AXELSCHE COURANT
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR
ZEEUWSCH-VLAANDEREN.
Londen 1946.
SUUIDiliUUUdtUIIH
Korte Berichten
60e JAAROANO. No, 67
Verschijnt elke Woensdag en Zaterdag. ZATERDAO 18 MEI 1946.
Frankeering bij Abonnement Axel-
Drukker-Uitgeefster:
Firma J. C. VINK AXEL
Adres Redactie en Administratie:
Markt 12 AXEL
Hoofdredactie:
T. C. VINK - van VESSEM
i.
/eg trekt de Dakota haar wiele
Schiphols startbaan en epr be
onden later zien wij reeds Amster
met de heerlijke kleurenpracht
de onvolprezen regelmaat zijner
louwing onder nns liggen. Doch
is helaas slechts voor enkele oogen-
rken. Reeds draaien Ha'fweg en de
iidgele akkers der Haarlemmermeer
voorbij, vliegen wij boven de
sterdamsche waterleidingduinen en
irdat wij het goed weten, ligt het
ind achter ons. Maar in die enkele
nuten zijn wij diep onder den indruk
(omen van het rijke en tevens
elijke, logische beeld, dat het Hol-
dsche landschap ons biedt. Alles
irsrecht, zuiver, helder en zindelijk,
chts worden met het verdere stijgen
kleuren onwezenlijkhet geheel
gt het uiterlijk van een spre'goed-
os en reëel wordt het beeld eerst
er boven de zee, die ons in haar
deloosheid sterker doet verstillen
ooit.
)och ook dit duurt niet al te lang.
nt spoedig zien wij onder ons Hets
r. een sneeuwveld wij vliegen boven
wolken.
En zoo blijft het meer dan een uur.
raar en doordringend brommen de
ee motoren, maar zij geven nipt de
Bt van een scheepsmachine. Werken
;t niet, slapen evenmin. Dan maar
kijken. Steeds dat eindelooze
euwveld en daarboven een stralend
luwe hemel. Het wordt warm in
machine en wij hebben de jassen
getrokken. De steward brengt wat
oodjes rond en tevens een briefje
den gezagvoerder, vermeldende
sitie, hoogte en snelheid van het
egtuig. Het briefje meldt dat wij
12 minuten de Engelsche kust
llen passeeren, maar ik heb het
genblik laten voorbijgaan en wa^-
ik raar beneden kijk, licge'1 de
;elsche akners reeds ond^-r ons.
landschap is nog vlak en o b
ischt, maar de verkaveling is ve 1
aotischer en de kleuren der gebou-
zijn veel somberder dan bij ons
Iet vliegtuig wijzigt een paar maal
koers en wanneer wii te slotte
orden neergezet, weet ik niet meer
dat wij ergens ten Noorden van
inden moeten zijn. Een bus brengt
vrij langzaam, »n Zuid-Oostelijke
hting. Geleidelijk, zondpr scherpe
rargangen, komen wij in de voor
leden. Wij zien de eerste hooge,
ode stadsbussen, wij zien ook heele
uizenrljen zonder ruiten...
Drie kwartier duurt de rit. Dan
oppen wij in een stille straat terzijde
in het bekende Victoria-station. Aan
m eenen kant een enorm eindstation
)or interlocal buslijnen, aan den
ideren een laag betonnen gebouw,
et in het midden een hooge toren,
ekroond door een enormen adelaar
Dat is het „Airways Terminal", de
ots van Engeiands burgerlijke lucht
lart.
Wil men de sfeer van het Termiral
)pd ondergaan, dan moet men het
B'reden als vertrekkend passa
er: met de bereidheid en de nieuws-
erigheid van hem die het nieuwe
i zich gaat opnemen. En dan welt
en niet wat men het meest moet
ewonderen: de eenvoud of de tffi-
ency van dit grootsche gebouw,
'aar in den meest letterlijken zin het
art klopt van het wereldluchtverkeer.
Men betreedt de hal precies in het
lidden en vindt zich dan geplaatst
igenover de „Information De*k", epn
ifel waaraan een ambtei ares rlie
iets anders doet dan de bbmer-
omenden naar de loketten verwijzen
en die passage of inlichtingen wen
den naar de Noordzijde, de vertrek-
nde passagiers naar de Zuidzijde
er hal. Natuurlijk is alles voorzien
an de meest moderne accomodate
oor een reisbureau fauteuils, lec'uur,
ate tafels inplaats van getraliede
n, («naoinnten lol hel anw.
er
zen der vertrekkende diensten, luid
sprekers voor het oproepen van hen,
die op reserveering wachten of wier
bus op vertrekken staat. Van de eerste
cat gorie worden overigens z er velen
teleurgesteldalle groote luchtlijnen
zij t bij voortduring reeds wekenlang
volgeboekt en ik ken menschen die
een vrachtboot nemen, omdat zij geen
plaals konden krijgen in etn retour-
vliegiuig. Eri dit alles niettegenstaande
op vele lijnen met groote frequentie
gevlogen wo-dt: Londen Amsterdam
4 maal per dag, Londen-Parijs 7 maal
per dag en binnenkort elk uur....
Met de regelmaat van een klok
worden afgeroepenParijs, Brussel,
New York, Chicago, Rraag. Stockholm,
Kopenhagen, precies zooals in Amers
foort de treinen worden afgeroepen
voor Apeldoorn, Zwolle en Utrecht
En steeds wordt men maar „afge-
streept* op d 'orslagen van datzelfde
passagierslijstje Het begint met de
juffrouw aan de „Information Desk",
men streept opnieuw bij dp controle
op het instappen in de bus, bij de
politiecontrole op het vliegveld en de
laa'ste doorslag wordt eerst afge-
streept, wa neer de juffrouw met de
donkerblauwe uniform, de knalroode
lippen en den dienstghmlach u weer
in het vliegtuig heeft geloodst.
Maar dit alles slechts om het eigen
lijke reisbeeld te voltooien. Op het
oogenblik staan wij na zooveel jaren
gevange schap op h t asphalt van die
ongrijpbare, onbegrensde steenmassa
die men gewoonlijk Londen noem».
Wat daaronder eigenlijk verstaan
wordt, zullen wij een volgende maal
zien.
Mr. Jacob Fra ikel.
jvale
Een jaar herbouw.
D-i afdepling voorlichting van het
ministerie van openbare werken en
wederopbouw v» rstrekte ons in verband
met de herdenking der bevrijding dt
volge- de g 'grvens over een jaar her
bouw.
1. inundaties:
Op h t moment der b3vrijdirg ston
den ong veer 200.000 ha van het ge
cultiveerde grondgebied tit is 10 pet
onder water. Reeds in Augustus waren
daarvan ruim 160.000 ha droog ge
maakt Overgebleven waren: Wiermg-r-
meer (20.000 ha) en Walcheren
(15.500 na.)
De Wieringermeerdijk werd op 5
Augustus gesloten en vier dagen later
werden rte pompgemalen Lely en Lee
mans weer in bedrijf gesteld. Zes hulp
pompen en 5 Amertkaansche pompen
konden later worden ingeschakeld en
op 11 December 's morgens om 9 uur
(dit is in de helft van den tijd, die de
eerste droogmaking had gevorderd) kon
de polder „droog" gemeld worden.
Sindsdien is er aan het herstel der
vernielde boerderijen en woningen, die
nog herstelbaar waren, hard gewerkt,
honderd boerderijen zijn weer bewoon
baar en ook enkele woningen in de
dorpen zijn hersteld. De wegen en de
brug-opritten zijn berijdbaar gemaakt,
de slooten uitgediept, het land is weer
in cultuur gebracht en dit jaar wordt
van het ingezaaide gebied (rond 18.000
ha) een norm Ie oogst verwacht. In-
middel' zijn 188 noodwoningen in
aanbouw, waarvan er 115 zoo goed
als k'aar zij".
Voor Walcheren, dat veel langer
onder water heeft gestaan, kon men
eerst na de bevrijding van noordelijk
Nederland het werk met groot materiaal
aanpakken. De maatschappij Uitvoering
Zuiderzeewerken (M.U Z.) werd inge-
schak' ld Middelt rwiji was tc» ter e>.n
goed fu ctio r eere de organisatie op-
yeb"uwd ndtr idi g van ir. P Ph
Ja' sen de diei st Droogmaking Wal
cherpn.
Eind Augustus mislukte een poging
om het gat in den Nolledijk te sluiten,
maar op 3 December slaagde mtn daar
toch in Dag en nacht h bben toen de
arhe Pers, dit op Walcnere' werk aam
waren, hu beste krachten gege^ei.
QP 25 September we.d ,r erh.er nn
nieuw een gat ln den Nolledijk ge
slagen. Ruim een week later, op 2 Oc
tober, was men de situtatie weer
meester.
Op 3 October werd het gat bij Wast-
kapelle geblokkeerd en op 12 October
was het gat gesloten. Bij Veere werd
in d-zelfde maand nog, op 23 October,
het gat geblokkeerd en korten tijd later
kon men beginnen het water op het
westelijk deel van Walcheren te iaten
wegloopen.
Het gat bij Rammekens, ten oosten
van het kanaal door Walcheren, dat
ongeveer 2000 ha. grond onder water
had gezet, wprd naar het scheen op 1
December 1945 met succes geblok
keerd. De ponton verzakte echter en
opnieuw ontstond een gat. Op 24 Ja
nuari 1946 werd eep nieuwe ppgtng
g-waagd en begin Februari kon wor
den gemeld, dat de dijk geen water
meer doorliet Door njiddel van een
uoodpompinstallatie werd het water
weggepompt. In totaal waren bij de
droogmaking van Walcheren ruim 3500
arbeiders betrokken.
Van de 7000 huizen in het eertijds
geïnundeerde gebied zijn er thans 3000,
bewoonbaar gemaakt. Daarnaast zijn in
Vlissingen en in enkele andere gemeen
ten een groot aantal noodwoningen
gebouwd of nog in aanbouw.
2. bruggen:
Na de bevrijding was een groot
aantal bruggen vernield. Van de 41
b uggen over de groote rivieren waren
nog slechts bruikbaarspoorbrug te
Kuilenburg (zwaar beschadigd), spoor
brug te Rotterdam, wegverkeersbruggen
te NijmegerQrave, Zaltbommel (zwaar
beschadigd), Dordrecht en Rotterdam.
Er werd een urgentieprogramma op
gesteld.
1. opruimen brugresten ten behoeve
van de scheepvaart, waarbij in het bij
zonder gedacht werd aan. het kolen-
transport uit Zuid-Limburg en, bij even-
tueeie ijsgang, het voorkomen van vast
zetting van de rivier op de brugresten.
2. herstel van spoorbruggen, want
treinen kunnen slechts van vaste oever
verbindingen gebruik maken.
3. herstel van bruggen voor gewoon
verkeer.
De resultaten waren, dat beg'n Aug.
de vaart van Zuid-Limburg naar Rot
terdam en Amsterdam vrij was en dat
spoedig daarna het verkeer te water,
mede dank zij de snelle opruiming der
1500 tot zinken gebrachte binnenvaart
schepen, door geheel Nederland weer
mogelijk was. Op 1 Augustus was de
spoorbrug te Nijmegen hersteld, was
ook bij Qeldermalsen voor spoorver
keer een noodbrug gelegd en was de
beschadigde brug bij Kuilenburg voor-
ioopig hersteld. Half October kon de
herstelde spoorbrug bij Deventer in ge
bruik worden genomen, begin Novem
ber die te Roermond en half November
de spoorbrug bij Arnhem. Ree^s eerder
(voor 5 Mei 1945) was de brug bij
Ravestein door een militaire noodbrug
vervangen.
Op de volgende dagen werden de
bruggen voor gewoon verkeer in ge
bruik genomen20 December Maas
tricht (Wilhelminabrug), 31 December:
Moerdijk (voorloopig hersteld) 15 Jan.
Zutphen, 30 Jan. Kampen, 2 Febr.
R> mon1 (tijdtlijke bru 6 Febr
Af hem (uituwe Bmtyiiug p pijlers,
d e door den i ijk»waterstaat waren
o 'worpen en bcstaud zijn tegen ijs
gang.)
3. havens:
De versperringen in de haventoe
gangen naar Rotterdam en Amsterdam
werden opgeruimd of zoodanig ver
wijderd, dat de vaart geheel vrij kwam.
De capaciteit van de havens werd
weer opwevoerd en kan op het oogen
blik ruimschoots aan de behoefte
voldoen. Het verdere herstelwerk
wordt voortgezet, in het bijzonder
ook aan de groote sluis te IJmuiden,
die door de Duitschers werd vernield.
4. huisvesting:
ln het afgeloopen jaar werden rond
5000 noodwoningen gebouwd, ruim
groot aantal noodstallen. Van de
350.000 Üchtbeschadigde woningen
werden 290.000 tijdelijk of definitief
hersteld. El. waren 90 000 woningen
vernield en 45 000 zwaar beschadigd.
Aan de herbouwplannen in de talrijke
getroffen gemeenten is met voort
varendheid gewerkt. Behalve Rotter
dam hebben ook Groningen, Deventer,
Hengelo, Enschede, Zutphen, Katwijk
en verschillende andere gemeenten
bekendheid aan den opzet ran hun
herbouwplan gegeven.
5. bouwplan 1946:
Het bouwplan 1946, dat het eerste
symptoom is van een streven naar
geordende wederopbouw en bouw
nijverheid werd bekend gemaakt. Voor
de volkshuisvesting wordt voorzien in
den bouw van 10 000 permanente
woningen, het definitief herstel van
alle üchtbeschadigde woningen en het
definitief herstel van de helft der
zwaai beschadigde woningen. Dit zal
in totaal uitmaken 25 pet. van de
mogelijke bouwcapaciteit in het jaar
1946. Ruim 50 pet. zal worden be
steed aan den bouw en het herstel
van industrieën, kantoor- en bedrijfs
gebouwen en boerderijen. Rond 20
pet. is bestemd voor den herbouw
en nieuwbouw van openbare gebou
wen, zooals stations, raadhuizen, scho
len, ziekenhuizen, en. De kosten van
het bouwplan 1946 schat men op
bijna 800 millioen gulden.
SPIONNEN IN POLEN.
Volgens radio-Warschau heeft de
Poolsche minister van Openbare
Veiligheid medegedeeld, dat een agent
van den Duitschen inlichtingendienst,
die samenwerkte met den inlichtingen
dienst van een der groote mogend
heden tesamen met een aantal Qestapo-
lieden in Polen werd gearresteerd.
Volgens de minister zijn 275 spion
nen van Duiische origine gegrepen en
gtë ïmmeerd.
Tot 1 April 1946 werden 191 ben
den, die onder bevel van een agent
van een buitenlandschen inlichtingen
dienst anti-regeerings-activiteit ont
plooiden, geliquideerd. Hierbij werden
anti-tankwapens, lichte en zware
mitrailleurs alsmede 8000 geweren in
beslag genomen. In Wtst-Polen, vroe
ge Duilsch gebied, werd door vroe
gere Duitsche spionnage-organisaties
veel sabotage bedreven. Volgens den
minister werden de wapens door een
vreemde mogendheid uit vliegtuigen
geworpen.
LOONEN IN DEN LANDBOUW.
Over de loonen in den landbouw,
en de prijzen van de landbouwpro
ducten, heeft de Stichting voor den
Landbouw met de regeering nog geen
overeenstemming kunnen bereiken.
De Stichting voor den Landbouw is
van oordeel, dat de landarbeiders een
belooning voor hun a'beid behooren
te ontvangen, welke overeenkomt met
de belooning voor gelijkwaardige ar
beid in handel en industrie.
Als voorwaarde heeft de Stichting
voor den Landbouw hieraan verbonden
het vaststellen van dusdanige prijzen
voor de landbouwproducten, dat het
landbouwbedrijf deze verhoogde loonen
Kan dragen, en ook in verband met de
enorm gestegen productiekosten (kunst
mest pl.m. 100 pCt.) in een gunstiger
situatie zal komen te verkeeren dan
thans het geval is.
De beslissing in dezen is nbg niet
genomen. Ondertusschen hebben de
Rijksbemiddelaars in verband met de
aigemeene loonverhoudingen in ons
land, bepaald dat de loonen in den
landbouw slechts zullen mogen worden
vastgesteld op een hoogte gelegen
tusschen 60 en 70 ct. per uur.
In afwachting van de definitieve
vaststelling van de loonen in het land
bouwbedrijf blijft het oude contract
loon gehandhaafd, Dit bedrag is voot
De bonnen b 57,
c 57, d 57 en e 57 re
serve der bonkaarten
K 606 zijn geldig voor
het koopen van ser
viesgoed. De bonnen
hebben elk een waarde
van twee punten. Zij
blijven voorloopig gel
dig en kunnen in
combinatie met nog
aan te wijzen servies
goedbonnen en met de
reeds aangewezen bon
nen b 33, c 33, d 33
en e 33 reserve (ter
waarde van één punt)
gebruikt worden. Zoo
als reeds werd mede
gedeeld gaat de be
voorrading van den
handel zeer geleide
lijk, zoodat het eeni-
gen tijd kan duren,
alvorens men er in
slaagt het gewenschte
artikel te betrekken.
o—
In het vervolg zal
aan a.s. moeders voor
de geboorte van het
kind een textielkaart
worden uitgereikt.
Deze uitreiking zal
geschieden tegelijk
met de derde verstrek
king van extra rant
soenen voedingsmid
delen. Zij, die reeds
meer dan drie ver
strekkingen extra rant
soenen hebben ont
vangen, zullen bij de
eerstvolgende verstrek
king deze textielkaart
ontvangen. Er wordt
op gewezen dat, in
dien een babypakket
wordt aangevraagd, 40
punten van deze kaart,
waarvan 100 punten
geldig zijn, noodig zijn.
Indien men dus voor
een babypakket in
aanmerking wil komen,
moeten 40 punten ge
reserveerd blijven.
Nader zal bekend ge
maakt worden, wan
neer weer babypak-
ketten kunnen worden
aangevraagd.
Het Centraal
Distributiekantoor zal
voor hen, die de bon
kaarten voor suiker
en boter, enz., KF 606
of KQ 606 vermissen,
geen nieuwe kaarten
doen uitreiken. Men
beware dus deze kaar
ten met de grootst
mogelijke zorgvuldig
heid, aangezien geen
uitzonderingen op die
regeling zullen wor
den gemaakt.
Slechts in gevallen
van bewezen over
macht zal tot vergoe
ding kunnen worden
overgegaan.
—o—
De opbrengst
boven de frankeer-
waarde van de welda
digheids („kinder
postzegels bedraagt
f 562.401,67 dat is
f 320.948,04 meer dan
die der laatste uitgifte
van 1941/1942.
o
Bij Berlijn is
door een boschbrand
een munitie-opslag
plaats in de lucht ge
vlogen. Dit was ook
het geval te Karlsruhe,
Hier wai de oorzaak
lÉÉHÉ
Abonnementi-
prij»
Loiia nummert 3 ct.
Kwartaal
abonnement
AXEL binnen He kom
tl. 1.25
Alle andere plaatneL
fl. .55
Advertentieprijs
7 ct per m.m.
Ingezonden
Mededeelt: ;gen
15 ct per m.m.
Kleine Advertentlön
(maximum 9 regels)
1 5 regels 62 ct.
iedere regel meer
12 ct. extrc
dienstaanbiedingen
52 ct
18,
VUI C