AXELSCHE COURANT r NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAAND EREN. De verbinding met Z.-Vlaanderen. No. 18. Verschijnt elke Woensdag en Zaterdag. WOENSDAG 21 NOVEMBER 1945. 60e JAARGANG. Drukker-Uitgeefster; Firma J. C. VINK AXEL Adres Redactie en Administratie: Markt 12 AXEL Hoofdredactie: T. C. VINK van VESSEM terrein bij Axel aan de eischen van de opgesteld, waarbij aan elke provincie burgerluchtvaart aan te passen. de verzorging van een aantal teams is Zeeland zai tenminste twee teams Nederland schrijft zijn historie. Te Amsterdam is gevestigd het Rijks bureau voor documentatie van de geschiedenis van Nederland in oor logstijd. Het bureau, dat onder leiding staat van Prof. Mr. N. W. Posthumus, stelt zich voorloopig ten doel alle archieven, documenten en andere be scheiden op te sporen, die betrekking hebben op de geschiedenis van Ne derland onder de Duitsche bezetting en ten tijde van de bevrijding door de geallieerden. Mettertijd zal het Rijksbureau over gaan tot de uitgave van een aantal wetenschappelijke en populair-weten- schappelijke werken, die hun grondslag moeten ontleenen aan het materiaal, dat thans met medewerking van de bevolking wordt bijeengebracht. Foto's, kaarten en schetsen, dagboc- ken, brieven, losse aanteekeningen en officiëele papieren worden door ver tegenwoordigers van het Rijksbureau verzameld. Veel menschen zullen beschikken over het een of ander document, dat zij zelf ^ls aandenken willen bewaren, in dergelijke gevallen ontvangen de vertegenwoordigers gaarne het betref fende stuk eeiige tijd in bruik leen, om er zoonoodig afschrift van te maken. Ook de archieven van de Politie Opsporingsdienst, voor zoover zij waar de hebben voor de geschiedschrijving, zullen geopend worden. Het Rijksbu reau werkt nauw samen met de voor malige illegale organisaties, zoodat het moedige werk der ondergrondsche strijders mettertijd in de historiebladen kan worden vastgelegd. Voor Zeeuwsch-VIaanderen is tot vertegenwoordiger aangesteld de heer L. W. de Bree, leeraar aan de Rijks H.B S. te Oostburg. Elk gegeven, ook het schijnbaar onbelangrijke, zal deze vertegenwoordiger in dank ontvangen. Men helpe mee, de arbeid van - het Rijksbureau voor oorlogsdocumer.taiie ten volle te doen slagen. Een eereplicht. Ook voor ons, Zeeuwen. Er is alarm geslagenDuizenden menschen verkeeren in nood- Het zijn ditmaal geen Chineezen, Britsch-Iadiërs of van welke andere nationaliteit dan ook, neen....het zijn onze eigen land en rijksgenooten in Ned. Indië. Bijna vier jaren Japansche overheer- sching hfcbbm in indië menschontee- rende toestanden doen ontstaan, die hun weerga in de geschiedenis van de beschaafde wereld niet kennen. De sterftecijfers in de kampen ziji schrik barend hoog. De hygiënische toestan den zijn ten hemelschreiend. Nu zal iedereen begrijpen: h'er moet geholpen worden, koste wat kost! Het Nederlandsche Roode Kruis, dat zich met deze schoone taak beiast zag, heeft al verschillende geneeskundige teams uitgezonden, doch er moet nog veel en veel meer gedaan worden. Ter verkrijging van de kapitale sommennaar schatting minstens twee millioen guldendie deze hulpverlee ning zabVergen, heeft het Hoofdbestuur van het Ned. Roode Kruis een plan moeten uitzenden, waarvan de kosten op f50.000 worden geschat. Dit be- teekent dus, dat wij Zeeuwen, minstens een halve ton bij elkaar moeten brengen, of wel, zeer globaal berekend, 22 cent per inwoner. Zou dit niet mogelijk zijn Neen, Zeeuwen, dit kunnen, moeten en zullen we doen Immers hier staat het leven van duizenden op het spel. Zoo eenigzins mogelijk' zullen wij dit bedrag nog ver moeten overschrijden. Na ons prachtig optreden bij de hulpverleening aan de hongerprovincies kunnen wij thans, nu de te leenigen nood nog grooter is, zeker niet achter blijven. Wij hebben een naam, den naam van Zeeland, hoog te houden en zullen dit doen ook. Op 29, 30 November en 1 December worden in alle Zeeuwsche gemeenten Roode Kruis collecten gehouden. Ei wordt geen „gift voor pen goed doel' gevraagd, doch een OFFER. Werkelijk een offer, voor onze berooide en li chamelijk gebroken rijks - landgenooten in Indië Het is een eereplicht, die wij niet mogen verzaken. Temeer wanneer wij bedenken op welk een schitterende wijze Indië in de jaren '40 en '41 de Nederlandsche zaak diende door het schenken van een enorm bedrag aan het Londen-Comité van het Ned. Roode Kiuis. Legt uw bijdrage alvast klaar. Uw 'geld geblokkeerd? Geen nood, van uw geblokkeerde rekening kunt ge ook vrijelijk voor dit doel overschrijven op de Ned' Handel Mij. te Vlissingrn, giro 185283 of op giro £0563 van dokter Q. Sissingh, Kringcommissaris Ned Roode Kruis te Vlissingen. Besprekingen in Batavia mislukt. Et heeft Zaterdagavond een confe rentie plaats gehad te Batavia tusschen Nederlandsche, Britsche en Indonesi sche afgevaardigden. Er werd aan deelgenomen door de volgende personen dr. H. van Mook, dr. C. H. van d^r Plas, prof. F. M. baron van Asbeck (Nederland), Sjarir, Sjarifoedin, Poetoehera, AbdoelKirim amens de „repub'iek Indonesië"). Behalve deze waren nog tegenwoor dig van Britsche zijde generaal Chris- tisor, Maberley. Denning en Nery Walsh, nu de adviseur van het depar tement van buitenlandsche zaken bij eeaeraal Christison's hoofdkwartier, brigadier N. D Wingrove en brigadier Vlacieaan. Als voorzitter fungeerde generaal Christison. De conferentie is mislukt. Zij heeft drie uur en drie kwartier gebuurd. Zij werd door zeer betrouw bare Britsche zegslieden beschreven als „zter teleurstellend". De Indone siërs vermeden het directe antwoorden op de vragen te geven. Nadat de dis cussie drie uur geduurd had, trokken de Indonesische „ministers" zich terug om in een naastgelegen kamer te con- fereeren. Toen zij teruggekeerd waren werd het volgende communiqué uitgegeven: „Na voortgezette discussie werden geen resultaten bereikt door het feit, dat de Indonesische leiders op het oogenblik niet in de gelegenheid zijn verant woordelijkheid te aanvaarden voor het geven van defi itieve antwoorden op de besproken vraagstukken. Verdere bijeenkomsten kunnen binnen vijf da gen tegemoet gezien worden. Sjarir, de Indonesische premier, heeft verklaard, dat de Nederlandsche voor stellen lang niet ver genoeg gaan en de Nederlanders altijd nog een slag om den arm houden. Men acht het in Indonesische kringen een fout, dat de leiding van de regeering aan Sjarir is opgedragen inplaats van aan Soekarno, die nu op den achtergrond dreigt te raken. ELF DOODVONNISSEN IN HET PROCES BELSEN. Zaterdag zijn de vonnissen geveld in het proces Belsen. Veroordeeld tot den dood door ophanging zijn Kramer, dr. Klein, pater WeingaHner, Fr. Hoszler (uml.), Irriia Grese, Eliza beth Volkenrath, Juana Bormann, Wil helm Dor, Ansgar Pichen, Karl Fran kisch en Franz Stertel. (Voor Dor, Pichen en Frankisch luidde de uit spraak doodvonnis, zonder de toevoe ging door ophanging). Veroordeeld tot levenslange gevangenisstrafErich Zodel. Veroordeeld tof 15 jaar ge vangenisstraf: Otto Kulessa, Heinrich Schreirer, Wladislaw Ostrowski, Herta Chlort en Helena Kopper. Tot tien jaren gevangenisstraf zijn veroordeeld Anton Aurdziej, Herta Bothe, Ilse For- ster, Gertrude Sauer, Stanislawa Sta- roska, Juana Roth, Irene Haschke, Hannah Hampel en Hilde Lobauer. Tot vijf jaren gevangenisstraf veroor deeld Medislaw Burguf en Gertrude Heist. Tot drie jaren gevangenisstraf: Frieda Walter en tot een jaar gevan genisstraf: Hilde Lisiewitz. D» Nee1, Indische regeering is bezig met den aankoop van heeren-, dames- en\ kinderondergoed in Ame rika voor een bedrag van 2.000.0GO dollar. SAFES GEBLOKKEERD. Vanaf Maar dagmorgen zijn alie safes geolokkeerd. Benoodigd kasgeld, dat zich eventueel in de safes bevindt, kan er onder toezicht worden uitge nomen. LAATSTE BERICHTEN. 20 November Opening Staten-Generaal. Kort nadat op hel Paleis de Konink lijke standaard was geheschen, ten teeken van de aankomst van H.M. de Koningin, verliet H.M. in gezelschap van H.K.H.. Prinses Juliana en Z K.H. Prinses Bernhard het Paleis. De koninklijke familie werd door de wachtende menigte hartelijk toe- ge ju cht, terwijl de muziek het Wil helmus speelde. In drie eenvoudige auto's werd de tocht naar de Ridderzaal aanvaard. Op het Binnenhof waren opgesteld de Brigade Prinses Irene, de Mariniers, de Landelijke Vereeniging van ex- politieke gevangenen, vertegenwoor digd door 600 leden, zes a zeven honderd oorlogsweduwen en -weezen en orgeveer 100 Marva's. Precies om één uur arriveerde het tfooge Gezelschap aan de Ridderzaal. Bewngen doch met duidelijke stem las H.M. de troonrede voor, die twin tig minuten duurde. Op deze itroonrede, die per radio werd uitgezonden, komen wij in ons volgend nummer terug. Om half twee verliet H.M. met H. K H. Prinses Juliana en Z.K.H. Prins Bernhard de Ridderzaal en was deze sobere, doch indrukwekkende plech* tigheia ten einde. lijk verkeer ie van onze hebben in schappelijk ze geschie- beslissen- oor dit ge- aan de rest iden. In een Hier wor- mobiliseerd <en tot een waarde van het geheel Wij moeten :n van den schoone en :n door de rmede ver- oonstelling, luren, voor iTUIGEN. rtrekken de per week isdag, Don- iet vliegtuig dag 22 De- December it een dienst maal per t en wel op iterdag. FMOORD. in de Japan neraal Mac gesteld, dat naar de ge- noeten wor- rd gepleegd nen. lar oud en portefeuille ra. Over het o-Angelsak- roornamelijk lij gespeeld China, op adigers zijn meent men, Ifmoord den waren voor Hingen, die et tribunaal kunnen zijn. :UWS. enkele per- irichten van xe Vereeni- ;elt het be- [i bewustzijn een zuivere en Vorsten- prekers, het Ikszangavon- t deze ver- lewegen op ing om zoo s te gevenr bestaat uit utter, N. van Wondergem der Lirn edoeii> de je mmmei als x<eine toestellen. Fabrieken als Fokker, „de Schelde" en aide e zul len hierbij worden ingeschakeld. Een groot aantal vliegtuigbestuur- ders, maiconisten. mecaniciens en uat de I. G. Farben-Industrie gedu rende den oorlog en zonder dat de geallieerden het wisten het „doodelijk- ste gifgas in de wereld" beeft gepro- duce^d* —o In Medan hebben extremisten het restau rant Termeulen in brand gestoi-n, :n teru dag degi. Cerk en enkele jaren n vertrouwde l, zal onk de f _J_ .uis eerstdaags 1_ ..omt dan een r_. ie mee om de klokken terug hetwesten van Nederland en de I op hun plaats te hangen, rodat hoogst- provincie dient te verdwijnen. Zeeland waarschijnlijk nog voor h istmis onze is van ouds door nauwe banden aan Holland verbonden geweest. Toch bleef het geïsoleerd. Noodig is een klokken, behalve net kies ie klok: v de R.K. Kerk, dat nog niet terprat weer in de torens hangen. j Abonnements- priji i Lone nummen 5 ct. Kwartaal abonnement AXEL binnen de kom 11. 1.25 Alle andere plaatien 11. 1.55 Advertentleprijf 7 ct per m.m. Ingezonden Mededeellngen IS ct per m.m. Kleine Advertentiên (maximum 8 regels) 1 3 regels 62 ct. iedere regel meer 12 ct. extra dienstaanbiedingen 52 ct. In het laatste nummer van „Commentaar'' lezen wij hierover het volgende De luchtlijnen van den Regeeringsvlieg- dienst van het Westen des lands naar het Noorden, Twente en Zuid-Limburg zijn be doeld om die gebieden uit hun betrekkelijk isolement ten opzichte van het bestuurs centrum te verlossen. Er is echter nog een uithoek van het land, waarvan wel eens gezegd is, dat het „een vergeten stuk Nederland" is. Wij be doelen Zeeuwsch-VIaanderen. Er is bij dit stuk territorium allerminst sprake van ver geten, al heeit het op het oogenblik, als eers*e bevrijde stukje vaderlandsche bodem, dan nog geen rechtitreeksche luchtlijn naar het overige gebied. Door de lacht. Wat deze verbinding door de lucht be treft, is de zaak thans zoo, dat alle vlieg tuigen, waarover de Regeeringsvliegdienst de beschikking heeft, vol belast zijn met het vliegen der reeds bestajnde lijnen. Er bestaat echter reeds een overeenkomst voor een aanvulling van „de vloot" met nog twee De Havilland Domini machines, die tot eenige taak zullen krijgen de verbinding met Z. Vlaanderen te onderhouden. Er is welis waar nog geen datum gefixeerd, waarop deze nieuwe dienst geopend zal worden doch wel staat reeds vast, dat drie maal per dag in beide richtingen gevlogen zal worden en ook, dat vermoedelijk busdiensten gereden zullen worden in aansluiting op de landende en vertrekkende vliegtuigen. De Regeering ontveinst zich bij de voor bereiding van de verbetering van de ver binding met Zeeuwsch-VIaanderen, dat Nederland wil zijn en blijven niet, dat de nieuwe luchtlijn slechts een zeer beperkte verlichting van de transportbezwaren zal beteekenen. De capaciteit van de Domini machines is zeker niet groot te noemen en komt zelfs voor het overgroote deel van het publiek niet in aanmerking. Wel zullen de bewoners van Zeeuwsch Vlaanderen een belangrijke verbetering in hnn postverbin dingen met de opening van den nieuwen dierist verwezenlijkt zien. Over 't water. Aan de rechtvaardige verlangens van de bevolking, om ten minste in de gelegenheid gesteld te worden, de rest van het land te bereiken wordt ook alle aandacht besteed. Alle havens waren door het volkomen of gedeeltelijk achterwege blijven van onder houd verzand de pontons en aanlegsteigers waren gesloopt .of door de oorlogshande lingen vernield. Dit alles moest eerst her steld worden voor er sprake kon zijn van een hervatting van de verbinding over water met de Zeeuwsche eilanden. Ondertusschen moesten ook de ponten en veerbooten gere- paree d worden, omdat ook deze niet zonder averij uit den strijd waren gekomen. „De Schelde" te Vlissingen had vele opdrachten voor de Engelsche marine uit te voeren, doch ook de Britsche opdrachtgevers zagen het groote belang in voor het herstellen van de verbindingen tusschen de onderscheiden, doch onscheidbare deelen van Nederland. Indien zulks noodig was verleenden zij aan de Nederlandsche reparatiewerkzaamheden den voorrang boven de opdrachten van de Eng zeemacht. De havens van Kruiningen en Perkpolder zijn reeds in een zoodanigen staat gebracht, dat dezer dagen de eerste autopont verwacht kan worden. De ver bindingen zijn thans schakels geworden in de groote rijkswegen, zoodat ook het veer geld zal vervallen. Men behoeft geen speciaal recht te beta jen om over een rijksweg te rijden en dus in den vervolge ook niet meer om een ge deelte van dien weg, dat over het water voert, af te leggen. Hoewel dus uit dit alles moge blijken, dat Zteuwsch-Vlaanderen, inplaats van yergeten te woruen, bovenaan op de urgentielijst staat, willen wij niet verbloemen, dat er helaas voor den oppervlakkigen beschouwer wel redenen te vinden zijn om de stemming ie wekken als zou Zeeuwsch-VIaanderen niet meer tot Nederland behoorep. Het tegen deel hiervan en wij komen hiermede terug op de kwestie der luchtverbindingen kan nogmaals blijken uit de beslissingen, die voor het geheele land genomen zijn ten aanzien van de vliegvelden, waarvan Neder land er thans veel meer bezit dan voor den oorlog. Men zal zich het besluit herinneren om Schiphol Ie bestemmen tot Nederlands wereldluchthaven. Bij diezelfde beslissing is vastgesteld, dat 13 vliegvelden zullen ver dwijnen en weer tot akker-of weiland zul len worden gemaakt. De vliegvelden in Zeeland zijn daarbij niet inbegrepeninte gendeel, het is de bedoeling een landings Dit is weliswaar iets, dat slechts voor de tnpoprlarhl pkomet var» hplartor ic Hnrh hpf 7!ii aan. toekomst van be'ang is, doch het zij aan gehaald als bewijs van de belangstelling, die in „den HSag" voor Z. Vlaanderen be staat. Vliegtuigen gaai iiuuwen,

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1945 | | pagina 1