AXELSCHE COURANT MmuuÈMUii^^amam NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-V LAANDEREN. „Vluchtig" bezoek aan Amerika. ittuuitti 60e JAARGANG. No. 78. Verschijnt elRe Woensdag en Zaterdag. ZATERDAG 29 JUNI 1946. Frankeering bij Abonnement Axel. Drukker-Uitgeefster; Firma J. C. VINK AXEL Adres Redactie en Administratie: Markt 12 AXEL Hoofdredactie: T. C. VINK - van VESSEM ii. De stakingen. Als wij in New-York voet aan land zetten schreeuwen de „head-Iines" in de couranten ons het nieuws omtrent de dreigende spoorwegstaking tege moet en verder de ontwikkeling in de mijnwerkersstaking, enz Stakingen zijn het parool van den dag. Nu moet men niet denken dat men daar veel van merkt. Indirect natuurlijk wel, door bijvoorbeeld gebrek aan steenkool, waardoor er op de electriciteit be zuinigd moet worden, terwijl de groote staking in de automobiel-industrie de productie eenige maanden achteruit heeft gezet, zoodat men nog maar enkele modellen 1946 op den weg ziet. Doch aan den anderen kant zou men den indruk krijgen door de tal rijke stakingsberichten dat vrijwel het grootste deel van de Amerikaansche arbeiders in staking is. Men dient echter niet uit het oog te verliezen, dat er zoo'n 50 miljoen werknemers zijn en dat een staking van eenige honderduizenden arbeiders slechts een fractie van een procent van het aantal arbeiders uitmaakt. Over het algemeen staat men in Amerika sympathiek tegenover den staker. Algemeen wordt het recht op staken erkend. Het is bijvoorbeeld niets bijzonders dat men bij een be paalde staking onder het publiek col lecteert voor de stakers. Het publiek vindt het eigenlijk een staaltje van zijn plicht om een bijdrage te geven omdat, zoo redeneert men, die stakers toch eigenlijk voor ons allemaal de kastan jes uit het vuur halen bij den strijd voor betere levensvoorwaarden. De staking in de steenkool-industr»e, die intusschen geëindigd is en waarbij de mijn-eigenaren een stevige veer heb ben moeten laten, wordt algemeen als volkomen begrijpelijk beschouwd. Het is een symptoom van de aanpassing aan het nieuwe levenspeil, met zijn hoogere loonen, betere sociale voor zieningen en betere huisvesting. Men geeft er zich rekenschap van dat de economische en sociale toe stand van de mijnwerkers in de be treffende gebieden langzamerhand ver ten achter waren bij die van de arbeiders in de meer gemoderni seerde takken van bedrijf. En, zoo redeneert men, waarom dan nog eens 50 jaar te wachten, voordat men deze mijnwerkers een gelijkwaardig bestaan geeft aan dat van de andere arbei ders 7 Laat het aanpassingsproces zich nu maar snel voltrekken, dan zij wij er meteen van af. De sociale voor zieningen voor de mijnwerkers lieten nog veel te wenschen over, en het zelfde geldt voor de veiligheid in de mijnen, de huisvesting en tot zekere hoogte ook de loonen. Amerika be vindt zich op het oogenblik in een stadium van re-adjustmert, van aan passing aan het nieuwe levenspeil en men geeft er zich rekenschap van dat er zeker nog tal van stakingen zullen komen alvorens over de geheele linie het nieuwe peil zal zijn bereikt. Het groote-stadspubliek. Wat den bezoeker aan New-York met zijn 8 000 000 inwoners of daar omtrent, opvalt is de gedisciplineerd heid van het publiek waardoor het verkeer in deze were'dstad zich op zulk een ordelijke wijze voltrekt. En natuurlijk zijn de niet-malsche boete bepalingen bij het negeeren van een stoplicht daar tot zekere hoogte aan sprakelijk voor. Maar hoewel het ver- keerstempo zeer huog is, krijgt men toch nimmer den indruk van een jach tig zenuwachtig gejakker. Het opstellen in een rij, of dit nu voor Nylon-kousen is of om in een bus naar de race-track van Belmont-park te komen op den dag dat de spoor wegen staakten, geschiedt ordelijk, hoogstens met twee personen naast elkaar, meermalen echter mannetje achter mannetje. Hierdoor wordt het naast elkaar, waarbij velen er op uit zijn om zich voor hun beurt naar voren te dringen, voorkomen. Human dignity. Men is zeer gesteld op de men- schelijke waardigheid, human dignily. Dit verklaart waarom men er niets bijzonders in ziet dat een bedelaar goed gekleed is. Een typisch ver schijnsel. In Fifth* Avenue wandelt een dame op het^ trottoir en zingt zachtjes voor zich heen. Zij blijkt blind te zijn. In haar hand houdt zij een geëmailleerde kroes, waarin de voorbijgangers hun nickels en dimes deponeeren. Het is werkelijk een dame naar het uiterlijk, keurige schoe nen met hooge hakken, zijden kousen, zwarte mantel en een modieus zomer hoedje. Een ander geval. Een invalide oor logsveteraan uit den vorigen oorlög zit ergens in een drukke straat in een invalide-wagentje om (laten we het woord „bedelen" nu maar niet ge bruiken) de bijdragen van het publiek in ontvangst te nemen, Deze heer ziet er zeer goed verzorgd uit, heeft een keurig pak aan, 'n brandschoon wit over hemd, met een kleurige das. Het ge voel voor menschelijke waardigheid belet dat hij zich in lompen hult om zoodoende de milddadigheid van het publiek op te wekken. De Amerikanen in den omgang. De Amerikaan is over het algemeen zeer gemoedelijk in den omgang. De gereserveerdheid, die men aan de andere zijde van den Oceaan dikwijls in acht neemt is hem vreemd. In trein of vliegtuig komt men al heel gauw met wildvreemden in geanimeerd gesprek en na tien minuten krijgt men al de foto's van de familie en van de „kiddies* te zien. In den trein van Washington naar New-York komt een in smetteloos wit gekleede matroos naast me zitten. Na enkele minuten heeft hij me al verteld, dat hij 35 dollar in de week verdient, dat bij in opleiding is voor diepzee-duiken, dat hij 5 dollar per uur extra krijgt voor elke duik-operatie beneden de 70 voet, dat hij binnenkort naar Marseille gaat om daar de in de haven gezonken schepen te helpen lichten, dat hij een huis bezichtigd heeft van 6000 dollar, waar hij wel wat voor voelde, maar dat dit toch eigenlijk nog al een stevige prijs is, enz. In het vliegtuig van Boston naar New-York raak ik in gesprek met een jong zakenman, die een half jaar ge leden pas na een afwezigheid van vijf jaar uit Birma is teruggekeerd. Over zijn vijf jaren dienst overzee spreekt hij slechts terloops. De held uithangen ligt niet bepaald in het Amerikaan sche karakter. Hij vertelt mij over zijn zaken en geeft daarbij blijk van een zeer gezond beginsel. Hij vindt dat het afsluiten van een transactie geen eenzijdig voordeel moet opleveren. De kooper moet ingenomen zijn met de zaak en de verkooper eveneens. Zijn klanten moeten zijn vrienden zijn. Ik vertel hem over de toestanden in Europa en in Nederland in het bijzon der. Van de Duitsche gruwelen heeft hij eigenlijk maar weinig vernomen en hij is geschokt door de bijzonder heden, die ik hem vertel. Aan het eind van de reis namen we op de hartelijkste wijze afscheid van elkaar met stevige kloppen op den rug en herhaalde handdrukken. Nog even een klein voorvalletje uit het drukke New-York. We loopen een automatic binnen om iets te gebrui ken. Achterin staat een politie-agent, de bekende houten knuppel in de hand en kennelijk dus „in dienst". Hij is even tijdens zijn ronde de auto matic binnen geloopen om een nickel of een dime te offeren voor een ver koelende dronk. Of dat in Europa ook kan voor een politieagent in uniform De huidige sterkte van onze vloot. Nu de nieuwe plannen voor de uit breiding van onze vloot zijn openbaar gemaakt, is het wellicht nuttig den huidigen stand van zaken ten aanzien van de Nederlandsche oorlogsvloot aan een nadere beschouwing te onder werpen. De oorlogsbalans geeft een schokkende verliespost te zien, want de vloot die de Koninklijke Marine thans op zee kan brengen is slechts een zwakke afspiegeling van de zee macht, waarover zij bij het begin van den oorlog beschikte. Het grootste schip van de huidige vloot is Hr. Ms. vllegkampsch'p „Karei Doorman", dat onlangs in Engeland van de Britsche Marine is ovprgenomen en over enkele weken te Rotterdam verwacht wordt. Het schip meet 14.000 ton en is het eerste viiegtuigmoeder- schip van de Koninklijke Marine. Daarop volgen de twee lichte kruisers (oorspronkelijk flottielje-leiders) Hr. Ms. „Tromp" en Hr. Ms. „Jacob van Heemskerck". Beide schepen behooren tot de oude kern van onze vloot en hebben den geheelen oorlog meege maakt. Hr. Ms. „Tromp" bevindt zich thans in groote reparatie te Amsterdam, terwijl Hr. Ms. „Jacob van Heemskerck" patrouille-diensten verricht in Indië. Hoewel alle oorspronkelijke jagers de Marine in Rotterdam en op de Java Zee zijn ontvallen, telt de vloot toch wper reeds 6 nieuwe torpedojagers, die tijdens den oorlog van de Engelschen zijn overgenomen. Het zijnHr. Ms. „Van Galen", Hr. Ms. „Tjerk Hiddes", Hr. Ms. „Piet Hein", Hr. Ms. „Korte- naer", Hr. Ms. „Evertsen" en Hr. Ms. „Bankert". Met uitzondering van de „Tjerk Hiddes" en de „Banckert" be vinden deze schepen zich momenteel in de Oost. Een van de diensten, die een zeer zware aderlating in de oorlogsjaren heeft ondergaan, is de Onderzeedienst. In vergelijking met de 30 onderzeeërs, waarmee de strijd werd aangevangen, bieden de 9 booten waarmee de dienst op het oogenblik wordt onderhouden immers een schamel beeld. De over geblevenen zijn: Hr. Ms. „O 21", Hr. Ms. „O 23", Hr. Ms. „O 24", Hr. Ms. „K 14", Hr. Ms. „K 15", Hr. Ms. „Dolfijn", Hr. Ms- „Zwaardvisch", Hr. Ms „Tijgerhaai* en H'. Ms. „O 27". Onder den verzamelnaam es».urteurs kan men een aantal schepen samen vatten, die stuk voor stuk hun aandeel in het openhouden van de zeeverbin dingen hebben gehad: Hr. Ms. „Van Kinsbergen", Hr. Ms. „Jan van Brakel", Hr. Ms. „Johan Maurils", Hr. Ms. „Queen Wilhelmina" en Hr. Ms. „Gruno". Bij deze categorie sluit nauw aan de groep der kanonneerbooten, waaronder de beide beroemde „oudjes" Hr. Ms. „Flores" en Hr. Ms. „Soemba", welke zich bij de landingen op de Italiaansche en Fransche kusten naam verworven hebben, en de beide bodems, die uit Duitschen dienst zijn terugge keerd Hr. Ms. „Van Speyk" en Hr. Ms. „K 2". De „Flores" en de „Soemba" zijn als operationeele schepen afge dankt en zijn thans nog slechts voor het verrichten van verschillende hulp diensten in de vaart. Van veel belang is op het oogenblik de Mijnenveegdienst. De vloot van deze kleinere Marine-schepen breidt zich tengevolge van de groote behoefte snel uit. In de eerste plaats zijn een 16-tal vegers van 350 ton ter beschik king, die in den oorlog in Engeland zijn gebouwd en namen dragen van Nederlandsche eilanden. Voorts bezit de Marine nog 4 vegers van 460 ton, die in 1937 gebouwd werden Hr. Ms. „Abraham Crijnssen", Hr. Ms. „Pieter Florisz.", Hr. Ms. „Jan van Gelder" en Hr. Ms. „Abraham van der Hulst". Acht vegers zijn onlangs overgenomen van de Australische Marine, terwijl er nog 6 op komst zijn uit Engeland. Tenslotte beschikt de dienst over een 6-tal z.g. motor-launches" voor het verrichten van ondiep veegwerk. Het vindt zich in Indië, waar een enorme veegtaak te verrichten is. Volledigheidshalve vermelden wij nog de resteerende schepen van de Neder landsche oorlogsvloot3 mijnenleggers (Hr. Ms. „Willem van der Zaan", Hr. Ms. „Douwe Aukes" en Hr. Ms. „Me dusa"), 9 motortorpedobooten, 8 pa trouillebooten, 9 landingsvaartuigen en een aantal hulpschepen, dat voor een groot deel wordt gebruikt als loge mentsvaartuigen. EISENHOWER PUBLICEERT OORLOGSHERINNERINGEN. In een boek van 149 pagina's vertelt generaal Eisenhower over zijn oorlogs ervaringen in „Drie veldslagen om de overwinning". Dit is het eerste authen tieke varhaal over de geallieerde oor logvoering van D-day tot V-day, in zijn vollen omvang. Eisenhower zegt in zijn boek, dat de drie beslissende slagen uit den strijd die van de stran den van Normandië, die van Falaise en die ten Westen van den Rijn in Februari en Maart 1945 zijn. In het boek geeft hij een betrekkelijk gedetailleerde beschrijving van den strijd op Nederlandsch gebied, o.m. te Arnhem in September 1944, in Zeeland in de herfst van dat jaar en in Ooste lijk Nederland in het voorjaar van 1945. Ook geeft hij een beschrijving van de tactiek, die er toe leidde om Westelijk Nederland voor verdere oorlogsellende te behoeden. Het boek spreekt met geen enkel woord over meeningsverschillen en ongenoegen, die volgens den schrijver van „Top Secret", Ralph Ingersoll, tusschen de geallieerde bevelhebbers, speciaal tusschen Eisenhower en Mont gomery, zouden hebben bestaan. De naam van den Engelschen maarschalk wordt altijd met lof genoemd. Over de veelbesproken veldslag bij Caen zegt Eisenhower „Veldmaarschalk Montgomery's tactiek in deze situatie was meesterlijk". DE VOEDING IN BELGIË. De „Nieuwe Standaard" schrijft, dat de calorische waarde van deBilgische voedselvoorziening te gering is. Een arbeider heeft 3100 a 3600 calorieën per dag noodig, een vrouw 2600 en j kinderen, naar gelang van den leeftijd, j nog minder. Het blad acht een ge middelde van 2500 calorieën voldoende. In 1941 vertegenwoordigde de rantsoe neering 1300 calorieën, in 1944 1659 en in Juni 1945 2000. Gedurende de periode der verkie zingen (Februari—Maart 1946) was de calorische waarde gestegen tot 2222. Deze is thans gedaald tot 1984, onge- rantsoeneerde levensmiddelen inbe grepen. Het blad doet opmerken, dat de ver mindering van 10 pet. op de prijzen gedeeltelijk verloren gaat, aangezien meer voedsel aangekocht moet worden. EEN NOORSCHE VAN MEEGEREN. De politie te Bergen in Noorwegen stelt een onderzoek in naar een be langrijke falsificatie waaraan een jonge man zich schuldig heeft gemaakt door teekeningen te vervaardigen en deze te verkoopen als scheppingen van den beroemden Noorschen schilder Edvard Munch. De falsificateur verklaarde tot zijn daad te zijn gekomen, omdat hij be nieuwd was of hij daarmede de kunst handelaren en het publiek om den tuin kon leiden. Hij had met deze poging zeer veel succes, want noch de kunst handelaren noch de directeur van het nationale schilderijenmuseum te Bergen twijfelden aan de echtheid van het werk, ofschoon geen enkele teekening over eenkomst vertoonde met de bekende motieven van Munch. De vervalscher had afbeeldingen in boeken van andere kunstenaars geco- pieerd en van Munch's handteekening voorzien, welke hem goed bekend was, omdat hij eenige schilderijen van dien gerestaureerd had. Hij kocht echter de door hem verkochte teekeningen Korte Berichten Naar een A.N.P-be- richt meldt zullen nog deze zomer ln Neder land luchttaxi's in be drijf komen, waardoor het mogelijk zal zijn van en naar iedere plaats in Nederland te reizen per vliegtuig. Een aantal kleine lan dingsterreinen zal in gericht worden waar vandaan men dan even tueel per taxi naar naburige plaatsen kan reizen. Het vervoer zal dit jaar nog wel be perkt moeten blijven aangezien nog slechts 8 toestellen voor deze luchttaxi-dienst, welke is ontworpen en wordt geëxploiteerd door de N.V. Frits Diepen, be schikbaar komen. Een hoofdkantoor zal worden gevestigd op Ypenburg, terwijl door het geheele land kan toren zullen moeten worden gevestigd. Hoewel de prijs per km. duurder is dan van een gewone taxi zal het reizen niet veel duurder komen aange zien het aantal km. hemelsbreed gemeten vaak belangrijk korter is dan over de weg. Het centraal dis tributiekantoor deelt ons mede, dat de plaatselijke distributie diensten in het tijdvak van 23 Juni t.e.m. 6 Juli a.s. aan hen, die voor verlichting en/of kookdoeleinden uitslui tend op gebruik van petroleum zijn aange wezen, enquêteformu lieren zullen uitreiken. Belanghebbenden moe ten deze formulieren ingevuld wederom bij de distributiediensten inleveren in het tijdvak van 7 t.e.m. 20 Juli a.s. Te zijner tijd zullen de diensten de nieuwe petroleumkaarten uit reiken. Te Edinburgh zijn verschillende Poolsche soldaten en burgers door de politie verwij derd van de tentoon stelling „Warschau in oorlog en vrede", die vorige week door den Pooische ambassadeur werd geopend. Zij in- terrupeerden de toe spraken van den am bassadeur en andere sprekers. Dit gebeurde vooral toen de Pool- schen ambassadeur, Strasburger, aan het woord was. Er werd luid „Russische agent" en „hij vertegenwoor digt ons niet" geroe pen. De Polen bleven protesteeren op straat. o Een speciale cor respondent van de Daily Mail seint uit Stockholm, dat een ge heimzinnig voorval het Zweedsche volk voor een raadsel stelt. Den laatsten tijd zijn, naar men meent, vliegende bommen overgekomen. De bevolking is oyer- I Abonnement!- prlj» Lone nummer! 5 ct. Kwartaal abonnement AXEL binnen de kom 11. 1.25 Alle andere plaatien il. 1.55 r Advertentieprijs 7 ct per m.m. Ingezonden Mededeelingen 15 ct per m.m. Kleine Advertentlén (maximum 8 regeli) 1 5 regel! 62 ct. iedere regel meer 12 ct. extra dienitaanbledlngen 52 ct. i 1 i i

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1946 | | pagina 1