AXELSCHE COURANT
NIEUWS. EN ADVERTENTIEBLAD VOOR
Z E E U W S C H-V LAANDEREN.
V
60e JAAROANQ. No. 90. Verschijnt elite Woensdag; en Zaterdag. ZATERDAG 10 AUGUST US 5946. Frankeering bij Abonnement Axel.
Drukker-Uitgeefster:
Firma J. C. VINK AXEL
Adres Redactie en Administratie:
Markt 12 AXEL
Hoofdredactie:
T. C. VINK - van VESSEM
De aardappelvoorziening
in ons land.
Hoewel wij hier zelf* gezien de
angrijke aardappelteelt in ons ge-
st, geen moeilijkheden met de aard-
pelvoojziening hebben, weten wij
:h wel dat er in de groote steden
wel eens iets hapert aan den
nvoer, terwijl een extra-bon voor 1
daar nog altijd een welkome
ve is.
De „Haagsche Courant" schrijft in
n van haar laatste nummers over
1 onderwerp het volgende
In één week tijds werden in Den
aag rond tweehonderdduizend kg.
irdappelen niet meer geschikt ge
ilt voor menschelijk gebruik, terwijl
Rotterdam scheepsladingen met dit
astbare volksvoedsel liggen te beder
tn. En dat in een tijd, waarin de
irdappeldistributie wordt gehand-
aafd, zulks alleen om de machts-
ositie te bestendigen vandeVB.NA.,
:n lichaam, dat volgens het unanieme
ordeel van insiders al lang had moe-
in verdwijnen, althans zich alleen
ient te bepalen tot haar oorspronke-
jke taak, t.w. de behartiging van de
elangen van den aardappelhandel.
let is onbegrijpelijk, dat de Regeering
e ten hemel schreiende toestanden
at voortbestaan, ten koste van den
andelaar, den detaillist en uiteinde-
k
oor
eer
van den consument, die 16 centen
zijn kilo'tje aardappelen heeft
te tellen, terwijl een prijs van 8
9 cent reeds lang verantwoord zou
ijn- -
Op 5 October 1940 werd de V.B N.A.
regeling opgedragen van den aard-
ppelhandel. Uit hield in, dat zij de
ardappelen koch. en verkocht. Niemand
ai betwisten, dat net hier geen dwin-
ende noodzaak gold. Gezien de
recaire voedselsituatie was het van
üelang, dat de handel centraal werd
eregeld. En al heeft de V.B.N.A. in
e oorlogsjaren voor zijn administra-
ef apparaat een bedrag van 50 mil-
ioen gevorderd, men kan, gezien de
poote belangen, welke er op het
ipel stonden, er vrede mee hebben.
„.Doch we schrijven Augustus 1946.
De oogstverwachtingen zijn van dien
lard, dat bijv. in de Peel de opbrengst
bp 20 ton per H.A. wordt geraamd,
terwijl de oorspronkelijke begrooting
15 ton bedroeg.
Er zijn evenwel streken in het land
en wij denken aan de Zuidhollard
8che eilanden, waar het gewas dus
danige gunstige perspectieven bied',
dat, alles bij elkaar genomen, Neder
land voor jaren aardappelen genoeg
heeft, daarbij uitgaande van een ver
bruik van drie kilogram per hoofd
per week.
De kieiaardappelen bijv. in Hoek-
sche Waard, Fiakkee en West-Brabant
ontwikkelden zich zoo gunstig, dat een
opbrengst geraamd werd van 25 ton
per H.A.thans kan veilig worden
aai genomen, dat de opbrengst 20 25
procent hooger zal liggen. Maar de
distributie wordt gehandhaafd. Men is
bang voor een ongelimiteerde prijs-
verhooging wanneer de handel wordt
vrijgelaten.
Doch bij dez«"n recordoogst bestaat
dit gevaar niet. De telers zullen graag
hun aardappelen van de hand doen,
zeer zeker beneden den thans gelden
den richtprijs.
Een zeer belangrijke factor is, dat
lij een vrijen handel, door den bona-
iden grossier gehanteerd, een betere
verzorging van den aardappel is te
verwachten. De V B.N.A. koopt nu en
de boeren gelooven het wel. Hun
visie is: „We krijgen toch onzen
piijs en in de stad eten ze ze wel".
Vandaar, dat de aardappelen maar in
schuiten worden „gekwakt", waar-
niet op soort of kwaliteit wordt
gelet. Het uitladen geschiedt op de
zelfde onverantwoordelijke wijze en
het resultaat is, dat de consument, die
toch geen andere keus heeft, een
iroduct krijgt voorgezet, dat in kwa-
t ver beneden het peil van vóór
den oorlog ligt. En dat is juist niet
nood'g.
Van Maandag jl. krijgt de boer 7
cent per kg. aardappelen en de ver
bruiker betaalt 16 kent per kg.
Rottende aardappelen en toch
f aardappelen tekort
Ergerlijk is het voorts, dat honder
den tonnen aardappelen door broeiïig
in de schuiten verrotten en hun weg
vinden naar de veehouders. Hoe dat
komt? De V.B.N.A. is niet opgewas
sen tegen haar laak. Hier heeft de
bureaucratie den boventoon. Men kan
niet overzien, waar op een bepaald
oogenblik de vraag het grootst is. Er
wordt maar aangevoerd bij scheeps
ladingen tegelijk, maar de handel is
op dat oogenblik „verzadigd" en
de aardappelen blijven in de schuiten,
verrotten en worden afgekeurd, het
geen beteekent dat er op ejke 100
kilogram aardappelen f 5.50 verloren
wordt. Wie dat betalen moet? Uit
eindelijk de N:derlandsche belasting
betaler, want de regeling is zóó, dat
wanneer is komen vast te staan dat
de schuld niet berust bij teler of ver
lader (en in de practijk is het dat
vrijwel nooil), de A.V.A. wel zoo
vriendelijk is om het schadepost je te
betalen.
De grossier, die vrij is in zijn doen
en laten, zal er wel voor zórgen, dat
het percentage afgekeurde aardappelen
tot een minimum beperkt wordt.
Immers, het is zijn geld wat in de
lading ligt verdisconteerd. Men zal
zich terdege op de hoogte houden
in het verleden zijn er de bewijzen
van hoe de marktsituatie is. Maar
een tot ingewikkeld ambtenaren
apparaat uitgegroeid lichaam als de
V.B.N.A., die geen enkel belang heeft
bij een normalen gang van zaken,
koopt en verkoopt en laat verladen.
Zij zal geen rekening houden met de
wenschen en verlangens van den
consument, die gesteld is op een
„blommige pieper" en voorkeur geeft
aan bepaalde aardappelen. De V.B.N A.
rekent alleen met dit principe: „Wij
motten zorgen voor aardappelen,
voilé 1" Maar doet dat dan nog zoo
onoordeelkundig, dat in den Haag
eenige dagen geen aardappelen te
krijgen warenMaar de oogst in
Nederland is zóó, dat Nederland voor
jaren aardappelen van uitteenloopende
soort en kwaliteit, voldoende bezit.
Geen vervoers-mogelijkheden Met
klem kunnen wij verklaren, dat er
materiaal te over is, zoowel over den
weg als over het water, om de be
hoefte te kunnen dekken.
De minister van Lanbouw en Voed
selvoorziening blijft doof voor de
verzoeken en klachten van de hande
laren en laat de V.B.N.A. haar dicta
toriale bevoegdheden. De arbeiders
gezinnen, die op hooge lasten zitten,
zullen den veel te hoogen prijs voor
de aardapoflen moeten blijven betalen.
De V.B.N.A. blijft in eere. Derge
lijke lichamen hebben nu eenmaal de
neiging om hun bestaan te rekken.
Vrije handel van aardappelen, nu
het kan 1 Dat is de wensch van groot
handelaren, detaillist en consument.
Reeds op 1 Juli werd aangekondigd
dat de V.B.N.A. zou gaan verdwijnen.
Belanghebbenden hebben het weten te
verhinderen. Hoe lang nog
de
bij
Zeepkist-races in Amerika.
Honderden zeepkistraces in steden
en dorpen over geheel Amerika bé-
reikten onlangs het glorieuze hoogte
punt voor honderden winnende knapen
en demonstreerden eens te meer de
trots die Amerika voor zijn jeugd
koestert. Dpor jongens vanaf 11 tot
en met 15 jaar waren zeepkisten op
wielen gebouwd, uitgerust met een
stuurinrichting en remmen om als
motorlooze automobielen te functio-
neeren. In elke stad waar een race
werd gehouden, werd een langzaam
glooiende straat langs een heuvelzijde
als renbaan uitgekozen, die door de
politie tijdens de race voor het ver
keer werd gesloten.
Beginnende met stilstaande start op
een lijn nabij den top van den heuvel
reden de gf improviseerde automobie
len zoo snel mogelijk naar het eind
punt en verwierf de snelste zeepkist
een prijs. Ii de meeste gevallen was
het aantal deelnemers zoo groot, dat
afvalwedstrijden moesten worden ge
houden en kampten de winnaars met
elkaar om den grooten prijs van de
gemeente. Tusschen de 200.900 en
300.030 jongens zullen gekampt heb
ben in 150 tot 200 verschillende ge
meenten, alvorens de nationale race
te Akron, Ohio, aan het einde van
dezen zomer zal worden gehouden.
Het bouwen van een model-auto
mobiel die sneller loopt dan een van
alle andere duizenden deelnemers, is
een taak die alle mogelijke vinding
rijkheid vereischt waarover de jongens
beschfltken. Gewicht, lengte en andere
maten worden volgens strenge regelen
vastgesteld en de winnaar is altijd een
jongen die het meest weet van smering,
aërodynamica en economisch ontwer
pen. Soms wordt er in belangrijke
mate advies gegeven door vaders of
andere volwassenen in de fam'lie. In
feite worden de zeepkistraces, die
populaire jaarlijksche gebeurtenissen
zijn geworden, door duizenden toe
schouwers met belangstelling ver
wacht. De „chauffeurs" zijn uitgerust
met racehelmen en dragen dikwijls
uniforme „T* shirts. Gebogen over
hun eigengemaakte stuurwielen, vor
men zij een symbolisch beeld van
vernuft, ambitie, faire wedijver en
hoop voor de toekomst, die een ge
zonde jeugd kenmerkt.
Velen der buitenlardsche toeschou
wers, die het enthousiasme van dui
zenden volwassenen, die dit kinderlijk
vermaak toejuichen, zien, gelooven
dat zij getuige geweest zijn van de
kern van het Amerikaansch vernuft.
Anderen prijzen het als een gezonde
belangstelling in het welzijn en de
opvoeding der nationale jeugd. J. Ed
gar Hoover, directeur van het Federaal
Bureau voor Onderzoek en Advocaat-
Generaal Tom Clark hebben de zeep
kistraces geprezen als een middel om
de verwachte naoorlogsche toename
van jeugdcriminaliteit te bepprken.
Doch de zeepkistrace is geen na-
oorlogsch verschijnsel. Het is reeds
meer dan 15 jaar een jaarlijksch eve
nement. Uit dezelfde bron spruit de
jaarlijksche wedstrijd in het knik
keren voort, georganiseerd door een t
serie dagbladen, terwijl vele plaatsen
wedstrijden houden in het vliegeren.
De belangstelling vari volwassenen in
de jeugdactiviteiten wordt meer be
schouwd als een wezenlijke sport, dan
als een vaderlijk-beschermende manier
om ervoor te zorgen dat de jeugd
geen kattekwaad uithaalt.
De jaarlijksche zeepkistraces worden
gehouden onder auspiciën va-» de
Chevrolet automobielfabrieken als een
vorm van reclame door middel van
menschen. De plaatselijke Chevrolet-
dealers zijn de mede-o'ganisatoren, in
samenwerking met het plaatselijke
dagblad en een of meer par'iculiere
organisaties, zooals American Legion,
Rotary Club, L'ons Club, enz. De
politie en gemeente-functionarissen
stellen steevast hun tijd en officiëele
medewerking ter beschikking Zij vor
men het bestuur en de ju y De race
is een gemeenschappelijke aangelegen
heid. Wanneer alle plaatselijke wed
strijden zijn gehouden, zullen de win
naars te Akron, Ohio, kampen, op
uitnoodiging var, de Chevrolet-fabrie-
ken. In den dramatischen eindwed-
strijd vanaf den top van een heuvel
tot zoover als het uitloopende vcr-
tuig hem draagt, wordt de eindwin
naar gekozen. Hij zal naast den prijs
van de gemeente, de nationale prijs
winnen, die bestaat uit een studie
beurs aan een Universitfit, welke hij
zelf mag kiezen, waarbij alle college-
trots slechts worden overvleugeld door
die van zijn vader, die hem trainde
en raad gaf een der vaders van de
natie die er van houdt met de jeugd
mee te leven.
gelde»1, kosten voor boeken en levens
onderhoud voor hem worden betaald.
Het is geen geringe prijs voor den
winnenden knaap, Doch indien hij uit
Het gestolen Korvet.
Waarheid en verdichtsel.
De Marine Voorlichtingsdienst meldt
uit Batavia
Naar aanleiding van de vele onjuiste
en misleidende berichten, welke om
trent het overmeesteren van een Ja-
pansch evacuatieschip door „Republi-
keinsche" couranten en radiostations
zijn verspreid, is het gewenscht het
resultaat der ondervraging van de ge
vangenen te vermelden.
Voor diegenen die de „Republikein-
sche vorste" van het zeeiooversverhaal
nog niet weten, wordt hier een kort
resumé gegeven.
„Merdeka" van 10 Juni zegt:
„Men meldt uit Djokjakarta, dat een
voor de evacuatie van zieke Japanners
gereserveerd schip te Tegal werd weg
gevoerd door 150 Nica-handlangers in
Republikeinsche Leger- en Zeemacht
uniformen.
Dit ongehoord optreden werd be
reids aan de geallieerden gerapporteerd,
die tot dusver vergeefs naar het ver
miste schip zochten".
Radio Djokja d.d. 11 Juni:
„Geruchten over overmeestering door
Indonesiërs van een repatrieeringsschip
zijn totaal ongegrond".
Radio Djokja d.d. 12 juni:
„Machinegeweer-aanval doorNeder-
landsch oorlogsschip bij lapara. Geen
gewonden, doch visscheisprauwen wer
den meegenomen".
Uit de ondervraging van de gevan
genen is gebleken dat op 5 Juni een
aantal „Officieren van de Indonesische
Marine en Mariniers" te Tegal een
bespreking hielden, waarbij werd be
sloten het evacuatievaartuig P 36 in
beslag te nemen en te bestemmen voor
opleidingsschip voor de „Indonesische
Marine". De P 36 was toen ter reede
van Tegal om in opdracht van het
Geallieerde Hoofdkwartier 200 zieke
en 100 gezonde Japansche krijgsge
vangenen aan boord te nemen.
De reden voor het besluit van deze
„officieren" was, dat dit een goede
gelegenheid was om te voorzien in het
gebrek aan een groot opleidingsschip
voor de „Indones sche Marine".
Men verwachtte dat na de inbeslag
name van dit schip en na de opleiding
van personeel, de „Indonesische Ma
rine" meerdere groote schepen zou
kunnen verkrijgen door aankoop in het
buitenland. Een der gevangenen ver
onderstelde „misschien wel in Austra
lië".
Den volgenden dag, 6 juni, scheepten
zich 's morgens vroeg een aantal offi
cieren en manschappen der „Indone
sische Marine" in op 2 houten motor
schepen, voorzien van karabijnen en
een mitrailleur. Aan boord van het
Japansche korvet werden zij vriendelijk
ontvangen door den Japanschen lsten
Officier, aangezien de kapitein aan den
wal was gegaan. Het was reeds de
derde maal dat de P 36 in Tegal was,
en aangezien ook bij vorige gelegen
heden bezoekers aan boord waren ge
komen, doorzag de Japanrer de be
doeling van dit bezoek niet.
De Indonesischen „Commandant",
Boensaman had direct bij het betreden
van het schip opdracht gegeven de
radiohut te bezetten, rm te verhinderen
da» de Japansche marconist een bericht
omtrent de overval zou uitzenden.
In de messroom had daarna een be
spreking plaats waarbij alle Japansche
officieren aanwezig moesten zijn. Het
onderhoud werd in gebrekkig E^gelsch
gevoerd en Boonsaman zei„1 come
to take over the ship by order". Hij
zette uiteen dat hij het schip noodig
had als opleidingsschip, waartegen de
Japanner inbracht dat hij daarin geen
beslissing mocht nemen.
Tot 6 uur 's avonds werd gewacht
Korte Berichten
PAARD MET BRIL.
In 1888 liet een
boer een bril maken
voor zijn paard, nadat
een oogendokter gla-
zennummer zeven had
voorgeschreven. Het
dier werd terstond bij
wijze van spreken een
ander mensch. Vóór
dien triest werd het
dartel, at beter, werkte
meer. Het hinnikte kla
gend om zijn bril,
wanneer hij die riet
had en sprong vroolljk
rond wanneer hij hem
op kreeg. Het heet,
dat de Chineezen
natuurlijk den bril
reeds veel vroeger
kenden dan wij. Maar
de paardenbril is, naar
wij gelooven, Euro-
peesch bedenksel; echt
wat men noemde
Arisch, ook al sleep
Baruch Spinoza lenzen
voor zijn medemensch.
En ouderen van dagen
herinneren zich mis
schien, dat Circus
Carré lang geleden een
gebrild paard te zien
gaf.
—o
VARKENSDANS.
In Mannheim kwam
een variété-artist zijn
beklag doen bij de
militaire politie, dat
„de eenige varkens ter
wereld, die konden
koorddansen op hun
achterpooten" waren
gestolen. Het onder
zoek wees uit, dat
deze wonderdieren ver
dwenen waren in de
soepketels van een
groep Poolsche sol
daten.
o—
zal ziin j nn de terugkomst van
Zondagnacht is
door de Zandvoortsche
politie een overval ge
daan op een villa, waar
men een speelhol ver
moedde. Er werd een
groot gezelschap da
mes en heeren aange-
trcfen die roulette en
baccarat speelde. 31
personen werden naar
het politiebureau over
gebracht, waar tegen
allen proces-verbaal
werd opgemaakt. Zij
zijn allen, met uitzon
dering van 4 Amster
dammers, weer vrijge
laten. Het speelmate
riaal en een groote
hoeveelheid fiches ter
waarde van 1 tot 100
gulden zijn in beslag
genomen en tevens
een zeer aanzienlijk
geldbedrag. Uit het
onderzoek is gebleken
dat zeer grof gespeeld
werd en de villa uit
sluitend als speelge-
legenheid werd ge
bruikt. De politie heeft
het perceel gesloten,
—o—
De Rotterdam-
sche Lloyd heeft plan
nen voor den bouw van
5 nieuwe vrachtsche
pen van de Bantam-
klasse. Met den bouw
van deze schepen
hoopt men een groot
deel van den in den
oorlog ontstanen ach
terstand te hebben in-
r
Abonnement*
priji
Lorna Dummcra 5 ct.
Kwartaal
abonnement
AXEL binnen de kom
fl.fcl.25
Alle andere plaatsen
tt. 1.55
Advertentieprijs
7 ct per m.xn.
Ingezonden
Mededeellngen
15 ct per m.m.
Kleine Advertentièn
(maximum 8 regels)
1 5 regels 62 ct.
iedere regel meer
12 ct. extra
dienstaanbiedingen
52 ct.
WnrolftAlM