AXELSCHE COURANT m NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAAND EREN. Annexatie. V V No. 6. Verschijnt elke Woensdag en Zaterdag. WOENSDAG 10 OCTOBER 1945. 60e JAAROANG. E J Druker-Uitgeefster: Firma C. VINK AXEL Adres Redactie en Administratie: Markt 12 AXEL Hoofdredactie: T. C. VINK van VESSEM 9 OCTOBER 1944. Op deze datum begon de strijd in West Zeeuwsch-Vlaanderen Na een zwaar trommelvuur, dat dagenlang aanhield, begonnen de Canadeezen hun gecombineerde operatie met tallooze amphibische tanks over den Braakman naar Hoofdplaat Dit was het begin van de hevige alles verwoestende strijd die in Wpst Zeeuwsch Vlaanderen in d* volgende weken werd gevoerd, het begin van een stryd die van groot belang was voor de vrijmaking van de Schelde, en die zeer zware offers heeft gevraagd van burgers en militairen Ook in Oost Zeeuwsch Vlaanderen hebben wij de gevolgen van dezen stryd bemerkt, want spoedig na de vorming van het bruggenhoofd werd de burgerbevolking geëvacueerd en arriveerden hier deze vluchtelingen met het weinige dat zij van hun bezittingen hadden kunnen meenemen Ook kwa men toen al de eerste oorlogsgewonden uit West Zeeuwsch Vlaanderen en wer den bier in allerijl noodziekenhuizen ingericht om deze menschen te kunnen verplegen in een veilige omgeving Hoofdplaat heeft gisteren op eenvou dige en treffende wyze door het hy- schen van de Nederlandsche en Cana- deesche vlag op de plaats van de landing, waarna een minuut stilte ter eere van de gevallenen, het begin der operatie herdacht. Bij deze herdenking waren aanwezig Kapt. de Bruyne namens den Militairen Commissaris, burgemeesters van ver schillende omliggende gemeenten e a. autoriteiten en enkele militaire afdee- lingen, w o een bataljon pioniers POLEN GAAN NAAR HUN VADERLAND TERUG. Op 12 October zal een begin wor den gemaakt met de repatrieering van een half millioen Poolsche burgers uit de Britsche zone, zoo meldt de Times". Wegens de schaarste aan wagons zullen er geen treinen voor de Polen Met Russische medewerking zal ten noorden van Berlijn een doorgangs kamp worden ingericht. Het aantal repatrieerenden zai voorloopig 3.000 per dag bedragen. De repatrieering zal waarschijnlijk een half jaar duren. In de Amerikaansche en Frausche zones is men al begonnen met de re patrieering van 500 000 Polen. -—o Generaal Eisenhouwer bezoekt ons land. Zaterdag heeft Generaal Eisenhouwer een bezoek gebracht aan Den Haag en Amsterdam. k De Generaal arriveerde per luxe trein, (die bestond uit wagons van de treinen van Hitier, Goëbbels en Goe- ring) aan het station S.S. te Den Haag, waar hij werd afgehaald door Z.K.H, Prins Bernhard. Ook Min.-Pres. Scher- merhorn was op het station aanwezig. Na een rondrit door de binnnnstad bracht Generaal Eisenhouwer een be zoek aan H.M. de Koningin. Na dit bezoek vertrok de Generaal vergezeld van prof. Schermerhorn naar Amster dam, waar aan de Apoliolaan een kranslegging p'aats vond. De Generaal werd ten stadhuize door burgemeester De Boer ontvangen. Van Schiphol is de Generaal per vliegtuig te uggereisd naar zijn hoofd kwartier in Frankfurt. HET WATER ZAKT OP WALCHEREN Nu de gaten in den dijkjuanWal cheren bij de Nolle en bij WestRapelTe dicht zijn, zal naar berekeningen van het Waterloopkundig Laboratorium te Delft het gemiddeld waterpeil 20 tof 25 centimeter zakkfn. Deze verlagirg in den waterstand ral uiteraard het grootst zijn bij vloed, omdat in het overst oomde gebied ten westen van het kanaal, dat Walcheren doorsnijdt, nu nog slechts door het gat te Vece water het eiland binnenkomt, het verschil tusscfun eb en vloed zal ris gevolg daarvan in de uiterste hoe ken van het eiland, bij Vüssingen en W sïkapelle, minder groot zijn. Een ander gevolg van de sluiting der twee gaten is, dat de sterke tij- strooming, die van zuid tot noord over het eiland liep, grootendeeis is komen te vervallen. Op het Waterloopkundig Laborato rium worden thans proeven genomen om na ie gaan welke maatregelen er getroff.n ku min worden om zoolang de dyk nog met de vereischte sterkte heeft dijkdoorbraken te voorkomen. Men de kPo.a. aan golfbrekers be staande uit caissons, die de geallieer den heLbm gebruikt voor hun kunst matige haven bij Arromacches. Deze caissons-groote. drijvende be tonnen bakken zouden dan evenwijdig aan de kust ter boogie van den in- taagdijk wot den verankerd en zouden de alles vernielende waterkracht in derdaad aanzienlijk kum en verzwakken. Nachtstroom voor warmwater apparaten. beschikbaar gesteld worden. Zij zul- Eenzelfde particuliere verbruiker mag voorts len met vrachtauto's vervoerd worden I V°°r een Nieuwe heeren, nieuwe wetten. Volgens een uiteenzetting van radio Berlijn zal voor de in de Russische zóne onteigende gronden geen schadevergoeding worden betaald. Alle landgoederen boven 100 H.A. worden onteigend en gegeven aan boeren, die minder dan 100 H.A. bezitten. Voorts aan boeren zonder grondbezit, ten derde aan landaroeiders en ten vierde aan refugé's. De nieuwe eigenaren ontvangen hun grond vrij van lasten. Bovendien zullen alle landbouwmachines onteigend worden zonder vergoeding en naar algemeene instel lingen overgebracht, die ze aan de boeren in bruikleen kunnen geven. o— Door de G. O. I. W. N. is onderstaand telegram verzonden Aan Zijne Excellentie Prof. Ir. W. Schermerhorn, Minister-President, Plein 1813, No. 4, 's-üravenhage. De Interprovinciale Raad der Gemeen schap Oud illegale .Werkers Nederland, op 5 October 1945 in vergadering bijeen te Utrecht, gevoelt zich gedrongen zich namens alle leden der Gemeenschap accoord te verklaren met het door de Regeering inge nomen standpunt inzake de hangende Oost- Indische kwestie, Oe Raad spreekt zijn verontwaardiging uit over het door de Communistische Partij Nederland in dezen ingenomen standpunt en' verklaart het lidmaatschap van de Comm. Partij Nederl. onvereenigbaar met het lidmaatschap van zijn Gemeenschap. Hij noodigt U uit zoowel in lndië als hier te lande met de meeste gestrengheid te willen optieden. De Algemeen Voorzitter Dr. Ir. N. A. j. Voorhoeve, De Algemeen Secretaris Drs. A. Raaij makers. —o o— Eerste schip met Indië-gangers vertrokken. Zaterdagmiddag om twaalf uur is voor het eerst na meer dan vijf jaren weer een Indiëvaarder het zeegat uit gegaan. Dit eerste schip, dat met een aantal Indiëgangers rechtstreeks uit Nederland vertrekt naar Nederlandsch Oost lndië, is van Amsterdam uitge varen. Het schip is de „Tarakan", aan boord zijn 32 leden van het corps van vrouwelijke vrijwilligvrs en 68 mannelijke leden van de N.I.C.A. GESCHENK VAtTdE KONINGIN A\N WALCHEREN. Middelburg, 3 Oct. jsJDe H.A.R.K. alhier ontving vijf au<o's mei meubelen uit het paleis het Loo, welke door H.M. de Koningin ter be schikking van de bevolking van Wal cheren zijn gesteld. Dit vorstelijk bewijs van medeleven met het leed van Walcheren wordt door de bevolking van het eiland zeer op prijs gesteld. o— De geallieerden hebben beslag gelegd op een hoeveelheid Japansch gond. zilver en platina ter waarde van 600.000.000. verkeer van onze ibben in ïappelijk geschie- eslissen- dit ge- i de rest n. In een lier wor- biliseerd i tot een iarde van jt geheel j moeten van den ïoone en door de lede ver- nstelling, en, voor UIGEN. ekken de - >er week lag, Don- vliegtuig g 22 De- December een dienst maai per ;n wel op rdag. AOORD. de Japan- raai Mac steld, dat aar de ge- jeten wor- gepieegd in. r oud en lortefcuilie Over hei Angelsak- ornamelijk gespeeld 3nina, op tigers zijn leent men, noord den aren voor ngen, die t tribunaal unnen zijn. JWS. 'fnkele per- chten van e Vereeni- lt het be- bewustzijn en zuivere n Vorsten- rekers, het iszangavon- deze ver- iwegen op ig om zoo te gevenr bestaat uit itter, N. van Vondergem Ier Lin doeli' de je immei M TERU lag deg». erk en nkele jaren t vertrouwde zal ook r\e .«is eerstdaags -omt dan een rrtutgen gaai tiuuwen, zoowel Kiucnel als kleine toestellen. Fabrieken als Fokker, „de Schelde" en aide e zul len hierbij worden ingeschakeld. Een groot aantal vliegiuigbestuur- ders, maiconisten. mecaniciens en uat de 1. G. Farben-Industrie gedu rende den oorlog en zonder dat de geallieerden het wisten het „doodelijk- ste gifgas in de wereld" heeft gepro duceerd. —o In Medan hebben extremisten het restau rant Termeulen in hrand gestoh>n, r mee om de klokken terug het westen van Nederland en de I op hun plaats te hangen, redat hoogst' provincie dient le verdwijnen. Zeeland waarschijnlijk nog vo >r K futrris onzr is van ouds door nauwe banden aan Holland verbonden geweest. Toch bleef het geïsoleerd. Noodig <3 een klokken, behalve het kle» ie kioki v de R.K. Kerk, dat nog niet teruent ;v weer in de torens hangen. Abonnements- pri|«i Lout nummer* S ct. Kwartaal abonnement AXEL binnen de kom fl. 1.25 Alle andere plaatsen 11. 1.55 Advertentieprijs 7 ct per m.m. Ingezonden Mededeellngen 15 ct per m.m. Kleine Advertentièn (maximum 8 regels) 1 5 regels 62 ct. iedere regel meer 12 ct. extra dienstaanbiedingen 52 ct. Het Ned. Comité voor Gebiedsuitbdding schrijft ons: Het is merkwaardig te zien, hoe zts het huidig, vrij ver gevorderd stadiu van discussie in onze openbare meening otr het annexatievraagstuk, nog steeds van ve zij den dezelfde principieele bezwaren opgeld doen, welke in het prille begin der westie werden opgeworpen en reeds toen metmm ot meer succes schenen te zijn weergeleo Prin cipieele bezwaren, die wij zijn erbhjven in Nederland! in het moraliseeren: kleed werden gestoken en met „Ethische jgumen- ten omgeven. Wij hebben hier met name het oo op ze kere opvatting, als zou de eisch van inexatie o.m. zijn rechtsgrond vinden in heteit, dat onze industrie niet in staat zal zijnie sterk groeiende Nederlandsche bevolking op te vangen, terwijl ook de, grond binri onze grenzen, welke geschikt is of gescht is te maken voor den landbouw, niet va uitbrei ding vatbaar is. Hoe, luidt dan de vag, zou den de economische moeilijkheden, ''elke uit dezè beide verschijnselen voortvlofn, zijn opgelost, indien Nederland niet .or den Duitscher was overvallen? Het proeem van den bevolkingsdruk bestond toch ;ds voor 10 Mei 1940? Moet de indruk niebjzen, dat de Duitsche overval voor de wrstandzrs van annexatie een „dankbare inleiding vormt om deze moeilijkheden op giakkelijke wijze op te lossen door middel vapnnexatie? Oplossing voor gebrek aan landiuwgroid, voor tekort aan grondstoffen vo. verdere industrialisatie te zoeken in vergoting van eigen gebied met dat van een anc. wie het ook zij, daarin ware, aldus deze 'deneering, slechts te zien een herhaling d« Duitsche methode om eigen economische peilijkheden met een internationale machtsdal uit den weg te ruimen, m.a.w. uit uiting'an impe rialisme,, reeds als zoodanig vwerpelijk. Het zij ons vergund hier de )wat schrik aanjagende meening te verkonden, dat op internationaal terrein geenszins jere machts daad „als zodanig" verwerpelijk- Men hoe de zich, te verwarren macht efceweld. Ge weld is misbruikelijke aanwendil van macht, en misbruikelijk beteekent: met/versc'nrijding of schending van de grenzen, lor het recht gesteld. Macht en recht behoev. echter vol strekt niet onvereenigbaar me elkander te zijn. Macht, gebasseerd op oritwist en on betwistbaar recht, is een onwadeerlijk goed, óók in zedelijken zin. Wannr Nederland derhalve door de hoogste adsche recht- scheppende instantie, den Raaider vrije vol keren -en zoomin als ten Inzien van de door overheidsgezag ingesteld nationale justi tie, kan ook hiertegen geen trwijzing naar bovenaardschen wil plaats aden de macht wordt toegekend, zijn yia^l in grond- uitbreiding te zoeken, dan isns land in dit opzicht volkomen gedekt. Dl macht berust alsdan op een erkenning vanicht, waartegen geen appel mogelijk is. Is hier dan een recht, objetf gezien? Naar onze meening: Absoluut. Slats wie den in val der Duitschers in 194Ön al wat erop volgde te rechtvaardigen vit, kan thans nog schadevergoeding dooryuitschland aan Nederland als ongeoorloofd «schouwen; wel niemand, vóór- of tegeristanl van annexatie, zal dit voor zijn rekening wtn nemen. Daar gelaten nu, of en in hoeverrtulk een schade vergoeding ook langs ande wegen is te verkrijgen, is verwerving vi Duitsch grond gebied ontegenzeggelijk eei mogelijke vorm van schadevergoeding. Daar vele landsgrenzen, a zetr zeker de Nederlandsch-Duitsche gree voor een goed deel, kunstmatige producte: zijl, ontstaan door de toevalligheid der histoie, behoeft men aan deze grenzen geetblijvttde waarde te hechten en is het vorden vn herstelbe taling in grondgebied dus'tok sllig geoor loofd. Conclusie moet dus igischzijn: slechts wie den inval der Duitsche; in 1U0 te recht vaardigen vindt, óf wie ai onz landsgren zen een eeuwige waarde aekent kan an nexatie thans ongeoorloofi vindt. Dit, wat de dogmatischezijde >n de zaak betreft, als als men dan och dtmatisch te werk wil gaan. Maar rees uit et voren staande blijkt, dat de schade.rgoedings- factor het onveranderlijk uitganj>unt van den (redelijken) annexativoorstaO-r is. Wij mogen, gelijk men reeds :ag - i wij moe ten, naar onze vaste o/ertuigifl an- nexeeren. Dit eenmaal xxjropgelld, geven wij volgaarne toe, dat z»o ons fcd en er kend recht ons de macht doet ten el vallen, Duitsch gebied bij het Ntderland:te voe gen, dit ons welkom kan zijn aliiiddel tot oplossing van eenige det dringet$e vraag stukken, die zich aan ons volk voordoen. Daaronder is, dat van den stijg en agra- rischen bevolkingsdruk, en evene dat der |roodstofftnvo«r?leaiog voor (ulthdlng van) onze industrie. Doch het is toch waarlijk te kinderachtig om iemand ook een volk die zijn bestaand recht geldend maakt door bepaalde, binnen de perken van dat recht blijvende maatregelen, er een verwijt van te maken, dat hem die rechtsoefening ook uit anderen hoofde gelegen komt! Wij vreezen, dat wij, voorstanders van an nexatie en de tegenstanders voor zoover ij met tegenwerpingen als bovenstaande aan- komen, wel verschillende talen zullen blijven spreken. Dat was niet altijd zoo. Wij durven wedden, dat beide partijen vóór de Meidagen van '40 dezelfde taal spraken, waarin het woord „gebiedsuitbreiding",) laat staan, dat van „annexatie", zelfs niet voorkwam. Er zijn ons zelfs geen voorstanders van naam bekend, die reeds destijds zonnen op middelen, ande re dan onze droogleggingen, ontginningen enz., om aan de euvels van bevolkingsteveel en grondstoffentekort het hoofd te bieden, zoo dat men deze gezindheid hun thans als Neen „voorbedachte rade" zou kunnen aanwrijven. Hoe men die euvels zónder den Duitschen overval zou hebben kunnen oplossen of zelfs niet kunnen oplossen, is thans waarlijk een zéér academische vraag. De zaak is echter,, dat er sindsdien zoo het een en ander is ge beurd is, een zeker Duitsch optreden, dat zoo wel wat het agrarisch als wat het industrieel gedeelte betret, deze problemen enorm heeft verscherpt. De gelegenheid, ons ter gedeelte lijke oplossing van die door Duitsche schuld uitermate verhevigde problemen evt. geboden bij de keuze van den vorm voor da ons rech tens toekomende schadevergoeding te laten voorbijgaan louter op roerselen des gemoeds, dus willoos en verstandeloos, komt ons voor te getuigen van een -geenszins Duitsche sentimentaliteit die niet zedelijk is maar ietwat ridicuur. Ridicuul in ejgen land, ridi cuul vooral in het kader der internationale verhoudingen. En „c'est le ridicule qui tue". Het doodt niet slechts personen, het kan ook een volk dooden. 's-Gravenhgae, 21 Sept. De vraag of aan bezitters van electrische warmwaterapparaten (z.g. „boilers") al dan niet extra stroom dient te worden verstrekt, welke vraag de gemoederen van het publiek reeds eenigen tijd bezig houdt, is thans door den minister van handel en nijverheid in bevestigenden zin beantwoord. Bij beschikking van 17 Sept. j.L wordt namelijk bepaald, dat voor apparaten met een inhoud van 50 liter of minder ge durende ten hoogste vier uren en voor groo~ tere apparaten gedurende ten hoogste drie urpn electriciteit mag worden verbruikt. Dit verbruki betreft evenwel uitsluitend den z.g. „nachtstroom", geleverd tusschen 23 en 7 u. CUIIV.il V.1 ^WV.11 IIWIIIWII VI MW 1 UIVII rravenhage, 24 Sept. Naar de Indische redacteur van Anh-Aneta verneemt, hebben de onderhandelingen in Amerika van den di recteur der K.L.M., den heer Plesman, ertoe geleidt, dat Nederland binnenkort weer over vliegtuigen zal beschikken, wearme le de luchtlijn Amsterdam-'Batavia op den kortst mogelijken tijd zal worden heropend. De on derhandelingen van den heer Plesman zijn in zooverre geslaagd, dat de Nederlandsche re geering Vliegtuigen zal koopen, bestemd voor het gebruik op de route Nederland-Neder- landsch-Indië. Later zullen deze toestellen on der bepaalde modaliteiten aan de K.L.M. worden overgedragen Het ligt in de bedoeling in eerste instantie te komen tot een regeeringsvliegdienst op ln dië, waarbij de K.L.M. voor de exploitatie zai worden ingeschakeld. Reeds binnenkort kan de opening van deze regeeringsvliegdienst op lndië worden verwacht. Daarvoor zullen wor den benut z.g. C 54 machines, dit zijn Doug las DC 4 toestellen, omtrent welker aankop dhr Plesman juist tot een accoord is gekomen. - I i.i/. I klllii.lMlIi .JdLiüami

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1945 | | pagina 1