AXELSCHE m COURANT AXELSCHE If COURANT FranKeering bij Abonnement Axel. ZATERDAG 7 JUNI 1947 61e JAARG No. 68 NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Frankeering bij Abonnement Axel. WOENSDAG 16 APRIL 1947. 61e JAARG. No. 55 NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD Verschijnt iedere VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN Woensdag en Zaterdag Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK Adres Redactie en Administratie: AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§ Hoofdredactie T. C. VINK-van VESSEM Emigratie. Men schrijft ons van deskundige zijde Er bestaat in ons land een groote emi- gratiedrang, al is de wi'de lust tot vertrekken, welke zich na den oorlog openbaarde, aan het verminderen. In den eersten tijd wenschte een ontstellend groot aantal Nederlanders het Iard te verlaten. Deze drang was een reactie op het doorstane leed gedurende de oorlogsjaren, soms gepaard met vrees voor de toekomst en geschokt vertrouwen in de mogelijkheid tot herstel van normale ver houdingen in ons zwaar getroffen werelddeel. Deze wilde treklust is aan het luwen. Men begint bij de adspirant-emigranten weer den ouden geest te ontmoeteu van hen, die met volle ernst en erkenning van de bezwaren en groote moeilijkheden, welke bij emigratie worden ondervonden, de olannen tot ver betering van hun positie, en vooral van die van hun kinderen, willen uitvoeren. Laten treklustigen echter wel bedenken, dat emigratie een groote stap beteekert en dat het vreemde land geen luilekkerland is Overal wordt de strijd om het bestaan ge streden en om te slagen moet men bezield zijn met groote ernst en doorzettingsver mogen. Men moet zich kunnen aanpassen aan totaal andere toestanden en gewoonten. Het is voorts van beteekenis, dat men zich Iaat voorlichten en leiden door de daartoe door de -regeeting ingestelde Stichting Landverhuizing Nederland en door de overige erkende organisaties. Men zij voorzichtig met het zich aansluiten bij de talrijke par ticuliere vereenigingen, die den laatsten tijd zijn opgericht. Zij beloven veel en laten belangrijke sommen storten, zonder dat er een redelijk vooruitzicht bestaat, dat hun plannen tot uitvoering komen. Laat U zich ook niet verleiden tot critiek op de overheid door de mededeeling, dat zij geen medewerking aan emigratie verleent. Dit is een ongegrond verwijt. Als er thans weinig of geen berichten komen omtrent kansen van onze landgenooten, is dit te wijten aan moeilijkheden, welke nog bestaan. Het is voor een buitenstaander moeilijk te realiseeren, welke groote moeilijkheden bij dit werk worden ondervonden. Het aantak landen, dat emigranten toelaat en waar de verhoudingen voldoende perspec tieven bieden voor den Nederlander, is gering. Het scheepsvervoer is nog zeer beperkt, terwijl de deviezenpositie van ons land niet toelaat, dat belangrijke bedragen aan buitenlandsche geldmiddelen ter be schikking van emigranten worden gesteld. Dat overigens de regeering een open oog heeft voor het vraagstuk der emigratie, moge blijken uit de belangrijke geldmiddelen, welke beschikbaar zijn gesteld om de toe standen en mogelijkheden in het buitenland te bestudeeren en de emigratie voor te bereiden. In Frankrijk, Zuid-Afrika en Brazilië zijn emigratie-attaché's, verbonden aan de Neder- landsche diplomatieke posten, terwijl in Canada, Argentinië, Australië en Nieuw- Zeeland, de landbouw-attaché's zich met dit werk belasten. Deze functionarissen stellen een onderzoek in naar de kansen van Nederlanders in die landen en zenden regelmatig daarover rapporten in, alsook omtrent de wijze, waarop de emigratie dient te geschieden. In het algemeen is in de wereld vraag naar land- en tuinbouwers en geschoold W rnersoneël. Geen of weinig kansen hebben l doolde krachten, onderwijzers, admi- a.ratief personeel en academisch gevorm- den. Zoolang men niet de nationaliteit van het betrokken land bezit, hetgeen in den regel eerst na 5 jèar ononderbroken verblijf mogelijk is, is plaatsing in overheidsdienst vrijwel uitgesloten. In het bijzonder bestaan mogelijkheden voor boerenzoons, die hier te lande geen bedrijf kunnen krijgen en die bereid zijn in den vreemde voorloopig in loondienst te gaan werken. Daarvoor be staan thans vooral kansen in Canada en Australië, terwijl in Argentinië vraag is raar gehuwde jonge boeren, zonder, of met één of twee kinderen. Aanmelding daarvoor kan geschieden bij de Stichting Landver huizing Nederland, Lange Voorhout 20, Den Haag en bij de drie centrale land bouworganisaties. *mm Aan geschoolde vakmenschen in de overige bedrijfstakken is in vele landen groote vraag. De behoefte aan deze arbeidskrachten in ons land is echter eveneens groot, vooral voor den wederopbouw en het herstel van het bedrijfsleven. De lust tot emigratie onder hen is ook zeer groot. Het is daarom noodig gebleken, aan het vertrek van hen, die hier dringend noodig zijn, voorloopig beperkingen op te leggen. Zoodra de positie op de arbeidsmarkt dit veroorlooft, zullen deze beperkingen worden opgeheven. Dit jaar zal de emigrat'e nog niet van grooten omvang kunnen zijn. De vooruit zichten voor de komende jaren zijn echter meer hoopvol, mits de economische om standigheden in de wereld zich niet ten ongunste wijzigen. Men kan er echter van verzekerd zijn, dat alles in het werk zal worden gesteld om de emigratie in goede banen te leiden. En nu, 20 jaar later, zijn de namen Viruly en Parmentier in de luchtvaartwereld een be grip geworden. De auteur-vlieger en de man van de Melbourne-race zijn beschei den menschen, die iedere loftuiting met een handgebaar van zich schuiven, maar voor hoog en laag, jong en oud, zijn hun namen klanken, die spreken van Neer- lands eervolle plaats in de wereldlucht- vaart. Parmentier is thans Chef van den Vlieg- dienst der K.L.M., Viruly is Chef-piloot- De tijd van de 110 PK is voorbij en de machtige Constellations, die met haar vier motoren het werk van maar liefst 8800 paarden verrichten, zoemen door de lucht. Parmentier kwam enkele dagen geleden nog uit Indië terug en Viruly vertrok Woensdag naar Zuid-Amerika. Binnen een etmaal vliegen we naar New- York, afstanden tellen niet meer mee en de toestellen zijn in de afgeloopen twintig jaar wel eenigszins veranderd Maar de piloot verandert niet, hij past zich aan de nieuwe omstandigheden aan en blijft dezelfde vakbekwame en veilige bestuurdef, voor wien de groote viermoto rige kolossen even vertrouwd zijn als de Fokker S4 van indertijd. PARMENTIER EN VIRULY TWINTIG JAAR IN DE LUCHT. Tweede Paaschdag was het precies 20 jaar geleden, dat «ergens op de Soester- bergsche heide* het vliegbrevet werd uit gereikt aan een vijftal vliegers met groote valhelmen op het hoofd en geheel in leer gekleed. Twee van hen heetten K. D. Par mentier en A. Viruly. Ze hadden de vlie gerij geleerd in een tweedekker, de Fokker S4, een toestel met een rotatiemotor van 110 PK en twee zitplaatsen achter elkaar, zoomaar in de open lucht. Wanneer Parmentier en Viruly gaan ver tellen van de avonturen, die zij in de twin- tig jaar, dat zij het hart verpandden aan de luchtvaart, hebben meegemaakt, dan komt er bijna geen eind aan. En vooral herinne ringen aan den tijd, dat het vliegen nog verre van alledaagsch was'en „men op den grond* met angstig kloppend hart de evo luties van de „vliegende waaghalzen" aan schouwde, komen dan weer boven, „M'n eerste solovlucht," zegt Viruly glimlachend, „ligt me nog versch in het geheugen, 't Was een vreemde sensatie, want ik kwam plotseling tot de ontdekking, dat ik al vloog, zonder eigenlijk iets gedaan te hebben.* Parmentier rakelt oude verhalen op over de S4. de goeie trouwe Fokker, waarin zij beiden den luchtdoop ondergingen. „Ja", vertelt Parmmtier, „de motor moest na 30 vlieguren in de revisie, maar na drie vlieg uren vloog de tuimelaar al door de kap heen." Reeds twee jaar nadat hij zijn brevet haalde, kwam Parmentier bij de K.L.M. Voor Viruly zou het nog vijf jaar duren. Van de meer dan 200 piloten, die de K.L.M. momenteel in baar dienst heeft, zijn zij resp. nr. 14 en 16. SCHEEPSRAMP. Zaterdagmorgen tusschen kwart over zes en half zeven is het Engelsche stoomschip Viceroy met een geweldige explosie in de lucht gevlogen, toen het bij helder zicht en kalm weer op den rug van Borsseien op een mijn liep. De beschadiging van het schip was zoo ernstig, dat het binnen enkele seconden zonk. De brug bleef echter nog even boven water uitsteken en daardoor konden enkele opvarenden wrakhout grijpen om zich drijvende te houden. Van den wal af begaven zich inmiddels de landbouwers knecht Wezenier met een schippersknecht per roeiboot naar de plaats des onheils. Zij slaagden er in vier personen aan boord te brengen van het Zweedsche s.s. Lemgar. Negen opvarenden zijn om het leven gekomen, onder wie de Belgische loods. Het steeds toenemende briefverkeer met onze militairen in Indië, dat nog aan zienlijk zal stijgen door het aanstaande vertrek van de 2e divisie naar Indië, noopt tot het treffen van voorzieningen, die een vlot postvervoer zuüen bevorderen. Hiertoe zijn "postbladen ingevoerd, die in den ver volge aan alle P.T.T. kantoren verkrijgbaar zijn tegen 11 cent per stuk (porto inbegrepen). Deze postbladen, die ongeveer eenzelfde schrijfoppervlak bieden als een gewone brief, wegen echter minder dan het gemid delde van een normalen brief. Aan de verzending van briefkaarten en van deze postbladen wordt eerste voorrang verleend. De politie te Hilversum heeft een 30- jarige vrouw en haar 25-jarigen vriend gearresteerd, die den echtgenoot van de vrouw, den 36 jarigen Kobus van Waveren, met rattenkruid hebben vergiftigd. Volgens de Daily Mail zullen binnenkort 5000 kinderen, die tijdens de oorlog in Engeland geboren werden en Amerikaansche negersoldaten tot vader hebben, naar de Vereenigde Staten worden verscheept, opdat zij kunnen opgroeien in de Amerikaansche negerwijken. De kinderen zouden in Enge land als mislukkelingen en geteekenden worden beschouwd. De soldaten lieten de kinderen bij de Engelsche moeders achter.... aren. Met het oprich- 'erkrijgen van subsidie Ook leerlingen en Dodig. De geschikte r. P. Lefeber. Hij was net ervaring en een ig. 4 Juni 1935 ging Sepl. 1937 ging hij n rust, want hij wist, is, die overblijft voor et Bestuur der Land- rom de aanwezigheid hoogen prijs. :t 2 klassen met 39 l jaar geleder, op 4 ir. Lefebtr de schooi r. Booij, die wel een meemaakte van de - de Zeeuwsche klei, eerde jongens verlie- aans bijna 70 leerlin- llen op tot nog meer- chool dan tot dusver, thans in het centrum 0 jaar was dhr. joh. erwijl spr. deze functie in de bezettingsjaren /an vreemde smetten, .andstand betrad de jaar landbouwonder- grondslag. Daardoor 1 en beseffen dat alles er. Dan is en wordt >laus.) i zenuwen ""Wgtuïg zichongenmaera aoor ment- %omingeai volkomen gelijkmatig voort beweegt og> 6 km. boven zeeniveau (ruim 1000 m. hdoger dan de top van de Mont ,en zijn uod onderriem nem van de wijze, Hij leert hem." (Jesaja 28: 26.) Boven het podium hing een Axelsch wapen, geflankeerd door de jaartallen een ioor het Hoofd der r. K, Booy. it bestuur met deze is aile begin moeilijk, en dhr. P. Ie Feber, eens iets. Landbouw- i bij wijze van proef. Ie officieele opening laarna een overzicht :ur en exterieur der rlieten de eerste ge- i de school. Zoo ging je school had steeds am in 1929 een kink zich geen leerlingen »ing dat weer beter. 68 leerlingen, zen dag voor 12 jaar lemoreerde zijn eerste candidaten werd hij waren toen vele auto- jied van landbouw- jesturen enz. Dhr. Ie levensloop. De over- *as voor hem een teer am dhr. Ie Feber nog al. Op 5 September onvergetelijke vriend. Ier aan den steen op dankbaarheid door de en. spr. uitvoerig enkele ngaande belevenissen b veel met de jongens Booy. „Mooie, maar ngen". boer-zijn zien in bet Want wat baat het le heele wereld gewint ijn ziel j met ichoolbestuur en cht was steeds, goed. tal van provinciale en te mogen begroeten, gden van verschillende en de leerlingen, irs en inzonderheid wij dank verschuldigd heeft geleid en tot oge God ons werk en tot heil van onze aus). volgde de van de Commissaris sZ* Koningin, vierde in de kosten. Ook '""^ir^enten die zijn gelukwenschen uitsprak met dit Axel, Zaamslag, Terneuzen G. P. van*-£»e- jubileum. Ook het provinciaal bestuur heeft gen het hunne bij. Daa P. O., beiden het nut van landbouwonderwijs ingezien en ook éontribuanten, 2 v.."tap. Genietroepen "te subsidie toegekend. Abonnements prijs: Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom Advertentie prijs 7 cent per m.m. Ingezonden Mededeelingen 20 cent per m.m. Abonnements prijs: Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement Axel binnen de kom il 1,25 Alle andere plaatsen in Nederland en Ned. Indiê fl. 1,55. Buitenland fl. 2, Advertentieprijs 7 cent per m.m. Ingezonden Mededeelingen 20 cent per m.m. Kleine Advertentiën (maximum 8 regels) 1 - 5 regels 60 cent. iedere regel meer 12 cent extra.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1947 | | pagina 1