AXELSCHE COURANT NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR Z E E U W S C H-V LAANDEREN. Waarom de K.L.M. op Zuid-Amerika gaat vliegen. 60e JAARGANO. No. 98. Verschijnt elke Woensdag en Zaterdag. ZATERDAG 7 SEPTEMBER 1946.Frankeering bij Abonnement A»el. J Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK AXEL Adres Redactie en Administratie: Markt 12 AXEL Hoofdredactie: T. C. VINK - van VESSEM Nu ons land begin October ook zijn vliegende vleugets gaat uitslaan over Zuid-Amerika is het wellicht interes sant aandacht te schenken aan de nauwe betrekkingen, die reeds eeuw n tusschen Nederland en Zuid-Amerika bestaan. Deze relaties dateeren al uit den tijd vóór 1600, toen de Neder landers als koopvaarders voor Poriu- geesche rekening de havens van Bra zilië en Argentinië afvoeren. Toer» Lis sabon in 1680 door onzen toenmali- gen vijand Spat je werd bezet, veran derden de koopers in kapers, en als Piet Hein geen naam had gemaaki door de Zilvervloot, zou hij allicht beroemd geworchen zijn door de vele suikervloten, die hij v< or de kust van Zuid-Amerika op de Spanjaarden wist te veroveren. Een halve eeuw later kregen de Hollanders vasten voet aan Zuidamerikaanschen wal en uit dien tijd dateeren ook onze innige relaties met de West-Indische gebieden. Voor den ooriog was Nederland een groote afnemer van de Ziid-Ameri- kaansche stapelgoederen als koff e, granen en salpeter. Da scheep /aart- lijnen van de Koninklijke Hollandsche Lloyd, de KN.S.M. en Van Nievdt Goudriaan en Co. bestreken het ge- heele Zuidamerikaansche gebied, tei~ wijl de bemiddelling van de Holland sche Bank Unie, die op Latijnsch Amerika was gespecialiseerd, steeds zeer belangrijke diensten heeft bewezen. Met dat al heeft onze export naar Zuid-Amerika nooit een bevredigenden omvang gehad. Teneinde den handel met Zuid Amerika te bevorderen, werd n 1932 het Nederlandsch-Zuid-Ame- rikaansch instituut opgelicht, terwijl in Buenos Aires al een Nederlandsche Kamer van Koophandel bestond, bijge staan door verschillende correspon dentschappen in Argentinië en Brazilië. Uit het Nederlandsch-Zuid-Ameri- kaansch Instituut is ook de Neder landsche Handelsmissie in 1937 voort gekomen, die den naam Holanda eens te meer een goeden klank in Zuid- Amerika heeft bezorgd. De zeer ruime goodwill, die ons land op historisch-cultureele gronden in Zuid-Amerika bezit, is echter nog nooit voldoende benut. Men was in Nederland te weinig bekend met de eigenaardigheden van de Zuidameri kaansche markt, terwijl men meestal niet over de noodige fondsen beschikte om door te zetten tot de „leertijd" voorbij was. Aan deze feilen zijn ver schillende ondernemingen ten gronde gegaan. Het uitbreken van den oorlog scheen aanvankelijk den geheelen uitvoer van Latijnsch Amerika stil te leggen. Reeds In cte crisisjaren vlak voor den ooriog was de vraag naar de Zuidamerikaan- iche stapelproducten sterk vermin- ierd. Nu viel Duitschland dat een ier voornaamste afnemers was af, evolgd door Frankrijk, Nederland, ielgië en Italië. Engeland en weldra )ok de Vereenigde Staten hadden met roote vervoersmoeilijkheden te kam ien. Het gevolg was voor Zuid-Ame- ika niet alleen een sterk ingekrompen uitvoer, maar ook een verminderde nvoer, want ook als leveranciers van nachinerieëa en andere voor Zuid- fmerika onmisbare productiemiddelen louden de oorlogvoerende landen niet anger fungeeren. De neutrale landen randen de'vroegere leveranciers en afnemers niet vervangen, en zoo bleef voor Zuid-Amerika niets anders over# dan een eigen industrie te stich ten. Het spreekt vanzelf, dat daardoor op de Zuidamerikaansche markt ver se! uivii gen plaats vonden, die ver- ichiller.de mogelijkheden openden. Hoewel Europa oor eigt.. goederen lood 3lechts in bescheiden mate aan eventueele aanvragen zal kunnen vol- lioen, hebben de vroegere relaties van Zuid-Amerika terecht begrepen, dat met het oog op den toekomstigen houden met aanstaande afnemers. Men beseft ook in ons land, dat Zuid- Amerika een onmisbaar afzetgebied voor "ons en voor Europa is, en dal zooveel mogelijk geconcentreerd aan de verovering van deze markt moet worden gewerkt. Verschillende grootere en kleinere combinaties hebben zich lot dit doel gevormd. Het met zooveel geestdrift hervatten van dit offensief valt gelukkigerwijze samen met het initiatief van de K.L.M urn Zuid-Amerika door een luchtüienst te verbinden met ons land en door aansluitei.de luchtlijnen eveneens met de meeste andere Europeesche landen. Tweemaal per week zullen viermoto rige vliegtuigen voor 40 passagiers den Zuidelijken Atlantischen Oceaan oversteken en behalve Recife drie groote millioenensteoen in Zuid-Ame- rika, n.l. Rio de Janeiro, Sao Paulo en Buenos Aires aandoen. Mede in verband met deze luciit- verbmding heeft de K.L.M. contact gezocht met een willekeurige groep personen uit de Nederlandsctie zaken wereld. Uit een vergadering, waarin besproken is, boe het Nederlandsche bedrijfsleven en de K.L.M. door een gezamenlijk optreden de Zuidameri kaansche markt kunnen „openbreken", is een klein comité gevormd, be staande uit vertegenwoordigers der Fa. van Nievelt Goudriaan en Co., de Gemeente Amsterdam, de Gemeente Rotterdam, de Koninklijke Hoiiaudsche LloyJ, het Nederlaudsch Zuid-Ameri- kaansch Instituut en de K.L.M. Het was uiteraard niet mogelijk om alle interessenten uit te noodigen, doch allen die ideeën hebben, die den goodwill van Nederland in Zuid- Amerika kunnen verhoogen, kunnen zich in verbinding stellen met den Zuid-Ailantischen Dienst van de K.L M. Het is nu van groot belang dat de K.L.M. en het Nederlandsche oedrijfs- leven kunnen rekenen op eikaars steun, want het gezegde „de handel volgt de viag" geldt ook ien aanzien van Zuid-Amerika. Moge dan de nieuwe luchtverbinding, welke die vlag moet uitdragen, tot steun zijn vau deii handelsstroom in beide ricn- tingen en lot prestige van „Holanda", dat in Zuid-Amerma nog sieeds voor een goeden klant geldt. Rumoer rondom het vlas. De Afdeeiing Voorlichting van hei Ministerie van Landbouw, Visscheri] en Voedselvoorziening schrijft ons Het rumoer, dat in viaskringen rondom het vlas is ontstaan, heeft oe- trekking op de deels onjuist geachte maatregelen van het Bedrijfschap voor Vlas en Hennep ten aanzien van de prijzen, de vordering en de teelt van vlas en op de moeilijkheden in verband met den uitvoer van vlas naar België. De maatregelen van het Bedrijfschap Bij de aanmerkingen, die over de genomen maatregelen worden gemaakt, wordt maar al te weinig rekening ge- nouden met de feitelijke omstandig heden. Toen in 1940 de oorlog over ons land losbarstte, was het noodzake lijk een funeste prijsontw.kkeling, zoo- ais het vlaslint gedurende den eersten wereldoorlog heeft vertoond, tegen te gaan en een clandestienen handel, waardoor belangrijke hoeveelheden aan het veibruik in Nedeiland werden ont trokken, aan banden te leggen. De pi ijzen van vlaslint en bewerkte afvallen werden vastgelegd en voorschriften voor verkoop, zoowel voor vlasser als nandelaar, werden uitgevaardigd. Toen het vlas gedistribueerd moest worden over de verschillende bedrijven ontvingen de vlassers aankoopvergun ningen om hun deel bij de telers te kunnen koopen. Daarbij heeft het Bedrijfschap voor Vlas en Hennep steeds een termijn bepaald, waarin het vlas tegen vastgestelde prijzen vrij door den teier kon worden verkocht. Alleen wanneer het vlas uit speculatieve over- ie.rd -uaslMti. aL. koopers werden gevonden, werd het product tegen officieel vastgestelde laxatie-pi ijzen z.g. gevorderd. Door ai deze maatregelen zijn een goede distributie en een stabiele prijs gewaarborgd en zijn over het geheel genomen gezonde omstandigheden in dezen bedrijfstak gehandhaafd. Inkrimping van de teelt. De met vlas beteelde oppervlakte is in den loop der jaren aan vele schom melingen onderhevig geweest. In .1914 bedroeg de uitzaai 7723 ha, na een diepen terugval in 1918 is deze ge stegen tot 24 354 ha in 192Ü en onder invloed van de wereldcrisis terugge- ioopen tot 1995 ha in 1932. Door de daarna getroffen regeringsmaatregelen kon de uitzaai mede ten voordeele van de telers weer sterk uitgroeien. Na 1942, toen de met vlas beteelde opper viakie 22.582 ha bedroeg, heeft zich weer een daling ingezet. Deze daling is hoofdzakelijk veroorzaakt door het feit, dat andere gewassen, b.v. aard appelen, een veel grootere geldelijke opbrengst gaven, terwijl het vele werk aan den verbouw van vlas verbonden en het ontbreken van de noodige werkkrachten hieraan ook niet vreemd zijn geweest. Zoolang er niet voldoende vlas wordt uitgezaaid om de behoefte van de Nederlandsche vlasserij te dekken, kan geen vrijheid van aankoop worden gegeven. In streken immers, waar door clandestienen uilvoer van zaad dikwijls tegen fantastische prijzen) voor net ongerepelde vlas veei meer betaald kan worden, zou het vlas zoo danig in prijs stijgen, dat de bonafide vlassers daardoor sterk benadeeld zouden worden. Moeilijkheden bij den export naar België van oogst 1945. Toen Belgiscne telers begin 1945 verlof kregen vlas op Nederlandsch gebied uit te zaaien, is uitdrukkelijk medegedeeld, dat geen enkele garantie kon woiden gegeven, dat het aldus geteelde vlas naar België zou mogen worden uitgevoerd. De Belgen zaaiden ongeveer 3300 ha in Nederland uit en voor een belangrijk deel werden de pachten mei zwari geld oetaald. Uiter aard moest eerst ae behoefte van de eigen industrie gedekt zijn voor aan uitvoer van vlas kon worden gedacht Er werd dan ook bepaald, dat de vlas sers, die hun vlas door oorlogsom standigheden verloren hadden tot 70 pet. van de verloren gegane hoeveel heden konden terugontvangen. Er is toen geraamd op binnengekomen aan vragen voor aankoop van vlas door Nederlandsche vlassers, dat 5000 ton vlas uit Nederland voor export naar Beigië kon worden vrijgegeven. Van Belgische zijde werden tegen deze Hoeveelheid ernstige bezwaren gemaakt. Later Jbleek, dat de afname van de Nederlandsche vlasseis door onvoor ziene omstandigheden belangrijk min der was, zoodat enkele maanden ge leden met België een overeenkomst kon worden gesloten, waarbij werd bepaald dat 15000 ton ongerepeid stroovias kon worden uitgevoerd. De Belgische en de Nederlandsche regeering stelden zich daarbij beide op het siandpunt, dat geen rekening kon woiden g«- nouden met de gedane zwarte be talingen van de pachten. Daarom is in de overeenkomst bepaald, dat deze 15000 ton vias uitgevoerd mocht worden tegen off.cieeie betaling van de destijds overeengekomen pachten. Nederland zat daartegenover 8 pet. van het ongerepeid ten uitvoer gebrachte vias aan lijnzaad, dat Nederland noodig heeft voor de vetvoorziening, op de Belgische markt mogen aankoopen, en ..aar Nederland uitvoeren. Daar inmiddels is gebleken, dat aan het nogmaals betalen der pachten tech nische Dczwaieu zijn verbonden, zal déze betaling vervangen worden door een heffing per uitgevoerde hoeveelheid. Oogst 1946. Ook ten aanzien van den export van voor, die hun oorzaak voornamelijk vinden in het verschil in den prijs van lijnzaad in België en Nederland. In Maart j.l. bedroeg deze in Nederland 1 0.25 en in België frs. 12, thans respectievelijk f 0.30 en ongeveer frs. 11. Met betrekking tot oogst 1946 is overeengekomen, dat de opbrengst van de door Belgische telers uitge zaaide 'oppervlakte, groot ongeveer 1650 ha, zal mogen worden uitgevoerd. In het protocol van 1 Maart 1946, waarin deze uitzaai officieel is geregeld, staat o.m. als voorwaarde vermeld, dat het stroovias in Nederland moet worden afgerepeid. Tegen export van onge repeid vlas echter bestaan geen be zwaren mits teruglevering van het lijnzaad tegen Nederlandschen prijs, ofwel dat toestemming wordt verkregen tot het aankoopen van lijnzaad of andere oliehoudende zaden in België, waarbij de Belgen een heffing zullen moeten betalen ter dekking van den in België te hoog te betalen prijs. Uit het protocol blijkt duidelijk, dat men van Belgische zijde geen rechten kan laten gelden ten aanzien van het lijnzaad en het zou wel zeer onjuist zijn, dat Nederland, nu het tegemoet gekomen is aan het Belgische verlangen ongerepeid te mogen uitvoeren, den belangrijk hoogeren Belgischen prijs voor terugkoop van lijnzaad zou moeten betalen. sische DE EX-KROONPRINS. Al mijn goederen liggen in de Rus- zöie. Ik heb al wel twintig maal gereclameerd. Ik krijg niet eens antwoord". Aldus klaagde „Seine Kaiserliche Hoheit" de (ex )kroonprins van Duitschland. Hij kwam zijn be klag doen bij den commandant der Frai sche bezettingstroepen in Hechin- gen, een klein stadje in de Fransche bezettingszone, in de buurt waarvan Seine Kaiserliche enz. het oude stam slot der Hohenzollern bewoont. Herr „Gouverneur", aldus jammerde hij „wie soil ich mit 300 Mark im Monat aus- kommen Inderdaad niet zoo een voudig voor 'n man van de vroegere standing van Seine enz. „Gelooft U, dat het Duitsche volk het herstel van de monarchie wenscht zoo vroeg hem een reporter, die tot den eertijds hoogen gast was doorge drongen. Ziehier het antwoordman dezen man, (die nog niets van zijn Pruisische zelfverzekerdheid schijnt verloren te hebben). „OngetwijfeldOnder het bewind van mijn vader was het Duitsche volk gelukkig en vrij. Het toenmalige Duitschland was zoo weinig een dic tatuur, dat mijn vader over minder macht beschikte dan zelfs president Truman." „Verwacht u zelf ook nog eens aan de regeering te komen Het antwoord van den kroonprins „Dat is nauwelijks te verwachten. M^ar misschien mijn zoon." Ach so Het doet een tikje dwaas aan, dit verhaal van den ex-kroonprins. En behalve een Duitscher zal wel niemand gelooven, dat de H -henzoUerns inder daad een kans hebben om ooit weer op de troon te komen. De Duitsche vorsten hebben afgedaan en hun kansen zijn minimaal. Maar ja, je kunt rooit weten. Wie gaf na de vorige oorlog Hitier ook maar een schijn van kans En toch maakte hij van Europa een heksenketel... EEN ATOOMSTAD. De Amerikaanse journalist Walter Wincheli schrijft, dat de Sowjet Unie een reusachtige stad, „Atoomstad" ge naamd, aan het bouwen is, waar ge leerden zich bezig houden met de cosmische bom, die de atoombom als een „kleine voetzoeker" in de schaduw zal stellen, aldus de New Yorksche correspondent van de Daily Mail. Men zegt, dat de stad, met een bevolking van 400 000 zMen gelegen Is nabij het Korte Berichten Dezer dagen hebben de N S. uit Frankrijk twintig Amerikaansche diesel-electrische loco motieven ontvangen, welke door de N.S. zijn aangekocht uit Amerikaansche leger- voorraden. Het betreft hier moderne locomo tieven voor den goe derentreindienst met een vermogen van 660 P.K. Elke locomotief bestaat uit een frame, dat rust op 2 twee- assige draaistellen. In het midden van het frame bevindt zich de bestuurderscabine. Voor en achter deze cabine bevinden zich de door een plaatijze ren kap afgesloten machine-ruimten. De beide kappen zijn zoo gebouwd, dat de be stuurder in beide rich tingen een goed uit zicht op de baan heeft. Onder elke kap bevindt zich een 6 cylinder dieselmotor, welke een dynamo aandrijft. De stroom van deze dyna mo's wordt toegevoerd aan de vier electro- motoren, welke ieder één van de vier assen aandrijven. De diesel motoren zijn voorzien van uitlaatgas-turbo- compressoren, evenals de dieselmotoren in onze diesel-electrische vijfwagentreinen. De locomotieven kunnen een maximum snelheid van 75 km per uur bereiken, het gewicht bedraagt 59 ton. De locomotieven kunnen, indien de zandstrooier wordt ge bruikt, een trekkracht van 20.000 kg. uit oefenen. —o— Op een Dinsdag gehouden persconfe rentie heeft de chef van de economische recherche een lans ge broken voor den vrijen verkoop van import- cigaretten. Er worden maandelijks millioenen cigaretten ingevoerd, clandestien en legaal, waarvan het grootste deel in den zwarten handel terecht komt. 75 pet. van den zwarten handel leeft van de tabak en men zou deze gifslang van de samen leving de tanden kun nen uitrukken, als de cigaretten vrij en tegen een acceptabelen prijs in den handel konden worden gebracht. De economische recherche staat in deze dan ook lijnrecht tegenover het rijksbureau voor tabak, dat van meening is, dat aan een vrijen verkoop van import- cigaretten niet kan worden gedacht. o— Chifley, de eerste minister van Australië, heeft in een radiorede gezegd, dat Australië en Eigeiand zich te samen gaan toeleggen oo het maken. yaiLüec^., Abonnement!- prljü Lo>ie nummert 5 ct. Kwartaal abonnement AXEL binnen de kom 11. 1.25 Alle andere plaaUer 11. 1.55 f Advertentieprijs 7 ct per m.m. Ingezonden Mede deelingen 15 ct per m.m. Kleine Aavertentiön (maximum 8 regels) 1 5 regels 62 ct. iedere regel meer 12 ct. extra dienstaanbiedingen 52 ct. Una r*

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1946 | | pagina 1