ALGEMEENS VERGADERING AXELSCHE mCOURANT Spreker: De WelEd.Destr. Heer CH. v. d. HEUVEL/' van de C.B.T.B, op 15 JANUARI, des namiddags 4 uut te TERNEUZEN in het Bötel „Des Pays Bas". J het onderwerp: 61e JAARQ. No. 49 Tweede Zaterdag 22 Maart 1947. Blad Andere wetten andere zeden. Even buiten de muur van het oude Jeru zalem, schuin tegenover de Damascuspoort, ligt het vervallen koffiehuis van Mahmoed den Egyptenaar. Het is een groote kale ruimte met havelooze lage krukjes als eenig meubilair. De beschimmelde wanden ver- toonen nog de laatste resten van een hel blauwe verf, waarmee ze eenmaal, in betere tijden, bestreken zijn geweest. Maar de strooperige Arabische koffie, die onophou delijk door Mahmoeds vetten doch een- oogigen dienaar uit het geheimzinnige donkere keukentje wordt aangedragen, is geuriger dan overal elders. En als bijzon dere attractie is er de radio met de laatste schlagers uit Kaïro: wonderlijk verarabi- seerde tango's en rumba's, gezongen met de jammerende vibratietechniek van Arabië. In dit oude café zetelt, iedere avond na zonsondergang, Sjech Hasan temidden van een kring toegewijde discipelen. Hij wordt eerbiedig aangesproken met „Sjech" omdat hij oud is en zeer wijs. Want heeft hij niet zestien lange jaren gestudeerd in Kaïro, aan de Islamietische hoogeschool El Azhar En de duur van een studie is in het Oosten belangrijker dan de behaalde resultaten. Niemand zal de geleerdheid in twijfel trekken van een man, die zoo lang student is geweest. En al had hij zijn kennis alleen maar verworven in de kleine koffiehuizen, die men rondom de hoogeschool vindt, wat dan nog? De wijsheid van El Azhar is als een bron in de woestijn: men voelt de verkwikking ervan al op een afstand Sjech Hasan verstaat de kunst zijn gehoor te imponeeren. Zijn meest gewaagde theo logische stellingen geeft hij een diepe fun deering door brutaalweg te verwijzen naar de klassieke schriftgeleerden „zooals Al- boechari heeft geschreven" of „ieder weet dat Ghazzali dit al heeft geleerd Hij heeft een vreemde spottende manier van betogen en goochelt de leerstellingen van de meest buitennissige Mohammedaansche sekten net zoo lang door elkaar, tot hij zijn inval van het oogenblik tot een gods dienstig dogma heeft opgebouwd. En evenals zijn groote voorganger Socrates, is hem niets liever dan een argeloozen om stander door een listig spel van vraag en antwoord in het nauw te brengen. Zoo word ik, als ik vanavond het café van Mahmoed binnenloop, met verdacht vertoon van hartelijkheid door Sjech Hasan begroet Ahlan we sahian (wees welkom) mijn vriend uit Holland, zet u neer in onze kring en versier ons gezelschap met uw tegenwoordigheid. De eerste vijf minuten verloopen vredig met het wisselen van de vele vereischte hoffelijkheden, het telkens opnieuw over en weer informeeren naar eikaars bevinden en gezondheid, elke keer beantwoord met een „hamdoelillahi" alle lof komt Allah toe daarna de plichtplegingen van het eerste kopje koffie, begeleid met de zegenwensch- dat er altijd koffie in uw huis moge zijn. Maar Sjech Hasan zit kennelijk te popelen om tot den aanval over te gaan. Zijn vingers graaien ongedurig door zijn warrig krulbaardje en in zijn leepe oudemannetjes, oogen blinken lichtjes, die zeker niet in de hemel ontstoken zijnEn zoodra de beleefdheid het ook maar even toelaat, begint hij doceerend uiteen te zetten Sommigen van de jongeren hier willen wijzer zijn dan de ouden waren en zij denken dat de huwelijkswetten in het westen beter zijn dan de onze. Da dwazenOnze Profeet vrede zij op hem kende de harten der menschen, en hij heeft gezegd „Huw de vrouwen met wie het u goeddunkt, twee of drie of vier..." En ook heeft hij geleerd„Maar de manner. staan een trede hooger dan zijDaarom wordt er in onze wet wèl voor gewaakt, dat de vrouw rechtvaardig behandeld wordt, maar haar plaats is die van dienares van den man. Zoo is het, en zoo is het goed. Een paar ouderen uit de kring knikken goedkeurend. Maar de jonge Joenoes, die zich als beambte op een belastingkantoor westersche ideeën veroorlooft, protesteert Maar werkelijk, o Sjech, het is toch niet goed, dat de man zijn vrouw zoo maar zonder reden verstooten kan met een talak Niet goed Het is juist de grondslag van het heele huwelijk 1 De vrouw is een zwak wezen en geneigd misbruik te maken van haar positie. Daarom moet de man de macht hebben haar op haar plaats te hou den, en zij moet een prikkel hebben om haar best te doen. En daarvoor is de angst voor verstooting. Als ik een dienaar heb, die weet dat ik hem elk oogenblik kan ontslaan, dan zal hij goed werken. Maar neem nu bijvoorbeeld (en Sjech Hasan kijkt opzettelijk langs Joenoes heen) een ambte naar van de regeering, zooeen, die zich voor zijn leven geborgen voelt, wat doet zoo iemand Koffie drinken, sigaretten rooken en gapen.. Joenoes stemt wat schaapachtig in met het algemeen gelach op zijn kosten en de oude Sjech gaat voort: Daarpm zorgt bij ons de vrouw een goede huisvrouw te zijn, ze is bang haar man te ergeren en zorgt ervoor dat de kinderen schoone neuzen hebben, Maar ont neem ons het recht tot verstooting, en wij worden de slaaf van de vrouwIs het niet zoo in het westen Wat denkt onze Hollandsche vriend hiervan De frontaanval is geopend en de „Hol landsche vriend" moet maar zien hoe hij er zich uitredt. Maar om de een of andere reden schijnen alle argumenten, die de handboeken van onze wetgeving in zoo ruime mate opleveren, in deze omgeving erg onvoldoende te klinken. En als ik, nog al stumperig, heb uitgelegd hoe bij ons de echtscheiding is geregeld, heft de Sjech zijn armen ten hemel Bij Allah, dit is toch de wereld op zijn kop. Hoe is het mogelijk, zooveel moeilijkheden voor een eenvoudige echt scheiding? En wat ik niet begrijp, als het dan zoo lastig is een huwelijk te ontbin den.... Ik kan toch niet gelooven, dat jullie zoo maar een jongen man met een wild hoofd een verbintenis laat aangaan, waar hij niet meer af kan. Hoe gaat dat Is er een soort examen of een speciale school Nu zit ik in den hoek van den ring, waar hij me hebben wil. En het eenige dat ik nog weet te zeggen is, dat de menschen bij ons daarom zooveel later trouwen dan in het oosten. Maar dat is koren op zijn molen. Dat is de reden, dat er in het westen zooveel loszinnigheid is. Onze Profeet vrede zij op hem weet wat een man toekomt. En hij geeft hem de gelegenheid, binnen het kader van onze wet. Zelfs als ik voor korten tijd in een andere stad kom, dan kan ik een huwelijk aangaan op kor ten termijn. Wij noemen dat moet'a. Het is allemaal precies geregeld, het is handig en het verhindert een mensch te zondigen Maar volgens de Soennieten is de moet'a toch verboden, werpt een van de ouderen in het midden. Ach wat, SoennietenLees maar eens na, wat de groote Ibn Abbas erover heeft geleerd, en je brein zal verlicht wor den. Insja Allah, als God het wil, ten minste Nee, deugd is een kostbare zaak, en de deugdzamen komen in het Paradijs, waar stroomen wijns zijn, koste lijk voor de drinkenden, en bekers vol zuivere honingMaar deugd moet be reikbaar zijn voor ieder, zonder het onmo gelijke te vergen. Deugd en genoegen zijn broeders Staat dit niet bij Alboechari probeer ik stoutmoedig. Nee, bij Ghazzali, zegt Sjech Hasan zonder aarzeling. Zoo gaat het gesprek verder. Sjech Hasan is het meeste aan het woord en tracht zijn hedonistische wijsbegeerte van hedenavond in overeenstemming te brengen met de uit spraken van den Koran en van de beproefde commentatoren. Hij raakt meer en meer op dreef en laat al zijn vernuft schitteren ter verdediging van zijn iibertijnsche levens houding. Tot hij eensklaps een blik werpt op zijn horloge, opspringt en met een veel te korte afscheidsfoimule haastig verdwijnt Even is het stil. Dan zegt één, met een glimlach Hij is laatDat zal wat geven. En als ik niet begrijp, legt hij uit Sjech Hasan is al twintig jaar ge trouwd met een oudere vrouw. En ais hij later dan negen uur thuis komt, dan maakt ze een scène enze neemt 's nachts zijn kleeren weg en dan moet hij den heelen dag in bed blijven Maar waarom verstoot hij haar dan niet? Verstooten? Als hij het probeerde, zou ze met een stuk hout zijn hersens inslaan V. N. Geheimen van de Britsche Marine. In het begin van den tweeden wereld oorlog slaagde de Britsche admiraliteit erin, door een „lokvloot" de Duitschers op een dwaalspoor te brengen. Deze spookvloot bestond uit namaak- oorlogschepen, die uitgerust waren met houten kanonnen. Het waren koopvaardij schepen met een ingewikkelden boven bouw van triplex en linnen, zoo geschil derd, dat zij de illusie gaven van oorlogs schepen en een vliegtuigmoederschip. Na den oorlog deelde de admiraliteit mede, hoe deze oude list die ook in den vorigen oorlog met succes werd aan gewend luchtaanvallen afwendde van echte oorlogsschepen in Scapa Flow en Firth of Forth en den vijand in onzeker heid liet verkeeren omtrent de positie van de voornaamste schepen. Drie 7900-tons koopvaardijvaartuigen wer den hiertoe gebruikt. Het s.s. „Fakeha" en het s.s. „Waimana" werden de 33.500 tons slagschepen „Revenge" en „Resolution". Het s.s. „Mamari" stelde het 12 000-tons vliegtuigmoederschip „Hermes" voor. Zij werden bemand met een schijnbe- manning, en hun ruimen werden gevuld met duizenden leege vaten om ze grooter zeevastheid te verleenen. Omstreeks 1941 hadden zij aan hun doel beantwoord. De „Mamari" (alias „Hermes") is gezonken de andere twee varen weer als koopvaardij schepen. Maar ook een echt slagschip nam deel aan het spel. De 33-jaar oude „Centurion", ontwapend volgens het Vlootverdrag van Washington, werd veranderd in een imitatie van het nieuwe slagschip „Anson", met een valsche achterpijp, hoofdmast en bewa pening, en voer uit voor een tocht van 20.000 mijl rond de Kaap met Bombay als eindpunt met een bemanning van 16 officieren en 265 manschappen. Eens, in een moesson op den Indischen oceaan, veegde een zware zee haar val- schen „A"-toren overboord en verbaasde toeschouwers van het convooi zagen hoe een 14-inch-kanon achter het schip aan dreef De „Centurion" werd tenslotte gebruikt als blokschip bij de Normandische kust op den dag der invasie. Dan was er het geheim van „Port T," een marinebasis op de vitale toevoerroute van Indonesië en Australië. Deze maiir.e- basis werd ingericht, of beter gehakt, uit het oerwoud op Addoe Atol, een ^roep koraaleilanden zonder drinkwater in den toegezonden,

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1947 | | pagina 6