Fa J. C. VINK - Markt - AXEL
Een groot man.
Zomerdienstregeling der treinen en autobussen der Z.V.T.M.
Provinciale Stoombootdienst op de Wester-Schelde.
SPOORWEG MECHELEN—TERNEUZEN
Ingaande 5 Mei 1941.
Breskens—Pyramide—PhilippineTerneuzen.
v Breskens (boot)
8.24
9.50
12.50
15.50
19.36
v Hoofdplaat (Tol)
8.41
10.07
13.07
16.07
19.53
v Biervliet
8.52
10.18
13.18
16.18
20.04
v Pyramide
7.30
9.02
10.30
13.30
16.30
20.16
20.18
v Philippine
7.50
10.50
13.50
16.50
20.38
v Hoek
8.00
11.00
14.00
17.00
a Terneuzen (Hoeksche Brug)
8.10
11.10
14.10
17.10
Terneuzen—Philippine—PyramideBreskens.
v Terneuzen (Hoeksche Brug)
8.20
11.20
14.20
19.30
v Hoek
8.33
11.33
14.33
19.43
v Philippine
7.10
8.44
11.44
14.44
1954
v Pyramide
7.30
9.04
12.04
15.04
1704
20.15
v Biervliet
7.39
9.13
12.13
15.13
17.13
v Hoofdplaat (Tol)
7.49
9.23
12 23
15.23
1723
a Breskens (boot)
8.06
9.40
12.40
15.40
17.40
Terneuzen—Zaamslag—Perkpolderhaven.
v Terneuzen (Tramstation)
v Zaamslag
a Perkpolderhaven
6,22
7.00
8.40
9.02
9.40
11,50
12.12
12 50
14.35
14.57
15.35
17,00
17.22
18.00
19,20
19.40
Perkpolderhaven— Zaamslag—T erneuzen.
v Perkpolderhaven 7.05 9.50 13.00 15.45 1810
v Zaamslag 7.45 10.30 13.40 16 25 18.50
a Terneuzen (Tramstation) 8.05 10 50 14.00 16.45 19.10
Philippine—Sas van QentDrieschouwen—Axel—Zaamslag.
v Philippine
v Sas van Gent
v Westdorpe
v Driesch.
v Axel (Kerkdr.)
a Zaamslag
6.00 7.23
6.05 7.28
6.20 7.43
8.39
8.44
8.59
10.08
10.13
10.28
11.44
12.06
12.18
12.36a
13,51
14.10
14.22
14.37
14.42
14.54
16 03
16.08
16.23
17.38
17.58
18.08
18 28
18.33
18.48
20.39
20.58
21.10
21.30a
Zaamslag—Axel—Drieschouwen—Sas van Gent—Philippine.
Zaamslag
Axel (Kerkdr.)
Driesch.
Westdorpe
Sas van Gent
a Philippine
v Schoondijke
v IJzendijke
a Pyramide
v Pyramide
v IJzendijke
a Schoondijke
7.46
800
6.16a 8.06
6.36
6.48
7.08
9.02
9.17
9 22
1031
10.46
10.53
11.11
11.22
11.41
12.56a
13.16
13.28
13.48
14.57
15.12
15.17
16.26
16.41
16.47
17.07
17.17
17.35
18 51 19.42
19.05 19.55
19.10 20.00
SchoondijkeIJzendijke—Pyramide.
9.56 12.56
7.16 10.15 11.50 13.15 14.50
7.28 10.27 12.02 13.27 15.02
Pyramide-IJzendijke—Schoondijke.
9.05 10.30 12.05 13.30 15.05
9.19 10.42 12.19 13.42 15.19
9.36 12.36 - 15.36
St. Jansteen—Perkpolderhaven.
15.56
16 15
16.27
16.30
16.42
16.50
17.02
20.18
20.30
(Alleen op werkdagen.)
v St. Jansteen
8.55 12.15
17.15
v Hulst (Station)
9.00 12.20
15.20
17.20
v Kloosterzande
9.30 12.50
15.55
17 50
a Perkpolderhaven
9.40 13.00
16.05
18.00
Perkpolderhaven—St. Jansteen.
(Alleen op werkdagen.)
v Perkpolderhaven
9.50 12.30
15.15
18.10
v Kloosterzande
10.00 12 40
15.25
18.20
a Hulst (Station)
10.30 13.10
15.55
18.50
a St. Jansteen
10.35
16.00
18.55
A Rijdt op tijdig verzoek door tot Axel-Brug of vertrekt van daar.
Axel—Koewacht—St. Jansteen (op werkdagen).
v Axel (Postkant.)
8.00
v St. Jansteen (Kerk)
19.00
v Zuiddorpe (Kerk)
8.10
a Heikant (Kerk)
19.U5
v Koewacht (Misseghers)
8.25
a Koewacht (Misseghers)
19.25
v Heikant (Kerk)
8.45
a Zuiddorpe (Kerk)
19 40
a St. Jansteen (Kerk)
8.50
a Axel (Postkant.)
19.50
Met aansluitende bus
naar en van Hulst.
Dienstregeling ingaande 24 Aug. 1941.
Lijn BRESKENS-VLISSINGEN.
Bootnummer
01
02
03
04
05
06
07
08
Vertrek Breskens
6.50
8 20
9.50
11.20
12.50
14.20
15.50
17.50
Aaik. Vlissingen
7.20
8.50
10 20
11.50
13.20
14.50
16.20
18.20
Vertrek Vlissingen
7.35
9.05
10.35
12.05
13.35
15.05
1635
18.35
Aankomst Breskens
8.05
9.35
11.05
12.35
14 05
15.35
17.05
19.05
Lijn
NEUZEN-
HOEDEKENSKERKE.
Bootnummer
22
23
24
25
Vertrek Hoedekenskerke
8.50
11.50
14.50
17.50
Aankomst Neuzen
9.35
12.35
15.35
18 35
Vertrek Neuzen
9.50
12.50
15.50
19.—
Aankomst Hoedekenskerke
10.35
13.35
16.35
19.45
Lijn
HANSWEERT
-PERKPOLDER.
Bootnummer
31
32
33
34
35
Vertrek Perkpolder
7.10
10.10
13.10
16.10
18.10
Aankomst Hansweert
7.30
10.30
13.30
16.30
18.30
Vertrek bus Hansweert
7.35
10.35
13.35
16.35
18.35
Aankomst bus Goes
800
11.00
14 00
17.00
19.00
Vertrek bus Goes
8.20
11.20
14.20
17.20
19 00
Aankomst bus Hansweert
8.45
11.45
14.45
17.40
19.25
Vertrek Hansweert
850
11.50
14.50
17 40
19.30
Aankomst Perkpolder
9.10
12.10
15.10
18.00
19 50
Op de Zondagen varen alleen de
bootnummers 01,
04, 05,
08, 23,
31, 32 en 35.
Vanaf 4 Mei rijden volgende reizigerstreinen
Terneuzen
6.16
10.16
17.06
Sluiskil
6.24
1024
17.14
Axel
6.32
10.32
17.22
Kijkuit
6.40
10.40
17.30
Hulst
6.52
10.51
17.42
De Klinge
7.07
11.05
17.58
St. Niklaas
(W.)
7.03
7.26
12.15
16.18
18.40
Timsche
7.14
1226
16.29
18 51
Temsche
7.29
12.42
16.45
19.06
St. Niklaas
(W.)
7.43
1255
16.56
1928
De Klinge
8.05
13.17
19.50
Hulst
8.19
13.30
20.04
Kijkuit
8.27
13.38
20.12
Axel
8 35
13.46
20.20
Sluiskil
8.43
13.54
20.28
Terneuzen
8.51
1402
20.36
FEUILLETON
14)
Bij steekt haar de hand toe
als aan iemand, die men genoo-
digd heeft.
„Dag, Fran cine!"
In 't eerst antwoordt Francine
Bortier niets op de begroeting
van Etienne Duroczy durft
niet en ziet er bedeesd uit. Maar
zachtjes aan steekt ook zy, zonder
de hand van Duroc, die haar
beschermer is, los te laten, haar
andere handje uit en glimlacht,
op de eenigszins starende wyze
van kinderen, die niet weten
wat zy zeggen of denken moeten.
Men ziet, dat zy geen tyd heeft
gehad haar toilet te maken zy
heelt een mouwschort over haar
wollen jurk, die er onder uit
komt, een kleine baret staat
losjes op heur ordelooze krul
haren, die om haar kleurig ge
zichtje fladderen, en haar groote
blauwe oogen staren verbaasd
in 'trond.
Eindelyk mompelt zy
„Dag, jongeheer Etienne 1"
De twee kinderen tien elkaar
aan, dan glimlachen zy tegen
elkander, vrijer, vroolyker. Zij
zien niet de ongeruste oogen
van mama, noch de ernstige en
strakke blikken van papa Duroc.
Zy staan tegenover elkander,
midden in de frissche, bloeiende
laan, verheugd samen te zyn,
elkaar te herkennen, met elkaar
te spreken.
Eindelyk zegt papa
„Hoor eens, Etienne, ik heb
de kleine Francine voor altyd
meegebracht. Nu moet zij als
een zusje voor je zyn."
Mevrouw Duroc is zeer bleek
geworden, maar om de kinderen
durtt zy niet overluid zich ver
wonderd toonen of zich ongerust
te maken.
Francine zegt niets, maar ves
tigt enkel haar geheimzinnig
diepe oogen op Duroc
En de kleine Etienne roept,
door geestdrift vervoerd, uit
„Is het waar, voor altyd
„Ja, dat zal ik je wel eens
verklaren," antwoordt de vader
met zwakke stem.
Maar de kleine Etienne geett
niets om verklaringen
„Kom Francine, ik zal je eens
wat laten zien..."
Hij heeft zijn vriendinnetje
driftig bfl den arm gegrepen en
sleept haar, door de laan bol
lende, mee naar zyn tuintje.
„We gaan spelen zei hy.
Reeds gaat hij tot verdeeling
van den arbeid en van de be
zitting over, geeft de schop aan
Francine en behoudt den gieter
voor zich.
„Komaan, spitten
Francine aarzeltzij bekykt
het speelgoed, het hoekje tuin,
dat ook van de heldere lucht
geniet, onder het getjilp der
vogels. Daarna gaat zy, bedroefd
of verheugd men kan het
haar niet aanzien met den-
zeltden bedacbtzamen en raad-
selacbtigen glimlach van klein
meisje, aan het werk, terwyl
daarginds de heer Duroc, de
treden van het bordes opgaande,
zyn hooge gestalte, gebogen en
vermoeid, tegen de blauwe lucht
atteekent.
Achttien jaren waren verloo-
pen, en op dien dag vulde het
gansche induBtriëele Parys, het
Parijs der kuusten en weten
schappen, de kleine kerk van
Neuilly. Van twaalf tot drie uur
hadden de ambtenaren der ge
meente, voor het hek van de
poort Maillot met bewondering
een onafgebroken voorbytrek-
kenden stoet van automobielen,
eigen equipages, ryen van hee-
renrytuigen, deputaties van
werklieden en troepen in groot
tenue gadegeslagen De menigte
golfde heen en weer in de smalle
straat en kwam op dp laan uit
Wagens met bloemen volgden
de lijkkoets, en de opschriften
der kransen verkondigden de
alles omvattende werkzaamheid
en de onvermoeibare weldadig
heid van den overledene. Man
nen van aanzien en officieele
personen bielden de slippen van
bet lykkleed. Het betrof den
lykstoet van Duroc, den plotse
ling gestorven groot-industrieel,
wiens lykplechtigheden die van
een vorst overtroffen.
Op bet kerkhot werden talryke
en hoogdravende redevoeringen
gehouden.
Eén werd er uitgesproken uit
naam der verschillende vereeni-
gingen en maatschappijen, die
de fabrikant gesticht bad, één
uit naam der syndicaten en
bonden, die door de werklieden
zyner fabrieken waren opgericht,
één uit naam van den raad zyner
gemeente, van den algemeenen
raad van zyn departement, van
den Senaat, dia beta onder zyn
leden geteld bad en van de
regeering, waarvan hy deel bad
kunnen uitmakenook werd er
een gehouden uit naam van de
Academie van Wetenschappen,
die hem om het theoretisch be
lang van zyn arbeid in haar
midden had opgenomen.
En al die redenaars roemden
als om strijd het leven van den
krachtigen en genialen werker.
In verschillenden vorm, maar
met gelyke geestdrift brachten
zy alie deelen van dien opzien-
barenden levensloop in herin
nering.
Men kreeg weer den Duroc
van reeds m9er dan veertigjari
gen leef tij d te zien, den kleinen
tabrikant, die met gebrekkige
werktuigen, bjjna aan den rand
van een bankroet, electrische
toestellen en machines vervaar
digde.
Vervolgens doet hy, opeens,
door een dier ingevingen, welke
veel op een wonder gelijken, zyn
ontdekking, hij maakt een accu
mulator en biedt bem de wereld
aan. De electrische trekkracht
verandert hierdoor van gedaante;
onverwachte rijkdom en plotse
linge beroemdheid worden Du-
roe s deel.
(Wordt vervolgd)
1