AXELSCHE COURANT AXELSCHE COURANT v. NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR Z E E U W S C H-V LAANDEREN. 60e 1AAROANO. No. 95. Verschijn elke Woensdag en ZaterHag. Frankeering bij Abonnement Axel. WOENSDAG 28 AUGUSTUS 1946. 60e JAARGANG. No 94, Verschijnt elite Woensdag en Zaterdag. ZATERDAG<24 AUGUSTUS 1946.Frankeering bij Abonnement Axei. Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK AXEL Adres Redactie en Administratie: Markt 12 AXEL T. C. Hoofdredactie: VINK - van VESSEM De Moerdijkbrug. Toen op 18 November 1451 de dijken van de Groote Zuidhollandschf Waard voor de kracht van het woe dende water moesten wijken en tien duizenden menschen een ellendiger, dood in de golven hadden gevonden, ontstond het water, dat met de groote rivieren ons land »n twee deelen sneed en dat daarom eeuwen later aanleiding werd tot een feilen strijd, de Biesbosch. Nadat in den loop der jaren, na ellenlange debatten, in de tweede helft van de negentiende eeuw het aanal spoorwegen in Noord en Zuid Nederland was toegenomen, deed zich de vraag voor, deze lijnen onderling met elkaar te verbinden door middel van spoorbruggen over de groote wateren. Had de aanleg van spoorwegen tot veel geschrijf en geredetwist aanleiding gegeven, met de bruggen was dit in niet mindere mate het geval. Bruggen werden uit gescholden voor „dijkbreukwerk- tuigen", men zag er «levenslustige roofdieren in, die zich als Zuld-Ame- rikaansche vampyrs aan de schatkist zouden hechten en deze leegzuigen" en vooral in den winter voorzag men groote rampen in verband met het kruiende ijs, dat de bruggen zou mee sleuren en het omringende land zou overstroomen. tgNiet alleen leeken, maar ook des kundigen waren zeer pessimistisch gestemd. Zoo verklaarde een Engelsch 'ingenieur, die internationale vermaard heid genoot, dat in een land als het onze geen bruggen gebouwd konden worden. Toch kwamen er bruggen, want men begreep, dat mei zonder deze noodzakelijke hulpmiddelen in Nederland nooit tot een goed spoor wegnet zou kunnen komen. In 1856 waren twee bruggen gereed gekomen en geopend, n.l. die te Maastricht van den Aken-Maastricht spoorwegen de brug te Westervoort van den Nederlandschen Rhijnspoorweg. Het ■ministerie Van Hall-Van Heemstra, dat vele knoopen op spoorweggebied doorhakte en terecht den naam «spoor wegkabinet" verwierf, nam ook den pruggenbouw krachtig ter hand en werd de eerste stap gedaan tot aanleg ran een staatsspoorwegnet en in enkele aren werden verscheidene brnggen ,ebouwd. In 1864 Hattemerbroek, 1865 iutphen, 1866 Venlo, 1868 Culem- lorg, 1869 Zalt-Bommel. Het behoeft niet te verwonderen, at de plannen tot overbrugging van iet Hollandsch Diep, teneinde Noor- Ier- en Zuiderlijnen met elkaar te 'erbinden, opnieuw de gemoederen in ïeftige beroering brachten. Immers lil betrof een breed en op sommige ilaatsen diep water, waar het boven- ien geducht kon spoken en dat in en loop der eeuwen reeds vele lenschen het leven had geko3t, die ch per schip op het vaak woelige rater waagden. Wel zag men in, da et Westen met een verbinding naar iel Zuiden ten zeerste gediend zou ijn en dat omgekeerd de kolenge- ieden in het Zuiden met het Noor den moesten worden verbonden, terwijl tevens het gevaar bestond, dat de Zuiderlijnen steeds meer in buiten landsche handen zouden geraken. Tenslotte besloot men den grooten stap te wagen en op 22 Maart 1866 werd het doen van grondboringen aanbesteed. Vijf jaar hebben honder den arbeiders van verschillende maatschappijen aan de brug gewerkt, die de langste spoorbrug in Europa zou worden. Aanvankelijk werden de totale kosten op 8 millioen gulden geraamd, waarbij de brug voor enkel spoor was ontworpen. Men bleef ver beneden de raming en gaf vijf en een half millioen gulden uit. Gelukkig is bij de herstelwerkzaamheden thans gebleken, dat de pijlers zoo solide waren gebouwd, dat zij dubbelspoor kunnen dragen. Van de noodzaak, de brug te moeten herstellen, is dan ook gebruik gemaakt voor het aanbrengen van breedere kragen om de pijlers, zoodat t.z.t, zonder verdere moeilijk heden tot aanleg van dubbelspoor zal kunnen worden overgegaan. De brug, die in de jaren 1866 tot 1872 wud gebouwd, telde veertien openingen van 100 meter. Er waren 14 overspanningen van elk 103 m 25 en totale lengte van de brug bedroeg 1469.30 m. De overspanningen rustten op dertien pijlers en twee verbindings- dammeu van 700 m in het Noorden en 400 m. in het Zuiden. Tien pijlers werden gefundeerd op beton. De overige drie, die in het diepste ge deelte moesten worden aangelegd, werden gefundeerd met behulp van luchtdruk, z.g. pneumatisch en ge bouwd door de firma Gouin Cie. te Parijs. Da kosten per meter brug bedroegen f 2639. Op 27 December 1871 werd de brug beproefd en goedgekeurd en reeds op 1 Januari werd zij voor het verkeer in gebruik gesteld. Aanvanke lijk was er een draaibaar gedeelte in de brug, doch in 1936 werden twee overspanningen aanzienlijk verhoogd en de draaibrug werd vaste b'ug. In den winter van 1944 op'45, toen he: Zuiden reeds door de geallieerde troepen was bezet, hebben de Duit- schers de brug op verschillende tijd stippen door opblazing vernield. Zes van de veertien overspanningen wer den zoodanig beschadigd, dat zij niet meer hersteld konden worden. Zij kwamen in het water terecht. Twee pijlers werden volkomen vernield, evenals het Noordelijke landhoofd. Het Zuidelijke landhoofd werd eveneens beschadigd, doch minder ernstig. Bij het herstel, waarmee in Juli van het vorige jaar werd begonnen, is reke ning gehouden met het plan, in de toekomst tien dubbelsporige bruggen aan te leggen. Vier bogen aan de Noordzijde, waarvan twee zoodanig werden vernield, dat men ze op den bodem heeft laten kantelen, zijn ver vangen door een aarden baan. Twee der overspanningen, die tijdelijk aan den Rijkswaterstaat waren uitgeleend ten behoeve van de verkeersbrug, werden op 20 Juli en 2 Augustus teruggevaren en weer in de spoor brug geplaatst. De brug, die thans voorloopig her steld is, telt nu van het landhoofd aan het einde van de aarden baan de volgende deeleneen Engelsch aan- brug, een Callandar Hamiltonbrug van 54 m, een deel van de Waterloo brug uit Londen van 45 m., gemon teerd te Dordrecht, een gerepareerde normale overspanning, twee Callendar Hamiltonbruggen van 50.40 m. elk en zeven herstelde oude overspanningen. Er werden twee huippljleis gebouwd, teneinde als steun te dienen voor de kortere Engelsche bruggen. Het her stellen van den derden pijler aan den Zuidkant leverde vrij groote moeilijk heden op. De kop werd volkomen stukgeslagen. Het caisson, waarop de pijier rustte, was echter gedeeltelijk nog intact en na het ruimen van het puin kon hierop uit beton een nieu wen pijler worden opgetrokken. Plannen om deze voorloopige brug reeds dubbelsporig te maken konden niet worden verwezenlijkt, daar de pijiers wel berekend waren op een dubbelsporige brug, doch niet breed genoeg waren om twee enkeisporige bruggen naast elkaar te kunnen dragen. Men was bij de werkzaamheden zeer afhankelijk van de weersomstan digheden en het oorspronkelijke plan, de brug op 1 Augustus te openen, kon niet worden verwezenlijkt. Dat men thans, slechts enkele weken na dit tijdstip tot opening van deze zoo be langrijke brug kan overgaan, stemt tot groote voldoening. Zulks voor allen die aan dit herstel nebben gewerkt, voldoening ook voor aller, die de toekomst van Nederland aan het hart gaat en die het belang van deze Noord-Zuid verbinding inzien. studenten van vele nationaliteiten, en wordt een «goodwill" gekweekt bij de jonge intellectueelen, waar ons land in de toekomst veel nut van kan hebben. De studenten zijn ondergebracht in bruggetje van 30 m., een z.g. F.S.T.B.- barakken en scholen (in Vlissingen in Buitenlandsche studenten in Zeeland. Studenten uit het buitenland helpen Walcheren en Zeeuwsch Vlaanderen Met ingang van 1 Aug. is een nieuwe ploeg aan het werk gegaan, bestaande uit Tsjechen, Bdgen, Zwitsers, Denen en Nederlanders, nadat in Juli de eerste proef reeds goed geslaagd was. De arbeiders, die aanvankelijk eenigs- zins sceptisch stonden tegenover de studenten, zijn vol waardeering over den ijver van de studenten. Zij ruimen puin, fatsoeneeren de plantsoenen en neien te Westkapelle palen in het strand ter versterking van den Zeedijk. In Vlissingen hebben o.a. technische studenten in de haven gewerkt. Het is dan ook een goed idee ge weest van het Nederlandsch Bureau voor Buitenlandsche Studentenbetrek' kingen te Leiden, jonge buitenlanders op deze wijze iets van ons land te laten zien. Met de week-ends worden uitstapjes naar Holland georganiseerd en ook de aannemersfirma's en de ge meentebesturen doen het noodige om de studenten eenige ontspanning te bezorgen. Op deze wijze wordt een vruchtbaar contact gelegd tusschen een woonark) en werken in Middel burg, Vlissingen, St. Laurens en West kapelle, Aardenburg, Sluis, Oostburg, IJzendijke en Breskens. Zij vormen een ideale gemeenschap, waar de na tionaliteiten volkomen gemengd zijn. Zij houden zelf hun kwartieren schoon en verrichten corveediensten, terwijl er 's avonds een prettige kampgeest heerscht. De reacties van de buitenlandsche studenten op hetgeen zij in ons land zien zijn soms zeer merkwaardig. De Tsjechen zijn enthousiast over de zee, die zij als landbouwers nog niet vaak gezien hebben, terwijl zij voorts voi lof zijn over de hygiënische toestanden in Nederland. De Denen roemen onze gastvrijheid. Allen heipen vrijwillig en belangeloos mede eenige geldelijke vergoeding van beteekenis ontvangen zij niet (f5 zak geld per week). Door hun werk ook in Zeeland wordt een mooie bijdrage geleverd tot den wederopbouw van ons land en tot de verbetering van de internationale betrekkingen tusschen de volkeren. De voor Nederland en speciaal voor Zeeland aangenaamste opmerking, die de studenten maken, is wel, dat men in Nederland zoo krachtig werkt aan den wederopbouw. Zondag jl. maakte een aantal studen ten een excursie naar Zierikzee. Aan boord van de «Koningin Wiihelmina", waarmede de tocht gemaakt werd, be vonden zich Tsjechen, Belgen, Zwitsers en Denen. De Zwitsers en Belgen hadden ook Frankrijk bezocht, met name de ver woeste gebieden aan de Westkust. Zij waren in staat om een vergelijking te maken met Nederland en zij waren vol bewondering voor wat hier tot stand is gebracht. Arm Frankrijk, zeiden zij. Er gebeurt daar niets. Alles ligt er nog precies, zooals het er in 1944 uitge zien moet hebben na de bevrijding. Slechts hier en daar is iets gedaan De droogmaking van Walcheren daarentegen komt de Tsjechen, Denen, Zwitsers en Balgen als een wonder voor, dat hen met diepen eerbied vervult. Dat de oogst al weer kan worden binnengehaald beschouwen zij als een bewijs van door niets te schokken doorzettingsvermogen. En dat de schade al zóó ver is hersteld aan woningen en panden, wekt hun onverholen bewonderingi Zie, wij Zeeuwen en Zeeuwsch- Viamingen, wij zitten diep in de zorg en we vergeten zoo gemakkelijk wat er al tot stand is gebracht, dat we af en toe eens van buitenstaanders moe ten hooren, hoe zij Zeeland zien om te beseffen dat er inderdaad veel is verbeterd. id voor ;de men ongeveer e brutale ten. Zoo leds ver- nden en Igen van EN. eld tegen sbeke en Wolf te dreigen alen van een hotel zijn ge- I de Duit- dopt, het Ie Moffen litschland t het een in lollige ren gegen eet besch. iet er bij ft nimmer 5 nu voor schuldigd hulpver- loor Duit- r S D. bij daarvoor 1 pension leen maar ar maakte Nadat zij waarvoor zij echter :h vijandig 1 eens bij I eens mee or de rest allen een ;bare Ter- t echtpaar ;e célèbre" laar heeft izen, doch It destijds .zocht zijn »n verdere gen. Kermis, insdag a.s. jer-kermis. aarlijksche September gehouden prijzen, hte ouder- nisworden. j de" land- een rijwiel teemd. Er en dieven- egeld aan- nkomen. Hoofdakte jenoot, de riling droeg Mé, van de r zijn eerste rvond wer- Koewacht", Vinjée uit len georga was groot n een, ge Korte Berichten Leonard R. Warrens, een 64 jarige ambte naar bij het Britsche ministerie van oorlog (geheimen dienst) is met twee kogels in het hoofd gevonden tegen over het huis van sir Edward Appleton, een pionier op het gebied der atoomonderzoe kingen en de voor naamste wetenschap pelijke adviseur der Britsche regeering ge durende den oorlog. o 1000 K M. PER UUR. Volgens een artikel in de Prawda, bij ge legenheid van een luchtvaartdag in de Sovjet-Unie heeft men met straal- of raket vliegtuigen reeds uren lang achtereen met een snelheid van 1000 K.M. per uur gevlogen. (1000 km. is de snel- neid, welke men als record zal trachten te bereiken met 2 door de Britsche R. A. F. speciaal daartoe ge construeerde meteoor straalvliegtuigen). Konstantin Versjinin de opperbevelhebber der Sovjet-Russische luchtmacht, heeft in een interview met een vertegenwoordiger van het Sovjet-Russische persbureau verklaard: Onze geleerden, ont werpers, technici en arbeiders zullen in de eerstkomende jaren wonderbaarlijke vlieg tuigen bouwen, welke sneller, verder en hoo- ger zuilen vliegen dan de vliegtuigen van andere landen. platen. Er was zelïS een Doeraerq geheel in geteerde stalen golfplaten uitgevoerd, een landbouwfabriek in grootschen stijl, waarin men van het traditioneele Zeeuwsche «hof" niets meer terugvondi een ontwerp onder het motto ,keet«, dat vooral wegen» Nadat een muziekkorps een weikomst- marsch had doen hooren, knipte de Prins het oranje-lint door. En met deze eenvoudige plechtigheid was de kroon gezet op één en een kwart jaar harden moeilijken arbeid, arbeid, welke rmdedeeling, dat een telegram moest worden afgegeven. Toen de B. open deed, werd hij door den klopper met een revolver bedreigd. De indringer eischte geld, nadat in mjddels ook de overige huUgenooten Voetbal. Koewacht kan de juiste vorm niet gemakkelijk te pakken krijgen. Zondag j.l. toog Koewacht I naar Kemseke (B.). Tot de rust wisten beide ploegen, die zeer aan elkaar VAN MELKMAN TOT MINISTER. In Parijs doet de volgende anecdote op geld Terwijl Bevin met zijn secretaris Bob Dixon en diens vrouw miss Dixon aan tafel zit, vraagt hij, om het gesprek te beginnen, waar miss Dixon ge boren is. Miss Dixon antwoordt, dat zij in Bristol geboren is en noemt de straat. Bevin vraagt daarop of het een groot huis was en beschrijft het nauw keurig. Miss Dixon is verbaasd en vraagt hoe Bevin dat ailes zoo precies weet. „Wei", zegt Bevin, ik bracht daar vroe ger altijd de melk". Een conferentie van eerste ministers van Australië heeft een voorstel aanvaard om eens per jaar 70.000 immigranten in Australië toe te laten. De eerste minister van het Australische Gcmeenebest, maakte de Britten er intus- schen op attent, dat groote groepen land arbeiders veelal niet op een vaste levens standaard konden re kenen. Abonnement* pril» i Losse auznmars 5 ct Kwartaal* abonnement AXEL binn* a de kom fl. 1.25 Alleander< olaatsen tl. 1.55 Advertentlepriji 7 ct per m.m. Ingezonden Mededeelingen 15 at per m.m. Kleine Advertentiên (maximum 8 regels) 1 5 regels 62 ct. iedere regel meer 12 ct. extra dienstaanbiedingen 52 ct. Advertentieprtji 7 ct per m.m. Ingezonden Mededeelingen 15 ct per m.m. Kleine Advertentiên (maximum 8 regel») 1 - S regels 62 ct. Iedere regel meer 12 ct. extra dlen«taanbiedingen 52 ct. k 1. picvtiugiiviu iuumv «nw "J11 5.——— uuunu ououci ik. 111 w uw 0— 0—

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1946 | | pagina 1