AXELSCHE COURANT NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN. Londen 1946. SUUIDiliUUUdtUIIH Korte Berichten 60e JAAROANO. No, 67 Verschijnt elke Woensdag en Zaterdag. ZATERDAO 18 MEI 1946. Frankeering bij Abonnement Axel- Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK AXEL Adres Redactie en Administratie: Markt 12 AXEL Hoofdredactie: T. C. VINK - van VESSEM i. /eg trekt de Dakota haar wiele Schiphols startbaan en epr be onden later zien wij reeds Amster met de heerlijke kleurenpracht de onvolprezen regelmaat zijner louwing onder nns liggen. Doch is helaas slechts voor enkele oogen- rken. Reeds draaien Ha'fweg en de iidgele akkers der Haarlemmermeer voorbij, vliegen wij boven de sterdamsche waterleidingduinen en irdat wij het goed weten, ligt het ind achter ons. Maar in die enkele nuten zijn wij diep onder den indruk (omen van het rijke en tevens elijke, logische beeld, dat het Hol- dsche landschap ons biedt. Alles irsrecht, zuiver, helder en zindelijk, chts worden met het verdere stijgen kleuren onwezenlijkhet geheel gt het uiterlijk van een spre'goed- os en reëel wordt het beeld eerst er boven de zee, die ons in haar deloosheid sterker doet verstillen ooit. )och ook dit duurt niet al te lang. nt spoedig zien wij onder ons Hets r. een sneeuwveld wij vliegen boven wolken. En zoo blijft het meer dan een uur. raar en doordringend brommen de ee motoren, maar zij geven nipt de Bt van een scheepsmachine. Werken ;t niet, slapen evenmin. Dan maar kijken. Steeds dat eindelooze euwveld en daarboven een stralend luwe hemel. Het wordt warm in machine en wij hebben de jassen getrokken. De steward brengt wat oodjes rond en tevens een briefje den gezagvoerder, vermeldende sitie, hoogte en snelheid van het egtuig. Het briefje meldt dat wij 12 minuten de Engelsche kust llen passeeren, maar ik heb het genblik laten voorbijgaan en wa^- ik raar beneden kijk, licge'1 de ;elsche akners reeds ond^-r ons. landschap is nog vlak en o b ischt, maar de verkaveling is ve 1 aotischer en de kleuren der gebou- zijn veel somberder dan bij ons Iet vliegtuig wijzigt een paar maal koers en wanneer wii te slotte orden neergezet, weet ik niet meer dat wij ergens ten Noorden van inden moeten zijn. Een bus brengt vrij langzaam, »n Zuid-Oostelijke hting. Geleidelijk, zondpr scherpe rargangen, komen wij in de voor leden. Wij zien de eerste hooge, ode stadsbussen, wij zien ook heele uizenrljen zonder ruiten... Drie kwartier duurt de rit. Dan oppen wij in een stille straat terzijde in het bekende Victoria-station. Aan m eenen kant een enorm eindstation )or interlocal buslijnen, aan den ideren een laag betonnen gebouw, et in het midden een hooge toren, ekroond door een enormen adelaar Dat is het „Airways Terminal", de ots van Engeiands burgerlijke lucht lart. Wil men de sfeer van het Termiral )pd ondergaan, dan moet men het B'reden als vertrekkend passa er: met de bereidheid en de nieuws- erigheid van hem die het nieuwe i zich gaat opnemen. En dan welt en niet wat men het meest moet ewonderen: de eenvoud of de tffi- ency van dit grootsche gebouw, 'aar in den meest letterlijken zin het art klopt van het wereldluchtverkeer. Men betreedt de hal precies in het lidden en vindt zich dan geplaatst igenover de „Information De*k", epn ifel waaraan een ambtei ares rlie iets anders doet dan de bbmer- omenden naar de loketten verwijzen en die passage of inlichtingen wen den naar de Noordzijde, de vertrek- nde passagiers naar de Zuidzijde er hal. Natuurlijk is alles voorzien an de meest moderne accomodate oor een reisbureau fauteuils, lec'uur, ate tafels inplaats van getraliede n, («naoinnten lol hel anw. er zen der vertrekkende diensten, luid sprekers voor het oproepen van hen, die op reserveering wachten of wier bus op vertrekken staat. Van de eerste cat gorie worden overigens z er velen teleurgesteldalle groote luchtlijnen zij t bij voortduring reeds wekenlang volgeboekt en ik ken menschen die een vrachtboot nemen, omdat zij geen plaals konden krijgen in etn retour- vliegiuig. Eri dit alles niettegenstaande op vele lijnen met groote frequentie gevlogen wo-dt: Londen Amsterdam 4 maal per dag, Londen-Parijs 7 maal per dag en binnenkort elk uur.... Met de regelmaat van een klok worden afgeroepenParijs, Brussel, New York, Chicago, Rraag. Stockholm, Kopenhagen, precies zooals in Amers foort de treinen worden afgeroepen voor Apeldoorn, Zwolle en Utrecht En steeds wordt men maar „afge- streept* op d 'orslagen van datzelfde passagierslijstje Het begint met de juffrouw aan de „Information Desk", men streept opnieuw bij dp controle op het instappen in de bus, bij de politiecontrole op het vliegveld en de laa'ste doorslag wordt eerst afge- streept, wa neer de juffrouw met de donkerblauwe uniform, de knalroode lippen en den dienstghmlach u weer in het vliegtuig heeft geloodst. Maar dit alles slechts om het eigen lijke reisbeeld te voltooien. Op het oogenblik staan wij na zooveel jaren gevange schap op h t asphalt van die ongrijpbare, onbegrensde steenmassa die men gewoonlijk Londen noem». Wat daaronder eigenlijk verstaan wordt, zullen wij een volgende maal zien. Mr. Jacob Fra ikel. jvale Een jaar herbouw. D-i afdepling voorlichting van het ministerie van openbare werken en wederopbouw v» rstrekte ons in verband met de herdenking der bevrijding dt volge- de g 'grvens over een jaar her bouw. 1. inundaties: Op h t moment der b3vrijdirg ston den ong veer 200.000 ha van het ge cultiveerde grondgebied tit is 10 pet onder water. Reeds in Augustus waren daarvan ruim 160.000 ha droog ge maakt Overgebleven waren: Wiermg-r- meer (20.000 ha) en Walcheren (15.500 na.) De Wieringermeerdijk werd op 5 Augustus gesloten en vier dagen later werden rte pompgemalen Lely en Lee mans weer in bedrijf gesteld. Zes hulp pompen en 5 Amertkaansche pompen konden later worden ingeschakeld en op 11 December 's morgens om 9 uur (dit is in de helft van den tijd, die de eerste droogmaking had gevorderd) kon de polder „droog" gemeld worden. Sindsdien is er aan het herstel der vernielde boerderijen en woningen, die nog herstelbaar waren, hard gewerkt, honderd boerderijen zijn weer bewoon baar en ook enkele woningen in de dorpen zijn hersteld. De wegen en de brug-opritten zijn berijdbaar gemaakt, de slooten uitgediept, het land is weer in cultuur gebracht en dit jaar wordt van het ingezaaide gebied (rond 18.000 ha) een norm Ie oogst verwacht. In- middel' zijn 188 noodwoningen in aanbouw, waarvan er 115 zoo goed als k'aar zij". Voor Walcheren, dat veel langer onder water heeft gestaan, kon men eerst na de bevrijding van noordelijk Nederland het werk met groot materiaal aanpakken. De maatschappij Uitvoering Zuiderzeewerken (M.U Z.) werd inge- schak' ld Middelt rwiji was tc» ter e>.n goed fu ctio r eere de organisatie op- yeb"uwd ndtr idi g van ir. P Ph Ja' sen de diei st Droogmaking Wal cherpn. Eind Augustus mislukte een poging om het gat in den Nolledijk te sluiten, maar op 3 December slaagde mtn daar toch in Dag en nacht h bben toen de arhe Pers, dit op Walcnere' werk aam waren, hu beste krachten gege^ei. QP 25 September we.d ,r erh.er nn nieuw een gat ln den Nolledijk ge slagen. Ruim een week later, op 2 Oc tober, was men de situtatie weer meester. Op 3 October werd het gat bij Wast- kapelle geblokkeerd en op 12 October was het gat gesloten. Bij Veere werd in d-zelfde maand nog, op 23 October, het gat geblokkeerd en korten tijd later kon men beginnen het water op het westelijk deel van Walcheren te iaten wegloopen. Het gat bij Rammekens, ten oosten van het kanaal door Walcheren, dat ongeveer 2000 ha. grond onder water had gezet, wprd naar het scheen op 1 December 1945 met succes geblok keerd. De ponton verzakte echter en opnieuw ontstond een gat. Op 24 Ja nuari 1946 werd eep nieuwe ppgtng g-waagd en begin Februari kon wor den gemeld, dat de dijk geen water meer doorliet Door njiddel van een uoodpompinstallatie werd het water weggepompt. In totaal waren bij de droogmaking van Walcheren ruim 3500 arbeiders betrokken. Van de 7000 huizen in het eertijds geïnundeerde gebied zijn er thans 3000, bewoonbaar gemaakt. Daarnaast zijn in Vlissingen en in enkele andere gemeen ten een groot aantal noodwoningen gebouwd of nog in aanbouw. 2. bruggen: Na de bevrijding was een groot aantal bruggen vernield. Van de 41 b uggen over de groote rivieren waren nog slechts bruikbaarspoorbrug te Kuilenburg (zwaar beschadigd), spoor brug te Rotterdam, wegverkeersbruggen te NijmegerQrave, Zaltbommel (zwaar beschadigd), Dordrecht en Rotterdam. Er werd een urgentieprogramma op gesteld. 1. opruimen brugresten ten behoeve van de scheepvaart, waarbij in het bij zonder gedacht werd aan. het kolen- transport uit Zuid-Limburg en, bij even- tueeie ijsgang, het voorkomen van vast zetting van de rivier op de brugresten. 2. herstel van spoorbruggen, want treinen kunnen slechts van vaste oever verbindingen gebruik maken. 3. herstel van bruggen voor gewoon verkeer. De resultaten waren, dat beg'n Aug. de vaart van Zuid-Limburg naar Rot terdam en Amsterdam vrij was en dat spoedig daarna het verkeer te water, mede dank zij de snelle opruiming der 1500 tot zinken gebrachte binnenvaart schepen, door geheel Nederland weer mogelijk was. Op 1 Augustus was de spoorbrug te Nijmegen hersteld, was ook bij Qeldermalsen voor spoorver keer een noodbrug gelegd en was de beschadigde brug bij Kuilenburg voor- ioopig hersteld. Half October kon de herstelde spoorbrug bij Deventer in ge bruik worden genomen, begin Novem ber die te Roermond en half November de spoorbrug bij Arnhem. Ree^s eerder (voor 5 Mei 1945) was de brug bij Ravestein door een militaire noodbrug vervangen. Op de volgende dagen werden de bruggen voor gewoon verkeer in ge bruik genomen20 December Maas tricht (Wilhelminabrug), 31 December: Moerdijk (voorloopig hersteld) 15 Jan. Zutphen, 30 Jan. Kampen, 2 Febr. R> mon1 (tijdtlijke bru 6 Febr Af hem (uituwe Bmtyiiug p pijlers, d e door den i ijk»waterstaat waren o 'worpen en bcstaud zijn tegen ijs gang.) 3. havens: De versperringen in de haventoe gangen naar Rotterdam en Amsterdam werden opgeruimd of zoodanig ver wijderd, dat de vaart geheel vrij kwam. De capaciteit van de havens werd weer opwevoerd en kan op het oogen blik ruimschoots aan de behoefte voldoen. Het verdere herstelwerk wordt voortgezet, in het bijzonder ook aan de groote sluis te IJmuiden, die door de Duitschers werd vernield. 4. huisvesting: ln het afgeloopen jaar werden rond 5000 noodwoningen gebouwd, ruim groot aantal noodstallen. Van de 350.000 Üchtbeschadigde woningen werden 290.000 tijdelijk of definitief hersteld. El. waren 90 000 woningen vernield en 45 000 zwaar beschadigd. Aan de herbouwplannen in de talrijke getroffen gemeenten is met voort varendheid gewerkt. Behalve Rotter dam hebben ook Groningen, Deventer, Hengelo, Enschede, Zutphen, Katwijk en verschillende andere gemeenten bekendheid aan den opzet ran hun herbouwplan gegeven. 5. bouwplan 1946: Het bouwplan 1946, dat het eerste symptoom is van een streven naar geordende wederopbouw en bouw nijverheid werd bekend gemaakt. Voor de volkshuisvesting wordt voorzien in den bouw van 10 000 permanente woningen, het definitief herstel van alle üchtbeschadigde woningen en het definitief herstel van de helft der zwaai beschadigde woningen. Dit zal in totaal uitmaken 25 pet. van de mogelijke bouwcapaciteit in het jaar 1946. Ruim 50 pet. zal worden be steed aan den bouw en het herstel van industrieën, kantoor- en bedrijfs gebouwen en boerderijen. Rond 20 pet. is bestemd voor den herbouw en nieuwbouw van openbare gebou wen, zooals stations, raadhuizen, scho len, ziekenhuizen, en. De kosten van het bouwplan 1946 schat men op bijna 800 millioen gulden. SPIONNEN IN POLEN. Volgens radio-Warschau heeft de Poolsche minister van Openbare Veiligheid medegedeeld, dat een agent van den Duitschen inlichtingendienst, die samenwerkte met den inlichtingen dienst van een der groote mogend heden tesamen met een aantal Qestapo- lieden in Polen werd gearresteerd. Volgens de minister zijn 275 spion nen van Duiische origine gegrepen en gtë ïmmeerd. Tot 1 April 1946 werden 191 ben den, die onder bevel van een agent van een buitenlandschen inlichtingen dienst anti-regeerings-activiteit ont plooiden, geliquideerd. Hierbij werden anti-tankwapens, lichte en zware mitrailleurs alsmede 8000 geweren in beslag genomen. In Wtst-Polen, vroe ge Duilsch gebied, werd door vroe gere Duitsche spionnage-organisaties veel sabotage bedreven. Volgens den minister werden de wapens door een vreemde mogendheid uit vliegtuigen geworpen. LOONEN IN DEN LANDBOUW. Over de loonen in den landbouw, en de prijzen van de landbouwpro ducten, heeft de Stichting voor den Landbouw met de regeering nog geen overeenstemming kunnen bereiken. De Stichting voor den Landbouw is van oordeel, dat de landarbeiders een belooning voor hun a'beid behooren te ontvangen, welke overeenkomt met de belooning voor gelijkwaardige ar beid in handel en industrie. Als voorwaarde heeft de Stichting voor den Landbouw hieraan verbonden het vaststellen van dusdanige prijzen voor de landbouwproducten, dat het landbouwbedrijf deze verhoogde loonen Kan dragen, en ook in verband met de enorm gestegen productiekosten (kunst mest pl.m. 100 pCt.) in een gunstiger situatie zal komen te verkeeren dan thans het geval is. De beslissing in dezen is nbg niet genomen. Ondertusschen hebben de Rijksbemiddelaars in verband met de aigemeene loonverhoudingen in ons land, bepaald dat de loonen in den landbouw slechts zullen mogen worden vastgesteld op een hoogte gelegen tusschen 60 en 70 ct. per uur. In afwachting van de definitieve vaststelling van de loonen in het land bouwbedrijf blijft het oude contract loon gehandhaafd, Dit bedrag is voot De bonnen b 57, c 57, d 57 en e 57 re serve der bonkaarten K 606 zijn geldig voor het koopen van ser viesgoed. De bonnen hebben elk een waarde van twee punten. Zij blijven voorloopig gel dig en kunnen in combinatie met nog aan te wijzen servies goedbonnen en met de reeds aangewezen bon nen b 33, c 33, d 33 en e 33 reserve (ter waarde van één punt) gebruikt worden. Zoo als reeds werd mede gedeeld gaat de be voorrading van den handel zeer geleide lijk, zoodat het eeni- gen tijd kan duren, alvorens men er in slaagt het gewenschte artikel te betrekken. o— In het vervolg zal aan a.s. moeders voor de geboorte van het kind een textielkaart worden uitgereikt. Deze uitreiking zal geschieden tegelijk met de derde verstrek king van extra rant soenen voedingsmid delen. Zij, die reeds meer dan drie ver strekkingen extra rant soenen hebben ont vangen, zullen bij de eerstvolgende verstrek king deze textielkaart ontvangen. Er wordt op gewezen dat, in dien een babypakket wordt aangevraagd, 40 punten van deze kaart, waarvan 100 punten geldig zijn, noodig zijn. Indien men dus voor een babypakket in aanmerking wil komen, moeten 40 punten ge reserveerd blijven. Nader zal bekend ge maakt worden, wan neer weer babypak- ketten kunnen worden aangevraagd. Het Centraal Distributiekantoor zal voor hen, die de bon kaarten voor suiker en boter, enz., KF 606 of KQ 606 vermissen, geen nieuwe kaarten doen uitreiken. Men beware dus deze kaar ten met de grootst mogelijke zorgvuldig heid, aangezien geen uitzonderingen op die regeling zullen wor den gemaakt. Slechts in gevallen van bewezen over macht zal tot vergoe ding kunnen worden overgegaan. —o— De opbrengst boven de frankeer- waarde van de welda digheids („kinder postzegels bedraagt f 562.401,67 dat is f 320.948,04 meer dan die der laatste uitgifte van 1941/1942. o Bij Berlijn is door een boschbrand een munitie-opslag plaats in de lucht ge vlogen. Dit was ook het geval te Karlsruhe, Hier wai de oorzaak lÉÉHÉ Abonnementi- prij» Loiia nummert 3 ct. Kwartaal abonnement AXEL binnen He kom tl. 1.25 Alle andere plaatneL fl. .55 Advertentieprijs 7 ct per m.m. Ingezonden Mededeelt: ;gen 15 ct per m.m. Kleine Advertentlön (maximum 9 regels) 1 5 regels 62 ct. iedere regel meer 12 ct. extrc dienstaanbiedingen 52 ct 18, VUI C

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1946 | | pagina 1