AXELSCHE COURANT NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR Z E E U W S C H-V LAANDEREN. J ijnen ruimen in de Oost. 61e JAAROANO. No. 14. Verschijnt elke Woensdag en Zaterdag. ZATERDAG 16 NOVEMBER 1946.Frankeering bij Abonnement Axel. Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK AXEL Adres Redactie en Administratie: Markt 12 AXEL Hoofdredactie: T. C. VINK - van VESSEM V OMANT1EK EN WERKELIJKHEID. Evenals in Holland zijn onmiddellijk den oorlog ook in lndië 3 ploezen i het werk gegaan om de aange- jelde mijnen langs de stranden op ruimen. £oo was onze ploeg deze laatste ken aan het werk op Banka, eer. rad ten Oosten van Sumatra. Ik zal :hten een getrouw relaas te geven i een der tochten, die wij daar akten. Vij waren per auto gearriveerd te boali, een plaats aan de Zuidkust i Banka. Toen de werkzaamheden tr afgeloopen waren, moesten wij >r naar Pongkok en Lepan, een |r eilanden in de buurt, s Zondagavonds om 6 uur vertrok- i wij per auto, d w.z. met iets wat een auto geleek, naar Tokak, een atsje aan de Westkust van Banka. ze tocht, hoewel slechts 27 km. g, was een heete toer voor het ikke wagentje. Een of ander Chi- !S had een aantal auto-onderdeelen irgehouden uit den oorlog tegen de .pen en daarvan een vehikel gemaakt, met eenige fantasie een auto ge- ïmd zou kunnen worden. Enfin, ding reed1 We gingen door het dichte hooge likgewas, waar Banka zoo rijk aan Een werkelijke weg kon je het t noemen en we werden dan ook rig door elkaar geslingerd. De na- r is hier zeer eentonigdit in enstelling met vele andere deelen lndië. De grond heeft een rood- itige kleur en de bodem bevat latten aan tinertsen. Voedselgewas- i groeien hier echter zeer weinig, il moet er dan ook van buiten aan- 'oerd worden, hetgeen in de huidige standigheden moeilijkheden oplevert, idat zuinigheid zeer geboden is. )ndertusschen zijn we met ons irtuig doorgehobbeld, na eenige len water bijgevuld te hebben uit kali's, die wij passeerden. De ra- tor lekte namelijk als een zeef. la een paar uur kwamen we le leak aan, alwaar een zeilprauw gt- d lag om ons verder te vervoeren, t zijn hier uitsluitend aangewezen zeilprauwen, daar een motorboot gauw 6 voet water steekt en dua t te gebruiken is in deze wateren t hun verraderlijke klippen. Vij maakten kennis met onzen vrien- ijk lachenden prauwvoerder en zijn ie satellieten. Ja, hier zijn wapens rbodig. De bevolking is hier, na- het eiland door onze Indische :pen bevrijd was, blij en gelukkig. kunnen ze weer rustig leven en rken. Van de extremisten moeten niets hebben. Vriendelijk komen ons overal tegemoet en ze willen ag echte goede samenwerking. Zoo iet op Java trouwens ook. U moet ar eens praten met de Marinieis, ze op Java weer een kampong vrij naakt hebben, hoe daukoaar die üschen zijn, dat zij van den drux extremisten bevrijd zijn. )it is geen Hollandsche propaganda, als een zeker gedeelte van ons lerlandsche volk beweert ik heb geen behoefte aan, propaganda te ken. Dit is de waarheid en du lervinden wij op ouze zwerftochten >r lndië telkens weer. let zeil wordt geheschen en met een ker stijf briesje varen we van de de weg. Dit moet je meegemaakt iben om iets te begrijpen van de :oring, welks er uitgaat van een jennacht bij volle maan op zee in zeilprauw. (toer staat bij het roer de prauw- irderzonder kompas, zonder kaar- vaart deze man zoo noodig dagen |r. De zon en de maan zijn zijn uwe koersaanwijzers en de vaar teren rondom deze eilanden zijn in t bol gegrift. Immers als heel 4ne jongen voer hij met zijn vader k en leerde het vak spelenderwijs. He* is stil, heel stil in deze nacnt. Zacht klotsen de lichte golven tegen de boeg van het schip. De boeg golven zijn zacht verlicht door het phosphorhoudende water en de licht gevende kleine vischjes. Alles wordt overgoten door het milde licht van de tropische maan. Dan in eens zet de prauwvoerder zijn lied in. In een voor onze Westersche ooren eentonige cadans zingt hij van zijn land, zingt hij van zijn werk, alles geïmpro viseerd en zijn beide helpers vallen op het juiste oogenblik in, Soms is het lied droevig, soms juicht het op in de stille maannacht. Zingend verhaalt de prauwvoerder van het leed, hem en de zijnen aan gedaan door de Japper, maar de melodie gaat over in een jubeling de langverwachte bevtijding Wij zijn stil, heel stil. Dit kan nooit precies naverteld worden, de machtige bekoring die hiervan uitgaat. Zeker een uur lang zingt hij door, dan zwijgt hij. Jongens", zeg ik, „nu zulten wij als tegenprestatie enkele van onze liederen zingen", en even later klinkt, zoo ver van ons land verwijderd, uit de kelen van vier zwervende Hollandsche Ma rinemannen vol ontroering het „Waar de blanke top der duinen", riet is alsof onze bruine broeders het begrij pen even is het na dit lied stil, doodstilze voelen diep, o nuch tere Hollander. Zoo beloofde de aanvang van de reis veel goeds. Helaas zou het niet zoo blijven. De Straat Banka is be rend om zijn grillige weersverande ringen. De wind stak op en de dei ning nam toe. Op een gegeven oogenblik zeide de prauwvoerder niet verder te kunnen gaan, het werd met de kleine zeeprauw te gevaarlijk. De kust van het eiland Lepar was toen al in zicht en wij landden een uur later, te middernacht bij Kampong Soengei Sangkat. Daar zouden wi] voorloopig blijven. Wij werden bij de kepala kampong (hoofd van het dorp) gebracht, die ons allerhartelijkst ontving en direct koffie liet zetten. Onmiddellijk werden de slaapver trekken in het huis tot onze bi schik king gesteld, de bewoners zelf gingen op den grond slapen. Bezwaren maken of er iets tegen in te Drengen, betee kende alleen maar geen begrip hebben van hun manier iemand gastvrijheid te verleenen. Deze slaapvertrekken zijn gelegen direct achter het gedeelte, waar gehuisd wurdt en zijn meestal van kleine afmetingen. Er staan baleh- baleh's, waarop rieten matten. Verder alleen een hoofdkussen. Zoo sliepen wij in de kampong, na een uurtje gt- zellig gebabbel met de huisgenooten, d.w.z. met de mannende vrouwen is net niet toegestaan aan deze gesprek ken deel te nemen. 's Morgens was er van uitzeilen geen sprake. Een onderzoek wees uit, dat de mijnen, welke wij moesten ruimen op dit eiland, nog 17 km. van de plek lagen, waar wij geland waren. De noodige gereedschappen werden mee genomen en te voet werd de reis aan vaard naar de bewuste plek. Langs den zoom van een groot klapperbosch, (de klappers groeien bij voorkeur langs net strand) ging het voorwaarts in de reeds heete tropenzon. Na enkele uren bereikten wij de plaats, waar de eerste mijn lag. Het is met mija be doeling een technisch verslag te geven van de inrichting van een zeemijn of de werkzaamheden te beschrijven, die noodig zijn om zoo'n apparaat op te ruimen, maar iets wil ik er toch van vertellen. Een zeemijn is rond, meestal 1 meter in diameter. Ze wordt in vaarwaters voor anker gelegd en ligt ongeveer 3 meter onder den waterspiegel. Ais een schip tegen zoo'n mijn aan vaart, buigt eén der stoothoorns om, het buisje, dat er in zit breekt en door een scheikundige reactie ontstaat een lichte elecirische stroom, welke de lading ontsteekt. Het is het eenvou digste principe. Er zijn nog vele andere soorten, zooals accoustjsche en mag- netische mijnen, De verankering van deze mijnen, weike bestaat uit een vierkanten bak, waarin zich een kabel bevindt, welke op een trommel zit en af kan rollen, zorgt, dat door middel van deze kabel de mijn op een zekere diepte onder water blijft. Wanneer zoo'n ankerkabel breekt, spoelt de mijn ergens op het strand aan en moet worden opgeruimd. Af hankelijk van de plaats, waar zij terecht komt, wordt zij of opgeblazen (welke methodo het minste risico meebrengt voor degenen, die met dit wei k belast zijn), of wel gedemonteerd Nadat onze mijn was opgeblazen, bleek de volgende niet minder dan achttien kilometer verderop te liggen, nabij kampong Soengai Pangko. Ook hier bleek geen prauwvoeidtf bereid te zijn, gelet op de zware deining om ons daameen te brengen. Zoo gingen wij 's middags urn 4 uur op stap voor de tweede étappe De laatste loodjes. De lucht was intusschen angstig zwart geworden, zooais men dit alleen in de tropen kent en al spoedig gutste de regen bij stroomen neer. Maar dit was het ergste niet, Na een half uur loopen bleek, dat de zee op verschil lende plaatsen vlak tegen den bosch- rand aan stond en tal van klapper- boomen had ontworteld, welke dwars over het strand lagen. Wij hadden geen andere keus dan over de stam men heen te klauteren, hetgeen ons verschillende ontvellingen kostte, of of om de boomen heen te loopen, waarbij wij tot ons middel in het water verdwenen en de hooge bran ding de rest deed. Vermoeid kwamen we na vier uur ploeteren bij de mijn aan, waarna deze kon worden opgeruimd. Toen Kwam de terugtocht. Daar de zee inmiddels nog hooger was gestegen, was het soms onmoge lijk ons een weg om of over de ont wortelde boomen te zoeken. Er zat niets andets op, dan ons langs de boven het strand gelegen boschrand een weg door het struikgewas te banen met het kapmes. Zoo sukkelden wij voorwaarts en het waren vijf volkomen uitgeputte mannen, die s nachts in Tandjong- Laboe de plaats, waar de eerste mijn gelegen had aankwamen. De bewoners van deze kampong, die van onzen tocht op de hoogte waren, wachtten ons met koffia op 1 Doch rust kregen wij hier ook al weer niet. Een der prauwenvoerders vertelde ons, dat wanneer de zee een beetje af- slechtte, de wind nu zeer gunstig was om naar Pongkok over te steken. Zoo gebeurde het, dat wij twee uur later, tot de huid toe nat, alweer in een visschersprauw zaten! Ook deze tocht zou niet» zonder avontuur afloopen. Tot op drie mijl atstand vau het eilandje ging alles goed. Toen kwam er een zware regen- oui met harde, plotselinge windstoo- ten, die enkele uren aanhield. We konden onmogelijk verder met de nogal wrakke zetten en hingen even tater aan twee houten ankers op goed geluk, dat deze zouden houden. Natter dan we al waren, konden wi; moeilijk worden, maar van het zou oegeerde uurije rust kwam natuurlijk niets. Toen wij tenslotte het eiland bereikten, was de dag reeds lang aan gebroken. Gelukkig viel het werk op het eiland nog al mee en kregen wij bi het kamponghoofd rijst te eten. Te onzer eere was de tafel keurig gedekt zelfs vingerkommen vvwen aanwezig, doch eetgerei ontbrak. Dus hebben wij op 's lands wijs met onze vingers gegeten. Om twee uur aanvaardden wij den terugtocht naar Toboali, waar wij om 7 nur 's avonds aankwamen, welis waar erg vermoeid, maar met weer enkele streepjes méér aan den mijnen- balk. Elk streepje vervult ons met zekeren trots, want een opgeruimde mijn doet geen schip meer kwaad 1 Adjudant-torpedomaker, A. Jansen. MEER KINDERBIJSLAG VANAF HET VIERDE KIND. Uit de memorie van Antwoord van den Minister van Sociale Zaken op het wetsontwerp „Kinderbijslagwet" blijkt dat deze, hoewel hij het denk beeld van een progressieve bijslag als systeem niet wenscht over te nemen, toch de bijslag van het vierde kind af zou willen verhoogen van f2,40 tot f3,per kind en per week. Hiervoor zal de premie op 5.5 pet. gesteld moeten worden. Deze premie- verhooging komt ten laste van de ondernemers en mag niet via de prij zen afgewenteld worden. ROOSENDAALSCHE WINKELIERS DREIGEN MET STAKING. Te Roosendaal, aldus „De Stem", lebben de winkeliers in een druk bezochte vergadering hun hart gelucht over de prijzencontrole. Er werden verscheidene actiepunten besproken. Mochten deze niet helpen en zou er met 1 Januari a.s. geen gunstiger rege- ing aangekondigd zijn, dan zal ge tracht worden te bereiken, dat alle winkeliers er het bijltje bij neerleggen en hun zaken sluiten. TELEGRAFISCH VERKEER. Met de overzeesche gebiedsdeelen. De dienst der nationale telegram men, welke bestond in het telegraaf- verkeer met Nederlandsch-Indië, Cura sao en Suriname, is met ingang van 1 November '46 opgeheven. Van 23 December '46 tot en met 4 Januari '47 doch niet op 29 December zijn in het rechtstreeks radio-telefoon- verkeer van Nederland met Suriname Kerst- en Nieuwjaarsgesprekken toe gelaten tegen het verlaagde tarief van f 10,50 voor de eerste drie minuten en f3,50 voor elke minuut daarboven. Aanvragen kunnen reeds thans wor den ingediend bij de Rijkstelefoon kantoren, die ter zake voorts alle ver der gewenschte inlichtingen zullen verstrekken. ALUMINIUM HUIZEN IN AMERIKA Door de particuliere industrie in de US.A. worden plannen uitgewerkt voor de constructie van 100.000 in fabrieken vervaardigde aluminium hui zen in 1947, teneinde het noodwo' ningbouw-program voor de oorlogs veteranen te bespoedigen. Minstens 5 getransformeerden vliegtuigiabrieke zul len aan dit program deelnemen en staan gereed om de productie van aluminium huizen aan den loopendtn band in de naaste toekomst te begin nen. PALESTIjNSCH STATION OPGE BLAZEN. Het hoofdgebouw van het station Ras el Ein aan den spoorweg van Palestina naar Egypte is door koffer bommen opgeblazen. Drie Joden kwamen met een zwarte gesloten vrachtauto voor het station en brachten eenige koffers met het opschrift „bommen, gevaar" in de wachtkamer. Zij bedreigden een stationsbeambte, die hen den toegang wilde beletten met een revolver. De daders konden ontsnappen voorda politie en militairen aanwezig waren Onmiddellijk werd het bevel gegeven het gebouw te ontruimen. Een hal uur later vloog het de lucht in. Hier bij werden 3 Britsche soldaten et) een Arabier licht gew<nid> ONS DAGELIJKSCH BROOD. Toen na de bevrij ding de voedselvoor ziening weer eenigs- zins op gang kwam, leek het alsof in het bijzonder de voorzie ning met broodgraan geen al te groote moei lijkheden meer zou opleveren en er zelfs op betrekkelijk korten termijn toe zou kun nen worden overge gaan de rantsoenee ring van brood op te heffen. Nog aan het einde van het bevrij dingsjaar bleek, dat men te optimistisch in zijn verwachtingen was geweest- De landen, die, zooals het onze, voor een belangrijk deel aangewezen zijn op import voor de voorziening in hun graanbehoeften, bleken meer noodig te heb ben dan de export- anden konden ople veren en bovendien werden het tempo en de omvang waarin geleverd kon worden jeperkt door de te geringe scheepsruimte. Met deze situatie voor oogen heeft ons and een voorzichtig beleid gevoerd inzake de broodvoorziening, n het voorjaar van 1946 werd het rant soen op een zoodanig peil gebracht, dat, nede door een ver hoogde uitmaling van den korrel, verwacht werd, dat de aanslui ting op den nieuwen oogst verzekerd zou zijn. Deze verwachting s in vervulling gegaan, maar de verruiming, die aanvankelijk na het beschikbaar komen van den nieuwen oogst verwacht werd, bleef uit door stakingen in de scheepvaart in de Vereenigde Staten. Voor de samenstel ling van ons brood moet thans in over wegende mate van inlandsche granen,ook rogge, gebruik worden gemaakt. Gevolg van het gebruik van deze melange is een achter uitgang in de hoeda nigheid van het brood, dat wel aan dezelfde voedingseischen blijft voldoen. Nu de scheepvaart staking in de Veree nigde Staten ten einde is, zou er aanleiding zijn betere verwach tingen te koesteren, maar er moet rekening mede worden gehou den, dat de voorzie ningen van de andere deelen der wereld, waar de voedselsitua tie nog veel te wen- schen laat, een belang rijk deel der beschik bare voorraden op zul* len nemen, zoodat een ruime voorziening met broodgraan voorloopig niet te verwachten is. Dit maakt bet nood zakelijk het inlandsch graan zooveel moge lijk voor de brood- voorilenlng te bezigen f Abonnement»- prljf Losse nummers 5 ct. Kwartaal abonnement AXEL binnen de kom (1. 1.25 Alle andere plaatsen tl. 1.55 f Advertentleprtji^^ 7 ct per m.m. Ingexonden Mededeellngen 15 ct per m.m. Kleine Advertentlftn (maximum 8 regels) 1 5 regels 62 ct. Iedere regel meer 12 ct. extra dienstaanbiedingen 52 ct.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1946 | | pagina 1