w
Overdenkingen
in West Z.-Vlaanderen.
Gemengd Nieuws.
Bekendmakingen.
Tot welke vortn het
uitingsvermogen van den
mensch vergroeid is.
II.
We gaan nu tot de uiterste
tegenstelling over: de Nazi-
propaganda van het Derde Rijk.
Via pers, radio en Fiihrergeschet-
ter heeft het Nazi-regime zijn
woorden de wereld in geslingerd.
En natuurlijk is er ie'S van die
propaganda blijven hangen, want
een gedeelte van het volk kijkt
op naar de woorden, die in een
boek staanhecht geloof aan de
voorlichting in de couranten
„het is toch een echte krant,
zoo'n ding, dat bij iedereen aan
huis komt; de man, die daar in
schrijft, moet toch wel bar knap
zijn". Een deel van het volk
wordt meegezweept door de
krijschende van bijvalsbetuigingen
onderbroken redevoeringen van
een volksmisleider.
Al dezulken geloofden aan
woorden, die wel door den voort
brenger voortgebracht, echter niet
door hem gevoeld en gedacht
werden. Voorbeelden hiervan zijn
er te overIn de couranten werd
de taak van de Landwacht aldus
voorgesteld, als zou zij de burgerij
moeten beschermen. In werke
lijkheid was de Landwacht een
strijdwapen in de hand van het
Nazi-regime. Het geschreven
woord in de couranten diende
dus niet tot het uitdrukking geven
aan de gedachten van den voort
brenger. Het geschreven woord
diende slechts tot het verbergen
van de ware gedachten en gevoe
lens; tot het op een verkeerd
spoor brengen van de gedachten
van het volk. En al. wie aan dit
geschreven woord geloofde, greep
zich vast aan luchtwant zelfs
het Nazi-regime geloofde niet aan
de door hem uitgekreten woorden;
was van de valschheid er van
overtuigd.
De beginselen van het Nazi
régime kunnen dan ook niet ge
vonden worden in zijn partij-
punten, pers of redevoeringen;
slechts in zijn daden kan men
die beginselen vinden. Als spon
tane uiting van de gevoelens en
gedachten van het Nazi-régime
kan men slechts zijn daden be
schouwen. Er is altijd wel een
streven geweest de taal te ge
bruiken als een masker, dat men
opzet om zijn ware gevoelens te
verbergendit gebeurde dan
slechts in bescheiden omvang
door bepaalde kringen of per
sonen.
Het Nazi-regime heeft zich van
het gesproken en geschreven
woord bediend niet als uiting van
zijn gevoelens en gedachten, maar
als een middel, waarmede het zijn
gevoelens en gedachten kon ver
bergen. Wanneer gij iets te
weten wilt komen van het Nat.-
socialisme, moet ge bijv. niet
luisteren naar de causerieën van
den heer Max Blokzijlneen, dan
had gij de deportatie van een
groot deel van ons volk, het van
de wereld wegvagen van kinderen
en zieken moeten aanschouwen.
Het is den heer Blokzijl echter
niet te doen zijn eigen gevoelens
en gedachten te uitenBlokzijl
wil u geheel los van de bestaande
feiten een aanlokkelijk beeld van
hetnationaa' socialisme ophangen.
En gij zoudt faliekant uitkomen,
wanneer gij slechts afging op de
woorden, welke door den heer
Blokzijl voor de microfoon ge
sproken worden, 't Kan alleen
maar leerzaam zijn, de uitgespro
ken beginselen van den heer
Blokzijl te vergelijken met de
beginselen, waaraan de gruwel
daden ten grondslag liggen, be
dreven door de parlij, die hij
vertegenwoordigt.
Bij de aanvaarding van zijn
functie in 1933 heeft Hitier zijn
volk vrede en welvaart beloofd.
In de jaren, welke daarop volg
den, heeft hij steeds weer in
hartstochtelijke woorde<- betoogd,
dat hij zoo voor den vrede was
en voor ontwapening. O gelukkig
volk, dat zijn woorden als tolk
van zijn gedachten en gevoelens
heeft opgevat. De redevoeringen
van Hitler dienden slechts het
volk te beïnvloeden, dat de
rotte kern in zijn binnensteerde
noodige steun van kon verkrijgen
tot hi t ten uitvoer leggen van
zijn bonze plannen.
Wanneer het Nazi-regime een
aanval wil openen op een volk
of ras, heeft het daartoe wapens
noodig en een van die wapens
is het geschreven en gesproken
woord. Geheel los van de waar
heid betreffende dat volk of ras
zal het Nazi-regime naar woorden
zoeken, welke het mogelijk moeten
maken een aanval op dat volk of
ras te ontketenen. Met een „uiting"
van voelen en denken heeft dat
gesproken en geschreven woord
van het Nazi-regime dus niets
gemeen.
De gevoelens en gedachten van
het Nazi-regime zijn van 1933 tot
1945 gelijk gebleven zijn gespro
ken en geschreven woord ver
anderde steeds naar gelang de
omstandigheden dit meebrachten
Een ieder, die geen analphabeet
is, kan een schoon partijgrogram-
ma opstellen en een analphabeet
kan de hulp van een meer ont
wikkelde inroepen.
De woorden laten zich lijdzaam
neerschrijvenslechts de daden,
welke op de woorden zouden
moeten volgen, zijn moeilijker te
volbrengen.
Deze jaren lieten ons overdui
delijk zien, dat wij ons geen
meening kunnen vormen over een
stelsel of partijwezen op grond
van de beginselen, zooals die in
het geschreven en gesproken
woord den volke verkondigd
worden.
Want het geschreven en ge
sproken woord kan vergroeien
tot een masker, waarachter de
ware gevoelens zich gereed maken
den argeloozen toehoorder te
bespringen.
A. M. Rubens.
Axel, Februari 1945.
Al heeft men direct geen
succes, toch doorzetten.
Het is zoo gemakkelijk, dit
bovenschrift te plaatsen, maar nu
de practijk. Wat is het niet
moeilijk met zijn taak door «e
gaan, vaak zonder resultaat en
wanneer de moeilijkheden zich
aan alle kanten opstapelen. Maar
moet dit een reden zijn de zaak
op te geven En wanneer men
het opgeeft, is er dan bevrediging,
wordt het leven prettiger, heeft
men dan een meer voldaan ge
voel? Het is vaak hopeloos al
de gedachten, die opkomen, het
hoofd te bieden en niet moedeloos
op te geven. Want wat biedt de
toekomst Een groote onzeker
heid, niets, maar dan ook niets
wat moed geeft om vol te houden.
Hoe zal het zijn met het overig
deel van Holland, dat nog niet
bevrijd is, waar vandaan meteen
alle bouwmaterialen, machines en
grondstoffen komen om de zaak
weer op gang te brengen, wanneer
zou men weer in een behoorlijk
huis zitten met wat eigen meu
belen, wanneer weer normale
zaken kunnen doen of zijn arbeid,
wat zal het worden na de neder
laag van Duitschland, hoe lang
duurt het nog voordat Indië be
vrijd is, hoe moet het met het
tekort van werklust van de arbei
ders, wat zal er met ons geld
gpschkdeo, hoe zal zich de
politieke ioestand in ons land
ontwikkelen
Wanneer men zoo zijn gedach
ten laat gaan en het alleen van
menschen verwacht, is er geen
doorzicht. Hebt u er wel eens
over nagedacht, of deze tijd niet
gekomen is om ons wal te zeggen,
om onze afhankelijkheid op elk
gebied te doen gevoelen Vóór
den oorlog, wie wist toen, wat
honger was. Alles was te krijgen.
Werd dat gewaardeerd Neen,
zeker niet, alles hoorde zoo. Het
was nooit genoeg en nooit goed
ge"oeg, Wat waren we niet
trotsch op ons eigen huis, werk
kring, ons geld, landerijen en
fabrieken. Wie kon ons wat
doen 1 Onafhankelijk, niet te ge
naken, om het met den dichter
Kloos te zeggen: „Ik ben een
God in het diepst van mijn ge
dachten." Is het wel eens bij U
opgekomen, dat een dergelijke
houding moest voeren tot den
ondergang God is liefde. Hij
wil ons helpen, indien we
slechts zijn kinderen willen zijn.
Het is evenals in een huisgezin.
Wat was het daar niet dikwijls
het geval, dat de vader niets
over zijn kinderen had te zeg
gen Ze waren onafhankelijk en
de ouders waren slechts lastige
dwarskijkers. En wat is er in de
meeste gevallen van deze kin
deren terechtgekomen? En zoo
is het ook met ons, indien het
geloof over boord wordt gewor
pen. En nu zitten we met de
brokstukken. Iedereen en alles
krijgt de schuld
Maar zijn we eerlijk en willen
we het erkennen, zoo ligt de
schuld van alles in ons eigen
hart, in ons egoïsme en gebrek
aan naastenliefde. Het devies
„Ieder voor zich en God voor
ons allen" toont nu zijn wrange
vruchten. God laat zijn heilige
rechten op ons zondige menschen
niet uit handen nemen. De ge
lijkenis van den rijken dwaas uit
Lucas geldt ook voor ons nog
steeds. Deze luidt als volgt:
„Eens rijken menschenhand had
„wel gedragen, en hij overleide
„bij zichzdven, zeggende: Wat
„zal ik doen? Want ik heb
„niet, waarin i k mijne vruchten
„zal verzamelen. En hij zeide
„Dit zal i k doen, i k zal mijne
„schuren afbreken en grootere
„bouwen, en zal aldaar verza
melen al dit m ij n gewas en
„deze m ij n e goederen. En
„ik zal tot mijn ziel zeggen:
„Ziel, gij hebt vele goederen, die
„opgelegd zijn voor vele jaren,
„neem rust, eet, drink, wees
„vroolijk.
„Maar God zeide tot hem:
„Gij dwaas, in dezen nacht zal
„men uwe ziel van U afeischen,
„hetgeen gij bereid hebt, wienc
„zal het zyn? Alzoo is het mu
„dien die zic'izelven schatten ver
gadert, en niet rijk is in God".
Het was soms moeilijk te be
grijpen, hoe dit zoo plotseling
kon, alles weg. Maar nu hebben
we het mede gemaakt. Is het niet
velen van ons overkomen, dat we
om 3 uur nog alles bezaten en
na een bombardement een half
uur later, alles verloren hadden.
Wie had aan zooiets ooit gedacht.
Dat kon toch niet en vooral mij
niet overkomen.
Wanneer we op het oogenblik
ons leven en streven in dit ver
band zien, dan wordt alles anders.
Dan zien we, dat we tot nu toe
blind geweest zijn, en dat onze
gedachtengang verkeerd was.
Wanneer we ons feilen bekennen
en zien, dat we slechts uit egoisme
geleefd hebben en dit leventje
zonder meer wéér willen terug
beginnen,dan krijgen we de kracht
om verder te gaan ondanks alle
hinderpalen. Vaak is het of alles
ons bij de handen afbreekt. Maai
wat u dan bouwt of wilt doen.
is dat dan weer geen hoogmoed
of trotsche onafhankelijkheid, ten
einde te kunnen zeggen „dat neb
ik en nog eens ik gedaan Stil en
rustig doorwerken, altijd maar
weer. Evenals bij het geloof is
het steeds weer vallen en opstaan
En wanneer men dan geniet zoo
veel mogelijk van elke dag, dat
men met zijn familie bij elkaar is,
dan geeft elk succes, hoe klein
ook. voldoening. Heusch, wanneer
het goed voor u is, wordt uw
arbeid gezegend en krijgt u sue
ces. Maar het egoisme moet op
de achtergrond. En dan zult u
zien, dat het succes komt, vaak
op een wijze, zooals u het niet
verwacht hebt. Dus doorzetten
ondanks alles.
Ende desespereer niet. S.
Nieuwe gevechtsvliegtuigen
der geallieerden.
Londen, 1 Maart 1945- (ANEP-
ANETA).
Het Britsche Luchtvaartminis
terie en generaal Arnold, bevel
hebber der Amenkaansche lucht
macht, hebben bijzonderheden
bekendgemaakt over nieuwe typen
van schroeflooze vliegtuigen.
De Britsche „Meteor" is een
éénpersoonsjager, die door twee
turbines wordt aangedreven en
zij is het eerste schroeflooze
vliegtuig, dat door de geallieerden
in gebruik wordt genomen.
De Amerikaansche „Shooting
Star", die thans in serie gepro
duceerd wordt, beschrijft men als
het snelste jachtvliegtuig, dat
bestaat. Zij wordt door een
enkele gasturbine gedreven.
Beriijners leeren pantservuist
hanteeren.
Londen, 4 Maart. (Anep-Aneta).
Een verder bewijs, dat de
nazis besloten zijn te Berlijn de
bewoners in de laatste verdedi
gingslinie van het Hitlerregiem op
te offeren, wordt geleverd door
een Transocean nieuwsbericht.
Daarin wordt gezegd, dat iedere
bewoner van Bei lijn, die wapens
kan dragen, Zondagmiddag ge
legenheid zal kiijgen het gebruik
van de pantservuist te leeren,
zonder ze evenwel af te vuren,
Openbare demonstraties met de
pantservuist zullen in vele straten
en pleinen van de stad plaats
v'nden. Ieder bewoner van Ber
lijn mag de vuist een keer af
vuren, natuurlijk zonder scherpe
ammunitie. Indien noodig zullen
talrijke pantservuisten onder de
bewoners van Berlijn worden
verdeeld.
In de studio's van Wa't.
Disney i« een nieuwe film van
groote lengte gereed gekomen. De
titel is: „De Drie Caballero's".
Het is gedeeltelijk een teeken- en
kleurenfilm. In de film treden
levende acteurs op in combinatie
met geteekende scenes.
De Fransche geleerde Geor-
gps Claude, die als uitvinder van
de V-l wordt beschouwd en zijn
uitvinding aan de Duitschers zou
hebben verkocht, heeft zich tijdens
een verhoor heftig tegen deze
beschuldiging gekeerd. Hij zeide
dat zijn onderzoekingen op het
gebied van vloeibare lucht alge
meen bekend zijn. Het is moge
lijk dat de Duitschers van zijn
bevindingen gebruik hebben ge
maakt, aldus Claude. Hij beweerde
niet Duitschgezind te zijn geweest
maar vertrouwen in Petain te heb
ben gehad en in samenwerking
met Duitschland geloofd te heb
ben. Voorts gaf hij toe, tallooze
malen Fransche vrijwilligers voor
het Oostfront te hebben toege
sproken.
Prinses Elizabeth, de Brit
sche kroonprinses, heeft dienst
genomen in de A.T.S. (Auxilary
Territorial Service), het Britsche
legeronderdeel voor de vrouwen.
Zij heeft de rang van 2e luitenant,
de laagste officiersrang in hei
leger. (Anep-Aneta).
Dames- en werkschoenen.
De Burgemeester van AXEL
brengt ter kennis van belang
hebbenden, dat er nog dames-
en werkschoenen van de navol
gende maten aanwezig zijn
Damesschoenen 37, 38, 39,
391/,. 40, 40V» en 41. Werk
schoenen diverse maten.
Degenen, die daarvoor nog in
aanmerking wenschen te komen,
kunnen Maandag 19 en Dinsdag
20 Maart a.s. des voormiddags
van 9.30—12 en des middags
van 1.30—4.30 uur op het
Distributiekantoor (ingang langs
achter) hun bon en schoenen
afhalen.
Gepast geld mede te brengen.
De Burgemeester van Axel,
P. L. D. J. VAN OEVEREN.
o
Onderwijs aan de Openbare
Lagere School.
Burgemeester en Wethouders
van AXEL maken bekend, dat
met ingang van MAANDAG 19
MAART 1945 de lessen voor
alle klassen der Openb. Lagere
School zullen worden hervat.
Burgemeester en Wethouders
voornoemd,
De Burgemeester,
P. L. D. J. VAN OE VEREN.
De Secretaris,
MARIS,
a. d r, n. n n. s,
Beambte der R.V.S., afd. Breskens.
Evacuatie-adres; AXEL, Weststr. 2,
Bijkantoor „A N.W.B.", Dommelstraat 27, Eindhoven.
Bijkantoor „A.N.W.B.', Veemarkt 8, Breda.
Bijkantoor „A.N.W.B.", Stationsstraat 14, Maastricht.
42 in ruil voor lage zwarte
leeren Heerenschoenen, m
42 SIMONS, Spui D 6,
Axel.
J.
11
'I
I
I
uvrui jung rvuipaar mei een
baby, een slaapkamer en
een woonkamer keuken.
C. DEES, Noordstraat 36,
Zaamslag,