AXELSCHE COURANT r NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-V LAANDEREN. l Cix2J gle JAAROANQ. No. 3 Verschat elke Woensdag en Zaterdag. WOENSDAG 9 OCTOBER 1946. Frankeering bij Abonnement Axel. Drukker-Uitgeefster; Firma J. C. VINK AXEL Adres Redactie en Administratie: Markt 12 AXEL Hoofdredactie T. C. VINK - van VESSEM Vooruitzichten voor Zeeland's toekomst. Het Departement Zeeland van de Mij. vonr Nijverheid en Handel orga niseerde op Vrijdag en Zaterdag jl een congrps te Middelburg, waar door verschillende vooraanstaande sprekers het woord werd gevoerd over Zeeland's toekomst op verschillend terrein. Na opening door den voorzitter der Mij. Ir. M. de Vink, voerde als eerste spreker Z. Exc. Min. W. Drees het woord. Deze getuigde van de belangstel ling die de regeering ook voor Zee land toont en noemde da activiteit en geestkracht der Zeeuwen, die reeds nu naar een verdere toekomst zien, voorbij de periode van wederopbouw en her stel, in hooge mate verrassend. Na de redevoering van min. Drees werd besloten aan H.M. de Koningin een telegram te zenden als dank voor de belangstelling, die Haar regeering voor Zeeland toont. Hierna verkreeg Ir. C. Staf, wnd. directeur-generaal v d. Landbouw hel woord over de toekomstige mogelijk heid voor de Zeeuwsche landbouw en en landbouwers. Spr wees op de groote bevolkings dichtheid van ons land, welke ook geldt voor de landbouwbevolking en de onmogelijkheid voor Nederland om door het in cultuur brengen van woeste gronden zijn iandbouwareaa uit te breiden. Voor Zeeland bestaat echter nog mogelijkheid voor inpoldering en spr achtte het van belang hiermede zoo vlug mogelijk te beginnen. Men zal dan echter eerst met België een op lossing moeten vinden voor den vaarweg naar Antwerpen. Verder is ook door het toepassen van cultuur-technische verbeteringen (drainage, verkaveling enz.) nog een verhooging van de opbrengst me 20 a 25 pet. mogelijk. Spr. wees ook op de wenschelijk- heid om door verregaande mechanisatie het arbeiderstekort tijdens de oogst- periode zooveel mogelijk tegen te gaan. Overigens kunnen de arbeidskrachten die in slappe periodes te veel zijn in het landbouwbedrijf zeer goed gebruikt worden voor de winning van nieuwe cultuurgronden. De vraag of emigratie een mogelijk heid is voor den boer, meende Ir. Staf in gunstige zin te kunnen beantwoorden Deze biedt zoowel voor de emigré's als voor de overblijvenden beter moge lijkheden. Momenteel zijn er echter door de deviezenkwestie zeer vele moeilijkheden. „Wilde" emigratie, d.w.z. op eigen gelegenheid en zonder diepgaand bestudeeren van de moge lijkheden vooraf, meende spr. ten stelligste te moeten ontraden. In de toekomst zullen, aldus spr voor Zeeland groote verkavelingen on ontkoombaar zijn, welke echter geens zins een verdwijnen van kleine be drijven zal inhouden. Vervolgens wees Ir. Staf op de door de oorlog sterk gewijzigde omstandig heden waardoor o.a. de zuivelexport voor Nederland niet meer mogelijk zal zijn. Men zai zich moeten toe leggen op veredelde kwaliteitspro ducten. De uitbreiding van de fruit teelt biedt voor Zeeland nog groote mogelijkheden gezien de gunstige om standigheden die hier aanwezig zijn (weinig nachtvorst). Men dient zich toe te leggen op goede kwaliteiten die zeer zeker exportwaarde bezitten. De teelt van oesters en mosselen is geheel van den export afhankelijk. Wellicht zijn er mogelijkheden voor export van kwaliteitsoesters naar Ame rika. Ir. Staf achtte toepassing van rationalisatie, mechanisatie en verka veling noodzakelijk en besloot zijn Inleiding met de woordenAls er mogelijkheden zijn voor den land bouw, zijn deze in Zeeland. Na Ir. Staf kreeg Ir. F. Q. den Hol lander, directeur der Ned. Spoorwegen het woord over het verkeer. Zeeuwsche spoorlijn eer, nationaal belang! Spr. wees op de geringe bevolkings toename en het wegtrekken der be volking uit onze provinc'e. Dit dient voorkomen te worden en spr. hoopte dit mede te kunnen bereiken door een beter contact lands. De vckeersnetten in Zeeland zijn fijn vertakt, doch zij werken ille zond r onderlinge samenhang zoodat coördi natie hier in de toekomst dringend noodig zal zijn. De veerdiensten spelen in Zeeland een groote rol en die op de Wester- Schelde gaan, volgens spr., verre bove> plaatselijke en gewesteiijke beteekenis uitdeze zijn van nationaal belang en men dient ze te zien ais ern verleng stuk der groote verkeerswegen, die Z.-Vlaanderen met Nederland verbinden. Het kostelooze vervoer heeft speciaal het vrachtautoverkeer via de veren bij zonder doen toenemen (thans 7 x dat van 1939) en draagt veel bij tot ver breking van het isolement van Z. Vlaanderen. Overigens geschiedt het goederen vervoer in Zeeland grootendeels te wat?r, terwijl in Z.-Vlaanderen de tramwegen een belangrijk deel van j* het goederenvervoer tot zich trekken (bietanvervoer). Voor het goederen vervoer door geheel Nederland is Z. Vlaanderen in het net der N.S. opge nomen via de stations Kruiningen en Vlissingen. In de toekomst hoopt tnen dit goederenvervoer nog belangrijk te versnellen door directe bediening vanuit Roosendaal zonder verdere overlading. Spr. wees er verder op dat van de zijde der spoorwegen bezien de Zeeuw sche lijn niet van groot belang is. Er is betrekkelijk weinig reizigersver- voer en de meeste jaren kon deze lijn nauwelijks de exploitatiekosten dekken. Wanneer echter meerdere en betere gelegenheid tot reizen wordt geboden, stijgt ook de behoefte om te reizen. De spoorwegen hebben daarom be sloten om ook de Zeeuwsche iijn in de toekomst te electrificeeren, niet alleen ten bate van het eigen bedrijf doch in de eerste plaats omdat deze lijn voor Zeeland van groote betee kenis is, en daarom een nationaal Nederiandsch belang is. Men streeft er verder naar de aan sluiting tusschen de verschillende deelen van Zeeland zoo goed mogelijk te maken en zal hiervoor groote wer ken moeten ondernemen. Men denkt o.a. aan stations die aan één zijde zijn ingericht voor de treinen, aan de andere zijde voor bussen, waardoor het reizen gemakkelijk gemaakt wordt. Ir. den Hollander wees verder nog herhaaldelijk op de noodzaak tot coördinatie en moderniseering van het vervoer in onze provincie, mede om dat de financiëele toestand van ons land niet toelaat groote kapitalen aan particuliere auto's enz. te besteden en de geheele bevolking aan gGedkoop vervoer behoefte heeft. Ook het vreem delingenverkeer, waartoe Zeeland goede mogelijkheden bezit, vraagt een bijzon dere verzorging van het verkeer. Belangwekkend uit de rede van dezen spreker is zeer zeker wel de redeneering dat men bij de exploitatie van het vervoerswazen niet uitsluitend zal letten op de hnancieelen uitslag voor den vervoersondernemer, doch wel degelijk het belang, dat onze geheele provincie daarbij heeft, in aanmerking zal nemen. Na deze inleiding ging het congres voor Vrijdag uiteen, waarna Zaterdag morgen een beschouwing over indu strialisatie volgde door drs. F. Kohn- stamm van het departement van Econ. Zaken. Dr. Kohnstamm begon met te wijzen op het belang van het Centraal-eco- nomisch plan 1946, waarin de econo mische richtlijnen voor de eerstko mende 5 6 jaren zijn vastgelegd zonder deze richtlijnen staan wij aan den rand van een faillissement. Wan neer wij echter dit plan doelbewust blijven volgen, dan zullen wij over 5 b'eden voor vooruitzicht, de wél Zeeland tot vesti- wil overgaan dan eerst het arbeids jaar ons welvaartspeil van 1938 weer hebben bereikt, al zullen wij dan nog niet over dezelfde voorraden beschik ken. Om dit doel te bereiken is echter een verhooging van onzen export, een hoog opvoeren van onze nationa'e productie en een zeer bepeikt binnen- met de centra des ïandsch verbruik noodzakelijk. Het wegvallen van het Duitsche achterland, de oorlogsschade in lndië, waardoor ook daar alle gelden voor herstel en wederopbouw moeten wor den aangewend en het feit dat ver schillende landen thans producten fabriceeren die voor den oorlog door N.'derland werden geleverd (lijnolie, cacaoboter), hebben groote inkomsten bronnen van ons land doen wegvallen en maken een zeer hoogen export noodzakelijk. Nederland dankt sedert de middeleeuwen zijn welvaart aan den durf en den ondernemingszin van zijn bevolking en zoo zullen ook nu fanta sierijk intellect en koene onderne mingszin ons de wegen moeten doen z'en om op de wereldmarkt weer te kunnen uitkomen. Onze landbouw en veeteelt, die dar k zij h*t hooge intellectueele peil van ons volk meer opleveren dan men zou verwachten, wereldmarkt geen onze fruitteelt. Wanneer men in ging van industrie zal men zeer z ker probleem goed onder oogen moeten zien. Het ontbreken van groote centra en de geringe bevolking van onze provincie maken de vestiging van groot industrie vrijwel onmogelijk. Kieir.- industrie, bedrijven met 15 tot 20 man personeel, zal echter in Zeeland wel kunnen worden gevestigd. De vraag doet zich echter voor of het niet beter is de bestaande industriën van vol doende arbeidskrachten te voorzien dan de vestiging van nieuwe indu striën te bewerkstelligen Wil men in Zeeland industrie, dan zal in de eerste plaats echter gezorgd moeten worden voor een opleiding in die richting. (Spr. wees er op, dat het grootste deel van de op het departe ment binnenkomende aanvragen tot het vestigen van bedrijven afkomstig zijn van afgestudeerde M.T.S.'ers, ter wijl Zeeland tot dusver geen enkele M T S. rijk is). Ook het aantal am bachtsscholen in Zeeland is zeker voor uitbreiding vatbaar. De overeenkomst met B.lgië inzake de tolunie kan voor Zeeland van grooi belang worden. De visscherij zou hier door bijv. een groot afzetgebied kun nen vinden ln het Antwerpsche indu striegebied. Ook de vischconserven- industrie kan zich b.v. te Breskens ontwikkelen. Zeeuwsch-Vlaanderen heeft voor België dezelfde preferentie's als IJ mui den en de Maasmond voor Nederland. De tolunie kan dit gebied tot om wikkeling brengen. Spoedige bestudee ring van dit probleem door goede economen zal echter noodig zijn wil men het getij niet laten verloopen. Als laatste spreker op het congres sprak Dr. Schoenmakers van het Cen traal Instituut voor Industrie-financie ring. Deze spreker wees in de eerste plaats op het feit dat men zich niet te zeer mag laten leiden door het weg vallen van Duitsche en Japansche indu striën. Men dient eerst terdege de mogelijkheid voor deze industriën In Nederland onder oogen te zien. Als projecten voor in Zeeland moge lijk te vestigen industrie noemde Dr. Schoenmaker de vlasindustrie (over wogen wordt om in plaats van de vele kleinbedrijfjes thans in Westelijk Z. Vlaanderen 3 moderne warmwater- roterroterijen eventueel met turbines te stichten, nl. te St. Kruis, Eede en Aardenburg) vlasspinnerij, fabricage van landbouwwerktuigen, strooverwerkende industrie en fruifconserven-industrie. Wat de vlasindustrie betreft meende spreker dat door technisch onderzoek de kwaliteit nog kan worden verbe terd. Voor de productie van landbouw werktuigen, die niet op hoog peil staat is de regeering bereid steun te verleenen en zoo nondig ook werk- teekeningen voor de fabricage te ver strekken. Op dit terrein zij i er ook zeer zeker voor Zeeland mop-elijkheden. Gezien het vde stroo dat hier be schikbaar komt, zouden voor een fabriek van vezelplaten, waarvoor men in Breskens plannen maakt, eveneens bepaalde mogelijkheden aanwezig zijn, Bij cor.servenindustrie zal men ook in de eerste plaats aan zeer hooge kwaliteitseischen moeten voldoen, b.v. bij jamfabricage van bijzondere kwali teit, zooals men die in Engeland kent. Uit de discussies, die na deze be schouwingen volgden bleek nog, dat de regeering voornemens is het ambte lijk apparaat in te krimpen, meer zelts dan in feite in verband met de uit te voeren werkzaamheden mogelijk is. Het aan'al formaliteten zal hierdoor verminderen, doch voor vestiging van industriëele bedrijven zal men toch op een zeer scherpe controle moeten rekenen. De regeering wenscht geen autarkie, doch wel een bescherming voor onze industrie in de eerstkomende jaren. Vermoedelijk zal de deviezen- positie reeds een voldoende bescher ming geven. INa deze bespreking werd het con gres, dat ongetwijfeld voor Zeeland's toekomst verschillende perspectieven te zien heeft gegeven, gesloten door den voorzitter, Ir. M. de Vink. Uitbreiding Prinselijk Gezin. Het secretariaat van Prinses Juliana deelt mede, dat de uitbreiding van het Prinselijk gezin half Februari wordt verwacht. Enkele dagen geleden hebben de presidente en de secretaresse van de Unie Vrouwelijke Vrijwilligers haar eerepresidente, Prinses Juliana, be zocht. Het was namelijK in kringen der U V.V. gebleken, dat onder de Nederlandsche vrouwen de behoefte leeft uiting te geven aan haar vreugde over het feit, dat er in vrij Nederland weer een Oranjetelg komen gaat. Reeds nu zijn vele vrouwenhanden aan het werk om kleertjes voor de baby te maken. Tijdens het onderhoud ten paleize Soestdijk ontspon zich het volgende gesprek: H.K.H.„Ik ben erg gevoelig voor deze blijken van medeleven, maar ik heb zelf voor de nieuwe baby ai vol doende. Zooveel meer heelt die niet noodig. Als de schenksters eens goed vonden, dat ik met haar gaven andere moeders hielp Presidente U.V.V.„Dan zou de U.V.V. het maken van babygoed kun nen stimuleeren, zoodat U zooveel mogelijk voor dit doel ter beschikking krijgt." H.K.H.„Daarmee zou men mij nog veel meer plezier doen uan het enkel voor mijn kindje te geven. Maar ik zou het toch heel prettig vinden, als alle geschenken naar Soestdijk ge zonden werden, zoodat ik ze zelf kan bekijken en zoodoende weet, wie de goede geefsters zijn.* Presidente U.V.V.: „Graag zal de U.V.V. er dan voor zorgen dat de kleertjes worden doorgezonden aan de baby's, die gelijk met uw kindje ge boren worden.* H.K.H.: „Da» is een prachtig plan. Ik hoop, dat, als ongeveer half Febru ari de baby komt, de U.V.V. andere gelukkige moeders kan verrassen." Het hoofdbestnur van de U.V.V. doet nu een beroep op allen, die over wol of ander materiaal kunnen beschikken, aan het werk te gaan. Ook goede gebruikte kleedingstukjes zullen welkom zijn. Alle pakjes, ge adresseerd aan H.K H. Prinses Juliana, Paleis Soestdijk, worden gaarne vóór 15 Januari verwacht. Het zal zeer op ïrijs worden gesteld, als naam en adres van de afzendster aan de kleer tjes worden gehecht, Korte Berichte DUITSCHE HERSTEL BETALIN Naar uit Den Haa wordt medegedeeld zijn 20 Duitsche zee schepen met een ge zamenlijke inhoud va 52.888 ton als herstel betaling aan Nederlan toegewezen. o— De stoomvaart maatschappij Neder land heeft aan d regeering concessie verzocht voor he openen van een eige luchtlijn. 12 groot passagiers-vliegtuigen die door de maat schappij Nederlan zijn aangekocht, zulle volgend jaar worde geleverd. Ook de Rotterdam sche Lloyd wil eig luchtlijnen openen. Samenwerkend wil len beide scheepvaait maatschappijen komen tot een 2 x daagsche iuchtverbinding met het rijk over zee. DEGRELLE IN BELGIË Het Handelsblad van Antwerpen publiceert de opzienbarende en verrassende mededee- ling, dat Léon De- grelle zich vermoede lijk in België bevindt. Van iemand, die in Zuid-Franrijk woont en het volledig ver trouwen van het blad blijkt te genieten, heeft het namelijk de vol gende zonderlinge in lichting ontvangen. Een goede 12 dagen geleden landden aan de kust van de Mid- dellandsche Zee drie Belgische vliegtuigen. Ongeveer op hetzelfde moment dus klaar blijkelijk volgens af spraak arriveerde een vierde vliegtuig uit Westelijke richting. Men had strenge maat regelen genomen om deze landingen in het geheim te doen plaats vinden. Uit het vierde vliegtuig stapte, be halve de piloot, een man wiens hootd be dekt was met een zwarte kap en twee personen, vermoedelijk bewakers. In een vlug tempo slapte de ge maskerde en zijn be geleiders in een van de drie andere vlieg tuigen over. Iemand vond toch nog de ge legenheid den gemas kerde „Bon voyage" toe te fluisteren, waar op deze antwoordde „Je m'en fiche, mes jours sont quand mème comptés". De drie vliegtuigen ver trokken onmiddellijk naar het Noorden en daarop verdween ook het vierde vliegtuig in de richiing van waar het was gekomen. Een Belgisch vliegtuig is Zondag in Ju'land neergestort. Een lid van de be manning kwam om het leven. De 2 an dere werden gewond- Abonnement»- Pril» Loaae nummers 5 ct. Kwartaal abonnement AXEL binnen de kom 11 1.25 Alle andere plaatsen il. 1.55 f Advertentieprijs 7 ct per m.m. Ingezonden Mededeellngen 15 ct per m.m. Kleine Advertentie (maximum 8 regel») 1 5 regels 62 ct. iedere regel meer 12 ct. extra dienstaanbiedingen 52 ct. V V

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1946 | | pagina 1