AXELSCHE COURANT m
NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR
ZEEUWSCH-VLAAND EREN.
Annexatie.
V
V
No. 6.
Verschijnt elke Woensdag en Zaterdag. WOENSDAG 10 OCTOBER 1945.
60e JAAROANG.
E J
Druker-Uitgeefster:
Firma C. VINK AXEL
Adres Redactie en Administratie:
Markt 12 AXEL
Hoofdredactie:
T. C. VINK van VESSEM
9 OCTOBER 1944.
Op deze datum begon de strijd in
West Zeeuwsch-Vlaanderen Na een
zwaar trommelvuur, dat dagenlang
aanhield, begonnen de Canadeezen hun
gecombineerde operatie met tallooze
amphibische tanks over den Braakman
naar Hoofdplaat
Dit was het begin van de hevige
alles verwoestende strijd die in Wpst
Zeeuwsch Vlaanderen in d* volgende
weken werd gevoerd, het begin van
een stryd die van groot belang was
voor de vrijmaking van de Schelde, en
die zeer zware offers heeft gevraagd
van burgers en militairen
Ook in Oost Zeeuwsch Vlaanderen
hebben wij de gevolgen van dezen
stryd bemerkt, want spoedig na de
vorming van het bruggenhoofd werd
de burgerbevolking geëvacueerd en
arriveerden hier deze vluchtelingen met
het weinige dat zij van hun bezittingen
hadden kunnen meenemen Ook kwa
men toen al de eerste oorlogsgewonden
uit West Zeeuwsch Vlaanderen en wer
den bier in allerijl noodziekenhuizen
ingericht om deze menschen te kunnen
verplegen in een veilige omgeving
Hoofdplaat heeft gisteren op eenvou
dige en treffende wyze door het hy-
schen van de Nederlandsche en Cana-
deesche vlag op de plaats van de
landing, waarna een minuut stilte ter
eere van de gevallenen, het begin der
operatie herdacht.
Bij deze herdenking waren aanwezig
Kapt. de Bruyne namens den Militairen
Commissaris, burgemeesters van ver
schillende omliggende gemeenten e a.
autoriteiten en enkele militaire afdee-
lingen, w o een bataljon pioniers
POLEN GAAN NAAR HUN
VADERLAND TERUG.
Op 12 October zal een begin wor
den gemaakt met de repatrieering van
een half millioen Poolsche burgers uit
de Britsche zone, zoo meldt de Times".
Wegens de schaarste aan wagons
zullen er geen treinen voor de Polen
Met Russische medewerking zal ten
noorden van Berlijn een doorgangs
kamp worden ingericht. Het aantal
repatrieerenden zai voorloopig 3.000
per dag bedragen. De repatrieering
zal waarschijnlijk een half jaar duren.
In de Amerikaansche en Frausche
zones is men al begonnen met de re
patrieering van 500 000 Polen.
-—o
Generaal Eisenhouwer bezoekt ons
land.
Zaterdag heeft Generaal Eisenhouwer
een bezoek gebracht aan Den Haag
en Amsterdam. k
De Generaal arriveerde per luxe
trein, (die bestond uit wagons van de
treinen van Hitier, Goëbbels en Goe-
ring) aan het station S.S. te Den Haag,
waar hij werd afgehaald door Z.K.H,
Prins Bernhard. Ook Min.-Pres. Scher-
merhorn was op het station aanwezig.
Na een rondrit door de binnnnstad
bracht Generaal Eisenhouwer een be
zoek aan H.M. de Koningin. Na dit
bezoek vertrok de Generaal vergezeld
van prof. Schermerhorn naar Amster
dam, waar aan de Apoliolaan een
kranslegging p'aats vond. De Generaal
werd ten stadhuize door burgemeester
De Boer ontvangen.
Van Schiphol is de Generaal per
vliegtuig te uggereisd naar zijn hoofd
kwartier in Frankfurt.
HET WATER ZAKT OP WALCHEREN
Nu de gaten in den dijkjuanWal
cheren bij de Nolle en bij WestRapelTe
dicht zijn, zal naar berekeningen van
het Waterloopkundig Laboratorium te
Delft het gemiddeld waterpeil 20 tof
25 centimeter zakkfn.
Deze verlagirg in den waterstand
ral uiteraard het grootst zijn bij vloed,
omdat in het overst oomde gebied ten
westen van het kanaal, dat Walcheren
doorsnijdt, nu nog slechts door het gat
te Vece water het eiland binnenkomt,
het verschil tusscfun eb en vloed zal
ris gevolg daarvan in de uiterste hoe
ken van het eiland, bij Vüssingen en
W sïkapelle, minder groot zijn.
Een ander gevolg van de sluiting
der twee gaten is, dat de sterke tij-
strooming, die van zuid tot noord over
het eiland liep, grootendeeis is komen
te vervallen.
Op het Waterloopkundig Laborato
rium worden thans proeven genomen
om na ie gaan welke maatregelen er
getroff.n ku min worden om zoolang
de dyk nog met de vereischte sterkte
heeft dijkdoorbraken te voorkomen.
Men de kPo.a. aan golfbrekers be
staande uit caissons, die de geallieer
den heLbm gebruikt voor hun kunst
matige haven bij Arromacches.
Deze caissons-groote. drijvende be
tonnen bakken zouden dan evenwijdig
aan de kust ter boogie van den in-
taagdijk wot den verankerd en zouden
de alles vernielende waterkracht in
derdaad aanzienlijk kum en verzwakken.
Nachtstroom voor warmwater
apparaten.
beschikbaar gesteld worden. Zij zul- Eenzelfde particuliere verbruiker mag voorts
len met vrachtauto's vervoerd worden I V°°r een
Nieuwe heeren, nieuwe wetten.
Volgens een uiteenzetting van radio
Berlijn zal voor de in de Russische zóne
onteigende gronden geen schadevergoeding
worden betaald. Alle landgoederen boven
100 H.A. worden onteigend en gegeven aan
boeren, die minder dan 100 H.A. bezitten.
Voorts aan boeren zonder grondbezit, ten
derde aan landaroeiders en ten vierde aan
refugé's. De nieuwe eigenaren ontvangen
hun grond vrij van lasten. Bovendien zullen
alle landbouwmachines onteigend worden
zonder vergoeding en naar algemeene instel
lingen overgebracht, die ze aan de boeren
in bruikleen kunnen geven.
o—
Door de G. O. I. W. N. is onderstaand
telegram verzonden
Aan Zijne Excellentie
Prof. Ir. W. Schermerhorn,
Minister-President,
Plein 1813, No. 4, 's-üravenhage.
De Interprovinciale Raad der Gemeen
schap Oud illegale .Werkers Nederland, op
5 October 1945 in vergadering bijeen te
Utrecht, gevoelt zich gedrongen zich namens
alle leden der Gemeenschap accoord te
verklaren met het door de Regeering inge
nomen standpunt inzake de hangende Oost-
Indische kwestie, Oe Raad spreekt zijn
verontwaardiging uit over het door de
Communistische Partij Nederland in dezen
ingenomen standpunt en' verklaart het
lidmaatschap van de Comm. Partij Nederl.
onvereenigbaar met het lidmaatschap van
zijn Gemeenschap. Hij noodigt U uit zoowel
in lndië als hier te lande met de meeste
gestrengheid te willen optieden.
De Algemeen Voorzitter
Dr. Ir. N. A. j. Voorhoeve,
De Algemeen Secretaris
Drs. A. Raaij makers.
—o
o—
Eerste schip met Indië-gangers
vertrokken.
Zaterdagmiddag om twaalf uur is
voor het eerst na meer dan vijf jaren
weer een Indiëvaarder het zeegat uit
gegaan. Dit eerste schip, dat met een
aantal Indiëgangers rechtstreeks uit
Nederland vertrekt naar Nederlandsch
Oost lndië, is van Amsterdam uitge
varen.
Het schip is de „Tarakan", aan
boord zijn 32 leden van het corps
van vrouwelijke vrijwilligvrs en 68
mannelijke leden van de N.I.C.A.
GESCHENK VAtTdE KONINGIN
A\N WALCHEREN.
Middelburg, 3 Oct.
jsJDe H.A.R.K. alhier ontving vijf au<o's
mei meubelen uit het paleis het Loo,
welke door H.M. de Koningin ter be
schikking van de bevolking van Wal
cheren zijn gesteld.
Dit vorstelijk bewijs van medeleven
met het leed van Walcheren wordt
door de bevolking van het eiland zeer
op prijs gesteld.
o—
De geallieerden hebben beslag
gelegd op een hoeveelheid Japansch
gond. zilver en platina ter waarde van
600.000.000.
verkeer
van onze
ibben in
ïappelijk
geschie-
eslissen-
dit ge-
i de rest
n. In een
lier wor-
biliseerd
i tot een
iarde van
jt geheel
j moeten
van den
ïoone en
door de
lede ver-
nstelling,
en, voor
UIGEN.
ekken de
- >er week
lag, Don-
vliegtuig
g 22 De-
December
een dienst
maai per
;n wel op
rdag.
AOORD.
de Japan-
raai Mac
steld, dat
aar de ge-
jeten wor-
gepieegd
in.
r oud en
lortefcuilie
Over hei
Angelsak-
ornamelijk
gespeeld
3nina, op
tigers zijn
leent men,
noord den
aren voor
ngen, die
t tribunaal
unnen zijn.
JWS.
'fnkele per-
chten van
e Vereeni-
lt het be-
bewustzijn
en zuivere
n Vorsten-
rekers, het
iszangavon-
deze ver-
iwegen op
ig om zoo
te gevenr
bestaat uit
itter, N. van
Vondergem
Ier Lin
doeli'
de je
immei
M TERU
lag deg».
erk en
nkele jaren
t vertrouwde
zal ook r\e
.«is eerstdaags
-omt dan een
rrtutgen gaai tiuuwen, zoowel Kiucnel
als kleine toestellen. Fabrieken als
Fokker, „de Schelde" en aide e zul
len hierbij worden ingeschakeld.
Een groot aantal vliegiuigbestuur-
ders, maiconisten. mecaniciens en
uat de 1. G. Farben-Industrie gedu
rende den oorlog en zonder dat de
geallieerden het wisten het „doodelijk-
ste gifgas in de wereld" heeft gepro
duceerd.
—o
In Medan hebben
extremisten het restau
rant Termeulen in
hrand gestoh>n,
r mee om de klokken terug
het westen van Nederland en de I op hun plaats te hangen, redat hoogst'
provincie dient le verdwijnen. Zeeland waarschijnlijk nog vo >r K futrris onzr
is van ouds door nauwe banden aan
Holland verbonden geweest. Toch
bleef het geïsoleerd. Noodig <3 een
klokken, behalve het kle» ie kioki v
de R.K. Kerk, dat nog niet teruent ;v
weer in de torens hangen.
Abonnements-
pri|«i
Lout nummer* S ct.
Kwartaal
abonnement
AXEL binnen de kom
fl. 1.25
Alle andere plaatsen
11. 1.55
Advertentieprijs
7 ct per m.m.
Ingezonden
Mededeellngen
15 ct per m.m.
Kleine Advertentièn
(maximum 8 regels)
1 5 regels 62 ct.
iedere regel meer
12 ct. extra
dienstaanbiedingen
52 ct.
Het Ned. Comité voor Gebiedsuitbdding
schrijft ons:
Het is merkwaardig te zien, hoe zts
het huidig, vrij ver gevorderd stadiu van
discussie in onze openbare meening otr het
annexatievraagstuk, nog steeds van ve zij
den dezelfde principieele bezwaren opgeld
doen, welke in het prille begin der westie
werden opgeworpen en reeds toen metmm ot
meer succes schenen te zijn weergeleo Prin
cipieele bezwaren, die wij zijn erbhjven
in Nederland! in het moraliseeren: kleed
werden gestoken en met „Ethische jgumen-
ten omgeven.
Wij hebben hier met name het oo op ze
kere opvatting, als zou de eisch van inexatie
o.m. zijn rechtsgrond vinden in heteit, dat
onze industrie niet in staat zal zijnie sterk
groeiende Nederlandsche bevolking op te
vangen, terwijl ook de, grond binri onze
grenzen, welke geschikt is of gescht is te
maken voor den landbouw, niet va uitbrei
ding vatbaar is. Hoe, luidt dan de vag, zou
den de economische moeilijkheden, ''elke uit
dezè beide verschijnselen voortvlofn, zijn
opgelost, indien Nederland niet .or den
Duitscher was overvallen? Het proeem van
den bevolkingsdruk bestond toch ;ds voor
10 Mei 1940? Moet de indruk niebjzen, dat
de Duitsche overval voor de wrstandzrs
van annexatie een „dankbare inleiding
vormt om deze moeilijkheden op giakkelijke
wijze op te lossen door middel vapnnexatie?
Oplossing voor gebrek aan landiuwgroid,
voor tekort aan grondstoffen vo. verdere
industrialisatie te zoeken in vergoting van
eigen gebied met dat van een anc. wie het
ook zij, daarin ware, aldus deze 'deneering,
slechts te zien een herhaling d« Duitsche
methode om eigen economische peilijkheden
met een internationale machtsdal uit den
weg te ruimen, m.a.w. uit uiting'an impe
rialisme,, reeds als zoodanig vwerpelijk.
Het zij ons vergund hier de )wat schrik
aanjagende meening te verkonden, dat op
internationaal terrein geenszins jere machts
daad „als zodanig" verwerpelijk- Men hoe
de zich, te verwarren macht efceweld. Ge
weld is misbruikelijke aanwendil van macht,
en misbruikelijk beteekent: met/versc'nrijding
of schending van de grenzen, lor het recht
gesteld. Macht en recht behoev. echter vol
strekt niet onvereenigbaar me elkander te
zijn. Macht, gebasseerd op oritwist en on
betwistbaar recht, is een onwadeerlijk goed,
óók in zedelijken zin. Wannr Nederland
derhalve door de hoogste adsche recht-
scheppende instantie, den Raaider vrije vol
keren -en zoomin als ten Inzien van de
door overheidsgezag ingesteld nationale justi
tie, kan ook hiertegen geen trwijzing naar
bovenaardschen wil plaats aden de
macht wordt toegekend, zijn yia^l in grond-
uitbreiding te zoeken, dan isns land in dit
opzicht volkomen gedekt. Dl macht berust
alsdan op een erkenning vanicht, waartegen
geen appel mogelijk is.
Is hier dan een recht, objetf gezien? Naar
onze meening: Absoluut. Slats wie den in
val der Duitschers in 194Ön al wat erop
volgde te rechtvaardigen vit, kan thans
nog schadevergoeding dooryuitschland aan
Nederland als ongeoorloofd «schouwen; wel
niemand, vóór- of tegeristanl van annexatie,
zal dit voor zijn rekening wtn nemen. Daar
gelaten nu, of en in hoeverrtulk een schade
vergoeding ook langs ande wegen is te
verkrijgen, is verwerving vi Duitsch grond
gebied ontegenzeggelijk eei mogelijke vorm
van schadevergoeding.
Daar vele landsgrenzen, a zetr zeker de
Nederlandsch-Duitsche gree voor een goed
deel, kunstmatige producte: zijl, ontstaan
door de toevalligheid der histoie, behoeft
men aan deze grenzen geetblijvttde waarde
te hechten en is het vorden vn herstelbe
taling in grondgebied dus'tok sllig geoor
loofd. Conclusie moet dus igischzijn: slechts
wie den inval der Duitsche; in 1U0 te recht
vaardigen vindt, óf wie ai onz landsgren
zen een eeuwige waarde aekent kan an
nexatie thans ongeoorloofi vindt.
Dit, wat de dogmatischezijde >n de zaak
betreft, als als men dan och dtmatisch te
werk wil gaan. Maar rees uit et voren
staande blijkt, dat de schade.rgoedings-
factor het onveranderlijk uitganj>unt van
den (redelijken) annexativoorstaO-r is. Wij
mogen, gelijk men reeds :ag - i wij moe
ten, naar onze vaste o/ertuigifl an-
nexeeren. Dit eenmaal xxjropgelld, geven
wij volgaarne toe, dat z»o ons fcd en er
kend recht ons de macht doet ten el vallen,
Duitsch gebied bij het Ntderland:te voe
gen, dit ons welkom kan zijn aliiiddel tot
oplossing van eenige det dringet$e vraag
stukken, die zich aan ons volk voordoen.
Daaronder is, dat van den stijg en agra-
rischen bevolkingsdruk, en evene dat der
|roodstofftnvo«r?leaiog voor (ulthdlng van)
onze industrie. Doch het is toch waarlijk te
kinderachtig om iemand ook een volk
die zijn bestaand recht geldend maakt door
bepaalde, binnen de perken van dat recht
blijvende maatregelen, er een verwijt van te
maken, dat hem die rechtsoefening ook uit
anderen hoofde gelegen komt!
Wij vreezen, dat wij, voorstanders van an
nexatie en de tegenstanders voor zoover ij
met tegenwerpingen als bovenstaande aan-
komen, wel verschillende talen zullen blijven
spreken. Dat was niet altijd zoo. Wij durven
wedden, dat beide partijen vóór de Meidagen
van '40 dezelfde taal spraken, waarin het
woord „gebiedsuitbreiding",) laat staan, dat
van „annexatie", zelfs niet voorkwam. Er zijn
ons zelfs geen voorstanders van naam bekend,
die reeds destijds zonnen op middelen, ande
re dan onze droogleggingen, ontginningen enz.,
om aan de euvels van bevolkingsteveel en
grondstoffentekort het hoofd te bieden, zoo
dat men deze gezindheid hun thans als Neen
„voorbedachte rade" zou kunnen aanwrijven.
Hoe men die euvels zónder den Duitschen
overval zou hebben kunnen oplossen of zelfs
niet kunnen oplossen, is thans waarlijk een
zéér academische vraag. De zaak is echter,,
dat er sindsdien zoo het een en ander is ge
beurd is, een zeker Duitsch optreden, dat zoo
wel wat het agrarisch als wat het industrieel
gedeelte betret, deze problemen enorm heeft
verscherpt. De gelegenheid, ons ter gedeelte
lijke oplossing van die door Duitsche schuld
uitermate verhevigde problemen evt. geboden
bij de keuze van den vorm voor da ons rech
tens toekomende schadevergoeding te laten
voorbijgaan louter op roerselen des gemoeds,
dus willoos en verstandeloos, komt ons voor
te getuigen van een -geenszins Duitsche
sentimentaliteit die niet zedelijk is maar
ietwat ridicuur. Ridicuul in ejgen land, ridi
cuul vooral in het kader der internationale
verhoudingen. En „c'est le ridicule qui tue".
Het doodt niet slechts personen, het kan ook
een volk dooden.
's-Gravenhgae, 21 Sept. De vraag of aan
bezitters van electrische warmwaterapparaten
(z.g. „boilers") al dan niet extra stroom
dient te worden verstrekt, welke vraag de
gemoederen van het publiek reeds eenigen
tijd bezig houdt, is thans door den minister
van handel en nijverheid in bevestigenden zin
beantwoord. Bij beschikking van 17 Sept. j.L
wordt namelijk bepaald, dat voor apparaten
met een inhoud van 50 liter of minder ge
durende ten hoogste vier uren en voor groo~
tere apparaten gedurende ten hoogste drie
urpn electriciteit mag worden verbruikt. Dit
verbruki betreft evenwel uitsluitend den z.g.
„nachtstroom", geleverd tusschen 23 en 7 u.
CUIIV.il V.1 ^WV.11 IIWIIIWII VI MW 1 UIVII
rravenhage, 24 Sept. Naar de Indische
redacteur van Anh-Aneta verneemt, hebben
de onderhandelingen in Amerika van den di
recteur der K.L.M., den heer Plesman, ertoe
geleidt, dat Nederland binnenkort weer over
vliegtuigen zal beschikken, wearme le de
luchtlijn Amsterdam-'Batavia op den kortst
mogelijken tijd zal worden heropend. De on
derhandelingen van den heer Plesman zijn in
zooverre geslaagd, dat de Nederlandsche re
geering Vliegtuigen zal koopen, bestemd voor
het gebruik op de route Nederland-Neder-
landsch-Indië. Later zullen deze toestellen on
der bepaalde modaliteiten aan de K.L.M.
worden overgedragen
Het ligt in de bedoeling in eerste instantie
te komen tot een regeeringsvliegdienst op ln
dië, waarbij de K.L.M. voor de exploitatie zai
worden ingeschakeld. Reeds binnenkort kan
de opening van deze regeeringsvliegdienst op
lndië worden verwacht. Daarvoor zullen wor
den benut z.g. C 54 machines, dit zijn Doug
las DC 4 toestellen, omtrent welker aankop
dhr Plesman juist tot een accoord is gekomen.
- I i.i/.
I klllii.lMlIi
.JdLiüami