AXELSCHE COURANT
f u
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR
ZEEUWSCH-V LAANDEREN.
EN!
federopbouw van
;*el- k West Zeeuwsch-Vlaanderen.
Adventzangdienst
JBri
ux.
3 ra
61e JAARGANG. No. 18
Verschijnt ellce Woensdag en Zaterdag. ZATERDAG 30 NOVEMBER 1946.
Frankeering bij Abonnement Axel.
liever,
Drukker-Uitgeefster:
Firma J. C. VINK AXEL
Adres Redactie en Administratie:
Markt 12 AXEL
Hoofdredactie:
T. C. VINK - van VESSEM
sen,
nes-
lon-
rten
hans
ijne
in«n
nooi
ng)
■ansck Het luchtverkeer
xe uitiet Zeeuwsch-Vlaanderen.
Jadat aanvankelijk de vooruitzich-
:te van voor een luchtverbinding m t Z.-
anderen gunstig lek»n pn velen in
e zaak optimistisch waren, heeft de
gzame gang van zaken, tengevolge
ad, dat men begint te twijfelen of
,e zaak nog ooit in orde zal
nen. Herhaalde malen hebben wij
XEt 00"c reeds de meer,'ng hooren
kondigen, dat „er van dat vliegveld
wei niks zou komen." Wij heb-
daarom gemeend goed te doen
nlicht op te steken bij de bevoegde
intie's en aan de hand van de
trekte gegevens blijkt het volgende
e K L.M. is bereid om, zoodra dit
;elijk is, weer een luchtverbinding
Zeeland te onderhouden. Alleen
kwestie dei vliegvelden noodzaakt
e maatschappij met het instellen
1 deze verbinding nog te wachten,
h zoodra een of meer terreinen in
'and aan de gestelde eischen vol-
n, zal of de lijn Amsterdam Vlis-
;en (met zoo mogelijk tussctien-
ing op Haamstede), of, indien in
iwsch-Vlaanderen eerder een ter-
gereed zou zijn, een rechtstreek-
verbinding met ons gewest wor-
geviogen. De uiteindelijke bedoe-
van de K L.M. is, om een dienst
iterdam—Rotterdam—Haamstede—
singen—Z.-Vlaanderen te vliegen,
Ei n rdoor niet alleen een snelle ver-
li ping met de overige provincie's
tot stand komen, maar ook de
finding tusschen de verschillende
en van Zeeland onderling wel zeer
ngrijk zou worden verbeterd. Men
jee hierbij bijv. eens aan de reis
Zeeuwsch-Vlaanderen naar Schou-
die tot Zietikzee ca. 6 uur
rt.
et groote probleem vormt op dit
inblik het vinden en aanleggen
geschikte landingsterreinen. Het is
>q vanzelfsprekend van groot be-
dat het vliegveld op de juiste
it 1. Al'8 wordt aangelegddaar waar
oende verkeer verwacht mag wor-
om een regelmatige luchtdienst
end te kunnen exploiteeren. Het
f f q ;veld zal dan ook moeten liggen
en gebied waar onze gewestelijke
a van handel en industrie te vin-
zijn en niet te ver van de voor-
ïste plaatsen, zoodat deze vlug en
ikkelijk bereikbaar zijn.
i aanleg van een vliegveld dat
de tegenwoordige eischen vol-
2 brengt vanzelfsprekend groote
in met zich mee, en daarom zijn
i/pmhprlaast de Plaatsbepaling ook nog
vciiiuci je fnanciëöle problemen. Proble-
die uiteraard niet alleen voor
wsch-Vlaanderen of Zeeland gel-
doch waarmede men voor alle
ve of te verbeteren vliegvelden in
1U1S land te kampen heeft. In afwach-
i a van een «Passing van al deze
lirUIH Ifemen, worden echter door hei
voorloopige terreinen aangelegd,
e dan een tijdelijk karakter dia-
en waarvan de aanlegkosten veel
ger zijn.
i Walcheren is men thans zoover,
zooals wij reeds eerder hebben
\Xel ld' de aanbesteding van de aan-
van een dergelijk terrein binnei
ideren zal kunnen plaats vinden, terwijl
foor Zeeuwsch-Vlaanderen nu met
voorbereidende werkzaamheden
- de uitvoering van dit werk een
is gemaakt.
)als men ziet is dus de opname
Zeeland in het btnnenlandsche
tet niet van de baan, maar, zoo-
rm dooP vijwcl teder terrein, waar men
lllalren Bdings- of vernieuwingsplannen
uitvoeren, zijn er vele moeilijk-
sn kunnen1 en 14311 mcn slectlts langzaam
re inlichfen mel het overwinnen daarvan
oht vóu
16, ixeLL
"erneureillaanta'^ecls:i,a"08che journalisten
™.i.i,ee ei0®01 d00r Nederland gemaaid
Zaamiliflaarbij in het bijzonder de door
den,
nemen
het oorlogsgeweld getroffen gebieden
bezocht.
Het A.N.P. geeft hierover het vol
gende verslag, waaruit blijkt hoe de
Nederlandsche journalisten de opbouw
van West Zeeuwsch-Vlaanderen zier,
of de bewoners de zaak ook zoo zien,
willen wij hier in het midden laten.
In het land vhn de
suikerbieten.
Tijdens hun vierdaagsche tocht door
ons land hebben de journalisten ook
een bezoek gebracht aan Zeeuwsch-
Vlaanderen, waar op het oogenblik de
suikerbietepoogst in vollen gang is.
Overal ziet men de enorme hoopen
bieten langs den weg liggen en het
stoomtrammetje van de Z.V.T.M. heeft
heel wat werk te verzetten om de
bieten over veie kilometers te vervoeren.
De wegen zijn grijs en glibberig van
de klei, waarover de vrachtwagens met
hun kostbare lading heen en weer razen.
Dit is Zeeuwsch-Vlaanderen, het land
dat zulk een zwaren tol betaalde voor
de vrijheid van het vaderland. Kapot
geschoten huizen, de totale vernielde
witte batonnen watertoren van Onstburg
en de tallooze bunkers zijn stille ge
tuigen van het drama, dat zich hier
voltrok.
„Wq zitten hier nog met tallooze
moeilijkheden", zegt Ir. C. H. van
Amerom, hoofd van het Streekbureau
West Zeeuwsch-Vlaanderen, „maar
desondanks is reeds veel tot stand
gebracht".
Als men weet, dat van de 28.000
inwoners van dit gebied er 1500 om
het leven zijn gekomen en men ziet
naar de vernielingspercentages van de
verschillende stadjes en dorpen, dan
eerst begrqpt men, hoe hardnekkig de
strijd hier geweest moet zqn. In
Breskens bieef geen huis onbeschadigd,
ruim 60 pet. werd volkomen verwoest.
Oostburg geeft de volgende cqfers te
zien: 46 pet. totaal vernield, 25 pet,
zwaar en 27 pet. licht beschadigd. En
zoo is het ook met Sluis, Schoondijke,
Aardenjjurg, Nieuwvliet, Biervliet, Ijzen-
dijke enz. geen dorp ontkwam aan den
greep van den oorlog.
Van de moeilqkheden, die de weder
opbouw dreigen te belemmeren noemde
de heer Van Amerom, behalve de
fi iancieele regeling, die ook hier on
tevredenheid bij de bevolking opwekt,
het gebrek aan arbeiders en de stagnatie
in de giasvoorziening.
De arbeiders hebben niet veel lust
om naar Zeeuwsch-Vlaanderen te
komen, omdat zq er volkomen alleen
zitten, er is weinig ontspanning, of
liever gezegd, totaal geen. Toch
hoopt men binnenkort hierin verbete
ring te brengen, want inmiddels zqn
in de geheele streek zes arbei-
gerskampen in aanbouw. Deze worden
demaakt van z.g. „nissenhutten" en
zullen tevens du beschikking hebben
over een behoorlijke cantine, waar dus
itts meer aan ontspanning zal kunnen
worden gedaan.
„Wat het glas betreft", aldus ir. Van
Amerom, „hierin is door verschillende
tactoren vertraging ontstaan. Het Streek-
oureau heeft voldoende glastoewijzin
gen uitgegeven, doch de schilders en
glazenmakers blijven met de bonnen
in hun zak loopen. Er komt geen
glas over de Schelde. Dit is een
gevolg van de regeling door het
betrokken Rijksbureau, dat als basis
voor de verdeeling het glasverbruik
tusschen de jaren 1937 en 1940 ge
nomen heeft. Hierdoor ging het glas
naar de groote steden, waar het ver-
biuik in die jaren natuurlijk grooter
was, dan in Zeeuwsch-Vlaanderen.
„Ruiten troef", de groote glasactie
neeft in dit opzicht wel verbetering
gebracht. De glasactie heeft het glas
naar Zeeuwsch-Vlaanderen gebracht,
het glas, dat op andere wqze niet kwam.
Zoo vertelt ir. Van Amerom van de
moeilijkheden, die overwonnen moeten
worden, doch over het werk, dat in
middels verricht is, wil hq zich niet
uitlaten. „Ik wil geen reclame maken
voor den wederopbouw", zegt hij.
,U moet het zelf zien
En de journalisten hebben het gezien.
De noodwoningbouw is g< ëindigd
evenals het roodherstel. Herbouw en
definitief herstel zijn in vollen gang.
Comfortabele „woningwetwoningen"
verrijzen in de veiEchiller.de dorpen,
al doet ook uier het houtgebrek zich
nog gevoelen.
SMOKKELHANDEL IN VEE
EN PAARDEN MOET BESTREDEN
WORDEN.
Verbod tot vervoer van vee
over de grooie rivieren.
De smokkelhandel in vee en paarden
naar Belg>ë is sedert geruimen lijd in
ontstellende mate toegenomen. Dui
zenden stuks vee zijn op onregelmatige
wijze over de grens gebracht, hetgeen
niet alleen groote schade toebrengt aan
de vleeschvoorziening en nadtelig is
voor de ontwikkeling van den veestapel
in ons iand, doch ook leidt tot een
verlies gan deviezen, waaraan paal en
peik gesteld moet worden. Indertijd
zqn ter beteugeling van het kwaad be
palingen uitgevaardigd ter versterking
van de grenscontiöle op het vervoer
van vee, doch deze bepalingen hebben
onvoldoende uitwerking gehad, terwqi
ook een verhoogde krachtsinspanning
van den Centraien Contróle Dienst in
de grensgebieden het omvangrijke euvel
niet heeft kunnen terugdringen, hoe
succesvol het plaatselijk optreden ook
veelal was.
Thans echter heeft het Bedrqfschap
voor Vee en Vleesch een verbod afge
kondigd van het vervoer van vee en
paarden over de groote rivieren van
ons land, welke Nederiand in een
Noordelijk en Zuideiijk gebied scheiden.
Op deze wijze worat de mogelijkheid
geschapen den aanvoer van vee naar
het Zuiden, bestemd voor den clandes-
tienen uitvoer, af te snqden.
De verordening.
Het verbod treedt in werking met
ingang van Zondag 24 November 1946,
blqkens afkondiging van de verordening
„Verbod Veevervoer 1946" en het
„Ontheffingsbesluit 1946' in het Voed
selvoorzieningsblad No. 83 van Zater
dag 23 November 1946.
Óp grond van deze verordening is
is het verboden om runderen, paarden,
varkens en schapen uit het gebied
boven de groote rivieren naar het
Zuiden des lands te vervoeren. De
grens tusschen deze twee gebieden
wordt van de Oostelijke Rijksgrens
naar het Westen gevormd door de
volgende rivieren en stroomende
Rijn tot de splitsing van Rijn en Waal,
de Waal, de Merwede tot de splitsing
van Merwede en Nieuwe Merwede,
de Nieuwe Merwede, het Hollandsch
Diep en vervolgens de stroomen, ge
legen tusschen de provincie Zuid-
Holland eenerzijds en de provincies
Zeeland en Noord-Brabant anderzqds.
Van het verbod om paarden en vee
van het Noorden raar het Zuiden te
vervoeren, zal slechts in zeer bijzon
dere gevallen ontheffing worden ver
leend door den voorzitter van het Be
drijfschap voor Vee en Vleesch te
's-Gravenhage.
Voorts is elk vervoer van paarden
en vee op deze rivieren en stroomen,
dus ook door in geregelden dienst
varende vrachtbooten, verboden. In
afwachting van een nadere regeling is
ten behoeve van personen, die uit
hoofde van hun beroep regelmatig met
een bespannen voertuig de rivieren
moeten overschrijden, zooais bode
diensten en melkrijders, door den
voorzitter van het Bedrijfschap voor
Vee en Vieesch ontheifing van de ver
bodsbepaling verleend, doch uitsluitend
voor aangespannen gaarden.
Het vervoer van paarden en vee over
deze wateren uit het Zuiden naar het
Noorden is toegestaan, mits gebruik
wordt gemaakt van een brug of pu
bliek overzetveer.
Voorts is opL grond van deze ver
ordening het vervoer van paarden en
vee in het gebied beneden genoemde
grensiqn verboden tusschen één uur j
r.a zonsoudergang en één uur vóór
zonsopgang. Vervoer per spoor valt
niet onder deze verbodsbepaling.
De voorzitter van het Bedrijfschap
voor Vee en Vleesch heeft ten behoeve
van bodediensten, melkrqders, e.d.
voorloopig gedeeltelijke ontheffing van
dit verbod verleend. Aan deze cata-
gorieën is het tot nader bericht toe
gestaan zich in de verboien uren met
aangespannen paarden op den weg te
bevinden, mits niet vóór 6 uur in den
voormiddag en 21 uur in den na
middag.
De bepalingen in de grensstreek van
5Vs km met België voor het aanhouden
en het vervoeren van paarden en vee
blijven, onveranderd van kracht.
U komt toch ook naar de
op ZONDAG 1 DECEMBER om
5 uur in de Ned. Herv. Kerk
DE OOSTENR1JKSCHE HOUTEN
WONINGEN.
Ook voor Axel enkele woningen
beschikbaar.
De 800 Oostenrqksche houten mid
denstands-woningen, waarover den
laatsten tijd korte berichten zqn ver
schenen, zullen, als wij ons niet ver
gissen, hun weg in Nederland wel
vinden.
Ook aan Axel zullen eenige dezer
woningen worden toegewezen.
Daar is in de eerste plaats de be
trekkelijk geringe prijs van ongeveer
acht a tienduizend gulden, welke zq
naar schatting exclusief den grond
kant en klaar zulten kosten en vervol
gens de gerieflijke, vrij ruime indee-
lmg borg voor.
Nederland zal deze huizen betalen
met levensmiddelen, zooals gedroogde
groenten en visch, waaraan Oostenrijk
groote behoefte heeft en wel zoodanig,
dat alleen het houten omhulsel inclu
sief vrachtkosten naar ons land, opslag
enz., naar voorloopige raming voor
f5000 aan den particulieren kooper
kan worden verkocht. De toekomstige
eigenaar zal dus zelf een aannemer
opdracht moeten geven voor het leg
gen van de fundeeringen en de vloe
ren, enz. Deze werkzaamheden wor
den thans op f3000 begroot. De koo
per kan het huis van het Rqk betrek
ken en zal den prijs daarvan, alsmede
den bouw geheel uit eigen middelen
moeten financieren ofwel gebruik moe
ten maken van de financieringsrege
ling welke geldt voor particulieren
bouw. Is hij oorlogsslachtoffer, dan
zal hij ook gebruik kunnen maken van
de Regeling voor de financiering van
het herstel van oorlogsschade aan
woningen. Aan bouwers in de geteis
terde gebieden zal voorrang worden
verleend.
Het huis telt twee verdiepingen,
resp. van 2,40 m. en 2,30 m. hoogte.
Het bevat geiqkvloers een hall met
garderobe, een W.C., een keuken van
8 M2, een woonkamer met eethoek
van 30 M2, en een studeerkamer van
10 M2. De dubbele wanden zyn 17
cm. van elkander verwqderd. De bui
tenste wand is aan de binnenzijde
met een vochtwerend middel bestre
ken, terwqi aan de binnenzqde van
den binnenwand vezelplaten zijn aan
gebracht Tusschen deze beide wan
den bevindt zich een dunne alumium-
plaat.
De woningen kunnen, wanneer zij
goed worden onderhouden, vele jaren
mee en zijn dus als permamente
woningen te beschouwen. De eerste
zending kan medio December tege
moet worden gezien»
Korte Berichten
PORTRET VAN DE
KONINGIN.
Naar de Nieuwe
Courant verneemt heeft
Sierk Schtöder op
dracht ontvangen, een
groot portret (2x3 m.)
te schilderen van de
Koningin voor het pa
leis te Batavia ter ver
vanging van de door
de Jappen uit de lijst
gesneden beeltenis van
Hare Majesteit. De
schilder zal in een
kamer van het paleis
op den Dam zijn op
dracht uitvoeren.
AVONTUUR VAN
PRINSES IRENE.
Toen Prinses Irene
vorige week, zooals
gewoonlqk, onder lei
ding van een pikeur,
haar morgenrit maakte
in de tuinen van paleis
Soestdijk, werd haar
paard opeens schich
tig, zoo meldt „Gooi-
sche Klanken".
Haar begeleider pro
beerde te vergeefs het
dier tot staan te bren
gen en ook polotie-
wacht bij de uitgang
slaagde er niet in het
dier met zqn berqdster
op te vangen.
Twee inzittenden van
een auto, die met panne
langs de weg stond,
liepen het paard tege
moet en wisten het
prinsesje er af te halen.
Ze kwam vrij met de
schrik eneen paar
olievlekken op haar
jurkje, waaraan de
hulpvaardige handen
van de monteurs wel
niet vreemd zullen zijn.
Toen prinses Juliana
de automobilisten voor
hun hulp wilde be
danken bleken deze
reeds te zqn ver
dwenen.
POLEN VOOR ONZE
TEXTIELINDUSTRIE
Maandag a.s. komen
te Glanerbrug de eer
ste 80 van de 1800
voormalige Poolsche
soldaten aan, die in
Nederland, o.a in de
textielindustrie, tewerk
worden gesteld. Een
aantal hunner werd
kortgeleden op het
gewesteiqke arbeids
bureau te Enschedé
getest. Een deel der
Polen is gehuwd. De
vrouwen en kinderen,
die zich op het oogen
blik nog in Duitsch-
land bevinden, mogen
zich eerst het volgend
jaar bij het gezinshoofd
voegen.
HITLER GEEN EERE
BURGER MEER 1
De gemeenteraad van
Ludwigshafen heeft be-
sloten Hitier het eere
burgerschap van de
stad, dat hem indertqd
was aangeboden, post-
huum te ontnemen.
o—
300 Duitsche
deskundigen zijn naar
de V.S. vertrokken om
te helpen hq de ont
wikkeling der Ameri-
kaansche industrie. In
het geheel zullen er
1000 gaan,
Abonnements
prijs
Losse nummers S et.
Kwartaal
abonnement
AXEL binnen de torn
fl. 1.25
Alle andere plaatsen
il. 1.55
«gasgsir
f Advertentleprl)»
7 ct per m.m.
Ingezonden
Mededeellngen
15 ct per m.m.
Kleine Advertentlta
(maximum ft regels)
1 5 regels 62 ct.
Iedere regel meer
12 ct. extra
dienstaanbiedingen
52 ct