AXELSCHE K COURANT AXELSCHE 11 COURANT Fr,veering; bij Abonnement Axel. ZATERDAG 7 JUNI 1947 61e JAARG No. 68 NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Frankeering bij Abonnement Axel. WOENSDAG 23 APRIL 1947. 61e JAARG. No. 5 NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK Adres Redactie en Administratie AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ Hoofdredactie: T. C. VINK-van VESSEM De tol-unie tusschen Nederjand en België. REDE VAN MR. DR. JASPAR. „Dit gigantische werk is een bijdrage voor den vrede in Europa." Vrijdagmiddag werd in Hotel Rotterdam" te Terneuzen een vergadering gehouden van het Departement Zeeland dei Nederlard- sche Maatschappij voor Handel en Nijver heid, waar als spreker optrad de heer mr. dr. E. J. E. M. H. Jaspa r, secretaris generaal van de NederlandschBelgisch— Luxemburgscbp douane-overeenkomst, die een rede hield over de tol-ur.ie tusschen Nederland en België. Mr. Tellegen, burgemeester van Terneu- zen, heette namens het Departement Zee land der Nederlandsche Maatschappij voor Handel en Nijverheid en namens de Ter- neuzenscbe Vpreeniping voor Havenbelangen allen hartelijk welkom, inzonderheid den heer Jaspar Hij herinnerde aan de aange name contacten, die reeds verkregen ziin en wees verder op de gevolgen van den oorlog, die men met alle krachten poogt te overwinnen. De tol-unie tusschen Neder land en B°lgië kan daaraan in hooge mate medewerkei en is een stap, waarnaar wij allen zoozeer verlangen. Voor deze kwestie bestond hier onmiddellijk qroote belang stelling. Naar wij hopen, zal de oplossing van deze problemen Zeeuwsch-Vlaanderen tol grnoteren bloei brengen, aldus burge meester Tellegen. Vervolgens nam de heer mr. dr. Jaspar het woord. Aan zijn rede is het volgende onllepnd Voor het complex van vraagstukken, dat wij samenvatten als „de Tol-unie", bestaat oroote belangstelling, zoowel in België, in Luxemburg, als in Nederland. De douane-overeenkomst is in September 1944 te Londen geteekend. De plannen zijn niet nieuw, doch datee ren reeds uit de vorige eeuw. De toen malige medewerkers waren n.a- de Belgi sche minister Bernard en de Nederlandsche ministers Heemskerk en Kuyper. De wereld oorlog van 1914 '18 maakte aan deze voornemens een einde. Momenteel is de interesse voor ons streven zeer groot en steeds meer wordt nauwere samenwèikirg tusschen deze drie landen als onmisbaar beschouwd. Er was reeds een permanente Neder- landschBelgischLuxemburgsche econo mische commissie. Deze was zuiver parti culier, doch had niets in haar plannen van een tol-unie en wilde ten aanzien van deze kwestie afwachten. Spr. brengt hulde aan de drie ministers der betrokken landen, die de douane-over eenkomst van 5 September 1944 geteekend hebben. Zij begrepen zeer wel, wat er in deze landen leefde. Hel groote doel is gedacht in drie fazen le. een douane-overeenkomst, 2e. een tol-unie, 3e. een economische unie tusschen de betrokken landen. Voor dit gigantische werk zooals het met recht genoemd kan worden zijn 3 raden benoemd, die in voortreffelijke samen werking reeds goede resultaten bereikt hebben. Het beteekende in concrelo een aanpas sen van de verschillende douane-systemen der betrokken landen aan de gemeenschap pelijke belangen. Daarbij moest ook reke ning worden gehouden met de fiscale belangen en met de „proposals" van de UN.O, die d* douane-tarieven te hoog achtte. Na langeVi arbeid is de betreffende commissie er in geslaagd een ontwerp- douane-larief samen te stellen, dat nu door de parlementen moet worden goedgekeurd. Deze taak was zeer zwaar en de raad heeft dit tot stand moeten brengen zonder het bedrijfsleven hipr in te raadplegen. Gezien de korte tijd was zulks niet mogelijk. Dit tarief is zooals alle tarieven geen staatsstuk van alle tijden. Spr. doet een dringend beroep op het bedrijfsleven om geen voorstellen tot tariefs-wijziging te doen, alvorens de goedkeuring door de parlementen een feit is geworden, want dan zou de commissie binnen de 3 jaar niet gereedkomen. Ook om redenen van inter nationalen aard dient or.ze overeenkomst zoo spoedig mogelijk tot stand te komen. Even- tueele wijzigingen kunnen later op zeer eenvoudige wij je hur« beslag krijgen. Wat is de strekking van het douane tarief, wanneer dus een „communaulé douanièriis gevormd De invoerrechten tusschen de drie landen onderling vervallen en da goederen, die uit andere landen komen, zullen even hoog worden belast. Dit beterkent echter geens zins, dat het handelsverkeer volkomen vrij zal zijn, want de economische samenwer king zal stapsgewijze voltooid moeten wor den. De raad is er in geslaagd een over eenkomst te vinden, die beide partijen bevredigt. Maar zoolang in Nederland schaarschte aan goederen en deviezen be staat, zal voor sommige producten een uit- zonderirg of restrictie worden gemaakt. Aan het plan voor de tol-unie wordt reeds gewerkt door de raad voor de han- dels-accoorden. Deze zal voor de handels overeenkomsten met andere landen hebben te zorgen. Een speciale commissie sluit dan handeisaccoorden af namens de drie landen met een ander land. Zoo zal het dan bijv. mogelijk zijn, dat de (Belgische) voorzitter van zoo'n commissie ook de Nederlandsche en Luxemburgsche belangen bepleit en omgekeerd. Veel zwaarder is het werk voor het tot standkomen der economische unie en lang niet allen kunnen zich de volledige conse quenties hiervan indenken. In een economische unie bestaan behoudens de staatkundige geen andere grenzen. Economisch vormen de drie staten een eenheid. Zij behouden ech ter hun staatkundige souvereiniteit. Alvo rens men evenwel zoover is, dienen groota problemen te worden opgelost, wat even- wet niet wil zeggen, dat zij onoverkomelijk zijn. Om nu zoo spoedig mogelijk tot een oplossing te komen zijn zeven verschillende commissies benoemd, die zich ieder met een der volgende takken zullen bezighouden 1. Landbouw, voedselvoorziening en vis- scherij 2. Industrieele ontwikkeling 3. Loonen, prijzen, sociale en mone taire vraagstukken 4. Contingenleeringen en licenties 5. Overzeesche gebiedsdeelen 6. Statistiek; 7. Haven- en transportproblemen. Waarschijnlijk wordt nog een achtste commissie gevormd, die Duitsche proble men zal behandelen. Er kan n i e t aan een economische unie gedacht worden, wanneer het monetair vraagstuk niet is opgelost. De pariteit der valuta van de betrokken landen moet abso luut onaantastbaar zijn. Want wanneer een Belg in Nederland niet met francs en een Nederlander in B lgië niet met guldens kan koope", kan van een economische unie geen sprake zijn. En wanneer men b.v. invcsteeringen in de 3 landen over en weer zou willen, zooa's thans het geval is, ook dan moet naar spr.'s persoonlijk inzicht het monetaire vraagstuk opgelost zijn. Er bestaat nu in verband met deze plan nen reeds een angst bij de Belgische tuin ders voor de Nederlandsche concurrentie. De Belgische land- en tuinbouw moet haar normale ontwikkelingskansen behouden. Dit geldt ook voor de Nederlandsche industrie. Hier zal men tot specialisatie en marktver- deeling moeten komen. Een oplossing van de problemen tusschen Nederlandsche en Belgische havens is zeer noodig tusschen Rotterdam en Antwerpen Over de voor onze provincie en speciaal voor Vlissingen en Terneuzen van belang zijnde haven- en transportkwestie zeide de heer JasparDe raad voor de economische unie heeft te dien aanzien een anderen weg ingeslagen en ik meen ook, dat de oplos sing der havenproblemen iseen juiste taakverdeeling der havens en niet de taakverdeeiing van het achterland. Van niet minder belang is het vraagstuk der loonen en prijzen. Vóór den oorlog was Nederland duurder dan België. Na den oor log was het omgekeerde het geval. De laatste maanden is in België een niet onbelangrijke daling van de textielgoederen- en levensmiddelenprijzen waar le nemen. Spr. denkt, dat deze tendenz zich zal voort zetten. Om tot het gestelde doel te komen, zal een volkomen gelijkgerichte politiek noodig zijn, zoowel op fiscaal en financieel terrein, alsmede ten aanzien van sociale verzekeringer, enz. "Met"betrekking tot het bedrijfsleven zegt sprdat men in België onder geen voor waarde terug wil naar het systeem van bedrijfsorganisatie, dat door de Duitschers werd opgelegd. En het is duidelijk, dat men bo«e" de Schelde geen ander systeem van bedrijfsorganisatie kan hebben dan in België. In zijn peroratie zegt spr. o.m. dat in het buitenland ten aanzien van dit gigantische werk alleen maar gunstige reacties zijn waar te nemen. Hij herinnert in dit ver band aan de woorden van Churchill„Dit is de meest belangrijke daad sedert het einde van den oorlog". Hij wijst hierbij ook oo de woorden van generaal Smuts in de Ridderzaal te Den Haag. Niet anders is het in de Engelsche, Ame- rikaansche en Canadeesche pers. Merk waardig is ook, dat de Scandinavische landen een dergelijke overeenkomst in studie hebben, terwijl ook Zwitserland ons streven zeer sympathiek gezind is. In onze drie betrokken landen bestaat groote belangstelling en waardeering voor dit werk. Men realiseere zich ook, dat het een plicht is tot dezen stap over ie gaan, willen wij ons economisch staande houden. Samen vormen wij een macht van 20 miliioen menschen. Wanneer ook de over zeesche gebiedsdeelen toetreden, vormen wij samen de derde macht in de wereld. 'aren. Met het oprich- 'erkrijgen van subsidie Ook leerlingen en aodig. De geschikte r. P. Lefeber. Hij was net ervaring en een ïg. 4 Juni 1935 ging Sept. 1937 ging hij n rust, want hij wist, is, die overblijft voor et Bestuur der Land- rom de aanwezigheid hoogen prijs. :t 2 klassen met 39 2 jaar geleden, op 4 ir. Lefebtr de schooi r. Booij, die wel een meemaakte van de r de Zeeuwsche klei, eerde jongens verlie- lians bijna 70 leerlln- llen op tot nog meer- chool dan tot dusver, thans in het centrum 0 jaar was dhr. joh. erwijl spr. deze functie in de bezettingsjaren van vreemde smetten. Landstand betrad de jaar landbouw-onder- grondslag. Daardoor 1 en beseffen dat alles er. Dan is en wordt >laus.) i zenuwen gtuig zienongeninaera aoor tucnt- %omingwi vólkomen gelijkmatig voort beweegt oft> 6 km. boven zeeniveau (ruim fOOO m, hdtoger dan de top van de Mont „en zija uod onaernent nem van de wijze, Hij leert hem." (Jesaja 28: 26.) Boven het podium hing een Axelsch wapen. geflankeerd door de jaartallen een loor het Hoofd der r. K, Booy. st bestuur met deze is alle begin moeilijk, en dhr. P. le Feber, eens iets. Landbouw- n bij wijze van proef. je officieele opening iaarna een overzicht :ur en exterieur der rlieten de eerste ge- i de school. Zoo ging je school had steeds am in 1929 een kink zich geen leerlingen ging dat weer beter. 68 leerlingen, zen dag vuor 12 jaar ïemoreerde zijn eerste candidaten werd hij waren toen vele auto- oied van landbouw- jesturen enz. Dhr. le levensloop. De over- 'as voor hem een teer 'am dhr. le Feber nog Dl. Op 5 September onvergetelijke vriend. Ier aan den steen op dankbaarheid door de en. spr. uitvoerig enkele ngaande belevenissen b veel met de jongens Booy. „Mooie, maar ngen". boer-zijn zien in bet Want wat baat het le heele wereld gewint ijn ziel 1 met schoolbestuur en cht was steeds, goed. tal van provinciale en te mogen begroeten, Igden van verschillende i en de leerlingen, ;rs en Inzonderheid wij dank verschuldigd heeft geleid en tot oge God ons werk en tot heil van onze aus). i volgde de l- van de Commissaris Koningin, vierae in de kosten. Dok *"^*irc«enten die zijn gelukwenschen uitsprak met dit Axel, Zaams'ag, Terneuzen G. P. vatf^ne- jubileum. Ook het provinciaal bestuur heeft gen het hunne bij. Daa P. O., beiden het nut van landbouwonderwijs ingezien en ook contribuanten, 2 Jr.jp. Genietroepen te subsidie toegekend. Abonnements prijs: Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom Advertentieprijs 7 cent per m.m. Ingezonden Mededeelingen 20 cent per m.m. Abonnements prijs: Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom fl 1.25 Alle andere plaatsen in Nederland en Ned. Indië fl. 1,55. Buitenland fl. 2, Advertentie prijs 7 cent per m.m. Ingezonden Mededeelingen 20 cent per m.m. Kleine Advertentiën (maximum8 regels) 1 - 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1947 | | pagina 1