ALGEMEENS VERGADERING A AXELSCHE Sfc COURANT SprekerDe WelEd.Eestr. Heer CH. v. d. HEUVF van de C.B.T.B. op 15 JAHU4RI, des namiddags 4 uur te TERNEUZEN In het Bötel „Des Pays Bas". met het onderwerp 1 f| 5' t| li. li li STICt H AXEL tebn: Voor blljetl i 4 Carrier-leven. De onbezorgde jeugd. Ik herinner me nog goed den dag, dat we als drie weken oude „biggetjes" zes brencarriers het kazerneterrein op hoorden ratelen en het duurde niet lang of alle jongens, die op dat moment vrij van dienst hadden stonden bq de garage waar de zes carriers netjes op een rij stonden. Het meeat benijde onderdeel van ons bataljon was in de komende dagen zeer zeker het carrier- peleton. De training begon onder leiding van een sergt.-majoor der Irene Brigade, die in Frankrijk zijn sporen reeds verdiend had, en een EngeUchen carrier-sergeant. Een der meest geliefde oefeningen bestond uit het vastzetten van een carrier in een grepnel door een der instructeurs De leer lingen moesten het voertuig dan weer op de weg brengen. Het duurde echter niet zoo lang, voor de zes carriers ver vangen moesten worden door zes betere. Bovendien gebruikte men speciaal voor de beginnelingen niet de beste carriers. Werd in het begin slechts geoefend op de kazerneterreinen, weldra ging het naar buiten en als we aan het exerceeren waren op de wegen rond de kazerne, hoorden we dikwijls de carriers voorbijdenderen. Rechts uit de flank maaaars. En stiekum, zoodat de instructeur het niet zag, draaiden we onze hoofden een beetje uit de richting zoodat we hen voorbij zagen gaan, de bedieningsmanschappen prins heerlijk er bovenop. Tweemaal En nuSoerabaia. Ergens in een groote kampong, een acht en twintig mijl van de stad ver wijderd, staan bij de commando post drie carriers. Zooals bij de meeste bataljons zijn zij door de jongens zelf opgefikst. Uit de diverse dumps zijn de onder- deelen gehaald. En deze carriers zijn volkomen bedrijfszeker. Het is druk aan de frontlijn, alle militairen zijn enthousiast, want er is vandaag een zuive ringsactie en er gaat een carrier mee. Patrouilles gaan vooruit en met hen, de carrier. Spoedig klinkt vijandelijk vuur en nu is de carrier aan de beurt. Weldra heeft de carrierbemanning een vijandelijk mitrailleursnest in de gaten en de kop van de carrier wendt zich daarheen. De bren- schutter, voorin, zet de veilig heidspal om en daar klinken de brenroffels. Het vijandelijk vuur zwijgt. De carrier rijdt iets terug. Van een andere kant wordt vijandelijk vuur afgegeven. Weer wendt zich de kop van de carrier, weer ratelt de bren. Langzaam rolt de carrier vooruit. Dan, plotseling, een oorverdoo- vende knal Een rookzuil schiet omhoog, de carrier wordt bijna 20 meter weggeslingerd en blijft op zijn kant liggen. Her en der ligt de bemanning verspreid. „De car rier is op een vliegtuigbom ge reden", gaat het van mond tot mond. De hulpploeg rukt uit en bergt de lichamen, terwijl de vijandelijke kogels hen om de ooren fluiten. Mortiervuur wordt afgegeven. De volgende dag rijden vele auto's, tot een begrafenisstoet 61e JAARQ. No. 35 Tweede Zaterdag 1 Febr. 1947. Blad tezamen gevoegd, naar Kembang Koening en worden twee ge sneuvelden ter aarde besteld. Eenige maanden later Weer is het een zonnige dag. De bamboestoelen trillen in de felle tropenhitte. In het voor terrein liggen de peletons. Er wordt een groote zuiveringsactie gehouden. Drie carriers staan ergens in het voorterrein onder een groepje boomen. De be manning ligt er om heen op den grond. De hitte maakt loom. Zou er nog wat te doen zijn voor ons luidt de vraag. Daar nadert de commandant. In zijn handen is een stafkaart. Een der carriercommandanten wordt geroepen. De order is kort maar krachtig: Daar ligt een peleton voor ons, daar staat een vijande lijke zware mitrailleur, ga dat ding haien. De vinger van den commandant wijst enkele punten aan, de carrier-s°rgeant groet, geeft een kort bevel aan zijn manschappen, weldra gromt de motor en werkt de carrier zich door het dorre terrein vooruit. Een half uur hooren we niets anders dan vuurstooten, door onze mannen of door den vijand afgegeven. Dan meldt de set 48: Carrier op thuisreis, opdracht volbracht. Weer wat later zien we de carrier zich in de verte door de nu zoo droge sawah's worstelen. Als hij weer bij de anderen staat, vertellen de glun dere gezichten der bemanning al dat alles volgens de plannen is afgeloopen. Vol trots wijzen ze op de punt vijftiger, die onder in de carrier ligt- Tegen den middag zijn alle manschappen, die aan de actie hebben deel genomen, heelhuids in hun kwar tieren en weten de mannen van hun carriers dat zij ook vandaag weer een belangrijk steentje bij gedragen hebben tot het slagen van de actie. De trots van bet Bataljon. Ergens aan het Soerabaiafront. Bij de commandopost staan drie carriers. Het is wapenstilstand, men heeft het begrip „perimetei" leeren kennen. Elke dag rijden de carriers even een rondje door de kampongs, want ze moeten elk oogenblik van den dag kunnen rijden. Pittig worden scherpe bochten genomen. Het oog van den chauffeur zoekt het voor terrein af als hij langs den rand van de kampong rijdt. De motoren der carriers loopen zooals een carriermotor loopen moet. De wagens zien er goed onderhouden uit. Ze zijn de trots van het Bataljon. Ook de jongens buiten het carrierpeleton kennen de moeilijkheden waar mede men heeft moeten worstelen eerdecarriers klaar waren. J JjElk schroefje en elk moertje aan het voertuig is door de jongens zelf in elkaar geschroefd en voor zoover dit niet bij het bataljon zelf gebeurd is, is het dan toch bij de brigade zelf ge schied en daar werken ook vrienden. Organiek behooren er eigenlijk meer carriers te zijn, vooral omdat het terrein zich voor carriers leent. Wanneer die aanvulling komt, ja, weten we niet. Komen zullen ze, vroeg of laat. De carrier heeft zich ingeburgerd bij de lichte infan terie en zijn geschiedenis zal onverbrekelijk verbondpn blijven met die van de bataljons der lichte infanterie. Korp. Preger, 11-5 R. I. Soerabaia. Brief uit Amerika. Door Henry F. Perry. De aandacht van Amerika richtte zich deze week op een van zijn Zuidelijke staten, aangetrokken door de demonstratie der demo cratische machinerie, welke zich bezig houdt met een ongewoon moeilijk staatsprobleem. „De strijd van de Gouver neurs" woedt nog steeds in Georgia tusschen twee elkaar bestrijdende opvolgers van den gouverneur Eueene Talmadge, die stierf tusschen het tijdstip van zijn verkiezing en dat vast gesteld voor zijn ambtsaanvaar ding. De twee „would-be" gou verneurs baseeren hun eischen op verschillende interpretaties der nieuwe grondwet van den staat, welke bij dezelfde verkiezing werd aanvaard. Herman Tal madge, de zoon van den over leden gekozen gouverneur, zegt dat het wetgevend lichaam van den staat de bevoegdheid heeft een der twee personen te kiezen die het hoogste aantal stemmen verkregen, indien geen van beide een duidelijke meerderheid ver wierven. Daar zijn vader is over leden, aldus redeneert de jonge Talmadge, is hij niet langer „een persoon* en het wetgevend lichaam moet in de vacature voorzien door of J. V. Car- michael, de rivaal van zijn vader, of de persoon die daarna het hoogste aantal stemmen verwierf, te kiezen. De stembiljetten voor de gou verneursverkiezing van Georgia waren gedrukt, doch er was ruimte opengelaten voor eiken stemmer voer het invullen van den naam van een persoon die niet vermeld was. Daar „Old Gene" in slechten gezondheids toestand verkeerde, hadden enkele stemmers den naam van zijn zoon opgeschreven inplaats van op zijn vader te stemmen. Daarom, aldus voert Herman aan, moet het wetgevend lichaam kiezen tusschen hem en Carmichael. Het wetgevend lichaam, dat achter de beginselen van den vader stond, koos zonder meer den zoon. De vorige gouverneur, Ellis Arnail echter interpreteert de grondwet anders. Hij nam ont slag uit zijn ambt ten gunste van den gekozen Luitenant- Gouverneur, M. E. Thompson, die Eugene Talmadge zou heb ben opgevolgd indien de gestor- zen gouverneur gestorven was na, inplaats van voor zijn ambts aanvaarding Beide „gouverneurs" Talmadge en Thompson eischen het recht op te beslissen over het besteden van de staatsfond sen en het bevel te voeren over de garde van den staat en de staatspolitie. Het Amerikaansche volk, ge zeten bij zijn 56 millioen radio ontvangers (één op elke drie personen mannen, vrouwen en kinderen) en kennis nemende van zijn tallooze kranten, volgt nauwkeurig „den strijd van de gouverneurs". Het was of zij zelf in de hoofdstad van Geor gië vertoefden. Ondernemende radioreporters brachten eerst de eene „gouverneur" voor de microfoon en vervolgens de andere. De mannen van de pers fotografeerden elk dramatisch moment en stuurden in enkele minuten tijd radiografisch de foto's voor publicatie in de verre uithoeken van het land. De ongebruikelijke gouver neursverkiezing zelf had van het begin af aan de aandacht der natie getrokken en hield deze vast toen de kwestie zich ont wikkelde tot haar fasdneerende climax. De lange, magere „Gene* Talmadge, zonder jas en met glanzende roode bretels, hield zijn verkiezingsredevoeringen in de plattelandsgemeenten van den staat, waarbij hij de politieke suprematie van het blanke ras beloofde, indien hij werd ge kozen. In Atlanta, de hoofdstad van den staat, en in andere groote en meer gecultiveerde steden van Georgia, stemden de meeste menschen voor Car michael, wiens ideeën overeen komen met die van Arnall, den vroegeren gouverneur. Woensdag troffen ambte naren van den C C.D., die te Wassenaar met een overvalwagen surveilleerden, een automobiel aan van een expeditiebedrijf te Den Haag. Deze auto, welke geheel geladen was met kisten, bleek 600.000 importcigaretten en een hoeveelheid van 500 liter drank, bestaande uit cognac en portwijn, te vervoeren. De chauf feur en mede-inzittende werden naar het bureau van politie te Wassenaar overgebracht en aan een langdurig verhoor onderwor pen. De directeur van het expeditiebedrijf werd tegen het middernachte'ijk uur bij zijn thuiskomst, gearresteerd en even eens onmiddellijk naar het politie bureau te Wassenaarovergebracht. Uit de verhooren kon worden vastgesteld, dat zich reeds een partij van 1.000.000 cigaretten te Wassenaar moest bevinden. De partij werd dan ook in een particuliere woning aangetroffen. In totaal werden dus in beslag genomen 1.600.000 cigaretten, 500 liter drank en een vrachtauto. Vrijwel de geheele partij, welke enkele weken geleden tusschen Rotterdam en Dordrecht uit een zeeschip op een schuit van het expeditiebedrijf werd overgeladen is thans achterhaald. O, DIE PRIJSBEHEERSCHING. Ergens in Nederland is een punaisefabriek die voor 12 cent per doosje punaises wilde fabri- ceeren. De prijsbeheersching vond dit te duur en de prijs werd niet goedgekeurd. De fabriek maakt thans toch punaises en verkoopt deze in België voor 16 cent per doosje. MAKM Vraagt gratis prijscourant, welke blanco wordt toegezonden. AXRL, Markt 12 jjWOirg ',-i t. i i i

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1947 | | pagina 6