AXELSCHE K COURANT
AXELSCHE 11 COURANT
Fr,veering; bij Abonnement Axel.
ZATERDAG 7 JUNI 1947
61e JAARG No. 68
NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Frankeering bij Abonnement Axel.
WOENSDAG 23 APRIL 1947.
61e JAARG. No. 5
NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD
Verschijnt iedere
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Woensdag en Zaterdag
Drukker-Uitgeefster:
Firma J. C. VINK
Adres Redactie en Administratie
AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§
Hoofdredactie:
T. C. VINK-van VESSEM
De tol-unie tusschen Nederjand
en België.
REDE VAN MR. DR. JASPAR.
„Dit gigantische werk is een bijdrage
voor den vrede in Europa."
Vrijdagmiddag werd in Hotel Rotterdam"
te Terneuzen een vergadering gehouden van
het Departement Zeeland dei Nederlard-
sche Maatschappij voor Handel en Nijver
heid, waar als spreker optrad de heer mr.
dr. E. J. E. M. H. Jaspa r, secretaris
generaal van de NederlandschBelgisch—
Luxemburgscbp douane-overeenkomst, die
een rede hield over de tol-ur.ie tusschen
Nederland en België.
Mr. Tellegen, burgemeester van Terneu-
zen, heette namens het Departement Zee
land der Nederlandsche Maatschappij voor
Handel en Nijverheid en namens de Ter-
neuzenscbe Vpreeniping voor Havenbelangen
allen hartelijk welkom, inzonderheid den
heer Jaspar Hij herinnerde aan de aange
name contacten, die reeds verkregen ziin
en wees verder op de gevolgen van den
oorlog, die men met alle krachten poogt te
overwinnen. De tol-unie tusschen Neder
land en B°lgië kan daaraan in hooge mate
medewerkei en is een stap, waarnaar wij
allen zoozeer verlangen. Voor deze kwestie
bestond hier onmiddellijk qroote belang
stelling. Naar wij hopen, zal de oplossing
van deze problemen Zeeuwsch-Vlaanderen
tol grnoteren bloei brengen, aldus burge
meester Tellegen.
Vervolgens nam de heer mr. dr. Jaspar
het woord. Aan zijn rede is het volgende
onllepnd
Voor het complex van vraagstukken, dat
wij samenvatten als „de Tol-unie", bestaat
oroote belangstelling, zoowel in België, in
Luxemburg, als in Nederland.
De douane-overeenkomst is in September
1944 te Londen geteekend.
De plannen zijn niet nieuw, doch datee
ren reeds uit de vorige eeuw. De toen
malige medewerkers waren n.a- de Belgi
sche minister Bernard en de Nederlandsche
ministers Heemskerk en Kuyper. De wereld
oorlog van 1914 '18 maakte aan deze
voornemens een einde.
Momenteel is de interesse voor ons
streven zeer groot en steeds meer wordt
nauwere samenwèikirg tusschen deze drie
landen als onmisbaar beschouwd.
Er was reeds een permanente Neder-
landschBelgischLuxemburgsche econo
mische commissie. Deze was zuiver parti
culier, doch had niets in haar plannen van
een tol-unie en wilde ten aanzien van deze
kwestie afwachten.
Spr. brengt hulde aan de drie ministers
der betrokken landen, die de douane-over
eenkomst van 5 September 1944 geteekend
hebben. Zij begrepen zeer wel, wat er in
deze landen leefde.
Hel groote doel is gedacht in drie
fazen
le. een douane-overeenkomst,
2e. een tol-unie,
3e. een economische unie tusschen de
betrokken landen.
Voor dit gigantische werk zooals het
met recht genoemd kan worden zijn 3
raden benoemd, die in voortreffelijke samen
werking reeds goede resultaten bereikt
hebben.
Het beteekende in concrelo een aanpas
sen van de verschillende douane-systemen
der betrokken landen aan de gemeenschap
pelijke belangen. Daarbij moest ook reke
ning worden gehouden met de fiscale
belangen en met de „proposals" van de
UN.O, die d* douane-tarieven te hoog
achtte. Na langeVi arbeid is de betreffende
commissie er in geslaagd een ontwerp-
douane-larief samen te stellen, dat nu door
de parlementen moet worden goedgekeurd.
Deze taak was zeer zwaar en de raad
heeft dit tot stand moeten brengen zonder
het bedrijfsleven hipr in te raadplegen.
Gezien de korte tijd was zulks niet
mogelijk.
Dit tarief is zooals alle tarieven
geen staatsstuk van alle tijden. Spr. doet
een dringend beroep op het bedrijfsleven
om geen voorstellen tot tariefs-wijziging te
doen, alvorens de goedkeuring door de
parlementen een feit is geworden, want dan
zou de commissie binnen de 3 jaar niet
gereedkomen. Ook om redenen van inter
nationalen aard dient or.ze overeenkomst zoo
spoedig mogelijk tot stand te komen. Even-
tueele wijzigingen kunnen later op zeer
eenvoudige wij je hur« beslag krijgen.
Wat is de strekking van het douane
tarief, wanneer dus een „communaulé
douanièriis gevormd
De invoerrechten tusschen de drie landen
onderling vervallen en da goederen, die
uit andere landen komen, zullen even hoog
worden belast. Dit beterkent echter geens
zins, dat het handelsverkeer volkomen vrij
zal zijn, want de economische samenwer
king zal stapsgewijze voltooid moeten wor
den. De raad is er in geslaagd een over
eenkomst te vinden, die beide partijen
bevredigt. Maar zoolang in Nederland
schaarschte aan goederen en deviezen be
staat, zal voor sommige producten een uit-
zonderirg of restrictie worden gemaakt.
Aan het plan voor de tol-unie wordt
reeds gewerkt door de raad voor de han-
dels-accoorden. Deze zal voor de handels
overeenkomsten met andere landen hebben
te zorgen. Een speciale commissie sluit dan
handeisaccoorden af namens de drie landen
met een ander land. Zoo zal het dan
bijv. mogelijk zijn, dat de (Belgische)
voorzitter van zoo'n commissie ook de
Nederlandsche en Luxemburgsche belangen
bepleit en omgekeerd.
Veel zwaarder is het werk voor het tot
standkomen der economische unie en lang
niet allen kunnen zich de volledige conse
quenties hiervan indenken.
In een economische unie bestaan
behoudens de staatkundige geen
andere grenzen. Economisch vormen de
drie staten een eenheid. Zij behouden ech
ter hun staatkundige souvereiniteit. Alvo
rens men evenwel zoover is, dienen groota
problemen te worden opgelost, wat even-
wet niet wil zeggen, dat zij onoverkomelijk
zijn.
Om nu zoo spoedig mogelijk tot een
oplossing te komen zijn zeven verschillende
commissies benoemd, die zich ieder met
een der volgende takken zullen bezighouden
1. Landbouw, voedselvoorziening en vis-
scherij
2. Industrieele ontwikkeling
3. Loonen, prijzen, sociale en mone
taire vraagstukken
4. Contingenleeringen en licenties
5. Overzeesche gebiedsdeelen
6. Statistiek;
7. Haven- en transportproblemen.
Waarschijnlijk wordt nog een achtste
commissie gevormd, die Duitsche proble
men zal behandelen.
Er kan n i e t aan een economische unie
gedacht worden, wanneer het monetair
vraagstuk niet is opgelost. De pariteit der
valuta van de betrokken landen moet abso
luut onaantastbaar zijn. Want wanneer een
Belg in Nederland niet met francs en een
Nederlander in B lgië niet met guldens kan
koope", kan van een economische unie
geen sprake zijn. En wanneer men b.v.
invcsteeringen in de 3 landen over en weer
zou willen, zooa's thans het geval is, ook
dan moet naar spr.'s persoonlijk inzicht
het monetaire vraagstuk opgelost zijn.
Er bestaat nu in verband met deze plan
nen reeds een angst bij de Belgische tuin
ders voor de Nederlandsche concurrentie.
De Belgische land- en tuinbouw moet haar
normale ontwikkelingskansen behouden. Dit
geldt ook voor de Nederlandsche industrie.
Hier zal men tot specialisatie en marktver-
deeling moeten komen.
Een oplossing van de problemen tusschen
Nederlandsche en Belgische havens is zeer
noodig tusschen Rotterdam en Antwerpen
Over de voor onze provincie en speciaal
voor Vlissingen en Terneuzen van belang
zijnde haven- en transportkwestie zeide de
heer JasparDe raad voor de economische
unie heeft te dien aanzien een anderen weg
ingeslagen en ik meen ook, dat de oplos
sing der havenproblemen iseen juiste
taakverdeeling der havens en niet de
taakverdeeiing van het achterland.
Van niet minder belang is het vraagstuk
der loonen en prijzen. Vóór den oorlog was
Nederland duurder dan België. Na den oor
log was het omgekeerde het geval. De
laatste maanden is in België een niet
onbelangrijke daling van de textielgoederen-
en levensmiddelenprijzen waar le nemen.
Spr. denkt, dat deze tendenz zich zal voort
zetten. Om tot het gestelde doel te komen,
zal een volkomen gelijkgerichte politiek
noodig zijn, zoowel op fiscaal en financieel
terrein, alsmede ten aanzien van sociale
verzekeringer, enz.
"Met"betrekking tot het bedrijfsleven zegt
sprdat men in België onder geen voor
waarde terug wil naar het systeem van
bedrijfsorganisatie, dat door de Duitschers
werd opgelegd. En het is duidelijk, dat
men bo«e" de Schelde geen ander systeem
van bedrijfsorganisatie kan hebben dan in
België.
In zijn peroratie zegt spr. o.m. dat in het
buitenland ten aanzien van dit gigantische
werk alleen maar gunstige reacties zijn
waar te nemen. Hij herinnert in dit ver
band aan de woorden van Churchill„Dit
is de meest belangrijke daad sedert het
einde van den oorlog". Hij wijst hierbij
ook oo de woorden van generaal Smuts in
de Ridderzaal te Den Haag.
Niet anders is het in de Engelsche, Ame-
rikaansche en Canadeesche pers. Merk
waardig is ook, dat de Scandinavische
landen een dergelijke overeenkomst in studie
hebben, terwijl ook Zwitserland ons streven
zeer sympathiek gezind is.
In onze drie betrokken landen bestaat
groote belangstelling en waardeering voor
dit werk. Men realiseere zich ook, dat het
een plicht is tot dezen stap over ie gaan,
willen wij ons economisch staande houden.
Samen vormen wij een macht van 20
miliioen menschen. Wanneer ook de over
zeesche gebiedsdeelen toetreden, vormen
wij samen de derde macht in de wereld.
'aren. Met het oprich-
'erkrijgen van subsidie
Ook leerlingen en
aodig. De geschikte
r. P. Lefeber. Hij was
net ervaring en een
ïg. 4 Juni 1935 ging
Sept. 1937 ging hij
n rust, want hij wist,
is, die overblijft voor
et Bestuur der Land-
rom de aanwezigheid
hoogen prijs.
:t 2 klassen met 39
2 jaar geleden, op 4
ir. Lefebtr de schooi
r. Booij, die wel een
meemaakte van de
r de Zeeuwsche klei,
eerde jongens verlie-
lians bijna 70 leerlln-
llen op tot nog meer-
chool dan tot dusver,
thans in het centrum
0 jaar was dhr. joh.
erwijl spr. deze functie
in de bezettingsjaren
van vreemde smetten.
Landstand betrad de
jaar landbouw-onder-
grondslag. Daardoor
1 en beseffen dat alles
er. Dan is en wordt
>laus.)
i zenuwen
gtuig zienongeninaera aoor tucnt-
%omingwi vólkomen gelijkmatig voort
beweegt oft> 6 km. boven zeeniveau (ruim
fOOO m, hdtoger dan de top van de Mont
„en zija uod onaernent nem van de wijze,
Hij leert hem." (Jesaja 28: 26.)
Boven het podium hing een Axelsch
wapen. geflankeerd door de jaartallen
een
loor het Hoofd der
r. K, Booy.
st bestuur met deze
is alle begin moeilijk,
en dhr. P. le Feber,
eens iets. Landbouw-
n bij wijze van proef.
je officieele opening
iaarna een overzicht
:ur en exterieur der
rlieten de eerste ge-
i de school. Zoo ging
je school had steeds
am in 1929 een kink
zich geen leerlingen
ging dat weer beter.
68 leerlingen,
zen dag vuor 12 jaar
ïemoreerde zijn eerste
candidaten werd hij
waren toen vele auto-
oied van landbouw-
jesturen enz. Dhr. le
levensloop. De over-
'as voor hem een teer
'am dhr. le Feber nog
Dl. Op 5 September
onvergetelijke vriend.
Ier aan den steen op
dankbaarheid door de
en.
spr. uitvoerig enkele
ngaande belevenissen
b veel met de jongens
Booy. „Mooie, maar
ngen".
boer-zijn zien in bet
Want wat baat het
le heele wereld gewint
ijn ziel
1 met schoolbestuur en
cht was steeds, goed.
tal van provinciale en
te mogen begroeten,
Igden van verschillende
i en de leerlingen,
;rs en Inzonderheid
wij dank verschuldigd
heeft geleid en tot
oge God ons werk
en tot heil van onze
aus).
i volgde de
l- van de Commissaris
Koningin,
vierae in de kosten. Dok *"^*irc«enten die zijn gelukwenschen uitsprak met dit
Axel, Zaams'ag, Terneuzen G. P. vatf^ne- jubileum. Ook het provinciaal bestuur heeft
gen het hunne bij. Daa P. O., beiden het nut van landbouwonderwijs ingezien en
ook contribuanten, 2 Jr.jp. Genietroepen te subsidie toegekend.
Abonnements
prijs:
Losse nummers 5 ct.
Kwartaal
abonnement
Axel binnen de kom
Advertentieprijs
7 cent per m.m.
Ingezonden
Mededeelingen
20 cent per m.m.
Abonnements
prijs:
Losse nummers 5 ct.
Kwartaal
abonnement
Axel binnen de kom
fl 1.25
Alle andere plaatsen
in Nederland en
Ned. Indië fl. 1,55.
Buitenland fl. 2,
Advertentie prijs
7 cent per m.m.
Ingezonden
Mededeelingen
20 cent per m.m.
Kleine Advertentiën
(maximum8 regels)
1 - 5 regels 60 cent.
iedere regel meer
12 cent extra.