AXELSCHE COURANT
AXELSCHE COURANT
v.
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR
Z E E U W S C H-V LAANDEREN.
60e 1AAROANO. No. 95. Verschijn elke Woensdag en ZaterHag.
Frankeering bij Abonnement Axel.
WOENSDAG 28 AUGUSTUS 1946.
60e JAARGANG. No 94, Verschijnt elite Woensdag en Zaterdag. ZATERDAG<24 AUGUSTUS 1946.Frankeering bij Abonnement Axei.
Drukker-Uitgeefster:
Firma J. C. VINK AXEL
Adres Redactie en Administratie:
Markt 12 AXEL
T. C.
Hoofdredactie:
VINK - van VESSEM
De Moerdijkbrug.
Toen op 18 November 1451 de
dijken van de Groote Zuidhollandschf
Waard voor de kracht van het woe
dende water moesten wijken en tien
duizenden menschen een ellendiger,
dood in de golven hadden gevonden,
ontstond het water, dat met de groote
rivieren ons land »n twee deelen
sneed en dat daarom eeuwen later
aanleiding werd tot een feilen strijd,
de Biesbosch. Nadat in den loop der
jaren, na ellenlange debatten, in de
tweede helft van de negentiende eeuw
het aanal spoorwegen in Noord en
Zuid Nederland was toegenomen,
deed zich de vraag voor, deze lijnen
onderling met elkaar te verbinden
door middel van spoorbruggen over
de groote wateren. Had de aanleg
van spoorwegen tot veel geschrijf en
geredetwist aanleiding gegeven, met
de bruggen was dit in niet mindere
mate het geval. Bruggen werden uit
gescholden voor „dijkbreukwerk-
tuigen", men zag er «levenslustige
roofdieren in, die zich als Zuld-Ame-
rikaansche vampyrs aan de schatkist
zouden hechten en deze leegzuigen"
en vooral in den winter voorzag men
groote rampen in verband met het
kruiende ijs, dat de bruggen zou mee
sleuren en het omringende land zou
overstroomen.
tgNiet alleen leeken, maar ook des
kundigen waren zeer pessimistisch
gestemd. Zoo verklaarde een Engelsch
'ingenieur, die internationale vermaard
heid genoot, dat in een land als het
onze geen bruggen gebouwd konden
worden. Toch kwamen er bruggen,
want men begreep, dat mei zonder
deze noodzakelijke hulpmiddelen in
Nederland nooit tot een goed spoor
wegnet zou kunnen komen. In 1856
waren twee bruggen gereed gekomen
en geopend, n.l. die te Maastricht
van den Aken-Maastricht spoorwegen
de brug te Westervoort van den
Nederlandschen Rhijnspoorweg. Het
■ministerie Van Hall-Van Heemstra, dat
vele knoopen op spoorweggebied
doorhakte en terecht den naam «spoor
wegkabinet" verwierf, nam ook den
pruggenbouw krachtig ter hand en
werd de eerste stap gedaan tot aanleg
ran een staatsspoorwegnet en in enkele
aren werden verscheidene brnggen
,ebouwd. In 1864 Hattemerbroek, 1865
iutphen, 1866 Venlo, 1868 Culem-
lorg, 1869 Zalt-Bommel.
Het behoeft niet te verwonderen,
at de plannen tot overbrugging van
iet Hollandsch Diep, teneinde Noor-
Ier- en Zuiderlijnen met elkaar te
'erbinden, opnieuw de gemoederen in
ïeftige beroering brachten. Immers
lil betrof een breed en op sommige
ilaatsen diep water, waar het boven-
ien geducht kon spoken en dat in
en loop der eeuwen reeds vele
lenschen het leven had geko3t, die
ch per schip op het vaak woelige
rater waagden. Wel zag men in, da
et Westen met een verbinding naar
iel Zuiden ten zeerste gediend zou
ijn en dat omgekeerd de kolenge-
ieden in het Zuiden met het Noor
den moesten worden verbonden, terwijl
tevens het gevaar bestond, dat de
Zuiderlijnen steeds meer in buiten
landsche handen zouden geraken.
Tenslotte besloot men den grooten
stap te wagen en op 22 Maart 1866
werd het doen van grondboringen
aanbesteed. Vijf jaar hebben honder
den arbeiders van verschillende
maatschappijen aan de brug gewerkt,
die de langste spoorbrug in Europa
zou worden. Aanvankelijk werden de
totale kosten op 8 millioen gulden
geraamd, waarbij de brug voor enkel
spoor was ontworpen. Men bleef
ver beneden de raming en gaf vijf en
een half millioen gulden uit. Gelukkig
is bij de herstelwerkzaamheden thans
gebleken, dat de pijlers zoo solide
waren gebouwd, dat zij dubbelspoor
kunnen dragen. Van de noodzaak, de
brug te moeten herstellen, is dan ook
gebruik gemaakt voor het aanbrengen
van breedere kragen om de pijlers,
zoodat t.z.t, zonder verdere moeilijk
heden tot aanleg van dubbelspoor zal
kunnen worden overgegaan.
De brug, die in de jaren 1866 tot
1872 wud gebouwd, telde veertien
openingen van 100 meter. Er waren
14 overspanningen van elk 103 m 25
en totale lengte van de brug bedroeg
1469.30 m. De overspanningen rustten
op dertien pijlers en twee verbindings-
dammeu van 700 m in het Noorden
en 400 m. in het Zuiden. Tien pijlers
werden gefundeerd op beton. De
overige drie, die in het diepste ge
deelte moesten worden aangelegd,
werden gefundeerd met behulp van
luchtdruk, z.g. pneumatisch en ge
bouwd door de firma Gouin Cie.
te Parijs. Da kosten per meter brug
bedroegen f 2639.
Op 27 December 1871 werd de
brug beproefd en goedgekeurd en
reeds op 1 Januari werd zij voor het
verkeer in gebruik gesteld. Aanvanke
lijk was er een draaibaar gedeelte in
de brug, doch in 1936 werden twee
overspanningen aanzienlijk verhoogd
en de draaibrug werd vaste b'ug.
In den winter van 1944 op'45, toen
he: Zuiden reeds door de geallieerde
troepen was bezet, hebben de Duit-
schers de brug op verschillende tijd
stippen door opblazing vernield. Zes
van de veertien overspanningen wer
den zoodanig beschadigd, dat zij niet
meer hersteld konden worden. Zij
kwamen in het water terecht. Twee
pijlers werden volkomen vernield,
evenals het Noordelijke landhoofd. Het
Zuidelijke landhoofd werd eveneens
beschadigd, doch minder ernstig. Bij
het herstel, waarmee in Juli van het
vorige jaar werd begonnen, is reke
ning gehouden met het plan, in de
toekomst tien dubbelsporige bruggen
aan te leggen. Vier bogen aan de
Noordzijde, waarvan twee zoodanig
werden vernield, dat men ze op den
bodem heeft laten kantelen, zijn ver
vangen door een aarden baan. Twee
der overspanningen, die tijdelijk aan
den Rijkswaterstaat waren uitgeleend
ten behoeve van de verkeersbrug,
werden op 20 Juli en 2 Augustus
teruggevaren en weer in de spoor
brug geplaatst.
De brug, die thans voorloopig her
steld is, telt nu van het landhoofd aan
het einde van de aarden baan de
volgende deeleneen Engelsch aan-
brug, een Callandar Hamiltonbrug van
54 m, een deel van de Waterloo
brug uit Londen van 45 m., gemon
teerd te Dordrecht, een gerepareerde
normale overspanning, twee Callendar
Hamiltonbruggen van 50.40 m. elk en
zeven herstelde oude overspanningen.
Er werden twee huippljleis gebouwd,
teneinde als steun te dienen voor de
kortere Engelsche bruggen. Het her
stellen van den derden pijler aan den
Zuidkant leverde vrij groote moeilijk
heden op. De kop werd volkomen
stukgeslagen. Het caisson, waarop de
pijier rustte, was echter gedeeltelijk
nog intact en na het ruimen van het
puin kon hierop uit beton een nieu
wen pijler worden opgetrokken.
Plannen om deze voorloopige brug
reeds dubbelsporig te maken konden
niet worden verwezenlijkt, daar de
pijiers wel berekend waren op een
dubbelsporige brug, doch niet breed
genoeg waren om twee enkeisporige
bruggen naast elkaar te kunnen dragen.
Men was bij de werkzaamheden
zeer afhankelijk van de weersomstan
digheden en het oorspronkelijke plan,
de brug op 1 Augustus te openen, kon
niet worden verwezenlijkt. Dat men
thans, slechts enkele weken na dit
tijdstip tot opening van deze zoo be
langrijke brug kan overgaan, stemt tot
groote voldoening. Zulks voor allen
die aan dit herstel nebben gewerkt,
voldoening ook voor aller, die de
toekomst van Nederland aan het hart
gaat en die het belang van deze
Noord-Zuid verbinding inzien.
studenten van vele nationaliteiten, en
wordt een «goodwill" gekweekt bij de
jonge intellectueelen, waar ons land in
de toekomst veel nut van kan hebben.
De studenten zijn ondergebracht in
bruggetje van 30 m., een z.g. F.S.T.B.- barakken en scholen (in Vlissingen in
Buitenlandsche studenten
in Zeeland.
Studenten uit het buitenland helpen
Walcheren en Zeeuwsch Vlaanderen
Met ingang van 1 Aug. is een nieuwe
ploeg aan het werk gegaan, bestaande
uit Tsjechen, Bdgen, Zwitsers, Denen
en Nederlanders, nadat in Juli de
eerste proef reeds goed geslaagd was.
De arbeiders, die aanvankelijk eenigs-
zins sceptisch stonden tegenover de
studenten, zijn vol waardeering over
den ijver van de studenten.
Zij ruimen puin, fatsoeneeren de
plantsoenen en neien te Westkapelle
palen in het strand ter versterking van
den Zeedijk. In Vlissingen hebben
o.a. technische studenten in de haven
gewerkt.
Het is dan ook een goed idee ge
weest van het Nederlandsch Bureau
voor Buitenlandsche Studentenbetrek'
kingen te Leiden, jonge buitenlanders
op deze wijze iets van ons land te
laten zien. Met de week-ends worden
uitstapjes naar Holland georganiseerd
en ook de aannemersfirma's en de ge
meentebesturen doen het noodige om
de studenten eenige ontspanning te
bezorgen. Op deze wijze wordt een
vruchtbaar contact gelegd tusschen
een woonark) en werken in Middel
burg, Vlissingen, St. Laurens en West
kapelle, Aardenburg, Sluis, Oostburg,
IJzendijke en Breskens. Zij vormen
een ideale gemeenschap, waar de na
tionaliteiten volkomen gemengd zijn.
Zij houden zelf hun kwartieren schoon
en verrichten corveediensten, terwijl
er 's avonds een prettige kampgeest
heerscht.
De reacties van de buitenlandsche
studenten op hetgeen zij in ons land
zien zijn soms zeer merkwaardig. De
Tsjechen zijn enthousiast over de zee,
die zij als landbouwers nog niet vaak
gezien hebben, terwijl zij voorts voi
lof zijn over de hygiënische toestanden
in Nederland. De Denen roemen onze
gastvrijheid.
Allen heipen vrijwillig en belangeloos
mede eenige geldelijke vergoeding van
beteekenis ontvangen zij niet (f5 zak
geld per week). Door hun werk ook
in Zeeland wordt een mooie bijdrage
geleverd tot den wederopbouw van
ons land en tot de verbetering van de
internationale betrekkingen tusschen
de volkeren.
De voor Nederland en speciaal voor
Zeeland aangenaamste opmerking, die
de studenten maken, is wel, dat men
in Nederland zoo krachtig werkt aan
den wederopbouw.
Zondag jl. maakte een aantal studen
ten een excursie naar Zierikzee. Aan
boord van de «Koningin Wiihelmina",
waarmede de tocht gemaakt werd, be
vonden zich Tsjechen, Belgen, Zwitsers
en Denen.
De Zwitsers en Belgen hadden ook
Frankrijk bezocht, met name de ver
woeste gebieden aan de Westkust. Zij
waren in staat om een vergelijking te
maken met Nederland en zij waren vol
bewondering voor wat hier tot stand
is gebracht.
Arm Frankrijk, zeiden zij. Er
gebeurt daar niets. Alles ligt er nog
precies, zooals het er in 1944 uitge
zien moet hebben na de bevrijding.
Slechts hier en daar is iets gedaan
De droogmaking van Walcheren
daarentegen komt de Tsjechen, Denen,
Zwitsers en Balgen als een wonder
voor, dat hen met diepen eerbied
vervult. Dat de oogst al weer kan
worden binnengehaald beschouwen zij
als een bewijs van door niets te
schokken doorzettingsvermogen. En
dat de schade al zóó ver is hersteld
aan woningen en panden, wekt hun
onverholen bewonderingi
Zie, wij Zeeuwen en Zeeuwsch-
Viamingen, wij zitten diep in de zorg
en we vergeten zoo gemakkelijk wat
er al tot stand is gebracht, dat we af
en toe eens van buitenstaanders moe
ten hooren, hoe zij Zeeland zien om
te beseffen dat er inderdaad veel is
verbeterd.
id voor
;de men
ongeveer
e brutale
ten. Zoo
leds ver-
nden en
Igen van
EN.
eld tegen
sbeke en
Wolf te
dreigen
alen van
een hotel
zijn ge-
I de Duit-
dopt, het
Ie Moffen
litschland
t het een
in lollige
ren gegen
eet besch.
iet er bij
ft nimmer
5 nu voor
schuldigd
hulpver-
loor Duit-
r S D. bij
daarvoor
1 pension
leen maar
ar maakte
Nadat zij
waarvoor
zij echter
:h vijandig
1 eens bij
I eens mee
or de rest
allen een
;bare Ter-
t echtpaar
;e célèbre"
laar heeft
izen, doch
It destijds
.zocht zijn
»n verdere
gen.
Kermis,
insdag a.s.
jer-kermis.
aarlijksche
September
gehouden
prijzen,
hte ouder-
nisworden.
j de" land-
een rijwiel
teemd. Er
en dieven-
egeld aan-
nkomen.
Hoofdakte
jenoot, de
riling droeg
Mé, van de
r zijn eerste
rvond wer-
Koewacht",
Vinjée uit
len georga
was groot
n een, ge
Korte Berichten
Leonard R. Warrens,
een 64 jarige ambte
naar bij het Britsche
ministerie van oorlog
(geheimen dienst) is
met twee kogels in het
hoofd gevonden tegen
over het huis van sir
Edward Appleton, een
pionier op het gebied
der atoomonderzoe
kingen en de voor
naamste wetenschap
pelijke adviseur der
Britsche regeering ge
durende den oorlog.
o
1000 K M. PER UUR.
Volgens een artikel
in de Prawda, bij ge
legenheid van een
luchtvaartdag in de
Sovjet-Unie heeft men
met straal- of raket
vliegtuigen reeds uren
lang achtereen met
een snelheid van 1000
K.M. per uur gevlogen.
(1000 km. is de snel-
neid, welke men als
record zal trachten te
bereiken met 2 door
de Britsche R. A. F.
speciaal daartoe ge
construeerde meteoor
straalvliegtuigen).
Konstantin Versjinin
de opperbevelhebber
der Sovjet-Russische
luchtmacht, heeft in
een interview met een
vertegenwoordiger van
het Sovjet-Russische
persbureau verklaard:
Onze geleerden, ont
werpers, technici en
arbeiders zullen in de
eerstkomende jaren
wonderbaarlijke vlieg
tuigen bouwen, welke
sneller, verder en hoo-
ger zuilen vliegen dan
de vliegtuigen van
andere landen.
platen. Er was zelïS een Doeraerq
geheel in geteerde stalen golfplaten
uitgevoerd, een landbouwfabriek in
grootschen stijl, waarin men van het
traditioneele Zeeuwsche «hof" niets
meer terugvondi een ontwerp onder
het motto ,keet«, dat vooral wegen»
Nadat een muziekkorps een weikomst-
marsch had doen hooren, knipte de
Prins het oranje-lint door. En met
deze eenvoudige plechtigheid was de
kroon gezet op één en een kwart jaar
harden moeilijken arbeid, arbeid, welke
rmdedeeling, dat een telegram moest
worden afgegeven.
Toen de B. open deed, werd hij door
den klopper met een revolver bedreigd.
De indringer eischte geld, nadat in
mjddels ook de overige huUgenooten
Voetbal.
Koewacht kan de juiste vorm niet
gemakkelijk te pakken krijgen.
Zondag j.l. toog Koewacht I naar
Kemseke (B.). Tot de rust wisten
beide ploegen, die zeer aan elkaar
VAN MELKMAN TOT
MINISTER.
In Parijs doet de
volgende anecdote op
geld
Terwijl Bevin met
zijn secretaris Bob
Dixon en diens vrouw
miss Dixon aan tafel
zit, vraagt hij, om het
gesprek te beginnen,
waar miss Dixon ge
boren is. Miss Dixon
antwoordt, dat zij in
Bristol geboren is en
noemt de straat. Bevin
vraagt daarop of het
een groot huis was en
beschrijft het nauw
keurig. Miss Dixon
is verbaasd en vraagt
hoe Bevin dat ailes
zoo precies weet.
„Wei", zegt Bevin,
ik bracht daar vroe
ger altijd de melk".
Een conferentie
van eerste ministers
van Australië heeft
een voorstel aanvaard
om eens per jaar
70.000 immigranten in
Australië toe te laten.
De eerste minister
van het Australische
Gcmeenebest, maakte
de Britten er intus-
schen op attent, dat
groote groepen land
arbeiders veelal niet
op een vaste levens
standaard konden re
kenen.
Abonnement*
pril» i
Losse auznmars 5 ct
Kwartaal*
abonnement
AXEL binn* a de kom
fl. 1.25
Alleander< olaatsen
tl. 1.55
Advertentlepriji
7 ct per m.m.
Ingezonden
Mededeelingen
15 at per m.m.
Kleine Advertentiên
(maximum 8 regels)
1 5 regels 62 ct.
iedere regel meer
12 ct. extra
dienstaanbiedingen
52 ct.
Advertentieprtji
7 ct per m.m.
Ingezonden
Mededeelingen
15 ct per m.m.
Kleine Advertentiên
(maximum 8 regel»)
1 - S regels 62 ct.
Iedere regel meer
12 ct. extra
dlen«taanbiedingen
52 ct.
k
1.
picvtiugiiviu iuumv «nw "J11 5.———
uuunu
ououci ik.
111 w uw
0—
0—