w Overdenkingen in West Z.-Vlaanderen. Gemengd Nieuws. Bekendmakingen. Tot welke vortn het uitingsvermogen van den mensch vergroeid is. II. We gaan nu tot de uiterste tegenstelling over: de Nazi- propaganda van het Derde Rijk. Via pers, radio en Fiihrergeschet- ter heeft het Nazi-regime zijn woorden de wereld in geslingerd. En natuurlijk is er ie'S van die propaganda blijven hangen, want een gedeelte van het volk kijkt op naar de woorden, die in een boek staanhecht geloof aan de voorlichting in de couranten „het is toch een echte krant, zoo'n ding, dat bij iedereen aan huis komt; de man, die daar in schrijft, moet toch wel bar knap zijn". Een deel van het volk wordt meegezweept door de krijschende van bijvalsbetuigingen onderbroken redevoeringen van een volksmisleider. Al dezulken geloofden aan woorden, die wel door den voort brenger voortgebracht, echter niet door hem gevoeld en gedacht werden. Voorbeelden hiervan zijn er te overIn de couranten werd de taak van de Landwacht aldus voorgesteld, als zou zij de burgerij moeten beschermen. In werke lijkheid was de Landwacht een strijdwapen in de hand van het Nazi-regime. Het geschreven woord in de couranten diende dus niet tot het uitdrukking geven aan de gedachten van den voort brenger. Het geschreven woord diende slechts tot het verbergen van de ware gedachten en gevoe lens; tot het op een verkeerd spoor brengen van de gedachten van het volk. En al. wie aan dit geschreven woord geloofde, greep zich vast aan luchtwant zelfs het Nazi-regime geloofde niet aan de door hem uitgekreten woorden; was van de valschheid er van overtuigd. De beginselen van het Nazi régime kunnen dan ook niet ge vonden worden in zijn partij- punten, pers of redevoeringen; slechts in zijn daden kan men die beginselen vinden. Als spon tane uiting van de gevoelens en gedachten van het Nazi-régime kan men slechts zijn daden be schouwen. Er is altijd wel een streven geweest de taal te ge bruiken als een masker, dat men opzet om zijn ware gevoelens te verbergendit gebeurde dan slechts in bescheiden omvang door bepaalde kringen of per sonen. Het Nazi-regime heeft zich van het gesproken en geschreven woord bediend niet als uiting van zijn gevoelens en gedachten, maar als een middel, waarmede het zijn gevoelens en gedachten kon ver bergen. Wanneer gij iets te weten wilt komen van het Nat.- socialisme, moet ge bijv. niet luisteren naar de causerieën van den heer Max Blokzijlneen, dan had gij de deportatie van een groot deel van ons volk, het van de wereld wegvagen van kinderen en zieken moeten aanschouwen. Het is den heer Blokzijl echter niet te doen zijn eigen gevoelens en gedachten te uitenBlokzijl wil u geheel los van de bestaande feiten een aanlokkelijk beeld van hetnationaa' socialisme ophangen. En gij zoudt faliekant uitkomen, wanneer gij slechts afging op de woorden, welke door den heer Blokzijl voor de microfoon ge sproken worden, 't Kan alleen maar leerzaam zijn, de uitgespro ken beginselen van den heer Blokzijl te vergelijken met de beginselen, waaraan de gruwel daden ten grondslag liggen, be dreven door de parlij, die hij vertegenwoordigt. Bij de aanvaarding van zijn functie in 1933 heeft Hitier zijn volk vrede en welvaart beloofd. In de jaren, welke daarop volg den, heeft hij steeds weer in hartstochtelijke woorde<- betoogd, dat hij zoo voor den vrede was en voor ontwapening. O gelukkig volk, dat zijn woorden als tolk van zijn gedachten en gevoelens heeft opgevat. De redevoeringen van Hitler dienden slechts het volk te beïnvloeden, dat de rotte kern in zijn binnensteerde noodige steun van kon verkrijgen tot hi t ten uitvoer leggen van zijn bonze plannen. Wanneer het Nazi-regime een aanval wil openen op een volk of ras, heeft het daartoe wapens noodig en een van die wapens is het geschreven en gesproken woord. Geheel los van de waar heid betreffende dat volk of ras zal het Nazi-regime naar woorden zoeken, welke het mogelijk moeten maken een aanval op dat volk of ras te ontketenen. Met een „uiting" van voelen en denken heeft dat gesproken en geschreven woord van het Nazi-regime dus niets gemeen. De gevoelens en gedachten van het Nazi-regime zijn van 1933 tot 1945 gelijk gebleven zijn gespro ken en geschreven woord ver anderde steeds naar gelang de omstandigheden dit meebrachten Een ieder, die geen analphabeet is, kan een schoon partijgrogram- ma opstellen en een analphabeet kan de hulp van een meer ont wikkelde inroepen. De woorden laten zich lijdzaam neerschrijvenslechts de daden, welke op de woorden zouden moeten volgen, zijn moeilijker te volbrengen. Deze jaren lieten ons overdui delijk zien, dat wij ons geen meening kunnen vormen over een stelsel of partijwezen op grond van de beginselen, zooals die in het geschreven en gesproken woord den volke verkondigd worden. Want het geschreven en ge sproken woord kan vergroeien tot een masker, waarachter de ware gevoelens zich gereed maken den argeloozen toehoorder te bespringen. A. M. Rubens. Axel, Februari 1945. Al heeft men direct geen succes, toch doorzetten. Het is zoo gemakkelijk, dit bovenschrift te plaatsen, maar nu de practijk. Wat is het niet moeilijk met zijn taak door «e gaan, vaak zonder resultaat en wanneer de moeilijkheden zich aan alle kanten opstapelen. Maar moet dit een reden zijn de zaak op te geven En wanneer men het opgeeft, is er dan bevrediging, wordt het leven prettiger, heeft men dan een meer voldaan ge voel? Het is vaak hopeloos al de gedachten, die opkomen, het hoofd te bieden en niet moedeloos op te geven. Want wat biedt de toekomst Een groote onzeker heid, niets, maar dan ook niets wat moed geeft om vol te houden. Hoe zal het zijn met het overig deel van Holland, dat nog niet bevrijd is, waar vandaan meteen alle bouwmaterialen, machines en grondstoffen komen om de zaak weer op gang te brengen, wanneer zou men weer in een behoorlijk huis zitten met wat eigen meu belen, wanneer weer normale zaken kunnen doen of zijn arbeid, wat zal het worden na de neder laag van Duitschland, hoe lang duurt het nog voordat Indië be vrijd is, hoe moet het met het tekort van werklust van de arbei ders, wat zal er met ons geld gpschkdeo, hoe zal zich de politieke ioestand in ons land ontwikkelen Wanneer men zoo zijn gedach ten laat gaan en het alleen van menschen verwacht, is er geen doorzicht. Hebt u er wel eens over nagedacht, of deze tijd niet gekomen is om ons wal te zeggen, om onze afhankelijkheid op elk gebied te doen gevoelen Vóór den oorlog, wie wist toen, wat honger was. Alles was te krijgen. Werd dat gewaardeerd Neen, zeker niet, alles hoorde zoo. Het was nooit genoeg en nooit goed ge"oeg, Wat waren we niet trotsch op ons eigen huis, werk kring, ons geld, landerijen en fabrieken. Wie kon ons wat doen 1 Onafhankelijk, niet te ge naken, om het met den dichter Kloos te zeggen: „Ik ben een God in het diepst van mijn ge dachten." Is het wel eens bij U opgekomen, dat een dergelijke houding moest voeren tot den ondergang God is liefde. Hij wil ons helpen, indien we slechts zijn kinderen willen zijn. Het is evenals in een huisgezin. Wat was het daar niet dikwijls het geval, dat de vader niets over zijn kinderen had te zeg gen Ze waren onafhankelijk en de ouders waren slechts lastige dwarskijkers. En wat is er in de meeste gevallen van deze kin deren terechtgekomen? En zoo is het ook met ons, indien het geloof over boord wordt gewor pen. En nu zitten we met de brokstukken. Iedereen en alles krijgt de schuld Maar zijn we eerlijk en willen we het erkennen, zoo ligt de schuld van alles in ons eigen hart, in ons egoïsme en gebrek aan naastenliefde. Het devies „Ieder voor zich en God voor ons allen" toont nu zijn wrange vruchten. God laat zijn heilige rechten op ons zondige menschen niet uit handen nemen. De ge lijkenis van den rijken dwaas uit Lucas geldt ook voor ons nog steeds. Deze luidt als volgt: „Eens rijken menschenhand had „wel gedragen, en hij overleide „bij zichzdven, zeggende: Wat „zal ik doen? Want ik heb „niet, waarin i k mijne vruchten „zal verzamelen. En hij zeide „Dit zal i k doen, i k zal mijne „schuren afbreken en grootere „bouwen, en zal aldaar verza melen al dit m ij n gewas en „deze m ij n e goederen. En „ik zal tot mijn ziel zeggen: „Ziel, gij hebt vele goederen, die „opgelegd zijn voor vele jaren, „neem rust, eet, drink, wees „vroolijk. „Maar God zeide tot hem: „Gij dwaas, in dezen nacht zal „men uwe ziel van U afeischen, „hetgeen gij bereid hebt, wienc „zal het zyn? Alzoo is het mu „dien die zic'izelven schatten ver gadert, en niet rijk is in God". Het was soms moeilijk te be grijpen, hoe dit zoo plotseling kon, alles weg. Maar nu hebben we het mede gemaakt. Is het niet velen van ons overkomen, dat we om 3 uur nog alles bezaten en na een bombardement een half uur later, alles verloren hadden. Wie had aan zooiets ooit gedacht. Dat kon toch niet en vooral mij niet overkomen. Wanneer we op het oogenblik ons leven en streven in dit ver band zien, dan wordt alles anders. Dan zien we, dat we tot nu toe blind geweest zijn, en dat onze gedachtengang verkeerd was. Wanneer we ons feilen bekennen en zien, dat we slechts uit egoisme geleefd hebben en dit leventje zonder meer wéér willen terug beginnen,dan krijgen we de kracht om verder te gaan ondanks alle hinderpalen. Vaak is het of alles ons bij de handen afbreekt. Maai wat u dan bouwt of wilt doen. is dat dan weer geen hoogmoed of trotsche onafhankelijkheid, ten einde te kunnen zeggen „dat neb ik en nog eens ik gedaan Stil en rustig doorwerken, altijd maar weer. Evenals bij het geloof is het steeds weer vallen en opstaan En wanneer men dan geniet zoo veel mogelijk van elke dag, dat men met zijn familie bij elkaar is, dan geeft elk succes, hoe klein ook. voldoening. Heusch, wanneer het goed voor u is, wordt uw arbeid gezegend en krijgt u sue ces. Maar het egoisme moet op de achtergrond. En dan zult u zien, dat het succes komt, vaak op een wijze, zooals u het niet verwacht hebt. Dus doorzetten ondanks alles. Ende desespereer niet. S. Nieuwe gevechtsvliegtuigen der geallieerden. Londen, 1 Maart 1945- (ANEP- ANETA). Het Britsche Luchtvaartminis terie en generaal Arnold, bevel hebber der Amenkaansche lucht macht, hebben bijzonderheden bekendgemaakt over nieuwe typen van schroeflooze vliegtuigen. De Britsche „Meteor" is een éénpersoonsjager, die door twee turbines wordt aangedreven en zij is het eerste schroeflooze vliegtuig, dat door de geallieerden in gebruik wordt genomen. De Amerikaansche „Shooting Star", die thans in serie gepro duceerd wordt, beschrijft men als het snelste jachtvliegtuig, dat bestaat. Zij wordt door een enkele gasturbine gedreven. Beriijners leeren pantservuist hanteeren. Londen, 4 Maart. (Anep-Aneta). Een verder bewijs, dat de nazis besloten zijn te Berlijn de bewoners in de laatste verdedi gingslinie van het Hitlerregiem op te offeren, wordt geleverd door een Transocean nieuwsbericht. Daarin wordt gezegd, dat iedere bewoner van Bei lijn, die wapens kan dragen, Zondagmiddag ge legenheid zal kiijgen het gebruik van de pantservuist te leeren, zonder ze evenwel af te vuren, Openbare demonstraties met de pantservuist zullen in vele straten en pleinen van de stad plaats v'nden. Ieder bewoner van Ber lijn mag de vuist een keer af vuren, natuurlijk zonder scherpe ammunitie. Indien noodig zullen talrijke pantservuisten onder de bewoners van Berlijn worden verdeeld. In de studio's van Wa't. Disney i« een nieuwe film van groote lengte gereed gekomen. De titel is: „De Drie Caballero's". Het is gedeeltelijk een teeken- en kleurenfilm. In de film treden levende acteurs op in combinatie met geteekende scenes. De Fransche geleerde Geor- gps Claude, die als uitvinder van de V-l wordt beschouwd en zijn uitvinding aan de Duitschers zou hebben verkocht, heeft zich tijdens een verhoor heftig tegen deze beschuldiging gekeerd. Hij zeide dat zijn onderzoekingen op het gebied van vloeibare lucht alge meen bekend zijn. Het is moge lijk dat de Duitschers van zijn bevindingen gebruik hebben ge maakt, aldus Claude. Hij beweerde niet Duitschgezind te zijn geweest maar vertrouwen in Petain te heb ben gehad en in samenwerking met Duitschland geloofd te heb ben. Voorts gaf hij toe, tallooze malen Fransche vrijwilligers voor het Oostfront te hebben toege sproken. Prinses Elizabeth, de Brit sche kroonprinses, heeft dienst genomen in de A.T.S. (Auxilary Territorial Service), het Britsche legeronderdeel voor de vrouwen. Zij heeft de rang van 2e luitenant, de laagste officiersrang in hei leger. (Anep-Aneta). Dames- en werkschoenen. De Burgemeester van AXEL brengt ter kennis van belang hebbenden, dat er nog dames- en werkschoenen van de navol gende maten aanwezig zijn Damesschoenen 37, 38, 39, 391/,. 40, 40V» en 41. Werk schoenen diverse maten. Degenen, die daarvoor nog in aanmerking wenschen te komen, kunnen Maandag 19 en Dinsdag 20 Maart a.s. des voormiddags van 9.30—12 en des middags van 1.30—4.30 uur op het Distributiekantoor (ingang langs achter) hun bon en schoenen afhalen. Gepast geld mede te brengen. De Burgemeester van Axel, P. L. D. J. VAN OEVEREN. o Onderwijs aan de Openbare Lagere School. Burgemeester en Wethouders van AXEL maken bekend, dat met ingang van MAANDAG 19 MAART 1945 de lessen voor alle klassen der Openb. Lagere School zullen worden hervat. Burgemeester en Wethouders voornoemd, De Burgemeester, P. L. D. J. VAN OE VEREN. De Secretaris, MARIS, a. d r, n. n n. s, Beambte der R.V.S., afd. Breskens. Evacuatie-adres; AXEL, Weststr. 2, Bijkantoor „A N.W.B.", Dommelstraat 27, Eindhoven. Bijkantoor „A.N.W.B.', Veemarkt 8, Breda. Bijkantoor „A.N.W.B.", Stationsstraat 14, Maastricht. 42 in ruil voor lage zwarte leeren Heerenschoenen, m 42 SIMONS, Spui D 6, Axel. J. 11 'I I I uvrui jung rvuipaar mei een baby, een slaapkamer en een woonkamer keuken. C. DEES, Noordstraat 36, Zaamslag,

Krantenbank Zeeland

Axelsche Courant | 1945 | | pagina 4