AXELSCHE COURANT v_ NIEUWS- EN ADVERTEN"IEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAANDEREN. V - Opening tentoonstelling „Behouden Schoonheid." No. 26. Verschijnt elke Woensdag en Zaterdag. WOENSDAG 19 DECEEMBER 1945. 60e JAARUANQ. Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK AXEL Adres Redactie en Administratie: Markt 12 AXEL Hoofdredactie: T. C. VINK van VESSEM De Nederlandsche lucht vaart. In Nederland waren na den oorlrg 37 vliegvelden in gebruik. De Rijks commissie Luchtvaartterreinen is tot de overtuiging gekomen, dat 13 ter reinen niet als zoodanig behoeven te worden gehandhaafd. Van de restee- rende 24 vliegvelden zullen er 9 voor de burger-, 9 voor de militaire- en 5 voor de gecombineerde burger-mili taire luchtvaart worden bestemd, ter wijl het vliegveld Deelen zal worden gebruikt voor de opleiding van motor vliegers en technisch grondpersoneel, zoowel voor de burger- als voor de militaire luchtvaart. Terreinen, uitsluitend bestemd voor de burgerluchtvaart zijnSchipho', Rotterdam, Vlissingen. Zeeuwse h- V laanderen, Beek, Hilversum, Teuge, Eelde en Ypenburg. Terreinen, uitsluitend voor de mili taire luchtvaart zijn Soesieroerg, de Kooy, Bergen, Valkenburg, Gilze- Rijen, Venlo, Volkel, Heesch, Mill, Schijndel en Helmond. Gecombineerde burger- en militaire terreinen zijn Texel, Haamstede Eind hoven, Twenthe en Leeuwarden. Het vliegveld Deelen zal als centrum van opleiding voor vliegend en tech nisch grondpersoneel georuikt worden terwijl het door de complete uitrus ting die het hierdoor krijgt, tevens gebruikt kan worden als uitwijkhaven voor het transoceanische en trans continentale luchtverkeer. in onze luchtvloot is een belang rijke wijziging ontstaan. Vooral in het begin werd veel materiaal vernietigd en eerst tegen het einde van den oorlog kon tot aanvulling worden overgegaan. Van de K.L.M.- en K.N.I.L.M-vlieg tuigen zijn 7 Douglas-toestellen medio 1942 aan de Amerikanen overgedragen. Vijf andere waren verloren gegaan tengevolge van oorlogshandelingen. Gedurende den oorlog heelt de K.L.M. ontvangen: 3 Dakota's, 2 Lodestar's voor West lndië. 4 Lockheed 12-vliegtuigen en 3 Douglas C 53-toestellen, welke wor den gebruikt in het West-Indisch bedrijf. Na de algeheele bevrijding op 4 Mei 1945 beschikte de K.L.M. slechts over 13 eigen vliegtuigen, als mede over een verbindingsafdeeling van den Commandant van de Lucht strijdkrachten, gevestigd te Londen, uit 8 toestellen bestaande. Teneinde het noodige materiaal voor de luchtverbinding met lndië te ver krijgen, heeft de Nederlandsche Regee ring den directeur der K.L.M. opdracht verleend zich hiertoe naar de Veree- nigde Staten te begeven. Als gevolg van zijn onderhandelingen heeft de Regeering de beschikking gekregen over 14 C-54 viermotorige Douglas- vliegtuigen, waarmede 41 passagiers per machine en een groote hoeveel- heid lading vervoerd kunnen worden Deze vliegtuigen worden door tus- schenkomst van de American Transport Command via Parijs naar Nederland overgevlogen. Zelfs heeft men er wel willend in toegestemd één bemanning voor langen tijd af te staan voor de instructie van Nederlandsche équipages, zoodat het Nederlandsche personeel, bestemd voor de verbinding Amsterdam- Batavia, op Schiphol kan worden opgeleid. Ue senroeflooze vliegtuigen zijn nog niet geschikt voor het civiele lucht verkeer. Op den duur zeker wel, doch hiervoor zal eerst het geschikte type gevonden moeten worden, in verband met de groote snelheid waarmede wordt gevlogen. Om het aantal pk. op te voeren, zal er een overgang van gewone motoren naar turbines komen. Het ligt in de bedoeling, met het oog op oe deviezenbesparing, dat de Nederlandsche industrie alle typen van vliegtuigen gaat bouwen, zoowel groote als kleine toestellen. Fabrieken als Fokker, „de Schelde" en aide e zul len hierbij worden ingeschakeld. Eei groot aantal vliegturgbestuur- ders. maicoriisten, mecaniciens en boordwerktuigkundigen, die tot het K.L M.-personeel behooren, zullen bij den Nederlandscheri Regeeringslucht- transportdienst worden ingedeeld. Voor een goede uitvoering van den dienst zijn 28 bemanningen noodig. Daar dit personeel ervaring heeft op de l_ndië- route en met het vliegen van DC 3 s, zal de instructie op het 4-motorig materieel geen onoverkomelijke bezwa ren met zien brengen. Bij het uervatten van het luchtver keer moeten vele buitenlandsche pilo ten in dienst worden genomen. Op dit oogenblik bestaat een tekort aan 120 civiele vliegtuigbestuurders. De K.L.M ziet als eenige oplossing om het ukoit aan personeel te dekken door over te gaan tot opleiding hier te lanle. E' wordt reeds hard gewerkt om de 3e opleiding op gang te brengen. (Uit ,Econ. Voorlichting.' Onze landbouw. Nederland dankte altijd een belang rijk gedeelte vart zijn internationale taam aan zijn producten van landbouw, veeteelt en tuinbouw. Nederlandsche bloembollen en fijne groenten, fokvee en vruchten, aardappelen en zuivel producten waren op de internationale markt zeer gewild. Weliswaar voerde ons land als gevolg van de groote bevolkingsdichtneid grootere hoeveel heden levensmiddelen in dan uit, maa> dank zij het feit, dat een groot deel van onze land- en tuinbouwers zich had toegelegd op de teelt van zeer fijne gewassen, was de waarde der uitgevoerde artikelen grooter dan die der ingevoerde. En in dezen tijd, waarin net woord deviezen in ieders mond bestorven ligt, beseft men wel, hoe gewichtig het was, dat wij voor land- en tuinbouwproducten een actieve handelsbalans hadden. Zoo moet het weer worden 1 Zoo kan het ook weer worden. Want wat onze boeren en tuinders in den oorlog ook verloren hebben, hun vakbekwaam heid is hun niet ontnomen. En van die vakbekwaamheid en de liefde tot den arbeid zal voor een belangrijk deel het wel en wee van ons volk afhangen. Er is echter geweldige schade aan gericht. Inundaties en vorderingen, vernieti ging van boerderijen en aanleg van vliegvelden en tankgrachten vermin derden in den oorlog ten sterkste het rendement van onzen bodem. Door inundatie was 9,3 pet. van onzen cultunrgrond van 1943 verloren gegaan; in 1944 en 1945 werden 77.200 na. met zout water geïnundeerd, 141000 ha. met zoet water. Door evacuatie en oorlogsgeweld ging in 1945 de op brengst van 50 000 ha. voor den oogst verloren, door den aanleg van vlieg velden en verdedigingswerken werden 25.000 ha., door mijnenvelden 10.000 ha. aan ons areaal onttrokken. Dit be- teekent, dat 8,9 pet. van onzen cul tuurgrond in 1945 geen oogst oplever de. (Dat dit peicentage ligt beneden de 9,3 pet. der geïnundeerde gronden, vindt zijn oorzaak in het feit, dat een deel dier gronden reeds in 1945 droog was en oogst leverde.) Ook de schade aan de doode in ventaris was groot. Zij werd op 29 November geraamd op 18 000 wagens en karren, 40.000 paardentuigen, 50.000 werktuigen en machines, 150 tractoren, 600 motoren, 310.000 siuks gereedschap en 1.900.000 stuks diver sen. De levenden inventaris werd verminderd met 35.000 paarden, 75.000 stuks rundvee. 13.000 schapen, 76.000 varkens, 55.000 geiten en 500.000 kip pen. En dan zwijgen wij nog maar over de aantallen boerderijen, stallen en schuren die verloren gingen. Kolonel Bernstein, lid van hel Amerikaansche militaire bestuur in Duitsch and, heeft vandaag verklaard, uat de 1. G. Farben-lndustrie gedu rende den oorlog en zonder dat de geallieerden het wisten het „doodelijk- ste gifgas in de wereld" heeft gepro- 1 duce^d. Korte Berichten De heer G. A. van 3ovene, oud-hoofdre dacteur van Aneta te Batavia, in Nederland o.m. bekend door zijn gesproken mailbrieven is in het Roode Kruis- ziekenhuis te's-Gra- venhage plotseling overleden. Donderdag had hij een maagope ratie ondergaan. Hij was 48 jaar oud. o Verwacht wordt dat in het verkeer tusschen België en Nederland ae visa wederzijds jUllen worden afge schaft. Nederlanders, die naar België gaan zullen dan met een geldigen pas kunnen volstaanmogelijk zal t.a.v. de Belgen ge noegen worden geno men met de z.g, een- zelvigheidskaart. Met ingang van 1 Januari a.s. zal de geldighe'd van alle vóór 5 Mei 1945 uit gereikte of verlengde passen vervallen. o Het ontwerp tot wijziging van de Kies wet heeft den Raad van State reeds ver laten. Behalve de ver laging van den kies gerechtigden leeftijd tot 23 jaar houdt hei ontwerp ook afschaf fing van den verschij ningsplicht in. DE HOLLAND- AMER1KA-LIJN BOUWT SCHEPEN De directeur van de Holland- Amerika-Lijn, de heer F. C Bouman, die voor het eersi sedert 1939 een bezoek brengt aan de Ver. St., heeft op een perscon ferentie verklaard, dat de maaischappij hel voornemen heeft voor het eind van 1945 regelmatige toeristen trips te organiseeren De heer Bouman, die tot Januari in de V. S. blijft in verband met de reorganisatie van den dienst, zei verder, dat er een zusterschip van de Nieuw Amster dam, dat de 28003 ton groote Statendam moet vervangen, in aanbouw is. Verder zullen twee schepen van 10,000 ton in Nederland worden gebouwd, die in het begin van 1947 gereed zullen komen. De Nieuw Amster dam, Noordam, Veen dam, Westerdam en Volendam zullen den dienst over den Atlan tischen Oceaan onder houden, terwijl de Delftdijk. de Drecht- dijk en een Duitsch prijsvaartuig voor den dienst op de Pacific kust gebruikt zullen worden. Op de route Java New-York zullen de Sommelsdijk, de Sloterdijk en waar schijnlijk de in de V.S gebouwde Limburg dienst doen. —o In Medan hebben extremisten het restau rant Termeulen in brand gesto^n, Oproep van den Minister van Oorlog. In mijn radiorede van 28 Sept. 1945 werd door mij medegedeeld, dat ik voor de taken, welke ons leger in Iidië te wachten staan, nog 15.000 oorlogsvrijwilligers zou noorlig hebben. Nu in de afgeloopen periode met het oproepen dezer oorlogsvrijwilligers een aanvang werd gemaakt, is geble ken, dat zeer velen aan dezen oproep geen gehoor meer hebben gegeven. Uit is begrijpelijk Immers zij, die het langst op hun beurt hebben moeten wachten, hebben in verschillende ge vallen werk gevonden. Er is hiervoor echter nog een be langrijke oorzaak, nltillooze oorlogs vrijwilligers, die als eerste voorkeur dienstneming bij de Luchtmacht, Marine of Mariniers te kennen hadden gege ven, bleke i niet bereid deze voorkeur te wijzigen en zich voor de voor lndië bestemde troepen te doen inschrijven, ondanks het feit, dat er voor hen geen plaats bij het dienstvak hunner keuze beschikbaar was. Helaas heeft zich bovendien de toe stand in lndië na 28 September in ongunstigen zin ontwikkeld. Deze ont wikkeling maakt het noodzakelijk om tusschen heden en het tijdstip, waarop de eeiste divisie kan worden uitge zonden, nog sterkere contingenten troepen naar lndië te zenden. Ik oen overtuigd, dat het noch de bedoeling is der Nederlandsche bevol king noch der oorlogsvrijwilligers om in dit moeilijk tijdsgewricht voor ons vaderland verstek te laten gaan. De regeering doet dan ook een drin gend beroep op alle jonge mannen welke zich als oorlogsvrijwilliger heb- oen laten inschrijven om aan de op roepen, welke hen nu bereiken, gehoor ie geven. Dii geldt ook voor de oor logsvrijwilligers, die geboren ziju in de jaren 1925,'26 en '27 welke ikeersl meende niet direct noodig te zullen nebben, hun wordt verzocht zich als nog ten spoedigste te willen meiden bij het aanmeldingsbureau, waai zy geregistreerd zijn, teneinde hun inschrij ving te vernieuwen. Hun uitzending Kan binnen korten tijd tegemoet wor den gezien. Het gaat om de eer en de toekomst van Nederland en lndië beide. Te Middelburg is de tentoonstelling „Behouden Schoonheid", welke den Zeeuwen gelegenheid biedt, kennis te maKen met de oude meesters uit Rijks- oezit, officiëel door den minister van Onderwijs, Kunsten en Wetenschappen, prof. ür. O. van der Leeuw, geopend. De Commissaris der Koningin, jhr. mr. J. W. Quaries van Ufford, gat uiting aan den dank der provincie jegens den minister, die deze expositie heeft mogelijk gemaakt en aan het bestuur der Zeeuwsche Volksuniversiteit, welke de organisatie op zich heeft genomen. Nadat de heer Arthur Wegeling viool muziek van Bach ten gehoore had gebracht, dankte mr. F. W. Adriaanse, voorzitter van het tentoonstellings comité, de regeering, die Zeeland, onze zwaarst getroffen provincie, niet ver geten. Vervolgens declameerde mevouw Adriaanse—Bergansius enkele 17e eeuwsche gedichten. Hierna sprak mmister van der Leeuw het dgeniijke openingswoord 11 Zeeland is veel oude schoonheid van cultuur en natuur verloren gegaan, aldus spr., maar de Zeeuwen werpen den blik naar de toekomst, streven weer naar de verwerkelijking van nieuwe schoonheid. Bij dat streven wordt, met allen eerbied voor over levering, menige traditie opgeruimd. Zoo moet men het begrip „provincie" kwijtraken en de tegenstelling tusschen het westen van Nederland en de provincie dient te verdwijnen. Zeeland is van ouds door nauwe banden aan Holland verbonden geweest. Toch bleef het geïsoleerd» Noodig is een veibetering van het geestelijk verkeer enen regelmatige circulatie van onze beschavingsgoederen Wij hebben in de laatste jaren gemeenschappelijk geschiedenis beleefd en deze geschie denis heeft in Zeeland een beslissen- den keer genomen, waardoor dit ge west op een nieuwe wijze aan de rest van Nederland wordt verbonden. In een tentoonstelling zit beweging. Hier wor den de oude meesters gemobiliseerd om het land meer te maken tot een eenheid. Velen beseffen de waarde van iets eerst dan, wanneer zij het geheel of bijna verloren hebben. Wij moeten een duidelijk besef hebben van den zegen van het behouden schoone en ons hierbij gedragen welen door de hoop op de toekomst. Hiermede ver- k'aarde de minister de tentoonstelling, die lot 13 Januari zal duren, voor geopend. VERTREK INDIË-VL1EGTUIQEN. Van 18 December af vertrekken de Indië-vliegtuigen drie maal per week van Schiphol en wel op Dinsdag, Don derdag en Zaterdag. Van Batavia uit vertrekt het vliegtuig op Woensdag 19 en Zaterdag 22 De cember. Van Dinsdag, 25 December af, wordt ook van Batavia uit een dien6t onderhouden, waarbij drie maal per week een vliegtuig vertrekt en wel op dinsdag, Donderdag en Zaterdag. KONOJE PLEEGT ZELFMOORD. Een vertegenwoordiger van de Japan- sche regeering heeft generaal Mac Arthur er van in kennis gesteld, dat piins Konoje, die Zondag naar de ge vangenis te Soegamo had moeten wor den overgebracht, zelfmoord gepleegd heeft door vergif in te nemen. Prins Konoje was 54 jaar oud en laatstelijk minister zonder portefeuille in het Kabinet van Sjidehara. Over het algemeen werd hij als pro-Angelsak sisch beschouwd. Hij zou voornamelijk vanwege de rol, welke hij gespeeld heeft in den oorlog tegen China, op de lijst van oorlogsmisdadigers zijn geplaatst. In Japansche kringen meent men, dat Konoje door zijn zelfmoord den keizer heeft willen vrijwaren voor compromitterende onthullingen, die van ondervragingen voer het tribunaal het gevolg zouden hebben kunaen zijn. PLAATSELIJK NIEUWS. Vrijdagavond jl. is door enkele per sonen besloten tot het oprichten van een ProLstansch-Christelyke Vereeni- ging. die zien ten doel stelt het be vorderen van het nationaal bewustzijn en het aankweeken van een zuivere liefde voor Land en Volk en Vorsten huis door middel van sprekers, het houden van referaten, volkszangavon den enz. Het spreekt vanzelf, dat deze vet- eeniging zich niet gaat bewegen op politiek terrein. Het ligt in de bedoeling om zoo mogelijk iedere maand iets te geven, te beginnen in Januari a.s. Het voorloopig bestuur bestaat uit de heeren C. Smies, voorzitter, N. van Rijswijk, secretaris, P. A. Wondergem penningmeester, H. van der Lin' A. Dekker-Vermeulen. H t ligt tevens in de bedoeli' deelingen te vormen voor de je Zie advertentie in dit nummei ONZE KLOKKEN KEREN TERU Nadat vorige week Vrijdag de g< klok van de Ned. Herv. Kerk en va de Katholieke Kerk na enkele jaren afwezigheid weer naar hun vertrouwde plaats terug zijn gekomen, zal ook óe oude klok van het Stadhuis eerstd'j terug keren. Tegelijk komt dan een installatie mee om de klokken terug op hun plaats te hangen, redat hoogst' waarschijnlijk nog voor K ntrris onzr klokken, behalve net kleiae kioki v de R.K. Kerk, dat nog niet terprat weer in ets torens hangen, Abonnement*- pril» i Losse nummer» S cl. Kwartaal abonnement AXEL binnen de kom tl. 1.25 Alle andere plaatien tl. 1.55 f Advertentiepri)» 7 ct per m.m. Ingezonden Mededeellngen 15 ct per m.m. Kleine Advertentién (maximum 8 regels) 1 - 5 regels 62 ct. Iedere regel meer 12 ct. extra dienstaanbiedingen 52 ct. -CH

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1945 | | pagina 1