AXELSCHE COURANT f u NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-V LAANDEREN. EN! federopbouw van ;*el- k West Zeeuwsch-Vlaanderen. Adventzangdienst JBri ux. 3 ra 61e JAARGANG. No. 18 Verschijnt ellce Woensdag en Zaterdag. ZATERDAG 30 NOVEMBER 1946. Frankeering bij Abonnement Axel. liever, Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK AXEL Adres Redactie en Administratie: Markt 12 AXEL Hoofdredactie: T. C. VINK - van VESSEM sen, nes- lon- rten hans ijne in«n nooi ng) ■ansck Het luchtverkeer xe uitiet Zeeuwsch-Vlaanderen. Jadat aanvankelijk de vooruitzich- :te van voor een luchtverbinding m t Z.- anderen gunstig lek»n pn velen in e zaak optimistisch waren, heeft de gzame gang van zaken, tengevolge ad, dat men begint te twijfelen of ,e zaak nog ooit in orde zal nen. Herhaalde malen hebben wij XEt 00"c reeds de meer,'ng hooren kondigen, dat „er van dat vliegveld wei niks zou komen." Wij heb- daarom gemeend goed te doen nlicht op te steken bij de bevoegde intie's en aan de hand van de trekte gegevens blijkt het volgende e K L.M. is bereid om, zoodra dit ;elijk is, weer een luchtverbinding Zeeland te onderhouden. Alleen kwestie dei vliegvelden noodzaakt e maatschappij met het instellen 1 deze verbinding nog te wachten, h zoodra een of meer terreinen in 'and aan de gestelde eischen vol- n, zal of de lijn Amsterdam Vlis- ;en (met zoo mogelijk tussctien- ing op Haamstede), of, indien in iwsch-Vlaanderen eerder een ter- gereed zou zijn, een rechtstreek- verbinding met ons gewest wor- geviogen. De uiteindelijke bedoe- van de K L.M. is, om een dienst iterdam—Rotterdam—Haamstede— singen—Z.-Vlaanderen te vliegen, Ei n rdoor niet alleen een snelle ver- li ping met de overige provincie's tot stand komen, maar ook de finding tusschen de verschillende en van Zeeland onderling wel zeer ngrijk zou worden verbeterd. Men jee hierbij bijv. eens aan de reis Zeeuwsch-Vlaanderen naar Schou- die tot Zietikzee ca. 6 uur rt. et groote probleem vormt op dit inblik het vinden en aanleggen geschikte landingsterreinen. Het is >q vanzelfsprekend van groot be- dat het vliegveld op de juiste it 1. Al'8 wordt aangelegddaar waar oende verkeer verwacht mag wor- om een regelmatige luchtdienst end te kunnen exploiteeren. Het f f q ;veld zal dan ook moeten liggen en gebied waar onze gewestelijke a van handel en industrie te vin- zijn en niet te ver van de voor- ïste plaatsen, zoodat deze vlug en ikkelijk bereikbaar zijn. i aanleg van een vliegveld dat de tegenwoordige eischen vol- 2 brengt vanzelfsprekend groote in met zich mee, en daarom zijn i/pmhprlaast de Plaatsbepaling ook nog vciiiuci je fnanciëöle problemen. Proble- die uiteraard niet alleen voor wsch-Vlaanderen of Zeeland gel- doch waarmede men voor alle ve of te verbeteren vliegvelden in 1U1S land te kampen heeft. In afwach- i a van een «Passing van al deze lirUIH Ifemen, worden echter door hei voorloopige terreinen aangelegd, e dan een tijdelijk karakter dia- en waarvan de aanlegkosten veel ger zijn. i Walcheren is men thans zoover, zooals wij reeds eerder hebben \Xel ld' de aanbesteding van de aan- van een dergelijk terrein binnei ideren zal kunnen plaats vinden, terwijl foor Zeeuwsch-Vlaanderen nu met voorbereidende werkzaamheden - de uitvoering van dit werk een is gemaakt. )als men ziet is dus de opname Zeeland in het btnnenlandsche tet niet van de baan, maar, zoo- rm dooP vijwcl teder terrein, waar men lllalren Bdings- of vernieuwingsplannen uitvoeren, zijn er vele moeilijk- sn kunnen1 en 14311 mcn slectlts langzaam re inlichfen mel het overwinnen daarvan oht vóu 16, ixeLL "erneureillaanta'^ecls:i,a"08che journalisten ™.i.i,ee ei0®01 d00r Nederland gemaaid Zaamiliflaarbij in het bijzonder de door den, nemen het oorlogsgeweld getroffen gebieden bezocht. Het A.N.P. geeft hierover het vol gende verslag, waaruit blijkt hoe de Nederlandsche journalisten de opbouw van West Zeeuwsch-Vlaanderen zier, of de bewoners de zaak ook zoo zien, willen wij hier in het midden laten. In het land vhn de suikerbieten. Tijdens hun vierdaagsche tocht door ons land hebben de journalisten ook een bezoek gebracht aan Zeeuwsch- Vlaanderen, waar op het oogenblik de suikerbietepoogst in vollen gang is. Overal ziet men de enorme hoopen bieten langs den weg liggen en het stoomtrammetje van de Z.V.T.M. heeft heel wat werk te verzetten om de bieten over veie kilometers te vervoeren. De wegen zijn grijs en glibberig van de klei, waarover de vrachtwagens met hun kostbare lading heen en weer razen. Dit is Zeeuwsch-Vlaanderen, het land dat zulk een zwaren tol betaalde voor de vrijheid van het vaderland. Kapot geschoten huizen, de totale vernielde witte batonnen watertoren van Onstburg en de tallooze bunkers zijn stille ge tuigen van het drama, dat zich hier voltrok. „Wq zitten hier nog met tallooze moeilijkheden", zegt Ir. C. H. van Amerom, hoofd van het Streekbureau West Zeeuwsch-Vlaanderen, „maar desondanks is reeds veel tot stand gebracht". Als men weet, dat van de 28.000 inwoners van dit gebied er 1500 om het leven zijn gekomen en men ziet naar de vernielingspercentages van de verschillende stadjes en dorpen, dan eerst begrqpt men, hoe hardnekkig de strijd hier geweest moet zqn. In Breskens bieef geen huis onbeschadigd, ruim 60 pet. werd volkomen verwoest. Oostburg geeft de volgende cqfers te zien: 46 pet. totaal vernield, 25 pet, zwaar en 27 pet. licht beschadigd. En zoo is het ook met Sluis, Schoondijke, Aardenjjurg, Nieuwvliet, Biervliet, Ijzen- dijke enz. geen dorp ontkwam aan den greep van den oorlog. Van de moeilqkheden, die de weder opbouw dreigen te belemmeren noemde de heer Van Amerom, behalve de fi iancieele regeling, die ook hier on tevredenheid bij de bevolking opwekt, het gebrek aan arbeiders en de stagnatie in de giasvoorziening. De arbeiders hebben niet veel lust om naar Zeeuwsch-Vlaanderen te komen, omdat zq er volkomen alleen zitten, er is weinig ontspanning, of liever gezegd, totaal geen. Toch hoopt men binnenkort hierin verbete ring te brengen, want inmiddels zqn in de geheele streek zes arbei- gerskampen in aanbouw. Deze worden demaakt van z.g. „nissenhutten" en zullen tevens du beschikking hebben over een behoorlijke cantine, waar dus itts meer aan ontspanning zal kunnen worden gedaan. „Wat het glas betreft", aldus ir. Van Amerom, „hierin is door verschillende tactoren vertraging ontstaan. Het Streek- oureau heeft voldoende glastoewijzin gen uitgegeven, doch de schilders en glazenmakers blijven met de bonnen in hun zak loopen. Er komt geen glas over de Schelde. Dit is een gevolg van de regeling door het betrokken Rijksbureau, dat als basis voor de verdeeling het glasverbruik tusschen de jaren 1937 en 1940 ge nomen heeft. Hierdoor ging het glas naar de groote steden, waar het ver- biuik in die jaren natuurlijk grooter was, dan in Zeeuwsch-Vlaanderen. „Ruiten troef", de groote glasactie neeft in dit opzicht wel verbetering gebracht. De glasactie heeft het glas naar Zeeuwsch-Vlaanderen gebracht, het glas, dat op andere wqze niet kwam. Zoo vertelt ir. Van Amerom van de moeilijkheden, die overwonnen moeten worden, doch over het werk, dat in middels verricht is, wil hq zich niet uitlaten. „Ik wil geen reclame maken voor den wederopbouw", zegt hij. ,U moet het zelf zien En de journalisten hebben het gezien. De noodwoningbouw is g< ëindigd evenals het roodherstel. Herbouw en definitief herstel zijn in vollen gang. Comfortabele „woningwetwoningen" verrijzen in de veiEchiller.de dorpen, al doet ook uier het houtgebrek zich nog gevoelen. SMOKKELHANDEL IN VEE EN PAARDEN MOET BESTREDEN WORDEN. Verbod tot vervoer van vee over de grooie rivieren. De smokkelhandel in vee en paarden naar Belg>ë is sedert geruimen lijd in ontstellende mate toegenomen. Dui zenden stuks vee zijn op onregelmatige wijze over de grens gebracht, hetgeen niet alleen groote schade toebrengt aan de vleeschvoorziening en nadtelig is voor de ontwikkeling van den veestapel in ons iand, doch ook leidt tot een verlies gan deviezen, waaraan paal en peik gesteld moet worden. Indertijd zqn ter beteugeling van het kwaad be palingen uitgevaardigd ter versterking van de grenscontiöle op het vervoer van vee, doch deze bepalingen hebben onvoldoende uitwerking gehad, terwqi ook een verhoogde krachtsinspanning van den Centraien Contróle Dienst in de grensgebieden het omvangrijke euvel niet heeft kunnen terugdringen, hoe succesvol het plaatselijk optreden ook veelal was. Thans echter heeft het Bedrqfschap voor Vee en Vleesch een verbod afge kondigd van het vervoer van vee en paarden over de groote rivieren van ons land, welke Nederiand in een Noordelijk en Zuideiijk gebied scheiden. Op deze wijze worat de mogelijkheid geschapen den aanvoer van vee naar het Zuiden, bestemd voor den clandes- tienen uitvoer, af te snqden. De verordening. Het verbod treedt in werking met ingang van Zondag 24 November 1946, blqkens afkondiging van de verordening „Verbod Veevervoer 1946" en het „Ontheffingsbesluit 1946' in het Voed selvoorzieningsblad No. 83 van Zater dag 23 November 1946. Óp grond van deze verordening is is het verboden om runderen, paarden, varkens en schapen uit het gebied boven de groote rivieren naar het Zuiden des lands te vervoeren. De grens tusschen deze twee gebieden wordt van de Oostelijke Rijksgrens naar het Westen gevormd door de volgende rivieren en stroomende Rijn tot de splitsing van Rijn en Waal, de Waal, de Merwede tot de splitsing van Merwede en Nieuwe Merwede, de Nieuwe Merwede, het Hollandsch Diep en vervolgens de stroomen, ge legen tusschen de provincie Zuid- Holland eenerzijds en de provincies Zeeland en Noord-Brabant anderzqds. Van het verbod om paarden en vee van het Noorden raar het Zuiden te vervoeren, zal slechts in zeer bijzon dere gevallen ontheffing worden ver leend door den voorzitter van het Be drijfschap voor Vee en Vleesch te 's-Gravenhage. Voorts is elk vervoer van paarden en vee op deze rivieren en stroomen, dus ook door in geregelden dienst varende vrachtbooten, verboden. In afwachting van een nadere regeling is ten behoeve van personen, die uit hoofde van hun beroep regelmatig met een bespannen voertuig de rivieren moeten overschrijden, zooais bode diensten en melkrijders, door den voorzitter van het Bedrijfschap voor Vee en Vieesch ontheifing van de ver bodsbepaling verleend, doch uitsluitend voor aangespannen gaarden. Het vervoer van paarden en vee over deze wateren uit het Zuiden naar het Noorden is toegestaan, mits gebruik wordt gemaakt van een brug of pu bliek overzetveer. Voorts is opL grond van deze ver ordening het vervoer van paarden en vee in het gebied beneden genoemde grensiqn verboden tusschen één uur j r.a zonsoudergang en één uur vóór zonsopgang. Vervoer per spoor valt niet onder deze verbodsbepaling. De voorzitter van het Bedrijfschap voor Vee en Vleesch heeft ten behoeve van bodediensten, melkrqders, e.d. voorloopig gedeeltelijke ontheffing van dit verbod verleend. Aan deze cata- gorieën is het tot nader bericht toe gestaan zich in de verboien uren met aangespannen paarden op den weg te bevinden, mits niet vóór 6 uur in den voormiddag en 21 uur in den na middag. De bepalingen in de grensstreek van 5Vs km met België voor het aanhouden en het vervoeren van paarden en vee blijven, onveranderd van kracht. U komt toch ook naar de op ZONDAG 1 DECEMBER om 5 uur in de Ned. Herv. Kerk DE OOSTENR1JKSCHE HOUTEN WONINGEN. Ook voor Axel enkele woningen beschikbaar. De 800 Oostenrqksche houten mid denstands-woningen, waarover den laatsten tijd korte berichten zqn ver schenen, zullen, als wij ons niet ver gissen, hun weg in Nederland wel vinden. Ook aan Axel zullen eenige dezer woningen worden toegewezen. Daar is in de eerste plaats de be trekkelijk geringe prijs van ongeveer acht a tienduizend gulden, welke zq naar schatting exclusief den grond kant en klaar zulten kosten en vervol gens de gerieflijke, vrij ruime indee- lmg borg voor. Nederland zal deze huizen betalen met levensmiddelen, zooals gedroogde groenten en visch, waaraan Oostenrijk groote behoefte heeft en wel zoodanig, dat alleen het houten omhulsel inclu sief vrachtkosten naar ons land, opslag enz., naar voorloopige raming voor f5000 aan den particulieren kooper kan worden verkocht. De toekomstige eigenaar zal dus zelf een aannemer opdracht moeten geven voor het leg gen van de fundeeringen en de vloe ren, enz. Deze werkzaamheden wor den thans op f3000 begroot. De koo per kan het huis van het Rqk betrek ken en zal den prijs daarvan, alsmede den bouw geheel uit eigen middelen moeten financieren ofwel gebruik moe ten maken van de financieringsrege ling welke geldt voor particulieren bouw. Is hij oorlogsslachtoffer, dan zal hij ook gebruik kunnen maken van de Regeling voor de financiering van het herstel van oorlogsschade aan woningen. Aan bouwers in de geteis terde gebieden zal voorrang worden verleend. Het huis telt twee verdiepingen, resp. van 2,40 m. en 2,30 m. hoogte. Het bevat geiqkvloers een hall met garderobe, een W.C., een keuken van 8 M2, een woonkamer met eethoek van 30 M2, en een studeerkamer van 10 M2. De dubbele wanden zyn 17 cm. van elkander verwqderd. De bui tenste wand is aan de binnenzijde met een vochtwerend middel bestre ken, terwqi aan de binnenzqde van den binnenwand vezelplaten zijn aan gebracht Tusschen deze beide wan den bevindt zich een dunne alumium- plaat. De woningen kunnen, wanneer zij goed worden onderhouden, vele jaren mee en zijn dus als permamente woningen te beschouwen. De eerste zending kan medio December tege moet worden gezien» Korte Berichten PORTRET VAN DE KONINGIN. Naar de Nieuwe Courant verneemt heeft Sierk Schtöder op dracht ontvangen, een groot portret (2x3 m.) te schilderen van de Koningin voor het pa leis te Batavia ter ver vanging van de door de Jappen uit de lijst gesneden beeltenis van Hare Majesteit. De schilder zal in een kamer van het paleis op den Dam zijn op dracht uitvoeren. AVONTUUR VAN PRINSES IRENE. Toen Prinses Irene vorige week, zooals gewoonlqk, onder lei ding van een pikeur, haar morgenrit maakte in de tuinen van paleis Soestdijk, werd haar paard opeens schich tig, zoo meldt „Gooi- sche Klanken". Haar begeleider pro beerde te vergeefs het dier tot staan te bren gen en ook polotie- wacht bij de uitgang slaagde er niet in het dier met zqn berqdster op te vangen. Twee inzittenden van een auto, die met panne langs de weg stond, liepen het paard tege moet en wisten het prinsesje er af te halen. Ze kwam vrij met de schrik eneen paar olievlekken op haar jurkje, waaraan de hulpvaardige handen van de monteurs wel niet vreemd zullen zijn. Toen prinses Juliana de automobilisten voor hun hulp wilde be danken bleken deze reeds te zqn ver dwenen. POLEN VOOR ONZE TEXTIELINDUSTRIE Maandag a.s. komen te Glanerbrug de eer ste 80 van de 1800 voormalige Poolsche soldaten aan, die in Nederland, o.a in de textielindustrie, tewerk worden gesteld. Een aantal hunner werd kortgeleden op het gewesteiqke arbeids bureau te Enschedé getest. Een deel der Polen is gehuwd. De vrouwen en kinderen, die zich op het oogen blik nog in Duitsch- land bevinden, mogen zich eerst het volgend jaar bij het gezinshoofd voegen. HITLER GEEN EERE BURGER MEER 1 De gemeenteraad van Ludwigshafen heeft be- sloten Hitier het eere burgerschap van de stad, dat hem indertqd was aangeboden, post- huum te ontnemen. o— 300 Duitsche deskundigen zijn naar de V.S. vertrokken om te helpen hq de ont wikkeling der Ameri- kaansche industrie. In het geheel zullen er 1000 gaan, Abonnements prijs Losse nummers S et. Kwartaal abonnement AXEL binnen de torn fl. 1.25 Alle andere plaatsen il. 1.55 «gasgsir f Advertentleprl)» 7 ct per m.m. Ingezonden Mededeellngen 15 ct per m.m. Kleine Advertentlta (maximum ft regels) 1 5 regels 62 ct. Iedere regel meer 12 ct. extra dienstaanbiedingen 52 ct

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1946 | | pagina 1