AXELSCHE COURANT NIEUWS. EN ADVERTENTIEBLAD VOOR Z E E U W S C H-V LAANDEREN. V 60e JAAROANQ. No. 90. Verschijnt elite Woensdag; en Zaterdag. ZATERDAG 10 AUGUST US 5946. Frankeering bij Abonnement Axel. Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK AXEL Adres Redactie en Administratie: Markt 12 AXEL Hoofdredactie: T. C. VINK - van VESSEM De aardappelvoorziening in ons land. Hoewel wij hier zelf* gezien de angrijke aardappelteelt in ons ge- st, geen moeilijkheden met de aard- pelvoojziening hebben, weten wij :h wel dat er in de groote steden wel eens iets hapert aan den nvoer, terwijl een extra-bon voor 1 daar nog altijd een welkome ve is. De „Haagsche Courant" schrijft in n van haar laatste nummers over 1 onderwerp het volgende In één week tijds werden in Den aag rond tweehonderdduizend kg. irdappelen niet meer geschikt ge ilt voor menschelijk gebruik, terwijl Rotterdam scheepsladingen met dit astbare volksvoedsel liggen te beder tn. En dat in een tijd, waarin de irdappeldistributie wordt gehand- aafd, zulks alleen om de machts- ositie te bestendigen vandeVB.NA., :n lichaam, dat volgens het unanieme ordeel van insiders al lang had moe- in verdwijnen, althans zich alleen ient te bepalen tot haar oorspronke- jke taak, t.w. de behartiging van de elangen van den aardappelhandel. let is onbegrijpelijk, dat de Regeering e ten hemel schreiende toestanden at voortbestaan, ten koste van den andelaar, den detaillist en uiteinde- k oor eer van den consument, die 16 centen zijn kilo'tje aardappelen heeft te tellen, terwijl een prijs van 8 9 cent reeds lang verantwoord zou ijn- - Op 5 October 1940 werd de V.B N.A. regeling opgedragen van den aard- ppelhandel. Uit hield in, dat zij de ardappelen koch. en verkocht. Niemand ai betwisten, dat net hier geen dwin- ende noodzaak gold. Gezien de recaire voedselsituatie was het van üelang, dat de handel centraal werd eregeld. En al heeft de V.B.N.A. in e oorlogsjaren voor zijn administra- ef apparaat een bedrag van 50 mil- ioen gevorderd, men kan, gezien de poote belangen, welke er op het ipel stonden, er vrede mee hebben. „.Doch we schrijven Augustus 1946. De oogstverwachtingen zijn van dien lard, dat bijv. in de Peel de opbrengst bp 20 ton per H.A. wordt geraamd, terwijl de oorspronkelijke begrooting 15 ton bedroeg. Er zijn evenwel streken in het land en wij denken aan de Zuidhollard 8che eilanden, waar het gewas dus danige gunstige perspectieven bied', dat, alles bij elkaar genomen, Neder land voor jaren aardappelen genoeg heeft, daarbij uitgaande van een ver bruik van drie kilogram per hoofd per week. De kieiaardappelen bijv. in Hoek- sche Waard, Fiakkee en West-Brabant ontwikkelden zich zoo gunstig, dat een opbrengst geraamd werd van 25 ton per H.A.thans kan veilig worden aai genomen, dat de opbrengst 20 25 procent hooger zal liggen. Maar de distributie wordt gehandhaafd. Men is bang voor een ongelimiteerde prijs- verhooging wanneer de handel wordt vrijgelaten. Doch bij dez«"n recordoogst bestaat dit gevaar niet. De telers zullen graag hun aardappelen van de hand doen, zeer zeker beneden den thans gelden den richtprijs. Een zeer belangrijke factor is, dat lij een vrijen handel, door den bona- iden grossier gehanteerd, een betere verzorging van den aardappel is te verwachten. De V B.N.A. koopt nu en de boeren gelooven het wel. Hun visie is: „We krijgen toch onzen piijs en in de stad eten ze ze wel". Vandaar, dat de aardappelen maar in schuiten worden „gekwakt", waar- niet op soort of kwaliteit wordt gelet. Het uitladen geschiedt op de zelfde onverantwoordelijke wijze en het resultaat is, dat de consument, die toch geen andere keus heeft, een iroduct krijgt voorgezet, dat in kwa- t ver beneden het peil van vóór den oorlog ligt. En dat is juist niet nood'g. Van Maandag jl. krijgt de boer 7 cent per kg. aardappelen en de ver bruiker betaalt 16 kent per kg. Rottende aardappelen en toch f aardappelen tekort Ergerlijk is het voorts, dat honder den tonnen aardappelen door broeiïig in de schuiten verrotten en hun weg vinden naar de veehouders. Hoe dat komt? De V.B.N.A. is niet opgewas sen tegen haar laak. Hier heeft de bureaucratie den boventoon. Men kan niet overzien, waar op een bepaald oogenblik de vraag het grootst is. Er wordt maar aangevoerd bij scheeps ladingen tegelijk, maar de handel is op dat oogenblik „verzadigd" en de aardappelen blijven in de schuiten, verrotten en worden afgekeurd, het geen beteekent dat er op ejke 100 kilogram aardappelen f 5.50 verloren wordt. Wie dat betalen moet? Uit eindelijk de N:derlandsche belasting betaler, want de regeling is zóó, dat wanneer is komen vast te staan dat de schuld niet berust bij teler of ver lader (en in de practijk is het dat vrijwel nooil), de A.V.A. wel zoo vriendelijk is om het schadepost je te betalen. De grossier, die vrij is in zijn doen en laten, zal er wel voor zórgen, dat het percentage afgekeurde aardappelen tot een minimum beperkt wordt. Immers, het is zijn geld wat in de lading ligt verdisconteerd. Men zal zich terdege op de hoogte houden in het verleden zijn er de bewijzen van hoe de marktsituatie is. Maar een tot ingewikkeld ambtenaren apparaat uitgegroeid lichaam als de V.B.N.A., die geen enkel belang heeft bij een normalen gang van zaken, koopt en verkoopt en laat verladen. Zij zal geen rekening houden met de wenschen en verlangens van den consument, die gesteld is op een „blommige pieper" en voorkeur geeft aan bepaalde aardappelen. De V.B.N A. rekent alleen met dit principe: „Wij motten zorgen voor aardappelen, voilé 1" Maar doet dat dan nog zoo onoordeelkundig, dat in den Haag eenige dagen geen aardappelen te krijgen warenMaar de oogst in Nederland is zóó, dat Nederland voor jaren aardappelen van uitteenloopende soort en kwaliteit, voldoende bezit. Geen vervoers-mogelijkheden Met klem kunnen wij verklaren, dat er materiaal te over is, zoowel over den weg als over het water, om de be hoefte te kunnen dekken. De minister van Lanbouw en Voed selvoorziening blijft doof voor de verzoeken en klachten van de hande laren en laat de V.B.N.A. haar dicta toriale bevoegdheden. De arbeiders gezinnen, die op hooge lasten zitten, zullen den veel te hoogen prijs voor de aardapoflen moeten blijven betalen. De V.B.N.A. blijft in eere. Derge lijke lichamen hebben nu eenmaal de neiging om hun bestaan te rekken. Vrije handel van aardappelen, nu het kan 1 Dat is de wensch van groot handelaren, detaillist en consument. Reeds op 1 Juli werd aangekondigd dat de V.B.N.A. zou gaan verdwijnen. Belanghebbenden hebben het weten te verhinderen. Hoe lang nog de bij Zeepkist-races in Amerika. Honderden zeepkistraces in steden en dorpen over geheel Amerika bé- reikten onlangs het glorieuze hoogte punt voor honderden winnende knapen en demonstreerden eens te meer de trots die Amerika voor zijn jeugd koestert. Dpor jongens vanaf 11 tot en met 15 jaar waren zeepkisten op wielen gebouwd, uitgerust met een stuurinrichting en remmen om als motorlooze automobielen te functio- neeren. In elke stad waar een race werd gehouden, werd een langzaam glooiende straat langs een heuvelzijde als renbaan uitgekozen, die door de politie tijdens de race voor het ver keer werd gesloten. Beginnende met stilstaande start op een lijn nabij den top van den heuvel reden de gf improviseerde automobie len zoo snel mogelijk naar het eind punt en verwierf de snelste zeepkist een prijs. Ii de meeste gevallen was het aantal deelnemers zoo groot, dat afvalwedstrijden moesten worden ge houden en kampten de winnaars met elkaar om den grooten prijs van de gemeente. Tusschen de 200.900 en 300.030 jongens zullen gekampt heb ben in 150 tot 200 verschillende ge meenten, alvorens de nationale race te Akron, Ohio, aan het einde van dezen zomer zal worden gehouden. Het bouwen van een model-auto mobiel die sneller loopt dan een van alle andere duizenden deelnemers, is een taak die alle mogelijke vinding rijkheid vereischt waarover de jongens beschfltken. Gewicht, lengte en andere maten worden volgens strenge regelen vastgesteld en de winnaar is altijd een jongen die het meest weet van smering, aërodynamica en economisch ontwer pen. Soms wordt er in belangrijke mate advies gegeven door vaders of andere volwassenen in de fam'lie. In feite worden de zeepkistraces, die populaire jaarlijksche gebeurtenissen zijn geworden, door duizenden toe schouwers met belangstelling ver wacht. De „chauffeurs" zijn uitgerust met racehelmen en dragen dikwijls uniforme „T* shirts. Gebogen over hun eigengemaakte stuurwielen, vor men zij een symbolisch beeld van vernuft, ambitie, faire wedijver en hoop voor de toekomst, die een ge zonde jeugd kenmerkt. Velen der buitenlardsche toeschou wers, die het enthousiasme van dui zenden volwassenen, die dit kinderlijk vermaak toejuichen, zien, gelooven dat zij getuige geweest zijn van de kern van het Amerikaansch vernuft. Anderen prijzen het als een gezonde belangstelling in het welzijn en de opvoeding der nationale jeugd. J. Ed gar Hoover, directeur van het Federaal Bureau voor Onderzoek en Advocaat- Generaal Tom Clark hebben de zeep kistraces geprezen als een middel om de verwachte naoorlogsche toename van jeugdcriminaliteit te bepprken. Doch de zeepkistrace is geen na- oorlogsch verschijnsel. Het is reeds meer dan 15 jaar een jaarlijksch eve nement. Uit dezelfde bron spruit de jaarlijksche wedstrijd in het knik keren voort, georganiseerd door een t serie dagbladen, terwijl vele plaatsen wedstrijden houden in het vliegeren. De belangstelling vari volwassenen in de jeugdactiviteiten wordt meer be schouwd als een wezenlijke sport, dan als een vaderlijk-beschermende manier om ervoor te zorgen dat de jeugd geen kattekwaad uithaalt. De jaarlijksche zeepkistraces worden gehouden onder auspiciën va-» de Chevrolet automobielfabrieken als een vorm van reclame door middel van menschen. De plaatselijke Chevrolet- dealers zijn de mede-o'ganisatoren, in samenwerking met het plaatselijke dagblad en een of meer par'iculiere organisaties, zooals American Legion, Rotary Club, L'ons Club, enz. De politie en gemeente-functionarissen stellen steevast hun tijd en officiëele medewerking ter beschikking Zij vor men het bestuur en de ju y De race is een gemeenschappelijke aangelegen heid. Wanneer alle plaatselijke wed strijden zijn gehouden, zullen de win naars te Akron, Ohio, kampen, op uitnoodiging var, de Chevrolet-fabrie- ken. In den dramatischen eindwed- strijd vanaf den top van een heuvel tot zoover als het uitloopende vcr- tuig hem draagt, wordt de eindwin naar gekozen. Hij zal naast den prijs van de gemeente, de nationale prijs winnen, die bestaat uit een studie beurs aan een Universitfit, welke hij zelf mag kiezen, waarbij alle college- trots slechts worden overvleugeld door die van zijn vader, die hem trainde en raad gaf een der vaders van de natie die er van houdt met de jeugd mee te leven. gelde»1, kosten voor boeken en levens onderhoud voor hem worden betaald. Het is geen geringe prijs voor den winnenden knaap, Doch indien hij uit Het gestolen Korvet. Waarheid en verdichtsel. De Marine Voorlichtingsdienst meldt uit Batavia Naar aanleiding van de vele onjuiste en misleidende berichten, welke om trent het overmeesteren van een Ja- pansch evacuatieschip door „Republi- keinsche" couranten en radiostations zijn verspreid, is het gewenscht het resultaat der ondervraging van de ge vangenen te vermelden. Voor diegenen die de „Republikein- sche vorste" van het zeeiooversverhaal nog niet weten, wordt hier een kort resumé gegeven. „Merdeka" van 10 Juni zegt: „Men meldt uit Djokjakarta, dat een voor de evacuatie van zieke Japanners gereserveerd schip te Tegal werd weg gevoerd door 150 Nica-handlangers in Republikeinsche Leger- en Zeemacht uniformen. Dit ongehoord optreden werd be reids aan de geallieerden gerapporteerd, die tot dusver vergeefs naar het ver miste schip zochten". Radio Djokja d.d. 11 Juni: „Geruchten over overmeestering door Indonesiërs van een repatrieeringsschip zijn totaal ongegrond". Radio Djokja d.d. 12 juni: „Machinegeweer-aanval doorNeder- landsch oorlogsschip bij lapara. Geen gewonden, doch visscheisprauwen wer den meegenomen". Uit de ondervraging van de gevan genen is gebleken dat op 5 Juni een aantal „Officieren van de Indonesische Marine en Mariniers" te Tegal een bespreking hielden, waarbij werd be sloten het evacuatievaartuig P 36 in beslag te nemen en te bestemmen voor opleidingsschip voor de „Indonesische Marine". De P 36 was toen ter reede van Tegal om in opdracht van het Geallieerde Hoofdkwartier 200 zieke en 100 gezonde Japansche krijgsge vangenen aan boord te nemen. De reden voor het besluit van deze „officieren" was, dat dit een goede gelegenheid was om te voorzien in het gebrek aan een groot opleidingsschip voor de „Indones sche Marine". Men verwachtte dat na de inbeslag name van dit schip en na de opleiding van personeel, de „Indonesische Ma rine" meerdere groote schepen zou kunnen verkrijgen door aankoop in het buitenland. Een der gevangenen ver onderstelde „misschien wel in Austra lië". Den volgenden dag, 6 juni, scheepten zich 's morgens vroeg een aantal offi cieren en manschappen der „Indone sische Marine" in op 2 houten motor schepen, voorzien van karabijnen en een mitrailleur. Aan boord van het Japansche korvet werden zij vriendelijk ontvangen door den Japanschen lsten Officier, aangezien de kapitein aan den wal was gegaan. Het was reeds de derde maal dat de P 36 in Tegal was, en aangezien ook bij vorige gelegen heden bezoekers aan boord waren ge komen, doorzag de Japanrer de be doeling van dit bezoek niet. De Indonesischen „Commandant", Boensaman had direct bij het betreden van het schip opdracht gegeven de radiohut te bezetten, rm te verhinderen da» de Japansche marconist een bericht omtrent de overval zou uitzenden. In de messroom had daarna een be spreking plaats waarbij alle Japansche officieren aanwezig moesten zijn. Het onderhoud werd in gebrekkig E^gelsch gevoerd en Boonsaman zei„1 come to take over the ship by order". Hij zette uiteen dat hij het schip noodig had als opleidingsschip, waartegen de Japanner inbracht dat hij daarin geen beslissing mocht nemen. Tot 6 uur 's avonds werd gewacht Korte Berichten PAARD MET BRIL. In 1888 liet een boer een bril maken voor zijn paard, nadat een oogendokter gla- zennummer zeven had voorgeschreven. Het dier werd terstond bij wijze van spreken een ander mensch. Vóór dien triest werd het dartel, at beter, werkte meer. Het hinnikte kla gend om zijn bril, wanneer hij die riet had en sprong vroolljk rond wanneer hij hem op kreeg. Het heet, dat de Chineezen natuurlijk den bril reeds veel vroeger kenden dan wij. Maar de paardenbril is, naar wij gelooven, Euro- peesch bedenksel; echt wat men noemde Arisch, ook al sleep Baruch Spinoza lenzen voor zijn medemensch. En ouderen van dagen herinneren zich mis schien, dat Circus Carré lang geleden een gebrild paard te zien gaf. —o VARKENSDANS. In Mannheim kwam een variété-artist zijn beklag doen bij de militaire politie, dat „de eenige varkens ter wereld, die konden koorddansen op hun achterpooten" waren gestolen. Het onder zoek wees uit, dat deze wonderdieren ver dwenen waren in de soepketels van een groep Poolsche sol daten. o— zal ziin j nn de terugkomst van Zondagnacht is door de Zandvoortsche politie een overval ge daan op een villa, waar men een speelhol ver moedde. Er werd een groot gezelschap da mes en heeren aange- trcfen die roulette en baccarat speelde. 31 personen werden naar het politiebureau over gebracht, waar tegen allen proces-verbaal werd opgemaakt. Zij zijn allen, met uitzon dering van 4 Amster dammers, weer vrijge laten. Het speelmate riaal en een groote hoeveelheid fiches ter waarde van 1 tot 100 gulden zijn in beslag genomen en tevens een zeer aanzienlijk geldbedrag. Uit het onderzoek is gebleken dat zeer grof gespeeld werd en de villa uit sluitend als speelge- legenheid werd ge bruikt. De politie heeft het perceel gesloten, —o— De Rotterdam- sche Lloyd heeft plan nen voor den bouw van 5 nieuwe vrachtsche pen van de Bantam- klasse. Met den bouw van deze schepen hoopt men een groot deel van den in den oorlog ontstanen ach terstand te hebben in- r Abonnement* priji Lorna Dummcra 5 ct. Kwartaal abonnement AXEL binnen de kom fl.fcl.25 Alle andere plaatsen tt. 1.55 Advertentieprijs 7 ct per m.xn. Ingezonden Mededeellngen 15 ct per m.m. Kleine Advertentièn (maximum 8 regels) 1 5 regels 62 ct. iedere regel meer 12 ct. extra dienstaanbiedingen 52 ct. WnrolftAlM

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1946 | | pagina 1