ALGEMEENE VERGADERING AXELSCHE S* COURANT G! A Spreker: De WelEd.Gestr. Heer CH. v. d. HEUVFl/ In I van de C.B.T.B. op 15 JANUS RI, des namiddags 4 uut te TERNEUZEN In het Bötel „Des Pays Bas". met het onderwerp .fevn -kt sfabrii wan 2>* 61e JAARQ. No. 56 Tweede Zaterdag 19 April 1947. Blad STIC AXE TEP1 Ver DE Enor O. S. S.-tnannen in actie. Hoe de parachutist Salvador Fabrega den dood verkoos boven mogelijk na deel van het O.S S.-belang. Hoe vijf O.S.S.-radiostations in Noord- Afrika het bericht van de komende Amerikaansche landing van 8 Novem ber 1942 opvingen. Hoe „Heinz" met zijn„walkie-talkie" tusschen de Berlqnsche puinhoopen zijn bombardeerenden landgenooten den weg wees. Hoe „Dominee", een jonge Neder- landsche O.S.S.-agent, de nazi's op een dwaalspoor bracht. Onlangs hebben wij het een en ander verteld over de organisatie van Amerika's eerste Qeheime DienstO.S.Sthe Office of Strategie Services. Nu kan een spion- nagedienst nog zoo goed zijn voorbereid, er komt een moment, waarop de O.S.S.- spion in klein verband of geheel alleen zijn werk moet doen. Van dat moment af is het succes van een gansche spionnagedienst louter en alleen afhankelijk van den spion zelf, van den zelfverloochenenden éér,ling. Eén inzinking van hem en de gansche langdurige en kostbare voorbereiding van zijn missie is waardeloos. Het vertrouwen van de O.S.S.-leiding is nooit beschaamd. Maar hoe hoog was de prijs 1 Ontelbare malen betaalden O.S.S - mannen hem met hun leven soms in een ongelijken strijd van velen tegen één. soms voor een vuurpeloton, somtf in een concentratiekamp. Iedere O S S.-man wist, dat het zijn lot kon zijn, eenzaam en ellen dig te moeten ster/en. Toch ging hij, zon der zijn vrouw, kind of verloofde het doel van zijn vertrek te mogen zeggen. Want zelfs zijn naaste bloedverwanten mochten niet weten, dat hij een radertje was in het groote geheel, dat geboekstaafd zal blijven met de simpele lettersO—S—S. Zelfopoffering. Salvador Fabrega, een O.S.S.-parachutist, werd door S.S.-ers gegrepen, toen .hij in Noord-ltalië met de partisanen vocht. In de archieven van het O.S.S -hoofdkwartier in Washington staat nu zijn heldhaftig einde genoteerd„Fabrega werd voor een verhoor naar het S.S.-hoofdkwartier in Bel- luno gebracht, maar ondanks tien dagen van uithongering, slaag en mishandeling met electrischen stroom door ooren, handen en voeten liet hij niets los over het werk en de positie zijner sectie.Op 16 Maart werd hij per auto van Belluno naar een gevangenkamp bij Bolzano gebracht voor nader verhoor, naar men zei. Onderweg onthulde zijn chauffeur-bewaker, dat hij ook een spion voor de Vereenigde Staten was en vele malen waardevolle inlichtingen had doorgegeven. Hij waarschuwde Fabrega dat hij nooit levend uit Bolzano zou komen, en smeekte hem er vandoor te gaan en zich weer bij de partisanen te voegen. Fabrena weigerde. Het spion- nagewerk van den chauffeur in de S.S.- commando-post was te belangrijk voor de Amerikanen, betoogde hij rustig, om door de ontsnapping in de waagschaal te wor den gebracht „Robert komt!" Op een middag, het was begin Novem ber 1942, stopte een militaire wagen voor het onooglijke O.S.S-hoofdkwartier achter de vuile gasfabriek in Washington. Een koerier stapte uit, passeerde ongehinderd de wachtpost en overhandigde een officier een verzegeld document. Deze las het zon der een spier van zijn gezicht te vertrekken. Met een gewoontegebaar greep hij naar een codeboek en krabbelde een kort be richt: „Luister, Yankee, Franklin, Lincoln, Midway, Pilgrim Robert komt! Robert komt Deze langverwachte boodschap, in korte en lange morsestooten over den Atlantischen Oceaan geseind, werd opgevangen door vijf geheime O.S.S.-radiostations op de door de Duitschers bezette kust vanNoord- Afrika„Yankee" in Algiers, „Franklin" in Oran, „Lincoln" in Casablanca, „Midway" in Tanger en „Pilgrim" in Tunis. Daarmee eindigde een periode van 18 maanden vol heimelijke en riskante voorbereidingen ach ter de vijandelijke nazi-linies. Auto's snel den door den nacht naar het hoofdkwartier van de loyaal gebleven Fransche verzets groepen, die waren opgeleid en bewapend door O.S S.-mannen, steeds met dit moment voor oogen. Inwoners verzamelden zich op donkere straathoeken, gereed voor diverse acties. Door kroegen en ommuurde Moham- medaansche villa's werd het gefluisterd „Robert komtDe Amerikanen zijn In aan tocht 1 Het Is zoover De historische landing van het Ameri kaansche vlooteskader op 8 November 1942 was anderhalf jaar voorbereid door O.S S.- mannen, die hadden moeten werken onder (jen speurneus der Gestapo. Één in een millioenenstad. De mannen van O. S. S. hadden een apaite opleiding genoten in het bedienen van draagbare zend- en ontvangtoestellen. „Walkie-talkie" heette zoo'n technisch won der in den volksmond, vrij vertaald: wan delende praatvaar. Deze walkie-talkies be wezen den Geallieerden onschatbare dien sten. Letterlijk door heel Europa heen waren de walkie-talkies in actie en dag en nacht kwamen hun informaties op de Geallieerde hoofdkwartieren binnen. „Heinz" was zoo'n radiotelegrafist. Op een nacht sprong hij uit een bommenwer per, die hem boven Be: lijn had gebracht. Hij kwam onopgemerkt in een voorstad neer en installeerde zich zoo goed en kwaad als het ging tusschen de puinhoo pen. Wanneer de Amerikaansche luchtmacht met duizend of meer bommenwerpers boven Hitler's hoofdstad verscheen, zat „Heinz" achter zijn walkie-talkie en praatte met de piloten hoog boven zich, ongehinderd door de duizenden brullende vliegtuigmotoren en zich niet storend aan het geblaf der Duitsche afweerkanonnen of het doffe dreunen der inslaande bommen: „HetKlin- genberg-krachtstation bij het meer van Rommelsburg werkt nog en levert stroom aan vitale fabrieken." Soms had hij van zijn geheime standplaats een behoorlijk overzicht over het brandende Berlijn. Als de eerste vliegtuiggolven hun werk hadden gedaan, dirigeerde „Heinz" de volgende toestellen naar belangrijke punten, die nog intact waren gebleven: „De Oostkreuz- splitsing van de Stadtbahn is weer gere pareerd. Als jullie 'm kapotgoolen, ligt het heele verkeer in Berlijn stil" Zoo werkte één O.S.S.-man, gewiekst en vol vertrouwen, in een millior,nenstad, d.w.z. een stad met een millioen vijanden. Tegenwoordigheid van geest. Som3 vielen O S S.-manren ondanks ai hun voorzorgsmaatregelen in Duitsche han den. Radiotelegrafiit „Minister" (dominer), een Nederlandsche jongeman, die eveneens tot O.S.S. behoordp, werd d^or de Gestapo op heeterdaad betrapt, terwijl hij ergens in Noord Holland gegevens over Duitsche anti-tankposities doorseinde. Hij werd be wusteloos geslagen en in een cel gegooid. Maar de Wehrmacht, die een kans zag het was nog vóór Juni 1944 om iets te weten te komen van de geallieerde invasieplannen, haalde "Dominee" uit zijn cel. Zij hadden een mooie truc bedacht. Hun gevangene zou op de gebruikelijke uren blij /en uitzenden, de Amerikanen zou den hem niets vermoedend antwoorden en de Duitschrrs zouden als lachende derden met den buit gaan strijken, in casu met belangrijke informaties. Zoo kwam „Domi nee" dus weer bij zijn walkie-talkie teiu?, doch ditmaal met een Duitsche revolver in zijn rug. Maar „Dominee" had ook ^en truc! In het gewone leven zou er nooit ren profaan of onbehoorlijk woord over zijn lippen komen. Vóór zijn vertrek uit Engeland was afgesproken, dat hij, als hij ooit in m iei- lijkheden zou raken, in zijn berichtgeving woorden als „vervloekt" of „verdomd" zou inlasschen. Dan was de ontvanger eswaai- schuwd„Geloof me niet. Ik lieg. Ik móét liegen Bïdriegelijk gesprek. Op het normale tijdstip bracht „Domi ict' de radioverb'nding tot stand met de nade rende vliegtuigen. Gespannen luisterden d; Duitschers mee. De radio-telegrafist van hel leidende vliegtuig begon het gesprok: „Hallo, Dominee, dit is Bill. Sorry, dat w; gisternacht niet met de pakketjes konden komen, maar 't weer was te bar. O/er." „Goed, Bill", antwoordde Dominee, terwijl zijn bewakers de ooren spitsten. „Ik be greep dat 't weer te slecht was, maar hel was een vervloekt karwei om hier in de kou op je te wachten, Versta je me goed? Over." Het was even stil aan den anderen kant. Toen: „Dominee, hier is Bill. In orde. Ik verstond je goed. Wat moeten we nu doen? Over." „Let op, Bill. Ik heb een nieuwe plaats voor de droppings. Ik zal je de positie geven. Klaar „Ja, klaar. Over." „Hallo, Bill, hier is de positie." Domi nee gaf een bepaald punt aan de Deensche kust op. „Onze vrienden staan daar klaar. Zorg er voor, dat je de spullen precies op dat verdomde plekje neergooit. Begrepen?' „Dominee, hier Bill weer. Begrepen. We zullen probeeren om je de volgende keer niet zoo lang te laten wachten." En de stem uit de lucht voegdè er veelbeteekenend aan toe„Ik begrijp, hoe vervloekt koud het daar beneden is. Welterusten en good luck." Toen de Geallieerden West-Nederland bevrijdden, vonden zij „Dominee" in zijn cel, half dood geranseld. Maar hij had zich al gewroken twee elite-divisies van Duit sche valschermtroepen hadden maanden lang aan de Deensche kust afweermaat- regelen genomen tegen een invasie, die nooit kwam. Zoo redde „Dominee" met twee leelijke woorden een hopeloos schij nende situatie Maar dit als kleine kantteekeuing is het niet wonderlijk» dat wij deze episode, die zich zoo dicht in onze nabijheid heeft afgespeeld, niet uit een Nederlandsche publi catie, maar uit het Amerikaansche O. S. S.- boek Cloak and Dagger" moeten ver nemen Bij het overlijden van Henry Ford. Henry Ford, de 83 jaar oude schepper en directeur van de grootste automobielfabriek in de wereld, is het symbool geworden van een der meest karakteristieke aspecten der Amerikaansche beschaving de massa productie. De vredes- en oorlogsproductie van 2^0 fabrieken op vijf continenten heeft van zijn naam een algemeen begrip gemaakt. in 1863 werd Ford, als zoon van een welgestelden landbouwer, geboren op een boerderij in de nabijheid van Dearborn in de staat Michigan. Hij bezocht een kleine dorpsschool en hielp ook zijn vader met het gewone werk op de boerderij. Reeds als jongen gebruikte hij grove gereed schappen om aan onderdeelen van machines te prutsen. Toen hij 12 jaar oud was, gebeurden er twee dingen die zijn leven beslissend beïnvloeddenhij kreeg een hprloge en zag voor het eerst een voertuig zonder paard een locomobiel voor de aandrijving van dorschmachines. Hij be studeerde het mechaniek van zijn horloge en na verloop van een jaar was hij in staat elk willekeurig horloge in elkaar te zetten.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1947 | | pagina 6