AXELSCHE COURANT
r
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR
ZEEUWSCH-V LAANDEREN.
l
Cix2J
gle JAAROANQ. No. 3
Verschat elke Woensdag en Zaterdag. WOENSDAG 9 OCTOBER 1946.
Frankeering bij Abonnement Axel.
Drukker-Uitgeefster;
Firma J. C. VINK AXEL
Adres Redactie en Administratie:
Markt 12 AXEL
Hoofdredactie
T. C. VINK - van VESSEM
Vooruitzichten
voor Zeeland's toekomst.
Het Departement Zeeland van de
Mij. vonr Nijverheid en Handel orga
niseerde op Vrijdag en Zaterdag jl
een congrps te Middelburg, waar door
verschillende vooraanstaande sprekers
het woord werd gevoerd over Zeeland's
toekomst op verschillend terrein.
Na opening door den voorzitter der
Mij. Ir. M. de Vink, voerde als eerste
spreker Z. Exc. Min. W. Drees het
woord.
Deze getuigde van de belangstel
ling die de regeering ook voor Zee
land toont en noemde da activiteit en
geestkracht der Zeeuwen, die reeds nu
naar een verdere toekomst zien, voorbij
de periode van wederopbouw en her
stel, in hooge mate verrassend.
Na de redevoering van min. Drees
werd besloten aan H.M. de Koningin
een telegram te zenden als dank voor
de belangstelling, die Haar regeering
voor Zeeland toont.
Hierna verkreeg Ir. C. Staf, wnd.
directeur-generaal v d. Landbouw hel
woord over de toekomstige mogelijk
heid voor de Zeeuwsche landbouw en
en landbouwers.
Spr wees op de groote bevolkings
dichtheid van ons land, welke ook
geldt voor de landbouwbevolking en
de onmogelijkheid voor Nederland om
door het in cultuur brengen van
woeste gronden zijn iandbouwareaa
uit te breiden.
Voor Zeeland bestaat echter nog
mogelijkheid voor inpoldering en spr
achtte het van belang hiermede zoo
vlug mogelijk te beginnen. Men zal
dan echter eerst met België een op
lossing moeten vinden voor den
vaarweg naar Antwerpen.
Verder is ook door het toepassen
van cultuur-technische verbeteringen
(drainage, verkaveling enz.) nog een
verhooging van de opbrengst me
20 a 25 pet. mogelijk.
Spr. wees ook op de wenschelijk-
heid om door verregaande mechanisatie
het arbeiderstekort tijdens de oogst-
periode zooveel mogelijk tegen te gaan.
Overigens kunnen de arbeidskrachten
die in slappe periodes te veel zijn in
het landbouwbedrijf zeer goed gebruikt
worden voor de winning van nieuwe
cultuurgronden.
De vraag of emigratie een mogelijk
heid is voor den boer, meende Ir. Staf
in gunstige zin te kunnen beantwoorden
Deze biedt zoowel voor de emigré's
als voor de overblijvenden beter moge
lijkheden. Momenteel zijn er echter
door de deviezenkwestie zeer vele
moeilijkheden. „Wilde" emigratie,
d.w.z. op eigen gelegenheid en zonder
diepgaand bestudeeren van de moge
lijkheden vooraf, meende spr. ten
stelligste te moeten ontraden.
In de toekomst zullen, aldus spr
voor Zeeland groote verkavelingen on
ontkoombaar zijn, welke echter geens
zins een verdwijnen van kleine be
drijven zal inhouden.
Vervolgens wees Ir. Staf op de door
de oorlog sterk gewijzigde omstandig
heden waardoor o.a. de zuivelexport
voor Nederland niet meer mogelijk
zal zijn. Men zai zich moeten toe
leggen op veredelde kwaliteitspro
ducten. De uitbreiding van de fruit
teelt biedt voor Zeeland nog groote
mogelijkheden gezien de gunstige om
standigheden die hier aanwezig zijn
(weinig nachtvorst). Men dient zich
toe te leggen op goede kwaliteiten
die zeer zeker exportwaarde bezitten.
De teelt van oesters en mosselen is
geheel van den export afhankelijk.
Wellicht zijn er mogelijkheden voor
export van kwaliteitsoesters naar Ame
rika. Ir. Staf achtte toepassing van
rationalisatie, mechanisatie en verka
veling noodzakelijk en besloot zijn
Inleiding met de woordenAls er
mogelijkheden zijn voor den land
bouw, zijn deze in Zeeland.
Na Ir. Staf kreeg Ir. F. Q. den Hol
lander, directeur der Ned. Spoorwegen
het woord over het verkeer.
Zeeuwsche spoorlijn eer,
nationaal belang!
Spr. wees op de geringe bevolkings
toename en het wegtrekken der be
volking uit onze provinc'e. Dit dient
voorkomen te worden en spr. hoopte
dit mede te kunnen bereiken door
een beter contact
lands.
De vckeersnetten in Zeeland zijn
fijn vertakt, doch zij werken ille zond r
onderlinge samenhang zoodat coördi
natie hier in de toekomst dringend
noodig zal zijn.
De veerdiensten spelen in Zeeland
een groote rol en die op de Wester-
Schelde gaan, volgens spr., verre bove>
plaatselijke en gewesteiijke beteekenis
uitdeze zijn van nationaal belang en
men dient ze te zien ais ern verleng
stuk der groote verkeerswegen, die
Z.-Vlaanderen met Nederland verbinden.
Het kostelooze vervoer heeft speciaal
het vrachtautoverkeer via de veren bij
zonder doen toenemen (thans 7 x dat
van 1939) en draagt veel bij tot ver
breking van het isolement van Z.
Vlaanderen.
Overigens geschiedt het goederen
vervoer in Zeeland grootendeels te
wat?r, terwijl in Z.-Vlaanderen de
tramwegen een belangrijk deel van
j* het goederenvervoer tot zich trekken
(bietanvervoer). Voor het goederen
vervoer door geheel Nederland is Z.
Vlaanderen in het net der N.S. opge
nomen via de stations Kruiningen en
Vlissingen. In de toekomst hoopt tnen
dit goederenvervoer nog belangrijk te
versnellen door directe bediening vanuit
Roosendaal zonder verdere overlading.
Spr. wees er verder op dat van de
zijde der spoorwegen bezien de Zeeuw
sche lijn niet van groot belang is.
Er is betrekkelijk weinig reizigersver-
voer en de meeste jaren kon deze lijn
nauwelijks de exploitatiekosten dekken.
Wanneer echter meerdere en betere
gelegenheid tot reizen wordt geboden,
stijgt ook de behoefte om te reizen.
De spoorwegen hebben daarom be
sloten om ook de Zeeuwsche iijn in
de toekomst te electrificeeren, niet
alleen ten bate van het eigen bedrijf
doch in de eerste plaats omdat deze
lijn voor Zeeland van groote betee
kenis is, en daarom een nationaal
Nederiandsch belang is.
Men streeft er verder naar de aan
sluiting tusschen de verschillende
deelen van Zeeland zoo goed mogelijk
te maken en zal hiervoor groote wer
ken moeten ondernemen. Men denkt
o.a. aan stations die aan één zijde
zijn ingericht voor de treinen, aan de
andere zijde voor bussen, waardoor
het reizen gemakkelijk gemaakt wordt.
Ir. den Hollander wees verder nog
herhaaldelijk op de noodzaak tot
coördinatie en moderniseering van het
vervoer in onze provincie, mede om
dat de financiëele toestand van ons
land niet toelaat groote kapitalen aan
particuliere auto's enz. te besteden en
de geheele bevolking aan gGedkoop
vervoer behoefte heeft. Ook het vreem
delingenverkeer, waartoe Zeeland goede
mogelijkheden bezit, vraagt een bijzon
dere verzorging van het verkeer.
Belangwekkend uit de rede van
dezen spreker is zeer zeker wel de
redeneering dat men bij de exploitatie
van het vervoerswazen niet uitsluitend
zal letten op de hnancieelen uitslag
voor den vervoersondernemer, doch
wel degelijk het belang, dat onze
geheele provincie daarbij heeft, in
aanmerking zal nemen.
Na deze inleiding ging het congres
voor Vrijdag uiteen, waarna Zaterdag
morgen een beschouwing over indu
strialisatie volgde door drs. F. Kohn-
stamm van het departement van Econ.
Zaken.
Dr. Kohnstamm begon met te wijzen
op het belang van het Centraal-eco-
nomisch plan 1946, waarin de econo
mische richtlijnen voor de eerstko
mende 5 6 jaren zijn vastgelegd
zonder deze richtlijnen staan wij aan
den rand van een faillissement. Wan
neer wij echter dit plan doelbewust
blijven volgen, dan zullen wij over 5
b'eden voor
vooruitzicht,
de
wél
Zeeland tot vesti-
wil overgaan dan
eerst het arbeids
jaar ons welvaartspeil van 1938 weer
hebben bereikt, al zullen wij dan nog
niet over dezelfde voorraden beschik
ken. Om dit doel te bereiken is echter
een verhooging van onzen export, een
hoog opvoeren van onze nationa'e
productie en een zeer bepeikt binnen-
met de centra des ïandsch verbruik noodzakelijk.
Het wegvallen van het Duitsche
achterland, de oorlogsschade in lndië,
waardoor ook daar alle gelden voor
herstel en wederopbouw moeten wor
den aangewend en het feit dat ver
schillende landen thans producten
fabriceeren die voor den oorlog door
N.'derland werden geleverd (lijnolie,
cacaoboter), hebben groote inkomsten
bronnen van ons land doen wegvallen
en maken een zeer hoogen export
noodzakelijk. Nederland dankt sedert
de middeleeuwen zijn welvaart aan den
durf en den ondernemingszin van zijn
bevolking en zoo zullen ook nu fanta
sierijk intellect en koene onderne
mingszin ons de wegen moeten doen
z'en om op de wereldmarkt weer te
kunnen uitkomen.
Onze landbouw en veeteelt, die
dar k zij h*t hooge intellectueele peil
van ons volk meer opleveren dan men
zou verwachten,
wereldmarkt geen
onze fruitteelt.
Wanneer men in
ging van industrie
zal men zeer z ker
probleem goed onder oogen moeten
zien. Het ontbreken van groote centra
en de geringe bevolking van onze
provincie maken de vestiging van groot
industrie vrijwel onmogelijk. Kieir.-
industrie, bedrijven met 15 tot 20 man
personeel, zal echter in Zeeland wel
kunnen worden gevestigd. De vraag
doet zich echter voor of het niet beter
is de bestaande industriën van vol
doende arbeidskrachten te voorzien
dan de vestiging van nieuwe indu
striën te bewerkstelligen
Wil men in Zeeland industrie, dan
zal in de eerste plaats echter gezorgd
moeten worden voor een opleiding in
die richting. (Spr. wees er op, dat het
grootste deel van de op het departe
ment binnenkomende aanvragen tot
het vestigen van bedrijven afkomstig
zijn van afgestudeerde M.T.S.'ers, ter
wijl Zeeland tot dusver geen enkele
M T S. rijk is). Ook het aantal am
bachtsscholen in Zeeland is zeker
voor uitbreiding vatbaar.
De overeenkomst met B.lgië inzake
de tolunie kan voor Zeeland van grooi
belang worden. De visscherij zou hier
door bijv. een groot afzetgebied kun
nen vinden ln het Antwerpsche indu
striegebied. Ook de vischconserven-
industrie kan zich b.v. te Breskens
ontwikkelen.
Zeeuwsch-Vlaanderen heeft voor
België dezelfde preferentie's als IJ mui
den en de Maasmond voor Nederland.
De tolunie kan dit gebied tot om
wikkeling brengen. Spoedige bestudee
ring van dit probleem door goede
economen zal echter noodig zijn wil
men het getij niet laten verloopen.
Als laatste spreker op het congres
sprak Dr. Schoenmakers van het Cen
traal Instituut voor Industrie-financie
ring. Deze spreker wees in de eerste
plaats op het feit dat men zich niet
te zeer mag laten leiden door het weg
vallen van Duitsche en Japansche indu
striën. Men dient eerst terdege de
mogelijkheid voor deze industriën In
Nederland onder oogen te zien.
Als projecten voor in Zeeland moge
lijk te vestigen industrie noemde Dr.
Schoenmaker de vlasindustrie (over
wogen wordt om in plaats van de vele
kleinbedrijfjes thans in Westelijk Z.
Vlaanderen 3 moderne warmwater-
roterroterijen eventueel met turbines
te stichten, nl. te St. Kruis, Eede en
Aardenburg) vlasspinnerij, fabricage van
landbouwwerktuigen, strooverwerkende
industrie en fruifconserven-industrie.
Wat de vlasindustrie betreft meende
spreker dat door technisch onderzoek
de kwaliteit nog kan worden verbe
terd. Voor de productie van landbouw
werktuigen, die niet op hoog peil
staat is de regeering bereid steun te
verleenen en zoo nondig ook werk-
teekeningen voor de fabricage te ver
strekken. Op dit terrein zij i er ook
zeer zeker voor Zeeland mop-elijkheden.
Gezien het vde stroo dat hier be
schikbaar komt, zouden voor een
fabriek van vezelplaten, waarvoor men
in Breskens plannen maakt, eveneens
bepaalde mogelijkheden aanwezig zijn,
Bij cor.servenindustrie zal men ook
in de eerste plaats aan zeer hooge
kwaliteitseischen moeten voldoen, b.v.
bij jamfabricage van bijzondere kwali
teit, zooals men die in Engeland kent.
Uit de discussies, die na deze be
schouwingen volgden bleek nog, dat
de regeering voornemens is het ambte
lijk apparaat in te krimpen, meer zelts
dan in feite in verband met de uit te
voeren werkzaamheden mogelijk is.
Het aan'al formaliteten zal hierdoor
verminderen, doch voor vestiging van
industriëele bedrijven zal men toch op
een zeer scherpe controle moeten
rekenen. De regeering wenscht geen
autarkie, doch wel een bescherming
voor onze industrie in de eerstkomende
jaren. Vermoedelijk zal de deviezen-
positie reeds een voldoende bescher
ming geven.
INa deze bespreking werd het con
gres, dat ongetwijfeld voor Zeeland's
toekomst verschillende perspectieven
te zien heeft gegeven, gesloten door
den voorzitter, Ir. M. de Vink.
Uitbreiding
Prinselijk Gezin.
Het secretariaat van Prinses Juliana
deelt mede, dat de uitbreiding van het
Prinselijk gezin half Februari wordt
verwacht.
Enkele dagen geleden hebben de
presidente en de secretaresse van de
Unie Vrouwelijke Vrijwilligers haar
eerepresidente, Prinses Juliana, be
zocht. Het was namelijK in kringen
der U V.V. gebleken, dat onder de
Nederlandsche vrouwen de behoefte
leeft uiting te geven aan haar vreugde
over het feit, dat er in vrij Nederland
weer een Oranjetelg komen gaat. Reeds
nu zijn vele vrouwenhanden aan het
werk om kleertjes voor de baby te
maken. Tijdens het onderhoud ten
paleize Soestdijk ontspon zich het
volgende gesprek:
H.K.H.„Ik ben erg gevoelig voor
deze blijken van medeleven, maar ik
heb zelf voor de nieuwe baby ai vol
doende. Zooveel meer heelt die niet
noodig. Als de schenksters eens goed
vonden, dat ik met haar gaven andere
moeders hielp
Presidente U.V.V.„Dan zou de
U.V.V. het maken van babygoed kun
nen stimuleeren, zoodat U zooveel
mogelijk voor dit doel ter beschikking
krijgt."
H.K.H.„Daarmee zou men mij nog
veel meer plezier doen uan het enkel
voor mijn kindje te geven. Maar ik
zou het toch heel prettig vinden, als
alle geschenken naar Soestdijk ge
zonden werden, zoodat ik ze zelf kan
bekijken en zoodoende weet, wie de
goede geefsters zijn.*
Presidente U.V.V.: „Graag zal de
U.V.V. er dan voor zorgen dat de
kleertjes worden doorgezonden aan de
baby's, die gelijk met uw kindje ge
boren worden.*
H.K.H.: „Da» is een prachtig plan.
Ik hoop, dat, als ongeveer half Febru
ari de baby komt, de U.V.V. andere
gelukkige moeders kan verrassen."
Het hoofdbestnur van de U.V.V.
doet nu een beroep op allen, die
over wol of ander materiaal kunnen
beschikken, aan het werk te gaan.
Ook goede gebruikte kleedingstukjes
zullen welkom zijn. Alle pakjes, ge
adresseerd aan H.K H. Prinses Juliana,
Paleis Soestdijk, worden gaarne vóór
15 Januari verwacht. Het zal zeer op
ïrijs worden gesteld, als naam en
adres van de afzendster aan de kleer
tjes worden gehecht,
Korte Berichte
DUITSCHE
HERSTEL BETALIN
Naar uit Den Haa
wordt medegedeeld
zijn 20 Duitsche zee
schepen met een ge
zamenlijke inhoud va
52.888 ton als herstel
betaling aan Nederlan
toegewezen.
o—
De stoomvaart
maatschappij Neder
land heeft aan d
regeering concessie
verzocht voor he
openen van een eige
luchtlijn. 12 groot
passagiers-vliegtuigen
die door de maat
schappij Nederlan
zijn aangekocht, zulle
volgend jaar worde
geleverd.
Ook de Rotterdam
sche Lloyd wil eig
luchtlijnen openen.
Samenwerkend wil
len beide scheepvaait
maatschappijen komen
tot een 2 x daagsche
iuchtverbinding met
het rijk over zee.
DEGRELLE IN
BELGIË
Het Handelsblad van
Antwerpen publiceert
de opzienbarende en
verrassende mededee-
ling, dat Léon De-
grelle zich vermoede
lijk in België bevindt.
Van iemand, die in
Zuid-Franrijk woont
en het volledig ver
trouwen van het blad
blijkt te genieten, heeft
het namelijk de vol
gende zonderlinge in
lichting ontvangen.
Een goede 12 dagen
geleden landden aan
de kust van de Mid-
dellandsche Zee drie
Belgische vliegtuigen.
Ongeveer op hetzelfde
moment dus klaar
blijkelijk volgens af
spraak arriveerde
een vierde vliegtuig
uit Westelijke richting.
Men had strenge maat
regelen genomen om
deze landingen in het
geheim te doen plaats
vinden. Uit het vierde
vliegtuig stapte, be
halve de piloot, een
man wiens hootd be
dekt was met een
zwarte kap en twee
personen, vermoedelijk
bewakers. In een vlug
tempo slapte de ge
maskerde en zijn be
geleiders in een van
de drie andere vlieg
tuigen over. Iemand
vond toch nog de ge
legenheid den gemas
kerde „Bon voyage"
toe te fluisteren, waar
op deze antwoordde
„Je m'en fiche, mes
jours sont quand
mème comptés". De
drie vliegtuigen ver
trokken onmiddellijk
naar het Noorden en
daarop verdween ook
het vierde vliegtuig in
de richiing van waar
het was gekomen.
Een Belgisch
vliegtuig is Zondag in
Ju'land neergestort.
Een lid van de be
manning kwam om
het leven. De 2 an
dere werden gewond-
Abonnement»-
Pril»
Loaae nummers 5 ct.
Kwartaal
abonnement
AXEL binnen de kom
11 1.25
Alle andere plaatsen
il. 1.55
f Advertentieprijs
7 ct per m.m.
Ingezonden
Mededeellngen
15 ct per m.m.
Kleine Advertentie
(maximum 8 regel»)
1 5 regels 62 ct.
iedere regel meer
12 ct. extra
dienstaanbiedingen
52 ct.
V V