *~™r^.enten die iijn gelukwenschen uitsprak met dit Hii leert hem" (lesaja 28- 26.) Axel, Zaamslag, Terneuzen G. P. va#"**- jubileum. Ook het provinciaal bestuur heeft Boven het podium hinp een Axelsch gen het hunne bij. Daa P. O., beiden het nut van landbouwonderwijs ingezien en wape.n. geflankeerd door de jaartallen ook contribuanten, Genietroepen te subsidie toegekend. Abonnements- prijs: Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom Advertentieprijs 7 cent per m.m. Ingezonden Mededeelingen 20 cent per m.m. Abonnements prijs: Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom fl 1.25 Alle andere plaatsen in Nederland en Ned. Indië 11. 1,55. Buitenland 11. 2, Advertentie prijs 7 cent per m.m. Ingezonden Mededeelingen 20 cent per m.m. Kleine Advertentiën (maximum 8 regels) 1 - 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1947 | | pagina 1