AXELSCHE m COURANT
AXELSCHE If COURANT
FranKeering bij Abonnement Axel.
ZATERDAG 7 JUNI 1947
61e JAARG No. 68
NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Frankeering bij Abonnement Axel.
WOENSDAG 16 APRIL 1947.
61e JAARG. No. 55
NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD
Verschijnt iedere
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Woensdag en Zaterdag
Drukker-Uitgeefster:
Firma J. C. VINK
Adres Redactie en Administratie:
AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§
Hoofdredactie
T. C. VINK-van VESSEM
Emigratie.
Men schrijft ons van deskundige zijde
Er bestaat in ons land een groote emi-
gratiedrang, al is de wi'de lust tot vertrekken,
welke zich na den oorlog openbaarde, aan
het verminderen. In den eersten tijd wenschte
een ontstellend groot aantal Nederlanders
het Iard te verlaten. Deze drang was een
reactie op het doorstane leed gedurende de
oorlogsjaren, soms gepaard met vrees voor
de toekomst en geschokt vertrouwen in de
mogelijkheid tot herstel van normale ver
houdingen in ons zwaar getroffen werelddeel.
Deze wilde treklust is aan het luwen. Men
begint bij de adspirant-emigranten weer den
ouden geest te ontmoeteu van hen, die met
volle ernst en erkenning van de bezwaren
en groote moeilijkheden, welke bij emigratie
worden ondervonden, de olannen tot ver
betering van hun positie, en vooral van die
van hun kinderen, willen uitvoeren.
Laten treklustigen echter wel bedenken,
dat emigratie een groote stap beteekert en
dat het vreemde land geen luilekkerland is
Overal wordt de strijd om het bestaan ge
streden en om te slagen moet men bezield
zijn met groote ernst en doorzettingsver
mogen. Men moet zich kunnen aanpassen
aan totaal andere toestanden en gewoonten.
Het is voorts van beteekenis, dat men zich
Iaat voorlichten en leiden door de daartoe
door de -regeeting ingestelde Stichting
Landverhuizing Nederland en door de overige
erkende organisaties. Men zij voorzichtig
met het zich aansluiten bij de talrijke par
ticuliere vereenigingen, die den laatsten tijd
zijn opgericht. Zij beloven veel en laten
belangrijke sommen storten, zonder dat er
een redelijk vooruitzicht bestaat, dat hun
plannen tot uitvoering komen.
Laat U zich ook niet verleiden tot critiek
op de overheid door de mededeeling, dat
zij geen medewerking aan emigratie verleent.
Dit is een ongegrond verwijt. Als er thans
weinig of geen berichten komen omtrent
kansen van onze landgenooten, is dit te
wijten aan moeilijkheden, welke nog bestaan.
Het is voor een buitenstaander moeilijk
te realiseeren, welke groote moeilijkheden
bij dit werk worden ondervonden. Het
aantak landen, dat emigranten toelaat en
waar de verhoudingen voldoende perspec
tieven bieden voor den Nederlander, is
gering. Het scheepsvervoer is nog zeer
beperkt, terwijl de deviezenpositie van ons
land niet toelaat, dat belangrijke bedragen
aan buitenlandsche geldmiddelen ter be
schikking van emigranten worden gesteld.
Dat overigens de regeering een open oog
heeft voor het vraagstuk der emigratie, moge
blijken uit de belangrijke geldmiddelen,
welke beschikbaar zijn gesteld om de toe
standen en mogelijkheden in het buitenland
te bestudeeren en de emigratie voor te
bereiden.
In Frankrijk, Zuid-Afrika en Brazilië zijn
emigratie-attaché's, verbonden aan de Neder-
landsche diplomatieke posten, terwijl in
Canada, Argentinië, Australië en Nieuw-
Zeeland, de landbouw-attaché's zich met
dit werk belasten. Deze functionarissen
stellen een onderzoek in naar de kansen van
Nederlanders in die landen en zenden
regelmatig daarover rapporten in, alsook
omtrent de wijze, waarop de emigratie dient
te geschieden.
In het algemeen is in de wereld vraag
naar land- en tuinbouwers en geschoold
W rnersoneël. Geen of weinig kansen hebben
l doolde krachten, onderwijzers, admi-
a.ratief personeel en academisch gevorm-
den. Zoolang men niet de nationaliteit van
het betrokken land bezit, hetgeen in den
regel eerst na 5 jèar ononderbroken verblijf
mogelijk is, is plaatsing in overheidsdienst
vrijwel uitgesloten. In het bijzonder bestaan
mogelijkheden voor boerenzoons, die hier
te lande geen bedrijf kunnen krijgen en die
bereid zijn in den vreemde voorloopig in
loondienst te gaan werken. Daarvoor be
staan thans vooral kansen in Canada en
Australië, terwijl in Argentinië vraag is raar
gehuwde jonge boeren, zonder, of met één
of twee kinderen. Aanmelding daarvoor
kan geschieden bij de Stichting Landver
huizing Nederland, Lange Voorhout 20,
Den Haag en bij de drie centrale land
bouworganisaties. *mm
Aan geschoolde vakmenschen in de overige
bedrijfstakken is in vele landen groote vraag.
De behoefte aan deze arbeidskrachten in ons
land is echter eveneens groot, vooral voor
den wederopbouw en het herstel van het
bedrijfsleven. De lust tot emigratie onder
hen is ook zeer groot. Het is daarom
noodig gebleken, aan het vertrek van hen,
die hier dringend noodig zijn, voorloopig
beperkingen op te leggen. Zoodra de positie
op de arbeidsmarkt dit veroorlooft, zullen
deze beperkingen worden opgeheven.
Dit jaar zal de emigrat'e nog niet van
grooten omvang kunnen zijn. De vooruit
zichten voor de komende jaren zijn echter
meer hoopvol, mits de economische om
standigheden in de wereld zich niet ten
ongunste wijzigen. Men kan er echter van
verzekerd zijn, dat alles in het werk zal
worden gesteld om de emigratie in goede
banen te leiden.
En nu, 20 jaar later, zijn de namen Viruly
en Parmentier in de luchtvaartwereld een be
grip geworden. De auteur-vlieger en de
man van de Melbourne-race zijn beschei
den menschen, die iedere loftuiting met
een handgebaar van zich schuiven, maar
voor hoog en laag, jong en oud, zijn
hun namen klanken, die spreken van Neer-
lands eervolle plaats in de wereldlucht-
vaart.
Parmentier is thans Chef van den Vlieg-
dienst der K.L.M., Viruly is Chef-piloot-
De tijd van de 110 PK is voorbij en de
machtige Constellations, die met haar vier
motoren het werk van maar liefst 8800
paarden verrichten, zoemen door de lucht.
Parmentier kwam enkele dagen geleden
nog uit Indië terug en Viruly vertrok
Woensdag naar Zuid-Amerika.
Binnen een etmaal vliegen we naar New-
York, afstanden tellen niet meer mee en de
toestellen zijn in de afgeloopen twintig
jaar wel eenigszins veranderd
Maar de piloot verandert niet, hij past
zich aan de nieuwe omstandigheden aan
en blijft dezelfde vakbekwame en veilige
bestuurdef, voor wien de groote viermoto
rige kolossen even vertrouwd zijn als de
Fokker S4 van indertijd.
PARMENTIER EN VIRULY
TWINTIG JAAR IN DE LUCHT.
Tweede Paaschdag was het precies 20
jaar geleden, dat «ergens op de Soester-
bergsche heide* het vliegbrevet werd uit
gereikt aan een vijftal vliegers met groote
valhelmen op het hoofd en geheel in leer
gekleed. Twee van hen heetten K. D. Par
mentier en A. Viruly. Ze hadden de vlie
gerij geleerd in een tweedekker, de Fokker
S4, een toestel met een rotatiemotor van
110 PK en twee zitplaatsen achter elkaar,
zoomaar in de open lucht.
Wanneer Parmentier en Viruly gaan ver
tellen van de avonturen, die zij in de twin-
tig jaar, dat zij het hart verpandden aan de
luchtvaart, hebben meegemaakt, dan komt
er bijna geen eind aan. En vooral herinne
ringen aan den tijd, dat het vliegen nog
verre van alledaagsch was'en „men op den
grond* met angstig kloppend hart de evo
luties van de „vliegende waaghalzen" aan
schouwde, komen dan weer boven,
„M'n eerste solovlucht," zegt Viruly
glimlachend, „ligt me nog versch in het
geheugen, 't Was een vreemde sensatie,
want ik kwam plotseling tot de ontdekking,
dat ik al vloog, zonder eigenlijk iets gedaan
te hebben.*
Parmentier rakelt oude verhalen op over
de S4. de goeie trouwe Fokker, waarin
zij beiden den luchtdoop ondergingen. „Ja",
vertelt Parmmtier, „de motor moest na 30
vlieguren in de revisie, maar na drie vlieg
uren vloog de tuimelaar al door de kap
heen."
Reeds twee jaar nadat hij zijn brevet
haalde, kwam Parmentier bij de K.L.M.
Voor Viruly zou het nog vijf jaar duren.
Van de meer dan 200 piloten, die de K.L.M.
momenteel in baar dienst heeft, zijn zij
resp. nr. 14 en 16.
SCHEEPSRAMP.
Zaterdagmorgen tusschen kwart over zes
en half zeven is het Engelsche stoomschip
Viceroy met een geweldige explosie in de
lucht gevlogen, toen het bij helder zicht en
kalm weer op den rug van Borsseien op
een mijn liep. De beschadiging van het
schip was zoo ernstig, dat het binnen
enkele seconden zonk. De brug bleef echter
nog even boven water uitsteken en daardoor
konden enkele opvarenden wrakhout grijpen
om zich drijvende te houden. Van den wal
af begaven zich inmiddels de landbouwers
knecht Wezenier met een schippersknecht
per roeiboot naar de plaats des onheils. Zij
slaagden er in vier personen aan boord te
brengen van het Zweedsche s.s. Lemgar.
Negen opvarenden zijn om het leven
gekomen, onder wie de Belgische loods.
Het steeds toenemende briefverkeer
met onze militairen in Indië, dat nog aan
zienlijk zal stijgen door het aanstaande
vertrek van de 2e divisie naar Indië, noopt
tot het treffen van voorzieningen, die een
vlot postvervoer zuüen bevorderen. Hiertoe
zijn "postbladen ingevoerd, die in den ver
volge aan alle P.T.T. kantoren verkrijgbaar
zijn tegen 11 cent per stuk (porto inbegrepen).
Deze postbladen, die ongeveer eenzelfde
schrijfoppervlak bieden als een gewone
brief, wegen echter minder dan het gemid
delde van een normalen brief. Aan de
verzending van briefkaarten en van deze
postbladen wordt eerste voorrang verleend.
De politie te Hilversum heeft een 30-
jarige vrouw en haar 25-jarigen vriend
gearresteerd, die den echtgenoot van de
vrouw, den 36 jarigen Kobus van Waveren,
met rattenkruid hebben vergiftigd.
Volgens de Daily Mail zullen binnenkort
5000 kinderen, die tijdens de oorlog in
Engeland geboren werden en Amerikaansche
negersoldaten tot vader hebben, naar de
Vereenigde Staten worden verscheept, opdat
zij kunnen opgroeien in de Amerikaansche
negerwijken. De kinderen zouden in Enge
land als mislukkelingen en geteekenden
worden beschouwd.
De soldaten lieten de kinderen bij de
Engelsche moeders achter....
aren. Met het oprich-
'erkrijgen van subsidie
Ook leerlingen en
Dodig. De geschikte
r. P. Lefeber. Hij was
net ervaring en een
ig. 4 Juni 1935 ging
Sepl. 1937 ging hij
n rust, want hij wist,
is, die overblijft voor
et Bestuur der Land-
rom de aanwezigheid
hoogen prijs.
:t 2 klassen met 39
l jaar geleder, op 4
ir. Lefebtr de schooi
r. Booij, die wel een
meemaakte van de
- de Zeeuwsche klei,
eerde jongens verlie-
aans bijna 70 leerlin-
llen op tot nog meer-
chool dan tot dusver,
thans in het centrum
0 jaar was dhr. joh.
erwijl spr. deze functie
in de bezettingsjaren
/an vreemde smetten,
.andstand betrad de
jaar landbouwonder-
grondslag. Daardoor
1 en beseffen dat alles
er. Dan is en wordt
>laus.)
i zenuwen
""Wgtuïg zichongenmaera aoor ment-
%omingeai volkomen gelijkmatig voort
beweegt og> 6 km. boven zeeniveau (ruim
1000 m. hdoger dan de top van de Mont
,en zijn uod onderriem nem van de wijze,
Hij leert hem." (Jesaja 28: 26.)
Boven het podium hing een Axelsch
wapen, geflankeerd door de jaartallen
een
ioor het Hoofd der
r. K, Booy.
it bestuur met deze
is aile begin moeilijk,
en dhr. P. Ie Feber,
eens iets. Landbouw-
i bij wijze van proef.
Ie officieele opening
laarna een overzicht
:ur en exterieur der
rlieten de eerste ge-
i de school. Zoo ging
je school had steeds
am in 1929 een kink
zich geen leerlingen
»ing dat weer beter.
68 leerlingen,
zen dag voor 12 jaar
lemoreerde zijn eerste
candidaten werd hij
waren toen vele auto-
jied van landbouw-
jesturen enz. Dhr. Ie
levensloop. De over-
*as voor hem een teer
am dhr. Ie Feber nog
al. Op 5 September
onvergetelijke vriend.
Ier aan den steen op
dankbaarheid door de
en.
spr. uitvoerig enkele
ngaande belevenissen
b veel met de jongens
Booy. „Mooie, maar
ngen".
boer-zijn zien in bet
Want wat baat het
le heele wereld gewint
ijn ziel
j met ichoolbestuur en
cht was steeds, goed.
tal van provinciale en
te mogen begroeten,
gden van verschillende
en de leerlingen,
irs en inzonderheid
wij dank verschuldigd
heeft geleid en tot
oge God ons werk
en tot heil van onze
aus).
volgde de
van de Commissaris
sZ* Koningin,
vierde in de kosten. Ook '""^ir^enten die zijn gelukwenschen uitsprak met dit
Axel, Zaamslag, Terneuzen G. P. van*-£»e- jubileum. Ook het provinciaal bestuur heeft
gen het hunne bij. Daa P. O., beiden het nut van landbouwonderwijs ingezien en
ook éontribuanten, 2 v.."tap. Genietroepen "te subsidie toegekend.
Abonnements
prijs:
Losse nummers 5 ct.
Kwartaal
abonnement
Axel binnen de kom
Advertentie prijs
7 cent per m.m.
Ingezonden
Mededeelingen
20 cent per m.m.
Abonnements
prijs:
Losse nummers 5 ct.
Kwartaal
abonnement
Axel binnen de kom
il 1,25
Alle andere plaatsen
in Nederland en
Ned. Indiê fl. 1,55.
Buitenland fl. 2,
Advertentieprijs
7 cent per m.m.
Ingezonden
Mededeelingen
20 cent per m.m.
Kleine Advertentiën
(maximum 8 regels)
1 - 5 regels 60 cent.
iedere regel meer
12 cent extra.