AXELSCHE W'\ COURANT
AXELSCHE 3& COURANT
ra
Franxeering bij Abonnement Axel
ZATERDAG 7 JUNI 1947
61e JAARG No. 68
NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD
VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN
Frankeering bij Abonnement Axel.
WOENSDAG 5 FEBRUARI 1947. 61e JAARG. No. 36
NIEUWS- en ADVERTENTIEBLAD
Verschijnt iedere
VOOR ZEEUWSCH -VLAANDEREN
I Woensdag en Zaterdag
Drukker-Uitgeefster:
Firma J. C. VINK
Adres Redactie en Administratie
AXEL Markt 12 Postbus 16 Tel. 56§
Hoofdredactie:
T. C. VINK - van VESSEM
De strijd tegen den
veesmokkel.
Reeds gedurende vele maan
den wordt aan onze zuidelijke
grens een intensieve strijd ge
voerd tegen het smokkelen van
vee naar België. De omvang,
welke dit bedrijf in het afgeloo-
pen jaar heeft aangenomen, en
de schade, die hierdoor aan
onze vleesch- en deviezenpositie
wordt berokkend, teekenen dit
nog steeds voortwoekerend euvel
als een ernstig kwaad, dat zoo
krachtig mogelijk moet worden
aangegrepen. Door bet winst
bejag van een aantal a-sociale
elementen zijn duizenden runde
ren en paarden van prima kwa
liteit uit ons land verdwenen en
aan onze vleeschvoorziening ont
trokken, waartegenover thans
waardevolle deviezen moeten
worden gebruikt om vleesch te
importeeren, ten koste van den
invoer van andere goederen, zoo-
als b.v. kunstmest en werk
tuigen.
De opbrengsten van het clan
destien uitgevoerde vee worden
besteed voor artikelen, welke
in de huidige omstandigheden
voor ons land van onderge
schikte beteekenis zijn, hetgeen
een verarming van onze natio
nale huishouding tengevolge
heeft. Tevens vormen de hoogere
inkomsten in den smokkelhandel
er is reeds eprder op ge
wezen plaatselijk een gevaar
voor de toch al krappe arbeids
voorziening op de landbouw
bedrijven.
De acties van de ambte
naren van den C.C.D., van de
diensten van Invoerrechten en
Accijnzen en van de Rijkspolitie,
die versterking hebben gekregen
uit het binnenland en sinds kort
nieuwe controle-systemen toe
passen tegen den smokkelhan
del, nemen geleidelijk in omvang
en kracht toe. De Overheid heeft
dit mogelijk gemaakt, door met
handhaving van de bestaande
bepalingen, welke reeds tot
resultaten hebben geleid, een
nieuwen maatregel te treffen, nl.
het verbod tot overdracht van
leveringsbonnen van het gebied
boven de groote rivieren naar de
Zuidelijke provincies, (Voedsel
voorzieningsblad no. 2 van 7
Januari 1947.) Hierdoor kan wor
den voorkomen, dat niet-bona-
fide veehouders in het Zuiden,
aan den hun opgelegden aan
slag, voor de veelevering vol
doen, door het aankoopen van
leveringsbonnen boven de rivie
ren, waardoor in het Zuidelijk
deel van ons land vee kon wor
den vrijgemaakt voor den smok
kelhandel.
Zooals bekend, is sedert 25
November 1946 alle vervoer van
rundvee, paarden, varkens en
schapen van het Noorden des
lands naar het Zuiden over de
groote rivieren verboden en in
de zuidelijke provincies een
algeheel vervoersverbod van vee
gedurende den nacht, van kracht.
Slechts in zeer dringende geval
len wordt vervoer van het Noor
den naar het Zuiden toegestaan,
b.v. bij noodzakelijke aanvulling
van stamboekmateriaal of bij een
verhuizing van een veehouder,
doch in alle gevallen slechts na
verkregen goedkeuring van het
Bedrijfschap voor Vee en Vleesch.
Aan de uitvoering van deze
voorschriften wordt, in verband
met het ernstige karakter van
deze zaak, krachtig de hand
gehouden. Een veehouder of een
handelaar uit het Zuiden, die
koeien aanbiedt op een markt
hoven de groote rivieren, b.v. te
Rotterdam, krijgt geen toestem
ming om vee naar zijn woon
plaats terug te voeren. Zelfs
wanneer hij zijn eigen koeien
niet heeft kunnen verkoopen,
moet hij zonder zijn beestjes
huiswaarts keeren. Hetzelfde geldt
voor een handelaar of boer uit
Zeeuwsch-Vlaanderen, die boven
de Wester-Scheide naar de markt
eaat (Voedselvoorzieningsblad no.
5 van 18 Januari 1947).
De vaste rivierovergangen en
de veren worden voortdurend
bewaakt en gemotoriseerde pa
trouilles houden regelmatig con
trole op het clandestien over
zetten van vee op daarvoor
ingerichte pramen en op pogin
gen vee zwemmend naar den
overkant te brengen.
In tegenstelling tot de overige
deelen van het land, wordt in
een grenszone van 5,5 km.
waarbinnen voor alle runderen,
paarden, varkens en schapen
registratie in een veeboekje is
voorgeschreven en het rundvee
bovendien van een registratie-
merk moet zijn voorzien ge-
eischt, dat alle vervoer van vee
en paarden gedekt is door geleide-
biljetten. Teneinde de controle
zoo doeltreffend mogelijk te orga-
niseeren, is in Limburg deze
grensstrook thans aangenast aan
de natuurlijke omstandigheden.
De C.C.D. en de politie staan
voor een zware taak en tegen
over vaak vermetele en hard
nekkige elementen, die meestal
in georganiseerd verband te werk
gaan.
Met het oog op de groote
belangen, welke op het spel
staan ook uit een oogpunt
van internationale reputatie
hebben de controle-ambtenaren
opdracht gekregen met uiterste
strengheid op te treden en met
alle middelen den veesmokkel te
bestrijden. De Regeering weet
zich bij deze actie niet alleen
verzekerd van de instemming
van alle weldenkende Nederlan
ders, doch vertrouwt ook op
volledige medewerking om aan
dit ernstige kwaad paal en perk
te stellen.
Tien jaar Z.-Vlaamsche
waterleiding.
Hulpvaardig Gent werd
beloond.
De Z.-Vlaamsche waterleiding
bestaat 10 jaar. Het was aan
leiding tot een feestelijke her
denking, welke Woensdag j.l.
plaats vond. Eerst in Terneuzen
en daarna In Axel. Dat wil
zeggen: in Terneuzen kwam het
geheele personeel bijeen om in
de eerste plaats te huldigen die
genen onder hen, die van de
oprichting af aan de maatschappij
verbonden waren. Dat waren
de directeur, de heer Dikoetter,
de secretaris van den raad van
commissarissen en een klein
dozijn employé's. Hartelijke woor
den waren hun deel en behalve
deze, ook een herinnerings
medaille en een oorkonde.
In Axel kwam hetzelfde per
soneel 's avonds bijeen met zijn
dames, in totaal ongeveer 300
man, waar zij zich aan f estelijke
vreugde overgaven. Onder de
aanwezigen bevonden zich de
directeur en de hoofdinspecteur
van den Gentschen waterdienst
en een der Gentsche schepenen.
Hun aanwezigheid werd bijzonder
op prijs gesteld, omdat zij het
waren, die onmiddellijk na de
bevrijding er voor zorgden, dat
de Zeeuwsch-Vlaamsche water
leiding weer in bedrijf gesteld
kon worden door de levering
van allerlei materialen, die daar
voor noodig waren. Op warme
wijze werden zij voor deze riet
genoeg te waardeeren hulpvaar
digheid bedankt en als blijvende
herinnering aan Z.-Vlaanderens
dank ontvingen zij een gedenk
penning en pen oorkonde.
Een cabaret-programma en bal
besloot deze feestelijke her
denking.
Aldus een verslag dat wij in
„De Stem" lazen.
Waarom een dergelijk heugelijk
gebeuren als het 10-jarig bestaan
van de Waterleiding Mij. „Z-
Vlaanderen", welk bedrijf in de
verstreken periode zijn bestaans
recht en nut wel ten volle heeft
bewezen, in zekeren zin geheim
en buiten tegenwoordigheid der
Zeeuwsch-Vlaamsche pers moest
gebeuren is ons een raadsel.
Feit is, dat de Waterleiding Mij.
ons op geen enkele wijze van
deze gebeurtenis in kennis heeft
gesteld of tot bijwoning heeft
uitgenoodigd, terwijl op een in
formatie onzerzijds werd geant
woord dat het een personeels
bijeenkomst zonder officieel ka
rakter betrof, die voor de pers
van geen belang was. Mocht
de directie iets wenschen te
publiceeren, dan zou dit worden
toegezonden, wat tot dusverre
niet is geschied.
Wij denken over deze zaak
anders en zijn van meening, dat
bij een jubileum of bijeenkomst
van een overheids- of semi-
overheidsbedrijf, waar een ieder
belang bij heeft, ook een ieder
recht heeft te weten wat er
gebeurt
WFER EEN DAKOTA
NEERGESTORT.
Een Dakota-vliegtuig van de
Air France is Zaterdagmiddag,
op weg zijnde van Parijs naar
Lissabon, ten gevolge van het
slechte weer in de streek van
Cintra, nabij Lissabon, tegen een
heuvel gevlogen en daarna in
brand geraakt.
Het toestel had 11 passagiers
aan boord en een bemanning
van 5 personen.
Slechts één passagier, een
Franschman, die op huwelijksreis
was, is, doordat hij uit het
vliegtuig werd geslingerd, er
levend afgekomen en in bewus-
teloozen toestand naar een zie
kenhuis vervoerd. Zondag werd
gemeld, dat zijn verwondingen
niet ernstig zijn.
Ook de beide piloten waren
uit de machine geslingerd, doch
zij waren reeds dood toen men
hen vond.
Men is van meening, dat een
defecte radio-installatie de oor
zaak is geweest, waardoor de
Dakota in een dichte mist slechts
5 minuten, voordat het toestel
zou landen, op de berghelling
is neergestort.
BRITSCHE KONINKLIJKE
FAMILIE NAAR ZUID-AFRIKA
VERTROKKEN.
De Britsche koninklijke familie
is Zaterdag aan boord van het
slagschip „Vanguard" uit Ports
mouth naar Z.-Afrika vertrokken.
Reeds Zondag heeft het schip
in de Golf van Biscaye met zwaar
weer te kampen gehad. Er stond
een zware Zuiderstorm, die groote
golven over het voordek en de
hutten der koninklijke familie
heen deed slaan. De koning,
de koningin en de prinsessen
wa'en vroeg naar bed gegaan,
terwijl prinses Elizabeth niet aan
tafel verschenen was.
De „Vanguard" is voorzien
van de nieuwste technische
snufjes- Zoo is het mogelijk om
van boord af elk gewenscht
telefoonnummer in Engeland op
te bellen. Er is een speciale
telex aan boord, waardoor de
journalisten hun verslagen van
de reis aan de loopende band
naar Londen door kunnen geven.
De aandacht wordt erop
gevestigd, dat t. z. t. de uitrei
king van de brandstoffenkaart
voor het seizoen 1947/1948 de
voorafgaande inlevering van een
nader bekend te maken, bon
van de kaart „T 606" zal wofden
vrrlengd. Men beware laatstge
noemde kaart dus zorgvuldig.
aren. Met het oprich-
erkrijgen van subsidie
Ook leerlingen en
jodig. De geschikte
P. Lefeber. Hij was
iet ervaring en een
ig. 4 Juni 1935 ging
Sept. 1937 ging hij
n rust, want hij wist,
s, die overblijft voor
et Bestuur der Land-
rom de aanwezigheid
hoogen prijs,
t 2 klassen met 39
jaar geleden, op 4
r. Lefeber de schooi
Booij, die wel een
meemaakte van de
de Zeeuwsche klei,
eerde jongens verlie-
ïans bijna 70 leerlin-
len op tot nog meer-
:hool dan tot dusver,
thans in het centrum
D jaar was dhr. Joh.
ïrwijl spr. deze functie
in de bezettingsjaren
ran vreemde smetten,
.andstand betrad de
jaar landbouwonder-
grondslag. Daardoor
1 en beseffen dat alles
er. Dan is en wordt
ilaus.)
zenuwen
stroom ingwi
beweegt ofb
1000 m. hd>
volkomen gelijkmatig voort-
6 km. boven zeeniveau (ruim
oger dan de top van de Mont
Hij leert hem." (Jesaja 28 26.)
Boven het podium hing een Axelsch
wapen, geflankeerd door de jaartallen
Axel»
Axel,
gen
ook
een
loor het Hoofd der
r. K, Booy.
t bestuur met deze
is alle begin moeilijk,
en dhr. P. Ie Feber,
jens iets. Landbouw-
bij wijze van proef.
Ie officieele opening
laarna een overzicht
:ur en exterieur der
lieten de eerste ge-
i de school. Zoo ging
le school had steeds
am in 1929 een kink
zich geen leerlingen
;ing dat weer beter.
68 leerlingen,
sen dag voor 12 jaar
lemoreerde zijn eerste
candidaten werd hij
waren toen vele auto-
>ied van landbouw-
>esturen enz. Dhr. le
.evensloop. De over
jas voor hem een teer
am dhr. le Feber nog
•1. Op 5 September
onvergetelijke vriend.
Ier aan den steen op
dankbaarheid door de
ïn.
spr. uitvoerig enkele
ngaande belevenissen
b veel met de jongens
Booy. „Mooie, maar
ngen".
üoer-zijn zien in bet
Want wat baat het
le heele wereld gewint
ijn ziel
j met ichoolbestuur en
Icht was steeds.goed.
tal van provinciale en
te mogen begroeten,
gden van verschillende
en de leerlingen,
rs en inzonderheid
wij dank verschuldigd
heeft geleid en tot
oge God ons werk
en tot heil van onze
lus).
i volgde de
van de Commissaris
p w Koningin,
die zi]n geiuxwenschen uitsprak met dit
Zaams'ap, TerneurwrO. P, van "Ae- jubileum. Ook het provinciaal bestuur heeft
het hunne bij. Daa P. O., beiden het nut van landbouwonderwijs ingezien en
Contribuanten, 3 v-J3p. Genietroepen '.e subsidie toegekend.
Abonnements- -
prijs:
Losse nummers 5 ct.
Kwartaal
abonnement
Axel binnen de kom
Advertentie prijs
7 cent per m.m.
Ingezonden
Meaedeelingen
20 cent per m.m.
Abonnements
prijs
Losse nummers 5 ct.
Kwartaal
abonnement
AXEL binnen de kom
fl. 1.25
Alle andere plaatsen
11. 1.55
Advertentieprijs
7 ct per m.m.
Ingezonden
Mededeelingen
15 ct per m.m.
Kleine Advertentiên
(maximum 8 regels)
1 5 regels 62 ct.
iedere regel meer
12 ct. extra
dienstaanbiedingen
52 ct.
UB Auaicn. UOK-*"-™