r AXELSCHE COURANT NIEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ZEEUWSCH-VLAAND EREN. ANNEXATIE. DE ATOOMBOM. No 93. ZATERDAG 11 AUGUSTUS 1945. 59e JAARGANG. Drukker-Uitgeefster: Firma J. C. VINK AXEL Adres Redactie en Administratie: Markt 12 AXEL Hoofdredactie: T. C. VINK van VESSEM V V Sr Van geallieerde zijde is nog nader medegedeeld Reeds'in 1939 waren geleerden van vele landen van oordeel, dat atoom splitsing mogelijk zou zijn en men besloot daarom het onderzoek op dit gebied voort te zetten. In 1941 kon worden gezegd dat een redelijke kans bestond dat de atoomsplitsingsbom voor het einde van den oorlog zou kunnen worden geproduceerd. Door president Roosevelt werd in October 1941 voorgesteld om in het onder zoek samen te werken en dit in Ame rika uit te voeren, gezien de moei lijkheden bij het onderzoek in Enge land door de voortdurende bombar dementen en de mogelijkheid van een invasie Ook Duitschland deed onderzoe king op hetzelfde gebied doch bleef ver bij de geallieerden achter, terwijl installatie's in Noorwegen die voor het onderzoek dienst deden door aan vallen met parachutisten buiten wer king werden gesteld. Op 16 Juli van dit jaar werd een proef genomen met de bom in de woestijn van New- Mexico. Na een ontzettende lichtflits, die het terrein helderder verlichtte dan het daglicht, volgde een geweldig aanhoudend gerommel. De luchtdruk was zoo hevig dat 2 mannen op 8 km tegen den grond werden geslagen. Een stofwolk steeg op tot 12 km hoogte De Engelsche bladen wijzen bij de mededeeling van deze nieuwe bom op het monsterachtige van deze uit vinding en de mogelijkheid dat ook andere ladden dan Engeland, Amerika en Duitschland proefnemingen op dit gebied doen en er in zullen slagen successen te boeken zonder dit aan de wereld bekend te maken Reuter meldt uit Guam Naar uit het hoofdkwartier van generaal Spaatz wordt medegedeeld, heeft een op Hirosjima geworpen atoombom 4V'io vierkante mijl, dat is zes tiende ged (60 pet.) van dit Japansche militaire centrum vernietigd. Weerberichten. Rond 15 Augustus zal De Bilt weer dagelijks een weerbericht geven. Op dat tijdstip verwacht men nl aansluiting op het West-Europeesche meteotelex net, een van de belangrijkste nieuwe vondsten op weerkundig gebied De weerberichten zullen in een voor. het De Emmabloem-collecte. Dit najaap in September zal wederom de populaire Emmabloem collecte, ten bate van de tuberculosebestrijding, gehouden worden. Vooral nu door den oorlog de tuberculose zoo sterk is toegenomen, is het zaak dat alles in het werk gesteld'wordt, om deze kwaadaardige ziekte met kracht te bestrijden. Hiervoor is echter vee geld noodig en de Nederl Centrale Vereeniging tot bestrijding van de tuberculose rekent dan ook op milde publiek begrijpelijker vorm gegoten j tuberculose rekent dan ook op mil woeden. gaven van het Nederlandsche Volk, De gezondheidstoestand van H.M. de Koningin blijft zeer bevredigend, toch zal H M. zich gedurende de maand Aug nog moeten ontzien en zich van groote vermoeienissen onihouden. Zij wenscht haar verjaardag in alle stilte in Haar familiekring te vieren. De grootste vliegboot. h Abonneraents- pri)« Losse nummert 5 ct Kwortaal- abonnement AXEL binnen de kom il. 1.25 Alle andere plaatten n. 1.55 f Advertentieprijs" 7 ct per m.m. Ingezonden Mededeellngen 15 ct per m.m. Kleine Advertentlön (maximum 8 regels) 1 - 5 regels 62 ct. Iedere regel meer 12 ct. extra dienstaanbiedingen 52 ct. Het Ned. Comité voor Gebiedsuitbreiding schrijft ons: „11™ Wat in de annexatie-kwestie van ons allen, staatsburgers, gevraagd wordt, is in betrekke lijk kort tijdsbestek te komen tot een meemngs- en in zekeren zin een wilsvorming, die onze re- qeerders bij hun onderhandelingen als richtsnoer moet dienen voor het stellen van hun schade- vergoedingseischen tegen Duitschland en net bepalen van onze nationale politiek ter mede beveiliging van den vrede tegen een nieuwe uit barsting van aanvalszucht uit dat land. Z.ulk een raadpleging van het geheele volk op een terrein, dat bij uitstek de buitenlandsche poli tiek aangaat, is even democratisch als nieuw. Er blijkt uit hoe onze bewindslieden zich bewust zijn, met een neuw .Nederland in een nieuwe wereld te doen te hebben. Maar dat nieuwe ver onderstelt, dat dan ook ieder staatsburger zich omtrent de annexatievraag een klaar denkbeeld vormt en ervan doordrongen is, dat zoowel een antwoord in den zin van wèf- als van met- annexatie ons land bindt voor vele tientellen jaren, zoo niet voor eeuwen. Er wordt den pro-annexatiegezinden hier en daar reeds verweten, dat zij zich door „gevoel laten leiden, en dat het „gezond verstand der nuchtere Nederlanders" tegen hen zou zijn. Na tuurlijk is juist dit te zeggen een gevoelsargu ment, een speculeeren op gevoel. Nuchterheid is niet het patent van degenen die zich ver beelden, dat Neerland's grenzen binnen de ko mende orde van zaken in Europa bij voorbaat ingevroren zijn. Zoo nuchterheid hetzelfde is als onwetendheid, onverschilligheid en behoud zucht, bedriegt zij zichzelf. Zoo zij gelijkzeggend is met de idee, dat een „klein Nederland aanstonds dezelfde levensmogelijkheden, voor alle lagen der bevolking, biedt als voor den oorlog, is zij een gevaarlijke illusie. Zoo nuch terheid zich spiegelt aan onze neutraliteit van vóór '40, mtjge zij tevens bedenken waarheen deze ons gevoerd heeft. Het „gevoel", óók der voorstanders ven annexatie, is tegen gebieds uitbreiding, en dat gevoel siert ons allen. Het gezond verstand, de nuchtere kijk op feiten ge biedt hun echter, er vóór te zijn, in het besef dat zcrnder bodemwinst ons volk niet slechts voor vele geslachten den last der Duitsche ver nielingen en uitplunderingen, den last der en orme pensioenbetalingen en verloren bestaans- kansen zelf zal moeten torsen, maar ons land in de wereld een te verwaarloozen factor wordt, als een Andorra, een Lichtenstein van voor den oorlog. Een wereld, die niet te rekenen heeft met Nederland in Europa, trekt zich uiteraard ook veel minder aan van Nederland's belangen daarbuiten. Een krachtig en spoedig tot rede lijken welstand teruggekeerd Nederland kan niet alleen zeker zijn van Amerikaansche cre- dieten (men leent niet aan paupers), het biedt ook de eenige reëele basis voor een samen werking min of meer op voet van gelijkheid tusschen ons land en de rijksdeelen in Oost en West. Ons herstel in welvaart, in volkskracht en in aanzien mag geen generaties duren. Wij moeten er snel bovenop, willen wij niet be zweken zijn als natie, aleer de versterkende middelen zijn toegediend. Welnu, alleen aan hechting van Duitsch gebied zal de spoedig re aliseerbare waarden leveren, voldoende om al thans een deel van het' enorme gapende gat in ons volksvermogen aan te vullen. De staatscommissie, belast met de raming der totale oorlogsschade van ons land, is gekomen tot een voorloopig cijfer van 20 milliard gulden, berekend naar vooroorlogsch prijspeil. Weet iedere Nederlander wat dit zeggen wil? Dit bedrag vertegenwoordigt óver de helft van het totale vooroorlogsche volksvermogen. Zou de Nederlandsche Staat deze schade voor zijn rekening nemen en aan de bevolking willen vergoeden door haar daarvoor geld te leenen V/2 pet. rente, dan zou dit een eeuwigdurenden rentelast op ons volk leggen van 15 pet. van het totaal vooroorlogsch volksinkomen. Moet Nederland dezen last zelf geheel of grootendeels op zich nemen, dan heeft het geen tans tot her opbouw van een redelijk levenspeil. Dat raakt een ieder: maar den arbeider en den kleinen spaarder in de eerste plaats. Vanzelfsprekend dus, schadevergoeding door Duitschland, en wel eene die zoowel voor Ne derland, als ook internationaal, acceptabel is, Wat het eerste betreft: Nederland heeft geen belang bij levering van arbeidskrachten, waar van wij reeds een teveel hebben, of van roe rende goederen, waardoor ons eigen productie apparaat in de war zal komen, terwijl hiervoor bovendien noodig is, dat Duitschland eerst zelf op de been wordt gebracht. Betalingen in de toekomst, alleen gegarandeerd door verdragen, en te verkrijgen van een weer sterk geworden Duitschland, zijn natuurlijk volkomen illusoir. De eenige voor Nederland acceptabele compen satie is door gebiedsoverdracht, welke op kor ten termijn kan worden afgewikkeld. Voor de aan Duitschland grenzende staten is internationaal bezien vergoeding door gebieds overdracht gewenscht, omdat voor de niet aan Duitschland grenzende staten, die geen territo riale wenschep kunnen hebben, dan de andere vergoedingsmogelijkheden blijven gereserveerd. Uit Nederlandsch en uit internationaal veilig heidsoogpunt is voorts het afsnijden van die Duitsche grensgebieden, waarin de steenkolen velden liggen, noodzakelijk in verband met de daarop berustende mogelijkheid tot wederop richting van een groote „zware industrie", die steeds tot oorlog aanleiding gaf en wederom zou geven. Het ontbreken van deze „ware in- dustie" zal het Duitsche volk nopen zich meer agrarisch te oriënteeren en daardoor zelfs, wel licht en op den duur, leiden tot een voor Europa gunstige geesteswijziging. Niet alleen wij be grijpen dit zoo. De Amerikanen zien het even zoo en de Russen hebben het begrepen en ernaar gehandeld. Voor heden niet meer betoog. Het voren staande echter moge reeds toonen, dat het werken op „gevoel" niet aan den kant der voorstanders van gebiedsvergrooting ligt. Ge gevens als deze vertolken niet de hartstochten die gewekt, noch de tranen die vergoten zijn, en evenmin roepen zij nieuwe sentimenten of ressentimenten op. Zij richten zich tot den nuchteren aard van den Nederlander, wiens nuchterheid niet op onkunde of zelfgenoegzaam heid berust dat waande het volk, dat van ,dumme Hollander" sprak maar die in staat feiten en cijfers onder oogen te zien en te af te wegen. Londen, 21 Juli (ANEP-ANET). In de „Radio Times", het programmablad van de B.B.C., vertelt de bekende verslaggever Frank Gillardrover zijn ontmoeting met collega s van de Russische radio. De Russen waren erg be nieuwd, vertelt Gillard, naar de wijze waarop de B.B.C. erin slaagde om zoo gauw het nieuwe oorlogsnieuws naar Londen te krijgen, en daar uit te zenden. Zij wilden alles weten omtrent de mobiele installaties voor het Op nemen van grammofoonplaten, waarop de ver slaggever zijn indrukken van het front vast legde. De Russische correspondenten zonden oor spronkelijk hun materiaal via een vaste ver binding over land naar Moskou. Naarmate de Duitschers terugtrokken werd die verbinding verlengd. Aan het eene uiteinde van de lijn had men dan in de haast in elkaar geknutselde studios, waar het nieuws werd gelezen. Nader hand gebruikte men de Engelsche methode van de gramofoonplaten, die naar de studio in het veld werden gebracht en daar afgedraaid en naderhand in Moskou officieel uitgezonden. Duplicaten van de platen werden per specialen dienst naar Moskou gevlogen, als er, in alle opzichten, een „kink in den kabel" kwam. De Russen vertelden Gillard interessante dingen over Radio-Leningrad,, dat zijn uitzen dingen den geheelen tijd van het beleg niet had onderbroken. Men had niet veel moeite om het nieuwsmateriaal bij elkaar te krijgen, maar de bezwaren zaten hem in het uitzenden ervan. De Duitschers kenden natuurlijk de positie van het origineele station. Gevolg: Beschieting en bombardementen. De masten kwamen neer. De zender werd beschadigd. Toen begonnen de Russen verplaatsbare zenders te bouwen, die op vrachtwagens waren gemonteerd. Men ge bruikte geen zendmasten meer, maar kabels die in de lucht werden gehouden door sperbalons. Eenige malen schoten Duitsche .vliegtuigen de ballons neer, waardoor de heele zaak brandend naar beneden kwam, doch dit kon Radio- Leningrad het zwijgen niet opleggen. De zen der bleef, ondanks alle bezwaren en de ellende 'van het beleg, in de lucht en de Duitschers konden er naar raden hoe die verwenschte Blsje wisten het klaarspeelden! Stichting vau een .Cité Maritime" te Rotterdam. De eerste zeemansclub geopend. Rotterdam, 28 |uli (A.A.) De Stichting „Havenbelangen" te Rotterdam heeft groot sche plannen voor de vorming van een „Cué Maritime'', ter vervanging van het oude centrum van vermaak, dat in de Mei dagen van 1940 door de Duitschers werd verwoest. Het zal echter op een veel hooger plan komen te staan, dan de verzameling weliswaar schilderachtige, maar niet zeer beschaafde gelege->heden, die de Maasstad vroeger rijk was. Men heeft het voornemen café s, resiaurants, eetzalen, bibliotheken, hotels, kerken, concertzalen, zwembaden en theaters voor de zeelieden te gaan bouwen. Al zal dit alles een kwestie van jaren wor den, de verschillende zeemanstehuizen en de vakvereenigingen zijn vastbesloten met de uitvoering van de plannen zoo spoedig mogelijk te beginnen. Een eerste stap in de goede richting is gemaakt met de opening vau een Uni ed Na ions Seamen's Club in het Café Caland West aan den Nieuwen Binnenweg. Uè club wordt eiken avond j door een kleine vierhonderd zeelui uit alle deeien der wereld bekocht E'k"men Engel i sctie, Amerikaansche, Noorsche, Zweedsche en Hohandscne zeelui, die lij zijn, dat ze in Rotterdam tenminste één gelegenheid vinden, waar ze zich goed en goedkoop kunnen vermaken. Merkwaardig is. dat de plannen tot stichting van een Cité Maritime eigenlijk in het gijzelaarskamp van St. Michielsgestel zijn ontstaan. Op een propagandadag voor de Rotterdamsche haven, die daar onder de gijzelaars werd gehouden, werd het idee geopperd en uitvoerig door de gijzelaars besproken. Amerikaansche delegatie in ons land. Een delegatie, samengesteld uit 11 leden van verschillende commissies van het Ame rikaansche huis van afgevaardigden, heeft een bezoek gebracht aan Amsterdam en Den Haag. De voorzitter van de delegatie zag den toestand niet pessimistisch in, aan gezien de Amerikaansche productie de meest urgente ptoblemen wel zal kunnen oplossen. (A.A.) De Amerikaansche vliegers. Tachtig procent van het Amerikaansche vliegeipersoaeel dat deelnam aan den strijd in Europa en het Middeliandsche zeegebied zal in de Vereenigde Staten blijven. 2.130.000 man zullen naar den Stilien Oceaan worden gezonden, maar deze zullen worden gere- cruteerd uit degenen die niet overzee hebben dienst gedaan. Een Vliegtuig heeft den afstand Dayton -New-York, 850 km. in 62 min. afgelegd. Het overtrof daarmee de snelheid yan een vliegtuig, dat New York—Parijs in 14 uur en 12 min. vloog. (A.A.j Inzameling van blik. Voor het vervaardigen van huishoudelijke artikelen en vetpakkingen heeft de industtie dringend behoelie aan meer biik dan thans kan worden ingevoerd. In verband hiermede heeft het tijksbureau voor oude materialen en afvalstoffen de inlevering vootai van chocolade- en biscuitbltkken door de gros siers en detaillisten georganiseerd. Ook de huisvrouw kan medewerken door dergelijke van den winkelier ontvangen blikken bij dezen weer in te leveren. Voor het inza melen bij het publiek van ieege stamppot en vleeschblikjes zullen binnenkort plaatse lijke regelingtn worden bekend gemaakt. Tot dien tijd kunnen ook deze normaal aan den vutlnisdienst worden meegegeven. Zij komen ook dan aan de industrie ten goe-e. Londen, 18 Juli (ANEP-ANETA). De. grootste vliegboot ter wereld wordt ep het oogenblik gebouwd door de Howard Hughes fabriek te Culër City in Californië. Het ge vaarte weegt 190 ton, heeft een vleugelspanning van een kleine 100 meter en kost ongeveer 20 millioen doliar. De „Hercules", dat is de naam van het luchtmonster, zal acht motoren van elk 3.000 p.k. hebben. Maxmumsnelheid is pl.m. 330 km. per uur. Vervoerd kunnen worden o.m. een tank van 60 ton plus bemanning, of 750 vol- ledig-uitgeruste soldaten. De „Hercules" kan ook worden gebruikt als hospitaalvliegtuig het kan 350 patiënten op draagbaren vervoeren Het Britsche ministerie van luchtvaart deelt mede, dat boven Birma proeven zijn genomen met het'neerlaten van muilezels door middel van parachutes. De proef slaagde. De strate gische waarde van een en ander is zeer groots dear men thans ezels naar voren kan brengen in uren, waar vroeger dagen of meer voor noodig( waren. In bet begin waren er moeilijkheden want de langooren vertikten het de vliegtuigen in te wandelen. Per ezel waren gemiddeld drie uren noodig. Thans is dit veranderd, want men heeft de dieren er van te voren aan gewend en vrijmoedig huppelen ze thans de Dakota's in, waar ze de parachutes aankrijgen. Hoe staat hei met de auto- en motorbanden 's-Gravenhage, 3 Aug. 1945 (A.A.) Toen de Duitschers in 1940 ons land bezetten, was er een respectabele hoeveelheid motor- en auto banden aanwezig. In den loop der bezettings jaren werden deze voorraden door den bezetter of gevorderd of tegen den laagst mogelijken prijs opgekocht. Het gevolg hiervan was, dat er momenteel nagenoeg geen banden in Neder land aanwezig zijn. Daar het voor particulieren verboden is motor- en autobanden te impor teeren, stelde de geering direct na de bevrijding alles in het werk om deze belangrijke producten ingevoerd te krijgen, teneinde 'den handel niet uit te schakelen, werd een bandensyndicaat ge vormd, waarin een aantal bandenimporteurs zitting heeft. Deze instelling heeft met de be voegde regeeringsinstanties een overeenkomst gesloten, waarin werd vastgesteld, dat alle door de regeering aangekochte banden door het syndicaat zullen worden overgenomen en daar na gedistribueerd. Bij deze distributie zal ook de detailhandel worden ingeschakeld. Hoewel er groote orders in het buitenland loopen, zal het voorloopig noodig blijven de aflevering te verbinden aan een vergunning yan b,V, (U( Rljks-Verkmtinspectie.

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1945 | | pagina 1